Visie op verschillende treinsoorten

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Visie op verschillende treinsoorten

Bericht door Western Soldier »

In het topic over de IC verbindingen wordt er gesproken over treinsoorten. Graag wil ik mijn visie delen op hoe ik er tegen aankijk, maar omdat ik voor een deel een discussie wil voeren over verschillende treinsoorten in het algemeen open ik er een apart topic voor. Ik heb er wel een verouderd topic over gezien, maar dat gaat meer over of we meerdere treinsoorten willen invoeren. Ik wil graag de focus leggen op het definiëren van de verschillende treinsoorten.

In mijn ogen even per treinsoort wat de primaire doelen zouden moeten zijn. Hierbij geef ik niet aan of treinsoorten moeten rijden, maar wat in mijn ogen het efficiëntst is. Om het duidelijk te maken wat ik bedoel noem ik wel voorbeelden waar een dergelijke trein kan worden ingezet.

Stoptreinen/Sprinters:
Treinen met als doel om reizigers binnen de regio tussen grote stations te verplaatsen. Hiervoor doen de sprinters elk station aan wat ze tegenkomen. Als er een sneller alternatief is dan blijven in de sprinter zullen veel reizigers overstappen op het snellere alternatief. Sprinters die meer dan 2 grote stations aandoen zullen amper reizigers hebben die van het eerste grote station naar het laatste grote station reizen. Het laten rijden van lange afstanden mry sprinters zal doorgaans niet bedoeld zijn omdat er zoveel reizigers de hele rit blijven zitten, maar meer vanuit praktische overwegingen, omdat keringen langer duren dan een gewone haltering en door het laten doorrijden kan perroncapaciteit beter benut worden.

IR-treinen:
Tussen grote stations liggen meerdere grote stations. Soms komt het voor dat een deel van deze opeenvolgende stations voornamelijk op één van de grote stations aan weerszijden van het traject gericht zijn. Tussen Zwolle en Amersfoort heeft een sprinter veel tijd nodig om het hele deel af te leggen. Een groot deel van de reizigers zal ook naar of via Amersfoort of Zwolle reizen. Tussen Harderwijk en Amersfoort hebben de stations bovendien gemiddeld meer reizigers dan tussen Harderwijk en Zwolle. Van die reizigers is bovendien een aardig percentage wat richting Utrecht reist. Het aantal reizigers dat specifiek tussen 2 sprinterstations waar dan ook reist is een minder percentage. Nunspeet is weliswaar ook nog aardig, maar heeft een minder duidelijk een sterke stroming richting Utrecht. Je kan hiervoor een extra sprinter inleggen tot aan Harderwijk, maar er zullen niet bijzonder veel reizigers tussen Harderwijk en Amersfoort zijn die specifiek naar Bilthoven of Den Dolder reizen, die hebben op zichzelf nog best wat reizigers, maar er rijden daar sowieso al meer treinen. IR treinen tussen Utrecht en Zwolle kunnen een oplossing bieden door enkel tussen Harderwijk en Amersfoort elk station aan te doen en op de rest van het traject de stations over te slaan.

Sneltreinen:
Sneltreinen zijn er om stations die voor de regio belangrijk zijn te verbinden. Denk hierbij aan stations met een regionale overstapfunctie zoals Zutphen, Weesp, Meppel, Almelo, Geldermalsen of Roermond. Andere stations die in aanmerking komen zijn die van kleine en middelgrote steden die geen noemenswaardige knooppuntfunctie hebben, maar die wel meer reizigers hebben dan gemiddeld en geen onderdeel vormen van een keten van dergelijke stations, zoals tussen Harderwijk en Amersfoort wel het geval is. Stations in deze categorie zijn in mijn ogen Oss, Doetinchem, Sneek, Heerenveen, Weert en Zoetermeer. De laatste categorie stations die een sneltrein verdienen zijn stations met een busstation die een rol van betekenis speelt, omdat er van een dergelijk station naar meerdere plaatsen bussen vertrekken, maar waar de plaats niet extreem uit het oog springt ten opzichte van de regio. Stations die in mijn ogen deze categorie vullen zijn Beverwijk, Driebergen-Zeist en Dieren.
Grote voorstadshaltes die meerdere woonwijken en enkele (grote) winkelcentra vertegenwoordigen en bovendien op stadsvervoer een overstap bieden kunnen ook als sneltreinstation geschikt zijn. De scheidslijn tussen IR en Sneltreinen is hierin in mijn ogen heel dun.

Intercity's:
In mijn ogen zijn intercity's treinen die enkel stoppen op stations die van nationaal belang zijn. Per stad is dat meestal maar één station en dat is dan ook het hoofdstation. Amsterdam (Zuid, Sloterdijk, Amstel) en Den Haag (HS) zijn hierin wat mij betreft de enige uitzonderingen. Dit zijn allemaal stations die in de nationale top 20 staan qua reizigers. Om die reden vind ik het echt wel te rechtvaardigen dat daar een IC stopt. Ook hierin is de scheidslijn met de sneltrein dun.

Internationale treinen:
Internationale treinen kunnen deels in dezelfde categorieën worden ingedeeld, alleen internationale reizigers over de lange afstand hebben veelal andere belangen dan nationale reizigers. Dergelijke reizigers zullen (afgezien van de grenssteden) niet dagelijks reizen en zullen daarmee ook geen schoolgaande reizigers. Zakelijke reizigers zullen vaak meerdere dagen in Nederland blijven en deze mensen zoeken naar hotels in de centra van de steden waar ze zijn moeten. Internationale treinen stoppen in mijn ogen enkel in de grote steden en op stations waar een belangrijke overstapfunctie is. De enige stad waarbij in mijn ogen met 2 stations in aanmerking komen is Amsterdam, maar dat komt meer vanwege het feit dat Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal niet op dezelfde route liggen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover en vooral naar jullie aanvullingen. Zeker met de scheidslijnen die ik schets kom ik er niet uit.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Alargule

Re: Visie op verschillende treinsoorten

Bericht door Alargule »

Mijn bescheiden mening: het lijkt me zinloos een discussie over treinsoorten te voeren, los van een specifieke context. Je zou eerst een probleemstelling moeten definiëren, bijvoorbeeld: het huidige ic-netwerk is te traag. Dan zou je moeten analyseren: waar is het te traag (het zal van route tot route verschillen)? Daarna kun je verbetervoorstellen maken (minder stops, of extra treinsoort), rekening houdend met inpasbaarheid en voor- en nadelen voor het hele netwerk.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Visie op verschillende treinsoorten

Bericht door Western Soldier »

Heb je ook wel weer gelijk in, alleen om de discussie over treinsoorten in het IC topic te doen vind ik toch ook weer niet de juiste plek.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Visie op verschillende treinsoorten

Bericht door SLToilet »

Ik meende me ergens te herinneren dat een draadje als deze weleens eerder heeft bestaan (misschien zelfs meerdere keren, maar deze kon ik snel vinden):

viewtopic.php?f=57&t=13136
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Visie op verschillende treinsoorten

Bericht door Western Soldier »

Blijkbaar heb ik erover heen gekeken.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten