Ontwerp eigen dienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11737
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Wubbo » Za 21 Jul 2018, 14:58

Als ik het goed teruggelezen heb ben je aan het werken vanuit een visie: een drietreinensysteem. Al heb ik geloof ik al vier treinsoorten gezien (Intercity Direct, Intercity, Sneltrein en stoptrein). Die visie heb je met een reden: je wil landsdelen sneller verbinden met de randstad, of je wil intercity's versnellen, of je wil het aantal stoptreinen verminderen, of je wil de grotere plaatsen die nu alleen stoptreinen hebben snellere verbindingen geven, of je wil meer rechtstreekse verbindingen aanbieden, of nog wat anders (of een combinatie). Op basis van die gedachten achter je visie heb je waarschijnlijk keuzes gemaakt in je lijnvoering. Zou het snel verbinden van landdelen met de randstad de basis van je gedachten zijn geweest, dan zou ik voor Limburg een plaatje verwachten met een Intercity Direct Eindhoven - Sittard - Maastricht waarbij in Sittard aansluiting is op de IC naar Heerlen (met de afweging dat er naar Heerlen minder reizigers zijn dan naar Maastricht en je hier dus kiest voor de doorgaande verbinding voor de grootste groep reizigers). Of je maakt de keuze voor de stop in Roermond in plaats van Sittard, waarbij je in Roermond aansluit op de van de Maaslijn afkomstige IC naar (dan dus) Heerlen. Of je kiest voor het versnellen van ICs en maakt dus niet zo'n constructie omdat de IC dan relatief lang stilstaat, maar kiest juist voor aansluitingen op stoptreinen. Het idee achter je visie is dus van belang voor de uitwerking van je dienstregeling.

Volgens mij is het goed om eerst dat idee goed op papier te zetten, met een kaartje met lijnvoering of verwachte frequenties per treinsoort. Dan gaat de discussie namelijk daarover. (Gewenste) reistijden en overstapknopen zijn dan de volgende stap, de daadwerkelijke minutenuitwerking komt daarna pas.

Western Soldier
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Western Soldier » Za 21 Jul 2018, 15:49

Inhakend op jouw laatste alinea kan ik zeggen dat ik inderdaad eerst ben begonnen met de lijnvoeringen door het hele land en aan de hand daarvan ben ik de treintijden gaan invullen rekening houdend met de knopen inderdaad. Daaruit ben ik gaan zoeken naar de meest ideale treintijden en aan de hand daarvan heb ik de lijnvoeringen aan elkaar gekoppeld waardoor de lange verbindingen zijn ontstaan. Maar zijn er meer mensen die liever hebben dat ik nu eerst de landelijke lijnvoeringen plaats? Want ik ben bereid dat op die manier te doen. Het enige nadeel is dat ik dan niet meteen alle koppelingen kan uitleggen, omdat als ik alles uit ga leggen ik dan een post ga schrijven waarvoor 50 A4tjes nodig zijn bij het printen. Dus dan zal er aan de hand van die post gefaseerd uitleg worden gegeven. Dat is eigenlijk ook de reden dat ik het in de huidige volgorde publiceer. Ik waardeer in elk geval je feedback. Hier kan ik wel echt wat mee.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11737
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Wubbo » Za 21 Jul 2018, 17:42

Plaatjes zeggen vaak meer dan woorden. Voor mij in ieder geval.

Western Soldier
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Western Soldier » Za 21 Jul 2018, 22:52

Ik heb nu alle treintijden voor de a-richtingen erin zitten. Ik ga nu aan de hand van de reistijden tussen de belangrijkste stations verspreid door het land controleren of alle knopen die ik bedacht had kloppen. Daarna hoef ik de b-richtingen alleen nog maar in te voeren die ik grotendeels er nog niet in heb zitten en dan heb ik de dienstregeling voor de HRN af zoals ik het zou zien. Als er meer mensen dan Wubbo ermee akkoord gaan dat ik daarna gewoon alle lijnvoeringen hier erin zet dan zal ik het hier een overzicht van alle lijnvoeringen publiceren.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8962
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Hainje » Za 21 Jul 2018, 22:54

*Slaat een kruisje*

Mijn zegen heb je.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
02-12-2018: Trein: 13070,5 km * Bus: 1886,01 km * Metro: 68,02 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Western Soldier
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Western Soldier » Zo 05 Aug 2018, 19:20

Zoals gezegd ben ik een tijdje uit de running geweest in verband met een schaakevenement. Ik heb wel af en toe op kleine dingen gereageerd, maar tijd voor een grote post om alle treinseries die ik in de dienstregeling heb opgenomen mee te nemen heb ik nog niet gevonden.

Sprinters:
Vooraf wil ik bij de sprinters vooral zeggen dat de doorkoppelingen die ik gemaakt heb meer op basis is geweest van tijden dan op logische routes. Sprinters zijn toch vaak voor lokaal gebruik en het komt ook niet heel vaak voor dat reizigers over een intercitystation heenreizen met dezelfde sprinter. Hierdoor is het ook eenvoudiger om de tijden van een sprinter op een bepaald traject zo in te vullen dat ze goed aansluiting bieden op de belangrijkste treinen. Dat is voor mij een hogere prioriteit dan dat de sprinters logische routes krijgen.

1). Maastricht Randwyck>Maastricht>SIttard>Roermond>Eindhoven>'s-Hertogenbosch>Utrecht Centraal>Gouda>Den Haag Centraal
Het was niet het plan om door te koppelen in Roermond, de tijden die er echter uitkwamen maakten dat een doorkoppeling mogelijk was en bovendien lange keringen voorkomt. De sprinter heeft te Roermond wel een lange stop evenals te Utrecht Centraal.

Frequentie:
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

2). Heerlen>Sittard>Roermond>Venlo>Nijmegen
In eerste instantie was het plan om een sprinter Heerlen>Sittard in te leggen, door de sprinter door te trekken wordt er een lange kering te Roermond uitgespaard uit de richting Nijmegen. Bijkomend voordeel is dat de sprinter extra verbindingen heeft gerealiseerd voor de richting Eindhoven vanuit Susteren en Echt.

Frequentie:
Nijmegen<->Venlo
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Venlo<->Roermond
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 1x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 1x per uur
Zondag 8.00-16.00 1x per uur
Zondag 16.00-22.00 1x per uur
Zondag 22.00-1.00 1x per uur

Roermond<->Sittard
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 niet
Zaterdag 12.00-18.00 1x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 niet
Zondag 8.00-16.00 niet
Zondag 16.00-22.00 1x per uur
Zondag 22.00-1.00 niet

Sittard<->Heerlen
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 1x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 1x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 1x per uur
Zondag 8.00-16.00 1x per uur
Zondag 16.00-22.00 1x per uur
Zondag 22.00-1.00 1x per uur

Vervoerder: Arriva

3). Deurne>Eindhoven>Tilburg Universiteit
Doordat de sprinter uit Roermond naar 's-Hertogenbosch is ingelegd gaat de sprinter uit Deurne richting Tilburg. Met de verbouwing van Tilburg en de extra treinen zou ik echter prefereren om Tilburg Universiteit ook 4 sporen te laten hebben, waarbij de 2 middelste sporen uitkomen op een keerspoor iets verderop. Tilburg Universiteit wordt in mijn ogen dus vergelijkbaar met Gouda Goverwelle of Almere Oostvaarders. Je kunt natuurlijk de sprinter laten eindigen in Tilburg. De binnenste sporen in Tilburg worden dan ook gebruikt door de in Tilburg Universiteit stoppende treinen en de buitenste sporen worden gebruikt door de treinen die niet in Tilburg Universiteit stoppen. De aansluiting voor Tilburg wordt ongelijkvloers uitgevoerd.

Frequentie:
Tilburg Universiteit<->Tilburg
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 niet
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 niet
Zondag 8.00-16.00 niet
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 niet

Tilburg<->Eindhoven
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Eindhoven<->Deurne
Doordeweeks 6.00-22.00 2x per uur
Doordeweeks 22.00-1.00 1x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-19.00 2x per uur
Zaterdag 19.00-1.00 1x per uur
Zondag 8.00-16.00 1x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 1x per uur'

Vervoerder: NS

4). Middelburg>Roosendaal>Breda>Tilburg>'s-Hertogenbosch>Nijmegen>Arnhem Centraal>Deventer>Zwolle
Ik heb er voor gekozen om de sprinter in Zeeland tot Middelburg te laten rijden in plaats van Goes. Dat is prima te doen en de kering is met 12 minuten relatief kort. Het is deze sprinter die ik in Breda gekoppeld heb aan Arnhem Centraal alwaar deze trein verder doorrijdt naar Zwolle. Tussen Olst en Deventer en bij de brug bij Ravenstein ga ik in de dienstregeling uit van verdubbeling van het spoor. Er zijn lange stops te Bergen Op Zoom en 's-Hertogenbosch.

Frequentie:
Middelburg<->Bergen Op Zoom
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 1x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 1x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 1x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 1x per uur
Zondag 8.00-16.00 1x per uur
Zondag 16.00-22.00 1x per uur
Zondag 22.00-1.00 1x per uur

Bergen Op Zoom<->Arnhem Centraal
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Arnhem Centraal<->Zutphen
Doordeweeks 6.00-21.00 2x per uur
Doordeweeks 21.00-1.00 1x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-19.00 2x per uur
Zaterdag 19.00-1.00 1x per uur
Zondag 8.00-16.00 1x per uur
Zondag 16.00-22.00 1x per uur
Zondag 22.00-1.00 1x per uur

Zutphen<->Zwolle
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

5). Roosendaal>Dordrecht>Rotterdam Centraal>Den Haag HS>Leiden Centraal>Schiphol Airport>Amsterdam Centraal>Almere Centrum>Zwolle
Het leek lange tijd niet te lukken om de sprinter weer naar het noorden door te koppelen, maar na veel puzzelen is het toch gelukt. Een lange stop te Rotterdam Centraal is wel onvermijdelijk. Optioneel is om deze in de spits naar Bergen Op Zoom te laten rijden, omdat een aansluiting op de Zeeuwse treinen helaas niet lukt.

Frequentie:
Bergen Op Zoom<->Roosendaal
Spits: 2x per uur

Roosendaal<->Dordrecht
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 1x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 1x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 1x per uur
Zondag 8.00-16.00 1x per uur
Zondag 16.00-22.00 1x per uur
Zondag 22.00-1.00 1x per uur

Dordrecht<->Den Haag Centraal
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

6). Breda>Dordrecht>Rotterdam Centraal>Den Haag HS>Leiden Centraal>Haarlem>Amsterdam Centraal
Ook voor Breda geldt dat er nu een doorkoppeling is gemaakt in Dordrecht. Deze sprinter vormt met sprinter 5 een kwartierdienst tussen Lage Zwaluwe en Den Haag HS en een halfuursdienst in de daluren. Deze sprinter rijdt tussen Haarlem en Amsterdam Centraal in plaats van de sprinter uit Uitgeest.

Frequentie:
Breda<->Dordrecht
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 1x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 1x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 1x per uur
Zondag 8.00-16.00 1x per uur
Zondag 16.00-22.00 1x per uur
Zondag 22.00-1.00 1x per uur

Dordrecht<->Amsterdam Centraal
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

7). (Arnhem Centraal>)Elst>Geldermalsen>Dordrecht
Deze sprinter gaat voortaan een rechtstreekse verbinding tussen Elst en Dordrecht bieden. In mijn ogen is het echter onverstandig om deze trein door te laten rijden naar Arnhem zonder ongelijkvloerse aansluiting. Deze sprinter zal bij doortrekking naar Arnhem gaan stoppen te Arnhem Zuid. Deze trein stopt echter niet te Tiel Passewaaij. Dit omdat anders geen kruising kan worden gerealiseerd te Leerdam.

Dordrecht<->Gorinchem
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Gorinchem<->Geldermalsen
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 1x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 1x per uur
Zondag 8.00-16.00 1x per uur
Zondag 16.00-22.00 1x per uur
Zondag 22.00-1.00 1x per uur

Geldermalsen<->Tiel
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 1x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 1x per uur

Tiel<->Elst
Doordeweeks 6.00-19.00 1x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 1x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 1x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 1x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 1x per uur
Zondag 8.00-16.00 1x per uur
Zondag 16.00-22.00 1x per uur
Zondag 22.00-1.00 1x per uur

Vervoerder: Arriva

8. Tiel<>Geldermalsen>Utrecht Centraal>Gouda>Rotterdam Centraal
De sprinter uit Tiel is gekoppeld aan een sprinter naar Rotterdam Centraal. Dat is de nu in Woerden eindigende sprinter die doorrijdt naar Rotterdam Centraal. Vormt tussen Geldermalsen en Gouda 4x per uur een sprinterverbinding. Deze sprinter stopt wel te Tiel Passewaaij, waar sprinter 7 dat niet doet.

Frequentie:
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

9). Rotterdam Centraal>Gouda>Breukelen>Amsterdam Centraal>Zaandam>Alkmaar>Den Helder
De sprinter wordt doorgetrokken naar Den Helder. Alleen het stuk tussen Den Helder en Den Helder Zuid hoeft in mijn variant volledig te worden verdubbeld, de rest lukt om het enkelsporig te laten.

Frequentie:
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

10). Arnhem Centraal>Utrecht Centraal>Amsterdam Zuid>Hoofddorp
Verzorgd een rechtstreekse verbinding tussen RAI en Bijlmer ArenA via de Utrechtboog. Verder zijn er op deze manier geen keringen en keersporen meer nodig. Ede-Wageningen krijgt al een extra perron en met een verbinding tussen 1b en de sporen naar Utrecht is er geen enkel probleem om de sprinter in te passen. Inhaling geschied planmatig echter te Driebergen-Zeist.

Frequentie:

Ede-Wageningen<->Hoofddorp
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Ede-Wageningen<->Arnhem Centraal
Doordeweeks 6.00-20.00 2x per uur
Doordeweeks 20.00-1.00 1x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 1x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 1x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 1x per uur
Zondag 8.00-16.00 1x per uur
Zondag 16.00-22.00 1x per uur
Zondag 22.00-1.00 1x per uur

Vervoerder: NS

11). Rhenen>Utrecht Centraal
Het aantal sprinters aan beide kanten van het station komt niet helemaal overeen, zodoende is er voor deze sprinter geen koppeling met een andere sprinter gevonden. Het idee is nu om deze aan een sneltrein te koppelen.

Frequentie:
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

12). Utrecht Centraal>Zwolle
Blijft hetzelfde als nu

Frequentie:
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

13). Utrecht Centraal>Baarn
Blijft hetzelfde als nu

Frequentie
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS
14). Utrecht Centraal>Almere Centrum
Gaat voortaan stoppen op elk tussengelegen station.

Frequentie:
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

15). Zandvoort Aan Zee>Amsterdam Centraal
Blijft hetzelfde als nu.

Frequentie:
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

16). Hoofddorp>Zaandam>Hoorn Kersenboogerd
Blijft gelijk aan de huidige situatie. Van/naar Schiphol is er een aansluiting van 5 minuten op sprinter 9.

Frequentie:
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

17). Hoofddorp>Zaandam>Uitgeest
Nieuwe sprinter en gaat een kwartierdienst vormen met sprinter 16. Rijden echter niet in een keurige dienstregeling met de treinen naar Centraal Station. De HSL moet hiervoor wel eigen sporen krijgen tot aan Sloterdijk, als deze nog naar Centraal blijft rijden.Tussen Uitgeest en Zaandam is er een 10/20 ligging met sprinter 9. Dit omdat er elke 10 minuten intercity's rijden. Daar later meer over.

Frequentie:
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

18). Hoorn>Haarlem
Hetzelfde als in de huidige situatie, alleen ingekort tot Haarlem. Sprinter 6 neemt het pad tussen Haarlem en Amsterdam Centraal over.

Frequentie:
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

19). Leiden Centraal>Amsterdam Zuid>Weesp>Amersfoort>Enschede
De sprinter over de Zuidtak gaat voortaan richting Amersfoort en bovendien door naar Enschede en gaat dus ook verbindingen bieden tussen Hoevelaken en Barneveld Noord enerzijds en Apeldoorn anderzijds zonder dat het nodig is om via Amersfoort om te reizen. Splitsen in Amersfoort van 2 treinstellen naar 1 treinstel richting Enschede. Afgesplitste treinstel rijdt naar Amersfoort Vathorst om te keren. Treinen die eindigen in Amersfoort rijden ook door naar Amersfoort Vathorst.

Frequentie:
Leiden Centraal<->Amersfoort
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Amersfoort<->Enschede

Doordeweeks 6.00-20.00 2x per uur
Doordeweeks 20.00-1.00 1x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 1x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 1x per uur
Zondag 8.00-16.00 1x per uur
Zondag 16.00-22.00 1x per uur
Zondag 22.00-1.00 1x per uur

Vervoerder: NS

20). Zwolle>Almelo>Enschede
Huidige situatie

Frequentie:

Zwolle<->Almelo
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Almelo<->Enschede
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 niet
Zaterdag 12.00-18.00 niet
Zaterdag 18.00-1.00 niet
Zondag 8.00-16.00 niet
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 niet

Vervoerder: Keolis

21). Zwolle>Leeuwarden
Sprinter doorgetrokken naar Zwolle vanuit Leeuwarden

Frequentie
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 1x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 1x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 1x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 1x per uur
Zondag 8.00-16.00 1x per uur
Zondag 16.00-22.00 1x per uur
Zondag 22.00-1.00 1x per uur

Vervoerder: Arriva

22), Zwolle>Groningen
Hetzelfde als altijd. Tijden zijn in principe gunstig om te koppelen aan sprinter 12. Maar capaciteit op Zwolle lijkt te ontbreken.

Frequentie
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

23). Gouda>Alphen a/d Rijn
Blijft hetzelfde

Frequentie:
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: ?

24). Hoofddorp>Amsterdam Zuid>Almere Centrum>Zwolle
Huidige sprinter, maar dan doorgetrokken naar Zwolle.

Frequentie:
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

25). Amsterdam Centraal>Hilversum>Utrecht Centraal
Stopt niet te Hollandsche Rading. Sprinter 14 stopt wel te Hollandsche Rading.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

Dit zijn de sprinterdiensten. De sneltreinen en intercity's volgen in een volgend topic.
Laatst gewijzigd door Western Soldier op Zo 05 Aug 2018, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

playertwo
Berichten: 1078
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor playertwo » Zo 05 Aug 2018, 19:42

Verbreden van Tilburg universiteit - Tilburg en uitbreiding station Tilburg universiteit zelf, zal een flinke uitdaging worden. Tilburg - Tilburg aansluiting is qua spoordijk al grotendeels voorbereid op 4 sporen ( staan nu de noordelijke geluidsschermen op die verplaatst moeten worden. Richting westen wordt dat een stuk complexer. Bebouwing staat erg kort op het spoor. Rondom Tilburg universiteit zit je met Tilburg Goederen. De wachtsporen zullen regelmatig worden gebruikt

Western Soldier
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Western Soldier » Zo 05 Aug 2018, 19:51

Er zijn vele plekken inderdaad in Nederland waar verbreding nodig is waar weinig ruimte is. Dat is inderdaad lastig. Arnhem-Arnhem Velperpoort is ook een voorbeeld wat 4 sporen moet gaan tellen, maar waar het eigenlijk niet past. Toch zal je iets moeten doen als je op den duur de capaciteit aan wil kunnen. Maar eenvoudig is het zeker niet, dat ben ik met je eens.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5565
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Z2N » Zo 05 Aug 2018, 20:05

Is sprinter 6 überhaupt haalbaar, zo zonder inhaling in Haarlem? En is een sprinter Breda - Amsterdam belangrijker dan Beverwijk/Velzen ontnemen van de directe verbinding met Amsterdam C? En ik tel minder sprinters op de Amsterdamse westtak, dat lijkt mij ook niet de bedoeling.

Verder zie ik heel veel lange sprinter-verbindingen, dat heeft absoluut niet de voorkeur. Vertragingen werken zich dan namelijk snel uit, en het is lastig om in te spelen op de capaciteitsbehoefte langs zo'n lang traject.
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

Western Soldier
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Western Soldier » Zo 05 Aug 2018, 20:11

Sprinter heeft inhaling in Haarlem inderdaad en de sprinters hebben redelijk lange stops op de grotere stations. Toch vaak 2 á 3 minuten. Dat komt de punctualiteit ten goede.

Wat betreft Westtak, goed dat je het zegt. Het klopt, er zijn nu 4 sprinters naar de Hemboog en 2 sprinters naar Amsterdam Centraal. Ik had wellicht alvast moeten vermelden dat 2 sprinters vervangen worden door sneltreinen welke ook stoppen te Lelylaan en Sloterdijk. Per saldo blijft dat dus aan verbindingen gelijk.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4726
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor reisthijs » Ma 06 Aug 2018, 11:06

Alle sprinterdienst aan overal maar aan elkaar koppelen alleen "omdat het kan" lijkt mij ook geen verstandig idee. Sommige diensten die je hier voorstelt zijn echt extreem lang. Dat terwijl er, zoals je zelf ook al aangeeft, toch weinig reizigers gebruik van maken.

Ik zie nog vrij veel uurdiensten, waarom niet wat meer ambitie tonen en kiezen voor een basisdienstregeling van minstens 2*/uur?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Western Soldier
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Western Soldier » Ma 06 Aug 2018, 14:44

Overdag is het overal 2x per uur, op Tiel>Arnhem na, maar daar daar ben ik nog niet verder op ingegaan. Dat er op diverse plekken in avonduren en in weekenden 1x per uur wordt gereden is nu ook het geval.

Bij extreem lange sprinterdiensten is het inderdaad mogelijk om ze op te knippen, maar keringen kosten meer tijd dan doorrijden. Door soms lange stops in te plannen hoop ik de betrouwbaarheid te verhogen. Maar wellicht ben ik erin iets doorgeslagen en moet ik een aantal sprinterdiensten knippen.

Hieronder dan de sneltreinen. Alle stations waar wordt gestopt zijn in de verbindingen genoemd.

1). (Arnhem Centraal)>Elst>Tiel>Geldermalsen>Leerdam>Gorinchem>Sliedrecht>Dordrecht
Dit is een nieuwe sneltreinverbinding met als doel de reistijden te verkorten vanuit diverse plaatsen naar Dordrecht en in veel gevallen ook Rotterdam.

Steden van waaruit de reistijd met Dordrecht afneemt:
-Arnhem
-Nijmegen
-'s-Hertogenbosch
-Eindhoven
-Maastricht

Steden van waaruit de reistijd met Rotterdam Blaak afneemt:
-Arnhem
-Nijmegen
-'s-Hertogenbosch
-Eindhoven
-Maastricht

Steden van waaruit de reistijd met Rotterdam Centraal afneemt:
-Nijmegen
-'s-Hertogenbosch

Bovendien zorgt de sneltrein ervoor dat er bij storingen rondom Utrecht de extra reistijd fors afneemt. Het is namelijk bijna even snel. De stop in Leerdam is vanwege een kruising met tegenliggende stoptreinen. Verdubbeling is alleen nodig tussen Hardinxveld-Giessendam en Boven-Hardinxveld en op alle stations tussen Gorinchem en Dordrecht waar dat nog niet is gedaan. Het is helaas niet mogelijk om de hele route 2x per uur te doen, daar moet meer voor aangepast worden, al zou het wel mijn voorkeur genieten. Zeker Dordrecht-Geldermalsen v.v. zou goed zijn om dat 2x per uur te doen. Wat mij betreft mag deze verbinding wel door Arriva worden uitgevoerd, maar ik zou het niet met het huidige materieel willen doen. Elektrificatie tussen Tiel en Elst is natuurlijk wel noodzakelijk.

Gorinchem<->Dordrecht
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Gorinchem<->Elst
Doordeweeks 6.00-19.00 1x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 1x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 1x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 1x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 1x per uur
Zondag 8.00-16.00 1x per uur
Zondag 16.00-22.00 1x per uur
Zondag 22.00-1.00 1x per uur

Vervoerder: Arriva

2). Amersfoort>Hilversum>Naarden-Bussum>Weesp>Amsterdam Muiderpoort>Amsterdam Centraal>Amsterdam Sloterdijk>Zaandam>Hoorn>Hoorn Kersenboogerd>Hoogkarspel>Bovenkarspel-Grootebroek>Bovenkarspel Flora>Enkhuizen

Een sneltrein uit het verleden die weer in het leven geroepen wordt. Rijdt naar Enkhuizen in plaats van de intercity's uit Heerlen. Op die manier behoudt Enkhuizen wel een snelle verbinding met Amsterdam Centraal.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

3). Maastricht>Sittard>Roermond>Venlo>Venray>Boxmeer>Nijmegen Heyendaal>Nijmegen
Sneltreinverbinding waarmee de reistijd vanaf de Maaslijn en het oosten van het land fors wordt verkort met Zuid-Limburg en delen van België

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: Arriva

4). Venlo>Blerick>Horst-Sevenum>Deurne>Helmond>Eindhoven>Tilburg>Tilburg Universiteit>Breda>Roosendaal>Bergen Op Zoom>Goes>Middelburg>Vlissingen Souburg>Vlissingen

Ik heb ervoor gekozen om de Zeeuwse Lijn aan Brabant te koppelen. Redenen hiervoor zijn dat het aantal reizigers naar Brabant vanuit Zeeland volgens enkele forumgebruikers ongeveer 40% is en naar de Randstad 60%. Ik heb dan wel ervoor gekozen om deze sneltrein dan naar Eindhoven te sturen en niet richting de Brabantlijn en IJssellijn, dit is om ervoor te zorgen dat er vanuit elke Brabantse stad een rechtstreekse verbinding komt met Eindhoven. Er rijden met de komst van deze sneltreinen 6x uur rechtstreekse treinen tussen Breda en Eindhoven. Deze sneltrein stopt verder ook te Tilburg Universiteit om de Universiteit snelle verbindingen met Eindhoven en Breda te geven. Het station heeft er ook een aantal reizigers voor. Dit is echter wel in plaats van 2 extra sprinters. Gilze-Rijen en Tilburg Reeshof zullen 2 sprinters per uur houden.

Een andere reden is dat het met deze oplossing eenvoudiger is om in het tijdpad van de intercity tussen Roosendaal en Rotterdam Centraal de Benelux in te plannen. Ik blijf van mening dat het onzinnig is om die via Breda te sturen, omdat je daarmee een pad nodig hebt op het toch al drukke traject tussen Prinsenbeek en Breda en omdat het behoorlijk omslachtig is om kop te maken. Mijn absolute voorkeur geniet om de Benelux gewoon over de HSL rechtstreeks naar Antwerpen te sturen, maar aangezien Thalys dat niet wil vind ik het dan nuttiger om het traject tussen Breda en Antwerpen te verbinden met een trein uit Tilburg, omdat die niet kop hoeft te maken en geen capaciteit gebruikt tussen Prinsenbeek en Breda. Tussen Breda en Rotterdam zullen er bovendien al 6x per uur een verbinding zijn. De Benelux zal in mijn ogen dan weer via Roosendaal en Dordrecht rijden om met name Roosendaal en Zeeland dichterbij België te brengen. Ik kies er wel voor om dat tussen Rotterdam en Roosendaal in het pad te doen van de intercity. Om die reden is het dan niet meer handig om die intercity aan Zeeland te koppelen. De aansluiting vanuit Zeeland naar de Randstad zal in Roosendaal vanuit deze sneltrein 6 minuten zijn.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

5). Eindhoven>'s-Hertogenbosch>Oss>Wijchen>Nijmegen>Elst>Arnhem Centraal>Dieren>Zutphen>Deventer
Biedt een rechtstreekse verbinding tussen Gelderland en Eindhoven. Op deze manier hoeft er niet meer overgestapt te worden in 's-Hertogenbosch. Ten opzichte van de intercity krijgt deze sneltrein extra stops te Wijchen en Elst. Met de komst van deze sneltrein wordt de spitssprinter tussen Oss en 's-Hertogenbosch geschrapt. Geen van die stations heeft zodanig veel reizigers dat 4 sprinters te verantwoorden zijn. De sneltrein biedt echter wel extra verbindingen met Oss zelf. Naast sprinter 4 rijdt er enkel in de spits nog een sprinter tussen Wijchen en Nijmegen. Met de stop in Arnhem Zuid van de stoptrein uit Tiel blijven er 4 sprinters per uur tussen Elst en Arnhem Centraal en daarnaast stopt de sneltrein nog in Elst die vanuit Nijmegen aansluiting biedt richting Tiel. Alleen Nijmegen Lent, Nijmegen Goffert en Nijmegen Dukenburg gaan er echt op achteruit, al blijven die laatste twee wel nog spitssprinters houden. Gezien de reizigersaantallen is meer ook niet nodig. Deze sneltrein zelf rijdt in de spits door naar Weert.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

6). Breda>Dordrecht>Rotterdam Lombardijen>Rotterdam Blaak>Rotterdam Centraal>Schiedam Centrum>Delft>Rijswijk>Den Haag HS>Den Haag Laan van NOI>Leiden Centraal>Heemstede-Aerdenhout>Haarlem>Beverwijk>Uitgeest

Een sneltrein die Breda rechtstreekse verbindingen geeft met de belangrijkste Rotterdamse stations en ook met een groot deel van de rest van de Randstad. Bovendien zorgt het weer voor een rechtstreekse verbinding tussen de Randstad en Uitgeest waar kan worden overgestapt voor de rest van Noord-Holland. Bij grotere aanpassingen van de infrastructuur is het mogelijk om de sneltrein door te trekken naar Alkmaar.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

7). Arnhem Centraal>Ede-Wageningen>Veenendaal-De Klomp>Driebergen-Zeist>Utrecht Centraal>Woerden>Gouda>Zoetermeer>Den Haag Centraal
De oude sneltrein wordt weer opgepoetst. Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist behouden snelle verbindingen waarbij ook de intercity's de beide stations kunnen overslaan. Hierdoor is er echter geen nette ETMET mogelijk tussen Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. De intercity's zullen daar in een 10/20 verdeling rijden. Dat is echter niet aan te passen zonder dat er tussen Nijmegen en Arnhem Centraal een scheve verdeling ontstaat. Heeft ook een treindeel voor Rotterdam.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

8.) Heerlen>Sittard>Roermond>Weert>Eindhoven>'s-Hertogenbosch>Geldermalsen>Culemborg>Houten>Utrecht Centraal>Woerden>Gouda>Rotterdam Alexander>Rotterdam Centraal
Deze sneltrein vervangt de spitssprinters tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum en stopt in Culemborg en Houten. Station Culemborg moet worden uitgebreid naar 4 sporen. Deze sneltrein biedt met sneltrein 7 een kwartierdienst tussen Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

9). Rotterdam Centraal>Schiedam Centrum>Delft>Rijswijk>Den Haag HS>Den Haag Centraal
Vormt tussen Rotterdam Centraal en Den Haag HS een kwartierdienst met sneltrein 6.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

10). Den Haag Centraal>Den Haag Laan van NOI>Leiden Centraal>Hoofddorp>Schiphol Airport>Amsterdam Lelylaan>Amsterdam Sloterdijk>Amsterdam Centraal.
Een vroegere sneltrein met extra stops te Den Haag Laan van NOI en Hoofddorp. Vormt een kwartierdienst met sprinter 5 tussen Hoofddorp en Amsterdam Centraal.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

11). Alphen a/d Rijn>Gouda
Sneltrein die beide plaatsen non-stop verbindt.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur

Vervoerder: ?

12). Leiden Centraal>Leiden Lammenschans>Bodegraven>Woerden>Utrecht Centraal>Amersfoort>Amersfoort Schothorst>Nijkerk>Harderwijk>Zwolle>Meppel>Steenwijk>Heerenveen>Leeuwarden

Sneltrein uit Leiden die Leiden een rechtstreekse verbinding geeft met Amersfoort en verder. Deze sneltrein rijdt in Zwolle door naar Leeuwarden in plaats van de huidige intercity. Deze sneltrein stopt bovendien op de belangrijkste stations op de Veluwelijn om de sprinter te verlichten. Een stop te Utrecht Overvecht zou haalbaar en mogelijk ook wenselijk zijn als er een spoor 6 wordt aangelegd met perron. Voor nu heb ik een dergelijke stop eruit gelaten.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

13). Utrecht Centraal>Maarssen>Breukelen>Amsterdam Bijlmer ArenA>Duivendrecht>Amsterdam Amstel>Amsterdam Muiderpoort>Amsterdam Centraal>Amsterdam Sloterdijk>Zaandam>Uitgeest>Castricum>Heiloo>Alkmaar>Heerhugowaard>Schagen>Den Helder
Nieuwe sneltrein die met de komst van een sprinter niet stopt te Den Helder Zuid, Anna Paulowna en Alkmaar Noord. Deze sneltrein is gekoppeld in Utrecht Centraal aan de sprinter naar Rhenen om keringen te voorkomen. Voor Amsterdam Centraal en verder is overstappen in Alkmaar het snelst. De sneltrein biedt een kwartierdienst tussen Zaandam en Amsterdam Bijlmer ArenA met sprinter 9 en tussen Uitgeest en Alkmaar met sprinter 18. De vele stops voor deze sneltrein zijn omdat er veel stations zijn met een behoorlijk aantal reizigers. Toch is het niet ernstig, omdat er ook veel intercity's zijn die de route met minder stops afleggen. Voor het grote gedeelte zal 4 sporen tussen Zaandam en Uitgeest onvermijdelijk zijn. Ik kan mij voorstellen dat stoppen in Amsterdam Bijlmer ArenA overbodig kan zijn voor deze sneltrein aangezien er ook op Duivendrecht kan worden overgestapt voor Schiphol Airport en er ook rechtstreekse verbindingen zijn vanuit Utrecht naar Schiphol.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

14). Hoofddorp>Schiphol Airport>Amsterdam Zuid>Duivendrecht>Weesp>Almere Centrum>Almere Buiten>Lelystad Centrum
Sneltrein in plaats van de huidige intercity naar Dordrecht die start in Hoofddorp en tussen Lelystad Centrum en Schiphol Airport alleen een extra stop te Weesp heeft.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

15). Zandvoort Aan Zee>Haarlem>Amsterdam Sloterdijk>Amsterdam Centraal>Amsterdam Muiderpoort>Weesp>Almere Centrum>Almere Buiten>Lelystad Centrum>Zwolle>Hoogeveen>Assen>Groningen
Nieuwe sneltrein die tevens stopt te Hoogeveen. Op deze manier krijgt Hoogeveen diens snelle verbinding met Zwolle en Groningen terug alleen niet met een intercity, maar met een sneltrein. Er moet wel rond Amsterdam voor ongelijkvloerse kruisingen worden gezorgd om de sneltrein tussen Haarlem en Almere erin te kunnen krijgen. Tevens krijgt Amsterdam Centraal weer een snelle verbinding met Lelystad en verder, die zijn vervallen sinds er geen rechtstreekse intercity meer is tussen Amsterdam Centraal en Lelystad Centrum. Deze sneltrein stopt in tegenstelling tot de oude intercity wel te Amsterdam Muiderpoort en Almere Buiten

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: NS

16). Apeldoorn>Zutphen>Hengelo>Enschede
Nieuwe sneltrein die de reistijd verkort tussen Apeldoorn en Zutphen en tussen Zutphen en Twente en daarmee ook tussen Twente en Arnhem/Nijmegen.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Vervoerder: Keolis


Intercity's
De intercity's rijden allemaal onder NS

1). Maastricht>Roermond>Eindhoven>'s-Hertogenbosch>Utrecht Centraal>Amsterdam Amstel>Amsterdam Centraal>Amsterdam Sloterdijk>Zaandam>Alkmaar
Intercity stopt niet meer te Sittard, Weert en Castricum en verkort de reistijd op die manier.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

2). Eindhoven>'s-Hertogenbosch>Utrecht Centraal>Amsterdam Bijlmer ArenA>Amsterdam Zuid>Schiphol Airport
Rijdt niet meer tussen Venlo en Eindhoven, waar de sneltrein uit Vlissingen dat gedeelte overneemt.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

3). Tilburg>'s-Hertogenbosch>Utrecht Centraal>Amsterdam Amstel>Amsterdam Centraal>Amsterdam Sloterdijk>Zaandam>Alkmaar
Met de komst van de sneltreinen vanuit Eindhoven naar Nijmegen en de sneltrein uit Heerlen rijden er 4 intercity's en 4 sneltreinen tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven. Ik kies er daarom voor om de intercity's die ETMET tussen Utrecht Centraal en 's-Hertogenbosch compleet maken naar Tilburg te sturen. Daar ontstaat dan ook ETMET. Sneltrein 5 geeft in 's-Hertogenbosch aansluiting op deze intercity.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

4). Zwolle>Deventer>Arnhem Centraal>Nijmegen>Oss>'s-Hertogenbosch>Tilburg>Breda>Antwerpen
De intercity die Breda met Antwerpen verbindt. Met de sneltrein tussen Vlissingen en Venlo rijden er al 6 snelle treinen tussen Eindhoven en Tilburg en dat is voldoende. Bovendien is de verbinding tussen Breda en Roosendaal met sneltreinen en sprinters al verhoogd. Om die reden heb ik ervoor gekozen om deze intercity naar Antwerpen te sturen. De komst van de sneltrein tussen Deventer en Eindhoven zorgt er ook voor dat Zutphen en Dieren er niet op achteruit gaan. Deze intercity zal daar ook niet meer stoppen. Door niet te stoppen in Zutphen zal de sprinter bovendien meer gebruikt worden tussen Deventer en Zwolle. De stop in Oss maakt dat de spitssprinter niet nodig is en dat bespaard 2 omlopen.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

5). Dordrecht>Rotterdam Blaak>Rotterdam Centraal>Delft>Den Haag HS>Den Haag Laan van NOI>Leiden Centraal>Haarlem>Amsterdam Centraal
Huidige intercity uit Vlissingen ingekort tot Dordrecht. Op Dordrecht ontbreekt voor deze intercity echter de ruimte om te keren. Opties zijn om een keerspoor ten zuiden van Dordrecht aan te leggen of om te keren op Dordrecht Zuid.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

6). Roosendaal>Dordrecht>Rotterdam Centraal>Gouda>Utrecht Centraal>Amersfoort>Zwolle
Op momenten dat de Benelux rijdt, rijdt deze intercity niet tussen Rotterdam Centraal en Roosendaal.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

7). Rotterdam Centraal>Gouda>Utrecht Centraal>Hilversum>Almere Centrum
Stopt met de komst van de sneltreinen niet meer in Rotterdam Alexander en rijdt door naar Almere Centrum. Vanuit Utrecht naar Almere is er een verbinding nodig bij de aansluiting voorbij Overvecht.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

8.) Nijmegen>Arnhem Centraal>Ede-Wageningen>Utrecht Centraal>Amsterdam Bijlmer ArenA>Amsterdam Zuid>Schiphol Airport
Huidige intercity, maar dan zonder stop te Driebergen-Zeist. De bediening daarvan wordt overgenomen door de sneltrein naar Den Haag.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

9). Nijmegen>Arnhem Centraal>Ede-Wageningen>Utrecht Centraal>Amsterdam Amstel>Amsterdam Centraal>Amsterdam Sloterdijk>Zaandam>Alkmaar
Huidige intercity ingekort tot Alkmaar. Bediening naar Den Helder wordt overgenomen door de sneltrein omdat deze intercity met het toenemende treinverkeer over het hele traject minder betrouwbaar wordt. Dat is op het enkelsporige traject niet wenselijk. Verder verdwijnen de stops te Veenenaal-De Klomp, Castricum en Heiloo.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

10). Den Haag Centraal>Gouda>Utrecht Centraal>Amersfoort>Amersfoort Schothorst
Huidige intercity, maar dan altijd naar Amersfoort Schothorst in plaats van alternerend naar Enschede.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

11). Den Haag Centraal>Gouda>Utrecht Centraal
Ook deze intercity blijft hetzelfde

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

12). Den Haag Centraal>Den Haag Laan van NOI>Leiden Centraal>Schiphol Airport>Amsterdam Zuid>Almere Centrum>Zwolle>Groningen
Huidige intercity's, maar met stop te Den Haag Laan van NOI om gelijk te rijden met de intercity's vanuit Den Haag HS. Verder stopt deze intercity niet meer te Lelystad Centrum en Assen. Een uitvoering dus van de gewenste versnelde intercity vanuit Groningen naar de Randstad. Met de sneltrein gaat Assen er echter niet op achteruit en Lelystad heeft ook dezelfde bediening.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

13). Leiden Centraal>Alphen a/d Rijn>Utrecht Centraal
Snelle intercity met enkel een stop te Alphen a/d Rijn. De huidige intercity is dus overgenomen door een sneltrein en met verdubbeling van Leiden Lammenschans ontstaat er ruimte om een intercity in te passen die de reistijd flink kan verkorten. Zeker als de baanvaksnelheid wordt verhoogd.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

14). Den Haag Centraal>Den Haag Laan van NOI>Leiden Centraal>Schiphol Airport>Amsterdam Zuid>Almere Centrum
Versterking van intercity 12 tussen Den Haag en Almere.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

15). Schiphol Airport>Amsterdam Zuid>Hilversum>Amersfoort>Apeldoorn>Deventer>Almelo>Hengelo>Enschede
Huidige intercity, maar zonder stop te Duivendrecht.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

16). Amsterdam Centraal>Hilversum>Amersfoort>Apeldoorn>Deventer
Rijdt voortaan standaard door naar Deventer

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

17). Amsterdam Centraal>Almere Centrum
Hetzelfde als de huidige situatie

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

18). Amsterdam Centraal>Almere Centrum>Zwolle
Nieuwe intercity die Amsterdam Centraal een snelle verbinding geeft met Zwolle.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

19). Zwolle>Almelo>Hengelo>Enschede
De intercity van Keolis doorgetrokken naar Zwolle. Rijdt dagelijks.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

Intercity Direct:
1). Breda>Rotterdam Centraal>Schiphol Airport>Amsterdam Centraal
Huidige intercity direct.

Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur

2). Rotterdam Centraal>Schiphol Airport>Amsterdam Centraal
Vormt ETMET met intercity direct 1.

Doordeweeks 6.00-19.00 4x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 4x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 4x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 4x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 4x per uur
Zondag 8.00-16.00 4x per uur
Zondag 16.00-22.00 4x per uur
Zondag 22.00-1.00 4x per uur

3). Eindhoven>Tilburg>Breda>Rotterdam Centraal>Delft>Den Haag HS>Den Haag Centraal
Huidige intercity, maar gaat voortaan 4x per uur rijden. Vormt ETMET met intercity direct 1.

Doordeweeks 6.00-19.00 4x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 4x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 4x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 4x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 4x per uur
Zondag 8.00-16.00 4x per uur
Zondag 16.00-22.00 4x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur


Internationaal
Ik ga niet in op specifieke dienstuitvoering van de internationale treinen, wel nog even de overwegingen die ik heb. Zoals gezegd gaat de Benelux in mijn ogen volledig via de HSL naar België. Maar ik ga ervan uit dat dat niet lukt, de Benelux zou ik dan dus via Roosendaal sturen. De verbinding Breda naar Antwerpen wordt uitgevoerd met de intercity uit Zwolle. Daarnaast moet er een verbinding komen tussen Eindhoven en Düsseldorf. Wat mij betreft wordt dat uitgevoerd vanuit een intercity direct uit Den Haag en die rijdt dus bovenop de sprinters en sneltreinen tussen Eindhoven en Venlo en stopt daarbij ook in Helmond. Intercity's uit Keulen naar Amsterdam kunnen rijden in het pad van de sneltrein, waarbij de sneltrein iets later vertrekt, zoals nu gebeurd met de huidige intercity naar Den Helder op momenten dat de ICE rijdt.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5565
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Z2N » Ma 06 Aug 2018, 15:34

Aangezien ik het afkraken van de hele plannen wat overdreven vind, ga ik alleen de plannen voor mijn eigen thuisregio becommentariëren:

1) Er is geen vraag voor een sneltrein tussen Alphen en Gouda. De huidige dienstregeling werkt meer dan prima, het aantal reizigers groeit merkbaar. De reistijdwinst voor de kleine groep reizigers tussen Alphen en Gouda wordt volledig teniet gedaan door de reistijdverlenging voor de reizigers naar tussengelegen stations, een verlenging die nog eens versterkt wordt door de voorstellen van de provincie om Boskoop busloos te maken.
2) De baanvaksnelheid kan tussen Leiden en Woerden niet worden versneld door de bodemsamenstelling, tenzij je nog een paar miljard hebt liggen om de lijn tegen HSL-kosten te onderheien. Een sneltrein is dan ook onhaalbaar, en doet daarnaast niet terecht aan de vraag vanuit de lijn: er is behoefte aan een sprinter Leiden - Woerden, met stops in Zoeterwoude, Hazerswoude (voor Koudekerk) en Nieuwebrug. Vraag naar een rechtstreekse sneltrein naar Leeuwarden is er niet, vanuit Leiden gaat dat via de Hanzelijn, de rest stapt nu in een kwartiertje over in Utrecht.

En verder: ik zie teveel denken in treincategorieën, en niet in de daadwerkelijke vraag van reizigers. Een goede dienstregeling begint bij de behoefte van reizigers, en die wordt het beste beantwoord met zonetreinen voor het woon-werkverkeer, en langeafstandstreinen met zo min mogelijk stops voor de weekend-reizigers. Daarmee krijg je treinen zo vol mogelijk, en voorkom je dat je treinen op uiteinden van routes leeg laat rondrijden, wat ik nu te veel zie. Bovendien mis ik enige vorm van daadwerkelijke dienstregelinguitwerking, waardoor het nu een opsomming van stationsnamen is en niet iets waarmee je een duidelijke dienstregeling krijgt, inclusief inpassing op de stations en aansluitingen.
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 4736
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor ArrivaBas » Ma 06 Aug 2018, 16:06

Op Dordrecht is voldoende keerruimte, die je niet hebt aan de vrije baan in Dordrecht Zuid.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Western Soldier
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Western Soldier » Ma 06 Aug 2018, 16:07

Tussen Alphen en Gouda heb je nu 4x per uur een sprinter. Echter heeft geen van de stations waar cijfers van bekend zijn meer reizigers dan 2000. 4x per uur een sprinter is dus veel. Het feit dat er nu 4x per uur wordt gereden bekent toch dat er zodanig veel reizigers zijn dat het met 2 treinen per uur vol zit. Cijfers van onder de 2000 voor de tussenstations betekent dus dat de vraag naar treinen naar de tussenstations niet zodanig hoog ligt dat er 4 treinen per uur moeten rijden. Om die reden heb ik gekozen voor 2x per uur een sprinter en 2x per uur een sneltrein.

Tussen Leiden en Woerden is met een aanpassing van Leiden Lammenschans wel 2x per uur een sneltrein wel degelijk mogelijk. De verhoging van de baanvaksnelheid was meer vanuit het wenselijke, maar als dat niet kan maakt dat niets uit voor de inpasbaarheid van de extra treinen. Wellicht is er de vraag tussen Woerden en Leiden voor een sprinter. De sneltrein die ik daar in gedachte heb stopt tussen Woerden en Leiden op alle tussengelegen stations. Als er meer stations worden geopend, lijkt mij het nog steeds prima te doen voor de sneltrein. De reden dat ik het echter geen sprinter noem is omdat de stations tussen Woerden en Utrecht Centraal worden overgeslagen. Om die reden noem ik het een sneltrein ongeacht het aantal stops tussen Woerden en Leiden. Naast de sneltrein is er dus een intercity die enkel stopt op Alphen a/d Rijn. Dat is in te passen.

De treinen kunnen lage bezettingsgraden hebben op de uiteinden. Echter kan het op sommige plekken ook zo zijn dat dat te maken heeft met het feit dat de trein zoveel stopt. Zwolle is een grote stad en er zijn redelijk wat reizigers die vanuit Deventer in Zwolle overstappen naar het noorden toe. Ik zou verwachten dat daar echt wel wat meer reizigers de trein in te jagen zijn, zeker gezien het feit dat er rond Zwolle veel files staan. Met de komst van een sprinter wordt de intercity versneld en dus aantrekkelijker en daarmee kan je wellicht weer reizigers uit de auto in de trein krijgen. Ook het overslaan van Zutphen en Dieren helpt daarbij mee. Voor Enkhuizen heb ik er echter wel voor gekozen om enkel de sneltrein daarheen te laten rijden, omdat dat een uiteindje is met minder reizigers. Den Helder en Schagen zijn allebei kleine steden en hebben dus toch al wat meer potentie dan de dorpen eromheen. Schagen heeft niet voor niets nu al in de spits extra intercity's uit Maastricht rijden. Ik kies voor een sneltrein en een sprinter vanuit Den Helder. Daarmee wordt de verbinding sneller en dus aantrekkelijker en er is weinig extra aanpassing voor te doen.

De Zeeuwse Lijn heb ik juist zo uitgevoerd met name dankzij jouw belichtingen over wat jij ervan vond in het topic van de situatie rond Dordrecht. Ik heb alleen gekozen voor een iets andere variant dan jij erin. Namelijk bediening van Zeeland vanuit de Brabantse steden in plaats van de Randstad. Ik kies er wat betreft uiteinden vaak voor om niet te reageren op de vraag, maar om een aanbod te creëren in de hoop de vraag te vergroten. Het is in deze dus maar net welke strategie je kiest en ik denk dat je het aantal reizigers flink kan vergroten als je verbindingen versneld.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Western Soldier
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Western Soldier » Ma 06 Aug 2018, 16:09

ArrivaBas schreef:Op Dordrecht is voldoende keerruimte, die je niet hebt aan de vrije baan in Dordrecht Zuid.


Dan is het inderdaad wel mogelijk, maar misschien onderschat ik die ruimte daar wel. Zou wel prettig zijn in elk geval.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5565
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Z2N » Ma 06 Aug 2018, 16:20

Ehm, hoe vaak reis je tussen Alphen en Gouda? En op basis waarvan maak je de indruk dat de meeste reizigers alsnog Alphen - Gouda reizen? Zeker 70% van de mensen die in Gouda instappen zijn voor Boskoop verdwenen en vervangen, de enige momenten dat er veel mensen het hele traject reizen is als er problemen zijn op Leiden - Woerden. En ja, geen van de haltes trekt 2000 passagiers per dag. Maar de hele lijn is onrendabel, vandaar dat deze aanbesteed is. Dan kun je ervoor kiezen om twee volle en twee lege treinen te laten rijden, of vier treinen die daarmee voor zoveel mogelijk reizigers een aantrekkelijk aanbod creëren.

En ten tweede: zonder dienstregeling, met tijden en spooropstellingen, is het een nutteloze opsomming van stationsnamen. Begin daar dan mee. Het 'creëren van een vraag' is bovendien wishful thinking op een uiteinde van een lijn, er is geen gouden pot met reizigers aan het einde van de lijn waarmee een sneltrein naar bijvoorbeeld Den Helder gevuld kan worden.
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

Western Soldier
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Western Soldier » Ma 06 Aug 2018, 16:40

Ik reis zo ongeveer niet op dat traject, ik moest afgaan op de cijfers, maar als je zegt dat inderdaad de frequentie zoals hij is gekozen is om zoveel mogelijk mensen te bedienen dan is jouw versie inderdaad beter.

Ik wil best de dienstregeling posten, maar ik zou niet weten hoe ik dat moet doen als het om 62 tabellen gaat. Ik heb overigens nog bij lange niet overal de b-richtingen ingevuld. Die laat ik open tot de feedback compleet is, zodat aanpassingen niet helemaal overal doorlopen. De b-richtingen zijn bijna overal symmetrisch met de a-richtingen in elk geval.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5565
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Z2N » Ma 06 Aug 2018, 16:42

Een Excel-bestandje delen via Google Drive?
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

waldo79
Berichten: 4387
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor waldo79 » Ma 06 Aug 2018, 18:28

En Tiel - Arnhem v.v. terug naar 1x per uur op werkdagen is echt een teruggaan in de tijd. De provincie Gelderland waardeert juist de frequentieverhoging. Merk ook dat het drukker is geworden.

En in de avonduren terug naar 1x per uur van Tiel naar Geldermalsen: zou met kleinere eenheden gaan rijden. Allemaal losse SLT 4 volstaat na 21 uur en niet SLT10 wat nog eens gebeurt.
Mij best :)

Western Soldier
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Western Soldier » Ma 06 Aug 2018, 19:31

Tiel-Elst wil ik ook met een sneltrein laten rijden en met de huidige infrastructuur is dat het maximaal haalbare. Tiel-Kesteren v.v. is een erg lang stuk wat allemaal enkelsporig is. Ik heb in Tiel zelf nu al een kruising staan, als de sneltrein een apart pad moet hebben wordt het erg ingewikkeld, om die reden heb ik gekozen voor een variant met 1 stoptrein en 1 sneltrein, al ben ik het absoluut met je eens dat het wenselijk zou zijn om zeker in de spits 2 stoptreinen te laten rijden. Tussen Tiel en Geldermalsen heb je 1x per uur een stoptrein, 1x per uur een sneltrein en dan ook nog 2x per uur een sprinter. Dat zijn dus 4 treinen in het uur in de avonduren. Dat is fors, maar de stoptrein en de sneltrein hebben daar een doorgaande route, maar ik wil Tiel niet de rechtstreekse verbinding met Utrecht ontnemen.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38059
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Suus » Ma 06 Aug 2018, 19:49

Je kan prima twee stoptreinen laten rijden als je die nutteloze sneltrein schrapt.
Rame à l'approche

Western Soldier
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Western Soldier » Ma 06 Aug 2018, 20:00

Nu ben ik toch wel benieuwd waarom je die sneltrein nutteloos vindt? Het verkleind de reistijd vanuit diverse steden met Dordrecht en Rotterdam. Ik zou dat niet als nutteloos willen bestempelen.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11737
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Wubbo » Ma 06 Aug 2018, 20:02

Ik word echt niet wijs uit deze lijsten. Ik denk in beelden. Kun je er een plaatje van maken?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4726
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor reisthijs » Ma 06 Aug 2018, 20:09

Western Soldier schreef:Nu ben ik toch wel benieuwd waarom je die sneltrein nutteloos vindt? Het verkleind de reistijd vanuit diverse steden met Dordrecht en Rotterdam. Ik zou dat niet als nutteloos willen bestempelen.
Er liggen geen steden van groot belang op de route tussen Arnhem en Dordrecht. Arnhem-Rotterdam kan ook prima via Utrecht. Echt snel kan die sneltrein ook niet worden als je aan allerlei kruisingen vast zit.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 1 gast