Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

Een VIRM 12 en een SLT 12 en dan zeg jij dat inclusief staanplaatsen dat er meer mensen in een SLT-12 gaan? Dat kan toch nooit. Een VIRM heeft namelijk grotere balkons bij de deuren en mensen kunnen daar ook nog altijd op de trappen staan. Daarnaast kan men zowel beneden als boven staan als het moet. Het lijkt mij toch niet dat er meer mensen in een SLT-12 gaan dan in een VIRM 12.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Suus »

Een SLT12 heeft in supercrushload plek voor 696 staanplaatsen!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door regenmaker »

Western Soldier schreef:Onderschat het aantal reizigers naar Hoofddorp niet. Dat zijn er ruim 16.000 dat is een heel stuk meer dan veel IC stations. Dat is namelijk meer dan Lelystad Centrum, Apeldoorn, Leeuwarden om maar wat te noemen. Dan lijkt het mij dat 6 sprinters toch wel te weinig is. Ik denk dat de 10 sprinters nu een heel reëel aantal is.
Apeldoorn en vooral Leeuwarden hebben ook nog verbindingen van andere vervoerders. Waarschijnlijk zijn je cijfers gebaseerd op alleen die van de NS. Nou is het voor Apeldoorn niet zo dat de stoptrein Apeldoorn - Zutphen een reizigersmagneet is. Verre van eigenlijk.

Maar Apeldoorn is eigenlijk wel een slecht station om te vergelijken met Hoofddorp. Gezien de samenstelling van de bevolking en opzet van de stad.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

Dat is natuurlijk wel zo, maar neemt niet weg dat de cijfers die we kennen van NS zijn. Dat betekent dus dat er 9000 reizigers vanuit Leeuwarden met NS gaan. In Hoofddorp zijn dat er dus 16000. Hetzelfde geldt voor Apeldoorn. Daar is het aantal reizigers met NS 15000.
Suus schreef:Een SLT12 heeft in supercrushload plek voor 696 staanplaatsen!
Heb je daarvan ook cijfers van een VIRM? Waar kan je dat vinden trouwens?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Daniel »

Western Soldier schreef:Een VIRM 12 en een SLT 12 en dan zeg jij dat inclusief staanplaatsen dat er meer mensen in een SLT-12 gaan? Dat kan toch nooit. Een VIRM heeft namelijk grotere balkons bij de deuren en mensen kunnen daar ook nog altijd op de trappen staan. Daarnaast kan men zowel beneden als boven staan als het moet. Het lijkt mij toch niet dat er meer mensen in een SLT-12 gaan dan in een VIRM 12.
Fysiek misschien niet, maar Sprinters worden sowieso met meer staanplaatsen gepland dan ICs.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

Oke, daar heb je wel een punt, maar niet op de 696 staanplaatsen van Suus neem ik aan. Maar vergelijk je Hoofddorp met Wijchen, Nijmegen Dukenburg en Nijmegen Goffert dan heeft dat nog steeds ruim 2x zoveel reizigers daar zijn er al 4 sprinters nodig om alle reizigers te vervoeren. Dan zouden dat er 8 moeten zijn voor Hoofddorp Schiphol. Als je er daarbij meeneemt dat 4 ervan reizigers uit Nieuw Vennep en Sassenheim meenemen dan is er in die 4 sprinters toch ook weer iets minder aan ruimte. Daarmee blijven nog steeds de 10 redelijk goed overeind.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door trolly »

Linksom of rechtsom, het blijft een bezopen discussie in het verkeerde topic. Hoofddorp heeft o.a. vanwege zijn ligging tien sprinters per uur per richting, en dat maakt het station aantrekkelijk, waardoor het meer reizigers trekt dan Kruiningen-Yerseke. Stations met vergelijkbare reizigersaantallen moeten het vaak met minder treinen stellen, maar guess what? Die liggen niet aan zo'n beetje de drukste verbinding van Nederland. Gaan we nu vanwege het calvinistischautistisch gelijkheidsdenken het aantal treinen beperken, of houden we het lekker pragmatisch zoals het nu is?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

Oke, daar heb je ook een punt. Overigens kwam deze discussie voort uit het wel of niet inleggen van sneltreinen naar Hoofddorp. Maar IC er laten stoppen is echt niet nodig.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door SLToilet »

Zolang een middelgrote plaats een hele berg sprinters heeft en niet gek ver hoeft te reizen voor een IC, beide het geval in Hoofddorp, kun je in het huidige systeem goed af met sprinters. Dit geldt in zekere mate ook voor bijvoorbeeld Houten, Barendrecht, Zwijndrecht, Rijswijk, Voorburg, Utrecht Overvecht, hun situaties volstaan redelijk tot goed vanwege een frequente sprinterverbinding, en eerlijk gezegd vond ik dat ook in de tijd dat Almere Buiten alleen sprinters had. Een plaats als Zoetermeer vind ik een randgeval omdat het aantal inwoners fors is. En natuurlijk zou ik veel van dat soort locaties een snellere verbinding toewensen, maar het is daarbij uitkijken voor:

- Mastwijkisme: teveel stations vertragen de lijn
- Lagere frequenties voor de kleinere stations, zeker als de markt toch wat verzadigd blijkt te zijn en de sporen vol. Zeker op minder frequente lijnen loont het om veel stations tussen de IC-stations te hebben. Jammer voor de middencategorie, maar goed voor de grote en kleine stations.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Roeland »

SLToilet schreef:en eerlijk gezegd vond ik dat ook in de tijd dat Almere Buiten alleen sprinters had. Een plaats als Zoetermeer vind ik een randgeval omdat het aantal inwoners fors is. En natuurlijk zou ik veel van dat soort locaties een snellere verbinding toewensen, maar het is daarbij uitkijken voor:
Het probleem van Almere Buiten is tweeledig: de hoofdbestemming (Amsterdam) ligt niet dichtbij omdat er teveel tussenstations zijn (tussen Buiten en Amsterdam CS liggen maar liefst 8 stations) en de sprinterverbinding met Schiphol is belabberd vanwege de lange wachttijden van de Schiphol-sprinters op Weesp.
Probleem van Zoetermeer is, dat een kwartiersfrequentie van de sprinters economisch niet meer haalbaar is bij een IC-stop in Zoetermeer. Dan zouden de andere sprinterstations hun frequentie gehalveerd zien, en krijgt Zoetermeer een scheve 5-25 tijdligging. Daarom is de huidige 4-4 frequentie op Den Haag - Gouda voor bijna iedereen het beste (en het biedt ook de Zoetermeerders een goede kwartiersdienst op Utrecht, met weliswaar één overstap).
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

Toch denk ik voor Zoetermeer dat je er op middellange termijn niet onderuit komt om de hele spoorlijn te verdubbelen.De regio groeit ontzettend hard namelijk. Als het eenmaal zover is kan een IC er natuurlijk prima stoppen. Als je het zou willen tenminste.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Roeland »

Western Soldier schreef:Toch denk ik voor Zoetermeer dat je er op middellange termijn niet onderuit komt om de hele spoorlijn te verdubbelen.De regio groeit ontzettend hard namelijk. Als het eenmaal zover is kan een IC er natuurlijk prima stoppen. Als je het zou willen tenminste.
Die hele spoorlijn verdubbelen? Waarom?
Zoetermeer - Den Haag wordt grotendeels door de Randstadrail bediend, dus volgens mij volstaat op die lijn prima de huidige 4+4 bediening. Bij reizigersgroei kun je in de spits wellicht wat langere treinen inzetten?
Volgens https://www.treinreiziger.nl/aantal-en- ... 2013-2016/ hebben de tussenliggende stations in 2016 samen 13.500 reizigers:
Den Haag Ypenburg 2425
Voorburg 2243
Zoetermeer 5349
Zoetermeer Oost 3482
Met een groei van 4% tussen 2013 en 2016.
Ter vergelijk: alleen Rijswijk heeft al meer dan 7.700 instappers per dag
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

Klopt, maar het aantal IC zal daar wel verhogen. Overigens zeg ik daarmee niet dat IC daar moeten stoppen, maar als je het aantal IC wilt verhogen zal je een deel de spoorlijn 4 sporig moeten maken.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Roeland »

Western Soldier schreef:Klopt, maar het aantal IC zal daar wel verhogen.
Dan weet jij meer dan ik... Heb je een bron voor deze interessante informatie?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Western Soldier »

Nu nog niet, maar de regio groeit hard dus je kan ervan uitgaan dat over een jaar of 10 het huidige aantal niet meer genoeg zal zijn en dan zal je er niet aan ontkomen om elke 10 minuten een IC te laten rijden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Yanaike »

Mwah... De 'regio', i.e. Gouda en omgeving, ligt in het groene hart, en zal m.i. de komende periode niet heel veel meer gaan groeien, misschien zelfs krimpen. Steden als Den Haag en Rotterdam blijven wel groeien natuurlijk, maar het effect daarvan zal vooral te zien zijn op de Oude Lijn (zie o.a. spoorverdubbeling Rijswijk - Delft Zuid).

De ICs Utrecht - Den Haag worden op dit moment (in de spits) (voor zo ver ik kan zien) gereden met ICM-6, ICM-7, NID-6 en een enkele NID-8 of ICM-10. Een reizigersgroei tussen Utrecht en Den Haag kan op de korte termijn prima opgevangen worden door langere treinen in te zetten, meer dubbeldeksmaterieel en met de parallel lopende RandstadRail.

Er zijn genoeg trajecten waar ik binnen korte termijn 6 ICs per uur zie rijden: Utrecht-Schiphol, Utrecht-Amersfoort, Lelystad-Schiphol-Leiden-Den Haag, Utrecht-Arnhem, Amsterdam-Rotterdam (over de HSL) en Amsterdam-Alkmaar. Utrecht-Den Haag staat met z'n 4 ICs (waarvan 2 pendeltreinen) voorlopig nog niet in dat lijstje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Vinny »

Ik ben trouwens een van de reizigers die af en toe Hoofddorp-Leeuwarden bereist. Hoofddorp heeft het beste (snelste) aansluitende busvervoer. Ik zie trouwens wel wat in een 'IR' die tussen Lelystad en Leeuwarden op alle tussengelegen stations stopt en een 'IC' die alleen stopt te Lelystad, Zwolle, Heerenveen en Leeuwarden. Tussen Hooddorp/Schiphol en Lelystad rijden beide treinen als IC aangevuld met sprinters. Voor Groningen een vergelijkbare bediening.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door The best »

Ik moet zeggen dat ik het nut daarvan niet echt zie eigenlijk. Hoe het zit op de Friese tak weet ik niet, want daar reis ik bijna nooit. Maar ik reis wel met enige regelmaat van en naar Groningen. Sinds daar 2 sprinters en twee intercitys zijn gaan rijden, is de dienstregeling echt een stuk beter geworden. Daarnaast vraag ik me af hoeveel mensen vanaf de stations tussen Groningen en Zwolle over Zwolle heen reizen. Ik waag het te betwijfelen of dat een IR rechtvaardigt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Vinny »

Hoogeveen, Kampen-Zuid en Dronten willen graag of verdienen een snelle en comfortabele verbinding met de Randstad. Wolvega krijgt ook weer een goede verbinding terug.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Nitein-Repart »

Yanaike schreef:Mwah... De 'regio', i.e. Gouda en omgeving, ligt in het groene hart, en zal m.i. de komende periode niet heel veel meer gaan groeien, misschien zelfs krimpen. Steden als Den Haag en Rotterdam blijven wel groeien natuurlijk, maar het effect daarvan zal vooral te zien zijn op de Oude Lijn (zie o.a. spoorverdubbeling Rijswijk - Delft Zuid).

De ICs Utrecht - Den Haag worden op dit moment (in de spits) (voor zo ver ik kan zien) gereden met ICM-6, ICM-7, NID-6 en een enkele NID-8 of ICM-10. Een reizigersgroei tussen Utrecht en Den Haag kan op de korte termijn prima opgevangen worden door langere treinen in te zetten, meer dubbeldeksmaterieel en met de parallel lopende RandstadRail.

Er zijn genoeg trajecten waar ik binnen korte termijn 6 ICs per uur zie rijden: Utrecht-Schiphol, Utrecht-Amersfoort, Lelystad-Schiphol-Leiden-Den Haag, Utrecht-Arnhem, Amsterdam-Rotterdam (over de HSL) en Amsterdam-Alkmaar. Utrecht-Den Haag staat met z'n 4 ICs (waarvan 2 pendeltreinen) voorlopig nog niet in dat lijstje.
Als al die aansluitende lijnen 10-minutendiensten kennen moet je voor Utrecht-Den Haag en Utrecht-Rotterdam, alsmede voor andere aansluitende lijnen met een kwartiersdienst kiezen tussen een 10-minutendienst en een 20-minutendienst. Als er groei mogelijk is voor Utrecht-Den Haag en Utrecht-Rotterdam dan moet je zeker naar een 10-minutendienst. Als er geen groei mogelijk is, dan moet je naar een 20-minutendienst. Op alle lijnen met kwartiersdienst die aansluiten op een ETMET-as moet zo'n afweging gemaakt worden, iedere 10 of iedere 20 minuten een trein. Een 10-minutendienst is nog echt geen metro-frequentie, eerder een S-Bahnfrequentie. Echte metro's rijden iedere vijf minuten of vaker, de "metro's" in Nederland zijn ook eerder S-Bahnen vanwege de 10-minutenfrequenties en de lijnbundels. Het is voor het Nederlandse spoornet nog steeds erg belangrijk dat er aansluitingen zijn op knooppunten en het liefste ook gelijk verdeeld over de uren, dat gaat niet lukken als de ene helft een 10-minutendienst rijdt en de andere helft een 15-minutendienst.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Yanaike »

Over welke aansluitende lijnen heb je het dan? Bij mijn weten is Utrecht-Den Haag een redelijk losliggende lijn, zonder cross-platform overstappen naar andere corridors. Hooguit in Gouda op treinen naar Rotterdam, maar als die ook 4x/uur blijven rijden is daar geen enkel probleem.

Beide uiteinden van de lijn, zowel Utrecht Centraal als Den Haag Centraal zijn grote stations waar een hoop treinen stoppen, verspreid over het uur. Op deze stations kun je nooit alle treinen op elkaar afstemmen. Dan maakt het niet uit dat de treinen Utrecht – Den Haag niet in een 10/10/10-patroon liggen, maar dan kan een kwartier dienst ook prima. Het ene kwartier heb je bijvoorbeeld een goede aansluiting op de intercity naar ’s-Hertogenbosch, het andere kwartier heb je dan misschien juist een goede aansluiting op de intercity naar bijvoorbeeld Arnhem en een wat langere overstap als je richting ’s-Hertogenbosch rijdt. Vanuit de andere kant is het ook prima, de ene trein sluit misschien beter aan op een IC naar Den Haag, de volgende trein sluit dan juist weer beter aan op een IC naar Rotterdam en de daaropvolgende trein sluit misschien weer goed aan op een IC naar Leiden.

Dat er één of enkele corridors met een 10-minutenfrequentie rijden, hoeft toch niet te betekenen dat alle spoorlijnen in Nederland meteen moeten omschakelen naar een 10- of 20-minutenfrequentie?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Suus »

Utrecht - Den Haag ([serie=Intercity|2018|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie]) heeft in Utrecht Centraal op dit moment een cross-platform overstap op de [serie=Intercity|2018|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2018|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] van/naar Zwolle. Om dat te realiseren wordt er gekeerd op de [serie=Intercity|2018|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie]. Ik weet trouwens niet dat of de cross-platform in de dienstregeling 2019 behouden blijft, omdat er een iets ander patroon komt door de komst van Zoetermeer-Lansingerland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door Wubbo »

Als ik de adviesaanvraag aan het Locov goed gelezen heb blijft deze overstap intact, dat zal dan ook wel cross-platform blijven gezien de verschuivingen in tijden die daar ook genoemd worden.

Overigens is de vraag hoe lang Eindhoven - Amsterdam met een tienminutendienst voldoende capaciteit kan blijven bieden voor de reizigersaantallen. Ik zou niet verbaasd zijn als dat in 2040 niet meer genoeg is en we dus aan een 7,5-minutendienst toe zijn. Dan kun je weer prima kwartierdiensten rijden op de andere routes.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door hidihi »

Ik heb nog eens diep nagedacht over Hoofddorp. De oplossing voor het capaciteitsprobleem is simpel. De huidige stoptrein wordt door een SLT trein uitgevoerd. Een DDZ trein kan de stoptrein Leiden Amsterdam gewoon rijden waardoor het capaciteitsprobleem opgelost wordt. Mijn visie voor het OV is heel simpel elke 15 minuten een IC/sneltrein naar alle middelgrote plaatsen rond de 10.000 inwoners(met enkele uitzonderingen). Tussen Amsterdam,Den Haag, Utrecht en Rotterdam rijdt er elke 7,5 minuut een IC. Almere krijgt naar alle windstreken elke 7,5 minuut een stoptrein/IR trein.

Naast de andere ideeën die ik al besproken heb, moet er nog veel aangepast worden aan de infrastructuur. Het duurt jaren voordat alle infra aanpassingen die ik voor ogen heb klaar zijn. Met de huidige infrastructuur is wel meer mogelijk dan nu gedaan wordt.

Een kleine selectie van mijn ideeën.

Utrecht Rotterdam Den haag

Vanuit Utrecht gaat er elke 10 minuten een IC trein die zowel Rotterdam en Den haag aandoet. Dit betekend dat er elke 5 minuten een sneltrein trein tussen Gouda en Utrecht gaat. De drie grote plaatsen hebben bus/tram/metro verbindingen die 6x per uur of vaker gaat. Hierdoor is een frequent treinnetwerk nodig.

Gouda Rotterdam
De stoptrein frequentie tussen deze 2 plaatsen gaat van 4x per uur naar 3x per uur. hierdoor wordt er ruimte gemaakt voor goederentreinpadden en de IC Utrecht Delft. De stoptreinen Rotterdam Gouda houdt de zelfde reistijd maar tussen Gouda en Rotterdam wordt de reistijd 5 minuten langer omdat de stoptrein na Alexander op een goederenspoor gezet wordt om 2 sneltreinen te laten passeren.

Gouda Den Haag
De stoptrein gaat 3x per uur rijden. De stoptreinen staan langere tijd stil in Den Haag Ypenburg. De sneltreinen kunnen daar de treinen passeren. Er rijdt ook een IR trein die alleen Zoetermeer en Zoetermeer oost aandoet. hierdoor krijgen 2 van de 3 stations in Zoetermeer een 10 minuten dienst.

IC Utrecht Gouda Delft
Als tijdelijke oplossing stel ik voor om een sneltrein te introduceren die de route Utrecht,Gouda,Alexander,Schiedam,Delft,Den haag Holland spoor,Gouda,Utrecht aan doet. Door deze trein slechts naar 1 richting in te leggen wordt er voorkomen dat de trein het spoor kruist. Hierdoor krijgt krijgt Delft een goede verbinding naar Utrecht en Gouda. Deze trein rijdt 3x per uur.

Sneltrein Gouda Amsterdam CS
Om Alexander en Gouda een snelle verbinding naar Belmer Arena en CS te geven wordt er een sneltrein ingelegd die 2 tot 3 maal per uur een snelle verbinding geeft vanaf Gouda naar Amsterdam

Overstap IC/stoptrein. Alle stoptreinen vanuit Rotterdam/Den Haag krijgen een goede crossover overstap op Gouda op een IC trein van en naar Utrecht.

Treinen Rotterdam Den Haag
Op dit traject gaat er 8 sneltreinen en 8 stoptreinen rijden. De frequentie wordt tussen Rotterdam en Den haag een scheve dienstregeling waarbij er elke 6 tot 9 minuten een trein vertrekt. Dit wordt gedaan om ruimte te maken voor de sneltrein Utrecht Delft. naar de andere kant wordt er wel een rechte frequentie geleverd. Er rijden zowel 4 stoptreinen en 4 sneltreinen na den Haag holland spoor verder naar Leiden en Haarlem de overige treinen gaan naar Den haag centraal.

Den haag, Leiden, Amsterdam
Er wordt een IC geïntroduceerd die alleen Den haag CS,Haarlem, Sloterdijk en Amsterdam CS aandoet. Hierdoor wordt de reistijd verkort waardoor Den haag meer snelle verbindingen tussen Den haag en Amsterdam krijgt. De IC rijdt elke 15 minuten en vertrekt 7/8 minuten na de sneltrein naar Schiphol. De sneltrein Den haag CS, Den Haag LOI, Leiden,Schiphol vertrekt elke 15 minuten en krijgt een crossover overstap van 2 tot 3 minuten op Schiphol op de IC direct naar Amsterdam CS. Hierdoor kunnen reizigers snel overstappen op de IC direct waardoor er 8 reismogelijkheden tussen Den Haag CS en Amsterdam CS ontstaat. Een ander voordeel is dat reizigers vanuit Rotterdam kunnen overstappen op de sneltrein naar Groningen waardoor de reismogelijkheden vanuit Rotterdam naar Zwolle en Groningen vergroot wordt van 2x naar 4 maal per uur. Om Leiden 4x per uur te bedienen met Utrecht. Rijdt er aanvullend naast de reguliere IC een speciale trein via Schiphol. Deze trein rijdt tussen Schiphol en Utrecht en slaat alle tussen stations over.

Zwolle
Er rijden 4 snel/IC treinen tussen Zwolle en Groningen. vanaf Groningen rijden er 2x naar Rotterdam(via Amersfoort) en 2x per uur naar Den Haag via Schiphol. Vanaf Leeuwarden is er 2x per uur een speciale IC trein die alleen in Heerenveen stopt. Deze trein rijdt na Zwolle door naar Amsterdam CS en deze trein stopt alleen in Lelystad. In Lelystad is er een speciale crossover overstap op de stoptrein naar Almere.

ik heb nog veel meer ideeën en plannen maar ik heb al een gedeelte van deze plannen in een eerdere post besproken. ook zitten er plannen tussen waarbij de NS over regionale spoorlijnen moet rijden. Door vele verplichte afstemmingen zijn deze plannen niet op korte termijn uitvoerbaar.

Op papier zijn sommige ideeën niet uitvoerbaar door de verplichte goederenpaden. Ik stel voor om enkele treinen geen gegarandeerd vertrek te geven en deze alleen te laten rijden als er geen goederentrein over het pad rijdt.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Eigen lange-termijnvisie intercity-netwerk Nederland (ca 2040/2050)

Bericht door The best »

Stoppen de sneltreinen/IC-treinen tussen Groningen en Zwolle ook op de tussengelegen stations? Mocht dit niet het geval zijn, dan lijkt het mij een behoorlijke overkill.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten