Beter OV voor Bosch en Duin!
Geplaatst: zo 13 mei 2018, 13:56
Bosch en Duin is een buurtschap ten noorden van Zeist met voornamelijk villa's. Bosch en Duin heeft ongeveer 2000 inwoners en een lage bevolkingsdichtheid van 369 inw./km^2.
Niet zo lang geleden kwam er een klacht bij de buurtvereniging van Bosch en Duin. Iemand klaagde over het slechte OV in Bosch en Duin. Op dit moment heeft Bosch en Duin officieel slechts één bushalte aan de rand van het buurtschap bij Den Dolder. Deze bushalte is dus totaal niet aantrekkelijk voor de mensen die in Bosch en Duin moeten zijn dus kiezen veel mensen de fiets, maar meestal dan nog de auto. Om dit probleem op te lossen moet het OV in Bosch en Duin dus verbeterd worden. Een instantie waar veel mensen werken en wonen is het verzorgingshuis 'De Wijngaard'. Personeel van dit complex zou graag met het OV naar het werk willen als dat mogelijk zou zijn. Naast De Wijngaard zijn er nog twee andere kleine zorginstellingen in Bosch en Duin die ook graag verbonden met het OV zouden willen zijn. Op dit moment rijden er veel taxibussen van vooral de Wijngaard af en aan met bejaarden en dat zou kunnen veranderen met een beter OV-netwerk.
Maar laten we dus eerst kijken wat de situatie nu is:
Op dit moment hebben de Bosch en Duiners voor het OV alleen de volgende opties:
-Dijnselburg (72,575)
Is dichtbij voor de mensen in het zuiden van Bosch en Duin en heeft een snelle bus naar Amersfoort en Nieuwegein die in de spits vaak rijdt. De buurtbus is handig voor mensen die in Zeist moeten zijn. Toch is deze halte te ver voor veel inwoners.
-Prins Alexanderweg (52,56,59,381)
Te ver voor een groot deel van Bosch en Duin, maar heeft wel veel busdiensten in veel richtingen.
-Vossenlaan (59)
De enige halte die echt in Bosch en Duin ligt, maar is desondanks voor veel Bosch en Duiners ver lopen. Ook rijdt bus 59 niet heel vaak en gaat niet naar populaire bestemmingen.
-Station Den Dolder (59,SP Utrecht-Zwolle, SP Utrecht-Baarn)
De meeste Bosch en Duiners maken dikwijls gebruik van dit station, maar gaan dan meestal met de auto omdat het helemaal in het noorden ligt. Er rijdt wel vaak een sprinter naar Utrecht wat aantrekkelijk is voor forenzen.
Belangrijke instanties in Bosch en Duin (voornamelijk zorginstellingen)
Ik heb 3 opties bedacht om het OV beter en aantrekkelijker te maken voor Bosch en Duin. Ze staan op volgorde van haalbaarheid. De eerste optie is dus het meest haalbaar.
Optie 1: verleggen van buurtbus 575
Momenteel rijdt buurtbus 575 Bosch en Duin voorbij over de Amersfoortseweg (N237). Dat is erg zonde omdat er naast de Amersfoortseweg een buurtschap ligt dat ook graag een OV-verbinding zou willen hebben. Mijn idee was dus om de buurtbus vanaf Dijnselburg naar Bosch en Duin te laten gaan via de Mesdaglaan. Op de Mesdaglaan is het niet heel veilig om een halte te plaatsen omdat het een vrij drukke weg is. Later op de Mesdaglaan waar de Mesdaglaan overgaat in de Duinweg zou wel een simpele halte kunnen geplaatst worden om het midden van Bosch en Duin te bedienen. Vervolgens maakt de buurtbus een scherpe bocht naar rechts naar de Duinweg waar die nog een keer halteert bij De Wijngaard om het verzorgingscomplex en de omliggende straten te bedienen. Even later zou hij nog een keer kunnen stoppen bij 'De Fontein' wat ook een verzorgingshuis is, maar ik denk dat dat niet heel haalbaar is. Hierna vervolgt de buurtbus zijn originele route over de Amersfoortseweg. Deze omweg moet niet langer dan 2 minuten duren. Nadeel van dit plan is dat je vooral het zuiden van Bosch en Duin bereikt en niet het noorden, maar is wel gemakkelijk te implementeren in de huidige route. Op de kaart zou deze wijziging er zo uit zien:
Optie 2: Nieuwe verbinding tussen station en Wijngaard
De trein is wel de snelste optie om ergens te komen met het OV dus zou een directe verbinding tussen De Wijngaard en station Den Dolder ook kunnen werken. Deze bus zou dan alleen enigszins rendabel kunnen zijn als deze alleen in de spits rijdt om het personeel naar het verzorgingscomplex te laten gaan. In de ochtendspits richting de Wijngaard en de avondspits richting Den Dolder. Nadeel van dit is dat de bewoners van Bosch en Duin er niet veel van zullen merken.
Wel is een vergelijkbare bus in Bilthoven ook opgezet; bus 258 die tussen station Bilthoven en Berg en Bosch rijdt. In Bosch en Duin zouden we hetzelfde kunnen proberen met bus 259 dan (als afleider van bus 59). Dan wel met een 8-persoonsbusje Zo zou deze lijn er dan uitzien:
Optie 3: Nieuwe buurtbuslijn tussen Zeist en station Den Dolder (via Bosch en Duin)
Een compleet nieuwe buurtbuslijn is duur en op een groot deel van deze lijn rijdt al een bus dus dit is niet heel haalbaar, maar zou wel een perfecte oplossing voor Bosch en Duin zijn. Deze lijn zou dan vanaf het busstation de route van buurtbus 575 volgen tot Bosch en Duin en vanaf daar door Bosch en Duin gaan over achtereenvolgend de Mesdaglaan, Populierenlaan (om de Wijngaard mee te pakken) en dan de Duinweg en Baarnseweg. Heel Bosch en Duin zou dan goed verbonden zijn met het OV. Deze nieuwe buurtbuslijn kan bereden worden door de bestaande BBVS met 8-persoonsbusjes. Deze nieuwe buurtbuslijn zou dan nummer 559 moeten krijgen en zou zo rijden:
Bedankt voor het lezen en laat me weten hoe haalbaar mijn plannen zijn! :)
Niet zo lang geleden kwam er een klacht bij de buurtvereniging van Bosch en Duin. Iemand klaagde over het slechte OV in Bosch en Duin. Op dit moment heeft Bosch en Duin officieel slechts één bushalte aan de rand van het buurtschap bij Den Dolder. Deze bushalte is dus totaal niet aantrekkelijk voor de mensen die in Bosch en Duin moeten zijn dus kiezen veel mensen de fiets, maar meestal dan nog de auto. Om dit probleem op te lossen moet het OV in Bosch en Duin dus verbeterd worden. Een instantie waar veel mensen werken en wonen is het verzorgingshuis 'De Wijngaard'. Personeel van dit complex zou graag met het OV naar het werk willen als dat mogelijk zou zijn. Naast De Wijngaard zijn er nog twee andere kleine zorginstellingen in Bosch en Duin die ook graag verbonden met het OV zouden willen zijn. Op dit moment rijden er veel taxibussen van vooral de Wijngaard af en aan met bejaarden en dat zou kunnen veranderen met een beter OV-netwerk.
Maar laten we dus eerst kijken wat de situatie nu is:
Op dit moment hebben de Bosch en Duiners voor het OV alleen de volgende opties:
-Dijnselburg (72,575)
Is dichtbij voor de mensen in het zuiden van Bosch en Duin en heeft een snelle bus naar Amersfoort en Nieuwegein die in de spits vaak rijdt. De buurtbus is handig voor mensen die in Zeist moeten zijn. Toch is deze halte te ver voor veel inwoners.
-Prins Alexanderweg (52,56,59,381)
Te ver voor een groot deel van Bosch en Duin, maar heeft wel veel busdiensten in veel richtingen.
-Vossenlaan (59)
De enige halte die echt in Bosch en Duin ligt, maar is desondanks voor veel Bosch en Duiners ver lopen. Ook rijdt bus 59 niet heel vaak en gaat niet naar populaire bestemmingen.
-Station Den Dolder (59,SP Utrecht-Zwolle, SP Utrecht-Baarn)
De meeste Bosch en Duiners maken dikwijls gebruik van dit station, maar gaan dan meestal met de auto omdat het helemaal in het noorden ligt. Er rijdt wel vaak een sprinter naar Utrecht wat aantrekkelijk is voor forenzen.
Belangrijke instanties in Bosch en Duin (voornamelijk zorginstellingen)
Ik heb 3 opties bedacht om het OV beter en aantrekkelijker te maken voor Bosch en Duin. Ze staan op volgorde van haalbaarheid. De eerste optie is dus het meest haalbaar.
Optie 1: verleggen van buurtbus 575
Momenteel rijdt buurtbus 575 Bosch en Duin voorbij over de Amersfoortseweg (N237). Dat is erg zonde omdat er naast de Amersfoortseweg een buurtschap ligt dat ook graag een OV-verbinding zou willen hebben. Mijn idee was dus om de buurtbus vanaf Dijnselburg naar Bosch en Duin te laten gaan via de Mesdaglaan. Op de Mesdaglaan is het niet heel veilig om een halte te plaatsen omdat het een vrij drukke weg is. Later op de Mesdaglaan waar de Mesdaglaan overgaat in de Duinweg zou wel een simpele halte kunnen geplaatst worden om het midden van Bosch en Duin te bedienen. Vervolgens maakt de buurtbus een scherpe bocht naar rechts naar de Duinweg waar die nog een keer halteert bij De Wijngaard om het verzorgingscomplex en de omliggende straten te bedienen. Even later zou hij nog een keer kunnen stoppen bij 'De Fontein' wat ook een verzorgingshuis is, maar ik denk dat dat niet heel haalbaar is. Hierna vervolgt de buurtbus zijn originele route over de Amersfoortseweg. Deze omweg moet niet langer dan 2 minuten duren. Nadeel van dit plan is dat je vooral het zuiden van Bosch en Duin bereikt en niet het noorden, maar is wel gemakkelijk te implementeren in de huidige route. Op de kaart zou deze wijziging er zo uit zien:
Optie 2: Nieuwe verbinding tussen station en Wijngaard
De trein is wel de snelste optie om ergens te komen met het OV dus zou een directe verbinding tussen De Wijngaard en station Den Dolder ook kunnen werken. Deze bus zou dan alleen enigszins rendabel kunnen zijn als deze alleen in de spits rijdt om het personeel naar het verzorgingscomplex te laten gaan. In de ochtendspits richting de Wijngaard en de avondspits richting Den Dolder. Nadeel van dit is dat de bewoners van Bosch en Duin er niet veel van zullen merken.
Wel is een vergelijkbare bus in Bilthoven ook opgezet; bus 258 die tussen station Bilthoven en Berg en Bosch rijdt. In Bosch en Duin zouden we hetzelfde kunnen proberen met bus 259 dan (als afleider van bus 59). Dan wel met een 8-persoonsbusje Zo zou deze lijn er dan uitzien:
Optie 3: Nieuwe buurtbuslijn tussen Zeist en station Den Dolder (via Bosch en Duin)
Een compleet nieuwe buurtbuslijn is duur en op een groot deel van deze lijn rijdt al een bus dus dit is niet heel haalbaar, maar zou wel een perfecte oplossing voor Bosch en Duin zijn. Deze lijn zou dan vanaf het busstation de route van buurtbus 575 volgen tot Bosch en Duin en vanaf daar door Bosch en Duin gaan over achtereenvolgend de Mesdaglaan, Populierenlaan (om de Wijngaard mee te pakken) en dan de Duinweg en Baarnseweg. Heel Bosch en Duin zou dan goed verbonden zijn met het OV. Deze nieuwe buurtbuslijn kan bereden worden door de bestaande BBVS met 8-persoonsbusjes. Deze nieuwe buurtbuslijn zou dan nummer 559 moeten krijgen en zou zo rijden:
Bedankt voor het lezen en laat me weten hoe haalbaar mijn plannen zijn! :)