Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Vinny »

Je vergeet nu de 14 minuten tijdwinst als er in Duitsland een andere route wordt genomen. Arnhem-Duisburg-Berlijn is 5 minuten langer dan Arnhem-Deventer-Berlijn gebaseerd op de huidige infrastructuur en de materieelinzet van een ICE Amsterdam-Arnhem-Oberhausen-Berlijn.
Om de verbinding te verbeteren moet er wel wat aan de infrastructuur gebeuren. In Nederland zou een ICE een stuk sneller kunnen rijden als de spoorlijn Utrecht-Arnhem beter wordt uitgebouwd. Aan de Duitse kant van de grens wordt gewerkt aan de upgrade van de spoorlijn Emmerich-Oberhausen. Ik weet niet in welk stadium men zit daar.
Als alle infrastructurele verbeteringen geclusterd kunnen worden op de lijn Utrecht-Duisburg dan kan een "nieuwe" ICE Amsterdam-Berlijn waarschijnlijk net zo snel als de bestaande intercity. Bovendien bedient deze trein dan ook de binnenlandse markt: Amsterdam-Arnhem en in Duitsland Oberhausen-Berlijn. Om de verbinding via Hengelo te verbeteren denk ik eerder aan een regionale trein tussen Hengelo en Osnabrück die 1x per uur rijdt. Technisch moet er daar wel wat gebeuren, maar reizigers op die verbinding krijgen wel een beter aanbod en het is goedkoper omdat regionale treinen in Duitsland minder duur zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Nitein-Repart »

Ik denk dat je het gemist hebt, maar tussen Hengelo en Osnabrück rijdt al 1x/uur een regionale trein, aldus op papier en straks ook in de praktijk. Het vervelende van die trein zijn alleen de slechte aansluitingen richting Amersfoort, Bremen, Hamburg en Hannover, waardoor die trein voor doorgaande reizigers die niet uit Twente komen en verder willen reizen dan Osnabrück geen alternatief is. Een tweede RE via Oldenzaal naar Duitsland is denk teveel van het goede.

De ICE via Arnhem-Oberhausen-Essen naar Berlin heeft wel als belangrijk nadeel dat de verbinding vanuit Nederland naar Bremen/Hamburg ernstig verslechterd. Daarnaast weet ik niet hoeveel instappers de IC Berlin heeft op stations Rheine en Hengelo, maar als het een significant aantal is, kun je niet zomaar de IC Berlin via Oldenzaal zomaar schrappen. Hooguit de IC Berlin een andere bestemming geven of de frequentie terugschroeven.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Western Soldier »

Vinny schreef:Je vergeet nu de 14 minuten tijdwinst als er in Duitsland een andere route wordt genomen. Arnhem-Duisburg-Berlijn is 5 minuten langer dan Arnhem-Deventer-Berlijn gebaseerd op de huidige infrastructuur en de materieelinzet van een ICE Amsterdam-Arnhem-Oberhausen-Berlijn.
Om de verbinding te verbeteren moet er wel wat aan de infrastructuur gebeuren. In Nederland zou een ICE een stuk sneller kunnen rijden als de spoorlijn Utrecht-Arnhem beter wordt uitgebouwd. Aan de Duitse kant van de grens wordt gewerkt aan de upgrade van de spoorlijn Emmerich-Oberhausen. Ik weet niet in welk stadium men zit daar.
Als alle infrastructurele verbeteringen geclusterd kunnen worden op de lijn Utrecht-Duisburg dan kan een "nieuwe" ICE Amsterdam-Berlijn waarschijnlijk net zo snel als de bestaande intercity. Bovendien bedient deze trein dan ook de binnenlandse markt: Amsterdam-Arnhem en in Duitsland Oberhausen-Berlijn. Om de verbinding via Hengelo te verbeteren denk ik eerder aan een regionale trein tussen Hengelo en Osnabrück die 1x per uur rijdt. Technisch moet er daar wel wat gebeuren, maar reizigers op die verbinding krijgen wel een beter aanbod en het is goedkoper omdat regionale treinen in Duitsland minder duur zijn.
Natuurlijk als je aanpassingen doet richting Duisburg verbeterd de reistijd. Dat kan ik niet ontkennen, alleen je kan ook het spoor via Amersfoort verbeteren, dan gaat het via die route sneller. Waarom zou je de trein naar Berlijn via Arnhem sturen? Er is sowieso een plan om extra treinen naar Keulen te laten rijden naast de huidige treinen. Op het moment dat je dan de trein naar Berlijn inzet om die verbinding te verbeteren dan houd je per saldo evenveel treinen als nu, terwijl het dus de bedoeling is om te verhogen. Dus het lijkt mij dat de trein naar Keulen naast de bestaande ICE moet komen en dat er daarnaast nog een trein naar Berlijn gaat. Als je die ook via Arnhem stuurt lijkt mij dat een beetje veel van het goede.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Durashift »

Vergeet alle plannen maar.. DLD heeft er geen geld voor over en de aanliggende steden willen hun stop niet inleveren..

:)
NOS.nl schreef:Zes uur en twintig minuten duurt een treinreis van Amsterdam naar Berlijn en dat wordt voorlopig niet korter, meldt Trouw. Duitsland heeft geen geld voor de investeringen in de infrastructuur om de reistijd significant te verkorten.

Dat blijkt na gesprekken tussen de NS en Deutsche Bahn. Ook het overslaan van tussenstations zit er niet in, omdat veel steden hun internationale verbinding willen behouden.

Locomotief

De enige winst die wel gerealiseerd kan worden is de twintig minuten die het kost om van locomotief te wisselen aan de grens. Het is niet bekend wanneer dat wordt afgeschaft.(..)

https://nos.nl/artikel/2229699-trouw-tr ... eller.html
https://www.trouw.nl/home/ns-baalt-snel ... ~a8481110/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door reisthijs »

Western Soldier schreef:Ook eerder heb ik die uitkomst bestreden. De overstap is 55 minuten in Duisburg en de reistijd is 6.38 via Duisburg en 5.24 via Deventer vanaf Arnhem. Het verschil met overstap is dus 74 minuten.
Ik weet niet waar je die reistijd op baseert maar Arnhem-Duisburg kan in 55 minuten, voor Duisburg-Berlijn is de snelste verbinding 3:52. Dat zou theoretisch dus binnen 5 uur moeten kunnen. De snelste mogelijkheid is nu 5:30 met overstap van 38 minuten in Duisburg.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Western Soldier »

Ik heb even nagekeken, je hebt gelijk. Ik heb eerder opgezocht, maar er zijn momenteel werkzaamheden waardoor de ICE niet via Arnhem rijdt. Dan is het een uur langer, maar in juni rijdt de trein weer via Arnhem en dan is het allebei ongeveer even snel met een overstap van 23 minuten in Duisburg. Die overstap vervalt inderdaad bij een rechtstreekse trein. Hiermee komt het voor mij toch iets in een ander daglicht te staan, want hiermee is de route via Arnhem wel iets sneller.

Maar wil je dan de trein laten rijden in plaats van de mogelijk nieuwe IC naar Keulen laten rijden of er nog bovenop. In varianten:

Variant 1:
ICE: Amsterdam-Frankfurt
ICE: Amsterdam-Dortmund-Berlijn

2:
ICE: Amsterdam-Frankfurt
ICE: Amsterdam-Dortmund-Berlijn
IC: Amsterdam-Keulen

Nadeel van beide varianten blijft wel dat je alles boven de lijn Amsterdam-Hengelo een langere reistijd naar Berlijn geeft. Ik vind wel dat er ook minimaal een IC via de grensovergang bij Oldenzaal naar Duitsland moet om te zorgen dat niet slechts één spoorlijn snelle treinen naar Duitsland heeft. Wellicht dat de IC bij Oldenzaal dan vanaf Osnabrück altenerend naar Hannover en Hamburg moet gaan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Yanaike »

Amsterdam-Berlijn via Hengelo zou kunnen in 5:51 als je stops in Hilversum, Apeldoorn, Almelo, Bad Bentheim en Bünde/Bad Oeyenhausen schrapt, de stop in Deventer weet te verkorten naar 2 minuten en de locwissel laat vervallen. Mits er een goed tijdspad is te vinden voor de IC.

Amsterdam-Berlijn via Arnhem zou kunnen in 5:36 als je rijdt met ICE-matrieel en uitgaande dat Essen-Duisburg net zo veel tijd kost als Essen-Oberhausen. Mits er een goed tijdspad is te vinden voor de ICE. De ICE Amsterdam - Berlijn zou geïntergreerd kunnen worden in de binnenlandse corridor Amsterdam-Utrecht-Arnhem met dan 4x/uur een IC Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Nijmegen en 2x/uur een ICE Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Duitsland.

Hier onder heb ik een schatting gemaakt van de reistijden van verschillende grote plaatsen in Nederland, links de reistijd naar Berlijn via Hengelo (versneld), rechts de reistijd naar Berlijn via Arnhem. Uitgaande dat de overstaptijden gelijk blijven aan de huidige situatie. Voor de volledigheid zou je ook nog de tijden via Schiphol toe kunnen voegen.
Amsterdam: 5:51 / 5:36
Utrecht: 5:48 / 5:09
Zwolle: 5:15 / 5:56
Hengelo: 4:09 / 6:00
Deventer: 4:44 / 5:30
Arnhem: 5:26 / 4:39
Den Haag Centraal: 6:31 / 5:53
Rotterdam Centraal: 6:34 / 5:56
Breda: 6:47 / 6:26
Eindhoven: 6:40 / 6:09
Conclusie: Een potentiële route over Arnhem naar Berlijn zou tot zo'n 40-45 minuten sneller zijn voor reizigers uit de Randstad en regio Arnhem-Nijmegen en ongeveer 15-30 minuten sneller voor reizigers uit Brabant. Daar tegen over staat dat reizigers uit Zwolle en noordelijker en reizigers uit Deventer en omgeving zo'n 45 minuten langer onderweg zijn. Reizigers uit Hengelo zijn zelfs 2 uur langer onderweg. Een ICE via Arnhem heeft wel degelijk voordelen, omdat een groter deel van Nederland er voordelen van heeft. Als je via Arnhem gaat rijden zou het wel wenselijk zijn om in ieder geval vanuit Hengelo een snelle verbinding naar Duitsland te behouden. Reizigers uit Deventer en Zwolle kunnen overstappen in Hengelo.

Als je toch via Hengelo wilt blijven rijden moet je in ieder geval kijken of je de overstap in Deventer kunt verbeteren. Op dit moment worden alle reisadviezen vanuit het zuiden van het land (Breda <-> Berlijn, Eindhoven <-> Berlijn, Arnhem <-> Berlijn) via Zutphen-Hengelo geleid, omdat dat blijkbaar sneller is.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Aking »

Zelfs vanuit Utrecht ben je (een paar minuten) sneller via Arnhem - Zutphen - Hengelo :')
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Yanaike »

Deze week wel omdat de IC Berlijn door werkzaamheden via Zwolle-Deventer rijdt en niet via Amersfoort.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Western Soldier »

Ik begin toch redelijk overtuigd te raken van een verbinding via Arnhem naar Berlijn. Ik had zoals gezegd opgezocht in een periode dat de ICE via Eindhoven naar Duitsland rijdt en dan is er toch wel een vertekend beeld. Het is trouwens ook nog mogelijk om Duisburg over te slaan en vanaf Oberhausen gelijk richting Dortmund te gaan, waarvan het toch ook wel aantrekkelijk lijkt om daarnaartoe te kunnen. Gezien de argumenten die hier zijn gegeven zou ik de volgende oplossing willen aandragen, waarbij er ook een IC over Hengelo de grens over gaat

Treinen:
1. ICE Amsterdam-Arnhem-Frankfurt(-Basel) (1x per 2 uur)
2. ICE Amsterdam-Arnhem-Dortmund-Berlijn (1x per 2 uur)
3. IC Amsterdam-Hengelo-Osnabrück-Hamburg (1x per 4 uur)
4. IC Amsterdam-Hengelo-Osnabrück-Hannover (1x per 4 uur)

1 & 2 vormen een uurdienst tot aan Oberhausen
3 & 4 vormen een 2-uursdienst tot Osnabrück

Is dit een beetje een logische combinatie van de argumenten die hier worden aangedragen?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Aking »

Yanaike schreef:Deze week wel omdat de IC Berlijn door werkzaamheden via Zwolle-Deventer rijdt en niet via Amersfoort.
Ik heb deze week niet specifiek gekeken, maar baseerde mij op eerdere waarnemingen. Het heeft dus weinig met de omleiding via Zwolle te maken (al durf ik niet te garanderen dat dat toen niet ook het geval was (A) )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door trolly »

't Is kennelijk niet heel simpel.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Yanaike »

Western Soldier schreef:Ik begin toch redelijk overtuigd te raken van een verbinding via Arnhem naar Berlijn. Ik had zoals gezegd opgezocht in een periode dat de ICE via Eindhoven naar Duitsland rijdt en dan is er toch wel een vertekend beeld. Het is trouwens ook nog mogelijk om Duisburg over te slaan en vanaf Oberhausen gelijk richting Dortmund te gaan, waarvan het toch ook wel aantrekkelijk lijkt om daarnaartoe te kunnen. Gezien de argumenten die hier zijn gegeven zou ik de volgende oplossing willen aandragen, waarbij er ook een IC over Hengelo de grens over gaat

Treinen:
1. ICE Amsterdam-Arnhem-Frankfurt(-Basel) (1x per 2 uur)
2. ICE Amsterdam-Arnhem-Dortmund-Berlijn (1x per 2 uur)
3. IC Amsterdam-Hengelo-Osnabrück-Hamburg (1x per 4 uur)
4. IC Amsterdam-Hengelo-Osnabrück-Hannover (1x per 4 uur)

1 & 2 vormen een uurdienst tot aan Oberhausen
3 & 4 vormen een 2-uursdienst tot Osnabrück

Is dit een beetje een logische combinatie van de argumenten die hier worden aangedragen?
Ik zou zelfs een stap verder durven te gaan en onderzoeken of het mogelijk is om een halfuursdienst op te zetten tussen Amsterdam en het Ruhr-gebied met:
1. IC(E) 1x/uur Amsterdam-Arnhem-Köln en dan 1x/2 uur door naar Frankfurt en vanaf daar 1x/4 uur door naar Basel
2. ICE 1x/uur Amsterdam-Arnhem-Dortmund-Berlijn

Verder hebben de IC's Amsterdam-Hengelo-Duitsland weinig toegevoegde waarde tussen Amsterdam en Hengelo. Tussen die twee plaatsen kun je denk ik beter richten op het verbeteren van het nationale spoorweg product. Als je in Hengelo maar zorgt voor goede aansluitingen op treinen richting Deventer/Apeldoorn en Zwolle kun je denk ik de IC aan de Nederlandse kant inkorten tot Hengelo.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Aking »

Mooi plaatje wel bij dat artikel van een ICE 2
Een internationale trein van Deutsche Bahn in Berlijn.
Sinds wanneer wordt ICE 2 internationaal ingezet? (A)

[/autimode]
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Suus »

ICE’s tussen Amsterdam en Keulen hebben geen toegevoegde waarde boven een Intercity. Harder dan 200 kan je toch niet, pas na Keulen kan je harder dan 200.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Yanaike »

Vandaar ook dat ik de E in ICE tussen haakjes had gezet.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Western Soldier »

Yanaike schreef:
Western Soldier schreef:Ik begin toch redelijk overtuigd te raken van een verbinding via Arnhem naar Berlijn. Ik had zoals gezegd opgezocht in een periode dat de ICE via Eindhoven naar Duitsland rijdt en dan is er toch wel een vertekend beeld. Het is trouwens ook nog mogelijk om Duisburg over te slaan en vanaf Oberhausen gelijk richting Dortmund te gaan, waarvan het toch ook wel aantrekkelijk lijkt om daarnaartoe te kunnen. Gezien de argumenten die hier zijn gegeven zou ik de volgende oplossing willen aandragen, waarbij er ook een IC over Hengelo de grens over gaat

Treinen:
1. ICE Amsterdam-Arnhem-Frankfurt(-Basel) (1x per 2 uur)
2. ICE Amsterdam-Arnhem-Dortmund-Berlijn (1x per 2 uur)
3. IC Amsterdam-Hengelo-Osnabrück-Hamburg (1x per 4 uur)
4. IC Amsterdam-Hengelo-Osnabrück-Hannover (1x per 4 uur)

1 & 2 vormen een uurdienst tot aan Oberhausen
3 & 4 vormen een 2-uursdienst tot Osnabrück

Is dit een beetje een logische combinatie van de argumenten die hier worden aangedragen?
Ik zou zelfs een stap verder durven te gaan en onderzoeken of het mogelijk is om een halfuursdienst op te zetten tussen Amsterdam en het Ruhr-gebied met:
1. IC(E) 1x/uur Amsterdam-Arnhem-Köln en dan 1x/2 uur door naar Frankfurt en vanaf daar 1x/4 uur door naar Basel
2. ICE 1x/uur Amsterdam-Arnhem-Dortmund-Berlijn

Verder hebben de IC's Amsterdam-Hengelo-Duitsland weinig toegevoegde waarde tussen Amsterdam en Hengelo. Tussen die twee plaatsen kun je denk ik beter richten op het verbeteren van het nationale spoorweg product. Als je in Hengelo maar zorgt voor goede aansluitingen op treinen richting Deventer/Apeldoorn en Zwolle kun je denk ik de IC aan de Nederlandse kant inkorten tot Hengelo.
Eerst ga ik even in op de IC vanuit Hengelo:

Ik ben het deels met je eens. Echter de trein rijdt net als nu in het pad van een binnenlandse dienst. Daarvoor is de trein prima geschikt, bovendien is keren in Hengelo best lastig zonder aanpassingen. Een station waar eindigen vanuit Duitsland technisch mogelijk is, is Zwolle, of je moet Hengelo grootschalig verbouwen. Hengelo heeft een kopspoor, maar dat lijkt mij niet geschikt voor IC. Als je hem doortrekt kan hij dus naar Zwolle of Deventer en als hij naar Deventer gaat, kan hij net als nu prima gecombineerd worden met een binnenlandse trein.

Dan nu over de halfuursdienst via Arnhem:

Een halfuursdienst naar Duitsland via Arnhem is zeker ook een optie, echter vind ik niet dat je die dan moet inzetten voor de ETMET. Ten eerste moet er voor de ICE toeslag betaald worden en ten tweede is het voor een internationale trein niet functioneel om te stoppen op Amsterdam Amstel en Ede-Wageningen. Daarmee zou de ETMET op zowel Utrecht-Arnhem als op Utrecht-Amsterdam niet volledig zijn. Voor Utrecht-Arnhem lijkt het mij niet echt een grote noodzaak om ETMET strak te houden, voor Amsterdam-Utrecht vind ik dat een ander verhaal.

Een ander probleem zou zijn dat vanuit Arnhem er bij het ETMET project 2 treinen rechtstreeks naar Amsterdam Centraal en verder gaan en 4 naar Schiphol Airport. Op dit moment is dat de trein uit Nijmegen naar Den Helder. Dat je van die trein het stuk Nijmegen-Arnhem losknipt is niet het grootste probleem. Dat zou opgelost kunnen worden door 4x per uur de IC uit Schiphol naar Nijmegen te sturen en dat de treinen vanuit Amsterdam Centraal altijd Duitsland gaan.

Aan de noordkant van het traject vind ik lastiger. Alkmaar-Den Helder zou je nog kunnen oplossen door de trein uit Maastricht naar Den Helder te laten rijden. Welke trein laat je daarnaast dan naar Alkmaar rijden? De IC(E) naar Duitsland lijkt mij niet logisch. Je zou natuurlijk wel de IC Heerlen-Enkhuizen naar Alkmaar laten rijden en dan zoals voorheen de IC uit Amersfoort weer door naar Enkhuizen. Het minpuntje daarvan is dat de trein uit Amersfoort naar Amsterdam dan ook voor een deel de trein uit Hamburg/Hannover is. Een oplossing daarvoor is dat de IC uit Enschede naar Amsterdam Centraal wordt verlegd en dat de huidige IC Amersfoort-Amsterdam Centraal naar Schiphol gaat rijden, waarbij de IC uit Hamburg/Hannover in die serie gaat rijden en dat daarmee ook Amsterdam Zuid een verbinding met Duitsland krijgt. Neemt nog niet weg dat er dan nog geen oplossing is voor Amsterdam Amstel. Daar kom ik dus niet helemaal uit.

Ik ben wel benieuwd hoe je dit voor je ziet? Ik zie in ieder geval wel brood in het voorstel van de halfuursdienst naar Duitsland via Arnhem.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door SuperGhost »

Waarom zou je een Duitse IC perse in Amsterdam moeten eindigen? Je kan toch ook prima in Alkmaar ze onderhouden waardoor ze wel daar kunnen eindigen?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door en-es »

Ach, de Duitsers stoppen er geen geld in dus het dromen over nieuwe verbindingen zullen dromen blijven.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Yanaike »

WesternSoldier schreef:Dan nu over de halfuursdienst via Arnhem:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe je dit voor je ziet? Ik zie in ieder geval wel brood in het voorstel van de halfuursdienst naar Duitsland via Arnhem.
Laten we het eerst hebben over de toeslag. Door het heffen van toeslag op de ICE, kiezen reizigers bij voorkeur natuurlijk voor de reguliere IC bij binnenlandse reizen. Dit betekent dat de ICE steeds voller wordt: in Amsterdam Centraal stapt een deel van de reizigers in, in Utrecht Centraal stapt een deel van de reizigers in, en in Arnhem Centraal stappen de laatste reizigers in waarmee de trein de grens over rijdt. De capaciteit van de trein is daarmee afhankelijk van het traject Arnhem Centraal - Oberhausen. De capaciteit van de trein wordt niet efficiënt benut tussen Amsterdam en Utrecht (en Arnhem). Daar is de ICE nog relatief leeg. Binnenlandse treinen tussen Amsterdam Centraal en Utrecht zitten juist behoorlijk vol. Door de toeslag af te schaffen kan de ICE ook gebruikt worden door binnenlandse reizigers en kan de capaciteit van de trein beter benut worden tussen Amsterdam Centraal en Arnhem Centraal. De treinexploitant verdient meer: de toeslag valt wel weg, maar er maken meer reizigers gebruik van de trein. Wat betreft abonnementen e.d. is het gewoon een kwestie van afspraken maken over de geldstromen tussen NS, NS International en DB.

Bovendien rijdt de ICE niet over speciale infrastructuur, zoals dat bij de Thalys, Eurostar en Intercity Direct wel het geval is. Doordat de ICE tussen de regulier binnenlandse treinen moet rijden, is de ICE (1:03) tussen Amsterdam en Arnhem amper sneller dan de reguliere intercity's (1:04) terwijl de reguliere intercity's wel meer tussenstops hebben. Die toeslag betaal je dus niet voor de snelheid, maar eigenlijk alleen maar voor het extra comfort dat een ICE-rijtuig biedt t.o.v. een VIRM of ICM treinstel.

Wat betreft je Amsterdam Centraal/Schiphol kwestie: Waarom zou de ICE niet Schiphol Airport als eindbestemming kunnen hebben? Met de ontwikkelingen rond de Zuidas en met de Noord-Zuidlijn is het helemaal niet zo gek om op Amsterdam Zuid te stoppen i.p.v. Amsterdam Centraal. Bovendien is Schiphol vanuit het Ruhrgebied ook een interessante eindbestemming. Schiphol heeft veel meer intercontinentale vluchten richting de VS en Azië dan vluchthaven Düsseldorf en Cologne/Bonn. De ICE zou zo een multimodaal alternatief kunnen bieden voor reizen tussen het Ruhrgebied en de rest van de wereld.

De ICE hoeft natuurlijk niet te stoppen in Ede-Wageningen. Ik heb al eens een uitwerking gemaakt van een dienstregeling voor de corridor Utrecht - Arnhem. Het 'gat' in Ede-Wageningen wordt opgevuld door een SPR Utrecht-Arnhem die in Ede-Wageningen door de ICE wordt ingehaald. Ede-Wageningen wordt zo nog altijd 6x/uur bediend, weliswaar heeft Ede-Wageningen effectief maar 4 snelle verbindingen, maar 6 ICs voor Ede-Wageningen en 8 ICs voor Utrecht lijkt me dan ook weer een beetje overdreven...

Je houdt dan alleen nog Amsterdam Bijlmer over. Het hangt een beetje van de rest van de dienstregeling af wat je met Amsterdam Bijlmer moet. Als het dienstregelingstechnisch beter uit komt rondom Amsterdam Zuid en Schiphol zou je wat mij betreft gewoon kunnen stoppen met de ICE in Amsterdam Bijlmer. Maar je kunt er ook niet stoppen: Amsterdam Bijlmer heeft immers ook nog 2 SPRs naar Utrecht Centraal die Amsterdam Zuid niet heeft en Amsterdam Bijlmer heeft voldoende metro's richting Amsterdam Zuid. Of je de ICE in Amsterdam Bijlmer laat stoppen is mij heel erg om het even en wat mij betreft vooral afhankelijk van hoe het dienstregelingtechnisch het best uit komt.

Dit is hoe ik het voor me zie maar er zullen vast meerdere oplossingen/alternatieven denkbaar zijn. Mijn idee is een oplossing, maar niet per se dé oplossing.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Western Soldier »

Als ik naar Utrecht of verder reis is dat over het algemeen in het weekend. De ICE zit niet minder vol dan de IC naar Utrecht. Sterker, staan in de ICE komt vaker voor dan in de IC. Alleen als de IC naar Utrecht een VIRM-4 is moet ik staan als ik in Ede-Wageningen opstap, in Arnhem heb ik bijna altijd zitplek. In de ICE kan ik niet herinneren dat ik heb gezeten.

Oke, de ICE kan inderdaad ook prima naar Schiphol, alleen als je dat doet in plaats van een van de treinen in de ETMET dan zit je zoals je zelf zegt met Bijlmer in de knoop. De sprinter naar Utrecht doet er wel een stuk langer over naar Utrecht. Effectief heb je daarmee 4 snelle verbindingen die dan ook in een 10/20 ligging zitten. Dat lijkt mij voor zowel de Bijlmer als Amstel (voor als het besluit toch op Centraal valt) niet wenselijk, aangezien beide stations voor binnenlandse verbindingen erg belangrijk zijn. Het zijn beide echter geen stations die van belang zijn voor internationale treinen. Wat betreft Ede-Wageningen heb ik al aangegeven dat het niet heel ernstig is, al is de sprinter vanwege de langere reistijd niet echt een vervanging voor een IC, zeker niet als de IC dan niet meer te Veenendaal-De Klop en Driebergen-Zeist zullen stoppen.

Neemt nog steeds niet eens dat ik het wel eens ben dat een halfuursdienst goed zou zijn. Maar een oplossing om dat goed in te passen is nog wel even een puzzel dus. Het geraamte van je voorstel lijkt mij in elk geval prima.
SuperGhost schreef:Waarom zou je een Duitse IC perse in Amsterdam moeten eindigen? Je kan toch ook prima in Alkmaar ze onderhouden waardoor ze wel daar kunnen eindigen?
Natuurlijk, het is mogelijk, maar in hoeverre is Alkmaar voor een internationale trein interessant. Alkmaar is geen grote stad en het station is geen knooppunt waar veel treinen samenkomen. Internationale treinen die grote afstanden afleggen hebben wat mij betreft enkel wat aan stations die een grote stad voorzien of die een groot knooppunt kunnen zijn
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door trolly »

Zo is dat.

Als ik me niet vergis was er een tijd dat op die uit Berlijn afkomstige IC een bordje hing met "Hoofddorp" als eindbestemming (A)

Heb jij dat bordje, Aking?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door SuperGhost »

Maar het zijn dan eigenlijk ook meer 2 nationale treinen die aan elkaar geknoopt worden bij de grens. Het grootste gedeelte rijdt hij immers geïntegreerd als nationale trein. Het doorrijden naar Alkmaar is ook vooral daarom.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door trolly »

Dusss... het begint erop te lijken dat iedereen heel erg in z'n sas is met deze gezellige internationale boemel, en meer in het bijzonder de gemeentebesturen van alle Hoogevenen langs de route. Ik zeg: lekker zou houden, en daarnaast proberen om drie keer per dag een trein laten rijden die helemaal nergens stopt, met spulletjes die vlot over de HSL kunnen en niet een half uur in Herejezusveen op een andere locomotief staan te wachten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Bericht door Western Soldier »

Dat zou kunnen, alleen de IC vormt samen met de ICE tot Oberhausen een halfuursdienst. Van de 4 treinen gaat er dan 1 door naar Berlijn en 3 naar Keulen en van die 3 gaat er vervolgens 1 door naar Frankfurt (en verder). Althans in het door Yanaike gepresenteerde plan, waar ik mij in kan vinden. Daarmee heb je dus 1x per uur een ICE en 1x per uur een IC. Daarmee moet je dus wel wat op het moment dat het de ICE is die uit Duitsland komt. Die wil je niet naar Alkmaar sturen. Overigens, zoals Yanaike ook terecht aanhaalt is ook Schiphol mogelijk. Alleen zou dat in mijn ogen wel extra rechtvaardigen dat de IC die ik voorstelde vanuit Hengelo naar Duitsland, om die dan wel naar Amsterdam Centraal door te trekken, omdat anders vanuit Centraal niks meer naar Duitsland gaat, waarvan ik wel denk dat ook vanuit daar een verbinding met Duitsland moet zijn, omdat Centraal voor een deel van de Amsterdamse bevolking toch echt gunstiger is.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten