OV in Haarlem/IJmond

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door Jef400 »

Ik wil overigens meegeven dat het Heemskerkse station enkel de nieuwbouwwijk Broekpolder bediend en de meeste Heemkerkers naar de stations in Castricum en Uitgeest reizen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door Yanaike »

SLToilet schreef:Dat over IJmuiden kan ik nog twisten, zeker omdat deze aan de goede kant van de lijn ligt (west), maar de NS en ProRail hebben het hier gewoon vernacheld door het tracé van de spoorlijn weg te geven aan de bus. Als de busbaan er niet was gekomen (dus weer gesloopt) en het verdere tracé niet wordt volgebouwd kun je:

- reizigers een snelle verbinding geven met Amsterdam én Haarlem
- ook lekker in de buurt opstappen

Met een trein of 4 per uur vanaf deze tak nemen IJmuiders de frequentie nog voor lief ook. Maar je moet hier geen lompe kisten op laten rijden, licht en snel optrekken als een metro is beter.
Ik wil hier toch nog even op inhaken. Het is inmiddels 35 jaar geleden dat NS voor het laatst treinen heeft laten rijden naar IJmuiden. Tussen 1996 en 1999 heeft het zogenaamde Lovers Rail nog een poging gedaan om de 'Vislijn' een nieuw leven in te blazen, maar ook dat is geen succes geworden. Het is natuurlijk moeilijk te zeggen hoe succesvol de Vislijn zou zijn geweest anno 2018 als die nog in dienst zou zijn geweest. Maar ik geloof eigenlijk niet dat de lijn naar IJmuiden iets zou kunnen betekenen in het huidige spoornet. De lijn naar IJmuiden was dan waarschijnlijk vergelijkbaar geweest met die naar Zandvoort: puur een zijlijntje met hooguit zo'n 10000 regionale reizigers.

Treinen zouden amper sneller zijn. Ter vergelijking: R-net 385 rijdt in 19 minuten van Driehuis Westerveld naar station Haarlem, de trein zou daar ongeveer 11 minuten over doen (ongv. 8 minuten sneller). Naar Amsterdam is het verschil nog kleiner: R-net 382 rijdt in 33 minuten van IJmuiden, De Noostraat naar Amsterdam Sloterdijk, de trein zou daar ongeveer 30 minuten over doen (ongv. 3 min sneller). In tegenstelling tot de trein is de bus wel veel frequenter, doet veel meer haltes aan en loopt niet aan de rand van IJmuiden maar dwars door IJmuiden heen (dus minder looptijd). Ik denk dat IJmuiden beter af is met R-net dan met de oude spoorlijn.

Als er dan toch een gebeurtenis is die je de schuld wilt geven van het vernachelen van de spoorlijn, dan zou ik eerder denken aan de aanleg van de Velsertunnel. Als er was gekozen om de Velsertunnel aan te leggen op de plek waar destijds de draaibrug over het Noordzeekanaal lag (tussen IJmuiden en Velsen Noord), i.p.v. de spoorlijn naar het oosten te verplaatsen, dan had IJmuiden nu een station kunnen hebben aan de doorgaande lijn. De spoorlijn had dan vanaf Santpoort-Noord rechtdoor gelopen met een station Driehuis (bij Westerveld) en een station IJmuiden ongeveer waar de busbaan nu aansluit op de P.J. Troelstraweg. Er was dan nog altijd ruimte geweest voor een aanvullende (HOV-)buslijn tussen Haarlem - Velserbroek - Station IJmuiden - IJmuiden aan Zee. Station IJmuiden had dan een belangrijk overstap knooppunt kunnen zijn voor reizigers uit IJmuiden en Velserbroek richting Beverwijk/Alkmaar/Haarlem/Amsterdam en v.v. Allemaal leuke filosofieën, maar de Velsertunnel ligt nu eenmaal waar die ligt en je kunt die niet zomaar eventjes verplaatsen. Maar misschien interessant om eens een 'alternatieve geschiedenis' topic te openen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten