Sluiten Enschede de Eschmarke?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
jelmerrr
Berichten: 803
Lid geworden op: Za 16 Jan 2016, 17:21

Re: Sluiten Enschede de Eschmarke?

Berichtdoor jelmerrr » Wo 06 Jun 2018, 10:54

Je kunt met blauwnet reizen maar wel uit en inchecken in Enschede (poortjes)

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 787
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Sluiten Enschede de Eschmarke?

Berichtdoor visgraat » Wo 06 Jun 2018, 17:03

Het gaat om ongeveer 60 reizigers per dag. Laten we ervan uit gaan dat dat 30 unieke reizigers zijn die op een dag heen en terug gaan.

Onderhoud van het station en energiekosten om alles draaiend te houden kost, laten we schatten 25.000 euro per jaar.

Optrekken van 0 naar 80 km/u met een dieseltrein van gemiddeld 100 ton (afhankelijk van type en wel of niet gekoppeld) kost, laten we schatten 10 kWh. Dat is ongeveer 1 liter diesel. Gewoon doorrijden kost nauwelijks energie (verwaarloosbaar). Met gemiddeld 65 keer stoppen op het station verbruik je 65 liter per dag extra. Diesel kost ongeveer 1,50 euro, dus dat is ongeveer 100 euro per dag en 36.000 euro per jaar.

Als we andere kosten verwaarlozen, kom je op 61.000 euro per jaar, dat neerkomt op ongeveer 165 euro per dag. Dat betekent dat het ongeveer 5,50 euro per persoon per dag kost om dat station open te houden.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5023
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Sluiten Enschede de Eschmarke?

Berichtdoor Chrysa » Wo 06 Jun 2018, 17:54

visgraat schreef:Diesel kost ongeveer 1,50 euro,

Ik heb nog nooit een trein aan de snelweg zien tanken.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3087
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Sluiten Enschede de Eschmarke?

Berichtdoor cassie127 » Wo 06 Jun 2018, 17:57

Zoveel onderhoudskosten heeft dat station nou ook weer niet. Het ziet er voor mijn gevoel al best verwaarloosd uit maar er is maar weinig wat gesloopt kan worden op het station
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 18770,9 km, Bus: 816,5 km, Metro: 178,5 km, Tram 16,8 km (06-08)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30095
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Sluiten Enschede de Eschmarke?

Berichtdoor Daniel » Wo 06 Jun 2018, 18:00

@Chrysa: Ik wel: kijk maar

nvdw schreef:Buiten dat zijn dit soort vinexhaltes ook alleen aantrekkelijk als het zinvolle verbindingen biedt. Dat maakt echt het verschil tussen succes en stoppen voor drie man en een paardenkop.

Nu heb je hoogstens 2x/uur een trein die je een relatief klein stukje naar het 'centraal station' brengt (dus altijd een overstap, die dan ook nog moet deugen) vanaf een locatie die al niet prettig ligt

Mwoh, Dordrecht Stadspolders heeft voor zijn ligging al vanaf het begin redelijk goed reizigers getrokken terwijl je ook daarvandaan een overstap op het centraal station hebt voor de meeste bestemmingen. De ligging doet daar echter ook wel wat, dat heeft De Eschmarke niet mee.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

en-es
Berichten: 603
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Sluiten Enschede de Eschmarke?

Berichtdoor en-es » Wo 06 Jun 2018, 18:54

Ik zie de functie van dit station eerlijk gezegd ook niet. Ik ben er vaak langs gereden maar volgens mij is er niks in de omgeving wat een station rechtvaardigt. Ik vraag me ook af of er veel activiteit op dat kleine industrieterrein is.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten