Touringcarstation Dordrecht
Touringcarstation Dordrecht
Nu de treinverbinding met Dordrecht naar het buitenland zo slecht wordt, wordt het tijd dat Dordrecht goed bediend gaat worden door lange afstandsbussen. De huidige halte op centraal station is totaal ongeschikt als tourincar halte. Bussen moeten gewoon te ver omrijden en Dordrecht is te klein om zo'n omweg te verrantwoorden. Mijn idee is om twee tourincar haltes naast de A16 te plaatsen. De tourincars kunnen dan vanuit de rijksweg afslaan en hoeven dan niet om te rijden. De bussen zijn dan slechts 1 tot 3 minuten extra onderwg en deze extra reistijd is alleen maar om passagiers in te laden. Hierdoor wordt het voor de aanbieders van lange afstandsbussen aantrekkelijk om Dordrecht aan te bieden.
Ik heb drie varianten:
Eerste variant
De eerste halte is voor reizigers (naar Antwerpen) toe. Deze halte wordt ter hoogte van de Mijlweg geplaatst, ter hoogte van de Mercedes dealer ligt er een klein parkeer plaats. Op deze plaats wordt de stopplaats voor de tourincar naar Antwerpen(bereikbaar gemaakt vanaf de snelweg)
De tweede halte (vanaf Antwerpen) komt op de laan van London ter hoogte van het oude ziekenhuis
Bij deze variant doet lijn 4 vanuit de stad de Mijlweg extra aan en naar de stad de halte de laan van London extra aan(met een extra doorsteek op de parkeerplaats). Deze variant is de goedkoopste maar het nadeel is dat er geen parkeer plaats is voor bezoekers van de touringcar halte.
Tweede variant.
Bij de tweede variant wordt de halte (vanuit Antwerpen) op de zelfde plaats gehouden maar de halte (naar Antwerpen)komt precies tegen over de andere halte te liggen woordoor er een loopbrug gebouwd moet worden. Dit kost meer geld maar de stadsbus hoeft niet meer om te rijden en gebruikers van het touringcar station kunnen de parkeer plaats bij het oude ziekenhuis gebruiken.
Derde variant
De touringcar haltes kunnen verderop op de de laan van Londen geplaatst worden( ter hoogte van de bestaande loop/fietsbrug). Hierdoor hoeft er geen nieuwe brug geplaats worden. Het nadeel is wel dat stads lijn 4 verder moet rijden en dat de bestaande parkeer plaats uitgebreid moet worden.
Ik heb drie varianten:
Eerste variant
De eerste halte is voor reizigers (naar Antwerpen) toe. Deze halte wordt ter hoogte van de Mijlweg geplaatst, ter hoogte van de Mercedes dealer ligt er een klein parkeer plaats. Op deze plaats wordt de stopplaats voor de tourincar naar Antwerpen(bereikbaar gemaakt vanaf de snelweg)
De tweede halte (vanaf Antwerpen) komt op de laan van London ter hoogte van het oude ziekenhuis
Bij deze variant doet lijn 4 vanuit de stad de Mijlweg extra aan en naar de stad de halte de laan van London extra aan(met een extra doorsteek op de parkeerplaats). Deze variant is de goedkoopste maar het nadeel is dat er geen parkeer plaats is voor bezoekers van de touringcar halte.
Tweede variant.
Bij de tweede variant wordt de halte (vanuit Antwerpen) op de zelfde plaats gehouden maar de halte (naar Antwerpen)komt precies tegen over de andere halte te liggen woordoor er een loopbrug gebouwd moet worden. Dit kost meer geld maar de stadsbus hoeft niet meer om te rijden en gebruikers van het touringcar station kunnen de parkeer plaats bij het oude ziekenhuis gebruiken.
Derde variant
De touringcar haltes kunnen verderop op de de laan van Londen geplaatst worden( ter hoogte van de bestaande loop/fietsbrug). Hierdoor hoeft er geen nieuwe brug geplaats worden. Het nadeel is wel dat stads lijn 4 verder moet rijden en dat de bestaande parkeer plaats uitgebreid moet worden.
Re: Touringcar station Dordrecht
Kan je niet beter gewoon bij station Zwijndrecht stoppen? Is net zo ver van het centrum van Dordt af maar scheelt je wel een boel geld. Al vraag ik me af dit uberhaupt nut heeft. Met de trein naar Breda en dan overstappen op de IC Brussel zal niet veel trager zijn dan in Dordt extra bussen laten rijden.
Re: Touringcar station Dordrecht
Bij station Zwijndrecht moet je ook omrijden. De touringcar halte is echt bedoeld om private vervoerders zoals flixbus en Eurolines te verleiden om in Dordrecht te stoppen. Hierdoor krijgt Dordrecht veel meer reis mogelijkheden naar het buitenland, met Antwerpen als belangrijksye bestemming.
Re: Touringcar station Dordrecht
De betere vraag om mee te beginnen is: Waarom verdient Dordrecht een goede directe busverbinding met Antwerpen? Is er een grote vraag, en rechtvaardigt deze vraag een investering van publiek geld? Want als je dat niet bewijst heeft het geen nut om te praten over een precieze locatie van een eventuele halte. (A)
Re: Touringcar station Dordrecht
Het lastige van dit soort dingen is ook dat je vervoerders wel kan verleiden om er te stoppen, maar niet kan dwingen. Er is geen concessie oid om in vast te leggen dat ze er moeten stoppen. Er is dus altijd een risico dat er geen bussen stoppen op de aangelegde bushalte.
Re: Touringcar station Dordrecht
Daarnaast is er niks op tegen om op Rotterdam Centraal in te stappen. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Touringcar station Dordrecht
Ik zou zeggen: neem contact met Flixbus, Eurobus en de anderen. Wie weet vinden ze dat ook een goed idee. :D
Re: Touringcar station Dordrecht
Over kosten moeten we niet klagen. Het is aspalt en stoep wat je moet aanleggen. Dus de eenmalige kosten kan wel onder 1 miljoen blijven. De terugkerende kosten is minimaal. Natuurlijk is sucses nooit gegarandeert dus intresse polsen bij vervoersbedrijven is belangrijk om de sucses kansen te optimaliseren.
De redenen waarom Dord een touringcar station nodig heeft lijkt me wel duidelijk:
1.de wereld zien is een groot goed en de inwoners van Dordrecht verdienen een aansluiting met goedkope lange afstandsbussen. Je kunt wel doorreizen naar Rotterdam maar dit duurt minstens een half uur langer en je betaald weer extra reiskosten.
2. Dordrecht heeft internationale verbindingen nodig om het toerisme te stimuleren. Als Dordrecht een net zo goede touringcar verbinding krijgt, dan is de kans groter dat toeristen eerder voor Dordrecht kiezen dan bijvoorbeeld een Rotterdam. Voor de economie van Dordrecht is extra toerisme wel meegenomen. Op dit moment is Dordrecht alleen goed bereikbaar met de auto en dat is reuze jammer want de stad zelf heeft veel te bieden aan toeristen.
De redenen waarom Dord een touringcar station nodig heeft lijkt me wel duidelijk:
1.de wereld zien is een groot goed en de inwoners van Dordrecht verdienen een aansluiting met goedkope lange afstandsbussen. Je kunt wel doorreizen naar Rotterdam maar dit duurt minstens een half uur langer en je betaald weer extra reiskosten.
2. Dordrecht heeft internationale verbindingen nodig om het toerisme te stimuleren. Als Dordrecht een net zo goede touringcar verbinding krijgt, dan is de kans groter dat toeristen eerder voor Dordrecht kiezen dan bijvoorbeeld een Rotterdam. Voor de economie van Dordrecht is extra toerisme wel meegenomen. Op dit moment is Dordrecht alleen goed bereikbaar met de auto en dat is reuze jammer want de stad zelf heeft veel te bieden aan toeristen.
Re: Touringcar station Dordrecht
Hoogeveen, anyone? Wat een goede argumenten! Vooral 'de wereld zien is een groot goed'. Ik zou bijna gaan denken dat je in Berghem Piekenhoef Dordrecht woont, lijntaxi hidihi.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Touringcar station Dordrecht
Volgens mij was Dordrecht toch nog steeds 4x/uur prima te bereiken per IC uit Rotterdam, en daarnaast 2x/uur vanuit Roosendaal. Zo slecht is de stad dus ook weer niet te bereiken, alleen vanuit Breda gaat het wat traag.hidihi schreef:Op dit moment is Dordrecht alleen goed bereikbaar met de auto en dat is reuze jammer want de stad zelf heeft veel te bieden aan toeristen.
Heb er zelf 27 jaar gewoond, maar snap nog altijd niet waarom ze in Dordrecht (in elk geval de gemeenteraad, de inwoners volgens mij minder) zo steen en been klaagt dat ze nu minder intercities naar Rotterdam hebben terwijl ze voor het eerst sinds jaren een regelmatige frequentie hebben. Ze zouden eerder moeten klagen over het de aanvoer per OV die er met een kwartiersdienst niet in slaagt op een kwartiersdienst aan te sluiten wat de echte reistijdverlengende factor is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Touringcar station Dordrecht
Het probleem is niet de spoorverbinding binnen Nederland al is de verbinding met brabant ruk. Het is de verbinding met het buitenland(vooral naar Belgie). Mijn punt is dat je het de toeristen zo makkelijk mogelijk moet maken en als je met een kleine investering meer Duitse en Belgische toeristen kan trekken dan moet je het niet laten.
Ik blijf benadrukken dat het over een eenmalige investering gaat. Ik wil niet dat er constant geld gepompt wordt. Een Hogeveen vraagt aan de NS om geld te pompen in IC's. Met mijn idee kan de vervoerder ook geld verdienen.
Ik blijf benadrukken dat het over een eenmalige investering gaat. Ik wil niet dat er constant geld gepompt wordt. Een Hogeveen vraagt aan de NS om geld te pompen in IC's. Met mijn idee kan de vervoerder ook geld verdienen.
Re: Touringcar station Dordrecht
Misschien wel een idee om aan de bestemming Dordrecht dan eerst minimale bekendheid te geven in het buitenland. Kan je nog eens gaan nadenken over investeringen in de logistiek tegen de tijd dat de eerste toerist langskomt.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Touringcar station Dordrecht
De FlixBushalte in Dordrecht is net met ingang van gisteren opgeheven. Er maakten te weinig mensen gebruik van en de extra reistijd was daardoor in verhouding te groot. Als er een halte vrijwel direct aan de A16 zou zijn, dan zouden er wel weer internationale buslijnen gaan stoppen. Op dit moment lijkt Zwijndrecht daardoor een betere locatie.
Lijn 813 Leiden - Brussel stopt bijvoorbeeld bij Breda Prinsenbeek in plaats van de internationale bushalte bij station Breda. Een zelfde situatie, via het station rijden kost teveel tijd in verhouding tot het aantal reizigers. Inmiddels wordt Breda CS bediend door bussen die vanaf de A27 komen en waarvoor het een kleine omweg is.
Lijn 813 Leiden - Brussel stopt bijvoorbeeld bij Breda Prinsenbeek in plaats van de internationale bushalte bij station Breda. Een zelfde situatie, via het station rijden kost teveel tijd in verhouding tot het aantal reizigers. Inmiddels wordt Breda CS bediend door bussen die vanaf de A27 komen en waarvoor het een kleine omweg is.
Re: Touringcar station Dordrecht
Ik heb begrepen dat er veel Duitsers en veel Zwitsers langs komen. Een gerespecteerde Duitse travel blogger heeft een paar jaar geleden een goed verhaal geschreven over Dordrecht. Dus ze komen wel maar nog niet genoeg. Dat is wel jammer voor de economie. Ze moeten mij misschien maar als ambasadeur aanstellen, want ik vind Dord een veel fijnere stad qua cultuur en winkel aanbod dan Rotterdam.trolly schreef:Misschien wel een idee om aan de bestemming Dordrecht dan eerst minimale bekendheid te geven in het buitenland. Kan je nog eens gaan nadenken over investeringen in de logistiek tegen de tijd dat de eerste toerist langskomt.
Re: Touringcar station Dordrecht
Ah, dat verklaart de urgentie van een verbinding met Antwerpen :Y
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Touringcar station Dordrecht
Waar blijft dat subforum Luchtfietserij? We hebben weer een topic dat daar goed in past.
Beste hidihi, mij ben je kwijt. Je wilt iets omdat je denkt dat het iets op kan leveren omdat je er een goed gevoel bij hebt. Je hebt echter geen enkel inhoudelijk steekhoudend argument, erger nog: de feiten tonen aan dat het heel anders zit dan jij denkt. Of vindt.
Gratis tip van mij: Ga eens praten met gebruiker lijntaxi. Ik denk dat jullie een heel eind op hetzelfde niveau praten. :Y
Beste hidihi, mij ben je kwijt. Je wilt iets omdat je denkt dat het iets op kan leveren omdat je er een goed gevoel bij hebt. Je hebt echter geen enkel inhoudelijk steekhoudend argument, erger nog: de feiten tonen aan dat het heel anders zit dan jij denkt. Of vindt.
Gratis tip van mij: Ga eens praten met gebruiker lijntaxi. Ik denk dat jullie een heel eind op hetzelfde niveau praten. :Y
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: Touringcar station Dordrecht
Of überhaupt in Nederland. :')trolly schreef:Misschien wel een idee om aan de bestemming Dordrecht dan eerst minimale bekendheid te geven in het buitenland.
Re: Touringcar station Dordrecht
Dordrecht toeristische hotspot! Bruisend middelpunt van Europa! Schande dat er geen internationale verbindingen zijn!
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Touringcar station Dordrecht
Tja als je de Rotterdammers moet geloven is Dordrecht inderdaad niet zo bruisend. (A)Chrysa schreef:Of überhaupt in Nederland. :')trolly schreef:Misschien wel een idee om aan de bestemming Dordrecht dan eerst minimale bekendheid te geven in het buitenland.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Touringcar station Dordrecht
Is minder dan 100.000 euro investeren voor de mogelijkheid dat je meer internationale buslijnen kunt krijgen geen argument?
Is het feit dat je bijna 20 euro betaald voor een enkeltje van Dordrecht naar Antwerpen met de trein geen argument voor een touringcarstation?
Is het feit dat je met de auto een half uur sneller bent dan met de trein geen argument om naar alternatieven voor de trein te bekijken?
Zijn 6 musea geen reden voor toeristen om Dordrecht te bezoeken?
Is een goed bewaard stadscentrum die door de grootste schilders vereeuwigd zijn geen reden om Dordrecht te bezoeken?
Als dit niet voldoende argumenten zijn dan weet ik het ook niet meer. Dit is naar mij idee een hobby site en geen wetenschappelijk platform waar we voor elk plan/idee een rapport schrijven met 70 pagina's wetenschappelijk lectuur.
Is het feit dat je bijna 20 euro betaald voor een enkeltje van Dordrecht naar Antwerpen met de trein geen argument voor een touringcarstation?
Is het feit dat je met de auto een half uur sneller bent dan met de trein geen argument om naar alternatieven voor de trein te bekijken?
Zijn 6 musea geen reden voor toeristen om Dordrecht te bezoeken?
Is een goed bewaard stadscentrum die door de grootste schilders vereeuwigd zijn geen reden om Dordrecht te bezoeken?
Als dit niet voldoende argumenten zijn dan weet ik het ook niet meer. Dit is naar mij idee een hobby site en geen wetenschappelijk platform waar we voor elk plan/idee een rapport schrijven met 70 pagina's wetenschappelijk lectuur.
Re: Touringcar station Dordrecht
Die hoef je niet te investeren, want er wás al een bushalte. Die niet goed genoeg gebruikt werd en dus weer werd opgeheven.hidihi schreef:Is minder dan 100.000 euro investeren voor de mogelijkheid dat je meer internationale buslijnen kunt krijgen geen argument?
Ik krijg kaartjes van 9 euro enkele reis voor Dordrecht-Antwerpen uit de planner. Voor 12 euro reis je zelfs eerste klas. Dus, nee.Is het feit dat je bijna 20 euro betaald voor een enkeltje van Dordrecht naar Antwerpen met de trein geen argument voor een touringcarstation?
Als je dat als argument wilt gaan gebruiken, zijn er nog veel meer plaatsen die een alternatief moeten zoeken. De trein is wel vaker niet de snelste optie, zeker niet als je naar een bepaald adres zoekt dat niet in de buurt van een station of centrum ligt.Is het feit dat je met de auto een half uur sneller bent dan met de trein geen argument om naar alternatieven te kijken?
Volgens jou komen er te weinig toeristen in Dordrecht, dus kennelijk niet.Zijn 6 musea geen reden voor touristen om Dordrecht te bezoeken?
Tsja, hier in Raalte hebben we een heel mooie oudheidskamer. Nogal een kulargument voor een of andere bushalte. En ook hier: Kennelijk niet, want anders overstroomden de toeristen Dordrecht wel.Is een goed bewaard stadscentrum die door de grootste schilders vereeuwigd zijn geen reden om Dordrecht te bezoeken?
Bijna alle argumenten die je noemde zijn weerlegd, dus het zijn er inderdaad niet voldoende.Als dit niet voldoende argumenten zijn dan weet ik het ook niet meer.
Mee eens.Dit is naar mij idee een hobby site en geen wetenschappelijk platform
Als jij een topic opent met 'Het wordt tijd dat' , dan willen we natuurlijk argumenten zien voor je goed doordachte plan. Anders schieten we het, zoals je leest, compleet af. Maar eigenlijk is het hele topic al vanaf de tweede regel die je schreef in de openingspost van tafel geveegd door jezelf:waar we voor elk plan/idee een rapport schrijven met 70 pagina's wetenschappelijk lectuur.
hidihi schreef:Bussen moeten gewoon te ver omrijden en Dordrecht is te klein
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: Touringcar station Dordrecht
Nogmaals hidihi: waarom bespreek je dit niet met de busmaatschappijen? En met de gemeente Dordrecht?
Re: Touringcar station Dordrecht
Een rapport schrijven is ook niet nodig, maar onderbouwen waarom je iets wil doen met feiten in plaats van potentie is wel een logisch idee. Leuk dat je vind dat Dordrecht toeristisch kán zijn, maar als het dat niet is wordt het dat niet ineens als er een Flixbus-halte ligt, want anders was de vorige halte niet geschrapt.hidihi schreef: Zijn 6 musea geen reden voor toeristen om Dordrecht te bezoeken?
Is een goed bewaard stadscentrum die door de grootste schilders vereeuwigd zijn geen reden om Dordrecht te bezoeken?
Als dit niet voldoende argumenten zijn dan weet ik het ook niet meer. Dit is naar mij idee een hobby site en geen wetenschappelijk platform waar we voor elk plan/idee een rapport schrijven met 70 pagina's wetenschappelijk lectuur.
En dan alsnog: Flixbus is een private vervoerder, als zij brood zien in een nieuwe halte mogen zij hem zelf aanleggen. OV-faciliteiten leggen wij aan voor het OV, waar we contracten hebben over het blijvend bedienen. Als je voor een ton investeert in een halte hoeft Flixbus niet te komen, en mogen ze terugtrekken wanneer ze willen. Dat risico is waarom publiek geld investeren in zoiets een raar plan is, en dus het bediscussiëren niet waard, tenzij er een aantoonbare stroom reizigers is (en die is er nou net niet).
Re: Touringcar station Dordrecht
En een deel van de toeristen komt gewoon per touringcar als onderdeel van een pakketreis. In combinatie met Kinderdijk is Dordrecht mijns inziens een leuke uitstap vanuit Rotterdam. En het is gewoon goed bereikbaar met binnenlands openbaar vervoer. En met enige moeite (slechts één overstap) ook vanuit België en Frankrijk!
Dat de Benelux er niet meer stopt is meer terug te voeren op een politieke beslissing om de HSL beter te benutten...
Dat de Benelux er niet meer stopt is meer terug te voeren op een politieke beslissing om de HSL beter te benutten...
Re: Touringcar station Dordrecht
Het had kennelijk toch niet veel gescheeld of Dordrecht was onze hoofdstad geweest en niet Amsterdam.
https://www.npo.nl/hier-zijn-de-van-ros ... ON_1240842
https://www.npo.nl/hier-zijn-de-van-ros ... ON_1240842
🍉
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten