Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door waldo79 »

Terzijde: ICE is toeslagvrij voor abonnementhouders. Als het in mijn reisplan past geniet ICE wel de voorkeur boven een binnenlandse trein.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Yanaike »

Dat verklaart dan waarschijnlijk Western Soldiers opmerking dat de ICE in het weekend helemaal vol zit. En dan is het nog vreemder waarom er voor de gewone reiziger wel een toeslag geldt en voor de abonnementsreiziger niet.
Western Soldier schreef:Van de 4 treinen gaat er dan 1 door naar Berlijn en 3 naar Keulen en van die 3 gaat er vervolgens 1 door naar Frankfurt (en verder). Althans in het door Yanaike gepresenteerde plan, waar ik mij in kan vinden.
Dat is niet helemaal zoals ik het in gedachte had, maar het kan op zich wel. Mijn idee was: 2x ICE Berlijn, 1x IC Köln en 1x ICE Frankfurt-Basel. Of eventueel 1x ICE Berlijn, 1x IC Köln, 1x ICE Frankfurt-Basel en 1x IC Dortmund als je de verhouding IC/ICE evenredig wilt houden. Op die manier heeft zowel de 'noordflank' van het Ruhrgebied als de 'zuidflank' van het Ruhrgebied 1x/uur een verbinding met Nederland.
Alleen zou dat in mijn ogen wel extra rechtvaardigen dat de IC die ik voorstelde vanuit Hengelo naar Duitsland, om die dan wel naar Amsterdam Centraal door te trekken, omdat anders vanuit Centraal niks meer naar Duitsland gaat, waarvan ik wel denk dat ook vanuit daar een verbinding met Duitsland moet zijn, omdat Centraal voor een deel van de Amsterdamse bevolking toch echt gunstiger is.
Waarom moeten er per se treinen vanuit Amsterdam Centraal naar Duitsland? Voor de inwoners van Amsterdam maakt het niet zo heel erg veel uit of de verbinding naar Duitsland over Zuid of over Centraal loopt, met het gereed komen van de Noord-Zuidlijn scheelt dat hooguit 10 minuten.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Western Soldier »

Voor sommige delen van de stad is het ene station net wat beter dan voor de ander. Denk bijvoorbeeld aan IJburg waarvoor Amsterdam Centraal rechtstreeks te bereiken is en voor Zuid moet er overgestapt worden. Bovendien heeft Amsterdam Centraal ook een functie voor de regio's Haarlem en Alkmaar, die Zuid niet heeft. Aan de andere kant is Zuid voor Amstelveen en Zuid-Oost beter te bereiken. Ik denk dat beide stations zodanig belangrijk zijn dat ik denk dat een spreiding van de treinen naar Duitsland (en België) goed is.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Z2N »

De meeste internationale reizigers zijn toeristen, en de meesten daarvan gaan nou eenmaal naar het centrum van Amsterdam. Voor zakenreizigers is het een optie om spitsuurtreinen af te buigen naar de Zuidas, om op de voor hen belangrijkste ritten ('s ochtends vroeg en 's avonds) een directe verbinding te creëren. Maar om de hele lading rolkoffertoeristen die overdag de internationale treinen instappen op het CS de metro in te sturen lijkt me geen goed idee, niet alleen al omdat die niet toegankelijk is met een treinkaartje, en dat voor de concurrentiepositie van de trein tegen het vliegtuig dus slechter is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door SLToilet »

SuperGhost schreef:Maar het zijn dan eigenlijk ook meer 2 nationale treinen die aan elkaar geknoopt worden bij de grens. Het grootste gedeelte rijdt hij immers geïntegreerd als nationale trein. Het doorrijden naar Alkmaar is ook vooral daarom.
In Duitsland nog meer dan in Nederland (minder alternatieven) maar het is de waarheid als een koe. Misschien is het ondanks onze wilde plannen wel een goed idee om na te denken over het volgende:
- vanaf wanneer is het gerechtvaardigd om een sneller alternatief in te leggen die los ligt van het bestaande spoornet?
En dat punt had Amsterdam-Parijs allang bereikt en zelfs Rotterdam-Breda als individueel onderdeel.

Maar geldt dat ook maar ergens tussen Amsterdam en Berlijn, aangezien helemaal van Amsterdam tot aan Hannover niks groters ligt dan Amersfoort, Osnabrück of Apeldoorn? En zijn Hannover en Berlijn (of nog beter: Amsterdam) dan weer zó groot dat je helemaal vanaf bwvs Amersfoort alles zou kunnen overslaan? Dat antwoord is misschien nee. En als je dan Hengelo nodig hebt voor voldoende vulling dan hebben we bijna alles nodig voor voldoende vulling. Al is het misschien een paar minder maar dan zul je net Apeldoorn tegen het hoofd stoten.

Met als enige Mastwijkachtige tafereel zijnde Bad Bentheim om technische reden een nog kleinere plek waar wordt gestopt. Het is niet gek dat er dadelijk niet meer zo lang wordt gestopt.

Maar dat Duitsland ook niet wil investeren is een heel ander verhaal. Duitsland is door infra-gierigaard Merkel in een negatieve spiraal terechtgekomen waardoor ze nu bruggen moeten repareren en oude werkzaamheden moeten afronden als oplaaiende vuurtjes in een smeulende veenbrand.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Z2N »

Dat de Duitsers niet investeren betekent niet dat er niets verbetert kan worden, met minimale verbeteringen in Nederland (verbouwing Naarden-Bussum en versnelde wisselstraat in Amersfoort) en de geplande doorgaande loc kan de reistijd door herinpassing verkort worden tot 6 uur, 25 minuten sneller dan in de dienstregeling 2018.

Met een beetje passen en meten kom ik hier op uit, uitgaande van de plannen van DB Fernverkehr om de ICE tussen Berlijn en Hannover een half uur om te buigen om daar een halfuursdienst te creëren. Voor inpassingsredenen heb ik de minst logische internationale haltes (Apeldoorn, Almelo, Bunde/Bad Oeynhausen) geschrapt, deze haltes bieden geen of nauwelijks overstapmogelijkheden en zijn geen grote internationale haltes. Voor de rijtijden die ik niet direct had ben ik, voor zover mogelijk, uitgegaaan van de IR 2346 'Emsland', met de rijtijden uit het jaar 2000 (zie dienstregeling).
Afbeelding

En dit is het beste wat op de huidige infra behaald kan worden. De Berlijntrein komt hiermee los te liggen van de 1500, terwijl Twente, evenals Deventer/Apeldoorn in de daluren, de rechtrstreekse trein naar Amsterdam Centraal behoudt. Verdere versnelling is afhankelijk van een hoop politiek, en komt dan alsnog bij lange na niet in de buurt van de reistijd van het vliegtuig.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
verfmeer
Berichten: 776
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door verfmeer »

SLToilet schreef:
SuperGhost schreef:Maar het zijn dan eigenlijk ook meer 2 nationale treinen die aan elkaar geknoopt worden bij de grens. Het grootste gedeelte rijdt hij immers geïntegreerd als nationale trein. Het doorrijden naar Alkmaar is ook vooral daarom.
In Duitsland nog meer dan in Nederland (minder alternatieven) maar het is de waarheid als een koe. Misschien is het ondanks onze wilde plannen wel een goed idee om na te denken over het volgende:
- vanaf wanneer is het gerechtvaardigd om een sneller alternatief in te leggen die los ligt van het bestaande spoornet?
En dat punt had Amsterdam-Parijs allang bereikt en zelfs Rotterdam-Breda als individueel onderdeel.

Maar geldt dat ook maar ergens tussen Amsterdam en Berlijn, aangezien helemaal van Amsterdam tot aan Hannover niks groters ligt dan Amersfoort, Osnabrück of Apeldoorn? En zijn Hannover en Berlijn (of nog beter: Amsterdam) dan weer zó groot dat je helemaal vanaf bwvs Amersfoort alles zou kunnen overslaan? Dat antwoord is misschien nee. En als je dan Hengelo nodig hebt voor voldoende vulling dan hebben we bijna alles nodig voor voldoende vulling. Al is het misschien een paar minder maar dan zul je net Apeldoorn tegen het hoofd stoten.
Het is maar een idee, maar een ICE Amsterdam-Rotterdam-Breda-Eindhoven-Duisburg-Hannover-Berlijn? De infra voor Amsterdam-Breda ligt er al, voor Eindhoven-Duisburg is toch al een grote upgrade nodig en vanaf Duisburg kan je dan aansluiten op de andere ICE's.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door SuperGhost »

We willen Amsterdam-Berlijn juist versnellen, niet langzamer maken :wink:
verfmeer
Berichten: 776
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door verfmeer »

Amsterdam-Berlijn word dan net iets meer dan 6 uur, maar voor het westen en zuiden van Nederland is dit een flinke versnelling. Bovendien ga je door veel minder niemandsland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door SuperGhost »

Meer de Duitsers willen juist zo snel mogelijk in Amsterdam zijn. En vanuit Rotterdam en Den Haag ben je natuurlijk ook snel in Utrecht, waar je dan op de ICE zou kunnen overstappen. Daarnaast kun je dan juist inzetten op een baanvakverhoging van Utrecht-Arnhem ('HSL-Oost') voor de beide ICE's die daar dan rijden. Op Amsterdam-Utrecht zou je al 200 km/h kunnen.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door SLToilet »

Als ie maar wel in Tilburg stopt!

Maar nee, eerlijk gezegd denk ik dat zoiets als via de HSL en Brabant rijden vooral het mankement van het Nederlandse spoor blootlegt: dat je met zo'n grote omweg maar gering langzamer bent dan in een zo recht mogelijke lijn, doordat behalve de HSL onze spoorwegen dringend toe zijn aan échte vernieuwing.

Maar ik waak nog voor iets veel belangrijkers: betrouwbaarheid. De HSL is al vergeven van de onbetrouwbaarheid en dan moet er nóg een trein doorheen worden geperst. Dan zul je zien dat de trein heel vaak wordt omgeleid en weer heel veel aanloopproblemen ontstaan (*want ERTMS(-NL)+25kV naast ATB en 1,8kV en het Duitse systeem). En voor de HSL mag je ook meer dokken voor de trein dan nu het geval is (zoals met de Benelux).

Dan kies ik toch liever voor het huidige traject, dan overweeg ik met een krap budget iig nog niet om FlixBus te nemen omdat die busjes er langer over doen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door reisthijs »

Een verbinding Den Haag-Brabant-Ruhrgebiet lijkt best zinvol, maar dan gewoon als IC (verlenging van de huidige S1100, met ICNG). Dan stop je automatisch ook in Tilburg. Een ICE heeft niet veel toegevoegde waarde op die route.
Dat het geen alternatief is voor Amsterdam-Berlijn is ook wel duidelijk.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Sixhaven
Berichten: 52
Lid geworden op: za 15 okt 2016, 19:35

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Sixhaven »

Suus schreef:ICE’s tussen Amsterdam en Keulen hebben geen toegevoegde waarde boven een Intercity. Harder dan 200 kan je toch niet, pas na Keulen kan je harder dan 200.
Volgens mij wordt tussen Duisburg en Keulen ook 200 km/h gereden.
Yanaike schreef:Dat verklaart dan waarschijnlijk Western Soldiers opmerking dat de ICE in het weekend helemaal vol zit. En dan is het nog vreemder waarom er voor de gewone reiziger wel een toeslag geldt en voor de abonnementsreiziger niet.
De ICE is inderdaad toeslagvrij voor NS-abonnementshouders (ook bij bv. Dal Voordeel), voor reizigers met een Studentenreisproduct en voor reizigers met een NS Businesscard zonder abonnement. Reizigers met NS Flex Basis worden op dit moment gedoogd, want de conducteurs kunnen (nog) niet in de backend kijken om te zien welk Flexabonnement er die maand is betaald.

Zo vreemd vind ik de keuze niet om slechts toeslag te verlangen van niet-abonnementshouders en niet-zakelijke reizigers. Het doel is vooral om binnenlandse dagjesmensen met baggage zoveel mogelijk uit de trein te weren. Forensen nemen over het algemeen minder ruimte in.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Suus »

Sixhaven schreef:
Suus schreef:ICE’s tussen Amsterdam en Keulen hebben geen toegevoegde waarde boven een Intercity. Harder dan 200 kan je toch niet, pas na Keulen kan je harder dan 200.
Volgens mij wordt tussen Duisburg en Keulen ook 200 km/h gereden.
Daarmee ontken je niet wat ik zeg, namelijk dat er niet harder dan 200 km/uur wordt gereden tussen Amsterdam en Keulen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Sixhaven
Berichten: 52
Lid geworden op: za 15 okt 2016, 19:35

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Sixhaven »

Sorry, nog niet helemaal wakker.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door groningen »

Een IC die alleen stopt in Hengelo, Osnabrueck en Hannover tussen Amsterdam en Berlijn zal wel nooit tot stand komen.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door SLToilet »

Idd, het zou alleen al de wat mij betreft onmisbare spil van Amersfoort mislopen. Het is van de drie óf Utrecht, of Amersfoort of in het ergste geval Zwolle, dat er in zal moeten om een onmisbare hoogwaardige verbinding te kunnen geven, anders moet dadelijk de helft via een dieselboemel o.i.d. naar een knooppunt van niks. Althans, Hengelo heeft niet de allure (een tochtgat met wat is het, één kiosk?), noch de aansluitende IC's (rechtstreeks naar grote delen van het land) om zo'n groot deel van de markt af te vangen. Dat zou anders zijn met een zwaar overgedimensioneerd station zoals Breda dat nu is, maar Hengelo moet je dat geweld niet aandoen. Het blijft een belangrijke stop maar het is niet dat je reizigers uit het midden van Nederland daar wil laten instappen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Suus »

Ik zou zelf inderdaad Amersfoort en toch ook nog Rheine wel als tussenstops opnemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Western Soldier »

Ik ben het er ook mee eens dat in elk geval één van de knooppuntstations Zwolle, Amersfoort of Utrecht Centraal erin moet. Het argument dat die 3 stations IC verbindingen hebben naar het hele land telt voor mij zwaar. Echter Zwolle is voor veel mensen toch weer een 36 minuten verder weg. Natuurlijk voor de 3 noordelijke provincies, Flevoland en Zwolle zelf is het dichterbij, maar dat is met circa 2,1 miljoen inwoners waarvoor Zwolle dichterbij is een stuk minder dan de provincies Zuid-Holland, Utrecht, Noord-Brabant en Zeeland tellen. Daarbij moet gezegd worden dat al deze mensen de 36 minuten extra onderweg zijn voor Zwolle, terwijl inwoners in Flevoland niet altijd 36 minuten korter naar Zwolle onderweg zijn dan Amersfoort. Utrecht is voor veel mensen dus nog dichterbij.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door SuperGhost »

Suus schreef:Ik zou zelf inderdaad Amersfoort en toch ook nog Rheine wel als tussenstops opnemen.
Waarom Rheine? Vanuit Hengelo kun je rechtstreeks naar Rheine met de trein (zodra die kinderziektes verwerkt zijn) en de overstap naar Münster is daar ook niet zo belangrijk, aangezien Münster zelf al een rechtstreekse trein naar Nederland (Enschede) heeft. De andere overstappen zijn meer in Osnabrück geloof ik. Of mis ik dan iets?

Ik zou dan (als je hem niet meer integreert in het binnenlandse net) alleen nog in Amsterdam C, Amersfoort, Hengelo, Osnabrück Hbf, Hannover Hbf en Berlin Hbf laten stoppen. Je hebt dan met 2 tussenstops per land die de belangrijkste overstappen mooi dekken.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door en-es »

Rheine is toch belangrijk omdat je daar kan overstappen naar/van de Emsland-lijn?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door trolly »

Een paar dagen geleden schreef ik
trolly schreef:Dusss... het begint erop te lijken dat iedereen heel erg in z'n sas is met deze gezellige internationale boemel, en meer in het bijzonder de gemeentebesturen van alle Hoogevenen langs de route. Ik zeg: lekker zou houden, en daarnaast proberen om drie keer per dag een trein laten rijden die helemaal nergens stopt, met spulletjes die vlot over de HSL kunnen en niet een half uur in Herejezusveen op een andere locomotief staan te wachten.
Daarop reageerde iemand met de vraag, of dat wel in te passen zou zijn, en nu zitten we te keutelen over wèl of niet stoppen in Rheine. Daarmee is de vraag volledig ondergesneeuwd. Die is namelijk: "hoe maken we de verbinding Amsterdam - Berlijn concurerend met het vliegtuig?".
Het antwoord op die vraag is heel eenvoudig: niet in Rheine stoppen. Eigenlijk nergens stoppen. Rustig die internationale stoptrein laten rijden, want héél belangrijk voor alle stadjes langs de route. En als de sodemieter gaan nadenken over hoe je daarnaast ruimte voor een zo snel mogelijke verbinding maakt, en als dat niet lukt, investeren in aanpassingen. Dat is de enige manier om Amsterdam - Berlijn richting de vier uur te brengen, en dat is de enige manier waarop je een kans hebt iemand uit het vliegtuig te houden. Maar gezien het belang van een overstap op de Eemslandlijn voorzie ik een gouden toekomst voor de luchtvaart.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Lijn 45 »

Zou het een optie zijn om de frequentie te verhogen en een deel van de treinen rechtstreeks te laten rijden? Dan hebben alle gehuchten langs de lijn een stopplaats en is er een snelle verbinding.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door trolly »

Dat zeg ik, alleen iets anders: de IC blijft, en er komt drie keer per dag een directe trein.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door waldo79 »

Waarbij gezegd mag worden dat de markt richting Berlijn geen duizenden reizigers per dag omvat die rechtstreeks vanuit Amsterdam naar alleen Osnabrück, Hannover en Berlijn willen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten