Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3357
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor trolly » Za 05 Mei 2018, 09:28

waldo79 schreef:Waarbij gezegd mag worden dat de markt richting Berlijn geen duizenden reizigers per dag omvat die rechtstreeks vanuit Amsterdam naar alleen Osnabrück, Hannover en Berlijn willen.

Klopt. Omdat Amsterdam - Berlijn veel te lang duurt. Vroegûh was het daarom een goedkope oplossing voor loosers die het vliegtuig niet konden betalen, nu is het alleen nog duur en traag en interessant voor treingekkies. Een trein die opschiet trekt wel reizigers.
Osnabrück en Hannover staan trouwens niet op mijn lijstje met stopplaatsen.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37332
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Suus » Za 05 Mei 2018, 10:08

Maar je krijgt zo'n lange trein alleen vol als je onderweg heel af en toe stopt om reizigers van andere bestemmingen in te laten stappen of weer uit te laten stappen. Een A320 heeft ruimte voor 180 passagiers terwijl de intercity Berlijn na wat rekenen circa 560 zitplaatsen zal hebben. Dan moet je dus wat meer je best doen om de trein gevuld te krijgen, en daarvoor zijn tussenstops bedacht.

De ervaring is dat er in Rheine veel Duitsers in de trein stappen die richting het oosten willen of juist uitstappen nadat ze in het oosten zijn geweest. In Osnabrück kunnen reizigers die naar Bremen en Hamburg willen overstappen. Dat zijn er ook redelijk wat. In Hannover, sowieso een stad met een half miljoen inwoners worden veel grote beurzen georganiseerd en bestaan veel overstapmogelijkheden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1478
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Yanaike » Za 05 Mei 2018, 10:21

Het is een beetje een wisselwerking: een non-stop trein tussen Amsterdam en Berlijn krijg je waarschijnlijk niet vol, als je 'm onderweg laat stoppen wordt de verbinding nooit sneller.

Er zijn een paar snelle opties om de treindienst te verbeteren: het schrappen van stops zoals Hilversum, Apeldoorn, Almelo, Bad Bentheim (geen locwissel), evt. Rheine, Bad Oeyenhausen, Bünde, Minde en evt. Woflsburg en Stendal. Of het inleggen van een ICE-verbinding via Utrecht - Arnhem - Ruhr-gebied. In beide gevallen blijft de reistijd hangen rond de 5 uur en X minuten. Als je naar de 4 uur of lager wilt en dus écht wil concurreren met het vliegtuig, dan moet je gaan denken aan een nieuwe HSL lijn richting het oosten.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3357
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor trolly » Za 05 Mei 2018, 11:06

Slordig onderzoek leert me, dat er een stuk of tien vluchten Schiphol - Berlijn zijn. Uitgaand van Suus d'r A320 zijn dat 1800 stoelen. Aannemend dat voor de helft van die stoelen een snelle trein een alternatief kan zijn, plus een paar zonderlingen die nu de trein naar Berlijn pakken, lijkt goed voor minstens twee treinen volgens opgave van Suus. In de dagelijkse praktijk is een bezetting van 100% onaannemelijk, en verder stofzuigen we nog wat automobilisten mee. Voilà: drie directe treinen per dag.
Als je wil concurreren met het vliegtuig, dan moet je sneller. Dus eerst het laaghangend fruit, zoals een locwissel voor Vectrons die gewoon door kunnen, dan kijken wat er nog aan bestaand spoor te verbeteren is, en dan die HSL richting het Oosten, of toch tenminste 200 km/u op het Nederlandse traject.
Als dat allemaal te duur is, en we toch graag in Rheine stoppen: ook best, maar dan niet miepen als iedereen naar Berlijn vliegt.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

SuperGhost
Berichten: 2567
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor SuperGhost » Za 05 Mei 2018, 14:03

trolly schreef:Als je wil concurreren met het vliegtuig, dan moet je sneller.
Maar het moet ook goedkoop, want anders jaag je mensen ook weer het vliegtuig in.
Is het daarom geen optie om naast de huidige geïntegreerde IC een drietal ICE's Amsterdam-Arnhem-Berlijn in te leggen per richting en dan de HSL-Oost weer uit de kast te pakken (immers kan op die route de ICE naar Frankfurt dan meteen mee profiteren waarmee je efficiënter bent).

Nog efficiënter zou natuurlijk een Europese richtlijn zijn dat intra-Europese vluchten binnen een x-aantal kilometer niet aangeboden mogen worden (alleen als overstapvlucht nog) en/of natuurlijk eindelijk eens BTW over de kerosine heffen. Dan dwing je mensen natuurlijk de lucht uit. :wink:

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5255
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Z2N » Za 05 Mei 2018, 14:19

Verbieden lijkt me lastig, maar het is wel een idee om op korte vluchten een belasting in te voeren, en met die belasting het internationale treinverkeer te verbeteren. Hoe je dat doet kan per land verschillen, maar idealiter zou NS verplicht moeten worden om een x aantal internationale treinen te rijden. Dan kan de overheid verplichten wat de frequenties zijn (naar Berlijn bijvoorbeeld 1x per 1-2 uur, en een nachttrein voor de mensen die in de vroege ochtend willen aankomen), en kan er met die pot geld ook geïnvesteerd worden in het spoorwegnetwerk. Mensen die dan alsnog willen vliegen kunnen dat gewoon doen, maar betalen dan wel mee aan het verbeteren van het spoor, waarmee dat weer aantrekkelijker wordt en het vliegen een sterfhuisconstructie wordt.
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

SuperGhost
Berichten: 2567
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor SuperGhost » Za 05 Mei 2018, 15:18

Z2N schreef:maar idealiter zou NS verplicht moeten worden om een x aantal internationale treinen te rijden. Dan kan de overheid verplichten wat de frequenties zijn (naar Berlijn bijvoorbeeld 1x per 1-2 uur, en een nachttrein voor de mensen die in de vroege ochtend willen aankomen), en kan er met die pot geld ook geïnvesteerd worden in het spoorwegnetwerk.
Of je zou een EU-concessie kunnen uitgeven voor internationale (hogesnelheids)treinen waarin je dat regelt (incl. evt. enkele nachtritten) en waar de EU dan ook in de infra ervoor kan (mee)investeren.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 808
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Statler Rail » Za 05 Mei 2018, 16:03

Heel leuk deze discussie hier. Snellere treinen, extra treinen, treinen die nergens stoppen... Alleen werkelijk **niemand** die het heeft over de business case. ;-)

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1478
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Yanaike » Za 05 Mei 2018, 16:06

Wat is de business case dan volgens jou?

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11576
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Wubbo » Za 05 Mei 2018, 19:15

Als je vliegen 3x zo duur maakt of slots op Schiphol schaarser is de business case zo gemaakt.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37332
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Suus » Za 05 Mei 2018, 20:20

Business Case. Het heeft een sterk merk nodig. Iedereen kent Thalys (of nouja, 85% van de ondervraagden in Nederland, maar bij Flixbus mag men er ook een uur vanaf liegen dus 85% mag ik ook iedereen noemen), laten we de trein naar Berlijn ook een uniek merk geven!

Thalys was in het begin ook maar iets van een half uur sneller dan de oude EuroCity. Toch is het in de afgelopen 20 jaar een fenomenaal succes geworden en denkt in de Randstad bijna niemand meer aan vliegen naar Parijs.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1478
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Yanaike » Za 05 Mei 2018, 21:37

Toch zijn er nog altijd 12 rechtstreekse vluchten per dag tussen Schiphol en Charles de Gaulle en 2 rechtstreekse vluchten tussen Schiphol en Orly. Dus blijkbaar zijn er nog genoeg Nederlanders die het vliegtuig pakken voor deze verbinding.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37332
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Suus » Za 05 Mei 2018, 21:57

Daar zullen vrij veel intercontinentale passagiers tussen zitten. Via Schiphol veel passagiers van KLM en Delta, in Parijs veel van Air France.

Ik ben wel eens ‘s ochtends van Schiphol naar Rome gevlogen. Ik denk dat de helft van de passagiers van langeafstandsvluchten van Delta of KLM kwam. Zo zaten er minstens 10 Canadezen in het vliegtuig.
Rame à l'approche

en-es
Berichten: 610
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor en-es » Za 05 Mei 2018, 22:11

Klopt. In die vluchten naar Parijs zitten heel weinig mensen die Parijs of omgeving als eindbestemming hebben. In vliegtuigen naar Heathrow hetzelfde verhaal.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1478
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Yanaike » Za 05 Mei 2018, 22:27

Ja oke... Bij dat soort reizen is de trein natuurlijk niet interessant, want je moet sowieso uitchecken, dus dan kun je dat net zo goed zo dicht mogelijk bij je eindbestemming doen.

Hoe zit het het met de 2 vluchten van Transavia tussen AMS en ORY? Ik kan me niet voorstellen dat die vluchten ook vooral voor transfer zijn?

en-es
Berichten: 610
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor en-es » Za 05 Mei 2018, 22:35

Ik kan me ook niet voorstellen dat men Transavia verkiest boven Thalys. Enkele reis Orly is vanaf 35 euro, niet interessant. Waarom ze vliegen is mij ook een raadsel.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1200
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor SLToilet » Ma 07 Mei 2018, 07:06

Er zijn een paar bounty-eilandjes die alleen worden bevlogen vanaf Orly, plus nog een aantal andere kleintjes onder de maatschappijen (ook op de langere afstand) die niet genoeg geld hebben voor CDG. Orly is dan ook goedkoper om op te vliegen, maar ik kan me desondanks maar moeilijk voorstellen hoe mensen dat omslachtige vervoer kiezen tov de Thalys ook omdat het helemaal niet goedkoop is. En nee Kenny B, we landen niet op Schiphol, we gaan wel met de Thalys :')

Maar goed, het idee voor een sterk merk Amsterdam-Berlijn is natuurlijk geweldig maar eerlijk gezegd vind ik het merk al best sterk als ik zo kijk naar hoeveel reizigers al met de trein gaan vs het vliegtuig. Ik hoor meestal ook hoe mensen met de trein gaan in mijn omgeving en dat zijn lang niet altijd treinfanaten (er zit ook een verstokte autorijder tussen). In ieder geval moet er niet met miljoenen gesmeten worden om deze lijn aan te prijzen zeker als de reistijd niet enorm verbetert.
Laatst gewijzigd door SLToilet op Ma 07 Mei 2018, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 3421
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Mikos » Ma 07 Mei 2018, 11:04

SLToilet schreef:plus nog een aantal andere watjes onder de maatschappijen (ook op de langere afstand) die niet genoeg geld hebben voor CDG

Wat kan jij toch allemachtig uit je nek kletsen, zeg... :X Maatschappijen kiezen bewust voor een bepaalde, alternatieve luchthaven, om op die manier aantrekkelijker geprijsde tickets te kunnen verkopen. Dat concept passen een EasyJet en een Ryanair al vanaf de (her-)oprichting toe en is iets wat veel passagiers trekt. Dat heeft niets te maken met 'niet genoeg geld hebben' of 'watje' zijn. Dat heet een business model.

Als je dat onnodige gezwets nou een beetje wegfiltert uit je berichten voordat je ze plaatst, is het al een stuk prettiger ze te lezen en zul je zien dat er ook inhoudelijk op gereageerd wordt. Mits met feiten onderbouwd. Ik sla ze nu namelijk grotendeels over, juist vanwege de onzinnige opmerkingen die er tussen staan.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8741
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Hainje » Ma 07 Mei 2018, 12:53

Misschien had hij het beter via pm kunnen doen, maar ik ben het verder wel met hem eens. In je verhalen lopen hoofd- en bijzaken continue door elkaar heen. Zoiets leest gewoon niet prettig.

Uiteraard kun je nu in de slachtofferrol kruipen, mag gerust, maar kom er dan ook weer snel uit en ga leren hoe je deze hoofd- en bijzaken kunt scheiden. Op een forum kunnen we immers jouw lichaamstaal niet zien en platte tekst laat zich nu eenmaal op meerdere manieren lezen. Wat je als extreem lollig bedoelt, kan door de ander als extreem zuur worden geïnterpreteerd.

Edit: huh, waar is dat bericht van SLToilet nu? :|
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3357
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor trolly » Ma 07 Mei 2018, 12:57

Ik zou jou lichaamstaal wel eens gezien willen hebben, Hainje :Y
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8741
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Hainje » Ma 07 Mei 2018, 13:11

Ok, hold my beer.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8088
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Aking » Ma 07 Mei 2018, 13:14

Als jullie dat nou even in de Pimpel oplossen, en ons dan jullie bevindingen hier delen zitten we weer ontopik *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

en-es
Berichten: 610
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor en-es » Di 15 Mei 2018, 14:11


Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 808
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Statler Rail » Za 19 Mei 2018, 23:37

Op OV Magazine stond een nog wat uitgebreider artikel: link

Veelzeggende passage:
OV Magazine schreef:Wat Van Boxtel betreft heeft die trein slechts twee tussenstops in Nederland, bijvoorbeeld in Amersfoort en in Hengelo. “Ik sprak laatst de burgemeester van Enschede. Die hoeft helemaal geen stop in de verbinding tussen Amsterdam en Berlijn”, aldus de NS-topman.
-o-
Benieuwd of hoe hij naar Innotrans gaat: met de trein, met het vliegtuig of met de dienstauto-met-chauffeur. Ik vermoed niet met de trein, want dat kost veel te veel tijd... :X

Ik denk nog steeds dat het verspilde moeite is. Op snelheid ga je het met de trein op Amsterdam - Berlijn nooit winnen, tenzij je een HSL naar Hannover gaat aanleggen. Dat gaat niet gebeuren. Als je een uur korte onderweg bent, gaat dat je marktaandeel niet significant vergroten. Grote kans dat het zelfs kostendekkingsgraad kost.

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2437
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Berichtdoor Nitein-Repart » Zo 20 Mei 2018, 08:49

Een snelle blik op Wikipedia zegt dat alleen KLM op Amsterdam-Tegel vliegt en EasyJet op Amsterdam-Schöneveld. Dus Ryanair en andere low-cost airlines als Eurowings vliegen sowieso niet op Berlin vanuit Nederland. Dus zou er niet voornamelijk naar Berlin worden gevlogen, omdat er geen andere mogelijkheden zijn, in verband met overstappen op andere vluchten of de reistijd wat in het zakelijke verkeer toch wel het belangrijkste is? Dan kun je de trein nog zo willen versnellen, dan kun je gezien het publiek wat vliegt op Amsterdam-Berlin daar toch niet mee concurreren.

De vergelijking met Amsterdam-Paris loopt in mijn ogen mank, want Paris is niet alleen groter en economisch belangrijker dan Berlin. Ook liggen tussen Amsterdam en Paris drie steden met meer dan 500.000 inwoners, waarvan één met meer dan 1.000.000 inwoners die economisch ook erg belangrijk is. Tussen Amsterdam en Berlin ligt alleen Hannover met 500.000 inwoners wat als basis te weinig is voor een volledige HSL, naast dat Berlin ook verder weg ligt dan Paris.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast