Amsterdam-Hengelo-Berlijn
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
Een doorgaande IC Randstad-Eindhoven-Maastricht-Liège zou wel problematisch zijn als je ook Eijsden en Mt Randwijck wilt bedienen. Lijkt mij niet dat er naast een IC nog een stoptrein gaat rijden tussen Maastricht en Liège, dan kun je beter 2x/uur een stoptrein tussen Maastricht en Liège laten rijden, want dan krijgt Eijsden ook gelijk 2x/uur een trein met Maastricht en Visé 2x/uur met Liège.
Om on-topic te gaan. Hoe is de bezetting van de IC Berlin-treinen die om 15 uur, 17 uur en mogelijk om 19 uur uit Amsterdam vertrekken? Die treinen komen pas laat in Berlin aan of bereiken Berlin helemaal niet. Als het reizigersvervoer tussen Nederland en Hannover/Berlin in de naniddag niet zo denderend is kun je beter deze treinen schrappen. De laatste doorgaande trein uit Amsterdam vertrekt dan al om 13 uur, vanuit Hengelo om 15 uur. Wil je op een later moment naar Duitsland, dan kun je gebruik maken van de RB61.
Om on-topic te gaan. Hoe is de bezetting van de IC Berlin-treinen die om 15 uur, 17 uur en mogelijk om 19 uur uit Amsterdam vertrekken? Die treinen komen pas laat in Berlin aan of bereiken Berlin helemaal niet. Als het reizigersvervoer tussen Nederland en Hannover/Berlin in de naniddag niet zo denderend is kun je beter deze treinen schrappen. De laatste doorgaande trein uit Amsterdam vertrekt dan al om 13 uur, vanuit Hengelo om 15 uur. Wil je op een later moment naar Duitsland, dan kun je gebruik maken van de RB61.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
Het aantal reizigers is verdubbeld sinds er 7 ipv 4 keer per dag gereden wordt. Dan is het wel duidelijk dat die treinen niet voor niets rijden.
Er liggen meer stations op de route, niet alle reizigers hoeven tot Berlijn te blijven zitten. Je kan ook niet rücksichtslos treinen richting Duitsland schrappen, want dan moet je ook treinen richting Nederland schrappen.
Er liggen meer stations op de route, niet alle reizigers hoeven tot Berlijn te blijven zitten. Je kan ook niet rücksichtslos treinen richting Duitsland schrappen, want dan moet je ook treinen richting Nederland schrappen.
Waarom, je kan toch er ook voor kiezen om de IC daar laten stoppen?Erno-BE schreef:Een doorgaande IC Randstad-Eindhoven-Maastricht-Liège zou wel problematisch zijn als je ook Eijsden en Mt Randwijck wilt bedienen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
En een IC en een sprinter kunnen prima naast elkaar bestaan, zelfs als er een landsgrens op de route zit.
-
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
Maastricht-Luik is volledig dubbelsporig, dus dat is het probleem ook niet.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
Kom je niet in de knoop met de S-bahnen naar Mtr?
-
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
S-Bahn? Ik neem aan de stoptreinen?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
Arriva geeft ze nummers in de S-reeks.
-
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
Ah.
Volgens mij rijden er enkel de stoptreinen daar.
Dus uiteindelijk heb je:
2x per uur ST Roermond-Maastricht Randwyck
2x per uur ST Heerlen-Maastricht Randwyck
1x per uur ST Luik-Maastricht
1x per 2 uur IC Luik-Amsterdam
Fictieve vertrektijden Maastricht-->België, ik houd hierbij geen rekening met de huidige vertrektijden. Het gaat om de theorie.De treinen naar België rijden hier links.
ST Maastricht Randwyck: .00, .15, .30, .45
IC Luik: .07
ST Luik: .37
Aankomst Maastricht:
ST Roermond/Heerlen: .00, .15, .30, .45
ST uit Luik: .22
IC uit Luik: .52
Volgens mij moet dit allemaal wel passen en zitten er hier geen kruisingen tussen. De stoptreinen van Arriva keren op elkaar.
Volgens mij rijden er enkel de stoptreinen daar.
Dus uiteindelijk heb je:
2x per uur ST Roermond-Maastricht Randwyck
2x per uur ST Heerlen-Maastricht Randwyck
1x per uur ST Luik-Maastricht
1x per 2 uur IC Luik-Amsterdam
Fictieve vertrektijden Maastricht-->België, ik houd hierbij geen rekening met de huidige vertrektijden. Het gaat om de theorie.De treinen naar België rijden hier links.
ST Maastricht Randwyck: .00, .15, .30, .45
IC Luik: .07
ST Luik: .37
Aankomst Maastricht:
ST Roermond/Heerlen: .00, .15, .30, .45
ST uit Luik: .22
IC uit Luik: .52
Volgens mij moet dit allemaal wel passen en zitten er hier geen kruisingen tussen. De stoptreinen van Arriva keren op elkaar.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
Een van die Arrivaboemels keert in Mtr volgens mij op het spoor naar(?) België (spoor 1?) kom je daar niet in de knoei dan?
Die andere keert op het kopspoor (3?) dus daar heb je als het goed is weinig last van inderdaad (al kan het zijn dat dat wel nog e.e.a. kruist)
In hoeverre rijden de treinen op Mt - Mtr eigenlijk normaalspoor? Want vanaf Mtr richting België gaat het op zijn Belgisch en dus "verkeerd spoor" geloof ik.
Die andere keert op het kopspoor (3?) dus daar heb je als het goed is weinig last van inderdaad (al kan het zijn dat dat wel nog e.e.a. kruist)
In hoeverre rijden de treinen op Mt - Mtr eigenlijk normaalspoor? Want vanaf Mtr richting België gaat het op zijn Belgisch en dus "verkeerd spoor" geloof ik.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
Het stukje Mt - Mtr is praktisch een verlengde van het emplacement van Maastricht. Er is geen verkeerd spoor.
De Belgen rijden er links, de stop- en sneltreinen van
Arriva rijden heen links en terug rechts (of andersom).
Elk half uur hetzelfde patroon, dus er zou ruimte moeten zijn voor een extra internationale trein, een half uur na de huidige stoptrein.
De Belgen rijden er links, de stop- en sneltreinen van
Arriva rijden heen links en terug rechts (of andersom).
Elk half uur hetzelfde patroon, dus er zou ruimte moeten zijn voor een extra internationale trein, een half uur na de huidige stoptrein.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
"Verkeerd Spoor" kennen we alleen tussen Zwolle en Olst. In de rest van Nederland kan je het hooguit "Linkerspoor" of "Tegenspoor" noemen.Aking schreef:Een van die Arrivaboemels keert in Mtr volgens mij op het spoor naar(?) België (spoor 1?) kom je daar niet in de knoei dan?
Die andere keert op het kopspoor (3?) dus daar heb je als het goed is weinig last van inderdaad (al kan het zijn dat dat wel nog e.e.a. kruist)
In hoeverre rijden de treinen op Mt - Mtr eigenlijk normaalspoor? Want vanaf Mtr richting België gaat het op zijn Belgisch en dus "verkeerd spoor" geloof ik.
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
Vandaar ook tussen haakjes
Heb je voor de volledigheid nog een uitleg mbt het verschil? *O*
Heb je voor de volledigheid nog een uitleg mbt het verschil? *O*
-
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
Als de treinen in Maastricht Randwyck op elkaar keren moet het toch gewoon lukken om enkel spoor 3 voor Arriva te gebruiken?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
Met 6 kerende treinen per uur gat dat gewoon niet lukken, de keertijd zou veel te krap worden.
Het past zeker niet als er nog internationale treinen tussen door moeten, te veel kruisende bewegingen.
Het past zeker niet als er nog internationale treinen tussen door moeten, te veel kruisende bewegingen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
Ik tel 4 kerende treinen. Welke maken 6?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
Dat had ik nog niet meegekregen inderdaad. Maar is het niet zo dat dat weer komt te vervallen indien de trein door gaat rijden naar Luik?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
Voor komend dienstregelingjaar inderdaad, maar ik denk dat het op een gegeven moment wel komt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
Ik heb eens over de route Amsterdam-Berlijn gaan nadenken en ik ben er toch iets anders over na gaan denken. Zelf vindt ik dat zowel de route Zwolle-Wierden als de route Hengelo-Zutphen dubbel sporig gemaakt moet worden. Je hoeft in deze routes niet te investeren vanwege internationale trein(hoewel extra routes welkom is bij spoorondrrhoud). De dubbele sporen gaan gewoon goed gebruikt worden door binnenlandse treinen (eindelijk eens echte IC's vanaf Twente naar Zwolle en Arnhem), daarnaast wordt de internationale trein naar Berlijn robuuster als er meer traject mogelijkheden zijn naar Bad Bentheim. Dus de verdubbeling van deze trajecten is gewoon een goede investeering.
Als je de lijn naar Berlijn echt snel moet worden, moet je veel hoge snelheidsspoor aan gaan leggen. Dit is een duur grapje. Misschien moet je maar accepteren dat je hooguit een half uur reistijd er vanaf kan halen en de middel grote steden in Nederland gewoon bedienen.
De meeste routes naar Duitsland zijn wel besproken. De enige route die nog niet besproken is de route Amsterdam-Bremen via Assen. Als de route Groningen-Leer ooit hersteld wordt en geelectrificeerd wordt. Dan kan de route via de Haren boog misschien wel een goede en snelle optie zijn.
Als je de lijn naar Berlijn echt snel moet worden, moet je veel hoge snelheidsspoor aan gaan leggen. Dit is een duur grapje. Misschien moet je maar accepteren dat je hooguit een half uur reistijd er vanaf kan halen en de middel grote steden in Nederland gewoon bedienen.
De meeste routes naar Duitsland zijn wel besproken. De enige route die nog niet besproken is de route Amsterdam-Bremen via Assen. Als de route Groningen-Leer ooit hersteld wordt en geelectrificeerd wordt. Dan kan de route via de Haren boog misschien wel een goede en snelle optie zijn.
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
Volgens mij is Amsterdam - Hengelo - Berlijn nooit rendabel genoeg om grote investeringen te doen in de infra.
Het beste wat je kunt doen, is hem vaker laten rijden (ieder uur, net zoals de Benelux vroeger) en dat kan dan, door hem in Nederland als binnenlandse IC te laten rijden, zoals nu ook al gebeurt. Wellicht kan dat ook in Duitsland?
Het beste wat je kunt doen, is hem vaker laten rijden (ieder uur, net zoals de Benelux vroeger) en dat kan dan, door hem in Nederland als binnenlandse IC te laten rijden, zoals nu ook al gebeurt. Wellicht kan dat ook in Duitsland?
Amsterdam-Hengelo-Berlijn
De Intercity Berlijn zit in Duitsland in een vrij ingewikkeld patroon gevangen.
In de uren dat de Intercity Berlijn niet rijdt, wordt het pad gevuld met een Intercity Leipzig - Hannover - Bielefeld - Köln.
Leipzig - Hannover wordt in de uren dat de IC Berlijn rijdt gereden door de IC Emden/Norddeich - Bremen - Hannover - Leipzig.
In de uren dat de Intercity Berlijn niet rijdt, wordt het pad gevuld met een Intercity Leipzig - Hannover - Bielefeld - Köln.
Leipzig - Hannover wordt in de uren dat de IC Berlijn rijdt gereden door de IC Emden/Norddeich - Bremen - Hannover - Leipzig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
Ik vraag mij af of er überhaupt voldoende potentieel is om de IC Berlin 1x/uur te laten rijden. Immers op het zwakste deel van het traject (Hengelo-Bad Bentheim) zijn er sinds kort veel meer treinen gaan rijden en die moeten immers ook gevuld worden. Als het probleem met drukke IC Berlin-treinen zich binnen Nederland afspeelt kan er gekeken worden om de [serie=Intercity|2018|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal1500[/serie] vaker naar Hengelo te laten rijden. Als het probleem met drukke IC Berlin-treinen zich binnen Duitsland afspeelt kan er gekeken worden of het mogelijk is om een aantal IC-treinen tussen Berlin en Münster of met een beetje creativiteit tussen Berlin en Nordhorn (hiervoor is elektrificatie van Bad Bentheim-Nordhorn plus een spoorboog om direct van Schüttorf naar Nordhorn te rijden vereist) te laten rijden. Ik zie geen heil in om de frequentie op het grensoverschrijdende traject tussen Hengelo en Bad Bentheim te verhogen in verband met te weinig reizigers(potentieel).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
De huidige situatie is voldoende. Daar valt niet meer zoveel aan te veranderen. Voor echte verbeteringen is heel veel geld nodig en je moet je maar afvragen of dat rendabel is. Elk uur naar Duitsland wordt al aangeboden via Keolis en Abellio. Elk uur een IC of ICE is dus niet nodig. In Nederland zijn de verbindingen naar de buurlanden sowieso goed en frequent.
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32
Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn
Van Boxtel zegt tegen luchtvaartnieuws.nl over de verbinding naar Berlijn:
Als je het vliegverkeer wilt ontlasten moet Amsterdam-Berlijn in maximaal 4 uur inderdaad het streven zijn lijkt me. Maar daar is inderdaad bakken met geld voor nodig en bovendien ben je afhankelijk van de langzame Duitsers.Dat is ruim zes uur en dat moet eigenlijk twee of drie uur korter kunnen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten