Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door SuperGhost »

hidihi schreef:4.Beter gelegen stations.
Utrecht is een goed voorbeeld. Er is zijn vele miljoenen(misschien wel miljarden) in gegaan. Maar voor treinen vanuit Gouda naar Amersfoort is het geen snel station. Je moet in Utrecht altijd kop maken en dat kost toch redelijk veel tijd. Ideaal gezien moet het station een kilometer oostelijker geplaatst moeten worden en een layout krijgen zoals je in Duivendrecht ziet. Of het traject tussen Utrecht centraal en Maliebaan moet weer in gebruik genomen worden en de baanvaksnelheid ophogen naar 130 kmh.
1. Ik mag hopen dat je westelijker bedoeld in plaats van oostelijker :wink:
2. Dat verplaatsen is ook niet zo praktisch met de goederentreinen Amersfoort<->Eindhoven die moeten kunnen rijden.
3. Dan zie ik toch meer in het Uithof-trace, waarbij de spoorlijn uit Amersfoort/Baarn via de Uithof (daar zou je dan ook een IC-station kunnen aanleggen) worden gestuurd en invoegen op het tracé uit Arnhem/Veenendaal.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door hidihi »

Sorry inderdaad westelijk. Bovengronds is er wel plaats. Ter hoogte van de Utrechtse halte viaduct op de Amsterdamse weg . Dan kun je bovenlands over een viaduct de treinen van Gouda, Hilversum en Amersfoort laten stoppen. Het viaduct loopt dan tussen de Amsterdamse weg en de Cremersstraat. Op de begaande grond komen de perrons voor de richting Amersterdam, Eindhoven en Arnhem.

Of je een nieuw station maakt of de route naar de Maliebaan maakt het gaat veel geld kosten. Maar 4 retour per uur treinen 7 minuten stil laten staan kost ook veel geld en betekend meer reistijd voor reizigers. Dus misschien is geld uitgeven om de situatie recht te trekken toch de beste oplossing.
Laatst gewijzigd door hidihi op za 05 mei 2018, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Jef400 »

hidihi schreef:Een visie voor 2050 ontwikkelen is niet makkelijk. Ik heb ook geen glazenbol in huis staan. Ik heb wel verschillende speerpunten wat naar mijn idee ontwikkeld moet worden:

1.Meerdere treinformules
Elke stad en elke route is anders. Dit betekend dat sprinters, IC en IC direct treinen niet voldoende is als binnenlands product. Ik wil graag IR treinen zien. Dat zijn sprinter treinen die enkele stops overslaat. Ook zie ik graag sneltreinen komen. De sneltren is een formule die tussen de IR en de IC zit. Dus sneller dan IR maar langzamer dan IC treinen.

2.Betere verbindingen met de grote steden
Amsterdam is een goed voorbeeld. Ik verwacht dat grote steden de woonvraag niet kan opvangen en dat mensen noodgedwongen ergens anders moeten gaan wonen. Dit betekend dat Almere minstens 24 treinen naar Amsterdam moet gaan krijgen. Dat Gouda een Sneltrein verbinding naar Amsterdam moet krijgen. Ook moeten steden in noord Holland een betere verbinding met Amsterdam krijgen. Dit betekend dat de ferquentie van de huidige IC treinen vergroot moet worden en dat stations zoals Purmerend, Heemskerk IC/sneltreinen moeten gaan krijgen. Ook voor Rotterdam geldt dat dat IC treinen vaker moeten gaan rijden(zeker naar Den haag). Rotterdam heeft veel op kunnen vangen met metro's maar ik denk dat infrastructuur rond Rotterdam toch eens aangepakt moet worden. Langs het HSL spoor moet het station Zoetermeer verschijnen, Rotterdam heeft een goede verbinding met Zoetermeer nodig. Ook moet het huidige traject Rotterdam-Gouda verdubbeld worden( het liefst met 200 kmh spoor voor snellere treinen naar Utrecht) en er moet een aftakking naar Alphen a d Rijn komen. Ik weet dat dit ingewikkeld wordt om dit te bouwen, maar de verbinding is gewoon nodig.

3. Betere IC verbindingen voor relatief korte afstanden.
Het is algemeen bekend dat mensen niet uren in de trein zitten om naar het werk te gaan. Dus voor de relatief korte afstanden 30 km tot 70 km is het ook wel belangrijk om goede IC verbindingen te maken om concurentie te bieden met de auto. Ik ben voor een IC vanaf Arnhem naar Apeldoorn en Amersfoort. Ook voor directe treinen Alkmaar-Leiden (overslaan Haarlem).

4.Beter gelegen stations.
Utrecht is een goed voorbeeld. Er is zijn vele miljoenen(misschien wel miljarden) in gegaan. Maar voor treinen vanuit Gouda naar Amersfoort is het geen snel station. Je moet in Utrecht altijd kop maken en dat kost toch redelijk veel tijd. Ideaal gezien moet het station een kilometer oostelijker geplaatst moeten worden en een layout krijgen zoals je in Duivendrecht ziet. Of het traject tussen Utrecht centraal en Maliebaan moet weer in gebruik genomen worden en de baanvaksnelheid ophogen naar 130 kmh.

Ik heb nog meer ideen maar die zijn al door andere grotendeels behandeld, dus die ga ik niet meer opnieuw bespreken.
Purmerend zal altijd sneller blijven met de bus :roll:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door hidihi »

Bus is niet altijd sneller. Het is heel erg afhankelijk van waar je woont in Purmerend.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Z2N »

Zolang zowat heel Purmerend een hoogfrequente directe bus naar Amsterdam heeft is de bus sneller, de eventuele kortere reistijd van de trein wordt teniet gedaan door de langere wachttijd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Wubbo »

hidihi schreef: Maar 4 retour per uur treinen 7 minuten stil laten staan kost ook veel geld en betekend meer reistijd voor reizigers. Dus misschien is geld uitgeven om de situatie recht te trekken toch de beste oplossing.
De treinen staan nu geen 7 minuten stil maar 6, en dat is ook wel eens 4 geweest dus er kan nog wat af zonder dat je direct investeringen nodig hebt. Van die 4 heb je er 2 sowieso nodig omdat je reizigers ook nog tijd moet geven om in- en uit te stappen (en in de NoordOost zijn dat er altijd veel in Utrecht), dus uiteindelijk kun je 2 minuten winnen.

Als je die 2 minuten wil winnen lijkt het overslaan van Gouda me een goedkopere oplossing. Dat heeft aan 4 treinen per uur met Utrecht echt wel genoeg.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

De IC uit Arnhem naar Amsterdam Centraal hebben 2 minuten haltering op de planning staan. In de praktijk komt de iC vaak al voor de geplande .06/.36. Als hij echter een keer op de geplande tijd zelf aankomt, dan vervolgt hij vaak te laat zijn weg. Dit kan ik echter niet hardmaken met bewijzen, dit is gebaseerd op eigen waarnemingen als ik de trein neem.

Als we dan over ideeën aan het nadenken zijn, dan heb ik nog wel een voorstel voor 2050, waarbij het mogelijk is om enkel doorgaande verbindingen te creëren, als dat wenselijk wordt geacht. Of dat nodig is laat ik in het midden. Wellicht dat er wel grote verbouwingen nodig zijn, maar niet waarbij het hele station verplaatst wordt. Dat lijkt mij te veel van het goede. Wellicht eens nadenken om net als in Antwerpen ook ondergrondse sporen aan te leggen.

Verbindingen 2050 door Utrecht:
1: IC Gorinchem-Utrecht Centraal-Amersfoort 4x per uur, waarvan 2x door naar Groningen/Leeuwarden, 2x per uur komt de iC uit Dordrecht en 2x per uur komt de IC uit Breda.
2: IC Amsterdam Centraal-Utrecht 6x per uur, waarvan 6x per uur door naar Eindhoven en aangevuld met 2x per uur een IC(E)
3: IC Schiphol Airport-Utrecht Centraal 6x per uur, waarvan 2x per uur door naar Nijmegen via Tiel en een nieuwe spoorboog.
4: IC Den Haag Centraal-Utrecht Centraal 4x per uur, waarvan 2x per uur door naar Arnhem.
5: IC Rotterdam Centraal-Utrecht Centraal 4x per uur, waarvan 2x per uur door naar Arnhem.
6: IC Utrecht-Hilversum-Almere: 2x of 4x per uur
7: IC Leiden Centraal-Utrecht Centraal-Tiel-Nijmegen: 2x per uur

Voor Arnhem-Nijmegen blijft er in deze situatie met 2x per uur een IC te weinig over. Deze kan je aanvullen met 2x per uur een IC Maastricht-Nijmegen-Arnhem-Zwolle en 2x per uur een IC Eindhoven-Nijmegen-Arnhem-Doetinchem via Uden. Als je de treinen uit Utrecht naar Nijmegen via de normale route laat rijden, dan zou het betekenen dat je heel veel treinen in Utrecht hebt die nergens heen kunnen. Dat zou betekenen dat je daarmee veel perroncapaciteit kwijt bent aan treinen die in Utrecht Centraal eindigen. Wellicht zou je inderdaad nog treinen via een boog langs de Uithof kunnen sturen, waardoor je minder kerende treinen hebt. Ik vraag mij af of dat meerwaarde heeft ten opzichte van treinen via Tiel naar Nijmegen sturen.

Natuurlijk zijn dit enkel ideeën, maar je moet iets om kopmaken te voorkomen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Yanaike »

Waarom wil je kopmaken voorkomen?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

Een van de mensen voor mij wilde dat voorkomen, door heel Utrecht Centraal te verplaatsen. Daarop zijn er enkele ideeën ontstaan en daarom geef ik ook mijn idee aan. Wellicht was het toch beter om te citeren.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Suus »

hidihi schreef:1.Meerdere treinformules
Elke stad en elke route is anders. Dit betekend dat sprinters, IC en IC direct treinen niet voldoende is als binnenlands product. Ik wil graag IR treinen zien. Dat zijn sprinter treinen die enkele stops overslaat. Ook zie ik graag sneltreinen komen. De sneltren is een formule die tussen de IR en de IC zit. Dus sneller dan IR maar langzamer dan IC treinen.
Kan je een voorbeeld geven van een traject waar we vier verschillende soorten treinen met elk hun eigen stoppatroon nodig hebben?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
imzadi
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 15:32

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door imzadi »

Yanaike schreef:Effectief rijden er maar 4 treinen per uur tussen Utrecht en Eindhoven, want waarom zou iemand voor de tragere sneltrein kiezen?
Zitten de IC's Utrecht-Eindhoven altijd vol en hebben ze maximale lengte?
Ik zie tussen Utrecht en Eindhoven liever 4 wat langere IC's, want ETMET gooit eigenlijk het hele traject op slot. Toevoegen van stations als Hedel of Waardenburg is nu onmogelijk, want de sprinters zitten volledig ingeklemd tussen de IC's.
Yanaike schreef:Roermond had in 2016 13136 in- en uitsappers. Sittard had in 2016 12125 in- en uitstappers. (zie: https://www.treinreiziger.nl/aantal-en- ... 2013-2016/ ) Roermond heeft veel meer aansluitende buslijnen dan Sittard en Roermond is ook groter qua aantal inwoners. Dus ja, ik denk dat Roermond op zichzelf al voldoende reizigers heeft voor 4 ICs per uur naar Eindhoven, of in ieder geval net zo veel ICs als Sittard.
Volgens de NS heeft Twente met meer dan 40.000 instappers op de 3 grote stations samen ook genoeg aan 2 IC's per uur. En ook Groningen met bijna 20.000 instappers voor alleen al de NS, moet het doen met 2 IC's per uur.
Maar zoals al eerder gezegd: ik snap je opmerkingen mbt Zuid Limburg, en zal er nog eens goed naar kijken.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door trolly »

imzadi schreef:Zitten de IC's Utrecht-Eindhoven altijd vol en hebben ze maximale lengte?
Dat is een goede vraag voor de dienstregeling van 2005. In een plan voor 2050 lijkt iets meer marge wenselijk.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
imzadi
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 15:32

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door imzadi »

Western Soldier schreef:Maar hoe wil je dat doen? Tot aan Landgoed Mariëndaal loopt het spoor vanuit Utrecht door een talud. Je kunt dus pas aftakken direct nadat het spoor onder het viaduct van de Schelmseweg loopt. Daar aftakken betekent dat de boog sowieso wel erg krap wordt. Ik weet niet zeker of dat haalbaar is. Het spoor uit Nijmegen naar Utrecht zou er nog met een ruime boog omheen kunnen, maar de andere kant op wordt wel erg krap. In elk geval zal je het Landgoed Mariëndael wel flink moeten platgooien. Het is wel een rijksmonument, dus los van het feit dat je natuur sloopt, sloop je ook een rijksmonument. Dus ik zou heel graag nog willen zien hoe die boog eruit zou moeten zien. Er is al vaker over gesproken, dus ik ben erg benieuwd.
De ruwe mogelijke ligging had ik al gepost, maar ik zal proberen binnenkort eens een kaartje te maken.
imzadi
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 15:32

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door imzadi »

trolly schreef:Vorige keer werd dat opgelost door een brug bij Rhenen. Simpel, snel, goedkoop :mrgreen:
De brug bij Rhenen weer aanleggen is zeker een interessant idee, maar reistijdwinst Utrecht - Nijmegen zie ik er niet mee. Veel bochten en trajecten met relatief lage baanvaksnelheid. En de aansluiting bij Elst moet worden hersteld, al is dat een makkie vergeleken met de boog bij Oosterbeek.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door trolly »

Ik heb eerlijk gezegd ook niet zulke heel hooggespannen verwachtingen van mijn geniale plan. Maar "veel bochten en trajecten met een lage baanvaksnelheid"? Serieus? Dat tracé heeft welgeteld drie bogen, waavan er twee nog aangelegd moeten worden. De inpassing van de aansluiting bij Kesteren zal me benieuwen, maar de loop van de oude spoorboog daar is niet bepaald krap bemeten. Het was per slot van rekening ooit hoofdspoor. Daarna gaat het in één rechte lijn naar het Oosten toe, dus dat is gewoon een kwestie van dubbelspoor en upgraden naar 200 km/u, en dan een ruime boog bij Ressen. Kost een paar centen, maar dan ben je ook wel tien minuten sneller van Utrecht naar Nijmegen *trein*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
imzadi
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 15:32

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door imzadi »

SLToilet schreef:Onder die categorie zou Groningen een booming markt kunnen zijn, ware het niet dat het gewoon erg lang reizen is.
Vastgoedontwikkelaars zouden hun vingers aflikken bij een Zuiderzeelijn omdat deze een groot potentieel aanboort. Groningen als satellietstad van Amsterdam, het lijkt gek en het klinkt best kl*te, maar het kan nog weleens de redding zijn gezien de verstedelijkingstrend zich tegen Groningen lijkt te keren door de reistijd en omdat het nogal wat oplevert op de lange termijn.
Met de Zuiderzeelijn kom ik op een reistijd Groningen-Amsterdam Centraal van ca 1:22. Dat maakt Groningen zeker een heel stuk interessanter, voor de forens, zakenreiziger, toerist, noem maar op. Steeds meer bedrijven bieden hun werknemers meer flexibiliteit en ook de mogelijkheid om reistijd in de trein deels als werktijd te besteden. Als je van die 1:22 een deel efficiënt/werkend kunt besteden, dan is de afstand Groningen-Amsterdam ineens niet meer zo'n barrière.
imzadi
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 15:32

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door imzadi »

trolly schreef:Ik heb eerlijk gezegd ook niet zulke heel hooggespannen verwachtingen van mijn geniale plan. Maar "veel bochten en trajecten met een lage baanvaksnelheid"? Serieus? Dat tracé heeft welgeteld drie bogen, waavan er twee nog aangelegd moeten worden. De inpassing van de aansluiting bij Kesteren zal me benieuwen, maar de loop van de oude spoorboog daar is niet bepaald krap bemeten. Het was per slot van rekening ooit hoofdspoor. Daarna gaat het in één rechte lijn naar het Oosten toe, dus dat is gewoon een kwestie van dubbelspoor en upgraden naar 200 km/u, en dan een ruime boog bij Ressen. Kost een paar centen, maar dan ben je ook wel tien minuten sneller van Utrecht naar Nijmegen *trein*
Ik reageerde misschien ietsjes omgenuanceerd. Ik heb het traject via Rhenen-Kesteren zeker in overweging gehad, maar kom niet op een significante tijdswinst.
De betreffende spoorlijnen hebben (volgens kaartje op wikipedia) momenteel een baanvaksnelheid van 100 km/u. Als is daar met name voor het traject door de Betuwe we wat aan te verbeteren, dat is inderdaad recht. De afslag bij de Haar is vast met redelijke snelheid te nemen, maar de bocht bij Kesteren lijkt mij niet erg ruim. Ook het deel door Veenendaal, dat vlak langs de bebouwing ligt, lijkt mij lastig geschikt te maken voor hoge snelheden.
Als je denkt via deze route 10 minuten tijdswinst te halen ben ik benieuwd hoe je dat ziet. Misschien heb ik mogelijkheden over het hoofd gezien.
Alargule

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Alargule »

Vanwaar die focus op tijdwinst (Groningen, Nijmegen)?
imzadi
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 15:32

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door imzadi »

Alargule schreef:Vanwaar die focus op tijdwinst (Groningen, Nijmegen)?
Om de trein aantrekkelijk te maken als alternatief voor de auto.

Sinds 1970 is er nauwelijks vooruitgang geboekt in reistijden per trein tussen de grote steden in ons land, veel relaties zijn er juist langzamer op geworden. Er is voor vele miljarden geïnvesteerd in asfalt, met als belangrijkste gevolg dat de automobiliteit alleen maar toeneemt. De trein is er niet sneller op geworden, investeringen vallen in het niet vergeleken met de investeringen in asfalt en de prijs van het OV is veel meer gestegen dan de prijs van een autorit. De voortdurende groei van het autoverkeer is niet meer verantwoord, vanwege ruimtebeslag en milieugevolgen.
Het is dus, naar mijn mening, hoog tijd voor een inhaalslag in het treinverkeer.
Alargule

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Alargule »

En in hoeverre zou reistijdwinst op het spoor die balans kunnen veranderen? Hoe zit het dan met andere factoren, zoals deur-tot-deurreistijd, gebruiksgemak, nabijheid van een station bij vertrekpunt en eindbestemming, fiscale maatregelen, leaseconstructies e.d.?

M.a.w.: is investeren in reistijdverkorting op het spoor (iets wat ik overigens niet direct uit je visie haal) wel de beste knop om aan te draaien als je 'minder auto, meer ov' wilt?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Yanaike »

Als je de reistijd wilt verbeteren denk ik dat het handiger is om grote delen van het hoofdspoor om te bouwen voor 200 km/h, in plaats van dat je de frequenties omlaag gaat draaien.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

imzadi schreef:
Western Soldier schreef:Maar hoe wil je dat doen? Tot aan Landgoed Mariëndaal loopt het spoor vanuit Utrecht door een talud. Je kunt dus pas aftakken direct nadat het spoor onder het viaduct van de Schelmseweg loopt. Daar aftakken betekent dat de boog sowieso wel erg krap wordt. Ik weet niet zeker of dat haalbaar is. Het spoor uit Nijmegen naar Utrecht zou er nog met een ruime boog omheen kunnen, maar de andere kant op wordt wel erg krap. In elk geval zal je het Landgoed Mariëndael wel flink moeten platgooien. Het is wel een rijksmonument, dus los van het feit dat je natuur sloopt, sloop je ook een rijksmonument. Dus ik zou heel graag nog willen zien hoe die boog eruit zou moeten zien. Er is al vaker over gesproken, dus ik ben erg benieuwd.
De ruwe mogelijke ligging had ik al gepost, maar ik zal proberen binnenkort eens een kaartje te maken.
Niet in dit topic toch? Ik ben in elk geval heel benieuwd, ik denk dat je onderschat hoe moeilijk het daar is. Alle hoogteverschillen plus het landgoed maken het erg moeilijk en als de boog er komt moet je in elk geval zorgen dat de snelheid niet teveel beperkt hoeft te worden. Stoppen in Arnhem Zuid lijkt mij trouwens ook onzin. Station Arnhem Zuid bediend maar een heel klein deel van Zuid.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door trolly »

Toch wel, en zelfs op jouw verzoek:
imzadi schreef:
Western Soldier schreef:Ik ben wel heel benieuwd hoe je die spoorboog in Oosterbeek ziet. Ik heb in een eerder topic uitvoerig beschreven dat dat wel heel ingewikkeld wordt. Die zal dan zo ongeveer onder heel Oosterbeek moeten lopen
Te krap om op hoge snelheid door te rijden, maar iets zoals op bijgevoegde afbeelding zou technisch mogelijk moeten zijn. Stijgingspercentage in de verbindingsboog is ca 1,5%. Ten noorden van de Utrechtseweg grotendeels in een tunnel of uitgegraving, met een viaduct ca 6 meter hoog over de Utrechtseweg en ten zuiden van de Utrechtseweg weer door een uitgraving. Als de hoogtegetallen in Google Earth enigszins realistisch zijn.

Afbeelding
Boogstraal is overigens met ca. 500 meter ongeveer de helft van de omstreden boog-die-nog-gebouwd-moet-worden bij Kesteren. De ca. 1000 meter van die laatste kan niet tippen aan de 4000 meter die voor hogesnelheidslijnen aangehouden wordt, maar is ruimer dan de Flevolijnboog naar Weesp. Mocht dat niet ruim genoeg zijn, dan zie ik in die buurt wat meer mogelijkheden dan bij Oosterbeek.

Overigens zit er nog twee niet onbelangrijke voordelen aan de reanimatie van de Betuwelijn als hoofdlijn, namelijk het ontlasten van de lijn Utrecht - Arnhem, en het realiseren van een omleidingsroute.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

Volgens mij is daar door Alargule en door mij ook al op gereageerd. Het spoor voert door het Landgoed en wat nog niet gezegd is, bij de aftakking ligt het spoor in een talud, hoe wil je daar aftakken? Het verschil in hoogte is bij het talud best wel groot.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door trolly »

Maar waarom vraag je er dan naar? Imzadi vindt het kennelijk een tof plan om Oosterbeek elke 75 om te ploegen, en het is een hobbyforum, toch? (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten