Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door dennistd »

In vier uur Amsterdam-Berlijn (580km) doen is vrij onrealistisch zonder doorgaande HSL: de gemiddelde snelheid moet dan 145km/h bedragen. Ter vergelijking: de Thalys naar Parijs doet nu 430km in 3:18, dat komt neer op 130km/h. Zelfs tussen Schiphol en Antwerpen haal je de 145km/h niet eens.

Afstanden zijn hemelsbreed
PHS

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Statler Rail »

En dat is juist precies het probleem van de spoorlijn Amsterdam - Hannover: het schiet niet op. De spoorlijn slingert zich door plaatsen als Naarden-Bussem, Hilversum, Baarn, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo, Hengelo, allemaal met vrij scherpe bogen waarvoor je moet afremmen.

Om eens de knuppel in het hoenderhok te gooien: zouden we niet veel beter af zijn als we elk uur een binnenlandse IC Schiphol - Bad Bentheim laten rijden, als vleugeltrein van Schiphol - Enschede? Gewoon met ICM, combineren en splitsen in Hengelo. Dan kan Deutsche Bahn een aansluitende trein Bad Bentheim - Berlijn met binnenlands materieel rijden, bijvoorbeeld de ICE 4.

Dan kunnen we het geld en energie steken in versnelling van het traject Amsterdam - Enschede, wat een veelvoud van het aantal reizigers tussen Amsterdam en Berlijn is. Als je die binnenlandse IC weet te versnellen (bijvoorbeeld met snelheidsverhogingen, boogverruiming, snellere wisselstraten) dan hebben per saldo veel meer reizigers daar baat bij. De verschillende systemen in Nederland en Duitsland (spanning, beveiliging, taal, regelgeving) maken een doorgaande verbinding gewoon duur, inefficient, storingsgevoelig en onbetrouwbaar.

Je ziet nu toch al een vervoersknip in Hengelo. Vanuit Amsterdam stroomt de IC-Berlijn in Hengelo leeg, gaat bijna leeg de grens over, en geleidelijk vult de trein zich weer richting Hannover.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Hainje »

Niet eens zo'n gek idee. Gooi het balletje eens op bij NS.
🍉
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door en-es »

Ik denk niet dat de NS daar enthousiast over is. Voor de rest geen gek idee.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Western Soldier »

Mijn ervaring is anders. Een paar keer per jaar heb ik in de weekenden een trein op een gedeelte van het traject. Over het algemeen is de binnenlandse trein een ICM. De lengte verschilt heel erg. In de weekenden zijn het soms enkele treinstellen en soms gekoppeld. Is het een los 3-tje of 4-tje, dan zit de trein vaak vol en is staan vrij standaard. Indien het 6 of 7 bakken zijn dan heb ik vaak wel een zitplaats. Echter, als je op dat traject reist is er ook een kans van 20% dat het de IC Berlijn is. In dergelijke gevallen is staan eerder regelmaat dan een uitzondering. Dat terwijl de IC Berlijn met 8 bakken toch langer is dan de meeste ICM die op het traject rijden. Natuurlijk is het wat ik zelf ervaar en ik heb geen harde cijfers, wellicht dat er dus een andere verklaring is dat die trein drukker is.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door en-es »

Ik zie ook vaak dat de IC Berlijn goed vol zit in Nederland.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Nitein-Repart »

Het probleem bij het idee van Stadler Rail is dat de lange stop in Bad Bentheim van 10 tot 15 minuten niet ingekort kan worden, dus bij Bad Bentheim is reistijdverkorting niet mogelijk. Daarnaast heeft Bad Bentheim drie perronsporen en bij het plan van Stadler Rail heb je twee perronsporen langdurig bezet en dus moet de RB61 in twee richtingen gebruik maken van één perronspoor. Ik weet niet of DB Netz daar zo blij mee is. Ook voor goederenvervoer is de situatie dan in Bad Bentheim erg lastig. Ik denk dat het toch erg lastig is om de IC Berlin te knippen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Statler Rail »

Het was ook geen pan-klaar idee hoor... :lol:

Sowieso, als je het traject Shl-Hgl substantieel gaat versnellen krijg je dat je de hele dienstregeling op de kop moet gooien, want je komt natuurlijk overal op andere tijden. Niet onmogelijk, maar een hele puzzel.

Waarschijnlijk zijn de "in beton gegoten" aansluitknopen (Amf, Dv, Hgl) ook de reden dat er nooit gekeken wordt naar versnellen van deze treinverbinding. Daar komt ook nog eens bij dat Deventer en Hengelo heel weinig perroncapaciteit hebben waardoor je direct andere treinen in de weg zit zodra je ook maar iets aanpast.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Wubbo »

Erno-BE schreef:Het probleem bij het idee van Stadler Rail is dat de lange stop in Bad Bentheim van 10 tot 15 minuten niet ingekort kan worden, dus bij Bad Bentheim is reistijdverkorting niet mogelijk. Daarnaast heeft Bad Bentheim drie perronsporen en bij het plan van Stadler Rail heb je twee perronsporen langdurig bezet en dus moet de RB61 in twee richtingen gebruik maken van één perronspoor. Ik weet niet of DB Netz daar zo blij mee is. Ook voor goederenvervoer is de situatie dan in Bad Bentheim erg lastig. Ik denk dat het toch erg lastig is om de IC Berlin te knippen.
Dat probleem is makkelijk op te lossen door ergens een zijspoortje neer te leggen waar gekeerd kan worden. Dat hoeft geen miljarden te kosten.

Maar ik kan me niet voorstellen dat de IC Randstad - Enschede niet hetzelfde patroon vertoont als de IC Randstad - Berlijn: na Hengelo (of eigenlijk na Deventer, waar massaal treinstellen afgekoppeld worden) is het rustig, op een enkele uitzondering na. Of je dan naar Enschede rijdt of naar Bad Bentheim (waar je vervolgens een andere trein laat beginnen die ook al groter moet zijn dan het aantal reizigers voor Bentheim - Osnabruck omdat de trein zich daarna vult): volgens mij is dat lood om oud ijzer, behalve dat je geen multicourant materieel nodig hebt. Maar dat is helemaal niet zo duur meer, en overstappen wordt door reizigers ervaren als meer reistijd dan dezelfde tijd stilstaan, dus het zou best kunnen dat in de kosten-batenanalyse doorrijden dan toch nog goedkoper is.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door regenmaker »

De overstap in Deventer is voor de IC Randstad - Enschede eigenlijk helemaal niet zo belangrijk. Reizigers uit de Randstad kunnen via Utrecht naar Arnhem Centraal reizen of via Amersfoort/Lelystad naar Zwolle. Zutphen kan worden bereikt met een overstap in Apeldoorn. Hetgeen er ook voor zorgt dat de IC Deventer na Apeldoorn rustig is. Alleen mensen die in Deventer e.o. moeten zijn blijven zitten in deze IC (een handje vol dus). Vanuit Enschede kan er via Hengelo en Lochem naar Zutphen/Arnhem Centraal worden gereisd en via Raalte naar Zwolle.

Ik snap dan ook niet waarom mensen hier pleiten om de stop in Apeldoorn te schrappen en die in Deventer te behouden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Western Soldier »

Ik zelf doe het wel af en toe. Ik prefereer de overstap in Deventer ten opzichte van Zutphen. Dit geldt alleen niet voor sprinter stations tussen Almelo en Enschede, alleen daar hoef ik nooit te zijn.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door regenmaker »

Tja, prefereren kan je alleen als er een luxe positie is... Van Enschede naar Arnhem/Zwolle is zelfs nog zo'n 20 min sneller via Lochem/Raalte dan via Deventer. Dus ik vraag me af, kan iemand mij een goede reden geven voor een stop in Deventer? Mensen kunnen in mijn ogen prima gebruik maken van de stop van de IC Berlijn in Hengelo.

@Statler Rail zou het niet een beter idee zijn om de IC in Osnabrück Hbf te laten eindigen in plaats van in Bad Bentheim?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Western Soldier »

Via Lochem betekent echter wel een extra overstap, waarvan hier op dit forum wordt gezegd dat het als extra reistijd wordt ervaren. Ik persoonlijk heb geen probleem met een extra overstap, maar ik heb dat wel al een aantal keer langs zien komen dat mensen dat wel als last ervaren.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door dennistd »

Vergeet niet dat een overstap al snel mensen afschrikt, omdat ze het 'gedoe' vinden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Klaasje »

regenmaker schreef:De overstap in Deventer is voor de IC Randstad - Enschede eigenlijk helemaal niet zo belangrijk. Reizigers uit de Randstad kunnen via Utrecht naar Arnhem Centraal reizen of via Amersfoort/Lelystad naar Zwolle. Zutphen kan worden bereikt met een overstap in Apeldoorn. Hetgeen er ook voor zorgt dat de IC Deventer na Apeldoorn rustig is. Alleen mensen die in Deventer e.o. moeten zijn blijven zitten in deze IC (een handje vol dus). Vanuit Enschede kan er via Hengelo en Lochem naar Zutphen/Arnhem Centraal worden gereisd en via Raalte naar Zwolle.

Ik snap dan ook niet waarom mensen hier pleiten om de stop in Apeldoorn te schrappen en die in Deventer te behouden.
Ik ben bang dat je een beetje een scheef beeld hebt van de drukte van Deventer en Apeldoorn. Het klopt dat Den Haag/Schiphol-Enschede geen belangrijke overstap te Deventer heeft maar dat is dan ook voornamelijk omdat de overstap tussen deze verbinding en de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] sinds de dienstregeling 2013 om zeep is geholpen. In plaats daarvan biedt de [serie=Intercity|2018|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal1500[/serie] samen met de IC-Berlijn nu de overstap Apeldoorn-Zwolle en de IC-Berlijn ook Hengelo/Almelo-Arnhem. Deventer is qua in- en uitstappers bijna 2x zo groot als Apeldoorn. Ook voor IC's die eindigen in Deventer zie je dat na Apeldoorn de vulling meer dan de helft van voor Apeldoorn was. Dit is overigens ook niet zo gek: Apeldoorn is relatief meer auto-minded wat ook samenhangt met de veel ruimere opzet van de stad. Afstanden en reistijden in het voor- en natransport zijn zo veel groter dan in Deventer.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door regenmaker »

In Apeldoorn waren er in 2016 zo'n 15.000 reizigers en in Deventer 21.000. Op zich niet heel vreemd.

Bron

Apeldoorn heeft een slechte verbinding met het noorden en zuiden (vandaar directe busverbindingen naar Arnhem/Zwolle). In Deventer maakt ook een groot gedeelte gebruik van de IJssellijn.

Ik denk dat in Apeldoorn zeker 80% van de reizigers gebruik maakt van de IC Enschede - Randstad. De cijfers van Arriva zitten niet bij die 15.000 inbegrepen, hetgeen dus een vertekend beeld geeft van het daadwerkelijke aantal reizigers.

Apeldoorn heeft 3 stations en Deventer 2. Dus meer spreiding van instappers in Apeldoorn.

In Apeldoorn ligt het station zeer centraal en in Deventer niet. Voor- en natransport gaat dan ook niet geheel op in mijn ogen.

Al-met-al zal Apeldoorn meer reizigers leveren aan de IC Randstad - Enschede dan Deventer.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Klaasje »

We kunnen er een ontzettende welles-nietes-discussie van maken maar echt bewijs voor onze stellingnames hebben we allebei niet, die cijfers zijn namelijk niet openbaar. Let's agree to disagree.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Western Soldier »

Ik kan nergens treintijden vinden van de IC in de dienstregeling van 2009. In 2009 had Deventer 5000 reizigers meer dan ten opzichte van 2008, namelijk 23000 en daarvoor 18000. Tegenwoordig is het zoals gezegd 21000. Ik heb ook geen cijfers gevonden voor 2010, 2011 en 2012.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Wubbo »

Er lopen sowieso meerdere plannen door elkaar. Het al dan niet stoppen in Deventer kwam geloof ik van mij, waarbij ik erg andersom aan het redeneren was: welke stops kun je schrappen terwijl je de grote reizigersstromen toch nog mogelijkheden biedt. Daarbij viel de keus voor het schrappen van alle stops in Nederland behalve Deventer, waarbij Deventer dan het overstapstation is vanuit de richtingen Utrecht, Arnhem en Zwolle. Ook Hengelo zou dan vervallen. Daar is van alles op af te dingen, dus je zou ook een andere keus kunnen maken waarbij je Deventer wel overslaat en vervangt door bijvoorbeeld stops in Amersfoort en Hengelo.

En dat alles om IC Berlijn goed te versnellen, maar ook die discussie hebben we niet afgerond.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Durashift »

Hainje schreef:Niet eens zo'n gek idee. Gooi het balletje eens op bij NS.
Van Boxtel gaat er dit najaar over praten bij de DB..
:wink:
Luchtvaartnieuws.nl schreef:(..) Berlijn
Snelle treinverbindingen naar Parijs en Londen zijn er, maar naar Berlijn nog niet. Van Boxtel: “Dat is ruim zes uur en dat moet eigenlijk twee of drie uur korter kunnen. Bij de grens moet de trein van locomotief wisselen, onderweg halteer je op verschillende plekken. Dit najaar ga ik praten bij Deutsche Bahn in Berlijn om te horen of ook zij echt geïnteresseerd zijn in een snellere verbinding.”

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... luchten-af
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Statler Rail »

Ik denk dat hij inderdaad gaat "praten bij Deutsche Bahn" ipv "praten met Deutsche Bahn". Met andere woorden, een wensenlijstje afspelen maar niet écht in gesprek.
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door YSH »

Ik ga er van uit dat er op lager niveau al lang voor die bespreking veel wordt besproken, ze zullen er in beide landen wel voor zorgen dat er een mooi persbericht de deur uit kan. En dat is niet zo moeilijk, ook in Duitsland zijn plannen voor versnelling en voor meerspanningslocs. Daarmee kan je toch wel een half uur of meer winnen.

Voor veel meer tijdswinst zul je dure infrastructuur moeten bouwen en daarvoor kunnen NS en DB alleen maar 'de ambitie uitspreken' en lief de politieke bazen aankijken.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door en-es »

M.a.w. er gebeurt nauwelijks iets. Druppel op de gloeiende plaat.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Suus »

http://www.nw.de/nachrichten/regionale_ ... alten.html

DB wil van de IC Berlijn - Amsterdam in 2024 het tijdspad verschuiven, waardoor waarschijnlijk alle stops tussen Osnabrück en Hannover moeten komen te vervallen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten