Toekomst Q-link Groningen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Toekomst Q-link Groningen

Bericht door Natorious »

Het OV-bureau Groningen-Drenthe is al een tijdje bezig om de lijnvoering van populaire bussen te upgraden, wat leidde tot het populaire Q-Link.
In September 2017 vond de meest recente uitbreiding plaats met Q-Link 2, als aanvulling op Q-Link 1 en de uitbreiding van Q-Link 5 naar enerzijds de nieuwe stadswijk Tersluis en anderzijds de dorpen Scharmer-Harkstede.
Voor zover ik weet zijn er geen uitbreidingen gepland voor het Q-link net (op frequentiewijzigingen na), dus heb ik zelf zitten nadenken aan nieuwe lijnen. Zo vond ik het zelf raar dat Helpman, dichtbevolkte buurt ten zuiden van Groningen, geen rechtstreekse bus heeft met het Zuiderdiep, ofwel centrum (Op bus 8 na, maar niet erg aantrekkelijk door halfuursfrequentie en kronkelige route). Dit mooie, door Paint gesponsorde :'), kaartje kwam eruit:

Afbeelding

De echte Grunnigers herkennen de nieuwe lijn vast wel, het is namelijk een fusion van de stadslijn 7 ((De Wijert-) HS-Vinkhuizen-Groningen Noord) en de streeklijnen 50 (HS- Haren-Assen) & 51 (HS-Haren-Onnen).

Waarom? Zodat Helpman een frequente, rechtstreekse verbinding krijgt met Zuiderdiep & Westerhaven. Dit vermindert het aantal overstappers op HS, aangezien, wat ik uit persoonlijk ervaringen verneem, vele reizigers uit de 50/51 bundel overstapt op een andere lijn. Het doorkoppelen aan bus 7 lag het meest voor de hand, door vergelijkbare capaciteitsinzet tussen de bundels. Zo rijdt bus 7 elk kwartier geleed en 50/51 samen gemiddeld 4x/u, in de spits vaker en soms in het dal minder vaak, meestal standaard maar ook vaak geleed. Ook de route loopt redelijk door, zo kent de route door Helpman vele stukken busbaan én stuur ik hem niet over de Grote Markt.
Daarom stel ik voor om de lijn 6x/u in de (brede) spits, 4x/u in het dal en 2-4x/u in het weekend met het bekende Q-Link gelede materieel.

Toch stel ik vragen bij mijn eigen voorstel:
Deze lijn bedient geen P+R terrein, wat elke Q-Link lijn eigenlijk (bijna) altijd wel aandoet. Doet dit afbreuk aan het concept of toch niet? Zou er ergens aan deze route een P+R terrein geopend kunnen worden?
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Toekomst Q-link Groningen

Bericht door Klaasje »

Je hebt een doelredenering. Alles heeft een verbinding dus moet Helpman dat ook hebben. Als de vervoerswaarde vanuit Helpman fatsoenlijk was geweest reed er wel minimaal 4 x per uur een bus.

Het concept van Q-link is niet zozeer opgehangen aan een P+R maar aan de koppeling van streekbestemmingen waarvoor de bus het snelste is aan een bus met een stadstraject waardoor je vlotte rechtstreekse verbindingen krijgt. Dat is goed te zien aan de eerste drie lijnen. Zo is Roden gekoppeld aan Beijum waarmee meteen een verbinding met de Grote Markt, UMCG Noord en Kardinge gemaakt is. Je bent een overstap en dus een bron voor onbetrouwbaarheid in de reis kwijt. Tevens kan je blijven zitten. Ditzelfde gold voor de 3 en 5 van destijds.

Inmiddels is alweer het een en ander gewijzigd. Wat wel blijft staan is dat het toch voornamelijk een combinatie van drukke stads- en streektrajecten met binnenstedelijke bestemmingen zijn. Valt dat goed aan Helpman te koppelen? Ik zou niet weten hoe.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten