Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Western Soldier »

Het punt is juist dat je vanaf Den Haag Centraal er maar iets langer over doet naar Amersfoort dan naar Amsterdam Zuid. Die mensen willen veel liever via Amersfoort reizen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door groningen »

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar Den Haag - Amersfoort via Schiphol/Amsterdam Zuid is ruim 20 minuten langer in reistijd dan via Utrecht Centraal.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Aking »

Hij had het dan ook over Den Haag - Amersfoort versus Den Haag - Amsterdam Zuid, Amsterdam Zuid - Amersfoort komt er in dat tweede geval dan dus nog bij (A)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Wubbo »

Western Soldier schreef:Het punt is juist dat je vanaf Den Haag Centraal er maar iets langer over doet naar Amersfoort dan naar Amsterdam Zuid. Die mensen willen veel liever via Amersfoort reizen.
Naar Amsterdam Zuid is 38 minuten, naar Amersfoort 57 minuten (beide voor de rechtstreekse trein). Dan is dat "iets" dus nogal relatief: naar Amersfoort is precies de helft langer dan naar Amsterdam Zuid. Als een reiziger de keus heeft tussen rechtstreeks maar een minuut of 10 langer of met overstap denk ik dat het gros, zeker voor een internationale reis, kiest voor de rechtstreekse optie. Dat zie je ook bij Gvc-Zl: dat is via de Hanzelijn ook langzamer dan via Utrecht, toch ben ik zeker niet de enige reiziger die voor de route via de Hanzelijn kiest.
Sixhaven
Berichten: 52
Lid geworden op: za 15 okt 2016, 19:35

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Sixhaven »

groningen schreef:Misschien begrijp ik het verkeerd, maar Den Haag - Amersfoort via Schiphol/Amsterdam Zuid is ruim 20 minuten langer in reistijd dan via Utrecht Centraal.
Erno-BE noemt als nadeel van de eventuele nieuwe route van de IC Berlijn via de Flevo- en Hanzelijn naar Zwolle dat reizigers uit Den Haag en Rotterdam dan moeten overstappen in Zwolle in plaats van Amersfoort en dat daar maar twee treinen per uur heen rijden. Mijn punt was dat ALS de IC Berlijn ooit via de Flevo- en Hanzelijn ZOU rijden, het logisch is hem via Amsterdam Zuid en Schiphol naar Den Haag HS of Centraal te leiden. Daarmee krijgen Hagenaars en Hagenezen een directe verbinding met Berlijn en kunnen Rotterdammers overstappen op Schiphol.

Reizen naar Amersfoort heeft IN DIT SPECIFIEKE TOEKOMSTSCENARIO geen zin, want de IC Berlijn rijdt dan niet via Amersfoort.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Western Soldier »

Wubbo schreef:
Western Soldier schreef:Het punt is juist dat je vanaf Den Haag Centraal er maar iets langer over doet naar Amersfoort dan naar Amsterdam Zuid. Die mensen willen veel liever via Amersfoort reizen.
Naar Amsterdam Zuid is 38 minuten, naar Amersfoort 57 minuten (beide voor de rechtstreekse trein). Dan is dat "iets" dus nogal relatief: naar Amersfoort is precies de helft langer dan naar Amsterdam Zuid. Als een reiziger de keus heeft tussen rechtstreeks maar een minuut of 10 langer of met overstap denk ik dat het gros, zeker voor een internationale reis, kiest voor de rechtstreekse optie. Dat zie je ook bij Gvc-Zl: dat is via de Hanzelijn ook langzamer dan via Utrecht, toch ben ik zeker niet de enige reiziger die voor de route via de Hanzelijn kiest.
Hangt er in mijn geval vanaf of de overstap cross-platform is. Is het dat niet ben ik het met je eens. Maar voor Arnhem-Amsterdam neem ik nooit een trein later wanneer overstappen noodzakelijk is. Los daarvan, wil je de trein naast of in plaats van de huidige IC laten rijden overigens?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Moshi »

reisthijs schreef:Een ICE Amsterdam-Duisburg-Berlijn zou eenvoudig te realiseren zijn (als er voldoende materieel beschikbaar is), de tijdswinst is alleen beperkt, het scheelt voor Amsterdam-Berlijn maar een half uur. Is dat wel de moeite waard?
Via Duisburg lijkt me niet zo eenvoudig, dan zou je daar moeten kopmaken. Via Oberhausen kan wel makkelijk, en nog sneller zou het zijn om vanaf Arnhem rechtstreeks naar Dortmund te rijden zonder door Oberhausen te gaan.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door en-es »

Je kan toch de spoorlijn Oberhausen-Mülheim gebruiken. En zodoende Essen aandoen.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Western Soldier »

Maar waarom moet de eindbestemming Berlijn zijn voor de trein naar het Roer? Je kan toch ook de trein naar Berlijn via Amersfoort of Zwolle hoeft een trein naar het Roer toch niet uit te sluiten? Alleen lijkt mij voor die trein Berlijn niet de meest geschikte bestemming.

Even een nieuw balletje opgooien. Ik ga eens een voorstel doen, waarbij het volgende totaalplaatje ontstaat naar het buitenland, inclusief eventuele huidige treinen. Ik neem hier geen stoptreinen in mee. In hoeverre de discussie dan nog specifiek over Berlijn zal gaan is de vraag, maar omdat er meerdere wensen zijn, is het wellicht beter om eerst te kijken naar wat er allemaal mogelijk is. Ook de verbindingen met België en verder worden hier genoemd.

1. ICE Amsterdam, Utrecht, Arnhem, Oberhausen, Duisburg, Düsseldorf, Keulen, Frankfurt (1x per 2 uur)
2. IC Amsterdam, Almere, Zwolle, Almelo, Hengelo, Bad Bentheim, Osnabrück, Bremen Hamburg (1x per 4 uur)
3. ICE Den Haag, Utrecht, Deventer, Osnabrück, Hannover, Berlijn (1x per 2 uur)
4. IC Rotterdam, Utrecht, Arnhem, Oberhausen, Essen, Bochum, Dortmund (1x per 4 uur)
5. IC Den Haag, Rotterdam, Breda, Tilburg, Eindhoven, Venlo, Mönchengladbach, Düsseldorf, Wuppertal (1x per 4 uur)
6. IC Schiphol, Amsterdam, Utrecht, 's-Hertogenbosch, Eindhoven, Weert, Roermond, Sittard, Heerlen, Aachen (1x per 2 uur)
7. IC Groningen, Zwolle, Amersfoort, Utrecht, 's-Hertogenbosch, Eindhoven, Weert, Roermond, Sittard, Maastricht, Luik (1x per 4 uur)
8. IC Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Breda, Antwerpen, Brussel
9. Thalys Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Antwerpen, Brussel, Parijs
10. Euro Amsterdam, Rotterdam, Brussel, Londen

Toelichting
1. Huidige trein, verder niet nodig om een toelichting te geven.
2. Er wordt hier gepleit voor een internationale trein via Zwolle. Wellicht wel een goed idee, maar een ICE is in mijn ogen daar teveel van het goede, maar het argument om Noord-Nederland een goede verbinding te geven kan ik niet links laten liggen. Ik vraag me af waarom er een keuze moet worden gemaakt tussen de 2. Ik heb gekeken naar Schiphol en daar vertrekken best wel een aantal vluchten naar Bremen en Hamburg.
3. Omdat Amsterdam de trein naar Hamburg krijgt, zou ik de trein naar Berlijn willen geven aan Den Haag. Met een stop in Utrecht, acht ik de stop te Amersfoort niet meer nodig.
4. Ik heb voor Rotterdam als vertrekstation gekozen, omdat Rotterdam met de haven het meest logische is om aan het Roer te koppelen in verband met de haven. Veel goederen gaan er naar het Roer en ik kan me daarom ook voorstellen dat er regelmatig mensen tussen haven en het roer afspraken tussen mensen zijn. In combinatie met 5. zal er 1x per 2 uur een trein naar het Roer gaan. Een via Arnhem en een via Eindhoven.
5. Deze trein zal een trein in het pad zijn van de huidige trein Den Haag-Eindhoven. In combinatie met 4. is er hiermee elke 2 uur een verbinding met het Roer.
6. In het pad van de huidige trein Schiphol-Venlo alleen dan deze trein en de IC Enkhuizen-Venlo omdraaien. De reden voor het draaien is dat je anders elke 2 uur Enkhuizen-Amsterdam los moet koppelen en om Enkhuizen nou met de trein aan te doen vind ik wel heel erg ver gaan.
7. Ik kies voor Groningen, omdat ik vind dat Groningen een impuls mag krijgen. We kiezen nu voornamelijk voor de Randstad en vanuit de Randstad kan je nog best wel makkelijk Twente, Brabant of Arnhem aandoen met internationale treinen, omdat je daar nog best langs kan komen. Groningen valt buiten de boot en is toch een behoorlijke stad. Hoeft niet heel veel, dus 1x per 4 uur is genoeg, maar op deze manier geven we Groningen ook wat. Uiteindelijk heb ik gekozen om deze trein naar Luik te sturen, omdat een IC naar Luik vanuit Nederland zonder overstap in Maastricht ook nog best interessant kan zijn.
8, 9, 10. Voor de volledigheid heb ik deze ook toegevoegd, maar ik vind het niet nodig deze van verdere toelichting te zien.

Natuurlijk is het grootste deel iets te veel fantasie, maar ik denk dat het goed is om eens een groter geheel te bekijken, zodat we eens kunnen kijken wat er allemaal mogelijk is.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Sixhaven
Berichten: 52
Lid geworden op: za 15 okt 2016, 19:35

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Sixhaven »

Erno-BE schreef:Mijn grootste bezwaar van de Zwolle-route is dat tussen Amsterdam en de Duitse grens veel minder plaatsen en hun bijbehorende achterland bedient. De verbinding met Amsterdam wordt wel sneller, maar in mijn ogen wordt de belangrijkheid van Amsterdam erg overschat. Voor Amsterdam-Berlin ga je met de trein echt niet winnen van het vliegtuig, maar voor de plaatsen die tussen Amsterdam en Duitse grens liggen is de trein wel een aantrekkelijk alternatief om naar Berlin te reizen, aangezien het voortransport naar Schiphol veel meer tijd vergt dan vanuit Amsterdam. Hierbij ligt Amersfoort wel veel gunstiger in Nederland dan Zwolle, zeker de kwartiersdienst tussen Amersfoort en Utrecht en de halfuursdiensten tussen Amersfoort en Den Haag/Rotterdam mogen hierbij niet onderschat worden als mooie feeder. Is de IC Berlin te laat, dan nemen de reizigers gewoon een trein van een kwartier/half uur later. Dat is veel gunstiger dan reizigers uit Utrecht/Den Haag/Rotterdam laten overstappen in Zwolle of Hengelo waar de frequentie veel lager is. Voor Hilversum en Almelo is de toegevoegde waarde voor de IC Berlin beperkt en Apeldoorn/Deventer kunnen eventueel alternerend bedient worden. In Duitsland is het lastiger om stops te schrappen. Bad Bentheim zou wel kunnen, nu er ieder uur een trein richting het westen rijdt. Minden, Wolfsburg en Stendal wordt lastiger vanwege de aansluitingen en de verknoping met andere treindiensten.
Western Soldier schreef:Zo heb ik nog niet nagedacht, maar ik denk dat je gelijk hebt met het feit dat de huidige route vanwege het achterland veel handiger is, Je geeft daarbij terecht aan dat Amersfoort veel logischer is als knooppunt voor het zuidelijke deel van de Randstad. Wel zou ik een kleine kanttekening willen plaatsen. Ik denk dat Deventer als stop veel logischer is dan Apeldoorn. Ja Apeldoorn zelf is groter dan Deventer, alleen station Apeldoorn is niet echt een knooppunt, terwijl Deventer gebruikt kan worden voor reizigers die gebruik maken van de IJssellijn. Je idee van alternerend bedienen zou ik dus standaard Deventer van maken, net zoals het voorheen was.
Erno-BE schreef:De IC Berlin via Zwolle sturen is vooral voordelig voor Amsterdam, Zwolle en wat plaatsen ten noorden van Zwolle, maar is nadelig voor een groot deel van de rest van het land, inclusief de zuidelijke Randstad. Dan moet je afwegen, welk belang weegt zwaarder. Die van Amsterdam (er is wel een belang, maar het belang wordt in mijn ogen erg overschat, Amsterdam is gewoon geen wereldstad zoals London of Parijs) en van Zwolle + achterland (belang is niet erg groot) of het belang van Deventer + achterland (vergelijkbaar met Zwolle) en Amersfoort + achterland (behoorlijk belang). Ik denk dat je met de huidige route een groter deel van Nederland bedient dan via Zwolle.
Het frustreert me enorm dat ik blijkbaar niet in staat ben om duidelijk te maken wat er naar mijn mening mis is met de redenatie van Erno-BE. Ik heb eerder een soortgelijke discussie gehad in het Benelux-topic en ook daar lukte het me blijkbaar niet om duidelijk te maken wat ik bedoel. Dan maar een kaartje:

Afbeelding

De verbinding tussen de zuidelijke Randstad en Berlijn verslechterd niet per se met een route via Zwolle als de IC Berlijn via de Zuidtak naar Amsterdam Zuid, Schiphol eventueel Den Haag HS of Centraal wordt geleid. Den Haag krijgt dan een directe verbinding met Berlijn en Rotterdammers kunnen met een snelle ICD-verbinding, die per 2019 5 keer per uur rijdt, op Schiphol overstappen. De stop in Zwolle biedt dan weer grote voordelen voor Noorderlingen.

Ergo, een nieuwe route via Zwolle betekent niet noodzakelijk een verslechtering voor reizigers in de zuidelijke Randstad.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Yanaike »

Western Soldier schreef:Even een nieuw balletje opgooien. [...]

Natuurlijk is het grootste deel iets te veel fantasie, maar ik denk dat het goed is om eens een groter geheel te bekijken, zodat we eens kunnen kijken wat er allemaal mogelijk is.
Volgens mij zijn er voor jouw voorstel enorm veel investeringen nodig voor treinen die toch maar een paar keer per dag rijden. In theorie misschien een leuk plan, in de praktijk gaat dit nooit goed passen wat betreft dienstregeling.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Moshi »

en-es schreef:Je kan toch de spoorlijn Oberhausen-Mülheim gebruiken. En zodoende Essen aandoen.
Zeker kan dat, maar dan kom je niet langs Duisburg.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Western Soldier »

Yanaike schreef:
Western Soldier schreef:Even een nieuw balletje opgooien. [...]

Natuurlijk is het grootste deel iets te veel fantasie, maar ik denk dat het goed is om eens een groter geheel te bekijken, zodat we eens kunnen kijken wat er allemaal mogelijk is.
Volgens mij zijn er voor jouw voorstel enorm veel investeringen nodig voor treinen die toch maar een paar keer per dag rijden. In theorie misschien een leuk plan, in de praktijk gaat dit nooit goed passen wat betreft dienstregeling.
Vergeet niet dat een dergelijke trein al makkelijk een omloop vol krijgt, ook al rijdt hij elke 4 uur, een omloop is al bijna meer dan dat. Eens even kijken wat er nodig zou zijn voor mijn voorstellen. Ik werk het per punt af.

1. Rijdt al
2. 3 treinstellen
3. Er wordt momenteel al gesproken om ICE te laten rijden naar Berlijn. Dus waarschijnlijk wordt dit al geregeld. In elk geval zullen als het een ICE wordt 5 treinstellen voldoende zijn. Tot die tijd kan het dan prima gereden worden door de ICNG. Daarvan zijn er 5 nodig.
4. 2 treinstellen
5. 2 treinstellen
6. 1 treinstel
7. 2 treinstellen
8, 9, 10 rijden al.

Er zijn in totaal 15 treinstellen nodig, maar een deel van de treinstellen kunnen ook dienen voor andere diensten. De investeringen vallen mee. Qua infrastructuur zal het ook wel meevallen, want volgens mij zijn er weinig dingen nodig boven de genoemde dingen in mijn eerste post.

Verder gaf ik zelf ook wel dat het fantasie is, maar toch denk ik dat het goed is om te denken vanuit het ideale plaatje.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door en-es »

:X h
Moshi schreef:
en-es schreef:Je kan toch de spoorlijn Oberhausen-Mülheim gebruiken. En zodoende Essen aandoen.
Zeker kan dat, maar dan kom je niet langs Duisburg.
Moet dat dan.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Moshi »

en-es schreef::X h
Moshi schreef:
en-es schreef:Je kan toch de spoorlijn Oberhausen-Mülheim gebruiken. En zodoende Essen aandoen.
Zeker kan dat, maar dan kom je niet langs Duisburg.
Moet dat dan.
Zeker niet, ik reageerde dan ook in eerste instantie op reisthijs die dat wel suggereerde:
reisthijs schreef:Een ICE Amsterdam-Duisburg-Berlijn zou eenvoudig te realiseren zijn (als er voldoende materieel beschikbaar is), de tijdswinst is alleen beperkt, het scheelt voor Amsterdam-Berlijn maar een half uur. Is dat wel de moeite waard?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door reisthijs »

Ik ging uit van een route over bestaande ICE-routes omdat dat het makkelijkste lijkt. Ik weet niet of op de andere voorgestelde route wel ruimte is voor snelle treinen.

Dan zou bijvoorbeeld een ICE uit Nederland in Duisburg kunnen combineren met een ICE uit Keulen en dan samen naar Berlijn rijden. Dan kost het geen extra rijpaden, en doe je zo veel mogelijk steden in het Ruhrgebiet aan, dat trekt mogelijk meer reizigers en maakt de trein rendabeler.
Duisburg is bovendien een belangrijk overstapstation met o.a. veel IC(E)'s richting Keulen, dat zou helpen om (al is het dan met overstap) meer verbindingen tussen Nederland en Keulen mogelijk te maken, wat NS ook graag wil. Via Essen of Dortmund naar Keulen is een te grote omweg daarvoor.

Tenzij er genoeg reizigers van Amsterdam, Arnhem en Utrecht naar Berlijn zouden willen om hele ICE's te vullen in een behoorlijke frequentie. Dan wil je natuurlijk wel een zo kort mogelijke route met weinig tussenstops.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Mdk »

3. Er wordt momenteel al gesproken om ICE te laten rijden naar Berlijn. Dus waarschijnlijk wordt dit al geregeld. In elk geval zullen als het een ICE wordt 5 treinstellen voldoende zijn. Tot die tijd kan het dan prima gereden worden door de ICNG. Daarvan zijn er 5 nodig.
In dit topic misschien, maar in het echt niet hoor. Zoals al eerder in dit topic vermeld zijn er momenteel niet genoeg ice3m stellen om een extra lijn te rijden. Voor de huidige berlijntrein worden nieuwe loc's en rijtuigen besteld, maar dus geen ice's. Dit zou zonde zijn ivm de huidige snelheisbeperkingen op de route
Bij twijfel altijd klagen
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Wubbo »

Ik ben niet zo voor verbindingen die maar 1x per 4 uur gaan, omdat je die nooit op het goede moment gepland krijgt om alle reizigersgroepen te kunnen bedienen. Ik zou liever gaan voor treinen die 1x per uur (of vaker) gaan en dan accepteren dat je niet alles rechtstreeks kan doen, dan combinaties maken van bestemmingen waardoor je uiteindelijk vlees noch vis hebt. De manier waarop Den Haag nu met Brussel is verbonden is daar een voorbeeld van: volgens mij wordt niemand daar gelukkig van.

Als je dan kijkt naar snelle internationale verbindingen en daar een scheut ambitie bij doet, kom je volgens mij tot:
* Een uurdienst die Amsterdam, via de grensovergang bij Oldenzaal, verbindt met Berlijn (IC Berlijn in hogere frequentie)
* Een uurdienst die Amsterdam, via de grensovergang bij Emmerich, verbindt met Keulen en Frankfurt (ICE International in hogere frequentie)
* Een uurdienst die Amsterdam, via de grensovergang bij Breda, verbindt met Brussel en Parijs (Thalys)
* Een uurdienst die Amsterdam, via de grensovergang bij Breda, verbindt met Brussel (IC Brussel niet via Breda)
* Een twee-uurdienst die Amsterdam, via de grensovergang bij Breda, verbindt met Brussel en London (Eurostar in hogere frequentie)
* Een twee-uurdienst die Den Haag, via de grensovergang bij Breda, verbindt met Brussel (deel van IC Brussel, via Breda)
* Een twee-uurdienst die Utrecht, via de grensovergang bij Breda, verbindt met Brussel (nieuw, zorgt met de trein uit Den Haag voor een uurdienst vanaf Breda)
* Een uurdienst die Den Haag, via de grensovergang bij Venlo, verbindt met Keulen (nieuw, verlenging van de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie])
* Een uurdienst die Amsterdam, via de grensovergang bij Heerlen, verbindt met Aachen (nieuw)
* Een uurdienst die Amsterdam, via de grensovergang bij Eijsden, verbindt met Luik (nieuw)

Over de stoppatronen hebben we het dan nog wel een keer.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Nitein-Repart »

Ik denk dat 2x/uur een reizigerstrein bij Oldenzaal de grens over (IC+RB) wel heel erg veel is, in verhouding tot het aantal reizigers. Hetzelfde geldt min of meer voor grensoverschrijdend bij Venlo en grensoverschrijdend bij Herzogenrath. 2x/uur een kleinere trein (dus geen IC uit Eindhoven en verder) tussen Maastricht en Liège zou wel moeten lukken, bij Zevenaar ook wel (aangezien de IC/ICE heel veel stations overslaan), maar bij de andere grensovergangen richting Duitsland (muv bij Gronau) is toch 1x/uur in mijn ogen wel voldoende, eventueel met enkele sneltreinen uit de Randstad naar verdere bestemmingen in Duitsland, maar die rijden niet ieder uur.

Voor ieder uur een grensoverschrijdende IC zijn toch echt flink wat reizigers nodig en ik denk dat op Eindhoven-Düsseldorf en Nederland-Hannover-Berlin te weinig reizigerspotentieel is om ieder uur een IC te laten rijden. Daarnaast gaan regionale reizigers al met treinen van Keolis en Abellio naar Duitsland, dus die reizen sowieso niet met de IC.

Ik denk dat je eerder aan het volgende model komt
Oldenzaal:
Enkele treinen per dag: Amsterdam-Hannover-Berlin (enkele ritten door naar Warschau)
1x/uur RB: Hengelo-Osnabrück-Bielefeld

Zevenaar:
2x/dag ICE: Amsterdam-Frankfurt-Karlsruhe-Basel
2x/dag ICE: Amsterdam-Frankfurt-Nürnberg-München
1x/uur op sommige momenten vervangen door ICE: IC Amsterdam-Düsseldorf-Köln
1x/uur RE: Arnhem-Duisburg-Düsseldorf

Venlo
1x/2 uur IC Den Haag-Eindhoven-Düsseldorf
1x/uur RE Venlo-Düsseldorf-Hamm

Herzogenrath
1x/uur RE/RB (Maastricht-)Heerlen-Herzogenrath(-Aachen)
In die regio zijn er veel buslijnen die op sommige verbindingen sneller zijn, vandaar de uursfrequentie van de trein

Vise
2x/uur L Maastricht-Eijsden-Liège (2x/uur moet mogelijk zijn)

Hazeldonk
1x/uur met gaten Thalys Amsterdam-Brussel-Parijs
4x/dag Eurostar Amsterdam-Brussel-London
4x/dag Thalys Amsterdam-Brussel-Paris Charles de Gaulle-Marnee Disneyland (eventueel gekoppeld aan Thalys Amsterdam-Parijs)
2x/uur IC-D Amsterdam-Rotterdam-Breda-Antwerpen (1x/uur door naar Brussel-Luchthaven en Brussel)

Roosendaal
1x/uur L Roosendaal-Antwerpen
1x/uur IR Roosendaal-Antwerpen (stopt niet overal; scheve halfuursdienst met de L-dienst)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Jef400 »

Nou is de verbinding Liège-Maastricht-Heerlen-Aachen al onderdeel van Limax dus daar valt niet veel meer over te fantaseren.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Z2N »

In theorie is op Heerlen - Herzogenrath een halfuursdienst in te plannen, dus er valt altijd méér te fantaseren op zo'n verbinding. :wink:

Wat ik tot dusver mis in deze verbinding is een algehele visie op het internationale verkeer. Dit topic gaat over de verbinding Amsterdam - Berlijn, en daar is de reistijd, hoe je het went of keert, te lang om op reistijd competitief te zijn met vliegverbindingen. Dat betekent niet dat de verbinding kansloos is, maar om treinen gevuld te krijgen moet je combineren met binnenlandse verkeersstromen. Het overslaan van haltes zorgt er echter voor dat je deze stromen gaat missen, en dus moet het schrappen van haltes gecompenseerd worden door duidelijk grotere groepen internationale reizigers. De vraag is of je dat gaat halen, als de reistijd van Amsterdam naar Berlijn of Hannover met slechts enkele minuten verkleind wordt.

Een versnelling van een half uur (wat door sommigen geroepen wordt) is beter, maar daarmee wordt de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn net geen 6 uur. Is dat competitief genoeg om 7 treinen per dag constant met 200 man te vullen, zeker ook als je binnenlands verkeer uit gaat sluiten door het schrappen van de meeste haltes? Zo ja, vooral doen. Zo niet, zul je vast moeten houden aan ten minste een deel van het binnenlandse verkeer, en in Nederland betekent dat stoppen in plaatsen als Hilversum of Apeldoorn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Western Soldier »

Erno-BE schreef:Ik denk dat 2x/uur een reizigerstrein bij Oldenzaal de grens over (IC+RB) wel heel erg veel is, in verhouding tot het aantal reizigers. Hetzelfde geldt min of meer voor grensoverschrijdend bij Venlo en grensoverschrijdend bij Herzogenrath. 2x/uur een kleinere trein (dus geen IC uit Eindhoven en verder) tussen Maastricht en Liège zou wel moeten lukken, bij Zevenaar ook wel (aangezien de IC/ICE heel veel stations overslaan), maar bij de andere grensovergangen richting Duitsland (muv bij Gronau) is toch 1x/uur in mijn ogen wel voldoende, eventueel met enkele sneltreinen uit de Randstad naar verdere bestemmingen in Duitsland, maar die rijden niet ieder uur.

Voor ieder uur een grensoverschrijdende IC zijn toch echt flink wat reizigers nodig en ik denk dat op Eindhoven-Düsseldorf en Nederland-Hannover-Berlin te weinig reizigerspotentieel is om ieder uur een IC te laten rijden. Daarnaast gaan regionale reizigers al met treinen van Keolis en Abellio naar Duitsland, dus die reizen sowieso niet met de IC.

Ik denk dat je eerder aan het volgende model komt
Oldenzaal:
Enkele treinen per dag: Amsterdam-Hannover-Berlin (enkele ritten door naar Warschau)
1x/uur RB: Hengelo-Osnabrück-Bielefeld

Zevenaar:
2x/dag ICE: Amsterdam-Frankfurt-Karlsruhe-Basel
2x/dag ICE: Amsterdam-Frankfurt-Nürnberg-München
1x/uur op sommige momenten vervangen door ICE: IC Amsterdam-Düsseldorf-Köln
1x/uur RE: Arnhem-Duisburg-Düsseldorf

Venlo
1x/2 uur IC Den Haag-Eindhoven-Düsseldorf
1x/uur RE Venlo-Düsseldorf-Hamm

Herzogenrath
1x/uur RE/RB (Maastricht-)Heerlen-Herzogenrath(-Aachen)
In die regio zijn er veel buslijnen die op sommige verbindingen sneller zijn, vandaar de uursfrequentie van de trein

Vise
2x/uur L Maastricht-Eijsden-Liège (2x/uur moet mogelijk zijn)

Hazeldonk
1x/uur met gaten Thalys Amsterdam-Brussel-Parijs
4x/dag Eurostar Amsterdam-Brussel-London
4x/dag Thalys Amsterdam-Brussel-Paris Charles de Gaulle-Marnee Disneyland (eventueel gekoppeld aan Thalys Amsterdam-Parijs)
2x/uur IC-D Amsterdam-Rotterdam-Breda-Antwerpen (1x/uur door naar Brussel-Luchthaven en Brussel)

Roosendaal
1x/uur L Roosendaal-Antwerpen
1x/uur IR Roosendaal-Antwerpen (stopt niet overal; scheve halfuursdienst met de L-dienst)
Dit ziet er heel interessant uit. Wat mij betreft komen we op deze manier nog eens ergens. Ik zie dit echt als een verbetering op de plannen die ik in gedachten had en kan dit grotendeels ondersteunen.

De enkele puntjes om bij te schaven zijn wat mij betreft. Enkele treinen per dag Amsterdam-Berlijn. Momenteel doet de trein het op het Nederlandse traject erg goed met een frequentie van elke 2 uur. Ik reis af en toe delen tussen Deventer en Hilversum en dan komt het ook af en toe voor dat het de IC naar Berlijn is. Sinds enige tijd rijden er in het weekend gekoppelde ICM treinstellen in de series naar Twente. Met één treinstel had ik zelden een zitplaats, met 2 treinstellen normaal gesproken wel. Echter, de IC naar Berlijn die toch echt nog iets langer is dan een ICM 6 of 7 is dan regelmatig vol.

Ook nog een opmerking is dat het verlengen van de huidige treinen naar Maastricht en Heerlen naar respectievelijk Luik en Aachen nauwelijks extra materiaal kost. De VIRM kan weliswaar niet de grens over, maar de ICNG volgens mij wel. Het is een optie om te overwegen, die weinig extra kosten met zich meebrengt ten opzichte van de huidige treindiensten.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Gekko123 »

ICNG is echter te klein voor het aantal reizigers tussen Amsterdam en Eindhoven. Het is niet voor niks dat ze daar nu met VIRM rijden, en geregeld zelfs met 2 stellen...
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door groningen »

Probleem van Zwolle - Wierden is dat het enkelspoor, maar iemand anders zal dat wel hebben aangestipt. En dan is er ook nog een extra sneltrein naar en van Raalte. En daar gewoon 43 minuten stilstaat.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door reisthijs »

Gekko123 schreef:ICNG is echter te klein voor het aantal reizigers tussen Amsterdam en Eindhoven. Het is niet voor niks dat ze daar nu met VIRM rijden, en geregeld zelfs met 2 stellen...
Bij een tienminutendienst is ICNG is niet te klein. Er rijdt nu VIRM omdat het op de deeltrajecten waar nog een kwartierdienst is noodzakelijk is. Voor Amsterdam-Utrecht is eigenlijk niet nodig, ik zie het probleem niet als een deel van de treinen met ICNG gereden zou worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten