Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)
Geplaatst: za 28 apr 2018, 13:50
Bij gebrek aan een duidelijke lange-termijn visie op het treinverkeer in Nederland en het (mede daardoor?) uitblijven van het aanleggen van missende verbindingen in het spoorwegnet, ben ik lange tijd geleden al eens begonnen met het nadenken hoe een toekomstig IC-net eruit zou kunnen zien, als we in de tussentijd dergelijke missende verbindingen en verdere verbeteringen in het spoorwegnet zouden uitvoeren.
De belangrijke inspiratiebronnen zijn voor mij geweest:
- Rail21
- Het Zwitserse knooppuntenmodel (wat weer is geinspireerd op o.a. Spoorslag '70)
- De corridor-gedachte
- Het 3-treinen systeem (Intercity, Interregio/sneltrein, stoptrein/agglonet/S-bahn)
Ik ben uitgegaan van de volgende corridors:
1. Den Haag C - Schiphol - Amsterdam C - Almere (- Hanzelijn / Zuiderzeelijn)
2. Amsterdam C - Rotterdam C - Breda (via HSL) - Eindhoven (- Venlo - Duitsland)
3. Almere - Utrecht C - Breda (geheel nieuwe spoorlijn) (- Zeeland / België)
4a. Alkmaar - Amsterdam C - Eindhoven (- Zuid Limburg - Aken/Luik)
4b. Schiphol - Utrecht C - Arnhem
5. Den Haag C / Rotterdam C - Utrecht C - Amersfoort - Zwolle / Deventer
6. Amersfoort - Amsterdam C/Z - Haarlem/Schiphol - Leiden - Den Haag HS - Rotterdam C - Dordrecht - Breda
7. Zwolle - Arnhem - Nijmegen - Tilburg / Roermond
binnen die corridors kom ik tot de volgende IC-lijnen: (iedere lijn rijdt 2x per uur, tenzij anders vermeld)
corridor 1:
A. Den Haag C - Leiden - Schiphol - Amsterdam SD - Amsterdam C - Almere C - (Lelystad C?) - via alsnog aan te leggen Zuiderzeelijn naar Heerenveen Noord - Drachten - Groningen - om het uur verder naar Winschoten - Leer - Oldenburg - Delmenhorst - Bremen en eventueel Hamburg
B. Den Haag C - Leiden - Schiphol - Amsterdam SD - Amsterdam C - Almere C - (Lelystad C?) - Zwolle - Almelo - Hengelo - afwisselend naar Berlijn of Enschede - Münster
Hier zijn er twee opties: samen een kwartierdienst voeren tussen Den Haag - Almere - evt. Lelystad òf één van deze lijnen via Amsterdam Zuid laten rijden en dan in Almere cross-platform overstap tussen IC A en IC B bieden.
corridor 2:
C. Almere Buiten - Almere C - Amsterdam Zuid - Schiphol - via HSL-tracé naar Rotterdam C - Breda - Tilburg - Eindhoven - Helmond - Deurne - Horst-Sevenum - Blerick - Venlo
D. Den Haag C - Den Haag HS - Delft - Rotterdam C - Breda - Tilburg - Eindhoven - Helmond - Venlo - 1 keer per uur verder naar Mönchengladbach en dan afwisselend naar Keulen of Düsseldorf
E. Amsterdam C - Schiphol - via HSL-tracé naar Rotterdam C - Blaak - en dan afwisselend naar Antwerpen - Brussel of Roosendaal - Bergen op Zoom - Goes - Middelburg - Vlissingen
C en D vormen samen een kwartierdienst Rotterdam - Eindhoven
C en E een kwartierdienst Schiphol - Rotterdam
in Rotterdam cross-platform overstap tussen D en E
corridor 3:
F. Almere Buiten - Almere C - Utrecht C - Gorinchem West - Breda - en dan afwisselend als IC naar Vlissingn of naar Noorderkempen - Antwerpen - Oostende
E en F vormen samen een halfuurdienst Roosendaal - Vlissingen
corridor 4:
G. Alkmaar - Zaandam - Sloterdijk - Amsterdam C - Amstel - Utrecht C - Den Bosch - Eindhoven - (vanaf Weert nieuwe spoorlijn langs kanaal Wessem-Nederweert) - Sittard - afwisselend naar Heerlen - Aken of Maastricht - Luik
H. Schiphol - Amsterdam Zuid - Utrecht C - Den Bosch - Eindhoven - Weert - Roermond - Sittard - afwisselend naar Maastricht of Heerlen
J. Schiphol - Amsterdam Zuid - Utrecht C - Arnhem - 1x per uur door naar Emmerich - Wesel - Oberhausen - Duisburg - Düsseldorf Flughafen - Düsseldorf - Keulen
K. Den Helder - Schagen - Heerhugowaard - Alkmaar - Zaandam - Sloterdijk - Amsterdam C - Amstel - Utrecht C - Driebergen-Zeist- Ede-Wageningen - via nieuwe boog bij Oosterbeek - Arnhem Zuid - Nijmegen
L. Den Haag C / Rotterdam C - splitsen/samenvoegen in Gouda - Utrecht C - Driebergen-Zeist- Ede-Wageningen - Arnhem
G en K vormen een kwartierdienst Alkmaar - Utrecht
G en H een kwartierdienst Utrecht - Eindhoven
H en J een kwartierdienst Schiphol - Utrecht
K en L een kwartierdienst Utrecht - Ede-Wageningen
in Sittard cross-platform overstap tussen G en H
in Utrecht cross-platform overstap tussen alle lijnen
corridor 5:
M. Den Haag C - Den Haag HS - Delft - Schiedam C - Rotterdam C - tunnel onder ruwweg Crooswijkseweg-Bosdreef - Alexander - Gouda - Utrecht C - nieuwe boog langs A27 - Uithof - Amersfoort - Harderwijk - Zwolle - afwisselend naar Meppel - Steenwijk - Heerenveen Noord - Leeuwarden of via nieuwe boog langs IJhorst/De Wijk naar Hoogeveen - Assen - Groningen
N. Den Haag C - Zoetermeer - Gouda - Utrecht C - Uithof - Amersfoort - Apeldoorn - Deventer - Almelo - Hengelo - Enschede
M en N vormen samen een kwartierdienst Gouda - Amersfoort
M en L een kwartierdienst Rotterdam - Utrecht
N en L een kwartierdienst Den Haag - Utrecht
corridor 6:
O. Deventer - Apeldoorn - Amersfoort - Hilversum - Naarden-Bussum - Weesp - Amsterdam Zuid - Schiphol - Hoofddorp - Leiden - Den Haag Laan van NOI - Den Haag HS - Delft - Schiedam C - Rotterdam C - Blaak - Lombardijen - Dordrecht - Breda
P. Harderwijk - Ermelo - Nijkerk - Schothorst - Amersfoort - Hilversum - Naarden-Bussum - Weesp - Amsterdam C - Sloterdijk - Haarlem - Leiden - Den Haag Laan van NOI - Den Haag HS - Delft - Schiedam C - Rotterdam C - Blaak - Lombardijen - Dordrecht
O en P vormen samen kwartierdiensten op Amersfoort - Weesp en Leiden - Dordrecht
cross-platform overstap te Amersfoort tussen M/N en O/P
cross-platform overstap te Leiden tussen A/B en O/P
corridor 7:
R. Maastricht - Sittard - Roermond - Venlo - Nijmegen - Arnhem - Zutphen - Deventer - Zwolle - afwisselend naar Meppel - Steenwijk - Heerenveen Noord - Leeuwarden of via nieuwe boog langs IJhorst/De Wijk naar Hoogeveen - Assen - Groningen
S. Enschede - Hengelo - Zutphen - Arnhem - Nijmegen - Den Bosch - Tilburg - Breda en 1x per uur door naar Roosendaal (wanneer IC F niet rijdt)
M en R vormen samen halfuurdiensten Zwolle - Leeuwarden en Zwolle - Groningen
F en S bieden in Breda cross-platform overstap, E en S in Roosendaal.
R en S kunnen òf een kwartierdienst Zutphen - Nijmegen vormen, òf in Arnhem cross-platform overstap bieden met als nadeel dat Zutphen - Nijmegen de IC's vlak na elkaar rijden.
Hoe het dienstregelingtechnisch allemaal uitpakt is nog wat puzzelen, maar een aantal mogelijke reistijden zijn:
Amsterdam - Groningen ca 1:30 uur (nu 2:06)
Amsterdam - Bremen ca 3:15 uur
Amsterdam - Enschede ca 1:45 uur (nu 2:19)
Amsterdam - Vlissingen ca 2 uur (nu 2:53)
Amsterdam - Maastricht ca 2 uur (nu 2:25)
Groningen - Maastricht ca 3:15 uur (nu 4:12)
Enschede - Maastricht ca 2:45 uur (nu 3:43)
Groningen - Breda ca 2:15 uur (overstap Almere) (nu 3:16)
Enschede - Breda ca 2 uur (nu 2:35)
Hierbij ben ik er van uitgegaan dat de meeste trajecten zullen worden opgewaardeerd tot een baanvaksnelheid van 160 km/u, en de langere nieuwe trajecten worden gebouwd voor (minimaal) 200 km/u.
Zwolle - Wierden, Zutphen - Hengelo en Nijmegen - Roermond zullen allen dubbelspoor en geëlektrificeerd worden.
Op kaart ziet het er als volgt uit, waarbij in grijs mogelijke Interregio/sneltrein-routes zijn weergegeven:
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties / opmerkingen / verbeterpunten
De belangrijke inspiratiebronnen zijn voor mij geweest:
- Rail21
- Het Zwitserse knooppuntenmodel (wat weer is geinspireerd op o.a. Spoorslag '70)
- De corridor-gedachte
- Het 3-treinen systeem (Intercity, Interregio/sneltrein, stoptrein/agglonet/S-bahn)
Ik ben uitgegaan van de volgende corridors:
1. Den Haag C - Schiphol - Amsterdam C - Almere (- Hanzelijn / Zuiderzeelijn)
2. Amsterdam C - Rotterdam C - Breda (via HSL) - Eindhoven (- Venlo - Duitsland)
3. Almere - Utrecht C - Breda (geheel nieuwe spoorlijn) (- Zeeland / België)
4a. Alkmaar - Amsterdam C - Eindhoven (- Zuid Limburg - Aken/Luik)
4b. Schiphol - Utrecht C - Arnhem
5. Den Haag C / Rotterdam C - Utrecht C - Amersfoort - Zwolle / Deventer
6. Amersfoort - Amsterdam C/Z - Haarlem/Schiphol - Leiden - Den Haag HS - Rotterdam C - Dordrecht - Breda
7. Zwolle - Arnhem - Nijmegen - Tilburg / Roermond
binnen die corridors kom ik tot de volgende IC-lijnen: (iedere lijn rijdt 2x per uur, tenzij anders vermeld)
corridor 1:
A. Den Haag C - Leiden - Schiphol - Amsterdam SD - Amsterdam C - Almere C - (Lelystad C?) - via alsnog aan te leggen Zuiderzeelijn naar Heerenveen Noord - Drachten - Groningen - om het uur verder naar Winschoten - Leer - Oldenburg - Delmenhorst - Bremen en eventueel Hamburg
B. Den Haag C - Leiden - Schiphol - Amsterdam SD - Amsterdam C - Almere C - (Lelystad C?) - Zwolle - Almelo - Hengelo - afwisselend naar Berlijn of Enschede - Münster
Hier zijn er twee opties: samen een kwartierdienst voeren tussen Den Haag - Almere - evt. Lelystad òf één van deze lijnen via Amsterdam Zuid laten rijden en dan in Almere cross-platform overstap tussen IC A en IC B bieden.
corridor 2:
C. Almere Buiten - Almere C - Amsterdam Zuid - Schiphol - via HSL-tracé naar Rotterdam C - Breda - Tilburg - Eindhoven - Helmond - Deurne - Horst-Sevenum - Blerick - Venlo
D. Den Haag C - Den Haag HS - Delft - Rotterdam C - Breda - Tilburg - Eindhoven - Helmond - Venlo - 1 keer per uur verder naar Mönchengladbach en dan afwisselend naar Keulen of Düsseldorf
E. Amsterdam C - Schiphol - via HSL-tracé naar Rotterdam C - Blaak - en dan afwisselend naar Antwerpen - Brussel of Roosendaal - Bergen op Zoom - Goes - Middelburg - Vlissingen
C en D vormen samen een kwartierdienst Rotterdam - Eindhoven
C en E een kwartierdienst Schiphol - Rotterdam
in Rotterdam cross-platform overstap tussen D en E
corridor 3:
F. Almere Buiten - Almere C - Utrecht C - Gorinchem West - Breda - en dan afwisselend als IC naar Vlissingn of naar Noorderkempen - Antwerpen - Oostende
E en F vormen samen een halfuurdienst Roosendaal - Vlissingen
corridor 4:
G. Alkmaar - Zaandam - Sloterdijk - Amsterdam C - Amstel - Utrecht C - Den Bosch - Eindhoven - (vanaf Weert nieuwe spoorlijn langs kanaal Wessem-Nederweert) - Sittard - afwisselend naar Heerlen - Aken of Maastricht - Luik
H. Schiphol - Amsterdam Zuid - Utrecht C - Den Bosch - Eindhoven - Weert - Roermond - Sittard - afwisselend naar Maastricht of Heerlen
J. Schiphol - Amsterdam Zuid - Utrecht C - Arnhem - 1x per uur door naar Emmerich - Wesel - Oberhausen - Duisburg - Düsseldorf Flughafen - Düsseldorf - Keulen
K. Den Helder - Schagen - Heerhugowaard - Alkmaar - Zaandam - Sloterdijk - Amsterdam C - Amstel - Utrecht C - Driebergen-Zeist- Ede-Wageningen - via nieuwe boog bij Oosterbeek - Arnhem Zuid - Nijmegen
L. Den Haag C / Rotterdam C - splitsen/samenvoegen in Gouda - Utrecht C - Driebergen-Zeist- Ede-Wageningen - Arnhem
G en K vormen een kwartierdienst Alkmaar - Utrecht
G en H een kwartierdienst Utrecht - Eindhoven
H en J een kwartierdienst Schiphol - Utrecht
K en L een kwartierdienst Utrecht - Ede-Wageningen
in Sittard cross-platform overstap tussen G en H
in Utrecht cross-platform overstap tussen alle lijnen
corridor 5:
M. Den Haag C - Den Haag HS - Delft - Schiedam C - Rotterdam C - tunnel onder ruwweg Crooswijkseweg-Bosdreef - Alexander - Gouda - Utrecht C - nieuwe boog langs A27 - Uithof - Amersfoort - Harderwijk - Zwolle - afwisselend naar Meppel - Steenwijk - Heerenveen Noord - Leeuwarden of via nieuwe boog langs IJhorst/De Wijk naar Hoogeveen - Assen - Groningen
N. Den Haag C - Zoetermeer - Gouda - Utrecht C - Uithof - Amersfoort - Apeldoorn - Deventer - Almelo - Hengelo - Enschede
M en N vormen samen een kwartierdienst Gouda - Amersfoort
M en L een kwartierdienst Rotterdam - Utrecht
N en L een kwartierdienst Den Haag - Utrecht
corridor 6:
O. Deventer - Apeldoorn - Amersfoort - Hilversum - Naarden-Bussum - Weesp - Amsterdam Zuid - Schiphol - Hoofddorp - Leiden - Den Haag Laan van NOI - Den Haag HS - Delft - Schiedam C - Rotterdam C - Blaak - Lombardijen - Dordrecht - Breda
P. Harderwijk - Ermelo - Nijkerk - Schothorst - Amersfoort - Hilversum - Naarden-Bussum - Weesp - Amsterdam C - Sloterdijk - Haarlem - Leiden - Den Haag Laan van NOI - Den Haag HS - Delft - Schiedam C - Rotterdam C - Blaak - Lombardijen - Dordrecht
O en P vormen samen kwartierdiensten op Amersfoort - Weesp en Leiden - Dordrecht
cross-platform overstap te Amersfoort tussen M/N en O/P
cross-platform overstap te Leiden tussen A/B en O/P
corridor 7:
R. Maastricht - Sittard - Roermond - Venlo - Nijmegen - Arnhem - Zutphen - Deventer - Zwolle - afwisselend naar Meppel - Steenwijk - Heerenveen Noord - Leeuwarden of via nieuwe boog langs IJhorst/De Wijk naar Hoogeveen - Assen - Groningen
S. Enschede - Hengelo - Zutphen - Arnhem - Nijmegen - Den Bosch - Tilburg - Breda en 1x per uur door naar Roosendaal (wanneer IC F niet rijdt)
M en R vormen samen halfuurdiensten Zwolle - Leeuwarden en Zwolle - Groningen
F en S bieden in Breda cross-platform overstap, E en S in Roosendaal.
R en S kunnen òf een kwartierdienst Zutphen - Nijmegen vormen, òf in Arnhem cross-platform overstap bieden met als nadeel dat Zutphen - Nijmegen de IC's vlak na elkaar rijden.
Hoe het dienstregelingtechnisch allemaal uitpakt is nog wat puzzelen, maar een aantal mogelijke reistijden zijn:
Amsterdam - Groningen ca 1:30 uur (nu 2:06)
Amsterdam - Bremen ca 3:15 uur
Amsterdam - Enschede ca 1:45 uur (nu 2:19)
Amsterdam - Vlissingen ca 2 uur (nu 2:53)
Amsterdam - Maastricht ca 2 uur (nu 2:25)
Groningen - Maastricht ca 3:15 uur (nu 4:12)
Enschede - Maastricht ca 2:45 uur (nu 3:43)
Groningen - Breda ca 2:15 uur (overstap Almere) (nu 3:16)
Enschede - Breda ca 2 uur (nu 2:35)
Hierbij ben ik er van uitgegaan dat de meeste trajecten zullen worden opgewaardeerd tot een baanvaksnelheid van 160 km/u, en de langere nieuwe trajecten worden gebouwd voor (minimaal) 200 km/u.
Zwolle - Wierden, Zutphen - Hengelo en Nijmegen - Roermond zullen allen dubbelspoor en geëlektrificeerd worden.
Op kaart ziet het er als volgt uit, waarbij in grijs mogelijke Interregio/sneltrein-routes zijn weergegeven:
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties / opmerkingen / verbeterpunten