Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

Hij geeft aan een gedetailleerdere kaart te willen maken, daar ben ik benieuwd naar.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Mr-W »

Suus schreef:
hidihi schreef:1.Meerdere treinformules
Elke stad en elke route is anders. Dit betekend dat sprinters, IC en IC direct treinen niet voldoende is als binnenlands product. Ik wil graag IR treinen zien. Dat zijn sprinter treinen die enkele stops overslaat. Ook zie ik graag sneltreinen komen. De sneltren is een formule die tussen de IR en de IC zit. Dus sneller dan IR maar langzamer dan IC treinen.
Kan je een voorbeeld geven van een traject waar we vier verschillende soorten treinen met elk hun eigen stoppatroon nodig hebben?
Brussel Noord-Brussel Zuid.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door SLToilet »

trolly schreef:Maar waarom vraag je er dan naar? Imzadi vindt het kennelijk een tof plan om Oosterbeek elke 75 om te ploegen, en het is een hobbyforum, toch? (A)
Als je dat goed kan beargumenteren waarom het plan er zo moet komen (waar ik zelf trouwens ook moeite mee heb) dan is dat het beste voer voor een discussie.

Zelf heb ik het idee dat de lijn het beste via Kesteren kan worden geleid met eindelijk de juiste brugherstel tussen Rhenen en Kesteren. Waarom? Misschien helpt het een paar minuutjes, maar het ontlast ook De Haar-Elst via Arnhem, waarmee je 25 ipv 60 kilometer hoeft te verdubbelen naar vier sporen om de ICE flink wind in de rug te geven, zonder dat andere treinen in de weg zitten. Daarnaast zou dit een goede manier zijn om Veenendaal een goede volwaardige verbinding te geven op het IC-netwerk ín de stad en De Klomp blijft voor treinen naar Arnhem met de sprinter. Wat het extra kost? Niet veel sporen, maar wel een brug, plus nog een verbindingsstukje bij Elst zoals eerder genoemd, ook een herstel van vroeger trouwens en bovenleiding. Leuk is om te kijken hoe sprinters daar worden ingepast maar dit is een IC-draadje.

Zo ligt er uiteindelijk het minimale aan extra sporen plus een flink ontlaste lijn, én een extra alternatief in geval van storingen. En ook een eerlijke verdeling van extra treinen tussen Arnhem en Nijmegen waar bij mij een EZHMET-net met een afwijking naar een kwartierdienst mijn voorkeur heeft op de vertakkingen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
imzadi
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 15:32

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door imzadi »

De dienstregeling behorende bij de kaart in de openingspost.

Ik heb hier alleen de noord-zuid richting van de lijnen weergegeven. De dienstregeling is volledig symmetrisch van opzet, met symmetriepunt op 58,5 minuut. Hierdoor heb ik ronde vertrektijden op de meeste grote knooppunten en 3 minuten cross-platform overstap op de belangrijkste aansluitingen. De tijden in tegengestelde richting krijg je door 57 minus de vermelde tijd (=minuten over het uur) te rekenen.

Ik heb nog geen rekening gehouden met inpassen stoptreinen en goederentreinen, dus bij verdere uitwerking kunnen er nog wijzigingen optreden. Ook heb ik nog geen wijzigingen doorgevoerd n.a.v. de verschillende discussies hier. Dat komt in de verdere uitwerking (o.a. Eindhoven - Limburg).

Deze dienstregeling is er vooral om een indicatie te geven van mogelijke reistijden met de nieuwe routes, baanvaksnelheid van 160 km/u (en 200 km/u op nieuwe trajecten) en efficiënter in- en uitrijden van stations.

Afbeelding
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

De verbindingsboog bij Oosterbeek wordt dus maar 2x per uur gebruikt?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
imzadi
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 15:32

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door imzadi »

Western Soldier schreef:De verbindingsboog bij Oosterbeek wordt dus maar 2x per uur gebruikt?
2x per uur door IC's. Sneltreinen/stoptreinen heb ik nog niet ingepland.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

Wat hebben stoptreinen voor zin om de boog te gebruiken? Met 2 sprinters hebben Oosterbeek en Wolfheze meer dan genoeg treinen. Zoveel instappers zijn er daar niet, ook al gaat het de laatste jaren vooruit.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Wubbo »

Waarom kies je voor symmetrie om 58.5? Als je graag op hele minuten uit wil komen (en toch kwartierdiensten krijgt her en der) lijkt 7,5 meer voor de hand te liggen.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door hidihi »

Suus schreef:
hidihi schreef:1.Meerdere treinformules
Elke stad en elke route is anders. Dit betekend dat sprinters, IC en IC direct treinen niet voldoende is als binnenlands product. Ik wil graag IR treinen zien. Dat zijn sprinter treinen die enkele stops overslaat. Ook zie ik graag sneltreinen komen. De sneltren is een formule die tussen de IR en de IC zit. Dus sneller dan IR maar langzamer dan IC treinen.
Kan je een voorbeeld geven van een traject waar we vier verschillende soorten treinen met elk hun eigen stoppatroon nodig hebben?
Utrecht Gouda is er geschikt voor

IC rijdt direct naar Den Haag/Rotterdam
Sneltrein stopt alleen in Gouda
IR rijdt tussen Utrecht en Woerden zonder tussen stops(rijdt soms verder naar Gouda/Den Haag)
Sprinter stopt overal

Gouda ontvangt meer IC treinen dan er nodig is. Dus enkele IC treinen kan Gouda wel overslaan. Scheelt bijna 5 minuten vanaf Den haag/Rotterdam. Woerden heeft een grote reizigersstroom naar Utrecht en is een redelijk groot dorp. Dus kan wel een snelle verbinding met Utrecht gebruiken maar is te klein voor een sneltrein stop.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door SLToilet »

Ik zat eigenlijk aan nog veel langere trajecten te denken, wel met enig korreltje zout, mocht Amsterdam-Eindhoven ooit volledig worden uitgebouwd:

- een snelle IC die alleen stopt op Amsterdam-, Utrecht- en Eindhoven Centraal (hernoemd), daarna een tussenlaag met Amstel en Den Bosch ertussen, daarna nog eentje met Bijlmer Arena en Houten op z'n minst (andere kanshebbers Duivendrecht, Culemborg, Geldermalsen, Eindhoven Acht (P+R zonder de luchthaven)) en daarna de echte boemels.

Desondanks is het veel efficiënter om met zo min mogelijk treinen te werken. 2 of 3 het liefst. Bovendien is het gewoon het beste als de voorwaarden voor het stoppen ervan duidelijk zijn, vast te stellen per lijn, waarmee je ongewenst stoppen en overslaan voorkomt. Daaruit kom ik tot de conclusie dat voor de meeste trajecten te weinig potentieel is voor zo'n grote janboel aan diensten. Alleen tussen échte wereldsteden kun je zoiets handhaven.

Neem een voorbeeld aan de oude rolverdeling van de Thalys, Benelux, sneltreinen en stoptreinen op de Oude Lijn tot eind 2009. Afgezien van de HSL is het patroon nog steeds (al dan vaag) te zien.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door waldo79 »

Met het overslaan van Gouda win je zo'n 2 tot 3 minuten voor zover het nog past in de huidige dienstopzet. Lijkt me geen zoden aan de dijk te zetten. En de 37 minuten die Den Haag - Utrecht v.v. nu kost mag je best competitief vinden op die afstand (en sneller rijden wil je niet in die dikke soep).
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door hidihi »

@Waldo79

Je bespaart 2 tot 3 minuten door het station voorbij te rijden en 2 minuten halteer tijd. Dan zit je al op 5 minuten. Een reistijd van van 37 naar 32 minuten brengen is best mooi en scheelt toch 15% reistijd. Het klinkt niet als veel maar je moet wel ergens mee beginnen. Bij lange trajecten kan je door het sprokelen van minuten bij verschillende stukken toch tot een mooie reistijd besparing komen.

@SLT toilet

Ik had een 4 treinen systeem voor Eindhoven Utrecht ook al in m'n hoofd maar dan voor korte termijn. Maar aangezien ik er toch overbeging schrijf ik het maar beter op.

IC Eindhoven Utrecht zonder tussenstop
Sneltrein Einhoven den Bosch (Nijmegen)
Sneltrein Tilburg den Bosch Utrecht
IR trein Geldermalsen Houten Utrecht
Sprinter die overal stopt

Ik ben geen voorstander van de 10 minuten treinen voor brabant, omdat de meeste stadsdiensten elk kwartier rijdt. De huidige IC verbinding heeft te veel reizigers om slechts elk kwartier te rijden. Daarom heb ik een IC trein voor Limburg en Eindhoven en een sneltrein voor Tilburg en den Bosch.

Geldermalsen(overstap station voor stoptreinen) en Houten(grote reizigersstroom voor Utrecht) hebben genoeg reizigers om een IR trein te verantwoorden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Z2N »

hidihi schreef:@Waldo79

Je bespaart 2 tot 3 minuten door het station voorbij te rijden en 2 minuten halteer tijd. Dan zit je al op 5 minuten. Een reistijd van van 37 naar 32 minuten brengen is best mooi en scheelt toch 15% reistijd. Het klinkt niet als veel maar je moet wel ergens mee beginnen. Bij lange trajecten kan je door het sprokelen van minuten bij verschillende stukken toch tot een mooie reistijd besparing komen.
Hier gaat de rekensom fout, het overslaan van een halte levert over het geheel twee tot drie minuten minder reistijd op. Den Haag - Utrecht naar het halfuur brengen kan je vergeten, door de barre bodemgesteldheid moet je niet harder rijden dan nu gebeurt, dus onder de 34 minuten ga je niet komen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Karl »

Sommige ideeën zijn best leuk om te lezen, andere ideeën wellicht wat waanzinnig. Wat ik me - los van alles - afvraag, waar doe je het voor? Tot aan 2050 zijn we nog 30 jaar onderweg, dat is vanaf 1990 tot aan nu. In de afgelopen dertig jaar is Schiphol gigantisch gegroeid, zijn er VINEX-wijken uit de grond gestampt, heeft er leegloop van het platteland plaatsgevonden... wat gaat er de komende dertig jaar naar verwachting gebeuren? Volgens mij is dat ontzettend relevant, want anders je geen voorstadwijken meer bouwt, dan heb je geen stations - en bediening! - zoals Ypenburg of Alexander meer nodig. Als de verstedelijking van Amsterdam naar omliggende plaatsen 'verhuist', dan heb je meer aan sneltreinen, maar bij centralisatie meer aan IC's. Et cetera.
Het is een spectrum.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door hidihi »

Je kunt ook niet weten wat er over 30 jaar gebeurt. Je kunt ook het beste een 10 jaren plan maken en elke 5 jaar het bij sturen en verder schrijven.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Wubbo »

Nee, want als je nu bedenkt dat je een nieuwe spoorlijn nodig hebt ligt die er over 5 jaar niet. Tien jaar is al krap.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Karl »

hidihi schreef:Je kunt ook niet weten wat er over 30 jaar gebeurt. Je kunt ook het beste een 10 jaren plan maken en elke 5 jaar het bij sturen en verder schrijven.
Daarom schrijf ik ook 'naar verwachting', en daarbij vraag ik me af of het wel zo'n waanzinnige doorlooptijd is. VINEX is gepland voor 15 jaar (rapport in 1991 plande de bouw tot in 2005), maar die vraag heb ik ook voor uitbreidingen van Schiphol (de vijfde baan) of andere infrastructuur (bizar voorbeeld de A4 Midden-Delfland, maar ook de A13/A16 bij Rotterdam bijvoorbeeld).

Overigens is veronderstellen dat 'alles hetzelfde blijft' en het IC-netwerk va 2050 gebaseerd moet zijn op de huidige structuren ook prima, als dat een logische keuze zou zijn.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door SLToilet »

Om dan toch terug te komen op de vraag van Karl:
Hoe graag sommige nimby's (niet op het forum maar gewoon in het algemeen in de steden) de ontwikkeling zien stoppen is de verstedelijking een onvermijdelijk fenomeen. Je ziet het heel sterk manifesteren in Amsterdam maar bijvoorbeeld ook in Utrecht, maar eigenlijk bij de meeste IC-stations in de omgeving. Krimp is er nog niet veel maar zit vooral in de randen van het land en in een aantal kleinere dorpen overal gespreid in het zuiden, oosten en noorden, plus het groene hart (dat laatste eigenlijk alleen met opzet).

De rest groeit niet of heel erg langzaam. Dat betekent echter niet dat alle haalbare (geografische) afzetmarkten al zijn bereikt. Het bereiken daarvan verschilt erg sterk per regio en in sommige (zoals Brabant, zie daarvoor een ander draadje) is de rek er nog lang niet uit, terwijl in Arnhem-Nijmegen bijna al het laaghangend fruit al is geplukt. De eerste hoeft alleen maar te wachten tot een paar goederentreinen zijn omgeleid om tot een revolutie te komen, terwijl Arnhem-Nijmegen drastische stappen zou moeten nemen om meer potentieel te benutten.

In Zuid-Limburg, een krimpregio, wordt ook nog her en der geïnvesteerd maar daar is het netwerk nu al groot voor het aantal inwoners en potentiële reizigers. Er is echter helemaal geen nut om de dienst er drastisch uit te gaan kleden, dat levert bovendien alleen maar een negatieve spiraal op. Het enige wat daar gedaan kan worden is versnellen en beter aansluiten op de economieën van de buurlanden.

Amsterdam en de grote steden zijn een verhaal apart. Hier heb je veel IC's nodig maar het maakt nogal wat uit waar in de stad je moet zijn en vanuit welke stad je komt. Omdat onze steden zowat over elkaar heen liggen en vooral Amsterdam polycentrisch is, is het soms beter om een langzame IC (lees: vroegere sneltrein) te pakken om bij beide goed in de buurt te komen. De 2200 en 2400 zijn niet voor niets heel drukke lijnen. Omdat het bouwen in de centra wel vordert maar de groei niet kan bijhouden blijven zulke lijnen heel belangrijk voor de Randstad. De B-centra zullen onverminderd belangrijk zijn in de toekomst. Hierbij praat ik over omgevingen als Rotterdam Alexander, Amsterdam Amstel en alles wat daartussen ligt.

Kort samengevat wat het zou kunnen opleveren(en meer):

- meer langzame IC's intra-Randstad en meer snelle IC's op grotere afstanden, maar vooral snellere IC's.
- Versnellen treinen naar de buitenste delen van het land en de tussenregio's om aan te sluiten op elkaars economische regio's
- Geen uitbreidingen aantal stations in krimpregio's langs bestaande lijnen, tenzij veel reizigers zijn te bereiken.
- Meer stations in tussenregio's met veel onbenut potentieel (onnodig voorbijrazende sprinters), beperkt in regio's waar al veel stations zijn per hoofd van de bevolking.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Z2N »

SLToilet schreef: Kort samengevat wat het zou kunnen opleveren(en meer):
- meer langzame IC's intra-Randstad en meer snelle IC's op grotere afstanden, maar vooral snellere IC's.
Hier ben ik het mee eens. Deels kan dit door de baanvaksnelheid te verhogen naar 160 (met ERTMS), maar een grondige herziening van de dienstregeling om jaren van vertraging eruit te halen helpt al een hoop. Utrecht - Eindhoven kan vandaag, met twee minuten halte in Den Bosch, in 46 minuten. Het feit dat IC-treinen naar Maastricht er tot 52 minuten over doen is een teken dat er veel te winnen is door opnieuw te schikken.
SLToilet schreef: - Geen uitbreidingen aantal stations in krimpregio's langs bestaande lijnen, tenzij veel reizigers zijn te bereiken.
Hier ben ik het dan niet mee eens. Een trein in twee minuten laten stoppen in een dorp is goedkoper dan een buslijn inleggen, zeker omdat die bussen vrijwel altijd onrendabel zullen zijn en de trein niet per sé. Door sneller optrekkende treinen in te zetten (SNG/Flirt ipv SGM) zijn extra stops in te plannen zonder extra reistijd voor doorgaande reizigers, waarmee de kosten voor de samenleving lager worden.
Laatst gewijzigd door Z2N op di 08 mei 2018, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

SLToilet schreef:Ik zat eigenlijk aan nog veel langere trajecten te denken, wel met enig korreltje zout, mocht Amsterdam-Eindhoven ooit volledig worden uitgebouwd:

- een snelle IC die alleen stopt op Amsterdam-, Utrecht- en Eindhoven Centraal (hernoemd), daarna een tussenlaag met Amstel en Den Bosch ertussen, daarna nog eentje met Bijlmer Arena en Houten op z'n minst (andere kanshebbers Duivendrecht, Culemborg, Geldermalsen, Eindhoven Acht (P+R zonder de luchthaven)) en daarna de echte boemels.

Desondanks is het veel efficiënter om met zo min mogelijk treinen te werken. 2 of 3 het liefst. Bovendien is het gewoon het beste als de voorwaarden voor het stoppen ervan duidelijk zijn, vast te stellen per lijn, waarmee je ongewenst stoppen en overslaan voorkomt. Daaruit kom ik tot de conclusie dat voor de meeste trajecten te weinig potentieel is voor zo'n grote janboel aan diensten. Alleen tussen échte wereldsteden kun je zoiets handhaven.

Neem een voorbeeld aan de oude rolverdeling van de Thalys, Benelux, sneltreinen en stoptreinen op de Oude Lijn tot eind 2009. Afgezien van de HSL is het patroon nog steeds (al dan vaag) te zien.
Ik wil in een reactie in dit topic niet uitgebreid ingaan op de verschillende treinsoorten. Dan raak ik toch teveel off-topic, ook omdat ik denk dat er op dat punt ook wat discussie ontstaat, om te voorkomen dat er 2 discussies door elkaar lopen heb ik daar een apart topic voor gemaakt. Dat topic laat wel zien dat ik vind dat je ook met IC geen stations als 's-Hertogenbosch en Amsterdam Amstel kunt overslaan met nationale treinen. Het zijn beiden stations in de top 20 lijst qua aantal reizigers en kunnen in mijn ogen om die reden niet ontbreken. 's-Hertogenbosch heeft een belangrijke overstapfunctie voor reizigers tussen Utrecht en Tilburg/Breda en voor reizigers tussen Arnhem/Nijmegen en Eindhoven. Amsterdam Amstel heeft een belangrijke functie voor grote kantoren en andere bedrijven en geeft bovendien overstap op de metro de tunnel in waar onder andere de HvA ligt waarvan veel scholieren niet in Amsterdam kunnen wonen vanwege het ruimtegebrek. Alle studenten ten zuiden van Amsterdam (en dat zijn niet alleen reizigers van sprinterstations) gebruiken Amstel om op de metro te stappen. Ik zelf ben ook een toekomstige student van HvA en in de eerste kennismaking werd gezegd dat circa 10.000 reizigers dagelijks gebruik maken van de metro tussen Amstel en Weesperplein.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door lijntaxi »

Z2N schreef:(...)
Almere wordt voorlopig geen cultureel, financieel of arbeidsknooppunt (...) Mocht de wereld veranderen in een manier waarop een lijn als deze relevant wordt is het het waard om dit plan te bespreken, tot die tijd verwerp ik dit idee.

Het ziet eruit, dat men Almere een culturele boost wil geven.

https://almere20.almere.nl/fileadmin/fi ... re_2.0.pdf


"Versterken verblijfsplekken, cultuur, recreatie en toerisme
Eén van de grote kwaliteiten van de Noordvleugel ten opzichte van andere
stedelijke regio’s in Europa is de toegang tot grote groen­ en recreatiegebieden.
Over tien jaar kent Almere een aantal plekken in en om de stad die de stad
zelf én de Noordvleugel van de Randstad naar een hoger niveau brengen.

Plekken die de stad en de regio aantrekkelijker maken als verblijfsgebied, als
recreatiegebied en die het toerisme bevorderen."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Z2N »

Ik zie hier geen concrete voorstellen in staan, zelfs de kabelbaan van Venlo is concreter geweest... :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door reisthijs »

Western Soldier schreef:Ik wil in een reactie in dit topic niet uitgebreid ingaan op de verschillende treinsoorten. Dan raak ik toch teveel off-topic, ook omdat ik denk dat er op dat punt ook wat discussie ontstaat, om te voorkomen dat er 2 discussies door elkaar lopen heb ik daar een apart topic voor gemaakt. Dat topic laat wel zien dat ik vind dat je ook met IC geen stations als 's-Hertogenbosch en Amsterdam Amstel kunt overslaan met nationale treinen. Het zijn beiden stations in de top 20 lijst qua aantal reizigers en kunnen in mijn ogen om die reden niet ontbreken. 's-Hertogenbosch heeft een belangrijke overstapfunctie voor reizigers tussen Utrecht en Tilburg/Breda en voor reizigers tussen Arnhem/Nijmegen en Eindhoven. Amsterdam Amstel heeft een belangrijke functie voor grote kantoren en andere bedrijven en geeft bovendien overstap op de metro de tunnel in waar onder andere de HvA ligt waarvan veel scholieren niet in Amsterdam kunnen wonen vanwege het ruimtegebrek. Alle studenten ten zuiden van Amsterdam (en dat zijn niet alleen reizigers van sprinterstations) gebruiken Amstel om op de metro te stappen. Ik zelf ben ook een toekomstige student van HvA en in de eerste kennismaking werd gezegd dat circa 10.000 reizigers dagelijks gebruik maken van de metro tussen Amstel en Weesperplein.
Niemand zal ontkennen dat die stations belangrijk zijn, maar dat is nog niet een reden om per sé ALLE treinen er te moeten laten stoppen. Voor een overstapfunctie heb je niet 6 treinen per uur nodig als er niet ook zo veel treinen op de aansluitende lijnen rijden. Een kwartierdienst kan in die situatie mogelijk betere aansluitingen geven.

Als genoeg treinen stoppen die snelle verbindingen bieden voor deze stations, mogen er best ook treinen rijden die er niet stoppen. Om snellere verbindingen te geven voor andere reizigers. Zo ontstaat er dan vanzelf een andere treinsoort.

Ik vind wel dat als je zo'n extra snelle IC inlegt, het ook wel een flinke tijdswinst moet opleveren, de stations waar je niet stopt moeten wel zijn ingericht op snel doorrijdende treinen. Een station als Amsterdam Amstel overslaan schiet je niet zo veel mee op, dan kan je er net zo goed blijven stoppen.
Laatst gewijzigd door reisthijs op wo 09 mei 2018, 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Roeland »

Ik denk dat NS er juist goed aan doet om alle IC's te laten stoppen op de middelgrote IC-stations zoals Sloterdijk, Amstel, Zaandam, Alexander, Almere-C, 's Hertogenbosch enz. Dat maakt het treinproduct duidelijk en aantrekkelijk voor de grotere groepen reizigers.
Daar waar over één traject ICD's en reguliere IC's (die vóór 2007 "sneltrein" heetten) rijden, vind ik het wel logisch om de ICD's niet op de "sneltrein"-stations te laten stoppen, zie bijv. Rotterdam Blaak, Schiedam en Amsterdam Lelylaan. Delft is (voor mij althans) een twijfelgeval: alleen de gewone IC's, of ook de ICD?

Belangrijker vind ik de vraag wat je doet met de kleinere IC-stations, zoals Castricum, Heiloo, Heemstede, Weert en Driebergen.
Enerzijds levert overslaan een versnelling van 2 à 3 minuten op voor de IC's. Anderzijds is voor die stations de IC-stop wel (erg) belangrijk, omdat je anders die reizigers opzadelt met extra overstappen en/of een forse reistijdtoename.
Hierbij zou ik zeggen: op de "uiteinden" van het netwerk kunnen middelgrote stations wel IC-halte zijn (Weert, Helmond, Almelo, Assen, Heerenveen, enz.) maar binnen de Randstad liever niet.
Waarbij je voor specifieke lijnen soms maatwerk moet doen. Zo kan ik me voorstellen dat je van je patroon afwijkt door op enkele lijnen een 3-treinensysteem te laten rijden. Bijvoorbeeld:
- Zaanlijn: 2x/uur IC Den Helder die non-stop tussen Zaandam en Alkmaar rijdt, en 2x/uur sneltrein die ook in Heiloo en Castricum stopt
- Leiden - Utrecht: mijn voorkeur zou zijn: 4x/uur sneltrein (stopt in Alphen, Bodegraven en Woerden), waarbij de sneltrein 2x/uur ook in Lammenschans en Hazerswoude stopt)
- Utrecht - Arnhem: 4x/uur snelle IC naar Nijmegen, 2x/uur een sneltrein die ook in Driebergen en De Klomp stopt (en dan natuurlijk geen nieuwe inhaal-sprinter Utrecht-Ede)
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Zonnig »

@Roeland > een 3-treinensysteem > ik neem aan dat je een 4-treinensysteem bedoelt want je hebt ook nog de ICD.

Meer dan 3 systemen lijkt mij inefficiënt en erg onduidelijk tevens wordt het aanbod voor grote groepen reizigers beperkt of het je extra treinen nodig en daarvoor zijn er in veel gevallen te weinig sporen.

De volgende 3 systemen lijken de beste voorwaarden te hebben.
- Sprinter
- Intercity (welke evt op de uiteinden als sprinter kan fungeren)
- IC Direct (m.n. in de Randstad en naar de buurlanden)

Daarnaast geldt nog steeds > liever vaker een trein dit op iets meer relevante stations stopt dan een wisselend patroon met totaal even veel treinen maar met vaker overstappen ( met overstappen verlies je reizigers).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten