Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Daniel »

Erno-BE schreef:Als de IC Berlin vertraging oploopt dan is de aansluiting in Hengelo richting Utrecht weg, terwijl bij Amersfoort er een kwartier/half uur later de volgende trein vertrekt.
In Hengelo vertrekt de volgende trein naar Amersfoort (met aldaar directe aansluiting naar Utrecht) ook gewoon een half uur later :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Wubbo »

Als je wil dat de IC Berlijn serieus wordt versneld moet je ook rigoureus schrappen in de stations waar gestopt wordt. Als je vindt dat reistijd niet het issue is hoeven we geen geld uit te geven, dan volstaat de huidige dienstregeling ook.

Voorstel: IC Berlijn stopt binnen Nederland alleen nog in Amsterdam Zuid en Deventer. Deventer houdt 4x per uur een trein naar Amersfoort (waarvan minimaal 2 naar Utrecht en verder). Als je echt internationaal gaan denken zou je kunnen gaan voor een doorkoppeling aan IC Brussel, waardoor Rotterdam ook een rechtstreekse verbinding met Berlijn krijgt.
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door FlyingHollander »

Wubbo schreef:Als je wil dat de IC Berlijn serieus wordt versneld moet je ook rigoureus schrappen in de stations waar gestopt wordt.
Dit is ook waarom de trein richting Parijs wél aantrekkelijk is. Er wordt grotendeels over HSL-spoor gereden en dus niet gestopt in middelgrote steden als Leiden, Dordrecht, Breda en Mechelen.

Om een reis naar Berlijn aantrekkelijk te maken moet er eigenlijk zo'n 2 uur van de reistijd af, daar zijn inderdaad rigoureuze maatregelen voor nodig.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door regenmaker »

Als je de middelgrote steden zou schrappen, dan hou je Amsterdam - Hannover - Berlijn over.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Western Soldier »

Wubbo schreef:Als je wil dat de IC Berlijn serieus wordt versneld moet je ook rigoureus schrappen in de stations waar gestopt wordt. Als je vindt dat reistijd niet het issue is hoeven we geen geld uit te geven, dan volstaat de huidige dienstregeling ook.

Voorstel: IC Berlijn stopt binnen Nederland alleen nog in Amsterdam Zuid en Deventer. Deventer houdt 4x per uur een trein naar Amersfoort (waarvan minimaal 2 naar Utrecht en verder). Als je echt internationaal gaan denken zou je kunnen gaan voor een doorkoppeling aan IC Brussel, waardoor Rotterdam ook een rechtstreekse verbinding met Berlijn krijgt.
Ik denk dat Amersfoort er ook bij moet. Amersfoort zelf is als stad niet groot genoeg, maar wil je het voortransport vanuit Den Haag/Rotterdam/Utrecht enigszins beperken dan is een stop in Amersfoort praktisch. Vanuit die steden is er 4x per uur een verbinding naar Amersfoort en maar 2x naar Deventer.
regenmaker schreef:Als je de middelgrote steden zou schrappen, dan hou je Amsterdam - Hannover - Berlijn over.
Ik zou in Duitsland Osnabrück willen toevoegen, omdat je vanuit daar goede verbindingen naar Hamburg hebt, waarvan ik denk dat je die wel wilt behouden om de trein nog aantrekkelijk te houden. Of je Amsterdam Zuid of Amsterdam Centraal moet bedienen weet ik niet. Keren in Amsterdam Zuid is op dit ogenblik nog lastig, maar dan zou je wellicht kunnen keren op Hoofddorp Opstel.

Of je dan een stop te Schiphol Airport wil hebben weet ik niet. Ik zie daar niet echt de toegevoegde waarde van in. Dat de treinen naar België en Frankrijk er stoppen is logisch, omdat je daarmee het hele noorden bediend. Voor hen is Schiphol logischer dan Amsterdam Centraal of Rotterdam Centraal. Naar Duitsland kan vanuit het noorden naar Deventer worden gereisd en is dus Schiphol niet meer een station van het achterland. Als je vanuit Amsterdam Zuid vertrekt bedien je hetzelfde achterland als op Schiphol. Dit pleit er misschien wel voor om gewoon voor Amsterdam Centraal te kiezen boven Amsterdam Zuid, omdat je met Amsterdam Centraal ook heel Noord-Holland beter bediend.

Kort samengevat denk ik dat de volgende dienstuitvoering moet worden gehanteerd.

Amsterdam Centraal-Amersfoort-Deventer-Osnabrück-Hannover-Berlijn.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Wubbo »

Ik zie niet de toegevoegde waarde van Amersfoort als je ook nog Deventer hebt. 2x/uur een trein naar het stopstation van de internationale trein (die nu eens per 2 uur rijdt) lijkt me voldoende. Als Amersfoort er dan zo nodig in moet, dan kan Deventer er wel weer uit mits Hengelo terugkomt (voor de regio Arnhem-Nijmegen en Zwolle). De keus voor Deventer was juist ingegeven omdat je daar de overstapstromen uit Zwolle, Utrecht en Arnhem-Nijmegen mooi kan bundelen. Zo'n extra stop kost weer een minuut of 4-5, dus wat mij betreft: liever niet.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door regenmaker »

Ik zie de toegevoegde waarde van Osnabrück niet voor Hamburg. Vanuit Hannover kan je met de ICE in ongeveer 1:15 in Hamburg zijn. Van Osnabrück naar Hamburg is het al gauw 2 uur.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Suus »

De reistijd Osnabrück - Hamburg is 1:50, met een overstap van 20 minuten in Osnabrück, dus 2:10 reistijd vanuit de IC Berlijn.

De reistijd van Osnabrück naar Hannover is 1:15 minuten, de overstap in Hannover is 15 minuten en de reistijd van Hannover naar Hamburg is 1:20. Dan is het vanuit de IC Berlijn 2:50 naar Hamburg. Vandaar dat de stop is Osnabrück toch wel belangrijk is (en er ligt toevallig nog een stad van 0,5 miljoen inwoners halverwege de route) :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Western Soldier »

Wubbo schreef:Ik zie niet de toegevoegde waarde van Amersfoort als je ook nog Deventer hebt. 2x/uur een trein naar het stopstation van de internationale trein (die nu eens per 2 uur rijdt) lijkt me voldoende. Als Amersfoort er dan zo nodig in moet, dan kan Deventer er wel weer uit mits Hengelo terugkomt (voor de regio Arnhem-Nijmegen en Zwolle). De keus voor Deventer was juist ingegeven omdat je daar de overstapstromen uit Zwolle, Utrecht en Arnhem-Nijmegen mooi kan bundelen. Zo'n extra stop kost weer een minuut of 4-5, dus wat mij betreft: liever niet.
Maar met Hengelo moeten reizigers uit Arnhem en Nijmegen ook nog extra overstappen in Zutphen, lijkt mij ook niet praktisch. En ja de trein rijdt maar 1x per 2 uur, maar als je niet meer in Amersfoort stopt, betekent het dat reizigers uit Rotterdam in Amersfoort extra moeten overstappen, want vanuit Rotterdam gaat geen trein rechtstreeks naar Deventer. Voor een trein die slechts 1x per 2 uur gaat wil je toch wel wat marge hebben en voor elke overstap die je dan moet maken moet je extra marge inbouwen, voor het geval er vertraging of uitval is. Tussen Amersfoort en Deventer heb je als je mazzel hebt 4x per uur een trein, maar voor het overgrote deel 2x per uur. In dat geval zou ik de trein nemen die 45 minuten voor vertrek van de trein naar Berlijn aankomt. Komende uit Rotterdam betekent het dat je dan 60 minuten extra kwijt bent, aangezien je extra moet overstappen in Utrecht Centraal of Amersfoort, ik zou namelijk ook marge voor die trein inbouwen en dus 15 minuten extra voor de overstap nemen. In Amersfoort, waar je in alle gevallen uit zowel Rotterdam als Den Haag elk kwartier een verbinding hebt zou ik een marge inbouwen van 30 minuten. Dan zou je ook de eventuele directe aansluiting in Utrecht kunnen missen en als het echt moet kan je dan zelfs nog de sprinter in Utrecht pakken. Dus dan heb je de trein met 30 minuten marge altijd, tenzij er grote verstoringen zijn, maar in dergelijke gevallen heb je met een uur marge nog niet genoeg.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Wubbo »

Als je op die manier gaat redeneren kun je elke stop er natuurlijk wel in redeneren. Daarnaast ga je er daarbij van uit dat de verdere dienstregeling en de tijden in Amersfoort van IC Berlijn ongewijzigd blijven, wat natuurlijk niet vanzelfsprekend zo is.

En als Rotterdam kennelijk zo'n groot probleem is, waarom dan niet gaan voor de doorkoppeling IC Brussel <-> IC Berlijn via Amsterdam Zuid? Dan krijgt Rotterdam zelfs een rechtstreekse verbinding met Berlijn.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Yanaike »

Wat ik niet snap is waarom er niet beter wordt ingezoomd op Alargule's voorstel met de ICE Amsterdam - Utrecht - Arnhem - Ruhrgebied - Berlijn. Utrecht zou het opstappunt zijn voor reizigers uit de zuidelijke randstad: Utrecht kan dat veel beter dan Amersfoort of Zwolle. Arnhem zou het opstappunt zijn voor reizigers uit Zuid en Oost Nederland d.m.v. IJssellijn, vergelijkbaar met hoe Deventer of Zwolle dat zou doen.

Als het gaat om welke stations logisch zijn op de route naar Berlijn zijn stations als Utrecht en Arnhem vele male logischer dan stations als Amersfoort, Zwolle, Deventer, Hengelo (en evt. Hilversum, Almere of Apeldoorn).
Alargule

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Alargule »

Precies. Je zou dan een soort visgraatmodel krijgen, met Utrecht en Arnhem als knooppunten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Suus »

Ik zie een flink aantal nadelen van alle belangrijke treinen naar Duitsland via Emmerich sturen.
  1. De reistijd naar Noord- en Oost-Duitsland neemt voor een groot deel van de reizigers toe, praktisch alles ten noorden van de lijn Den Haag - Arnhem zal met de route via Emmerich langer onderweg zijn richting Hamburg, Berlijn of Hannover dan nu.
  2. De NS wil graag een uitbreiding van de treindienst naar Düsseldorf en Keulen. 1x/2 uur een trein via Arnhem naar Berlijn sturen maakt deze wens onmogelijk, omdat de trein het mogelijke pad in gebruik neemt en de trein naar Berlijn niet via Düsseldorf en Köln zal rijden.
  3. Met de huidige ontwikkelingen op materieel gebied is het een zeer onrealistische verwachting. De DB bestelt nieuw materieel waarmee de kwaliteit en de reistijd van de route via Bad Bentheim verbeterd kan worden. NS heeft een optie op materieel waarmee het vaker naar Keulen kan rijden (ICNG met Duitslandpakket). Er is geen nieuw materieel in beeld waarmee je vanaf Arnhem naar Berlijn kan rijden.
Er komt nieuw materieel voor de IC Berlijn waarmee de stop in Bad Bentheim flink ingekort kan worden (niet geschrapt, door technische beperkingen aan de infrastructuur). Een aantal stops in Nederland als in Duitsland kunnen geschrapt worden, dit levert wel wat weerstand op bij de lokale bevolking maar moet uiteindelijk gewoon gebeuren: Hilversum, Apeldoorn, Almelo, Bünde, Bad Oeynhausen en Minden, weg ermee.

Voor Groningen en Leeuwarden is de route via Leer ook de komende tien jaar geen alternatief, nu zelfs heropening in 2024 van de spoorbrug bij Weener onhaalbaar lijkt. Bovendien is komt van een sneltrein naar Leer steeds onwaarschijnlijker aan het worden en is de reistijd van Leer naar Hannover schrikbarend lang. Daarom dat treinverbinding via Bad Bentheim met de makkelijk haalbare verbeteringen de beste optie is en de meeste ontsluiting biedt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Western Soldier »

Wubbo schreef:Als je op die manier gaat redeneren kun je elke stop er natuurlijk wel in redeneren. Daarnaast ga je er daarbij van uit dat de verdere dienstregeling en de tijden in Amersfoort van IC Berlijn ongewijzigd blijven, wat natuurlijk niet vanzelfsprekend zo is.

En als Rotterdam kennelijk zo'n groot probleem is, waarom dan niet gaan voor de doorkoppeling IC Brussel <-> IC Berlijn via Amsterdam Zuid? Dan krijgt Rotterdam zelfs een rechtstreekse verbinding met Berlijn.
Vanuit Rotterdam is het amper langzamer om in Amersfoort te komen dan in Amsterdam Zuid. Bovendien, is een station uit de top 15 van Nederland (Amersfoort) is te vergelijken met elk station? Hilversum heeft enkel aansluitingen vanuit Utrecht, Amsterdam en Amersfoort. Amsterdam en Amersfoort stopt de trein al en vanuit Utrecht kan je ook in Amersfoort komen, dus Hilversum bijvoorbeeld heeft geen meerwaarde en geen belangrijke functie om daar te stoppen. Amersfoort zou ook de zuidelijke Randstad bedienen, wat Hilversum niet doet. De zuidelijke Randstad is in potentieel veel groter dan Hilversum, wat enkel nog Het Gooi zou bedienen. Apeldoorn heeft enkel veel bussen en een trein vanuit Zutphen. De bussen komen uit Amersfoort, Zwolle, Arnhem. Al deze 4 plaatsen zijn ook rechtstreeks verbonden met Deventer. Deventer speelt daarbij ook een rol voor heel Noord-Nederland. Almelo zou nog wel een functie kunnen vervullen voor Oost-Drenthe en Twente, maar dan zou Hengelo logischer zijn.

Voor Hengelo zou dus nog enigszins wat te zeggen zijn, maar die heeft wel een stoptrein naar Duitsland. Hengelo zou dan Emmen, Almelo, Hengelo zelf en Enschede bedienen. Amersfoort bedient met de heel Zuid-Holland en Utrecht veel meer mensen. Ook Deventer bedient veel meer mensen met Friesland, Groningen, West-Overijssel, Gelderland en Brabant. Wellicht zou je voor Hengelo dan nog wel een gewone IC naar Duitsland kunnen inzetten.

Deventer heeft dan wellicht bij lange na niet het aantal reizigers als Amersfoort, maar kan voor de trein naar Berlijn nog steeds een belangrijke functie vervullen.
Yanaike schreef:Wat ik niet snap is waarom er niet beter wordt ingezoomd op Alargule's voorstel met de ICE Amsterdam - Utrecht - Arnhem - Ruhrgebied - Berlijn. Utrecht zou het opstappunt zijn voor reizigers uit de zuidelijke randstad: Utrecht kan dat veel beter dan Amersfoort of Zwolle. Arnhem zou het opstappunt zijn voor reizigers uit Zuid en Oost Nederland d.m.v. IJssellijn, vergelijkbaar met hoe Deventer of Zwolle dat zou doen.

Als het gaat om welke stations logisch zijn op de route naar Berlijn zijn stations als Utrecht en Arnhem vele male logischer dan stations als Amersfoort, Zwolle, Deventer, Hengelo (en evt. Hilversum, Almere of Apeldoorn).
Ik vraag mij oprecht af of deze lijn logischer is. Vanuit Arnhem reizen mensen nu al allemaal via Deventer om naar Berlijn te gaan en niet met de ICE meteen Duitsland in. Via Deventer is het nu namelijk een uur sneller en dan rijdt er momenteel al een ICE tussen Duisburg en Berlijn. Dat terwijl de IC Berlijn ontzettend versneld zou kunnen worden indien dat een ICE wordt. Het lijkt mij dus duidelijk dat als we de reistijden op een rijtje zetten dat de route via Amersfoort en Deventer logischer is. Dat doet overigens niets af aan dat het in mijn ogen wel goed zou zijn om de verbinding naar Duitsland via Arnhem te versterken, maar dan met treinen die op zijn minst naar Düsseldorf rijden. Dat wordt moeilijk als je de trein naar Berlijn wil sturen. Dit laat ook meteen extra zien waarom een stop in Deventer verantwoord is.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef:Ik zie een flink aantal nadelen van alle belangrijke treinen naar Duitsland via Emmerich sturen.
  1. De reistijd naar Noord- en Oost-Duitsland neemt voor een groot deel van de reizigers toe, praktisch alles ten noorden van de lijn Den Haag - Arnhem zal met de route via Emmerich langer onderweg zijn richting Hamburg, Berlijn of Hannover dan nu.
  2. De NS wil graag een uitbreiding van de treindienst naar Düsseldorf en Keulen. 1x/2 uur een trein via Arnhem naar Berlijn sturen maakt deze wens onmogelijk, omdat de trein het mogelijke pad in gebruik neemt en de trein naar Berlijn niet via Düsseldorf en Köln zal rijden.
  3. Met de huidige ontwikkelingen op materieel gebied is het een zeer onrealistische verwachting. De DB bestelt nieuw materieel waarmee de kwaliteit en de reistijd van de route via Bad Bentheim verbeterd kan worden. NS heeft een optie op materieel waarmee het vaker naar Keulen kan rijden (ICNG met Duitslandpakket). Er is geen nieuw materieel in beeld waarmee je vanaf Arnhem naar Berlijn kan rijden.
Er komt nieuw materieel voor de IC Berlijn waarmee de stop in Bad Bentheim flink ingekort kan worden (niet geschrapt, door technische beperkingen aan de infrastructuur). Een aantal stops in Nederland als in Duitsland kunnen geschrapt worden, dit levert wel wat weerstand op bij de lokale bevolking maar moet uiteindelijk gewoon gebeuren: Hilversum, Apeldoorn, Almelo, Bünde, Bad Oeynhausen en Minden, weg ermee.

Voor Groningen en Leeuwarden is de route via Leer ook de komende tien jaar geen alternatief, nu zelfs heropening in 2024 van de spoorbrug bij Weener onhaalbaar lijkt. Bovendien is komt van een sneltrein naar Leer steeds onwaarschijnlijker aan het worden en is de reistijd van Leer naar Hannover schrikbarend lang. Daarom dat treinverbinding via Bad Bentheim met de makkelijk haalbare verbeteringen de beste optie is en de meeste ontsluiting biedt.
Volgens mij is de stop in Minden best wel belangrijk vanwege de aansluiting op de RE6 die Porta Westfalica, Löhne en Herford bedient. Van Bünde en Bad Oeyenhausen zie ik ook weinig meerwaarde in van de stop. Maar ik vraag mij toch af of het station van Bad Bentheim niet aan te passen is om zo doorgaande treinen mogelijk te maken. Als het goederenvervoer het toelaat kun je tussen Hengelo Oost en Oldenzaal ook een spanningssluis plaatsen en zo het stuk tussen Deurningen (Dinkelland) en Bad Bentheim herelektrificeren met 15 kV AC. Dan ben je gelijk van de lastige situatie in Bad Bentheim met omschakelbare perronsporen af.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Nitein-Repart »

Daniel schreef:
Erno-BE schreef:Als de IC Berlin vertraging oploopt dan is de aansluiting in Hengelo richting Utrecht weg, terwijl bij Amersfoort er een kwartier/half uur later de volgende trein vertrekt.
In Hengelo vertrekt de volgende trein naar Amersfoort (met aldaar directe aansluiting naar Utrecht) ook gewoon een half uur later :wink:
Dan zou je toch echt de [serie=Intercity|2018|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] tweemaal per uur moeten laten rijden om zo Twente tweemaal per uur een directe reismogelijkheid met Utrecht te geven. Dat internationale reizigers uit Utrecht naast de overstap in Hengelo ook nog moeten overstappen in Amersfoort, is niet erg reizigersvriendelijk.
FlyingHollander schreef:
Wubbo schreef:Als je wil dat de IC Berlijn serieus wordt versneld moet je ook rigoureus schrappen in de stations waar gestopt wordt.
Dit is ook waarom de trein richting Parijs wél aantrekkelijk is. Er wordt grotendeels over HSL-spoor gereden en dus niet gestopt in middelgrote steden als Leiden, Dordrecht, Breda en Mechelen.

Om een reis naar Berlijn aantrekkelijk te maken moet er eigenlijk zo'n 2 uur van de reistijd af, daar zijn inderdaad rigoureuze maatregelen voor nodig.
Tussen Amsterdam en Parijs zitten drie steden met meer dan 500.000 inwoners, waarvan één met meer dan 1.000.000 inwoners en vele belangrijke instituten. Doordat Brussel in de praktijk voor 80% Franstalig en voor de rest Engelstalig en een klein beetje Nederlandstalig is, is er al een belangrijke reizigersstroom aanwezig tussen Parijs en Brussel, waardoor op dat stuk al een HSL is te realiseren. Doordat er in Brussel vele instituten zijn gevestigd is er ook een reizigersstroom Nederland-Brussel aanwezig en gecombineerd met een reizigersstroom Nederland-Parijs is een HSL naar Parijs levensvatbaar.

Een HSL tussen Nederland en Berlin is veel lastiger. Er zit maar één stad van meer dan 500.000 inwoners op de route, die ook nog eens weinig toeristisch zijn er weinig gecombineerde vervoersstromen mogelijk. Berlin ligt ook nog eens 100 kilometer verder van Amsterdam dan Parijs en is ook nog een keer drie keer zo klein als Parijs. Dit betekent dat er een te kleine reizigersstroom aanwezig is om investeringen in een HSL te rechtvaardigen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Suus »

Sowieso moet je geen binnenlandse stations willen met een afwijkende spanning, met Eijsden is te zien wat voor nadelen het oplevert. Het kan bovendien best zijn dat er in de toekomst binnenlandse elektrische treinen naar Oldenzaal gaan rijden, dat maak je onmogelijk met jouw voorstel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Wubbo »

Een spanningssluis kun je ook tussen Oldenzaal en Bad Bentheim realiseren, dat lijkt me veel makkelijker.

Ik zie ook weinig in het integreren van IC Berlijn in ICE International, omdat ik van beide verwacht dat ze op redelijke termijn sowieso naar een uurdienst moeten. De weerstand tegen vliegverkeer binnen Europa neemt alleen maar toe, het verkeer binnen Europa ook. Nu al zie je ICEs met 2 treinstellen rijden en ook IC Berlijn krijgt niet altijd de reizigers zittend mee. Dan ga ik liever voor allebei de assen met een uurdienst en het bedienen van verschillende bestemmingen dan een halfuurdienst via Emmerich, waar je vervolgens in Duitsland niets mee kan omdat ze direct uit elkaar gaan lopen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Vinny »

Ik denk dat de vraag meer is, wat voor soort reizen worden gemaakt met de trein? Juist voor middelgrote steden in aanbinding op een internationale intercity zinvol, reizigers zullen vanuit die steden minder makkelijk het vliegtuig nemen. Voor de hele randstad geldt dat de trein naar Schiphol en dan vliegen naar Berlijn sneller en wellicht goedkoper kan. Voor een stad als Zwolle geldt dat de verbinding met het oosten via de weg problematisch is en de vliegvelden zijn ver weg. Er is sus wel potentie voor de trein.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Nitein-Repart »

Uurdienst richting Köln (IC aangevuld met enkele ICE's richting Frankfurt, Basel en München) zou op termijn wel mogelijk zijn, de NS wil dat ook. Richting Berlin geloof ik niet zo snel in een uursdienst, aangezien een deel van de reizigers die in Rheine/Osnabrück uitstappen overlopen naar de RB61 als de RB61 minder vaak uit gaat vallen. Daarnaast is het vervoer richting Berlin erg seizoensgebonden, dan is het gunstiger om in het hoogseizoen met 12 rijtuigen te gaan rijden dan om de frequentie te verhogen en bovendien is er concurrentie van Fernbussen die vele male flexibeler zijn dan de IC Berlin.

Naar Hamburg is natuurlijk wel erg lastig, gezien de spoorsituatie in Osnabrück en het volle baanvak tussen Osnabrück en Bremen, waardoor de RE uit Bremen zeer slechte aansluitingen biedt op de RB61 richting Hengelo en de RB66 richting Münster. Ik denk dat Fernbussen richting Bremen/Hamburg veel kansrijker zijn dan de trein.
Vinny schreef:Ik denk dat de vraag meer is, wat voor soort reizen worden gemaakt met de trein? Juist voor middelgrote steden in aanbinding op een internationale intercity zinvol, reizigers zullen vanuit die steden minder makkelijk het vliegtuig nemen. Voor de hele randstad geldt dat de trein naar Schiphol en dan vliegen naar Berlijn sneller en wellicht goedkoper kan. Voor een stad als Zwolle geldt dat de verbinding met het oosten via de weg problematisch is en de vliegvelden zijn ver weg. Er is sus wel potentie voor de trein.
Je slaat bij de Zwolle-route juist veel middelgrote steden als Amersfoort, Apeldoorn en Deventer over. Het vervoerspotentieel uit deze drie steden samen is toch wel wat groter dan het vervoerspotentieel uit alleen Zwolle.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Jef400 »

En je bediend er Almere en Zwolle mee. Waarbij Zwolle een geweldige knoop heeft waardoor reizen uit Groningen/Leeuwarden ineens ook interessant is.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Suus »

Erno-BE schreef:Volgens mij is de stop in Minden best wel belangrijk vanwege de aansluiting op de RE6 die Porta Westfalica, Löhne en Herford bedient.
Alle stations in Duitsland die wat mij betreft geschrapt mogen worden en de stations die jij hier nog noemt hebben allemaal een sneltrein naar Hannover in de vorm van de RE 60 of 70.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Sixhaven
Berichten: 52
Lid geworden op: za 15 okt 2016, 19:35

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Sixhaven »

Erno-BE schreef:Hierbij ligt Amersfoort wel veel gunstiger in Nederland dan Zwolle, zeker de kwartiersdienst tussen Amersfoort en Utrecht en de halfuursdiensten tussen Amersfoort en Den Haag/Rotterdam mogen hierbij niet onderschat worden als mooie feeder. Is de IC Berlin te laat, dan nemen de reizigers gewoon een trein van een kwartier/half uur later. Dat is veel gunstiger dan reizigers uit Utrecht/Den Haag/Rotterdam laten overstappen in Zwolle of Hengelo waar de frequentie veel lager is.
Volgens mij is een veel betere oplossing om de Intercity Berlijn via Amsterdam Zuid en Schiphol naar Den Haag HS of Centraal te leiden. De trein naar Hannover/Berlijn startte vroeger al op Hoofddorp/Schiphol en DB heeft er wel oren naar om de trein te verlengen naar Den Haag, zo las ik ooit ergens op OVpro. Hagenaars en Hagenezen kunnen dan zonder overstap naar Berlijn en Rotterdammers stappen over op Schiphol of Amsterdam Zuid.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door groningen »

Het was lachen vorige week dat de NS geen vervangende treinen had geregeld, toen de internationale trein naar en van Berlijn niet reed. Het betekende elke 2 uur geen trein tussen Hengelo en Amsterdam en v.v..
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten