OV in Haarlem/IJmond

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

OV in Haarlem/IJmond

Bericht door Yanaike »

Als er één spoorlijn is in Nederland die ik zou moeten aanwijzen als een van de slechtslopende spoorlijnen van Nederland dan zou ik kiezen voor de spoorlijn Haarlem - Uitgeest. Drie jaar geleden reden er de hele dag nog 4 treinen per uur: twee sprinters en twee intercity's. Nu rijden er alleen nog twee sprinters, aangevuld met twee spitssneltreinen die alleen in de spitsrichting rijden. En ik denk niet (als het aan NS ligt) dat dit de komende jaren nog gaat verbeteren.

De spoorlijn bedient plaatsen zoals Bloemendaal, Santpoort, Driehuis, Beverwijk en Heemskerk. Maar als ik kijk naar een kaart van de omgeving, valt het me op dat de spoorlijn de grootste plaatsen links laat liggen: o.a. grote delen van Haarlem Noord, Velserbroek, IJmuiden en een groot deel van Heemskerk (rondom het centrum). Om deze reden zijn er aanvullende buslijnen nodig. Buslijnen zoals lijn 3, 73, 74 en R-net 382 en 385 bedienen de 'missing links' die niet door de spoorlijn worden voorzien. Wat mij vooral opvalt zijn de frequenties van deze buslijnen: de meesten rijden minstens 4x/uur en lijn 3, 73 en 385 samen rijden tot wel 22x/uur in de spits tussen het station van Haarlem - Haarlem Noord (en verder). Zie ook de lijnenkaart: https://www.connexxion.nl/data/upload/1 ... web(1).pdf

Afbeelding

Het lijkt erop alsof de regio de spoorlijn steeds meer laat verwaarlozen en juist bewust voor de bus kiest. Waar de busfrequentie steeds hoger wordt, neemt het treinaanbod juist steeds verder af. Station Driehuis had een interessant knooppunt kunnen zijn met overstapmogelijkheden tussen bus en trein, maar de dichtstbijzijnde bushalte ligt 200 meter verderop en is niet eens naar het station genoemd. En met de nieuwe HOV-baan tussen Haarlem en IJmuiden komt lijn 385 niet eens meer in de buurt van station Driehuis.

Ik heb dit topic geopend om jullie ideeën over dit gebied te horen en om te kunnen brainstormen over het OV in regio Haarlem/IJmond. Kunnen we samen tot interessante inzichten komen? Zijn er manieren waarop we de spoorlijn een nieuw leven in zouden kunnen blazen? Kunnen we bus en trein beter op elkaar afstemmen? En hoe dan? Of is het beter om nog meer te richten op de bus en de spoorlijn nog verder af te stoten wat betreft reizigersvervoer?

Kortom: Hoe zou jij het OV verbeteren in de regio Haarlem/IJmond en op de spoorlijn (Amsterdam -) Haarlem - Uitgeest (- Alkmaar - Hoorn)? Geld speelt geen rol, maar blijf wel realistisch en kritisch!

Om de discussie op gang te brengen een paar ideetjes:
  • Het vervangen van de stations Santpoort-Noord en Driehuis door één nieuw station op de plek waar lijn 385 nu de spoorlijn kruist.
  • Het schrappen van buslijnen door de Velsertunnel. Reizigers tussen IJmuiden/Haarlem en Beverwijk/Heemskerk gaan gebruik maken van de spoorlijn. Buslijnen gaan beter aansluiten op de spoorlijn. Er kan ook eventueel een nieuw (ondergronds) overstap station komen bij Velsen Zuid.
  • Een vrije busbaan over de Rijksstraatweg in Haarlem. Lijn 3, 73 en 385 rijden nu nog grotendeels gemixt met het overige verkeer.
  • Lijn 385 laten rijden via de N208 om zo een nog snellere verbinding te maken tussen Haarlem en IJmuiden.
  • 4 sprinters per uur i.p.v. 2 sprinters en 2 spitssneltreinen.
  • Het magische woord 'lightrail' toepassen op de spoorlijn _O_ : bepaalde delen van de spoorlijn 'vertrammen' en op die manier aanpassingen maken in de route.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door Roeland »

Het probleem van dit deel van de Kennemerlijn is, dat de spoorlijn niet ligt, waar de mensen wonen. Rond de spoorlijn staan vooral luxe villa's met grote tuinen.
De dichte woonbebouwing (IJmuiden, Velserbroek, Haarlem-noord) ligt enkele kilometers bij het spoor vandaan.

Er is, vanwege de dichte bebouwing van IJmuiden, Velserbroek, Haarlem-noord, vraag naar hoogfrequent vervoer naar Haarlem (Station en Centrum) en naar Amsterdam.
De trein gaat dit niet bieden: deze rijdt laagfrequent en in de directe omgeving van de stations wonen te weinig mensen om een hogere bediening rendabel te maken.
Er rijdt wel een mooie buscorridor (73 en 385) door de gebieden waar wèl mensen wonen. Dat biedt hen een prima OV-product, zowel richting Haarlem-Centrum als naar Amsterdam (met in Haarlem een overstap van HOV-bus op hoogfrequente trein).
Mensen die uit Beverwijk naar IJmuiden willen, willen naar IJmuiden, en niet naar Driehuis. Daarom rijdt bus 74. Dit is geen parallelle verbinding, maar twee duidelijk gescheiden segmenten (die toevallig een stukje naast elkaar rijden).

Ik zou zeggen: lijn 73 en 385 bieden een prima busproduct, met in een heel ander segment (toevallig in dezelfde regio) een kwakkelend treinproduct. Beide bedienen hun eigen segmenten. Ga vooral niet de kip met de gouden eieren (succesvol HOV) slachten, in de (wan)hoop om een magere, van-de-leg-zijnde kip weer aan de leg te krijgen.

Als iemand hier al met de botte bijl wil hakken, doe dan de minst schadelijke maatregel: sluiten station Driehuis. Daarmee tref je de minste reizigers, want die hebben met bus 385 een redelijk alternatief.

Neemt niet weg, dat NS met de Kennemerlijn wel wat meer zou kunnen doen dan nu. Ik zou pleiten voor een 2-treinen systeem:
* 2x/uur sprinter Hoorn - Alkmaar - Beverwijk, die na Beverwijk non-stop naar Haarlem rijdt (en met een beetje geluk goed aansluit richting Den Haag)
* 2x/uur sprinter Beverwijk - Haarlem - Amsterdam
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door Z2N »

Boeiend onderwerp inderdaad! :Y

De sluiting van Driehuis en Santpoort Noord, gecombineerd met de bouw van een nieuw station bij de busbaan van lijn 385 is inderdaad een logische keuze. Santpoort Noord - Driehuis is 1,2 kilometer, en het stoppen op beide stations levert nauwelijks extra reizigers op. Doorgaande reizigers krijgen zo twee minuten minder reistijd, richting Haarlem zelfs drie minuten door het schrappen van de achterhaalde spoorligging op Santpoort Noord. Verder is het een optie op te kijken naar een herziening van de sporen-layout ten westen van station Haarlem, treinen doen nu vijf minuten over Bloemendaal -> Haarlem, een stuk van 2,5 kilometer. Met snelle wissels moet dit verkort kunnen worden tot maximaal drie minuten, waarmee de reistijd tussen Beverwijk en Haarlem dan vijf minuten korter wordt.

Maar het belangrijkste voor een succesvollere spoorlijn: de spoorlijn moet geïntegreerd worden in de regionale tarieven. NS zou geforceerd moeten worden regionale abonnementen te accepteren, zodat reizigers geen grote kostenstijgingen krijgen, puur en alleen om de treinen te vullen. Nou is NS eigendom van ons allemaal (staatsbedrijf) en is dat in theorie dus een formaliteit, maar in Nederland zien we het als onmogelijk om ons staatsbedrijf te laten doen wat wij Nederlanders willen. En mocht er alsnog geweigerd worden, is dreigen met privatiseren misschien een optie om NS vier keer per uur een sprinter te laten rijden waar regionale abonnementen geldig zijn. De sprinters in Almere tonen dat het mogelijk is, dus is het een eerste stap om een passief-agressieve brief naar NS te sturen. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door FlyingHollander »

Roeland schreef:Neemt niet weg, dat NS met de Kennemerlijn wel wat meer zou kunnen doen dan nu. Ik zou pleiten voor een 2-treinen systeem:
* 2x/uur sprinter Hoorn - Alkmaar - Beverwijk, die na Beverwijk non-stop naar Haarlem rijdt (en met een beetje geluk goed aansluit richting Den Haag)
* 2x/uur sprinter Beverwijk - Haarlem - Amsterdam
Dus bijna precies zoals het voorheen was.

Ik heb die verandering nooit helemaal begrepen. Het gros van de reizigers komt van boven het Noordzeekanaal en juist voor die reizigers is de dienstregeling drastisch verslechterd.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door SLToilet »

Wat het gebeuren met de dichtheid langs de sporen betreft: ja, die is niet al te best. Daar kun je heel veel winst uit halen. Bij slechts één van de stations (vgm Santpoort-Zuid) is het lastig om iets bij te bouwen, voor de rest zijn her en der best wat grasveldjes en bebouwing met lage dichtheid én lage waarde, zelfs bij Bloemendaal (richt uw neus oostwaarts). Rondom de stations kun je enorm verdichten, met de volgende argumenten:

- het verlicht de woningnood die heerst in de regio
- de verbinding met Amsterdam is er, maar als je die vaker laat rijden heb je het ei van Columbus te pakken. 4x/uur rechtstreeks is het minimum in de spits.
- door te bouwen met gesloten bouwblokken van 6-8 verdiepingen kun je héél veel inwoners én voorzieningen (op winstgevend niveau) kwijt onder de daken. Neem een voorbeeld aan Holland Park in Diemen of voor mijn part aan Curitiba.

En voor de rest:

Die buslijn had er nooit mogen zijn vind ik, ze hadden veel beter kunnen verdichten bij IJmuiden en er een trein blijven laten rijden die de frequentie op de zuidelijke helft verdubbelt. Voorbij Driehuis moet iig de snelheid uit de bus om de trein niet voor de voeten te lopen.

Qua infrastructuur zou ik sterk richten op radiale fietspaden naar de stations, zoals de wegen een biljartlaken zijn naar de snelweg toe moet het fietspad zonder obstakels je naar het station brengen. Neem een voorbeeld aan Houten en kijk hoe je zoiets in de bestaande omgeving kan implementeren. Dit geldt voor alle stations. 3-4 meter breed, asfalt, altijd voorrang.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door waldo79 »

Je ontketent een revolutie met je plannen voor hoogbouw in het landelijk gebied van Kennemerland. Die treinen moet je niet geforceerd willen vullen, maar juist ondersteuning geven aan het busnetwerk.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door Jef400 »

FlyingHollander schreef: Ik heb die verandering nooit helemaal begrepen. Het gros van de reizigers komt van boven het Noordzeekanaal en juist voor die reizigers is de dienstregeling drastisch verslechterd.
Je doelt op die paar sneltreinstations?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door Meltrain »

Yanaike schreef: [*]4 sprinters per uur i.p.v. 2 sprinters en 2 spitssneltreinen.
Dat was (in elk geval tijdens de spitsuren) ook het oorspronkelijke plan van NS. Door druk vanuit de reizigers(belangengroepen) is de huidige situatie tot stand gekomen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door YSH »

Het plan van NS was om 2x een sprinter Hoorn-Haarlem te rijden, in de spits aangevuld met 2x een sprinter Uitgeest-Haarlem-Amsterdam. Niet de hele dag een directe verbinding met Amsterdam zou al helemaal een achteruitgang zijn geweest.

Ik vrees dat er de komende jaren weinig meer dan stilstand zal zijn op deze lijn. Echte reizigersgroei zal er pas komen als er een aantrekkelijker aanbod is, en dan ook alleen in Beverwijk-Heemskerk.

Voor de stations in Velsen, Bloemendaal wonen er te weinig mensen in de buurt en is er geen reële mogelijkheid tot grootschalige woningbouw naast het spoor. Vanuit Haarlem-Noord, Velserbroek en IJmuiden moeten mensen hoe dan ook reizen naar een station en dan zijn ze vaak net zo snel/makkelijker in Haarlem. Alleen in Beverwijk(-Heemskerk) ligt het station goed genoeg en is er ook ruimte en politieke wil voor 'knooppuntontwikkeling' dmv bouwen.

Maar meer dan een kleine gestage groei ga je niet krijgen zonder goed aanbod; goed genoeg dat er een verschuiving plaatsvind van auto naar ov. Dat is minimaal de hele dag 4pu een trein en een sneltrein naar Amsterdam C. Voor grote groei in het OV zou je daarnaast ook de huidige mazen moeten opvullen, verbindingen die nu met het OV veel langzamer zijn dan met de auto. Vooral de verbinding IJmond-Schiphol/Amsterdam Zuid, met de auto kan het in 20min, met de trein/ov ben je al snel een uur onderweg. Als de auto het in 20 kan, zou een snelwegbus het in 30 moeten kunnen gok ik?
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door SLToilet »

waldo79 schreef:Je ontketent een revolutie met je plannen voor hoogbouw in het landelijk gebied van Kennemerland.
"Landelijk gebied" :mrgreen: _O-
Ik heb een flexibel voorstellingsvermogen als het gaat om landelijke gebieden, maar het is nog minder weiland dan tussen de dorpen van metrolijn E!
Als ik het heb over een paar velden zijn het letterlijk maar wat ongebruikte, pseudobraakliggende terreinen die vroeg of laat niet ontkomen aan verstedelijking. Maar als dat gebeurt doe het dan goed is mijn devies. Helemaal nu steeds meer werkenden noodgedwongen bij hun ouders blijven plakken vanwege de huizenprijzen. En 6-8 verdiepingen is peulenschil, het is nog lang geen Manhattan hé :wink: . Maar de effectiviteit is vaak ongekend zoals in Parijs ook het geval is.

Van alle plekken is juist bij de kruising met de busbaan ruimte te over voor dit soort ontwikkelingen. Het is een duidelijk gebied waar je wat mee kan doen, maar het is nog lang geen uitgestrekt weiland van enige waarde. Daarvoor moet je toch echt een eind de polder in fietsen (of de duinen, die bossen laat ik onaangeroerd)
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door Klaasje »

Je kan natuurlijk eerst daar verdichten waar wat ruimte binnen de huidige stedelijke gebieden is. Beverwijk kent daar voldoende potentieel voor bijvoorbeeld. Dan kan je later wel naar andere gebieden kijken.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door Roeland »

SLToilet schreef:Die buslijn had er nooit mogen zijn vind ik, ze hadden veel beter kunnen verdichten bij IJmuiden en er een trein blijven laten rijden die de frequentie op de zuidelijke helft verdubbelt. Voorbij Driehuis moet iig de snelheid uit de bus om de trein niet voor de voeten te lopen.
Vertaald naar een ander deel van de Metropoolregio Amsterdam zeg je eigenlijk:
knijp die Purmerendse buslijnen maar af, want die hadden er nooit parallel aan de trein mogen rijden?
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door Roeland »

Als we kijken naar het aantal in- en uitstappers per station in 2016:
1.343 Bloemendaal
936 Santpoort-Z
891 Santpoort-N
1.153 Driehuis
5.782 Beverwijk
2.519 Heemskerk

Ter vergelijk enkele andere stations in de regio:
7.287 Castricum
6.755 Heemstede
2.460 Hillegom
2.711 Overveen
3.680 Haarlem Spw
bron: https://www.treinreiziger.nl/lijst-en-u ... aar-klein/

Dan constateer ik dat de reizigersaantallen op de Kennemerlijn, vooral op Driehuis en Santpoort, bedroevend laag liggen, slechts op 1/3 van het aantal op bijv. Heemskerk, Hillegom en Overveen (stations in de Haarlemse regio met ook 2x/uur sprinter).
De potentie voor deze lijn zit hem dan volgens mij niet in meer sprinters, maar (als je wilt groeien) in meer snelle treinen voor de middelgrote stations.
imzadi
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 15:32

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door imzadi »

Ik lees al jaren mee op dit forum, en heb ook zelf wel allerlei ideeën over de toekomst van met name het treinverkeer in Nederland. Misschien post ik daar binnenkort wel eens wat over, bijvoorbeeld de gedachtes die ik heb voor het geheel nieuw opzetten van het intercity-net in Nederland. Ik mis bij NS/prorail/regering namelijk een echte heldere, samenhangende visie op de toekomst van het treinverkeer in Nederland, zoals we vroeger wel hadden met o.a. Rail21, waarvan helaas erg weinig is terecht gekomen. Een goed voorbeeld vind ik Zwitserland, waar men al jaren werkt aan de uitvoering van een heldere visie en daar ook consequent miljarden in investeert.

Maar dat terzijde.

De discussie over de toekomst van de Kennemerlijn is erg interessant, want het is een lijn waar ik wel zeker potentie in zie, maar die erg is uitgekleed en zonder aanpak waarschijnlijk alleen maar verder afzakt.

Zoals in het overzichtje dat Roeland hierboven al poste, stappen verreweg de meeste reizigers in ten noorden van het kanaal, namelijk Beverwijk en Heemskerk. En er is vanuit deze regio een sterke oriëntatie op Amsterdam.
Combineer dit met een ander punt dat hier speelt, namelijk de goederentreinen van/naar de hoogovens, die deels keren in Uitgeest om naar Amsterdam en verder te rijden.

Mijn idee: leg een spoorboog aan tussen Krommenie-Assendelft en Heemskerk. Hiermee hoeven de goederentreinen niet meer te keren in Uitgeest èn kun je een betere treinverbinding maken vanuit Beverwijk/Heemskerk naar Amsterdam. Voor dat laatste zijn diverse opties mogelijk, waarvan een voor de hand liggende zou zijn om de sprinters van Amsterdam naar Uitgeest die in Uitgeest gaan aansluitung geven naar Alkmaar, niet naar Uitgeest te laten rijden maar naar Heemskerk en Beverwijk. De reistijd Beverwijk - Sloterdijk verkort dan met ca 5 minuten, de reistijd vanuit Heemskerk met ca 10 minuten.

Op de langere termijn zou eigenlijk het traject Sloterdijk - Uitgeest volledig viersporig moeten worden, zodat eventueel ETMET kan worden uitgebreid tot Alkmaar, en vooral de sprinters niet meer bij Wormerveer hoeven te wachten om ingehaald te worden door de IC's, wat nog eens 4 minuten reistijd-winst oplevert. Dan heb je ook de capaciteit om een extra sprinter Amsterdam - Krommenie - Beverwijk in te leggen, die tussen Zaandam en Krommenie niet stopt. Dan zou je de reistijd Sloterdijk - Beverwijk kunnen verkorten van 31 minuten naar ca 20 minuten. Sloterdijk - Heemskerk wordt dan zelfs gehalveerd van 34 naar ca 17 minuten. Deze sprinter Sloterdijk - Zaandam - Krommenie kan doorrijden als sprinter naar Haarlem, zodat je tussen Haarlem en Heemskerk een sprinter-kwartierdienst krijgt, afwisselend naar Alkmaar - Hoorn of naar Zaandam - Sloterdijk - Amsterdam

Ben erg benieuwd naar jullie reacties.
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door evos »

Yanaike schreef:
  • Het vervangen van de stations Santpoort-Noord en Driehuis door één nieuw station op de plek waar lijn 385 nu de spoorlijn kruist.
Prima idee. Je zou ook kunnen overwegen de stations Bloemendaal en Santpoort-Zuid samen te voegen tot een nieuw station ter hoogte van de Pim Mulierlaan (Haarlem)/Laan van Boreel (Bloemendaal). Van beide zijden zal zo'n station m.i. beter bereikbaar gemaakt kunnen worden dan het huidige station Bloemendaal.

Verder zou ik twee van de zes IC's per uur Ut-Asd doortrekken via Haarlem naar Beverwijk, waar deze kunnen keren of eventueel doorrijden naar Alkmaar. Dan krijgt Haarlem meteen ook zijn zo gewenste betere verbinding met stations voorbij Asd.
Daarnaast de huidige twee sprinters, in de spits zo mogelijk 4, in elk geval op Haarlem-Uitgeest.
imzadi schreef:de goederentreinen van/naar de hoogovens, die deels keren in Uitgeest om naar Amsterdam en verder te rijden.
Het staat al vast dat deze in de toekomst via Haarlem zullen rijden, en gaan keren in Beverwijk (waarvoor recentelijk twee keersporen zijn verlengd).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door SuperGhost »

evos schreef:
Yanaike schreef:
  • Het vervangen van de stations Santpoort-Noord en Driehuis door één nieuw station op de plek waar lijn 385 nu de spoorlijn kruist.
Prima idee. Je zou ook kunnen overwegen de stations Bloemendaal en Santpoort-Zuid samen te voegen tot een nieuw station ter hoogte van de Pim Mulierlaan (Haarlem)/Laan van Boreel (Bloemendaal). Van beide zijden zal zo'n station m.i. beter bereikbaar gemaakt kunnen worden dan het huidige station Bloemendaal.

Verder zou ik twee van de zes IC's per uur Ut-Asd doortrekken via Haarlem naar Beverwijk, waar deze kunnen keren of eventueel doorrijden naar Alkmaar. Dan krijgt Haarlem meteen ook zijn zo gewenste betere verbinding met stations voorbij Asd.
Daarnaast de huidige twee sprinters, in de spits zo mogelijk 4, in elk geval op Haarlem-Uitgeest.
Dat eerste ben ik met je eens. Dat laatste niet, bovendien: is 6 treinen (2x IC Utrecht-Beverwijk + 4x SPR Haarlem-Uitgeest) niet behoorlijke overkill?

Als je die 3 stations sluit ten gunste van slechts 1 nieuw station, dan wordt het verschil tussen IC en SPR al erg klein natuurlijk. Ik zou dan gewoon inzetten op:
- 2x SPR Hoorn - Alkmaar - Haarlem - Amsterdam Centraal
- 2x SPR Alkmaar - Haarlem - Leiden Centraal - Den Haag Centraal (Alkmaar-Haarlem alleen in de spits, vanuit Alkmaar te Haarlem overstap op de SPR uit Zandvoort)

Voor wat betreft de IC's uit Utrecht, ik zou ze gewoon net zoals nu inleggen met 4x naar Alkmaar en 2x naar Enkhuizen. Alleen zou ik die naar Enkhuizen dan ook in Zaandam laten stoppen. Op Zaandam-Alkmaar verdicht je het dan met een intercity Alkmaar - Schiphol die dan in Zaandam een goede aansluiting op de IC uit Enkhuizen geeft. Hierdoor zou die eigenlijk ietsjes eerder in Zaandam moeten laten komen. Dit kun je oplossen door de 4 die wel naar Amsterdam-Utrecht gaan de stops op Heiloo en Castricum te geven en die naar Schiphol op geen van beiden, waardoor ze alsnog een mooie 10-minuten-spreiding kan geven op Alkmaar en ook bij aankomst op Amsterdam C. Op Zaandam heb je dan een cross-platform overstap van 2-3 minuten.
Dus:
2x IC Den Helder ~ Alkmaar - Castricum - Zaandam - Sloterdijk - Amsterdam C ~ Nijmegen
2x IC (Schagen ~) Alkmaar - Heiloo - Zaandam - Sloterdijk - Amsterdam C ~ Maastricht
2x IC Alkmaar - Zaandam - Sloterdijk - Lelylaan - Schiphol + 2x IC Enkhuizen ~ Hoorn - Zaandam - Sloterdijk - Amsterdam C ~ Heerlen
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door Daan! »

@Imzadi,

Interessant ideeën, maar bij een aantal punten zet ik toch vraag- of kanttekeningen.

Ten eerste gaan goederentreinen kopmaken op Beverwijk, zodat ze de Zaanlijn ontlasten. Om dan alleen een boog voor Heemskerk aan te leggen, lijkt me wat optimistisch.

----------------------------------------------------

Ik kom zelf uit de regio Santpoort-IJmuiden en ken de omgeving goed. Ik zie hier allerlei voorstellen om een station te bouwen waar de buslijn de spoorlijn kruist, maar wat is daar nou de meerwaarde van?
Bus 385 rijdt in de spits 10x per uur. De trein 2x per uur. Er is geen reiziger die gaat overstappen vanuit IJmuiden op de trein bij het nieuwe station. Dat is voor een reiziger allemaal veel te lastig. Andersom zullen reizigers ook niet zo snel overstappen van trein op bus, omdat ze dat al in Haarlem hadden kunnen doen en vanuit Beverwijk al in Beverwijk. De reizigersstroom vanuit boven het kanaal naar IJmuiden is heel klein .

In de (verre) toekomst wordt op Amsterdam - Alkmaar en Amsterdam - Haarlem ook de frequentie opgehoogd naar zes intercity's per uur. Daar blijft weinig ruimte over om nog extra treinverkeer tussendoor te verwerken.

In de regio IJmond is de vervoersstroom sterk gericht op Haarlem/Amsterdam en doen de bussen de woonkernen aan. De busbaan waarover 385 rijdt is een omweg voor Driehuizenaren. In Driehuis rijdt heel veel doorgaand verkeer. Daarom stel ik voor om autoverkeer over de busbaan te leiden. Bus 385 kan dan weer gewoon Zeeweg en Vondellaan aandoen. Bus 385 kan alleen nog versneld worden op een andere vervoersmodaliteit over te stappen. Denk hierbij aan een metro, maar dat is duur, maar zo kun je wel echt tijdwinst pakken. Lijn 385 stopt dan op Zeewijk, Marktplein, Plein1945, Zeeweg, Vondellaan/Station, Hagerlingerweg, Delftplein, Minahassastraat, Julianpark en Haarlem station. Het lijkt mij dan mooi om lijn 73 ook een metro te maken en de tunnelbuis te delen met de spoortunnel.

De kennemerlijn doet alleen de dorpskernen Santpoort-Zuid en Bloemendaal aan, waarbij Santpoort-Noord het meest logische station is om op te heffen gezien de vervoersrichting/-stroom.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door Yanaike »

Ik hoor een hoop interessante voorstellen maar ook een boel onzin die uit de lucht komt vallen. Vergeet niet dat er nu maar max. 4 treinen over de Kennemerlijn rijden en dat alleen in de spitsrichting. Om terug te gaan naar de oude situatie waarbij er ook buiten de spits 4 treinen rijden of om zelfs de frequentie nog hoger te leggen, lijkt mij voor de lijn niet realistisch, als er verder niks veranderd aan de route/stations.

Eigenlijk hoor ik de volgende bevindingen:
  • De Kennemerlijn ligt niet waar de potentiële reizigers wonen. O.a. IJmuiden, Velserbroek en Haarlem Noord worden niet aan gedaan. De spoorlijn loopt vooral door villawijken waar mensen wonen die toch geen gebruik maken van de trein.
  • De potentie van de Kennemerlijn zit vooral in de bediening van Beverwijk en Heemskerk en de verbinding van deze plaatsen met Haarlem en Amsterdam.
  • Er zit weinig potentie in de zuidelijke stations: Bloemendaal, Santpoort-Zuid, Santpoort-Noord en Driehuis en het zou geen probleem zijn om een of meerdere stations samen te voegen om zo de treindienst te versnellen.
Wat betreft dat laatste puntje, maakt Daan! ook een interessante opmerking: wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van een overstapmogelijkheid tussen bus en trein rondom Driehuis?
Daarom stel ik voor om autoverkeer over de busbaan te leiden. Bus 385 kan dan weer gewoon Zeeweg en Vondellaan aandoen.
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Driehuis wordt al genoeg bediend d.m.v. het station en lijn 3. De functie van lijn 385 is vooral de snelle verbinding tussen IJmuiden en Haarlem.
Prima idee. Je zou ook kunnen overwegen de stations Bloemendaal en Santpoort-Zuid samen te voegen tot een nieuw station ter hoogte van de Pim Mulierlaan (Haarlem)/Laan van Boreel (Bloemendaal). Van beide zijden zal zo'n station m.i. beter bereikbaar gemaakt kunnen worden dan het huidige station Bloemendaal.
Hier heb ik even over nagedacht. In eerste instantie leek me dit een heel goed idee, maar ik ben daar toch een beetje van terug gekomen. Als je het station van Bloemendaal verschuift richting de Pim Mullierlaan, dan leg je het station nog meer aan de rand van de bebouwing. Ook zie ik niet zo goed hoe dit station nuttig kan zijn voor reizigers uit Santpoort-Zuid.

Jouw plan heeft me wel aan het denken gezet. Je zou natuurlijk ook een fietsdoorsteek kunnen maken op of onder de N208 door ter hoogte van de Cornelis van der Lijnlaan/Zaanenlaan. Dat moet dan natuurlijk gecombineerd worden met een goede fietsenstalling aan de oostkant van station Bloemendaal en een (duidelijkere) ingang aan het Rijklof van Goensplein. Zit daar nu überhaupt een ingang van het station? Als je via Google Streetview naar het station kijkt, zou je zeggen van niet.

Afbeelding
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door Daan! »

Yanaike schreef:
Daarom stel ik voor om autoverkeer over de busbaan te leiden. Bus 385 kan dan weer gewoon Zeeweg en Vondellaan aandoen.
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Driehuis wordt al genoeg bediend d.m.v. het station en lijn 3. De functie van lijn 385 is vooral de snelle verbinding tussen IJmuiden en Haarlem.
De dorpskern van Driehuis wordt 2/u bediend door een trein en 2/u door buslijn 3. Buslijn 3 kun je net zo goed niet meerekenen, want deze maakt een gigantische omweg via Velserbroek en rijdt dan verder als stopbus over de Rijksstraatweg i.t.t. bus 385.
Bus 385 stopt zelf op Westerveld. Het omdraaien van het doorgaande verkeer en bus 385 zorgt ervoor dat halte Westerveld vervalt en Vondellaan weer door 385 wordt aangedaan. Het totale aanbod blijft daarmee hetzelfde, maar 385 doet dan wel de dorpskernen aan.
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door YSH »

Yanaike schreef:Jouw plan heeft me wel aan het denken gezet. Je zou natuurlijk ook een fietsdoorsteek kunnen maken op of onder de N208 door ter hoogte van de Cornelis van der Lijnlaan/Zaanenlaan. Dat moet dan natuurlijk gecombineerd worden met een goede fietsenstalling aan de oostkant van station Bloemendaal en een (duidelijkere) ingang aan het Rijklof van Goensplein. Zit daar nu überhaupt een ingang van het station? Als je via Google Streetview naar het station kijkt, zou je zeggen van niet.

Afbeelding
Er is geen directe toegang, maar wel een fietstunnel aan de rechterzijde van deze foto dus het is niet ver om. Uit de rapporten van het ambtelijke ideeënforum begrijp ik dat de gemeente er niet aan wilt. Een echt goede toegang met fietsenstalling etc. is hier ook lastig omdat het een vrij rustig woonpleintje is waar de bewoners vast niet blij worden van plotseling aan een 'druk' stationsplein te wonen.
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door FlyingHollander »

Het valt me op dat er hier niet noordelijker gekeken wordt dan Heemskerk, maar de Kennemerlijn is ook de snelste route van de Regio Alkmaar richting Leiden, Den Haag en Rotterdam. Nu wordt echter een groot deel van deze stroom reizigers via de toch al drukke Zaanlijn gestuurd, om vervolgens alsnog langs Haarlem te gaan.

Ik zou het niet zo gek vinden om de kleine plaatsen ten zuiden van het Noordzeekanaal op alternatieve wijze te ontsluiten, namelijk bus. De trein wordt zo veel aantrekkelijker voor de stations boven het kanaal, waar de potentiële reizigers zitten.

IJmuiden, Velserbroek en Haarlem Noord ga je nooit uit de bus krijgen. Dan blijven er misschien 30.000 inwoners over die je kan bedienen aan de zuidkant. Van het kanaal t/m Alkmaar heb je 250.000+ inwoners. Het lijkt me dan duidelijk waar de prioriteit moet liggen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door Jef400 »

Dan heb je het alleen over Leiden/Den Haag want Rotterdam is sneller via de HSL.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door SLToilet »

Dat over IJmuiden kan ik nog twisten, zeker omdat deze aan de goede kant van de lijn ligt (west), maar de NS en ProRail hebben het hier gewoon vernacheld door het tracé van de spoorlijn weg te geven aan de bus. Als de busbaan er niet was gekomen (dus weer gesloopt) en het verdere tracé niet wordt volgebouwd kun je:

- reizigers een snelle verbinding geven met Amsterdam én Haarlem
- ook lekker in de buurt opstappen

Met een trein of 4 per uur vanaf deze tak nemen IJmuiders de frequentie nog voor lief ook. Maar je moet hier geen lompe kisten op laten rijden, licht en snel optrekken als een metro is beter.

Daarnaast zou dan de trein naar Uitgeest niet overal stoppen maar pas vanaf Driehuis verder noordwaarts weer.

Een andere optie is om simpelweg van de hele route voorbij Driehuis de weg te saboteren :mrgreen: moet dan wel gepaard gaan met het saboteren van de wegen voor auto's.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door YSH »

FlyingHollander schreef:Het valt me op dat er hier niet noordelijker gekeken wordt dan Heemskerk, maar de Kennemerlijn is ook de snelste route van de Regio Alkmaar richting Leiden, Den Haag en Rotterdam. Nu wordt echter een groot deel van deze stroom reizigers via de toch al drukke Zaanlijn gestuurd, om vervolgens alsnog langs Haarlem te gaan.
In de spitsrichting is de IC over Beverwijk nu al het snelst, die biedt in Haarlem een (in de praktijk helaas vaak te krappe) cross-platform aansluiting op de IC naar Den Haag. Buiten de spits is het het ene kwartier met de Sprinter via Haarlem sneller, andere kwartier over Sloterdijk. Maar het is niet alsof deze reizigers de trein kunnen vullen, zo veel mensen maken die reis niet. Alkmaar-Leiden is toch al 50-60min reizen, aan de bovengrens van forensbare afstand.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV in Haarlem/IJmond

Bericht door waldo79 »

@SLToilet: wat is er mis met busvervoer? Als je daarmee een goed product neer kan zetten wat publiek trekt, kan je misschien de trein wel versnellen. Versterken van modaliteiten in plaats van treiteren van wegverkeer.

En die aversie tegen auto's, daarmee bedrijf je populisme. Je mag daar wel eens met mij over brainstormen in PBs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten