Pagina 6 van 11

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: vr 20 apr 2018, 11:09
door Z2N
Niet alleen dat, de DB wil de treinen een half uur schuiven tussen Hannover en Berlijn, om daar een halfuursdienst te creëren. Dat zou, gegeven het feit dat de grenstijden niet verschuiven, een flinke reistijdwinst betekenen. :pos:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: vr 20 apr 2018, 11:20
door Yanaike
Ik heb even zitten rekenen.

Stel je gaat de verbinding Amsterdam-Hengelo-Berlijn rijden met ICE en zonder locwissel en je laat de stops vervallen in Hilversum, Apeldoorn, Almelo, Deventer of Hengelo (een van de twee), Bad Bentheim, Bad Oeynhausen, Minden (Westf), Bünde, Wolfsburg en Stendal. En je gaat uit van 2 minuten per stop (optrekken en afremmen) + de geplande haltetijd. Dan kom ik erop uit dat de verbinding Amsterdam-Berlijn teruggebracht kan worden van 6 uur en 22 minuten naar 5 uur en 13 minuten (mits er een goed tijdspad gevonden kan worden). Meer dan een uur reiswinst dus! Maar 5 uur en 13 minuten is nog steeds veel, zeker als je bedenkt dat het vliegtuig er 1 uur en 30 minuten over doet.

Kortom, ik denk dat als je een IC Berlijn echt succesvol wilt maken, dat je er niet onderuit komt om flinke infrastructurele aanpassingen te maken.

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: vr 20 apr 2018, 22:09
door Hainje
Maar vanaf hoeveel vliegvelden kan ik eigenlijk naar Berlijn vertrekken? Vanaf Eindhoven niet geloof ik. Dus waarschijnlijk moet ik dan naar Schiphol, dat kost mij al snel anderhalf uur. In die tijd kan ik ook al met de trein in Apeldoorn zijn. Terwijl ik bij het vliegtuig nog niet eens ingecheckt ben.

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: vr 20 apr 2018, 23:02
door en-es
Eindhoven-Berlijn via Bad Bentheim lijkt me nogal omslachtig. Volgens mij minstens 2 keer overstappen. Dan lijkt me via Schiphol met de vlieger sneller. Je zou ook naar de luchthaven van Düsseldorf kunnen gaan.

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: vr 20 apr 2018, 23:05
door Hainje
Ik kom dan ook uit Tilburg, dus Eindhoven is het dichtste bij.
En ja, het vliegen ZELF is misschien dan sneller, maar de tijd die je kwijt bent met de transfers en het wachten na de douane etc., dat is volgens mij echt veel langer.

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: za 21 apr 2018, 05:45
door en-es
Zeker, maar dat hoeft niet lang te duren. Overigens kan je vanuit Tilburg met 1 keer overstappen naar Berlijn.

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: za 21 apr 2018, 05:50
door trolly
Hainje schreef:Maar vanaf hoeveel vliegvelden kan ik eigenlijk naar Berlijn vertrekken? Vanaf Eindhoven niet geloof ik. Dus waarschijnlijk moet ik dan naar Schiphol, dat kost mij al snel anderhalf uur. In die tijd kan ik ook al met de trein in Apeldoorn zijn. Terwijl ik bij het vliegtuig nog niet eens ingecheckt ben.
Doe je dat niet thuis, dan?

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: za 21 apr 2018, 07:41
door SLToilet
Eindhoven-Berlijn is zowat de belangrijkste missende schakel voor Eindhoven vandaag de dag. Een stad als Parijs bijvoorbeeld ligt dichterbij en is veel sneller te bereiken, dus ook al is dat veel groter, de behoefte is voor Parijs gewoon klein. Maar voor Berlijn is het gewoon een mysterie. Je kan naar Praag, Kopenhagen, München, Londen, Wenen (nieuw) en vele bestemmingen >1000/<3000km, maar Berlijn zit er niet tussen. Naar al deze steden kun je ook goedkoop de bus pakken maar dat kan het gewoon niet zijn. De trein is voor de regio Eindhoven juist een onding naar Berlijn voor de omweg die je moet maken en boemels die je moet nemen. Dat zou anders zijn met een IC Eindhoven-Düsseldorf, daarvoor verwijs ik naar de draadjes over bijvoorbeeld Limburg (Venlo).

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: za 21 apr 2018, 11:58
door Yanaike
Maar als het om de verbinding Eindhoven - Berlijn gaat of om Tilburg - Berlijn, dan zou een treinverbinding als Amsterdam - Utrecht - Arnhem - Ruhrgebied - Berlijn toch veel logischer zijn? Of de door SLTToilet genoemde verbinding Den Haag - Rotterdam - Breda - Tilburg - Eindhoven - Ruhrgebied ( - Berlijn)?

Wat is nou eigenlijk precies het probleem? Willen we de verbinding Amsterdam - Berlijn verbeteren of willen we de verbinding Nederland - Berlijn verbeteren? In het eerste geval kom je toch nooit onder de reistijd van het vliegtuig uit. In het tweede geval zijn andere routes door Nederland misschien meer voor de hand liggend omdat die routes langs grotere plaatsen en logischere overstapstations komen.

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: za 21 apr 2018, 16:19
door Vinny
De verbinding Nederland-Niedersachsen lijkt me. De ICE bedient nu vooral de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen.

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: za 21 apr 2018, 21:00
door Suus
Er is geen logischere treinroute voor een intercity Nederland - Noord-Duitsland dan de route nu al wordt gereden.

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: za 21 apr 2018, 21:43
door en-es
Precies, er zijn geen andere smaken.

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: zo 22 apr 2018, 22:11
door Statler Rail
Eindhoven - Berlijn is er volgens mij een aantal jaar geleden nog geweest met Transavia. Vanuit Zuid-Nederland is waarschijnlijk het snelste om een binnenlandse vlucht vanaf Düsseldorf naar Berlijn te nemen.

Qua vliegen vind ik de verbinding Rotterdam - Berlijn met Transavia erg prettig. Meestal niet druk en op goede tijden. Alleen jammer dat ie niet meer vanaf Tegel vliegt maar vanaf Schönefeld. Op Tegel ben je met bus TXL in 25 minuten vanaf het centrum, we hadden een bushalte op 100 meter van het kantoor. In tegenstelling tot wat de spoorevangelisten vaak beweren hoef je niet uren van te voren op een luchthaven aanwezig te zijn. Een uurtje is meestal ruim voldoende. Inchecken doe je thuis, boarding pass printen ook. Het enige wat je hoeft te doen is door de security en naar de gate lopen. Aankomst gaat ook snel. Vanaf het vliegtuig zit je in een kwartiertje op Schiphol in de trein.

Ik moest twee jaar geleden eens van Eindhoven ´s avonds terug naar Berlijn: toen heb ik de trein naar Venlo genomen en dan een Duitse stoptrein de grens over, overstappen in Viersen op een trein naar Duisburg en dan met de ICE naar Berlijn. Dat doe ik dus nooit weer, wat een gedoe en gestress! En dan was er ook nog vertraging en een trein opgeheven, waardoor ik nog maar nét de ICE haalde, puur doordat ik een trein eerder genomen had.

Het traject door het Ruhrgebiet naar Hannover met de ICE schiet bovendien niet op. Vanuit Nederland via het Ruhrgebiet naar Berlijn klinkt dan ook niet erg als een snel alternatief.

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: ma 23 apr 2018, 11:08
door Littlebusdriver
Transavia vliegt niet meer van Rotterdam naar Berlijn. Zelf heb ik voorkeur voor KLM en vanaf Tegel handig met bus TXL.

Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: ma 23 apr 2018, 11:26
door Suus
Het vliegveld van Rotterdam is geluidstechnisch vol, het is namelijk het enige vliegveld in Nederland met werkende geluidsnormen waardoor het zich heel erg moet focussen op zakelijk verkeer. Omdat het helicopterverkeer er in tegenstelling tot Schiphol wel meetelt voor de geluidsoverlast en het aantal helicoptervluchten nog steeds toeneemt kunnen er steeds minder vliegtuigen worden afgehandeld.

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: wo 25 apr 2018, 23:59
door Western Soldier
Statler Rail schreef:Eindhoven - Berlijn is er volgens mij een aantal jaar geleden nog geweest met Transavia. Vanuit Zuid-Nederland is waarschijnlijk het snelste om een binnenlandse vlucht vanaf Düsseldorf naar Berlijn te nemen.

Qua vliegen vind ik de verbinding Rotterdam - Berlijn met Transavia erg prettig. Meestal niet druk en op goede tijden. Alleen jammer dat ie niet meer vanaf Tegel vliegt maar vanaf Schönefeld. Op Tegel ben je met bus TXL in 25 minuten vanaf het centrum, we hadden een bushalte op 100 meter van het kantoor. In tegenstelling tot wat de spoorevangelisten vaak beweren hoef je niet uren van te voren op een luchthaven aanwezig te zijn. Een uurtje is meestal ruim voldoende. Inchecken doe je thuis, boarding pass printen ook. Het enige wat je hoeft te doen is door de security en naar de gate lopen. Aankomst gaat ook snel. Vanaf het vliegtuig zit je in een kwartiertje op Schiphol in de trein.

Ik moest twee jaar geleden eens van Eindhoven ´s avonds terug naar Berlijn: toen heb ik de trein naar Venlo genomen en dan een Duitse stoptrein de grens over, overstappen in Viersen op een trein naar Duisburg en dan met de ICE naar Berlijn. Dat doe ik dus nooit weer, wat een gedoe en gestress! En dan was er ook nog vertraging en een trein opgeheven, waardoor ik nog maar nét de ICE haalde, puur doordat ik een trein eerder genomen had.

Het traject door het Ruhrgebiet naar Hannover met de ICE schiet bovendien niet op. Vanuit Nederland via het Ruhrgebiet naar Berlijn klinkt dan ook niet erg als een snel alternatief.
Wat betreft de reistijd heb je zeker gelijk. Zoals ik eerder heb aangeven is het op dit moment zo dat je vanaf Arnhem naar Berlijn moet overstappen in Duisburg, als je via het Ruhr wil. De reis via Deventer is ongeveer 45 minuten tot 1 uur korter en dat terwijl er tussen Duisburg en Berlijn nu al een ICE rijdt en de trein naar Berlijn vanaf Deventer geen ICE is en er een locwissel plaatsvindt.

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: do 26 apr 2018, 00:50
door SuperGhost
En hoe lang is die overstap in Duisberg dan? En hoeveel tijd zou je winnen door vanaf Oberhausen al af te slaan en niet eerst naar Duisburg te moeten?

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: vr 27 apr 2018, 09:02
door Western Soldier
De overstap in Duisburg is nu 55 minuten. Dat is lang inderdaad, neemt niet weg dat de ICE van Duisburg naar Berlijn er 3.57 over doet. In totaal 6.38, via Deventer is dat 5.24 en dat is helemaal geen ICE en heeft een locwissel. Oberhausen zal weinig schelen, omdat de reistijd Oberhausen>Duisburg 7 minuten is.

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: vr 27 apr 2018, 09:39
door Yanaike
Huh? :?

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: vr 27 apr 2018, 10:27
door jelmerrr
Volgens mij ben ik nog moe maar wat is je punt eigenlijk? Je wilt de ICB versnellen door er een ICE te laten rijden?

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: vr 27 apr 2018, 10:57
door en-es
Een ICE die via Emmerich rijdt en Duisburg overslaat? Is dat sneller dan de IC via Bad Bentheim?

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: vr 27 apr 2018, 17:30
door Western Soldier
Er wordt gevraagd hoe de reistijd nu zit via Duisburg en dat antwoord geef ik. Dat is nu al langzamer, terwijl daar een ICE rijdt en via Deventer niet.

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: vr 27 apr 2018, 17:46
door en-es
Okee, dat is duidelijk. Amsterdam-Berlijn moet altijd via Bad Bentheim.

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: vr 27 apr 2018, 19:18
door reisthijs
Dit is al eerder besproken in dit topic, via Duisburg zou ongeveer een half uur sneller zijn dan de huidige verbinding via Bad Bentheim, als de overstap daar niet zo lang was.

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Geplaatst: vr 27 apr 2018, 20:02
door Western Soldier
Ook eerder heb ik die uitkomst bestreden. De overstap is 55 minuten in Duisburg en de reistijd is 6.38 via Duisburg en 5.24 via Deventer vanaf Arnhem. Het verschil met overstap is dus 74 minuten. Zonder overstap zou via Deventer 19 minuten sneller zijn. Daarbij rijdt er momenteel tussen Duisburg en Berlijn al een ICE en die rijdt momenteel niet tussen Amsterdam en Berlijn. Bovendien heb je nu nog een locwissel in Bad Bentheim, Zonder zou de reistijd van de IC Berlijn ook nog versnellen. Overigens, als je via Duisburg gaat moet je daar wel kop maken. Je kan ook vanuit Oberhausen zonder Duisburg aan te doen naar Berlijn, maar nog steeds is dat langzamer dan via Bad Bentheim als je de locwissel kunt besparen.