Beter OV voor Bosch en Duin!

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Beter OV voor Bosch en Duin!

Bericht door Ferdinand »

Bosch en Duin is een buurtschap ten noorden van Zeist met voornamelijk villa's. Bosch en Duin heeft ongeveer 2000 inwoners en een lage bevolkingsdichtheid van 369 inw./km^2.

Niet zo lang geleden kwam er een klacht bij de buurtvereniging van Bosch en Duin. Iemand klaagde over het slechte OV in Bosch en Duin. Op dit moment heeft Bosch en Duin officieel slechts één bushalte aan de rand van het buurtschap bij Den Dolder. Deze bushalte is dus totaal niet aantrekkelijk voor de mensen die in Bosch en Duin moeten zijn dus kiezen veel mensen de fiets, maar meestal dan nog de auto. Om dit probleem op te lossen moet het OV in Bosch en Duin dus verbeterd worden. Een instantie waar veel mensen werken en wonen is het verzorgingshuis 'De Wijngaard'. Personeel van dit complex zou graag met het OV naar het werk willen als dat mogelijk zou zijn. Naast De Wijngaard zijn er nog twee andere kleine zorginstellingen in Bosch en Duin die ook graag verbonden met het OV zouden willen zijn. Op dit moment rijden er veel taxibussen van vooral de Wijngaard af en aan met bejaarden en dat zou kunnen veranderen met een beter OV-netwerk.

Maar laten we dus eerst kijken wat de situatie nu is:
Afbeelding

Op dit moment hebben de Bosch en Duiners voor het OV alleen de volgende opties:
-Dijnselburg (72,575)
Is dichtbij voor de mensen in het zuiden van Bosch en Duin en heeft een snelle bus naar Amersfoort en Nieuwegein die in de spits vaak rijdt. De buurtbus is handig voor mensen die in Zeist moeten zijn. Toch is deze halte te ver voor veel inwoners.

-Prins Alexanderweg (52,56,59,381)
Te ver voor een groot deel van Bosch en Duin, maar heeft wel veel busdiensten in veel richtingen.

-Vossenlaan (59)
De enige halte die echt in Bosch en Duin ligt, maar is desondanks voor veel Bosch en Duiners ver lopen. Ook rijdt bus 59 niet heel vaak en gaat niet naar populaire bestemmingen.

-Station Den Dolder (59,SP Utrecht-Zwolle, SP Utrecht-Baarn)
De meeste Bosch en Duiners maken dikwijls gebruik van dit station, maar gaan dan meestal met de auto omdat het helemaal in het noorden ligt. Er rijdt wel vaak een sprinter naar Utrecht wat aantrekkelijk is voor forenzen.


Belangrijke instanties in Bosch en Duin (voornamelijk zorginstellingen)
Afbeelding

Ik heb 3 opties bedacht om het OV beter en aantrekkelijker te maken voor Bosch en Duin. Ze staan op volgorde van haalbaarheid. De eerste optie is dus het meest haalbaar.

Optie 1: verleggen van buurtbus 575

Momenteel rijdt buurtbus 575 Bosch en Duin voorbij over de Amersfoortseweg (N237). Dat is erg zonde omdat er naast de Amersfoortseweg een buurtschap ligt dat ook graag een OV-verbinding zou willen hebben. Mijn idee was dus om de buurtbus vanaf Dijnselburg naar Bosch en Duin te laten gaan via de Mesdaglaan. Op de Mesdaglaan is het niet heel veilig om een halte te plaatsen omdat het een vrij drukke weg is. Later op de Mesdaglaan waar de Mesdaglaan overgaat in de Duinweg zou wel een simpele halte kunnen geplaatst worden om het midden van Bosch en Duin te bedienen. Vervolgens maakt de buurtbus een scherpe bocht naar rechts naar de Duinweg waar die nog een keer halteert bij De Wijngaard om het verzorgingscomplex en de omliggende straten te bedienen. Even later zou hij nog een keer kunnen stoppen bij 'De Fontein' wat ook een verzorgingshuis is, maar ik denk dat dat niet heel haalbaar is. Hierna vervolgt de buurtbus zijn originele route over de Amersfoortseweg. Deze omweg moet niet langer dan 2 minuten duren. Nadeel van dit plan is dat je vooral het zuiden van Bosch en Duin bereikt en niet het noorden, maar is wel gemakkelijk te implementeren in de huidige route. Op de kaart zou deze wijziging er zo uit zien:
Afbeelding

Optie 2: Nieuwe verbinding tussen station en Wijngaard

De trein is wel de snelste optie om ergens te komen met het OV dus zou een directe verbinding tussen De Wijngaard en station Den Dolder ook kunnen werken. Deze bus zou dan alleen enigszins rendabel kunnen zijn als deze alleen in de spits rijdt om het personeel naar het verzorgingscomplex te laten gaan. In de ochtendspits richting de Wijngaard en de avondspits richting Den Dolder. Nadeel van dit is dat de bewoners van Bosch en Duin er niet veel van zullen merken.
Wel is een vergelijkbare bus in Bilthoven ook opgezet; bus 258 die tussen station Bilthoven en Berg en Bosch rijdt. In Bosch en Duin zouden we hetzelfde kunnen proberen met bus 259 dan (als afleider van bus 59). Dan wel met een 8-persoonsbusje Zo zou deze lijn er dan uitzien:
Afbeelding

Optie 3: Nieuwe buurtbuslijn tussen Zeist en station Den Dolder (via Bosch en Duin)

Een compleet nieuwe buurtbuslijn is duur en op een groot deel van deze lijn rijdt al een bus dus dit is niet heel haalbaar, maar zou wel een perfecte oplossing voor Bosch en Duin zijn. Deze lijn zou dan vanaf het busstation de route van buurtbus 575 volgen tot Bosch en Duin en vanaf daar door Bosch en Duin gaan over achtereenvolgend de Mesdaglaan, Populierenlaan (om de Wijngaard mee te pakken) en dan de Duinweg en Baarnseweg. Heel Bosch en Duin zou dan goed verbonden zijn met het OV. Deze nieuwe buurtbuslijn kan bereden worden door de bestaande BBVS met 8-persoonsbusjes. Deze nieuwe buurtbuslijn zou dan nummer 559 moeten krijgen en zou zo rijden:
Afbeelding

Bedankt voor het lezen en laat me weten hoe haalbaar mijn plannen zijn! :)
Laatst gewijzigd door Ferdinand op zo 13 mei 2018, 13:56, 7 keer totaal gewijzigd.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Beter OV voor Bosch en Duin!

Bericht door huibf »

ik mis de plaatjes
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin!

Bericht door Ferdinand »

Bovenste regel :wink:

Ik zit nu te pielen met paint en ik moest per se eerst de tekst uploaden om het te voltooien.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Beter OV voor Bosch en Duin!

Bericht door Z2N »

Gezien de gemiddelde woz-waarde in het dorp denk ik dat de behoefte naar ov niet groot genoeg is om iets meer te creëren dan dat er nu is. Station Den Dolder is prima te fietsen, en dekt die overgebleven vraag af.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Beter OV voor Bosch en Duin!

Bericht door SuperGhost »

Maar aangezien lijn 59 er nu letterlijk langsheen loopt, kan het wellicht wel een optie zijn om die lijn iets te verleggen zodat hij er doorheen kan rijden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Beter OV voor Bosch en Duin!

Bericht door Z2N »

De 59 rijdt met Amba's, ik heb sterke twijfels over of het überhaupt past om bussen door de kern te laten rijden, hier wordt ik niet vrolijk van.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Beter OV voor Bosch en Duin!

Bericht door jelmerrr »

Een richtigswegen maken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin!

Bericht door Daniel »

En als je 59 omlegt zou Huis ter Heide z'n bus weer verliezen. Het aantal instappers daar zou qua aard van de bebouwing wel redelijk vergelijkbaar moeten zijn: dat is erg laag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin!

Bericht door Ferdinand »

Ik weet zeker dat er mensen gaan zeiken als er een grote streekbus door de straat rijdt. Als je vanaf Nepveulaan 59 via Dijnselburg door Bosch en Duin zou laten rijden verliezen de Verzetswijk en Huis ter Heide hun 59. In de Verzetswijk en Huis ter Heide zijn veel meer potentiële reizigers dan in Bosch en Duin. Huis ter Heide-Noord zou zelfs helemaal OV-loos zonder 59 terwijl ook daar veel ouderen (park Rodichem) wonen die graag met de bus reizen.

En aan Z2N: station Den Dolder is toch echt voor een groot deel van Bosch en Duin 3 tot 4 km fietsen en dat is het niet waard alleen maar om op een vertrekpunt te komen. Dat de WOZ-waarde in Bosch en Duin hoog is wil niet meteen zeggen dat er weinig mensen zijn die van het OV willen gebruik maken. Er wonen heel veel ouderen in Bosch en Duin die niet kunnen/mogen/willen autorijden om naar hun bestemming te komen. Nu worden daar taxi-busjes voor gebruikt, maar dat hoeft met een OV-verbinding straks veel minder vaak.

Leuk feitje trouwens: de wijk Vollenhove wat direct aan Bosch en Duin grenst is in alle opzichten precies het tegenovergestelde van wat Bosch en Duin is :lol:

Het is ook leuk om eens te kijken op http://www.edugis.nl/ en dan de afstand tot OV-filter aan te zetten.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin!

Bericht door reisthijs »

Ferdinand schreef:En aan Z2N: station Den Dolder is toch echt voor een groot deel van Bosch en Duin 3 tot 4 km fietsen en dat is het niet waard alleen maar om op een vertrekpunt te komen.
Ik vind het echt wel de moeite waard als je met 10 tot 15 minuten fietsen op het dichtstbijzijnde station kan zijn. Daarom doe ik dat dagelijks. De bus is niet heel veel sneller.
Voordeel van fietsen is dat je elk kwartier met de trein van/naar Utrecht kan, je bent niet afhankelijk van de frequentie van de bus.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin!

Bericht door Ferdinand »

Ik zelf vind het ook geen probleem om even een kwartier te fietsen naar station Den Dolder, maar zoals ik al zei; veel ouderen zouden ook graag van het OV gebruik willen maken, maar voor hen is station Den Dolder te ver omdat zij vaak slecht ter been zijn. Tevens kun je vanaf Den Dolder niet naar Zeist voor de lokale voorzieningen. Buurtbus 575 zou de ouderen van De Wijngaard naar het zwembad, centrum, ziekenhuis en station kunnen brengen en dat zijn de bestemmingen waar de ouderen naartoe willen.
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Beter OV voor Bosch en Duin!

Bericht door PatrickM »

Het idee is leuk, maar zoals Z2N al zegt staan er bij dit soort huizen in de regel 3 auto’s op de oprit tegenover 2 rijbewijsbezitters, dus heel veel vraag zal er niet zijn. Hier is ook zo’n wijk, en hier is het 3,1 kilometer lopen naar de dichtsbijzijnde bushalte. Als ik deze situatie bekijk zie ik dat er op maximaal 1,5 kilometer afstand een halte is. Dat is opzich best prima te doen.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin!

Bericht door Ferdinand »

Het vervolg van dit idee: BBVS zegt dat ze bezig zijn met het aanpassen van de route omdat er op veel plekken onnodig lang gewacht moet worden. Mijn voorstel wordt serieus genomen door de planners.
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Beter OV voor Bosch en Duin!

Bericht door Zonnig »

Als ik het mij goed herinner had lijn 59 in het verre verleden 2 verschillende routes welke om en om werden gereden.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin!

Bericht door Ferdinand »

Wow, heb ik nooit geweten! Reed hij dan het ene uur via Bosch en Duin en het andere via Huis ter Heide? Heb je misschien ook bronnen?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Beter OV voor Bosch en Duin!

Bericht door nvdw »

Dat deed lijn 71 in de jaren 80.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin!

Bericht door Ferdinand »

De dorpsbus! Daar heb ik meerdere verhalen van gehoord van hoogbejaarde inwoners uit de buurt. Die vertelden dat de dorpsbus bij hen voor de deur reed op de Populierenlaan. En ja! Er staat gewoon halte Populierenlaan tussen! Ben benieuwd hoe die er uit heeft gezien! Waarschijnlijk niet meer dan een bordje.
Andere ouderen vertelden dat ze vroeger ook door het bos konden lopen en bij de Amersfoortseweg thv De Fontein op de bus konden stappen naar Utrecht.

De dorpsbus toen had geen goede route en had zo'n lage frequentie dat mensen er niet eens zin in hadden. Die buurtbus moet echt lukken aangezien hij erg veel belangrijke bestemmingen aandoet in Zeist en Soest.
In augustus zal de uitkomst komen van het onderzoek van de BBVS. Dit plan heeft wel degelijk potentie!
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Beter OV voor Bosch en Duin!

Bericht door Littlebusdriver »

Leuke ideeën. Maar ik denk dat de vervoersvraag daar echt te beperkt is. Zoiets als AML Flex zou wellicht een oplossing zijn, maar ook daar is de vervoersvraag te beperkt voor. Blijft over; de Buurtbus een lusje laten maken. Maar dan loop je door de extra reistijd het risico dat de rijrijd te lang wordt en er overstappen niet meer gehaald worden.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin!

Bericht door Ferdinand »

Dat was ook het voorstel dat ik had gestuurd aan de BBVS. Via de Mesdaglaan, Populierenlaan en Duinweg Bosch en Duin bedienen. Het noordelijke gedeelte is toch ontzettend dun bevolkt en daar zal al helemaal geen vraag zijn.
Het valt me al vaker op dat de chauffeurs flink planken op de Amersfoortseweg waardoor ze 2 a 3 minuten te vroeg zijn bij Dijnselburg.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin!

Bericht door Ferdinand »

Er zit schot in de zaak! Morgen zal ik vragen bij De Wijngaard hoe groot de vraag naar vervoer is. De buurtbusvereniging wil weten of de vraag groot genoeg is.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin!

Bericht door Ferdinand »

HOOGST OPMERKELIJK: nadat ik bij De Fontein had nagevraagd hoeveel vraag er zou zijn voor een buurtbus naar Zeist, kwam hij met een bijzonder antwoord: er zijn blijkbaar al plannen om een bus door Bosch en Duin te laten rijden! Morgenavond is er een bespreking tussen de verschillende partijen in De Wijngaard. De lijn zou tussen het Handelscentrum en station Den Dolder lopen. Dat het plan doorgaat is zeer reëel dus plan 3 was niet eens de gekste!
erik1981
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 01 jun 2009, 12:11

Re: Beter OV voor Bosch en Duin!

Bericht door erik1981 »

Sorry voor de late reactie; zag deze 'draad' pas zojuist... De dorpsbus (lijn 31) heeft enige tijd zeer regelmatig gereden; volgens mij was de laatste rit zelfs rond 22.30/23.00 uur. Er werd alleen veel te weinig gebruik van gemaakt. Vanaf Bosch & Duin werd via de Paltzerweg naar Bilthoven gereden; in Bilthoven en De Bilt werden bijna alle wijken aangedaan; inclusief Bilthoven-Noord (Het Biltsche Meertje).

Misschien kon men beter vanaf Bosch & Duin via station Den Dolder, de Pleineslaan en het Biltsche Meertje naar Bilthoven Station te leiden. CN mikte echter op twee gedachten: Bosch & Duin ontsluiten en een stadsdienst De Bilt/Bilthoven waarbij in Bilthoven veel aansluitingen waren op de lijnen 57 & 58. Maar omdat er amper gebruik van werd gemaakt; werd het aantal ritten sterk verminderd en daarna opgeheven. Het vaste materieel waren MB-O309 (serie 7300); maar er werd nog wel eens met een normale standaardstreekbus gereden.

Bosch & Duin is altijd een probleemgebied qua OV geweest; vroeger ging lijn 51 dwars door het buurtschap; die werd lijn 71 (in 1992/1993 vernummerd in 59) en ging toen inderdaad om en om rijden (ene rit via HtH de ander via B&D). Maar de vraag is in dat gebied altijd minimaal geweest; ook door het waarschijnlijke hoge autobezit. Dus niet alleen Bosch & Duin, ook Bilthoven-Noord; en daar ligt eigenlijk exact hetzelfde probleem. Daar zijn ook veel buslijnen geweest maar grotendeels bleven alle zitplaatsen leeg....

Leuk detail: de halte bij Dijnselburg van lijn 72, is de oude dorpsbushalte en van lijn 51/71. Ook de halte Populierenlaan is lange tijd zichtbaar geweest. Volgens mij stond daar een bankje en een wegenkaart van Bosch & Duin.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Beter OV voor Bosch en Duin!

Bericht door Ferdinand »

Ik heb al een tijdje niks meer gehoord van de buurtbusvereniging. Ze hadden ook nog verzoeken van mensen in Soest om daar de lijn aan te passen dus dat zal wel voorgaan. In september komt er een pilot met besloten vervoer (alleen voor personeel) tussen station Den Dolder en Handelscentrum. Toch blijf ik hopen dat buurtbus 575 een omweg gaat maken via Bosch en Duin. Zo verbind je De Wijngaard en De Fontein met Zeist en Soest.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten