Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Wubbo »

Als je alle ICs die op Schiphol eindigen ook op Hoofddorp wil laten stoppen heb je extra perronsporen op Hoofddorp nodig. Je hebt het dan over 16 stoppende treinen per uur, theoretisch kun je dat op 2 sporen afhandelen maar in de praktijk lukt dat je niet omdat je ook al goed moet voorsorteren voor Schiphol en de Zuidtak; en nog moet kruisen op Hoofddorp Opstelterrein respectievelijk naar de opstelsporen van Hoofddorp Midden.
mattie156
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 21:22

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door mattie156 »

Wubbo schreef:Als je alle ICs die op Schiphol eindigen ook op Hoofddorp wil laten stoppen heb je extra perronsporen op Hoofddorp nodig. Je hebt het dan over 16 stoppende treinen per uur, theoretisch kun je dat op 2 sporen afhandelen maar in de praktijk lukt dat je niet omdat je ook al goed moet voorsorteren voor Schiphol en de Zuidtak; en nog moet kruisen op Hoofddorp Opstelterrein respectievelijk naar de opstelsporen van Hoofddorp Midden.
Daarom zeg ik 2 IC lijnen zijn voldoende. Die halteren dan op de sporen 2 en 3.
Ik zat zelf te denken aan

IC 1: IC Amersfoort Schothorst of IC enschede
IC 2: IC Nijmegen of IC Venlo
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Hainje »

IC Enschede reed vroeger sowieso naar Hoofddorp.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Daniel »

Was dat niet nog pré-Zuidtak toen die ICs vanaf Amsterdam Centraal de sprinterdienst naar Hoofddorp reden?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Roeland »

Wubbo schreef:Als je alle ICs die op Schiphol eindigen ook op Hoofddorp wil laten stoppen heb je extra perronsporen op Hoofddorp nodig. Je hebt het dan over 16 stoppende treinen per uur, theoretisch kun je dat op 2 sporen afhandelen maar in de praktijk lukt dat je niet omdat je ook al goed moet voorsorteren voor Schiphol en de Zuidtak; en nog moet kruisen op Hoofddorp Opstelterrein respectievelijk naar de opstelsporen van Hoofddorp Midden.
Dat klopt, maar dan is de vraag, welke trein je als eerste schrapt vanaf Hoofddorp.
Als er vanaf Hoofddorp IC's gaan rijden naar Zuid, Duivendrecht en Bijlmer, in hoeverre heb je vanaf Hoofddorp en Schiphol dan nog 4 sprinters naar Weesp nodig? Wellicht zou je dan 2 van die sprinters al op Amsterdam Zuid kunnen laten eindigen (als er westelijk van Zuid een keerspoor is), om zo meer ruimte te maken op Schiphol en op Hoofddorp?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

Nou het lijkt mij dat 4 sprinters nog steeds nodig is. Amsterdam RAI en Diemen Zuid hebben respectievelijk 7000 en 3500 reizigers. Daarvoor zijn 4 sprinters wellicht nog te weinig ook. Aangezien ik er niet vanuit ga dat de metroreizigers voor beiden ook worden meegerekend.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Roeland »

Western Soldier schreef:Nou het lijkt mij dat 4 sprinters nog steeds nodig is. Amsterdam RAI en Diemen Zuid hebben respectievelijk 7000 en 3500 reizigers. Daarvoor zijn 4 sprinters wellicht nog te weinig ook. Aangezien ik er niet vanuit ga dat de metroreizigers voor beiden ook worden meegerekend.
Ik geef niet in overweging om de frequentie voor RAI en Diemen-Z te halveren, maar alleen om 2 van de 4 sprinters na Zuid niet meer door te laten rijden naar Hoofddorp, indien er rond Schiphol / Hoofddorp een capaciteitsprobleem zou zijn.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

Oh ja, ik zie het. Ik lees eroverheen. Ik kan dan alleen maar voor jouw idee zijn. Al ben ik bezig met een eigen dienstregeling, waarbij er een sneltrein van Hoofddorp tot Weesp stopt op elk tussengelegen station en daarna in Almere Muziekwijk, Almere Centrum, Almere Buiten, Lelystad Centrum, Zwolle, Meppel, Steenwijk, Heerenveen, Leeuwarden.

Een sneltrein heeft over het algemeen meer capaciteit dan een sprinter en dat heeft dan denk ik net voldoende voor Diemen Zuid. Er is daarnaast ook een sneltrein die tot Bijlmer overal stopt en dan nog stopt in Breukelen en Maarssen. Al ben ik er nog niet zeker van, want de dienstregeling is nog in de maak en vooralsnog is dit wat het idee is. Maar meer erover als de dienstregeling af is.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door reisthijs »

Als een sneltrein zo vaak stopt, of anders gezegd: zo weinig stops overslaat zie ik de toegevoegde waarde niet zo goed.
Als het je om de capaciteit te doen is, zet dan langere sprinters in (die rijden over het algemeen niet met de maximale capaciteit) of kijk of je de frequentie kan verhogen.

Een sneltrein (of hoe je het ook wil noemen) heeft, als je het hebt over een visie op het IC-netwerk, naar mijn idee vooral zin als deze een alternatief kan zijn voor de bestaande IC. Doordat deze de middelgrote stations een verbinding geeft die beduidend sneller is dan de sprinter.
De grootste stations kunnen dan een snellere IC krijgen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Roeland »

Western Soldier schreef:Oh ja, ik zie het. Ik lees eroverheen. Ik kan dan alleen maar voor jouw idee zijn. Al ben ik bezig met een eigen dienstregeling, waarbij er een sneltrein van Hoofddorp tot Weesp stopt op elk tussengelegen station en daarna in Almere Muziekwijk, Almere Centrum, Almere Buiten, Lelystad Centrum, Zwolle, Meppel, Steenwijk, Heerenveen, Leeuwarden.
Dat lijkt me (eerlijk gezegd) een kansloze sneltrein. Friezen willen niet in Almere Muziekwijk of in Diemen-Zuid zijn. En geen enkele Zwollenaar zit te wachten op een Amere-boemel om in Duivendrecht te komen.
Een zonetrein is alleen kansrijk om middelgrote stations op het uiteinde te verbinden met de belangrijkste bestemmingen, waarbij tussenliggende non-bestemmingen worden overgeslagen.
De Friezen willen veel liever 2x/uur een IC en 2x/uur een sprinter.
Een zonetrein op de Flevolijn is wel kansrijk, maar dan zou je bijv. Zwolle - Hoofddorp moeten rijden, en dan vanaf Zwolle tot Almere Buiten stoppend, dan non-stop van Almere Buiten naar Duivendrecht, en dan nog stoppen op Zuid, Schiphol en Hoofddorp.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

De sneltrein stopt tot Almere niet vaker dan de huidige IC, behalve dan Almere Buiten. In de huidige situatie stoppen de intercity's komende uit Leeuwarden bovendien ook al niet meer in Duivendrecht. De in Lelystad Centrum eindigende IC is de enige IC komende vanaf de Flevolijn die op Duivendrecht stopt en die IC stopt momenteel bovendien ook al in Almere Buiten.

Mensen vanuit Friesland en Zwolle naar Duivendrecht hebben momenteel een overstap van 12 minuten in Lelystad Centrum. Mensen uit Leeuwarden naar Duivendrecht stoppen dus enkel extra te Almere Muziekwijk, Weesp en Diemen Zuid. Van de 3 genoemde stations heeft enkel Diemen Zuid minder reizigers dan Almere Buiten. Dus ja er zijn in mijn idee 3 extra stops, maar er verdwijnt een overstap van 12 minuten. Ik ga hierbij dus uit van een reistijdwinst van 6 minuten. Voor Amsterdam Centraal moet ook in mijn situatie worden overgestapt op Almere Centrum. Voor die reizigers komt er enkel een stop op Almere Buiten bij. De enige stations die vanuit Leeuwarden minder snel bereikt worden zijn Schiphol en Amsterdam Zuid, omdat dat wel echt aanzienlijk meer stops heeft. Daarvoor is dan de mogelijkheid om op Zwolle over te stappen op de IC uit Groningen, waarvan ik voorlopig enkel nog een stop te Almere Centrum heb voorzien.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door reisthijs »

Waarom willen reizigers uit Friesland en Zwolle naar Duivendrecht? Als het alleen maar is om over te stappen op de metro kan je beter die supersnelle IC naar Amsterdam Zuid nemen.

Als je zo'n trein nu eens niet als stoptrein naar Schiphol stuurt, maar in plaats daarvan non-stop van Almere naar Amsterdam Centraal dan lijkt me dat zinvoller.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

Ik heb zelf ook twijfel over het aantal reizigers dat vanuit Friesland naar Duivendrecht reist. De mensen die op mijn eerdere post reageerden hadden aangegeven dat een sneltrein zoals eerder door mij voorgesteld zinloos is, omdat hij voor reizigers naar Duivendrecht te veel stopt. In mijn uitwerking heb ik naast de sneltreinen ook nog IC inderdaad, maar die gaan allemaal over de Zuidtak, omdat ze daarna door moeten naar Leiden en verder en dan is Amsterdam Centraal minder handig. Voor Amsterdam Centraal heb ik een IC-pendel tussen Almere Centrum en Amsterdam Centraal, maar die rijdt dan wel 4x per uur en die rijdt nu 2x per uur en ook in de huidige situatie is het een pendel.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Wubbo »

Roeland schreef:
Wubbo schreef:Als je alle ICs die op Schiphol eindigen ook op Hoofddorp wil laten stoppen heb je extra perronsporen op Hoofddorp nodig. Je hebt het dan over 16 stoppende treinen per uur, theoretisch kun je dat op 2 sporen afhandelen maar in de praktijk lukt dat je niet omdat je ook al goed moet voorsorteren voor Schiphol en de Zuidtak; en nog moet kruisen op Hoofddorp Opstelterrein respectievelijk naar de opstelsporen van Hoofddorp Midden.
Dat klopt, maar dan is de vraag, welke trein je als eerste schrapt vanaf Hoofddorp.
Als er vanaf Hoofddorp IC's gaan rijden naar Zuid, Duivendrecht en Bijlmer, in hoeverre heb je vanaf Hoofddorp en Schiphol dan nog 4 sprinters naar Weesp nodig? Wellicht zou je dan 2 van die sprinters al op Amsterdam Zuid kunnen laten eindigen (als er westelijk van Zuid een keerspoor is), om zo meer ruimte te maken op Schiphol en op Hoofddorp?
Op Amsterdam Zuid ligt nu al een keerspoor tussen de binnensporen. Op die binnensporen zit de sprinter nu, dus hij zou nu al kunnen keren op Amsterdam Zuid. Dat hij dat niet doet heeft waarschijnlijk niet te maken met de reizigersaantallen van Hoofddorp (6x/uur richting Schiphol is voor de reizigersaantallen echt wel voldoende) maar wel voor de bereikbaarheid van Schiphol.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

Onderschat het aantal reizigers naar Hoofddorp niet. Dat zijn er ruim 16.000 dat is een heel stuk meer dan veel IC stations. Dat is namelijk meer dan Lelystad Centrum, Apeldoorn, Leeuwarden om maar wat te noemen. Dan lijkt het mij dat 6 sprinters toch wel te weinig is. Ik denk dat de 10 sprinters nu een heel reëel aantal is.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Hainje »

Mja, maar de stations van Apeldoorn, Lelystad en Leeuwarden liggen dan ook veel meer 'op zichzelf'. Terwijl Hoofddorp een van de vele stations op een paar kilometer is. Zoiets speelt natuurlijk ook mee in de afweging of een station IC-status krijgt of niet.
🍉
mattie156
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 21:22

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door mattie156 »

Wubbo schreef:
Roeland schreef:
Wubbo schreef:Als je alle ICs die op Schiphol eindigen ook op Hoofddorp wil laten stoppen heb je extra perronsporen op Hoofddorp nodig. Je hebt het dan over 16 stoppende treinen per uur, theoretisch kun je dat op 2 sporen afhandelen maar in de praktijk lukt dat je niet omdat je ook al goed moet voorsorteren voor Schiphol en de Zuidtak; en nog moet kruisen op Hoofddorp Opstelterrein respectievelijk naar de opstelsporen van Hoofddorp Midden.
Dat klopt, maar dan is de vraag, welke trein je als eerste schrapt vanaf Hoofddorp.
Als er vanaf Hoofddorp IC's gaan rijden naar Zuid, Duivendrecht en Bijlmer, in hoeverre heb je vanaf Hoofddorp en Schiphol dan nog 4 sprinters naar Weesp nodig? Wellicht zou je dan 2 van die sprinters al op Amsterdam Zuid kunnen laten eindigen (als er westelijk van Zuid een keerspoor is), om zo meer ruimte te maken op Schiphol en op Hoofddorp?
Op Amsterdam Zuid ligt nu al een keerspoor tussen de binnensporen. Op die binnensporen zit de sprinter nu, dus hij zou nu al kunnen keren op Amsterdam Zuid. Dat hij dat niet doet heeft waarschijnlijk niet te maken met de reizigersaantallen van Hoofddorp (6x/uur richting Schiphol is voor de reizigersaantallen echt wel voldoende) maar wel voor de bereikbaarheid van Schiphol.
Voldoende is het zeker niet voor Hoofddorp.
In de spits is het echt te druk
mattie156
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 21:22

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door mattie156 »

Western Soldier schreef:Onderschat het aantal reizigers naar Hoofddorp niet. Dat zijn er ruim 16.000 dat is een heel stuk meer dan veel IC stations. Dat is namelijk meer dan Lelystad Centrum, Apeldoorn, Leeuwarden om maar wat te noemen. Dan lijkt het mij dat 6 sprinters toch wel te weinig is. Ik denk dat de 10 sprinters nu een heel reëel aantal is.
Hoofddorp heeft meer reizigers dan Heerlen en Maastricht. Om maar eens 2 van nog meer IC stations te noemen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Suus »

Definieer te druk?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

Ik zeg ook niet dat het een IC status moet krijgen. Ik volg de redenering dat Hoofddorp niet een op zichzelf staand station is, zoals Apeldoorn bijvoorbeeld wel het geval is. Ik reageerde alleen op de uitspraak waarin gezegd werd dat de reden voor het doorrijden van alle sprinters van Amsterdam Zuid naar Hoofddorp niet het reizigersaantal als Hoofddorp reden heeft, maar dat het meer met de bereikbaarheid van Schiphol te maken heeft. Ook wordt er in die post gezegd dat 6x per uur een sprinter voor Hoofddorp echt wel voldoende zou moeten zijn.

Mijn reactie was geschreven met de bedoeling om die uitspraken te weerleggen. Overigens bestrijd ik in deze post niet dat Schiphol belangrijk is. Schiphol is natuurlijk nog altijd veel belangrijker en het is ook logisch dat dat een rol speelt in de doortrekking van de sprinters en ik snap ook wel dat net als voor IC dat eindigen in Schiphol praktisch onmogelijk is. In mijn vorige post en ook in deze post wil ik echter wel erop wijzen dat de belangrijkheid van Hoofddorp niet onderschat moet worden. Nog steeds ben ik inderdaad van mening dat het geen station moet worden waar IC stoppen, maar het aantal sprinters zou ik niet willen korten als er geen sneltreinen rijden. Daarvoor vind ik Hoofddorp absoluut wel een geschikte kandidaat voor. Om toch nog maar even Apeldoorn te noemen. In mijn ogen zou het niet goed zijn dat het station wordt overgeslagen door IC.

Hopelijk heb ik mijn reactie met deze post wat toegelicht?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Suus »

Ik tel op werkdagen overdag 10 sprinters per uur tussen Schiphol en Hoofddorp. Uiteraard is de verdeling niet perfect maar daar moet je de grootste drukte toch prima mee weg krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

Ik ben het met je eens dat 10 voldoende is, maar minder moeten het denk ik ook niet worden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Wubbo »

Western Soldier schreef:Onderschat het aantal reizigers naar Hoofddorp niet. Dat zijn er ruim 16.000 dat is een heel stuk meer dan veel IC stations. Dat is namelijk meer dan Lelystad Centrum, Apeldoorn, Leeuwarden om maar wat te noemen. Dan lijkt het mij dat 6 sprinters toch wel te weinig is. Ik denk dat de 10 sprinters nu een heel reëel aantal is.
Lelystad heeft ook maar 6 treinen per uur de ene kant op (richting Almere) en 4 de andere kant op (richting Zwolle). Leeuwarden heeft überhaupt maar 4 treinen (in 2016 nog 3), want de Arriva-reizigers tellen niet mee. Apeldoorn komt op 6 treinen naar Deventer, 4 naar Amersfoort en 2 naar Zutphen. Als je het dus met dit soort stations vergelijkt is de 6x per uur voor Hoofddorp een heel reëel aantal treinen. Verder in de vergelijking: Roermond zit ook op 4 (naar Weert) en 6 (naar Sittard) treinen. Rotterdam Alexander heeft er 8 in beide richtingen. Maastricht 4 (naar Sittard) om 2 (naar Randwyck); de rest van de treinen was van Veolia. Enschede heeft 18.000 reizigers en 6 treinen per uur, maar maar 1 kant op.

Met 6 treinen zit Hoofddorp dus eigenlijk mooi qua treinaantallen.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

Ja de stations hebben evenveel of minder treinen, maar elk van die stations hebben wel intercity's. IC hebben een stuk meer capaciteit. Een SLT met 12 bakken heeft 536 zitplaatsen. Een VIRM-6 heeft er met 574 al een heel stuk meer en de IC daar rijden daar over het algemeen met DDZ. Die hebben met 544 zitplaatsen in 6 bakken ietsjes minder capaciteit, maar nog steeds meer dan een SLT-12. Een gekoppelde DDZ kan tot 1088 zitplaatsen hebben. Je hebt dus 2x zoveel sprinters als IC nodig om alle reizigers te kunnen vervoeren. Een ICM heeft met 12 bakken 801 zitplaatsen dus ook nog altijd meer dan de SLT. Als je dus niet met intercitymaterieel als sprinter gaat rijden blijven 10 sprinters per uur te verdedigen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Daniel »

Nee, je moet ook de staanplaatsen nog meerekenen. In een sprinter gaan in totaal dan toch echt veel meer mensen dan in een IC
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten