Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 426
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Western Soldier » Zo 20 Mei 2018, 09:46

Gek toch, Parijs heeft 2,2 miljoen inwoners en Berlijn 3,4 miljoen. Sinds wanneer is 2,2 meer dan 3,4. Anyway, hoe weet je dat Parijs economisch belangrijker is. Ik durf die bewering en ook andersom niet te maken.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1398
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Yanaike » Zo 20 Mei 2018, 09:49

Tel je dan alleen de stad zelf of tel je ook voorsteden mee?

en-es
Berichten: 514
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor en-es » Zo 20 Mei 2018, 10:28

Laten we het zo zeggen: de spoorlijn Amsterdam-Parijs zal economisch gezien vast belangrijker zijn dan Amsterdam-Berlijn.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1130
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor SLToilet » Zo 20 Mei 2018, 17:24

Parijs heeft een hele hoop banlieues, die hebben allemaal (lekker log op z'n Frans) een eigen bestuur en hebben in tegenstelling tot elders in de wereld maar zelden concessies gedaan aan hun soevereiniteit. Een doorsnee gemeente (Commune) telt 800 inwoners, gemiddeld telt een gemeente nog geen 2000 inwoners en dan heb ik die ene twee miljoen van Parijs meegerekend.

Mijn tip: de statistieken voor Île de France :shock: , een regio die redelijk goed de agglomeratie afbakent, plus nog wat andere plaatsjes die verder nauwelijks afbreuk doen aan de cijfers. De gemeente Parijs als heel Parijs aanduiden is alsof Amsterdam ophoudt buiten de grachtengordel.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8293
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Hainje » Zo 20 Mei 2018, 17:29

SLToilet schreef:alsof Amsterdam ophoudt buiten de grachtengordel.

Is dat niet zo dan???? :shock:
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
20-06-2018: Trein: 8544,1 km * Bus: 1357,78 km * Metro: 34,8 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 4896
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Z2N » Zo 20 Mei 2018, 18:09

Zeggen dat Parijs ook de voorsteden omvat is zeggen dat Amsterdam gelijk staat aan de randstad: voor het bepalen van reizigerspotentieel waar, maar cultureel klopt er geen hout van.
Rèile na h-Alba a 'miannachadh thu deagh thuras!

Flickr!

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1398
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Yanaike » Zo 20 Mei 2018, 18:20

Voor het bepalen van reizigerspotentieel zeker waar inderdaad. De vergelijking was Berlijn vs. Parijs. Berlijn heeft inderdaad 3,4 miljoen inwoners en Parijs 'maar' 2,2 miljoen. Maar in Berlijn wonen die inwoners op 891 km^2. In Parijs wonen die inwoners op slechts een kleine 105 km^2. Als je een gebied ter grootte van Berlijn neemt en daarin het aantal inwoners van Parijs bepaald, dan pas krijg je een eerlijkere vergelijking tussen Berlijn en Parijs en dan wordt het duidelijk dat Parijs veel meer inwoners heeft dan Berlijn.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11883
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Vinny » Ma 21 Mei 2018, 08:03

Wil je het reizigerspotentieel van twee potentiele HSL-lijnen vergelijken moet je een cirkel met een straal van 25 kilometer om het eindstation heen trekken en kijken hoeveel arbeidsplaatsen, inwoners en toeristische attracties er zijn.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 2999
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor trolly » Ma 21 Mei 2018, 09:40

Maar dat is hier natuurlijk helemaal niet nodig. De enige malloten die een wedstrijdje verpissen tussen Berlijn en Parijs organiseren zijn op dit forum actief. In de echte wereld realiseert iedereen zich dat er een prima reizigerspotentieel is op de verbinding Amsterdam - Berlijn. De vraag is alleen of dat opweegt tegen grote investeringen, en hoe groot dat "groot" moet, mag en/of kan zijn.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 790
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Statler Rail » Di 22 Mei 2018, 12:30

Als er prima reizigerspotentieel was, had er ook al een betere treinverbinding gereden. Er is meer potentieel voor een HSL tussen Amsterdam en Parijs dan tussen Amsterdam en Berlijn. Nog even los ervan dat áls Duitsland een HSL vanuit Hannover naar het westen zou aanleggen, dat ie dan bij Bielefeld naar het Ruhrgebiet en Düsseldorf/Köln/Bonn zou afbuigen, waar een veelvoud van het aantal reizigers heenreist in vergelijking met Amsterdam. Sterker nog, er rijdt zelfs al elk uur een ICE.

Amsterdam-Hannover is slechts een zijtakje van de hoofdas Berlijn-Hannover-Ruhrgebiet-Köln-Bonn. En in Nederland is het eigenlijk een zijtak van de hoofdas Amsterdam-Amersfoort-Enschede.
Erno-BE schreef:De vergelijking met Amsterdam-Paris loopt in mijn ogen mank, want Paris is niet alleen groter en economisch belangrijker dan Berlin. Ook liggen tussen Amsterdam en Paris drie steden met meer dan 500.000 inwoners, waarvan één met meer dan 1.000.000 inwoners die economisch ook erg belangrijk is. Tussen Amsterdam en Berlin ligt alleen Hannover met 500.000 inwoners wat als basis te weinig is voor een volledige HSL, naast dat Berlin ook verder weg ligt dan Paris.

Tussen Amsterdam en Parijs liggen zelfs 4 grote agglomeraties: Rotterdam, Antwerpen, Brussel en Lille. De agglomeratie Lille is ook 1 miljoen+, als je hem ruim trekt zelfs 2 miljoen+. Amsterdam - Berlijn is een ketting van middelgrote steden die te klein zijn om het verschil te maken maar die te groot zijn om over te slaan.

Amsterdam - Berlijn is nooit een echte transportas geweest. Niet alleen op het spoor is het drama, maar er ligt ook niet eens een doorgaande snelweg. Bij Bad Oeyenhausen houdt de Autobahn ineens op en moet je door de bebouwde kom naar de A2 rijden. Daar zijn ze ook al sinds mensenheugenis mee bezig.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1130
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor SLToilet » Di 22 Mei 2018, 12:51

We hebben dan ook een best lange tijd te maken gehad met hekjes en muurtjes, waarachter zakendoen onmogelijk was en toerisme ook niet echt werd gestimuleerd, vooral niet vanaf de andere kant. De infrastructuur is in veertig jaar tijd helemaal niet nodig geweest en dat heeft zijn weerslag op het functioneren van vandaag. Sporen lagen er al lange tijd, doorgaande snelwegen zijn iets van de tijd toen het Oostblok werd gevormd. En na de Wende werd veel geïnvesteerd in het Oosten maar dat ging vooral om intern Duits verkeer. De tijd om te perfectioneren is er niet meer bij omdat het hele infrabeleid in Duitsland in de 21e eeuw is ingestort.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 2999
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor trolly » Di 22 Mei 2018, 18:41

Statler Rail schreef:Als er prima reizigerspotentieel was, had er ook al een betere treinverbinding gereden. Er is meer potentieel voor een HSL tussen Amsterdam en Parijs dan tussen Amsterdam en Berlijn.


Goed idee zeg, een HSL naar Parijs! Hoe is het mogelijk dan niemend dáár op komt...?

Maar Statler Rail, ik reageerde eigenlijk op de vergelijkingen hier tussen Parijs en Berlijn. Je valt in dezelfde kuil: het potentieel is er, maar zit in het vliegtuig. Als je daar iets aan wil doen moet je investeren, dat kost geld, en daar is aan twee kanten van de grens politieke wil voor nodig.

Je observatie dat het eenvoudiger is binnenlandse hogesnelheidslijnen te realiseren is een waarheid als een koe. Dit topic gaat echter over de verbinding Amsterdam - Berlijn. Daarbij is het niet zo boeiend hoe groot welke Europese regio is, want tussen alle grotere (Europese) regio's is een reële vervoersvraag. Het gaat er alleen om of er een politieke wens is om aan die vraag tegemoet te komen. Van Boxtel staat te trappelen, in Den Haag schat ik de prioriteit in op rond de nul, en in Berlijn een beetje lager. Maar dat heeft weinig met het aantal inwoners van Berlijn, Parijs, Amsterdam en/of Schin op Geul van doen.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 4896
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Z2N » Di 22 Mei 2018, 18:55

Het potentiëel is er, maar de vraag is natuurlijk hoeveel potentiëel er is, en of dat de kosten rechtvaardigt. Vanuit Amsterdam vliegen 294.354 mensen van/naar Berlin Tegel en 153.442 van/naar Berlin Schönefeld. (Statistisches Bundesamt, 2017) De luchthaven Schiphol telde in 2017 1.264.921 reizigers van/naar Parijs Charles de Gaulle (Schiphol Groep, 2017), voor Parijs Orly kon in zo 1-2-3 geen statistieken vinden. Nou kan het aan mij liggen, maar het lijkt vrij duidelijk dat een HSL naar Berlijn lastig te rechtvaardigen is: ondanks concurrentie van de trein vliegen er minstens dubbel zoveel mensen naar Parijs dan naar Berlijn, de markt naar Berlijn (waar de trein nu een slechtere concurrentiepositie heeft) lijkt mij dan ook te klein om een HSL te rechtvaardigen.
Rèile na h-Alba a 'miannachadh thu deagh thuras!

Flickr!

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 7372
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Aking » Di 22 Mei 2018, 18:59

Die aantallen zijn per jaar gok ik?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 4896
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Z2N » Di 22 Mei 2018, 19:04

Dat was ik vergeten expliciet te vermelden, maar ja. (A)
Rèile na h-Alba a 'miannachadh thu deagh thuras!

Flickr!

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 2363
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Erno-BE » Di 22 Mei 2018, 19:12

En daarbij, alleen KLM en EasyJet vliegen op Berlijn vanuit Nederland. RyanAir, Eurowings en Transavia vliegen niet op Berlijn. Dat is misschien toch al een teken aan de wand dat er weinig mensen uit het vliegtuig te halen zijn, aangezien KLM zich op een totaal ander publiek focust dan RyanAir/Eurowings/Transavia. Andere steden die vrijwel geen (of in ieder geval minder) last hebben van de trein hebben een waaier van luchtvaartmaatschappijen die vliegen vanuit Amsterdam of Eindhoven. Vergelijk het aantal maatschappijen eens dat op Parijs/Berlijn vliegt ten opzichte van het aantal luchtvaartmaatschappijen dat op bijvoorbeeld London, Barcelona, Roma, Praha of Stockholm vliegt. Dat is toch wel een verschil.

Er wordt al door redelijk wat mensen met de trein naar Berlijn gereisd. Ook reizen een hoop mensen met de bus naar Berlijn. Ik denk dat je met een snellere IC Berlin niet ineens veel meer mensen de trein in lokt, want er zitten al redelijk wat mensen in de trein naar Berlijn en de mensen die vliegen naar Berlijn, vliegen naar Berlijn omdat ze geen alternatief hebben. Van budgetreizigers kun je kosten van extra infrastructuur nooit terugverdienen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 7372
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Aking » Di 22 Mei 2018, 19:34

Erno-BE schreef:Vergelijk het aantal maatschappijen eens dat op Parijs/Berlijn vliegt ten opzichte van het aantal luchtvaartmaatschappijen dat op bijvoorbeeld Praha vliegt. Dat is toch wel een verschil.



Hoor ik je daar nou "een EuroCitypaar naar Praag" roepen? *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

en-es
Berichten: 514
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor en-es » Di 22 Mei 2018, 19:47

Jazeker, elke 2 uur toch vanuit Berlijn :Y

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 2363
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Erno-BE » Di 22 Mei 2018, 19:52

Aking schreef:
Erno-BE schreef:Vergelijk het aantal maatschappijen eens dat op Parijs/Berlijn vliegt ten opzichte van het aantal luchtvaartmaatschappijen dat op bijvoorbeeld Praha vliegt. Dat is toch wel een verschil.



Hoor ik je daar nou "een EuroCitypaar naar Praag" roepen? *O*

Als ze nou eens het spoor tussen Nürnberg, Cheb en Praha moderniseren en elektrificeren zou 1x/4 uur een ICE (of iets vergelijkbaars) tussen Frankfurt, Nürnberg en Praha mogelijk moeten zijn. Dan wordt Tsjechië eindelijk met slechts één overstap in Frankfurt verbonden met West-Europa (Köln, Paris, Brussel, Amsterdam).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 4896
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Z2N » Di 22 Mei 2018, 19:56

Aking schreef:
Erno-BE schreef:Vergelijk het aantal maatschappijen eens dat op Parijs/Berlijn vliegt ten opzichte van het aantal luchtvaartmaatschappijen dat op bijvoorbeeld Praha vliegt. Dat is toch wel een verschil.



Hoor ik je daar nou "een EuroCitypaar naar Praag" roepen? *O*


Ik hoor Eurocity Nederland - Praag.10 uur reistijd, loc, 10 rijtuigen, en een JLV Restaurant. (A)
Rèile na h-Alba a 'miannachadh thu deagh thuras!

Flickr!

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 7372
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Aking » Di 22 Mei 2018, 20:00

Ik dacht zelf meer aan het doortrekken van een van de Berliners naar/van Praag, de reistijd Amsterdam - Praha hl.n. is nu 10:35 (inclusief extra overstap op de ICE Hannover - Berlin omdat je met de 140 een overstap van -6 minuten hebt in Berlin Hbf), dat is toch een prachtige tijd voor een dagverbinding?

Ik herinner me nog de Eurocity Amsterdam - Interlaken Ost, die vertrok rond 8:00 in Amsterdam en was om 18:20 in Interlaken, dat is toch aardig dezelfde reistijd *O*

Wat Z2N in de tussentijd dus heeft neergekwakt hierboven :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

en-es
Berichten: 514
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor en-es » Di 22 Mei 2018, 20:29

Maar wie gaat 10 uur in de trein zitten naar Praag terwijl je er zo bent met de vliegtuig dat ook nog eens goedkoper is?

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 7372
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Aking » Di 22 Mei 2018, 20:30

Ik! :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

en-es
Berichten: 514
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor en-es » Di 22 Mei 2018, 20:32

Okee, ik ben om!

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 7372
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Aking » Di 22 Mei 2018, 20:45

*O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast