Touringcarstation Dordrecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Touringcarstation Dordrecht

Bericht door hidihi »

Nu de treinverbinding met Dordrecht naar het buitenland zo slecht wordt, wordt het tijd dat Dordrecht goed bediend gaat worden door lange afstandsbussen. De huidige halte op centraal station is totaal ongeschikt als tourincar halte. Bussen moeten gewoon te ver omrijden en Dordrecht is te klein om zo'n omweg te verrantwoorden. Mijn idee is om twee tourincar haltes naast de A16 te plaatsen. De tourincars kunnen dan vanuit de rijksweg afslaan en hoeven dan niet om te rijden. De bussen zijn dan slechts 1 tot 3 minuten extra onderwg en deze extra reistijd is alleen maar om passagiers in te laden. Hierdoor wordt het voor de aanbieders van lange afstandsbussen aantrekkelijk om Dordrecht aan te bieden.

Ik heb drie varianten:

Eerste variant

De eerste halte is voor reizigers (naar Antwerpen) toe. Deze halte wordt ter hoogte van de Mijlweg geplaatst, ter hoogte van de Mercedes dealer ligt er een klein parkeer plaats. Op deze plaats wordt de stopplaats voor de tourincar naar Antwerpen(bereikbaar gemaakt vanaf de snelweg)

De tweede halte (vanaf Antwerpen) komt op de laan van London ter hoogte van het oude ziekenhuis

Bij deze variant doet lijn 4 vanuit de stad de Mijlweg extra aan en naar de stad de halte de laan van London extra aan(met een extra doorsteek op de parkeerplaats). Deze variant is de goedkoopste maar het nadeel is dat er geen parkeer plaats is voor bezoekers van de touringcar halte.

Tweede variant.

Bij de tweede variant wordt de halte (vanuit Antwerpen) op de zelfde plaats gehouden maar de halte (naar Antwerpen)komt precies tegen over de andere halte te liggen woordoor er een loopbrug gebouwd moet worden. Dit kost meer geld maar de stadsbus hoeft niet meer om te rijden en gebruikers van het touringcar station kunnen de parkeer plaats bij het oude ziekenhuis gebruiken.

Derde variant

De touringcar haltes kunnen verderop op de de laan van Londen geplaatst worden( ter hoogte van de bestaande loop/fietsbrug). Hierdoor hoeft er geen nieuwe brug geplaats worden. Het nadeel is wel dat stads lijn 4 verder moet rijden en dat de bestaande parkeer plaats uitgebreid moet worden.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door Chrysa »

Kan je niet beter gewoon bij station Zwijndrecht stoppen? Is net zo ver van het centrum van Dordt af maar scheelt je wel een boel geld. Al vraag ik me af dit uberhaupt nut heeft. Met de trein naar Breda en dan overstappen op de IC Brussel zal niet veel trager zijn dan in Dordt extra bussen laten rijden.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door hidihi »

Bij station Zwijndrecht moet je ook omrijden. De touringcar halte is echt bedoeld om private vervoerders zoals flixbus en Eurolines te verleiden om in Dordrecht te stoppen. Hierdoor krijgt Dordrecht veel meer reis mogelijkheden naar het buitenland, met Antwerpen als belangrijksye bestemming.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door Z2N »

De betere vraag om mee te beginnen is: Waarom verdient Dordrecht een goede directe busverbinding met Antwerpen? Is er een grote vraag, en rechtvaardigt deze vraag een investering van publiek geld? Want als je dat niet bewijst heeft het geen nut om te praten over een precieze locatie van een eventuele halte. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door Wubbo »

Het lastige van dit soort dingen is ook dat je vervoerders wel kan verleiden om er te stoppen, maar niet kan dwingen. Er is geen concessie oid om in vast te leggen dat ze er moeten stoppen. Er is dus altijd een risico dat er geen bussen stoppen op de aangelegde bushalte.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door ArrivaBas »

Daarnaast is er niks op tegen om op Rotterdam Centraal in te stappen. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door en-es »

Ik zou zeggen: neem contact met Flixbus, Eurobus en de anderen. Wie weet vinden ze dat ook een goed idee. :D
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door hidihi »

Over kosten moeten we niet klagen. Het is aspalt en stoep wat je moet aanleggen. Dus de eenmalige kosten kan wel onder 1 miljoen blijven. De terugkerende kosten is minimaal. Natuurlijk is sucses nooit gegarandeert dus intresse polsen bij vervoersbedrijven is belangrijk om de sucses kansen te optimaliseren.

De redenen waarom Dord een touringcar station nodig heeft lijkt me wel duidelijk:

1.de wereld zien is een groot goed en de inwoners van Dordrecht verdienen een aansluiting met goedkope lange afstandsbussen. Je kunt wel doorreizen naar Rotterdam maar dit duurt minstens een half uur langer en je betaald weer extra reiskosten.

2. Dordrecht heeft internationale verbindingen nodig om het toerisme te stimuleren. Als Dordrecht een net zo goede touringcar verbinding krijgt, dan is de kans groter dat toeristen eerder voor Dordrecht kiezen dan bijvoorbeeld een Rotterdam. Voor de economie van Dordrecht is extra toerisme wel meegenomen. Op dit moment is Dordrecht alleen goed bereikbaar met de auto en dat is reuze jammer want de stad zelf heeft veel te bieden aan toeristen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door Mikos »

Hoogeveen, anyone? Wat een goede argumenten! Vooral 'de wereld zien is een groot goed'. Ik zou bijna gaan denken dat je in Berghem Piekenhoef Dordrecht woont, lijntaxi hidihi.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door Daniel »

hidihi schreef:Op dit moment is Dordrecht alleen goed bereikbaar met de auto en dat is reuze jammer want de stad zelf heeft veel te bieden aan toeristen.
Volgens mij was Dordrecht toch nog steeds 4x/uur prima te bereiken per IC uit Rotterdam, en daarnaast 2x/uur vanuit Roosendaal. Zo slecht is de stad dus ook weer niet te bereiken, alleen vanuit Breda gaat het wat traag.

Heb er zelf 27 jaar gewoond, maar snap nog altijd niet waarom ze in Dordrecht (in elk geval de gemeenteraad, de inwoners volgens mij minder) zo steen en been klaagt dat ze nu minder intercities naar Rotterdam hebben terwijl ze voor het eerst sinds jaren een regelmatige frequentie hebben. Ze zouden eerder moeten klagen over het de aanvoer per OV die er met een kwartiersdienst niet in slaagt op een kwartiersdienst aan te sluiten wat de echte reistijdverlengende factor is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door hidihi »

Het probleem is niet de spoorverbinding binnen Nederland al is de verbinding met brabant ruk. Het is de verbinding met het buitenland(vooral naar Belgie). Mijn punt is dat je het de toeristen zo makkelijk mogelijk moet maken en als je met een kleine investering meer Duitse en Belgische toeristen kan trekken dan moet je het niet laten.

Ik blijf benadrukken dat het over een eenmalige investering gaat. Ik wil niet dat er constant geld gepompt wordt. Een Hogeveen vraagt aan de NS om geld te pompen in IC's. Met mijn idee kan de vervoerder ook geld verdienen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door trolly »

Misschien wel een idee om aan de bestemming Dordrecht dan eerst minimale bekendheid te geven in het buitenland. Kan je nog eens gaan nadenken over investeringen in de logistiek tegen de tijd dat de eerste toerist langskomt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door Statler Rail »

De FlixBushalte in Dordrecht is net met ingang van gisteren opgeheven. Er maakten te weinig mensen gebruik van en de extra reistijd was daardoor in verhouding te groot. Als er een halte vrijwel direct aan de A16 zou zijn, dan zouden er wel weer internationale buslijnen gaan stoppen. Op dit moment lijkt Zwijndrecht daardoor een betere locatie.

Lijn 813 Leiden - Brussel stopt bijvoorbeeld bij Breda Prinsenbeek in plaats van de internationale bushalte bij station Breda. Een zelfde situatie, via het station rijden kost teveel tijd in verhouding tot het aantal reizigers. Inmiddels wordt Breda CS bediend door bussen die vanaf de A27 komen en waarvoor het een kleine omweg is.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door hidihi »

trolly schreef:Misschien wel een idee om aan de bestemming Dordrecht dan eerst minimale bekendheid te geven in het buitenland. Kan je nog eens gaan nadenken over investeringen in de logistiek tegen de tijd dat de eerste toerist langskomt.
Ik heb begrepen dat er veel Duitsers en veel Zwitsers langs komen. Een gerespecteerde Duitse travel blogger heeft een paar jaar geleden een goed verhaal geschreven over Dordrecht. Dus ze komen wel maar nog niet genoeg. Dat is wel jammer voor de economie. Ze moeten mij misschien maar als ambasadeur aanstellen, want ik vind Dord een veel fijnere stad qua cultuur en winkel aanbod dan Rotterdam.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door trolly »

Ah, dat verklaart de urgentie van een verbinding met Antwerpen :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door Mikos »

Waar blijft dat subforum Luchtfietserij? We hebben weer een topic dat daar goed in past.

Beste hidihi, mij ben je kwijt. Je wilt iets omdat je denkt dat het iets op kan leveren omdat je er een goed gevoel bij hebt. Je hebt echter geen enkel inhoudelijk steekhoudend argument, erger nog: de feiten tonen aan dat het heel anders zit dan jij denkt. Of vindt.

Gratis tip van mij: Ga eens praten met gebruiker lijntaxi. Ik denk dat jullie een heel eind op hetzelfde niveau praten. :Y
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door Chrysa »

trolly schreef:Misschien wel een idee om aan de bestemming Dordrecht dan eerst minimale bekendheid te geven in het buitenland.
Of überhaupt in Nederland. :')
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door en-es »

Dordrecht toeristische hotspot! Bruisend middelpunt van Europa! Schande dat er geen internationale verbindingen zijn!
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door dylanwild94 »

Chrysa schreef:
trolly schreef:Misschien wel een idee om aan de bestemming Dordrecht dan eerst minimale bekendheid te geven in het buitenland.
Of überhaupt in Nederland. :')
Tja als je de Rotterdammers moet geloven is Dordrecht inderdaad niet zo bruisend. (A)
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door hidihi »

Is minder dan 100.000 euro investeren voor de mogelijkheid dat je meer internationale buslijnen kunt krijgen geen argument?
Is het feit dat je bijna 20 euro betaald voor een enkeltje van Dordrecht naar Antwerpen met de trein geen argument voor een touringcarstation?
Is het feit dat je met de auto een half uur sneller bent dan met de trein geen argument om naar alternatieven voor de trein te bekijken?
Zijn 6 musea geen reden voor toeristen om Dordrecht te bezoeken?
Is een goed bewaard stadscentrum die door de grootste schilders vereeuwigd zijn geen reden om Dordrecht te bezoeken?

Als dit niet voldoende argumenten zijn dan weet ik het ook niet meer. Dit is naar mij idee een hobby site en geen wetenschappelijk platform waar we voor elk plan/idee een rapport schrijven met 70 pagina's wetenschappelijk lectuur.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door Mikos »

hidihi schreef:Is minder dan 100.000 euro investeren voor de mogelijkheid dat je meer internationale buslijnen kunt krijgen geen argument?
Die hoef je niet te investeren, want er wás al een bushalte. Die niet goed genoeg gebruikt werd en dus weer werd opgeheven.
Is het feit dat je bijna 20 euro betaald voor een enkeltje van Dordrecht naar Antwerpen met de trein geen argument voor een touringcarstation?
Ik krijg kaartjes van 9 euro enkele reis voor Dordrecht-Antwerpen uit de planner. Voor 12 euro reis je zelfs eerste klas. Dus, nee.
Is het feit dat je met de auto een half uur sneller bent dan met de trein geen argument om naar alternatieven te kijken?
Als je dat als argument wilt gaan gebruiken, zijn er nog veel meer plaatsen die een alternatief moeten zoeken. De trein is wel vaker niet de snelste optie, zeker niet als je naar een bepaald adres zoekt dat niet in de buurt van een station of centrum ligt.
Zijn 6 musea geen reden voor touristen om Dordrecht te bezoeken?
Volgens jou komen er te weinig toeristen in Dordrecht, dus kennelijk niet.
Is een goed bewaard stadscentrum die door de grootste schilders vereeuwigd zijn geen reden om Dordrecht te bezoeken?
Tsja, hier in Raalte hebben we een heel mooie oudheidskamer. Nogal een kulargument voor een of andere bushalte. En ook hier: Kennelijk niet, want anders overstroomden de toeristen Dordrecht wel.
Als dit niet voldoende argumenten zijn dan weet ik het ook niet meer.
Bijna alle argumenten die je noemde zijn weerlegd, dus het zijn er inderdaad niet voldoende.
Dit is naar mij idee een hobby site en geen wetenschappelijk platform
Mee eens.
waar we voor elk plan/idee een rapport schrijven met 70 pagina's wetenschappelijk lectuur.
Als jij een topic opent met 'Het wordt tijd dat' , dan willen we natuurlijk argumenten zien voor je goed doordachte plan. Anders schieten we het, zoals je leest, compleet af. Maar eigenlijk is het hele topic al vanaf de tweede regel die je schreef in de openingspost van tafel geveegd door jezelf:
hidihi schreef:Bussen moeten gewoon te ver omrijden en Dordrecht is te klein
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door en-es »

Nogmaals hidihi: waarom bespreek je dit niet met de busmaatschappijen? En met de gemeente Dordrecht?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door Z2N »

hidihi schreef: Zijn 6 musea geen reden voor toeristen om Dordrecht te bezoeken?
Is een goed bewaard stadscentrum die door de grootste schilders vereeuwigd zijn geen reden om Dordrecht te bezoeken?

Als dit niet voldoende argumenten zijn dan weet ik het ook niet meer. Dit is naar mij idee een hobby site en geen wetenschappelijk platform waar we voor elk plan/idee een rapport schrijven met 70 pagina's wetenschappelijk lectuur.
Een rapport schrijven is ook niet nodig, maar onderbouwen waarom je iets wil doen met feiten in plaats van potentie is wel een logisch idee. Leuk dat je vind dat Dordrecht toeristisch kán zijn, maar als het dat niet is wordt het dat niet ineens als er een Flixbus-halte ligt, want anders was de vorige halte niet geschrapt.

En dan alsnog: Flixbus is een private vervoerder, als zij brood zien in een nieuwe halte mogen zij hem zelf aanleggen. OV-faciliteiten leggen wij aan voor het OV, waar we contracten hebben over het blijvend bedienen. Als je voor een ton investeert in een halte hoeft Flixbus niet te komen, en mogen ze terugtrekken wanneer ze willen. Dat risico is waarom publiek geld investeren in zoiets een raar plan is, en dus het bediscussiëren niet waard, tenzij er een aantoonbare stroom reizigers is (en die is er nou net niet).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door waldo79 »

En een deel van de toeristen komt gewoon per touringcar als onderdeel van een pakketreis. In combinatie met Kinderdijk is Dordrecht mijns inziens een leuke uitstap vanuit Rotterdam. En het is gewoon goed bereikbaar met binnenlands openbaar vervoer. En met enige moeite (slechts één overstap) ook vanuit België en Frankrijk!

Dat de Benelux er niet meer stopt is meer terug te voeren op een politieke beslissing om de HSL beter te benutten...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Touringcar station Dordrecht

Bericht door Hainje »

Het had kennelijk toch niet veel gescheeld of Dordrecht was onze hoofdstad geweest en niet Amsterdam.

https://www.npo.nl/hier-zijn-de-van-ros ... ON_1240842
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten