Ontwerp eigen dienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Niet alleen, ook het feit dat mensen uit Maastricht daarmee samen met het overslaan van Weert 6 minuten tijdwinst hebben naar Eindhoven ten opzichte van de huidige situatie. Ik ben namelijk van mening dat bij de uiteinden die redelijk wat reizigers hebben gekeken moet worden of verbindingen met de rest van het land kunnen krijgen. 6 minuten sneller in Eindhoven met een goede overstap aldaar betekent bovendien dat Maastricht<>Tilburg/Breda/Rotterdam/Den Haag ook allemaal nog meer tijdwinst heeft. De overstap van 12 minuten in Eindhoven gaat ook nog terug en daarmee wordt de winst nog wat groter.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Hainje »

Ik denk dat je de vraag naar een verbinding tussen Maastricht en de Randstad echt enorm overschat. De Limburgse regio is eigenlijk een land op zich, zeker helemaal in het zuiden. Vraag een Zuid-Limburger waar Noord-Nederland begint en deze zegt laatdunkend bij Roermond. Er zijn zeker wel dagjesmensen die richting Amsterdam gaan, maar dat valt in het niet met het verkeer binnen Limburg. Door die Limburgse stations over te slaan dupeer je enorm veel reizigers.

Op zich is het idee van een snelle IC niet slecht, sterker nog, daar zie ik zeker wel markt in. Maar dan wel als extra trein. Dus 4x/u een reguliere IC en 1x/u een ICDirect. Mocht die ICDirect aanslaan, dan kun je dat uiteraard uitbreiden.
🍉
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Als klopt dat het verkeer zich binnen Limburg af zou spelen dan zouden we dus kijken naar Maastricht, Heerlen, Sittard, Roermond en Venlo. De verbindingen vanuit Sittard naar Heerlen en Maastricht blijven gewoon gelijk en vanuit Roermond naar Heerlen blijft ook gelijk. Naar Maastricht krijgt Roermond er zelfs gewoon 2 verbindingen bij. De sneltreinen zijn tussen Roermond en Heerlen/Maastricht feitelijk de huidige intercity's. De sneltrein uit Maastricht wordt alleen in het noorden verlegd naar Nijmegen en er komt een nieuwe intercity met minder stops die naar Eindhoven gaat rijden.

Overigens wat betreft de verbinding tussen Venlo en Eindhoven wil ik nu ook even kort noemen, aangezien ik die hier nog niet heb genoemd. Tussen Venlo en Eindhoven veranderd er ten opzichte van de huidige dienstregeling niets. Alleen ben ik er wel voorstander van dat een eventuele intercity naar Duitsland niet in plaats, maar bovenop de huidige treinen gaat rijden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Dan alsnog, die IC met minder stops wordt nogal moeilijk gevuld, als deze niet meepikt in de groep reizigers in Limburg door niet in Sittard te stoppen. Het is dan ook moeilijk om te begrijpen waarom je denkt dat dit financiëel haalbaar is, jammer genoeg daar gaat je verhaal niet op in.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

De financiering is voor mij heel simpel. Ik vind namelijk dat er meer geld in het OV gestoken moet worden. Ten eerste vanwege milieudoeleinden, want OV is nog altijd milieuvriendelijker dan de auto en ten tweede om mensen hoe dan ook uit de auto te krijgen, omdat de Nederlandse wegen steeds voller worden. Bovendien is er jarenlang flink bezuinigd waardoor op diverse plekken in het hele land minder OV is. Ik vind dat dat weer teruggedraaid moet worden door meer geld in het OV te steken en zelfs zodanig dat ieder dorp in Nederland elke dag een busverbinding heeft. Wat mij betreft mogen dat ook gewoon buurtbussen zijn, maar dan is in elk geval elke plaats met OV bereikbaar.

Zo mag er wat mij betreft ook best geld worden gestoken in de OV verbindingen naar de middelgrote steden, zo ook de middelgrote steden die wat afgelegen liggen ten opzichte van de rest van het land. Zo ook voor mij bijvoorbeeld steden als Maastricht en Groningen. Er wordt momenteel sowieso al gesproken over snelle verbindingen tussen Groningen en de Randstad, wat mij betreft mag dat ook naar Maastricht geregeld worden.

Dat je daar nog steeds niet iedereen tevreden mee kunt krijgen snap ik ook en ik kies ervoor om Sittard over te slaan omdat Maastricht op die manier dichterbij de rest van Nederland komt te liggen en omdat ik denk dat het niet noodzakelijk is om de stop in Sittard te houden als er een andere trein komt te rijden.

Sittard gaat er wat verbindingen met Eindhoven iets op achteruit. Al valt dat nog heel erg mee, aangezien er nog steeds 2x per uur een rechtstreekse verbinding is. Ook de sneltrein kan iets versneld worden, doordat stops iets korter worden. Momenteel doet de intercity er 46 minuten over en in mijn situatie 44 minuten. Naast die 2 rechtstreekse verbindingen per uur zijn er inderdaad 2 met overstap, maar de reistijd neemt slechts met 2 minuten toe namelijk naar 48 minuten. Daar staat echter wel tegenover dat Sittard ook profiteert van de sneltrein naar Nijmegen, want de reistijd met de Maaslijn neemt ook vanuit Sittard fors af en is nu ook een rechtstreekse verbinding.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Jef400 »

Voor een verbinding die niet eens de katzekut trekt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Het zullen er echt niet zoveel als Eindhoven zijn. De verbinding is echter ook bijzonder traag momenteel en daardoor ook weinig aantrekkelijk. Door de verbinding te versnellen kan je het echter wel aantrekkelijk maken en dan zal het echt wel reizigers trekken. De spoorlijn kan dan ook aantrekkelijk worden voor doorgaande reizigers vanuit Maastricht richting heel Oost-Nederland.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Maar dan alsnog, waarom deze verbindingen, als je niets toevoegt dat nu niet ook al geboden wordt? Voor het geld dat je extra uitgeeft aan een nutteloze sneltrein vanuit Nijmegen tussen Roermond en Maastricht, kan je aardig wat Limburgse dorpen 16 bussen per dag geven...
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Zo nutteloos als jullie schetsen is die sneltrein niet. Hij is zelfs op dit forum al diverse malen voorbij gekomen en een snelle verbinding via de Maaslijn zorgt er niet enkel voor dat de reistijd vanuit Maastricht met Venlo en Nijmegen afneemt, maar ook met de steden Arnhem, Deventer, Enschede, Zwolle en Groningen. Het zorgt er gewoon voor dat de reistijd van Maastricht met het oosten van het land afneemt, waardoor Maastricht toch echt een stuk dichterbij komt te liggen.

De kern van de discussie is dat er mensen zijn die vinden dat Sittard teveel nadeel ondervind door het schrappen van 2 rechtstreekse verbindingen met Eindhoven en dat dat nadeel niet opweegt tegenover het voordeel dat Maastricht en Sittard een rechtstreekse verbinding met de Maaslijn hebben. Er zijn ook mensen die vinden dat de nadelen wel meevallen.

Ik denk echter wel dat ten opzichte van de eerste opzet dat ik de dienstregeling al aardig verbeterd heb en ik heb er in elk geval voor gezorgd dat geen van de Zuid-Limburgse stations er qua aantal verbindingen niet erop achteruit gaan. Er zijn echter wel een paar verbindingen bijgekomen waarbij er overgestapt moet worden, maar daarvoor komen er ook een paar rechtstreekse verbindingen bij.

Nog steeds ben ik me ervan bewust dat er via Eindhoven een grotere groep reizigers is, daarom zijn dat ook 4 verbindingen per uur waarvan soms 2 met overstap. Ik kies er ook voor om een rechtstreekse verbinding te introduceren die minder wordt gebruikt, maar waarvan ik denk dat die ook kan toenemen als je die verbinding aantrekkelijker maakt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Ik zeg ook niet dat de sneltrein zelf een slecht idee is, maar het op vijf minuten van de IC laten rijden voor een half uur is erg kostbaar. Dan kun je net zo goed de reizigers over laten stappen in Roermond, waardoor je één volle trein hebt in plaats van twee lege.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Is 10 minuten geworden. Dat is dus op 1/3 van de tijd die tussen IC zit. Geen 15/15, maar zo slecht nou ook weer niet.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Wel als dat twee onrendabele treinen betekent... (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Indien nodig kun je treinen ook met één treinstel rijden. Echter denk ik dat zeker de intercity in de spits nog minstens VIRM-8 nodig blijft hebben.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door reisthijs »

Western Soldier schreef:Zo mag er wat mij betreft ook best geld worden gestoken in de OV verbindingen naar de middelgrote steden, zo ook de middelgrote steden die wat afgelegen liggen ten opzichte van de rest van het land. Zo ook voor mij bijvoorbeeld steden als Maastricht en Groningen. Er wordt momenteel sowieso al gesproken over snelle verbindingen tussen Groningen en de Randstad, wat mij betreft mag dat ook naar Maastricht geregeld worden.

Dat je daar nog steeds niet iedereen tevreden mee kunt krijgen snap ik ook en ik kies ervoor om Sittard over te slaan omdat Maastricht op die manier dichterbij de rest van Nederland komt te liggen en omdat ik denk dat het niet noodzakelijk is om de stop in Sittard te houden als er een andere trein komt te rijden.
Groningen is geen Maastricht, en Assen is geen Sittard.

Groningen is het enige Intercitystation in de provincie, een snellere IC daar naartoe brengt automatisch de hele provincie dichter bij de rest van Nederland. Dat is bij Maastricht veel minder het geval, een groot deel van Limburg zou juist baat hebben bij een snellere verbinding voor Sittard.

Waarom moet Maastricht van jou wel per se dichter bij de rest van Nederland komen te liggen maar Sittard niet?

Ik zou het versnellen van de verbindingen vooral buiten Zuid-Limburg zoeken. Oplossingen als sneller rijden te noorden van Eindhoven, betere aansluitingen in Eindhoven of bijvoorbeeld Weert overslaan kunnen ook bijdragen aan een snellere verbinding naar Maastricht.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Western Soldier schreef:De kern van de discussie is dat er mensen zijn die vinden dat Sittard teveel nadeel ondervind door het schrappen van 2 rechtstreekse verbindingen met Eindhoven en dat dat nadeel niet opweegt tegenover het voordeel dat Maastricht en Sittard een rechtstreekse verbinding met de Maaslijn hebben. Er zijn ook mensen die vinden dat de nadelen wel meevallen.
Hier schets je wel een heel zwart-wit beeld van de discussie. Je gooit twee dingen door elkaar. Een IC/Sneltrein over de Maaslijn, staat geheel los van de vraag of je wel of niet moet stoppen in Sittard. Ik ben bijvoorbeeld voorstander van een versnelde IC over de Maaslijn (mits de Maaslijn voor een groot deel dubbelsporig wordt uitgevoerd), maar ik ben geen voorstander van het overslaan van Sittard.

In jouw bericht geef je aan dat je het OV wilt verbeteren, maar dat zie ik niet terug in je uitwerking. Je verbetert het OV op bepaalde relaties (Maastricht <-> Eindhoven), maar wel ten koste van een grote achteruitgang op andere relaties (Sittard <-> Eindhoven, Weert <-> Eindhoven, Weert <-> Maastricht, Geleen Oost t/m Hoensbroek <-> Eindhoven). Ik vind dat meer klinken als een bezuinigingsstrategie dan een verbetering: het versterken van goedlopende verbindingen ten koste van slechtlopende verbindingen.

Door ervoor te kiezen om een IC over de Maaslijn te laten rijden én te blijven stoppen op Sittard, gaan reizigers er alleen maar op vooruit. Maastricht krijgt dan 4 ICs met Sittard en Roermond en een rechtstreekse verbinding met o.a. Nijmegen; Sittard houdt z'n 4 rechtstreekse ICs met Eindhoven en krijgt er 2 extra ICs naar Maastricht en Nijmegen bij; Roermond gaat er op vooruit; alleen Heerlen en Weert gaan er niet direct op vooruit, maar worden er zeker ook niet slechter van.

En waar doe je het allemaal voor? 5 minuten reistijdwinst tussen Maastricht en EIndhoven? Dat is niets. Je noemt in je bericht dat je meer reizigers van auto in OV wilt krijgen, maar met de auto ben je ongeveer net zo snel tussen station Maastricht en station Eindhoven. Als je herkomst/bestemming niet bij een van de stations in de buurt ligt, wordt de reis voor de auto alleen maar gunstiger. 5 minuten reistijdwinst bij de trein gaat daar niks in uitmaken. Als je de modal split écht wilt verschuiven in het voordeel van OV moet je gaan kijken naar het verbeteren van overstappen (van trein op trein, maar vooral van trein op bus), het meer toegankelijk maken van NS-fietsen (of zelfs NS-e-bikes) om zo een groter aantal reizigers te kunnen bereiken, het verlagen van de prijs van het OV, het verdichten van de stedelijkheidsgraad rondom OV-knooppunten, of het aanleggen van geheel nieuwe spoorverbindingen. Wat je niet moet doen is rechtertje spelen over wie een snelle trein verdient en wie niet.

Dat is wat mij betreft de kracht van het OV. Niet het faciliteren van de deur-op-deur reis (want daar is de auto beter geschikt voor), maar het bundelen van verschillende reizigersstromen in één hoogfrequent en goedkoop (althans dat zou zo moeten zijn) vervoersmiddel.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Yanaike schreef:In jouw bericht geef je aan dat je het OV wilt verbeteren, maar dat zie ik niet terug in je uitwerking. Je verbetert het OV op bepaalde relaties (Maastricht <-> Eindhoven), maar wel ten koste van een grote achteruitgang op andere relaties (Sittard <-> Eindhoven, Weert <-> Eindhoven, Weert <-> Maastricht, Geleen Oost t/m Hoensbroek <-> Eindhoven). Ik vind dat meer klinken als een bezuinigingsstrategie dan een verbetering: het versterken van goedlopende verbindingen ten koste van slechtlopende verbindingen.
Hoezo is de achteruitgang van Sittard groot? In reistijd ga je er maximaal 2 minuten op achteruit. Je krijgt er weliswaar ook een overstap bij, maar ik vind de achteruitgang niet groot. Als een overstap zo bezwaarlijk is, zou dat niet te zien zijn in de 1700 reizigers die in Sittard van de sprinter overstappen op de intercity uit Maastricht. Dat is namelijk ongeveer 25% van het oude reizigersaantal van Heerlen. De 2 rechtstreekse verbindingen die overblijven worden overigens wel 2 minuten versneld. Ik vind dit persoonlijk geen heel grote achteruitgang.

Weert<->Eindhoven is nog steeds optioneel om in de spits een extra sneltrein te laten rijden naar Eindhoven, Weert is nou niet zo groot dat een hele dag 4x per uur een sneltrein nodig is, dat er nu 4 intercity's stoppen komt volgens mij meer omdat er 4 intercity's langskomen, dan omdat Weert nou zo belangrijk is. De spitsverbinding naar Roermond en verder lijkt mij niet nodig, omdat ik vermoed dat Weert veel meer op Eindhoven is georiënteerd dan het zuiden. Overigens, naar Roermond veranderd er niets, aangezien de sprinter doorgetrokken wordt naar Roermond. Het zijn dus alleen Sittard en Maastricht waarvan de reis iets langer duurt en dan valt Maastricht nog mee, omdat de sprinter in Roermond goed aansluit op de intercity naar Maastricht en de sneltrein naar Heerlen biedt in zowel Roermond als Sittard een goede aansluiting op de sneltrein naar Maastricht. Voor Maastricht moet inderdaad wel altijd worden overgestapt, maar de aansluitingen zijn goed.

Wat betreft de sprinterstations tussen Heerlen en Sittard kan ik alleen zeggen dat de overstap verplaatst van Sittard naar Roermond, verder veranderd er niets. Sterker nog, de reizigers daar zijn zelfs een minuutje sneller in Eindhoven dan in de huidige situatie.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Je hele argumentatie is een abracadabra van 'volgens mij', 'lijkt mij', 'vind ik' en niet te volgen getallen.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Ik kan in de laatste posts maar heel weinig van dat soort argumentatie vinden. Die 1700 in het laatste bericht heb ik al eerder uitgelegd. Het reizigersaantal in Heerlen is met 2500 achteruit gegaan. Van die 2500 reizigers zijn er ongeveer 800 die naar de sprinterstations reizen. De andere 1700 zijn reizigers die in Sittard overstappen op de intercity uit Maastricht. Die 1700 is 25% van het totaal aantal reizigers in Heerlen. Als overstappen daadwerkelijk zo vervelend wordt gevonden door mensen zou niet 25% voor een overstap kiezen, maar dan zouden ze waarschijnlijk met de auto gaan.

In elk geval ga ik nu verder met Venlo<->Eindhoven, heb ik al even kort genoemd, maar nog maar even een keer. Dat blijft dus qua verbindingen gelijk, omdat ik geen reden zie dat aan te passen. Het enige is wat ik het vermelden waard vind is dat ik vind dat de internationale intercity tussen Eindhoven en Venlo bovenop de huidige verbindingen moet gaan rijden. Anders heb je eventueel ingewikkelde constructies nodig en met het deels verdwijnen van de goederentreinen als in Duitsland de werkzaamheden zijn is er ook ruimte om het zo te doen. Dan is het voor de reizigers in elk geval duidelijkheid en ik denk dat dat belangrijk is.

Dan Tilburg<->Eindhoven

Overwegingen:
Er wordt al enige tijd gesproken over het verhogen van de frequentie tussen Breda en Tilburg en daarmee komen er daar 6 intercity's te rijden. In de meest optimale situatie zit er daar steeds 10 minuten tussen. Om die reden ga ik uit van een 10/20 ligging tussen Eindhoven en Tilburg en daarom vind ik dat het gat opgevuld moet worden met een extra trein om de scheve ligging op te vangen.

Snelle verbindingen:
Zoals gezegd gaat er dan wat mij betreft ook ETMET komen tussen Eindhoven en Tilburg. De eerste 4 treinen zijn allemaal intercity's naar Den Haag<->Eindhoven. De laatste treinen moeten aansluiten op de intercity's uit 's-Hertogenbosch die de ETMET tussen Tilburg en Breda compleet maken. De 2 treinen die tussen Eindhoven en Tilburg de ETMET compleet maken worden om die reden sneltreinen. Deze sneltreinen hebben echter tussen Eindhoven en Tilburg geen extra tussenstops. Dit zijn overigens niet de sneltreinen uit Heerlen die deze kant op gaan. Deze sneltreinen laat ik in de spits mogelijk nog starten in Weert, zodat Weert in de spits 4x per uur een snelle verbinding met Eindhoven behoudt. Ook een optie is om de sneltrein nu juist aan Venlo te koppelen, omdat daar toch redelijk veel gestopt moet blijven worden en om de intercity's richting uit Utrecht beschikbaar te houden voor koppeling aan de internationale intercity richting Düsseldorf. Aangezien het mogelijk zo is dat de intercity uit Duitsland lang moet keren kan hij dan beter gekoppeld worden aan treinen naar het noorden toe.

Langzame verbindingen:
De sprinters blijven hetzelfde als nu. 2x per uur tussen Eindhoven en Tilburg. Enige wijziging is dus dat deze voortaan uit Roermond komt in plaats van Weert.

Samengevat:
4x per uur ICD: Eindhoven<->Den Haag Centraal
2x per uur SNL: Eindhoven<->Tilburg en verder
2x per uur SPR: Roermond<->Tilburg (en verder)

In verband met een schaaktoernooi van in Dieren ben vanaf dinsdag nauwelijks online te vinden. Ook zondag ben ik niet online, omdat ik dan de NZL ga nemen. Het zal dus mogelijk even duren voordat ik reageer op aanvullingen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Suus »

Dus ICD en SNL hebben hetzelfde patroon. Waarom dan twee verschillende namen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Western Soldier schreef:Ik kan in de laatste posts maar heel weinig van dat soort argumentatie vinden.
Hoezo is de achteruitgang van Sittard groot? In reistijd ga je er maximaal 2 minuten op achteruit. Je krijgt er weliswaar ook een overstap bij, maar ik vind de achteruitgang niet groot. Als een overstap zo bezwaarlijk is, zou dat niet te zien zijn in de 1700 reizigers die in Sittard van de sprinter overstappen op de intercity uit Maastricht. Dat is namelijk ongeveer 25% van het oude reizigersaantal van Heerlen. De 2 rechtstreekse verbindingen die overblijven worden overigens wel 2 minuten versneld. Ik vind dit persoonlijk geen heel grote achteruitgang.

Weert<->Eindhoven is nog steeds optioneel om in de spits een extra sneltrein te laten rijden naar Eindhoven, Weert is nou niet zo groot dat een hele dag 4x per uur een sneltrein nodig is, dat er nu 4 intercity's stoppen komt volgens mij meer omdat er 4 intercity's langskomen, dan omdat Weert nou zo belangrijk is. De spitsverbinding naar Roermond en verder lijkt mij niet nodig, omdat ik vermoed dat Weert veel meer op Eindhoven is georiënteerd dan het zuiden. Overigens, naar Roermond veranderd er niets, aangezien de sprinter doorgetrokken wordt naar Roermond. Het zijn dus alleen Sittard en Maastricht waarvan de reis iets langer duurt en dan valt Maastricht nog mee, omdat de sprinter in Roermond goed aansluit op de intercity naar Maastricht en de sneltrein naar Heerlen biedt in zowel Roermond als Sittard een goede aansluiting op de sneltrein naar Maastricht. Voor Maastricht moet inderdaad wel altijd worden overgestapt, maar de aansluitingen zijn goed.

Wat betreft de sprinterstations tussen Heerlen en Sittard kan ik alleen zeggen dat de overstap verplaatst van Sittard naar Roermond, verder veranderd er niets. Sterker nog, de reizigers daar zijn zelfs een minuutje sneller in Eindhoven dan in de huidige situatie.
Prima, dat je dingen vindt en dat dingen volgens jou zo zijn. Maar probeer wel open te staan voor feedback. Er zijn genoeg mensen op dit forum die in dit topic hebben uitgelegd waarom iets niet zo is. Als je dat gewoon aan de kant schuift of weerlegt met een andere 'vind ik niet', of 'lijkt mij niet', dan heeft het niet zo veel zin om je plannen hier te posten. Een forum is om de discussie aan te gaan, niet om te showcasen hoe goed het OV in jouw ogen verbeterd kan worden.
Western Soldier schreef:Die 1700 in het laatste bericht heb ik al eerder uitgelegd.
... en daar ben ik ook al een keer eerder op in gegaan. In 2016 was er in Heerlen een overstap tussen de stoptrein uit Kerkrade en de IC naar Eindhoven. Reizigers uit de richting van Kerkrade moesten in Heerlen wel overstappen. In 2017 werd deze overstap niet meer aangeboden, reizigers uit Kerkrade moesten toen doorreizen t/m Sittard en checkten pas later bij NS in. Pas in 2018 is de overstap tussen STP uit Kerkrade en IC naar Eindhoven weer hersteld. Dat verklaart (o.a.) de grote dip in het aantal incheckers in Heerlen, maar daar kan ik in je redenatie niets over terugvinden.

En waar baseer je die 800 op?

En houd je ook rekening met reizigers die tussen Sittard en Heerlen met de stoptrein reizen, maar niet in Sittard overstappen?

En houd je rekening met het feit dat Heerlen een krimpregio is en dat het aantal reizigers dus, logischerwijs, sowieso afneemt?

Kortom, het aantal in- en uitstappers op en station zegt niet zo heel veel. Als je voorspellingen/aannames wilt doen over reizigersaantallen, zul je iets meer moeite moeten doen en iets meer kwalitatief moeten redeneren, i.p.v. een simpel rekensommetje met het aantal in- en uitstappers.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Ik denk dat het onterecht is om te beweren dat ik zomaar argumenten aan de kant schuif. Ik heb ook aanpassingen gedaan in de dienstregeling aan de hand van tips die jij hebt gegeven, ik heb namelijk pogingen ondernomen om de sneltrein niet vlak voor of vlak na de intercity aan te laten rijden. Uiteindelijk is het geen mooie 15/15 ligging geworden, maar een 10/20. Dat is niet helemaal ideaal, maar 15/15 heb ik echt niet voor elkaar gekregen in combinatie met dat de intercity Maastricht<->Eindhoven en de sneltrein Heerlen<->Eindhoven in een 15/15 ligging rijden tussen Eindhoven en het zuiden, zodat er 4x per uur een verbinding overblijft vanuit zowel Maastricht als Heerlen naar Eindhoven.

De overgebleven discussie gaat erom dat Sittard en Weert worden overgeslagen door de intercity. Er zijn een aantal mensen die daarvan zeggen dat het geen goed idee is, omdat daarmee Sittard en Weert rechtstreekse verbindingen met Eindhoven verliezen. Ik heb dat weerlegd dat er nog steeds 4 verbindingen overblijven alleen dat er 2 wel 2x per uur moet worden overgestapt te Roermond vanuit Sittard.

Voor Weert heb ik inderdaad bevestigd dat ze erop achteruitgaan, maar ik heb ook nog aangegeven dat het optioneel is om in de spits een extra sneltrein te laten rijden, zodat het aantal treinen tussen Weert en Eindhoven in de spits wordt hersteld. Dat betekent dus dat enkel in de daluren het aantal treinen in Weert achteruit gaat. Ik blijf er echter nog steeds bij dat standaard 4x per uur een intercity of sneltrein in Weert erg veel van het goede is.

Voor Sittard heb ik aangegeven dat Sittard 2x per uur een rechtstreekse verbinding blijft houden en 2x per uur een overstap krijgt in Roermond. Met de overstap duurt de reis inderdaad 2 minuten langer. Daar zit de echte crux in de discussie wat mij betreft. Ik ben namelijk van mening dat het geen significante achteruitgang is en de groep die het daar niet mee eens is vind dat het wel een grote achteruitgang is. Bij het uitspreken daarvan gebruik ik inderdaad de woordcombinaties als 'ik vind' of 'volgens mij', omdat ik van mening ben dat dat iets arbitrair is.

Jullie uitspraken over dat Eindhoven een belangrijkere bestemming is dan de Maaslijn vanuit Zuid-Limburg sta ik achter, daar ben ik het ook mee eens. Om die reden blijft ook in mijn dienstregeling vanuit alle steden in Limburg 4x per uur een treinverbinding met Eindhoven mogelijk, waarvan er altijd 2 met overstap zijn. Omdat de sneltrein uit Nijmegen naar Maastricht gaat rijden ontstaat er om die reden ruimte om de intercity uit Maastricht naar Eindhoven te versnellen. Ik heb aan de hand van reistijden aangegeven dat ik vind dat de voordelen van deze dienstregeling opwegen tegen de nadelen om het op die manier te doen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Maar als jij bepaalde dingen vind: als jij het drietreinensysteem een goed concept vind, als jij overstappen geen probleem vind en in dat soort dingen toch niet overtuigd kan worden van andermans gelijk. Wat wil je dan bereiken met deze discussie?

Nu gaat de discussie over wat de beste manier/het beste concept is om reizigers te vervoeren. Jij bent overtuigd van het drietreinensysteem en ik ben overtuigd van niet. Jij ziet niets in de argumenten die aangedragen worden om gewoon in Sittard te blijven stoppen en ik zie niets in jouw abracadabra van getalletjes en 'ik vind'-argumenten. Punt is: het wordt allemaal een soort welles-nietes discussie die niet verder vooruit komt.

Misschien handig om dan even je doelstelling te formuleren. Wat wil je als TS in dit topic bereiken? Wil je dat we gaan discussiëren wat de beste manier is om reizigers te vervoeren (drie-treinensysteem vs. twee-treinensysteem; frequente stoppende verbindingen vs. minder-frequente snellere verbindingen)? Wil je dat we gaan discussiëren wat de beste manier is om reizigers te vervoeren, gegeven een bepaald concept, dus wat is de beste manier om met een drie-treinensysteem reizigers te vervoeren (los van de vraag of een drie-treinensysteem het beste concept is)? Of vind je het gewoon leuk om je plannen te laten zien en feedback daarop te krijgen?

Ik vermoed vooral het laatste. De vraag is of een forum daar helemaal de juiste plek voor is. Maar als je écht discussie wilt voeren (wat de bedoeling is van een forum), is het dan misschien niet een beter idee om aan te geven wat de zwakke punten zijn aan jouw plan, dingen waar je zelf nog twijfels over hebt, dingen waar je nog wel open staat voor suggesties? Misschien dat we dan tot een veel interessantere discussie komen, waarbij je gewoon je eigen gevoel achter na kunt gaan en tegelijkertijd ook nog je plan kan verbeteren!

Dus: Wat is het doel van dit topic? Wat hoop je met dit topic te bereiken?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Mijn doel is inderdaad om feedback te krijgen. Een deel ervan neem ik mee en een deel niet. Een aantal punten van jouw eerste feedback hebben mij overtuigd en heb ik overgenomen. Sittard is eigenlijk het enige punt waar we niet mee eens zijn, maar daarin ben ik eigenlijk wel te lang doorgegaan, want daarin gaan we elkaar niet verder vinden vrees ik. Dat neemt niet weg dat uiteindelijk het resultaat positief is, aangezien ik de dienstregeling voor wat betreft Zuid-Limburg toch behoorlijk heb kunnen verbeteren ten opzichte van mijn eerste opzet.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Ik ben een beetje de draad kwijt in deze discussie. Het gaat heen en weer tussen details en grote lijnen volgens mij.

Er zijn verschillende manieren om een dienstregeling op te bouwen. Je kan uitgaan van een tweetreinensysteem, een drietreinensysteem of nog een andere variant. Het een is in de basis niet slechter dan het andere, het lastige is alleen dat je in de uitwerking soms dilemma's tegenkomt waar je vooraf niet over nagedacht had.

Als je dus vindt dat een drietreinensysteem een goed idee is, denk ik dat het goed is om vooraf na te denken over de landelijke lijnvoering. Dan kun je namelijk het grote geheel goed overzien. Uiteindelijk kun je altijd nog gaan aanpassen omdat je er in de detailuitwerking niet uitkomt, maar je hebt dan in ieder geval een begin (en een discussie die alleen daarover gaat). Dat grote geheel mis ik nu. Er komt steeds een beetje bij, maar ik kan niets met een uitwerking van Eindhoven - Tilburg als ik niet weet wat er verder in het land gebeurt in bijvoorbeeld Roosendaal en Den Bosch (die op hun beurt weer samen met andere stations bekeken moeten worden).

Verder maak je een dienstregeling niet voor morgen of overmorgen: als je een dienstregeling maakt wil je dat de basis een aantal jaar kan blijven staan. Natuurlijk zijn er kleine wijzigingen mogelijk, maar je wil niet elk jaar je lijnvoering compleet omver gooien. Je moet er dus rekening mee houden dat je reizigersgroei (of krimp in sommige situaties) aan kan. Ik zou me daarom niet blind staren op de reizigersaantallen van nu, maar vooral ook rekening houden met de reizigersaantallen van over 10 jaar.

En tot slot: het is in sommige situaties goedkoper om op relatief korte trajecten meer treinen te rijden dan op langere trajecten te rijden met eigenlijk te veel capaciteit. Sowieso trekt een hogere frequentie reizigers, maar het maken van die onnodige bakkilometers is ook gewoon een grote kostenpost. Er zijn in Nederland talloze voorbeelden te vinden, zoals bijvoorbeeld op de Hoekse Lijn toen NS er nog reed, tussen Utrecht en Houten Castellum, tussen Den Bosch en Oss, Arriva doet het op de noordelijke Maaslijn maar ook op de Emmerlijn en in de ochtendspits rond Groningen. Liever dus 6x per uur een kortere trein dan 4x per uur een langere trein, ook al zou je die reizigers door de treinen te verlengen ook mee kunnen krijgen.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Op zich ben ik het met je eens dat je een dergelijk plan beter als geheel kunt presenteren. Het gevaar is echter dat dan persoon A het over mijn gedeelte in Twente gaat hebben en persoon B het wil hebben over de Kop van Noord-Holland. Dan krijg je dus voor elk gedeelte in de dienstregeling een discussie, daarom wil ik het per gedeelte presenteren, maar wellicht is het inderdaad beter om per treinverbinding te presenteren. Dus de intercity in Maastricht in zijn geheel tonen in zijn route naar Alkmaar? Of hoe had jij die discussie dan voor je gezien? Ik vind het prima, om het ook op die manier te doen namelijk.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten