Metro naar Brielle/Hellevoetsluis

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Metro naar Brielle/Hellevoetsluis

Bericht door Suus »

Op Voorne-Putten gaan ze weer debatteren over het doortrekken van de metro: https://www.ad.nl/voorne-putten/nadenke ... ~a376c827/

Jongere bewoners van VP willen graag een metro in de buurt. Oudere bewoners zien die metro liever niet verschijnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Hellevoetsluis ligt op zich nog min of meer in het verlengde van Spijkenisse, maar de vorm van de plaats is door de vele uitbreidingen dusdanig dat je waarschijnlijk aanvullend vervoer van/naar de stations nodig gaat hebben, terwijl de bus wel alle wijken bediend. Wie mobiel is kan lopen of fietsen naar de metro, minder mobiele reizigers zullen afhankelijk blijven van de bussen die dan minder vaak gaan rijden.

Brielle is een ander geval, vanaf hier is een metro via Spijkenisse alles behalve logisch. De metro via Hellevoetsluis laten lopen maakt de rit wel erg lang, maar een aparte aftakking speciaal voor Brielle en eventueel Oostvoorne lijkt me een duur grapje. Sowieso, qua reistijd is het waarschijnlijk sneller om een busdienst naar Vlaardingen West op te zetten via de Blankenburgtunnel zodra die gereed komt. Zeker als men een speciale busbaan aanlegt hier. Met als voordeel dat die bus de woonwijken in kan.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door chemie »

Achja de eeuwige discussie over een metro naar Hellevoetsluis.

Probleem 1 is inderdaad wat Bemined terecht opmerkt, de route van 't metrotracé.

Indien het tracé dan toch er gaat komen te liggen, krijg je het andere probleem, wat zit er allemaal tussen Spijkenisse en Hellevoetsluis. Op wat kleine plaatsen na (Heenvliet, Geervliet, Zuidland) is er verder eigenlijk niet zo heel veel...

Je kan een spoor leggen langs Zuidland en Hellevoetsluis. Het hele busnetwerk op de schop halen en dan wat?

De huidige bus situatie is zo slecht nog niet, anders was die metro er allang geweest. Waar een wil is, is een weg. (A)
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Roeland »

chemie schreef: Probleem 1 is inderdaad wat Bemined terecht opmerkt, de route van 't metrotracé.
Indien het tracé dan toch er gaat komen te liggen, krijg je het andere probleem, wat zit er allemaal tussen Spijkenisse en Hellevoetsluis. Op wat kleine plaatsen na (Heenvliet, Geervliet, Zuidland) is er verder eigenlijk niet zo heel veel...
Je kan een spoor leggen langs Zuidland en Hellevoetsluis. Het hele busnetwerk op de schop halen en dan wat?
Een metro naar Brielle lijkt mij kansloos, ook gelet op de ligging van de metro in Spijkenisse.
Volgens mij is het doortrekken van de metro naar Hellevoetsluis juist wel kansrijk. De reistijd wordt fors verkort, en je krijgt een directe verbinding met Rotterdam.
Als route zou ik zeggen: vanaf Spijkenisse De Akkers via Zuidland en dan (tot Oudenhoorn over het tracé van de voormalige stoomtram) in Hellevoetsluis via de Plattendijk naar eindpunt Politiebureau. Vanaf De Akkers kan de lijn grotendeels op maaiveld worden aangelegd, dat bespaart aanlegkosten.
Hierbij denk ik aan drie nieuwe metrohaltes:
- Zuidland (op het trambaanpad)
- HVS Kooilaan (kruising Kooilaan en Plattendijk)
- HVS Centrum (eindpunt, net ten noorden van de Kanaalbrug bij De Sprong)
Hiermee krijgt bijna heel HVS een metrohalte binnen 1 km fietsafstand. Voor de verder gelegen wijken heb je dan inderdaad wel een stadsbus nodig.
chemie schreef: De huidige bus situatie is zo slecht nog niet, anders was die metro er allang geweest. Waar een wil is, is een weg.
Dat argument snap ik niet. Betekent dit dat het grote aantal steden zonder metro, erop duidt dat ze bijna overal excellent busvervoer hebben?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Suus »

Er is wel een ongelijkvloerse busbaan vanaf Spijkenisse langs de Groene Kruisweg tot aan het Kanaal door Voorne. Veel plaatsen in Nederland zullen dat niet hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Bemined »

Reistijdwinst zal denk ik rond de 10 minuten zijn vanaf het winkelcentrum (per bus 23 minuten naar Spijkenisse Centrum, met metro schat ik 12 minuten naar De Akkers als je het stoomtramtracé volgt), voor mensen die verder van de metro af wonen zal het minder zijn omdat deze voor- en natransport krijgen. Metro zal ook minder frequent gaan rijden, ik denk dat je op een tienminutendienstregeling moet rekenen, dus de reistijdwinst kan nog lager uitvallen door langere wachttijd. Dus ja, het zal winst opleveren, en in de spits verwacht ik ook zeker dat je de metro hier goed gevuld kan krijgen, maar de metro zal geen wonderen verrichten. En voor Brielle, tja, dan moet men eerst de complete leegte tussen Brielle en Oostvoorne volbouwen met huizen om voldoende potentie te krijgen voor een metro lijkt mij.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Aan de andere kant zal het voor een hoop reizigers wel een overstap schelen, wat het OV weer aantrekkelijker maakt.
En voor de mensen die in Hellevoetsluis verder van een metrostation wonen, verschuift de overstaplocatie alleen maar.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Metro naar Brielle/Hellevoetsluis

Bericht door SLToilet »

Precies dat.

Het aantal reizigers dat met de bus gaat omdat deze voor de deur stopt is kleiner dan als er een snelle metro zou zijn en je daarvoor een klein stukje moet fietsen. Ouderen e.d. kunnen eventueel nog worden opgevangen met een buurtbus-achtig concept. Wel is de plaatsing van de metrostations en de aansluiting op het fietsnetwerk belangrijk. En op minstens één van de stations ook ruime parkeergelegenheid.
Trouwens, de reistijdverliezen kun je nog opvangen door in de spits vaker te reizen. In hoeverre dat nodig is met een sowieso al filegevoelig traject naar de buitenwereld is een tweede.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro naar Brielle/Hellevoetsluis

Bericht door Yanaike »

Ik denk dat het doortrekken van de metro naar Hellevoetsluis op zich een goed idee is, mits er tegelijkertijd ook gekeken wordt naar de stedelijke verdichting rondom de stations. Hellevoetsluis en omgeving zijn volgens mij erg sterk gericht op Rotterdam en met een metro-verbinding kan Hellevoetsluis zich beter profileren als een voorstad van Rotterdam.

Wel denk ik dat het niet nodig is om zowel lijn C en lijn D door te trekken naar Hellevoetsluis. Lijn D lijkt mij dan de meest logische kandidaat vanwege de rechtstreekse verbinding met Zuidplein en Rotterdam Centraal. Brielle, Oostvoorne, Rozenburg en Rockanje zouden dan juist via de Blankenburgtunnel bij Schiedam Centrum op het metronetwerk kunnen aanhaken.
Roeland schreef:Als route zou ik zeggen: vanaf Spijkenisse De Akkers via Zuidland en dan (tot Oudenhoorn over het tracé van de voormalige stoomtram) in Hellevoetsluis via de Plattendijk naar eindpunt Politiebureau. Vanaf De Akkers kan de lijn grotendeels op maaiveld worden aangelegd, dat bespaart aanlegkosten.
Waarom via de Plattendijk? Waarom kun je niet gewoon het tracé van de stoomtram blijven volgen door Hellevoetsluis? Dus langs het Trambaanpad? Dat voorkomt een onnodige slinger in het metrotracé net voor Hellevoetsluis.

Aantal haltes blijft wat mij betreft ook nog een dingetje. Een halte in Zuidland en twee haltes in Hellevoetsluis lijkt me logisch. Zou een derde halte in Hellevoetsluis haalbaar zijn? Dus een halte bij de Kooistee, eentje bij het winkelcentrum/politiebureau en dan nog een derde halte t.h.v. de Rijksstraatweg net ná de huidige halte Amnesty Internationallaan? En hoe denken jullie over een halte bij Oudenhoorn? Je komt er toch langs, maar op dit moment lijkt mij Oudenhoorn véél te klein om een halte te verantwoorden (zeker in vergelijking met Rhoon en Poortugaal).
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Metro naar Brielle/Hellevoetsluis

Bericht door Roeland »

Yanaike schreef:Waarom via de Plattendijk? Waarom kun je niet gewoon het tracé van de stoomtram blijven volgen door Hellevoetsluis? Dus langs het Trambaanpad? Dat voorkomt een onnodige slinger in het metrotracé net voor Hellevoetsluis.
Omdat het Trambaanpad rond halte Mandenmaker te smal is voor een metrolijn. Rond de Plattendijk is meer ruimte om een metrolijn aan te leggen.
En de halte Kooilaan (op de Plattendijk) ligt voor HVS-zuid (wijk De Struyten) centraler dan de halte Mandenmaker.
Yanaike schreef:Aantal haltes blijft wat mij betreft ook nog een dingetje. Een halte in Zuidland en twee haltes in Hellevoetsluis lijkt me logisch. Zou een derde halte in Hellevoetsluis haalbaar zijn? Dus een halte bij de Kooistee, eentje bij het winkelcentrum/politiebureau en dan nog een derde halte t.h.v. de Rijksstraatweg net ná de huidige halte Amnesty Internationallaan?
Die doortrekking vanaf De Sprong levert relatief weinig extra reizigers op, maar maakt de aanleg veel duurder. Bij eindhalte De Sprong kan de metro eenvoudig een eindpunt hebben in het open gebiedje in het rechtstreekse verlengde van de Plattendijk.
Bij doortrekken naar de AI-laan moet je bij het Politiebureau een complexe bocht aanleggen in de metrobaan.
Yanaike schreef: En hoe denken jullie over een halte bij Oudenhoorn? Je komt er toch langs, maar op dit moment lijkt mij Oudenhoorn véél te klein om een halte te verantwoorden (zeker in vergelijking met Rhoon en Poortugaal).
Een halte Oudenhoorn lijkt mij alleen verantwoord wanneer er daar een forse nieuwbouwwijk bij zou komen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro naar Brielle/Hellevoetsluis

Bericht door Yanaike »

Roeland schreef:
Yanaike schreef:Waarom via de Plattendijk? Waarom kun je niet gewoon het tracé van de stoomtram blijven volgen door Hellevoetsluis? Dus langs het Trambaanpad? Dat voorkomt een onnodige slinger in het metrotracé net voor Hellevoetsluis.
Omdat het Trambaanpad rond halte Mandenmaker te smal is voor een metrolijn. Rond de Plattendijk is meer ruimte om een metrolijn aan te leggen.
En de halte Kooilaan (op de Plattendijk) ligt voor HVS-zuid (wijk De Struyten) centraler dan de halte Mandenmaker.
Je eerste punt is fair enough. Het trambaanpad is inderdaad nog al smal rondom de Mandenmaker. Is het hier altijd al zo smal geweest (in de tijd van de stoomtram)? Of hebben mensen in de loop van de tijd hun achtertuintje doorgetrokken tot de rand van het tracé?

Het tweede punt ben ik niet met je eens. Zowel een halte bij Mandenmaaker als bij Kooilaan/Ebstroom ligt aan de rand van Hellevoetsluis en daarmee per definitie niet echt centraal. Het grootste deel van Hellevoetsluis (zelfs een groot deel van HVS-zuid) zal waarschijnlijk toch gebruik maken van de centrale halte bij De Sprong. Als je een centrale halte in HVS-Zuid wilt hebben én kiest voor een tracé over de Plattendijk, dan zou ik eerder kiezen voor een halte ter hoogte van het Koolwitje: beter bereikbaar per fiets en er is nog ruimte voor stedelijke ontwikkelingen.
Die doortrekking vanaf De Sprong levert relatief weinig extra reizigers op, maar maakt de aanleg veel duurder. Bij eindhalte De Sprong kan de metro eenvoudig een eindpunt hebben in het open gebiedje in het rechtstreekse verlengde van de Plattendijk.
Bij doortrekken naar de AI-laan moet je bij het Politiebureau een complexe bocht aanleggen in de metrobaan.
Die 'complexe bocht' is minder een issue als de metro over het Trambaanpad kan lopen. Als je toch kiest voor een tracé over de Plattendijk krijg je sowieso al een 'complexe bocht' ten zuiden van Hellevoetsluis om van de Kooilaan/Ebstroom richting Oudenhoorn te komen.

Doortrekken tot de Rijksstraatweg levert misschien wel weinig extra reizigers op, maar zorgt wel dat Hellevoetsluis over de hele breedte wordt bediend (en dus minder voor- en natransport nodig), zoals ook bij Spijkenisse is gedaan. Bovendien zijn de kosten voor dat laatste stukje relatief laag in vergelijking met de totale kosten voor de metro naar Hellevoetsluis.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Metro naar Brielle/Hellevoetsluis

Bericht door Suus »

Ik zou zelfs nog een klein stukje verder rijden dan de Rijksstraatweg, iets verderop bevindt zich namelijk een cluster aan onderwijsinstellingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Metro naar Brielle/Hellevoetsluis

Bericht door Roeland »

Suus schreef:Ik zou zelfs nog een klein stukje verder rijden dan de Rijksstraatweg, iets verderop bevindt zich namelijk een cluster aan onderwijsinstellingen.
Die scholen zullen weinig Rotterdammers trekken, vermoed ik, dus een metro heeft daarvoor weinig zin.
Als je toch doorrijdt naar HVS-west, zou ik doorrijden tot de rand van de bebouwde kom, en daar bij de eindhalte een P&R aanleggen voor reizigers uit Goeree en Schouwen. Daar trek je meer reizigers mee (en je ontlast de wegen tussen Voorne en Rotterdam).
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Metro naar Brielle/Hellevoetsluis

Bericht door OV-Hobbyist »

Roeland schreef:
Suus schreef:Ik zou zelfs nog een klein stukje verder rijden dan de Rijksstraatweg, iets verderop bevindt zich namelijk een cluster aan onderwijsinstellingen.
Die scholen zullen weinig Rotterdammers trekken, vermoed ik, dus een metro heeft daarvoor weinig zin.
Maar die scholen zullen wel mensen uit Spijkenisse en Zuidland zelf trekken, dus doortrekken naar de scholen heeft m.i. wel zin.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Metro naar Brielle/Hellevoetsluis

Bericht door Western Soldier »

Ik ben verder niet bekend met de regio, maar bedenk wel een metro is zowel in aanleg als in exploitatie redelijk duurt. Scholen zijn neem ik aan slechts van maandag tot en met vrijdag open en alleen overdag. Als er buiten de scholen (praktisch) niks is wat een metro kan rechtvaardigen dan is het heel erg de vraag of een metro daarvoor het beste vervoer is. Een bus kan je veel makkelijker van zeggen dat die alleen in de spits of enkel overdag rijdt. Als je metrospoor een deel van de tijd niet gebruikt of als je een metro een deel van het traject praktisch leeg laat afleggen dan weet ik niet in hoeverre je de kosten daarvoor kunt verantwoorden.

Nogmaals ik ben niet ter plaatse bekend, maar ik wil wel even deze algemene overweging meegeven die los staat van de locatie van de metro. Zelfs van de universiteit bij de Uithof in Utrecht vraag ik mij af in hoeverre die de tram zodanig kan vullen dat de tram niet teveel kost voor wat het oplevert en een metro kost nog een stuk meer in exploitatie. Is een andere discussie, maar even ter vergelijking.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Metro naar Brielle/Hellevoetsluis

Bericht door SLToilet »

Nou, ik zou geen énkel moment twijfelen over de winst, al dan niet indirect, van de Uithoflijn! Daar is het probleem zodanig groot dat met de tram:

- de verkeersveiligheid toeneemt door de ontlasting op deels gemengde trajecten dwars door de stad (een ongeluk kost al duizenden aan inzet van hulpdiensten), ook de wegen naar 'Helvoet' zijn nogal druk en ongevalsgevoelig.
- de brandstof die wordt verstookt door de bussen is enorm groot, hier kan fiks mee bespaard worden, plus de gezondheid van lokale bewoners verbetert wellicht. Dit geldt naar Hellevoetsluis ook voor de vele auto's.
- de efficiëntie van personeelsinzet omhoog kan, Hellevoetsluis kan af met minder OV-personeel.
- het ruimtebeslag lokaal of elders in theorie omlaag kan, ruimte is geld, zeker in de stad al zal dat ook met de Uithoflijn meevallen. In Hellevoetsluis blijft dit beperkt tot een desalniettemin hoge stijging van de grondwaarde als gevolg van de bereikbaarheid.
- en bovenal: de drukte vermindert, de vertraging omlaag, meer tijd over voor andere activiteiten met als gevolg meer tijd voor andere zaken waar onze economie van opleeft. Laten we nog even een terrasje in Hellevoetsluis pakken 8-)

Met de Uithoflijn moet je het wel heel erg verprutsen om zelfs de VVD-norm voor rendabel (lees: pure winst alleen op basis van reizigerskilometers, wel inclusief studentensubsidie) niet te halen, laat staan vanuit elk ander perspectief. Maar goed, die resultaten laten nog even op zich wachten.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Metro naar Brielle/Hellevoetsluis

Bericht door Bemined »

Yanaike schreef:Wel denk ik dat het niet nodig is om zowel lijn C en lijn D door te trekken naar Hellevoetsluis. Lijn D lijkt mij dan de meest logische kandidaat vanwege de rechtstreekse verbinding met Zuidplein en Rotterdam Centraal.
Lijn D lijkt mij ook de meest voor de hand liggende lijn, en dan alleen de reguliere ritten, niet de spitsversterkers. Ik vermoed dat 6x per uur een metro van 120 meter lang voldoende zal moeten zijn, voor Hellevoetsluis zelf zal 90 meter ook wel kunnen maar er moeten ook nog zitplaatsen overblijven voor reizigers die in Spijkenisse en Hoogvliet instappen.
Yanaike schreef:Het trambaanpad is inderdaad nog al smal rondom de Mandenmaker. Is het hier altijd al zo smal geweest (in de tijd van de stoomtram)? Of hebben mensen in de loop van de tijd hun achtertuintje doorgetrokken tot de rand van het tracé?
Die huizen zijn zo te zien uit de jaren '80, de stoomtram was toen al weg. Persoonlijk zou ik overigens dit tracé toch onderzoeken, maar dan ondergronds. Het is immers wel de meest logische route, en dit maakt de eventuele oversteek van het kanaal ook eenvoudiger.
Yanaike schreef:Brielle, Oostvoorne, Rozenburg en Rockanje zouden dan juist via de Blankenburgtunnel bij Schiedam Centrum op het metronetwerk kunnen aanhaken.
Sterker nog, zelfs voor Hellevoetsluis zal het via de Blankenburgtunnel sneller kunnen dan via Spijkenisse. Een metro van Hellevoetsluis via de Blankenburgtunnel naar Vlaardingen West zal wel fors duurder zijn, maar het is 2 tot 4 kilometer korter, telt minder stations en kent een hogere baanvaksnelheid waardoor je zeker 5 tot 10 minuten tijdwinst kan pakken naar Beurs. Een metro via de Blankenburgtunnel heeft ook potentie om de haven betere OV ontsluiting te geven, maar zoals gezegd, flink duurder, ik verwacht niet zo snel dat men zo'n investering zal doen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Metro naar Brielle/Hellevoetsluis

Bericht door ArrivaBas »

Puur ruimtelijk gezien moet je niet nog een metro dwars door de Botlek willen aanleggen, parallel aan de A15 en A24.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Metro naar Brielle/Hellevoetsluis

Bericht door Chrysa »

En waarom niet? Dat is geen argument.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Metro naar Brielle/Hellevoetsluis

Bericht door Bemined »

De meest logische route vanuit Hellevoetsluis naar Rotterdam Centrum zou naar mijn idee ten westen van Zwartewaal de grond in duiken, vervolgens eerst onder het Brielse Meer door, dan onder het Hartelkanaal, vervolgens onder de Britanniëhaven door, onder Rozenburg (station ter hoogte van het Stadskantoor) en vervolgens onder het Scheur door richting Hoekse Lijn. De industrie ontloop je vrijwel volledig op deze manier, het enige haventerrein waar je onderdoor moet staan containers. De vele rivierkruisingen zullen dit wel de duurste variant maken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten