Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

reisthijs schreef:
Western Soldier schreef:Ik wil in een reactie in dit topic niet uitgebreid ingaan op de verschillende treinsoorten. Dan raak ik toch teveel off-topic, ook omdat ik denk dat er op dat punt ook wat discussie ontstaat, om te voorkomen dat er 2 discussies door elkaar lopen heb ik daar een apart topic voor gemaakt. Dat topic laat wel zien dat ik vind dat je ook met IC geen stations als 's-Hertogenbosch en Amsterdam Amstel kunt overslaan met nationale treinen. Het zijn beiden stations in de top 20 lijst qua aantal reizigers en kunnen in mijn ogen om die reden niet ontbreken. 's-Hertogenbosch heeft een belangrijke overstapfunctie voor reizigers tussen Utrecht en Tilburg/Breda en voor reizigers tussen Arnhem/Nijmegen en Eindhoven. Amsterdam Amstel heeft een belangrijke functie voor grote kantoren en andere bedrijven en geeft bovendien overstap op de metro de tunnel in waar onder andere de HvA ligt waarvan veel scholieren niet in Amsterdam kunnen wonen vanwege het ruimtegebrek. Alle studenten ten zuiden van Amsterdam (en dat zijn niet alleen reizigers van sprinterstations) gebruiken Amstel om op de metro te stappen. Ik zelf ben ook een toekomstige student van HvA en in de eerste kennismaking werd gezegd dat circa 10.000 reizigers dagelijks gebruik maken van de metro tussen Amstel en Weesperplein.
Niemand zal ontkennen dat die stations belangrijk zijn, maar dat is nog niet een reden om per sé ALLE treinen er te moeten laten stoppen. Voor een overstapfunctie heb je niet 6 treinen per uur nodig als er niet ook zo veel treinen op de aansluitende lijnen rijden. Een kwartierdienst kan in die situatie mogelijk betere aansluitingen geven.

Als genoeg treinen stoppen die snelle verbindingen bieden voor deze stations, mogen er best ook treinen rijden die er niet stoppen. Om snellere verbindingen te geven voor andere reizigers. Zo ontstaat er dan vanzelf een andere treinsoort.

Ik vind wel dat als je zo'n extra snelle IC inlegt, het ook wel een flinke tijdswinst moet opleveren, de stations waar je niet stopt moeten wel zijn ingericht op snel doorrijdende treinen. Een station als Amsterdam Amstel overslaan schiet je niet zo veel mee op, dan kan je er net zo goed blijven stoppen.
Oke, ik kan erin komen dat je voor een deel het aantal stoppende treinen afstemt op de treinen waar je een aansluiting op wilt aanbieden. Richting Utrecht zijn dat in 's-Hertogenbosch voornamelijk de sprinters en IC uit Tilburg/Breda en richting Eindhoven geldt dat met name voor de treinen uit Arnhem/Nijmegen/Oss. 's-Hertogenbosch heeft echter ook nog het een en ander aan busverkeer van plaatsen als Uden/Veghel/Waalwijk. Vanuit Uden is er een strakke kwartierdienst, vanuit de andere plaatsen rijden de bussen wat verspreid over het uur naar 's-Hertogenbosch. Dat zijn elk stuk voor stuk redelijke plaatsen die toch wel wat reizigers produceren.

Hoeveel treinen wil je rechtstreeks vanuit Eindhoven naar Utrecht en Amsterdam hebben? 4x per uur lijkt mij erg veel. Met de huidige 6x per uur zitten de treinen goed gevuld, maar alleen in de diepe spits zijn enkele treinen druk en nog steeds rijden niet alle treinen met 2 treinstellen. Als je 4x per uur non-stop Eindhoven-Utrecht laat rijden moet je echt heel veel reizigers op die specifieke reisrelatie hebben om dat te verantwoorden. Maak je er 2 van dan zul je zien dat een groot deel van de reizigers ook in de in 's-Hertogenbosch stoppende treinen zal instappen met als gevolg dat de treinen die in 's-Hertogenbosch stoppen erg vol raken als dat weer 4x per uur wordt. 6x per uur een stoppende IC en 2x per uur een doorrijdende IC is momenteel wel erg veel en lijkt mij te vroeg. Als er later wel 8 treinen per uur nodig zijn vanwege de groei, dan zal 's-Hertogenbosch zelf ook weer meer treinen nodig hebben.

Voor internationale treinen kan ik nog begrijpen dat ze 's-Hertogenbosch overslaan, voor internationale reizigers is het overstappen richting Arnhem/Nijmegen minder belangrijk, omdat het grootste gedeelte van België sneller is via Breda en dus niet via Maastricht het land in komt. Alleen een gedeelte van reizigers in Luik en Luxemburg zal via 's-Hertogenbosch reizen om naar Arnhem/Nijmegen te gaan. Iets meer naar het oosten zit je al gauw in Duitsland en van daaruit wordt ook al gauw de ICE uit Frankfurt het snelste alternatief. Ik denk dus dat je enkel een trein moet invoeren die 's-Hertogenbosch overslaat als je het kan integreren in een internationale verbinding, anders denk ik dat de voordelen teveel kosten met zich meebrengen en als het niet meer mag kosten kleven er ook veel nadelen aan de oplossing om een nationale IC door te laten rijden.

Vergeet bovendien niet dat doorgaande treinen nooit op volle snelheid door 's-Hertogenbosch kan razen, puur omdat op grote stations de baanvaksnelheid op 40 ligt en omdat er veel wissels zijn om de treinen naar de juiste perronsporen te laten leiden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Roeland »

Zonnig schreef:@Roeland > een 3-treinensysteem > ik neem aan dat je een 4-treinensysteem bedoelt want je hebt ook nog de ICD.
Inderdaad :D . Alleen rijdt de ICD niet op die trajecten die ik noemde, dus per traject heb je max. 3 treinsoorten.
Zonnig schreef:Meer dan 3 systemen lijkt mij inefficiënt en erg onduidelijk tevens wordt het aanbod voor grote groepen reizigers beperkt of het je extra treinen nodig en daarvoor zijn er in veel gevallen te weinig sporen.
Op de lijnen die ik noemde, is een "sneltrein" achtige tussenvorm juist efficiënter. In mijn voorstel gaat op Utrecht - Arnhem de 5e en 6e IC ook op Driebergen en De Klomp stoppen, en bespaart daarmee juist een zeer onrendabele sprinter (die ook nog eens onnodig veel materieel zou kosten, omdat-ie op Driebergen wortel staat te schieten).
En voor de reiziger valt die verwarring heus wel mee hoor. Vanaf Utrecht, Ede en Arnhem is het 4x/uur een "gewone" IC en 2x/uur een "IC, stopt ook in Driebergen en De Klomp".
Wanneer je op Leiden - Utrecht 4x/uur een sneltrein laat rijden, gelden de 3 treinsoorten alleen vanaf Utrecht CS. Op alle andere stations heb je maar 1 of 2 treinsoorten.
Vanaf Utrecht worden het dan:
* 4x/uur echte IC's naar Den Haag en naar Rotterdam
* 4x/ uur echte sprinters naar Woerden (2x door naar Gouda e.v.)
* en daarnaast 4x/uur IC Leiden, stopt ook in Woerden.

Op de Oude Lijn zou het inderdaad wel complex worden, als je op 10 stations moet gaan onderscheiden naar "stopt niet in Heemstede, en wel in NOI en niet in Schiedam" enz., maar daar stel ik zo'n tussenvorm ook niet voor.
Daarbij vind ik het duidelijker om de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] gewoon eenvoudig sneltrein te noemen in plaats van de huidige verwarrende situatie tussen Den Haag en Lelystad (IC stopt wel/niet in Almere Buiten, wel/niet in Duivendrecht en wel/niet in NOI).
Zonnig schreef:Daarnaast geldt nog steeds > liever vaker een trein dit op iets meer relevante stations stopt dan een wisselend patroon met totaal even veel treinen maar met vaker overstappen ( met overstappen verlies je reizigers).
Verschilt per traject. Op de Oude Lijn zijn er veel kris-kras relaties tussen de middelgrote steden (bijv. Delft - Haarlem, Delft - Dordrecht, Heemstede - Amsterdam, Haarlem - NOI, enz.). Dat pleit dus voor hoogfrequente en veelstoppende IC's.
Maar op de Zaanlijn ligt dat heel anders: vanaf Den Helder, Schagen en Heerhugowaard moet bijna niemand in Castricum zijn, maar wil het overgrote deel van de reizigers zo snel mogelijk in Amsterdam zijn. Dat pleit ervoor dat de [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] niet meer in Castricum en Heiloo stopt, en de [serie=Intercity|2018|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] wel.
Bijkomend voordeel is dat de 10'-20'-frequentie van de [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en [serie=Intercity|2018|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] rond Amsterdam (door PHS op Amsterdam - Utrecht) dan in Alkmaar weer keurig 15' kan zijn, doordat een IC "stopt ook in Heiloo en Castricum" ca. 5 minuten langzamer is dan een "echte IC".
De vertrekstaat in Amsterdam (voor de IC's naar Noord-Holland) zou dan bijv. worden:
.08 IC Zaandam - Alkmaar - Den Helder
.18 IC Zaandam - Alkmaar, stopt ook in Castricum en Heiloo
.28 IC Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
.38 IC Zaandam - Alkmaar - Den Helder
.48 IC Zaandam - Alkmaar, stopt ook in Castricum en Heiloo
.58 IC Zaandam - Hoorn - Enkhuizen
En vanaf Alkmaar richting Amsterdam:
.04 IC Zaandam - Amsterdam - Utrecht e.v., stopt ook in Heiloo en Castricum
.19 IC Zaandam - Amsterdam - Utrecht e.v.
.34 IC Zaandam - Amsterdam - Utrecht e.v., stopt ook in Heiloo en Castricum
.49 IC Zaandam - Amsterdam - Utrecht e.v.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door reisthijs »

@Western Soldier vergeet niet dat het hier om een toekomstvisie gaat. Bijvoorbeeld 4x/uur rechtstreeks van Utrecht naar Eindhoven mag nu misschien onnodig lijken, dat kan in 2040/2050 natuurlijk heel anders zijn.

Bijt je ook niet te veel vast in een voorbeeld. Wellicht dat het toch handiger blijkt om alleshier te laten stoppen - maar dit idee kan natuurlijk ook voor andere trajecten te overwegen zijn. Bedenk dat verbindingen nooit echt veel sneller worden als we aan de bestaande stoppatronen vasthouden. Ook al verhoog je de baanvaksnelheden overal naar 160 of 200, die hogere snelheden leveren pad echt veel op als je ook lange stukken snel kan rijden.
Western Soldier schreef:Vergeet bovendien niet dat doorgaande treinen nooit op volle snelheid door 's-Hertogenbosch kan razen, puur omdat op grote stations de baanvaksnelheid op 40 ligt en omdat er veel wissels zijn om de treinen naar de juiste perronsporen te laten leiden.
Onzin. Het is maar net hoe je het station inricht . 40 km en veel wissels is vreselijk ouderwets, dat kan ook anders.
Op veel grote stations is de baanvaksnelheid hoger, je kan tegenwoordig met 80 door Utrecht Centraal, Leiden Centraal is zelfs geschikt voor 160.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Z2N »

Daar heb je alleen wel een ding te pakken: de extra wachttijd van de reizigers in Den Bosch (die dan 4 treinen per uur missen) is groter dan de reistijdwinst van de reizigers tussen Utrecht en Eindhoven. Datzelfde geldt voor Castricum trouwens, de reizigers van ten noorden van Alkmaar twee minuten reistijdwinst geven weegt niet op tegen het terugvallen naar een halfuurdienst in Castricum.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door SLToilet »

Ik zou altijd sneller Castricum overslaan dan Den Bosch vandaag de dag, zeker zolang Tilburg niet rechtstreeks te bereiken is, is Den Bosch nog onmisbaar (en Eindhoven zou eigenlijk nog een slag groter moeten zijn om zulke IC's haalbaar te maken, economisch zijn ze al op de goede weg) maar Castricum is al jaren een vreemde eend in de bijt die bij gratie van ongelukkige omstandigheden wordt aangedaan door alle IC's. Een echte zonetrein naar Den Helder zou straal aan Castricum voorbijgaan. Maar Castricum is wel groot zat voor 4x/uur in totaal, daar wordt nu ook aan voldaan en dat is prima, maar dat komt vooral door het systeem.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

reisthijs schreef:@Western Soldier vergeet niet dat het hier om een toekomstvisie gaat. Bijvoorbeeld 4x/uur rechtstreeks van Utrecht naar Eindhoven mag nu misschien onnodig lijken, dat kan in 2040/2050 natuurlijk heel anders zijn.

Bijt je ook niet te veel vast in een voorbeeld. Wellicht dat het toch handiger blijkt om alleshier te laten stoppen - maar dit idee kan natuurlijk ook voor andere trajecten te overwegen zijn. Bedenk dat verbindingen nooit echt veel sneller worden als we aan de bestaande stoppatronen vasthouden. Ook al verhoog je de baanvaksnelheden overal naar 160 of 200, die hogere snelheden leveren pad echt veel op als je ook lange stukken snel kan rijden.
Western Soldier schreef:Vergeet bovendien niet dat doorgaande treinen nooit op volle snelheid door 's-Hertogenbosch kan razen, puur omdat op grote stations de baanvaksnelheid op 40 ligt en omdat er veel wissels zijn om de treinen naar de juiste perronsporen te laten leiden.
Onzin. Het is maar net hoe je het station inricht . 40 km en veel wissels is vreselijk ouderwets, dat kan ook anders.
Op veel grote stations is de baanvaksnelheid hoger, je kan tegenwoordig met 80 door Utrecht Centraal, Leiden Centraal is zelfs geschikt voor 160.
Als je in de laatste zin van de 2e alinea kijkt kan je zien dat ik daar ook op ingegaan ben.

Leiden Centraal is ook totaal anders ingericht dan 's-Hertogenbosch. In 's-Hertogenbosch heb je 2 sporen zonder perron, spoor 2 en 5. Als je cross-platform aansluitingen wilt blijven bieden zal de IC naar Zwolle op spoor 3 moeten blijven vertrekken als je niet heel erg grootscheeps wilt gaan verbouwen. Dat betekent dat de doorgaande IC dan kruisende bewegingen met de IC naar Zwolle gaat krijgen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door reisthijs »

Nogmaals, het gaat hier om een toekomstvisie! Als de vrije kruising in Vught klaar is zijn er helemaal geen kruisende bewegingen meer in Den Bosch.
Z2N schreef:Daar heb je alleen wel een ding te pakken: de extra wachttijd van de reizigers in Den Bosch (die dan 4 treinen per uur missen) is groter dan de reistijdwinst van de reizigers tussen Utrecht en Eindhoven.
Kwartierdienst ipv ETMET is hooguit 5 minuten extra wachten. Of juist 5 minuten minder door betere aansluitingen. Is dat echt zo'n grote ramp?
Z2N schreef:Datzelfde geldt voor Castricum trouwens, de reizigers van ten noorden van Alkmaar twee minuten reistijdwinst geven weegt niet op tegen het terugvallen naar een halfuurdienst in Castricum.
Als twee van de zes IC's niet in Castricum stoppen hou je er nog steeds vier over.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

reisthijs schreef:Nogmaals, het gaat hier om een toekomstvisie! Als de vrije kruising in Vught klaar is zijn er helemaal geen kruisende bewegingen meer in Den Bosch.
Volgens mij vergeet je dat er tussen de sporen 4 en 6 slechts één doorgaand spoor zonder perron is. Ja, je kunt de treinen naar Zwolle op spoor 1 laten vertrekken, maar dan verlies je de cross-platform in 's-Hertogenbosch die nu al niet meer standaard wordt aangeboden. Die cross-platform lijkt mij echter wel een must gezien het feit dat er best het een en ander aan reizigers is dat uit de richting Roosendaal overstapt op de treinen naar Utrecht.

Je hebt dus als je de kruising met de IC Zwolle wilt voorkomen 3 opties zonder het station grondig te verbouwen.

Optie 1: De IC Utrecht-->Eindhoven gaat over spoor 6 langs het perron door ;s-Hertogenbosch heen, dan kan de IC naar Utrecht over spoor 5. De trein naar Eindhoven zal dan langs het perron gaan en heel spoor 6 moet vrij zijn van zowel IC als sprinters. Spoor 6 is dan dus 7 minuten niet beschikbaar voor andere treinen. Bovendien denk ik dat het met zoveel reizigers onverantwoord is om met 140 langs het station te razen. Langs kleine stations moet kunnen, maar dat lijkt mij van andere orde dan op een dergelijk groot station als 's-Hertogenbosch. In dit scenario is de cross-platform tussen de IC uit Breda/Tilburg op de IC naar Utrecht nog steeds mogelijk.

Optie 2: De IC Utrecht-->Eindhoven gaat over spoor 5 en de tegenliggende trein gaat via spoor 4. Hetzelfde scenario als optie 1, maar dan andersom.

Optie 3: De IC Eindhoven-->Utrecht gaat over spoor 2 en de IC Utrecht-->Eindhoven gaat over spoor 5. Beide IC gaan dan niet over perronsporen. De IC naar Zwolle moet dan echter om kruisingen met de doorgaande trein te voorkomen naar spoor 1. Hiermee verlies je de cross-platform tussen de IC uit Breda/Tilburg op de IC naar Utrecht.

Alle opties brengen nadelen met zich mee. Er zal dus grondig verbouwd moeten worden wil je zowel de cross-platform behouden als 2 doorgaande sporen hebben voor beide IC zonder dat er conflicten ontstaan met de IC naar Zwolle.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door playertwo »

Rekeninghoudende met de bestaande infra te Ht kan je vanaf spoor 2 niet meer richting Ut. Spoor 5 is vanaf Ut te bereiken, doch alleen via een wissel voor 40km/h.
Vanaf Ehv hetzelfde verhaal tenzij je net voor Vga linkerspoor gaat rijden en aansluitend het middenspoor pakt.

Als je dan wat wil doen aan de situatie in Ht zou je de sprinter ui Tb na Ht moet doorsturen als IC naar Ut en Asd (als IC 5 en 6). Eventueel zou dat als 5e en 6e trein kunnen vanaf Tbu (dus 6x per uur een trein Tb - Ht). De andere kant op richting Ehv kan je dan de sprinter uit Nm doorsturen als sneltrein richting Ehv en Hrl. De IC naar Mt kan kan worden versneld door Wt en Std over te slaan.
Ehv behoudt dan 6x een trein naar Ut, maar 2x met overstap ten gunste van Tb.
Alargule

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Alargule »

(Kunnen we niet een of ander scriptje bedenken dat stationsafkortingen automatisch in de volledige stationsnamen omzet? Mijn god, bovenstaande bevat vast een goed idee, maar is vrijwel onleesbaar.)
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door JothamvW »

Maar wat heb je er allemaal aan gezien het feit dat de westzijde van Den Bosch toch al compleet op de schop gaat met de verbouwing van Vught Aansluiting en het stuk tussen daar en Den Bosch?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
mattie156
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 21:22

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door mattie156 »

Ik vind zelf dat bijvoorbeeld een intercity als die van dordrecht naar lelystad weer een sneltrein moet worden. Veel plaatsten waar het aardig druk is maar nu alleen worden bedient door sprinters kunnen daarvan profiteren.

Plaatsen als
Hoofddorp: 80.000 inw met omwonenden 100.000, tijdens ochtendspits een grote chaos en mensen die soms niet eens mee kunnen ri amsterdam.
Rijswijk: Ontlasting Den Haag C en Den Haag HS, veel in en uitstappers zijn er sowieso al, scheelt veel voor reizenden in den haag zuid.
Weesp: Veel overstapmogelijkheden, ontlasting van Amsterdam Zuid, Hilversum, Amstel.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Yanaike »

Leuk voor reizigers van die plaatsen, maar de doorgaande reiziger gaat er relatief een hoop op achteruit als de IC Lelystad - Dordrecht op nog meer stations gaat stoppen.
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door samsam538 »

Ik weet niet of het hier hoort, maar naar aanleiding van een nieuw IC station voor Utrecht heb ik het sporenplan even erbij gepakt en er een beetje op gefantaseerd. IC's uit Den Haag en Rotterdam gaan via Uithof richting Amersfoort en hoeven niet meer te keren in Utrecht, dit scheelt ruimte. Kerende treinen uit Den Haag, Rotterdam en Leiden rijden verder naar Lunetten en Uithof en keren daar. Daardoor worden de sporen 18 t/m 21 gebruikt voor de treinen uit/naar Woerden en verder. Spoor 14/15 gaan weer naar de IC's richting Den Bosch/Arnhem. Spoor 11/12 voor sprinters Breukelen-Rhenen of andere lijnvoeringen op deze corridor. Spoor 8/9 kunnen nieuwe lijnvoeringen gaan bedienen (IC uit Breda, bijvoorbeeld). Spoor 1 t/m 7 blijven zoals ze nu worden gebruikt.

Uitleg:
Utrecht Centraal: nieuwe opzet van sporen
Spoor 1 t/m 4: SPR uit Almere/Zwolle/Baarn
Spoor 5/7: IC richting Amsterdam Centraal/Schiphol
Spoor 8/9: kerende treinen uit Breda of kerende IC uit Hardewijk of kerende treinen uit de richting Woerden/Goederen Amersfoort - Betuweroute
Spoor 11/12: SPR Breukelen-Rhenen
Spoor 14/15: IC richting Den Bosch/Nijmegen
Spoor 18/19: SPR richting Woerden, IC richting Rotterdam/Den Haag
Spoor 20/21: SPR richting Geldermalsen, IC richting Uithof/Amersfoort/Zwolle/Enschede
Dive under zodat SPR Breukelen-Rhenen niet hoeft te kruisen met treinen van spoor 9

Utrecht Lunetten: 12 sporen
Sporen richting/van Houten: (1 t/m 4)
Cross-platform overstap van SPR uit Geldermalsen naar IC richting Schiphol/Amsterdam Centraal en v.v.
Sporen richting/van Uithof/Amersfoort (5 t/m 8)
Kerende IC uit Leiden/Den Haag/Rotterdam of keren bij Uithof
IC Rotterdam/Den Haag richting Zwolle/Enschede
Sporen richting/van Arnhem (9 t/m 12)
Cross-platform overstap van SPR uit Rhenen/Ede naar IC richting Schiphol/Amsterdam Centraal en v.v.

Daarnaast zou een tramlijn van Nieuwegein/IJsselstein via Lunetten naar Zeist goed zijn voor feeders van dit station. Ook zouden de busreizigers minder lang bezig zijn om een IC station in Utrecht te bereiken.
Afbeelding
Ik ben benieuwd naar jullie inzichten.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door playertwo »

JothamvW schreef:Maar wat heb je er allemaal aan gezien het feit dat de westzijde van Den Bosch toch al compleet op de schop gaat met de verbouwing van Vught Aansluiting en het stuk tussen daar en Den Bosch?
Dat wordt een aantal jaren 2 ipv 3 sporen beschikbaar zoals vroeger. Daarmee dus nog minder capaciteit tijdelijk.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door hidihi »

mattie156 schreef:Ik vind zelf dat bijvoorbeeld een intercity als die van dordrecht naar lelystad weer een sneltrein moet worden. Veel plaatsten waar het aardig druk is maar nu alleen worden bedient door sprinters kunnen daarvan profiteren.

Plaatsen als
Hoofddorp: 80.000 inw met omwonenden 100.000, tijdens ochtendspits een grote chaos en mensen die soms niet eens mee kunnen ri amsterdam.
Rijswijk: Ontlasting Den Haag C en Den Haag HS, veel in en uitstappers zijn er sowieso al, scheelt veel voor reizenden in den haag zuid.
Weesp: Veel overstapmogelijkheden, ontlasting van Amsterdam Zuid, Hilversum, Amstel.
Daarom ben ik de aanstichter van de 2/3/4/5/6 treinen systeem discussie. Er zijn veel dorpen die te klein zijn voor een IC maar te groot voor een stoptrein. Daarom is mijn mening dat een verandering van het huidige treinensysteem de belangrijkste stap kan zijn voor het spoor in de aankomende jaren. Hoofddorp is een goed voorbeeld. Hoewel de stad veel groter is dan ik gedacht had, is de stad niet geschikt als IC station. Het is geen stad waar toeristen of studenten zitten. Leiden is niet eens veel groter dan Hoofddorp maar er reizen wel veel studenten naar toe en dat maakt alle verschil in de wereld. Je kunt mensen die een verre reis moeten maken het uberhapt moeilijk aandoen om op meer stations te stoppen. ik zal Hoofddorp denk ik een formule geven die tussen de sprinter en sneltrein inzit maar achter jouw idee kan ik me wel vinden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

Ik ben zelf inmiddels ook redelijk voorstander van een meertreinensysteem. Niet helemaal uitgesproken, maar er zijn zeker stations die er wat aan hebben. Er zijn een groot aantal middelgrote stations die niet een IC rechtvaardigen, maar wel een sneltrein. Ik ben bezig met het maken van en dienstregeling in Excel. De eerste stap erbij was om alle stations op een rijtje te zetten in een ander Exceldocument met reizigers aantallen. Vervolgens ben ik de stations gaan onder verdelen in categorieën op basis van reizigersaantallen en hoe belangrijk het knooppunt is.

Ik ga nu niet echt in op die dienstregeling, maar wil wel even kwijt dat ik door het op een rijtje zetten van de stations toch echt van standpunt ben veranderd over de herinvoering van sneltreinen. Zo behouden dergelijke stations snelle verbindingen, maar de mensen die lange afstanden reizen zijn ook sneller. Daarnaast zijn er ook plekken waar 4 sprinters rijden, terwijl er maar één of twee stations zijn die op een dergelijk traject uit het oog springen. Dan ben ik van mening dat wanneer één station op een traject aanwezig is die groter is dan de anderen op de spoorlijn dat dan beter gekeken kan worden naar 2x per uur een sneltrein dan 2x per uur een sprinter.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
mattie156
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 21:22

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door mattie156 »

hidihi schreef:
mattie156 schreef:Ik vind zelf dat bijvoorbeeld een intercity als die van dordrecht naar lelystad weer een sneltrein moet worden. Veel plaatsten waar het aardig druk is maar nu alleen worden bedient door sprinters kunnen daarvan profiteren.

Plaatsen als
Hoofddorp: 80.000 inw met omwonenden 100.000, tijdens ochtendspits een grote chaos en mensen die soms niet eens mee kunnen ri amsterdam.
Rijswijk: Ontlasting Den Haag C en Den Haag HS, veel in en uitstappers zijn er sowieso al, scheelt veel voor reizenden in den haag zuid.
Weesp: Veel overstapmogelijkheden, ontlasting van Amsterdam Zuid, Hilversum, Amstel.
Daarom ben ik de aanstichter van de 2/3/4/5/6 treinen systeem discussie. Er zijn veel dorpen die te klein zijn voor een IC maar te groot voor een stoptrein. Daarom is mijn mening dat een verandering van het huidige treinensysteem de belangrijkste stap kan zijn voor het spoor in de aankomende jaren. Hoofddorp is een goed voorbeeld. Hoewel de stad veel groter is dan ik gedacht had, is de stad niet geschikt als IC station. Het is geen stad waar toeristen of studenten zitten. Leiden is niet eens veel groter dan Hoofddorp maar er reizen wel veel studenten naar toe en dat maakt alle verschil in de wereld. Je kunt mensen die een verre reis moeten maken het uberhapt moeilijk aandoen om op meer stations te stoppen. ik zal Hoofddorp denk ik een formule geven die tussen de sprinter en sneltrein inzit maar achter jouw idee kan ik me wel vinden.
Hoofddorp is ook vrij druk hoor! Veel forenzen en studenten voor het ROC Airport.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door SuperGhost »

Ik vraag me af of een sneltrein voor Hoofddorp wel wat toe voegt. Alleen van/naar Leiden voegt dat namelijk iets toe, maar daar vraag ik me juist af of daar wel genoeg vraag is. Tot voor kort reed de sprinter immers slechts 2x p/u. Pas onlangs is dat in de spits 4x p/u geworden en is het tussen de spits in ook maar 4x p/u geworden om de spreiding te behouden en dus niet vanwege noodzaak.

Richting Amsterdam voegen sneltrein weinig toe. Amsterdam Zuid ligt direct na Schiphol en een sneltrein naar Sloterdijk/Centraal zal ook wel op Lelylaan stoppen, waardoor je geen enkele halte overslaat. Dan is een sprinter vaak net wat sneller zelfs.

In de richting Bijlmer/Utrecht en Amersfoort heb je geen sneltrein nodig en kun je gewoon de op Schiphol eindigende intercity's probleemloos verlengen naar Hoofddorp. Al vraag ik me ook hier af wat de noodzaak is (zeker aangezien de vele hoeveelheid treinen naar Schiphol, waar je prima kan overstappen) en lijkt het me vooral luxe (wat overigens zeker niet verkeerd hoeft te zijn).

Maar ik denk dat op de Flevolijn, Oude Lijn en Gooilijn wel sneltreinen mogelijk zouden kunnen zijn:
Intercity Den Haag Centraal - Schiphol - Groningen/Leeuwarden
stopt in: Leiden C, Schiphol, Amsterdam Zuid, Almere Centrum, Lelystad Centrum, Zwolle, etc.
Intercity Den Haag Centraal - Schiphol - Nijmegen
stopt in: Leiden C, Schiphol, Amsterdam Zuid, -Bijlmer ArenA, Utrecht C, Ede-Wageningen, Arnhem C
Sneltrein Dordrecht - Amsterdam C - Zwolle*
stopt in: Rotterdam Blaak, -Centraal, Schiedam Centrum, Delft, Den Haag HS, -Laan van NOI, Leiden C, Heemstede-Aerdenhout, Haarlem, Amsterdam Sloterdijk, -Centraal, Weesp, Almere Centrum, Almere Buiten, Lelystad Centrum, Dronten, Kampen Zuid
Sneltrein Dordrecht - Amsterdam C - Deventer*/****
stopt in: Rotterdam Blaak, -Centraal, Schiedam Centrum, Delft, Den Haag HS, -Laan van NOI, Leiden C, Heemstede-Aerdenhout, Haarlem, Amsterdam Sloterdijk, -Centraal, Weesp, Hilversum, Amersfoort, Barneveld Noord, Apeldoorn, Deventer
Sneltrein Hoofddorp - Lelystad Centrum
stopt in: Schiphol, Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Weesp, Almere Centrum, Almere Buiten, Almere Oostvaarders**, Lelystad Centrum
Sneltrein Hoofddorp - Amersfoort Vathorst***
stopt in: Schiphol, Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Weesp, Hilversum, Baarn**, Amersfoort, -Schothorst, -Vathorst

* koppeling over Amsterdam C heen i.v.m. logistieke redenen. Vanuit Zwolle/Deventer staat t/m Weesp dan "Haarlem" en vanuit Dordrecht t/m Leiden C dan "Amsterdam Centraal" als eindbestemming op de CTA's.
** in Baarn en Oostvaarders stoppen niet alle sneltreinen, dit is dus maatwerk. Voor Baarn is het om de de sneltreinen op de IC's van/naar Zwolle en Enschede aan te kunnen sluiten (die liggen niet mooi verdeeld) en op de rest van de route wel een strakke kwartiersverdeling te hebben (vooral ook vanwege de knopen in Weesp en Leiden C). Oostvaarders is om de sprinters allemaal op Oostvaarders te kunnen laten eindigen en de verbinding Lelystad<->Oostvaarders nog te bedienen.
***IC vanuit Enschede rijdt dan altijd van/naar Utrecht C-Den Haag C.
****Berlijntrein niet meer geïntegreerd

Dit zijn allen halfuursdiensten die samen kwartiersdiensten vormen.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

Dit keer ben ik het inderdaad redelijk met je eens. Natuurlijk zijn Sassenheim en Nieuw Vennep qua reizigers niet zo groot als Hoofddorp, maar groot genoeg om 4x per uur een sprinter te laten rijden. Ook ga ik in je redenatie mee dat sneltreinen daar niet veel toevoegen in verband met het feit dat er daar redelijk wat stations zijn waar een sneltrein zou halteren.

Waar ik nog wel even op wil wijzen is dat je ook ervoor zou kunnen kiezen om in dergelijke situaties een IR te laten rijden. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat een trein van Hoofddorp naar Enkhuizen gaat rijden die tussen Hoofddorp en Zaandam en tussen Hoorn en Enkhuizen stopt op elk tussengelegen station en dat hij tussen Hoorn en Zaandam elk station wordt overgeslagen. Ik heb geen idee wat de vervoersstromen zijn en ik ga ervan uit dat de huidige verbindingen de meest logische zijn.

Wat ik hiermee wil aangeven is dat je met IR nog best kunt kijken of het mogelijk is om verbindingen met Hoofddorp te versnellen, maar ik ga er wel in mee dat sneltreinen daar niet de meest handige methode voor is. Ik weet alleen niet of je met 4 verschillende treinsoorten moet werken. Met name het verschil tussen IR en sneltreinen kunnen naar mijn idee veel verwarringen oproepen. Wellicht is het om die reden dus wel beter om treinen die als IR trein functionering om die publiekelijk wel sneltreinen te noemen, om verwarring weg te nemen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Roeland »

Voor het specifieke geval van Hoofddorp, zou ik ervoor pleiten dat de IC's Utrecht - Schiphol voortaan ook op Hoofddorp stoppen. Dan krijgt Hoofddorp een betere verbinding met Bijlmer en Utrecht e.v..
Aparte IR-treinen voor een station als Hoofddorp lijken mij niet nodig. Wat je eventueel wel kunt doen is de sprinter tot Leiden, in de spits na Leiden non-stop door laten rijden naar Den Haag CS (als dat past op de sporen). Dan geef je Hoofddorp betere verbindingen zonder een extra treinensoort te introduceren.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door trolly »

Nou zijn er over het plan van de TS best wel wat opmerkingen te maken, maar het idee is toch vooral een integraal plan voor IC-treinen. Waarom het hier gaat over het verbeteren van de bereikbaarheid van Hoofddorp door een sprinter direct door te sturen naar Den Haag (en als kers op de taart die zonetrein dan niet als een aparte treinsoort te beschouwen) is mij een compleet raadsel.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
mattie156
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 21:22

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door mattie156 »

Ik zou dan zelf pleiten voor het beginnen van de IC's naar Enschede en Venlo op Hoofddorp.

ze keren toch op het opstelterrein en vervolgens staan ze toch nog best lang stil op schiphol.
ook een optie voor bijvoorbeeld alleen in de spits
Dit zorgt al voor een hoop verlichting tijdens de ochtendspits.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door SuperGhost »

Waarom die naar Venlo wel en die naar Nijmegen niet? Zit daar een reden achter, of noemde je slechts 2 voorbeelden?
mattie156
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 21:22

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door mattie156 »

SuperGhost schreef:Waarom die naar Venlo wel en die naar Nijmegen niet? Zit daar een reden achter, of noemde je slechts 2 voorbeelden?

Jaa dat zou ook kunnen. Maar ik dacht 2 van de nog veel meer IC's.
Gewoon 2 IC's die beginnen op schiphol laten beginnen op hoofddorp. Want allemaal is teveel van het goede
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten