Metro in Eindhoven

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Metro in Eindhoven

Bericht door huibf »

Onder het mom van 1 april bracht studio 040 de plannen voor een Metronetwerk van Eindhoven naar buiten. Helaas is het orginele artikel niet meer beschikbaar. Het kaartje heb ik nog kunnen redden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Suus »

Een treinstation Sectie-C? Wat moet ik mij daar bij voorstellen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Mikos »

Zal wel een nietszeggend gehucht zijn met bijna 10.000 inwoners. Die willen tegenwoordig een eigen station. Liefst met bijbehorende lightrailverbinding dwars door onbewoond gebied naar Nergens. Dát soort berichten hoort hier thuis. :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Suus »

Als je je zo ergert aan dit topic kan je het ook gewoon overslaan, Mikos.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Mikos »

:N Ik ben mijn eigen Luchtfietserij-project al aan het opzetten.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door dylanwild94 »

Dat deed lijntaxi toch al?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Chrysa »

Nee, dat was luchtvervoer.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door trolly »

Ik vind het best, zolang de luchtfietsenstalling op Eindhoven Airport maar geen gammele zooi wordt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door SuperGhost »

Het wordt een zeer stevige stalling gemaakt van roestvrijlucht :Y
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door Aking »

Niet van Trollyminium? *O*
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door trolly »

Trollyminium => pisbakkenstaal => waaibomenhout?

:Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door huibf »

Ik had het onder het topic luchtfietserij geplaatst. Maar iemand heeft het verplaatst en een eigen topic van gemaakt.
Suus schreef:Een treinstation Sectie-C? Wat moet ik mij daar bij voorstellen?
https://www.thisiseindhoven.com/nl/loca ... 0/sectie-c

Uiteraard een Oud Philps dingentje. Net Strijp als S, T etc.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door trolly »

Terecht. Een metro in Eindhoven is geen luchtfiets. Zeker niet in vergelijking tot bepaalde andere voorstellen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door Western Soldier »

Klinkt wel heel interessant. Natuurlijk is het vanuit de historie zo dat er eerst trams worden aangelegd en dan metro's, maar ik denk dat dat niet altijd nodig is. Nu ken ik de situatie in Eindhoven niet, maar ik denk wel dat er een investering in OV gedaan moet worden, want voor mijn gevoel is Eindhoven in het verkeer naar inwonertal het grootste knelpunt. Voor mijn gevoel wordt Eindhoven na Rotterdam, Amsterdam en Den Haag het vaakst genoemd in de ANWB verkeersinformatie.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door trolly »

Oeps, sorry.

't Was ironie.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door Alargule »

Western Soldier heeft nog nooit van Utrecht gehoord.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door Western Soldier »

Ik hoor die stad tegenwoordig vrij weinig in het verkeer. Misschien dat het in de stad zelf altijd druk is, maar de snelwegen vallen mee. In mijn vorige post had ik het over het gevoel, maar kon ik het niet hard maken.

Als ik nu ook in de file top 10 kijk volgens de website van de ANWB, staat er bij de ochtendspits slechts één traject uit de regio Utrecht, namelijk de A27 tussen Hilversum en Bilthoven op 2. Van de regio Eindhoven staan de A58 en de A2 er op, op plaats 9 en 10. Dat zijn weliswaar lagere plaatsen, maar het zijn er wel 2 en dat terwijl Eindhoven toch echt kleiner is dan Utrecht.

In de avondspits staan beide steden er 1 keer in. Utrecht op plek 6 en Eindhoven op plek 10. Overall staat het genoemde traject van de A27 op 2 en het genoemde deel van de A58 op 4. Ook hierin staat Eindhoven iets lager dan Utrecht, maar dat neemt niet weg dat Eindhoven dus wel degelijk een knelpunt in het verkeer is.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door Suus »

Ik ken Eindhoven niet goed genoeg, ik ben twee keer echt in het centrum geweest, maar ik denk dat de afstanden tussen de metrostations wel aan de ruime kant zijn. Uiteraard is er niet heel lang over de tekening nagedacht omdat het een één-april-grap is, maar ik vind dat je eigenlijk in een volledig rechte lijn toch wel in tien minuten wel van metrostation naar metrostation moet kunnen lopen, zeker in gebieden met een hoge bevolkingsdichtheid. Daarvoor moet je dus wel wijken hebben die portiekwoningen of nog heftiger hebben, en niet alleen maar eengezinswoningen zonder boven- en/of onderburen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door waldo79 »

Files op de snelwegen rond Eindhoven hebben niet per se een link met het binnenstedelijk verkeer :Y Eindhoven is vooral ten noorden van het station wat ruimer van opzet. Maar zo gek is een metroverbinding niet op de assen waar nu al HOV rijdt. Bijvoorbeeld in noordelijke richting (Woensel) en west/noordwestelijke richting (Meerhoven/Airport).
Daarvoor moet je dus wel wijken hebben die portiekwoningen of nog heftiger hebben, en niet alleen maar eengezinswoningen zonder boven- en/of onderburen.
Heel ernstig is het niet qua hoogbouw.

Maar laten we Alargule eens aan het woord laten. Die is goed met metro's en bekend met Eindhoven :lol:
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door Western Soldier »

Ik zei ook al dat ik Eindhoven niet ken, maar de file top 10 is een kleine indicatie. Bovendien heb ik regelmatig de radio aan, waarbij de files gemeld worden. Dan hoor ik toch regelmatig de regio Eindhoven langskomen en niet heel veel minder vaak dan Utrecht. Voordat de A2 werd aangepakt was dat ook een enorm probleem. Daar waren toen echt heel vaak files. De snelweg is verbouwd, maar de binnenwegen in Eindhoven moeten nog steeds het verkeer op kunnen vangen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door SuperGhost »

Western Soldier schreef:Klinkt wel heel interessant. Natuurlijk is het vanuit de historie zo dat er eerst trams worden aangelegd en dan metro's, maar ik denk dat dat niet altijd nodig is. Nu ken ik de situatie in Eindhoven niet, maar ik denk wel dat er een investering in OV gedaan moet worden, want voor mijn gevoel is Eindhoven in het verkeer naar inwonertal het grootste knelpunt. Voor mijn gevoel wordt Eindhoven na Rotterdam, Amsterdam en Den Haag het vaakst genoemd in de ANWB verkeersinformatie.
Ik denk dat dat deels ook komt door de 'richting' of 'vanaf' waar ze dan meestal alleen de grotere steden noemen. Als je kijkt waar de daadwerkelijke files staan, dan valt Eindhoven reuze mee (voor zo'n grote stad). In de file top 50 van afgelopen jaar, staat de eerste file bij Eindhoven pas op plek 25.

Rotterdam, Utrecht, Amersfoort, Leiden, Arnhem en Gorinchem komen vaker voor op die lijst (en ook hoger). Amsterdam komt overigens juist opmerkelijk weinig voor. De A10 staat bijvoorbeeld berucht, maar de eerste file daarop (en enige in de top-50) staat slechts op plek 34.
https://rijkswaterstaatverkeersinformatie.nl/top50.html
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door Western Soldier »

Daar had ik nog niet aan gedacht en wat je zegt kan ik je in deze gelijk geven. Van het verkeer wat rond Eindhoven vaststaat denk ik echter dat maar een relatief klein deel een andere bestemming dan regio Eindhoven heeft. Het enige doorgaande verkeer komt/gaat naar Limburg. Als je dat met Gorinchem vergelijkt denk ik echter dat het vaststaande verkeer daar juist andersom ligt. Gorinchem is op zichzelf geen regio waar veel verkeer zijn bestemming heeft. Gorinchem ligt echter wel op veel meer doorgaande routes. Namelijk verkeer vanuit Rotterdam naar het Midden, Oosten en Zuid-Oosten van het land en verkeer van/naar het Zuid-Westen van/naar het Midden, Oosten en Noorden van het land gaat allemaal langs Gorinchem. Arnhem is behoorlijk 50/50 wat betreft doorgaand verkeer en verkeer dat Arnhem als bestemming heeft. Mijn inschatting is dus dat verbeteren van het OV netwerk in Eindhoven meer effect heeft op files in die regio dan wanneer je in Arnhem of Gorinchem het OV netwerk gaat verbeteren.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door Chrysa »

Nooit de A67 gereden? Rijdt gigantisch veel vrachtverkeer daar wat de boel aardig ophoudt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door SuperGhost »

Eindhoven heeft volgens mij ook erg veel verkeer van België (haven Antwerpen) naar Duitsland natuurlijk.

Ik denk dat vooral ook meetelt dat de snelwegen rond Eindhoven al grondig zijn aangepakt, terwijl rond Arnhem (doortrekking A15), Utrecht (vooral oostzijde) en Amersfoort (aanpak knooppunt Hoevelaken) de knelpunten nog niet zijn aangepakt.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Metro in Eindhoven

Bericht door SLToilet »

Een hele metro in Eindhoven is in mijn ogen een machtig interessant onderwerp maar desondanks nog best een aardig stukje fietsen in de lucht. Al was het maar in de lucht door een klein sprongetje. Maar het is niet voor niets een onderwerp met aandacht: er speelt een verkeersprobleem in bepaalde delen van de stad, de stad verdicht steeds meer en de agglomeratie groeit ook nog steeds gestaag.

Zelf denk ik echter meer aan een lightrailoplossing, waar over een aantal van dezelfde lijnen wordt gereden, maar op de rustige en ruime delen gelijkvloers en met een stuk meer haltes (gemiddeld ~1/km). Binnen de ring en vooral op plaatsen als de Vestdijk kan het enorm veel schelen of er heel veel bussen rijden of dadelijk gewoon écht autoluw wordt, waar op het eind bij de Vestedatoren alleen een trap naar beneden en een halfschuine E/M als logo verraadt dat je hier binnen vijftien minuten bij een Zweedse meubelgigant (Ekkersrijt) kan staan.

Technisch gezien: op deze specifieke as zou ik gewoon als tram rijden vanaf de ring en aan de noordkant waar het begin van de Montgomerylaan zit. Hier is immers voldoende ruimte. Meer ongelijkvloerse stukken zouden kunnen zijn langs de uitvalswegen aan de zuidoostkant van de stad die erg krap zijn.

Maar ik heb zo ook mijn twijfels over dit specifieke lijnennet: Veldhoven is best groot maar heeft geen rechtstreekse verbinding met het centrum en ook sluit het niet aan op een treinstation. Juist bij Acht zou dat wenselijk zijn, of anders, als we toch al bezig zijn, een korte aftakking naar de luchthaven uit de richting Best en Centraal van de trein, inclusief sneltreinen heb je dan een waardige knoop. Hoeveel meerwaarde de blauwe lijn dan nog heeft aan de westzijde kun je je afvragen maar je kan dan best bedenken: misschien kan die dan wel naar Veldhoven Zonderwijk en de andere gaat dan richting ASML.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten