Ontwerp eigen dienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

MetroRET schreef:Ik bedoel hiermee, dat je de complete knoop op dezelfde tijden "teruglegt" als in 2016. Hiermee verspringen alle sprinters met ongeveer een kwartier (en rijden dus in elkaars paden op de desbetreffende trajecten).
Dat kan op zich nu ook wel (alleen niet voorbij Hilversum omdat goederen dan in de weg zit en de [serie=Sprinter|2019|Utrecht Centraal - Almere Centrum4900[/serie] ook), maar welk probleem lost dat op?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Ik ga hier verder in op de discussie in het topic voor nieuwe stations, om dat topic te ontlasten. Wubbo reageert daar met de opmerking dat er tussen Amersfoort en Utrecht Centraal ook niet meer afgedaan kan worden met 2 intercity's per uur. Dat is correct, maar de vergelijking gaat nogal mank. Tussen Amersfoort en Utrecht Centraal wordt door veel meer plaatsen gebruikt dan alleen Utrecht en Amersfoort. Ook inwoners vanuit de Veluwe, Twente, regio Zwolle, Friesland, Groningen en Drenthe maken gebruik van de treinen tussen Utrecht Centraal en Amersfoort. Dat is veel meer dan de plaatsen Sittard, Maastricht, Heerlen, Roermond en Weert en hun omgevingen. Nogmaals enkel Sittard verliest 2 van de 4 rechtstreekse verbindingen met Eindhoven. Maastricht behoudt 2 intercity's die bovendien sneller zijn. Roermond behoudt 4 intercity's. Naar Weert kunnen eventueel in de spits 2 in Eindhoven eindigende treinen doorgetrokken kunnen worden, zodat Weert ook gewoon 4 intercity's behoudt. Voor stoptreinreizigers maakt het niet veel uit of de intercity's 2 of 4 keer per uur rijden, want de stoptreinen rijden toch maar 2x per uur. Als je ervoor zorgt dat die aansluiting bieden op treinen naar Eindhoven dan maakt het niet uit of het er 2 of 4 zijn. De stoptreinreizigers tussen Maastricht en Sittard kunnen ook in Roermond overstappen aangezien hun stoptrein ook naar Roermond rijdt. Tussen Sittard en Roermond blijft de verbinding 4x per uur.

Nog maar even de voordelen op een rijtje

Voordelen:
-Maastricht (en Sittard) krijgt een rechtstreekse verbinding met Venlo en Nijmegen
-Maastricht en Roermond krijgen een snellere intercityverbinding dan nu, omdat de intercity's vanuit Maastricht niet meer stopt te Sittard en Weert
-De sneltreinen tussen Sittard en Roermond komen echt in een 15/15/15/15 ligging te rijden in plaats van de 10/20/10/20 nu.

Nadelen
-Sittard verliest 2 van de 4 rechtstreekse verbindingen met Eindhoven. De intercity uit Eindhoven naar Maastricht rijdt vlak voor de sneltrein uit Nijmegen naar Maastricht. Dat betekent dat er een korte overstap is te Roermond vanuit de intercity op de sneltrein. Dit betekent dat naast de 2 rechtstreekse verbindingen er nog wel 2 verbindingen met overstap te Roermond mogelijk zijn.

Nogmaals, Sittard gaat er iets op achteruit, maar gezien het feit dat bijna heel Zuid-Limburg een bevolkingsdaling kent kan ik geen logica vinden in de uitspraak dat Sittard 4 rechtstreekse verbindingen met Eindhoven nodig heeft. De enige plaats die een stijging laat zien is Maastricht en dus is het veel logischer dat de extra intercity's zijn gaan rijden omdat Maastricht drukker is geworden, Maastricht is ook de enige stad in de hele provincie Limburg die met 120.000 inwoners er meer dan 100.000 heeft. Maastricht en ook Heerlen en Roermond gaan er niet op achteruit. Voor Weert blijft een pad beschikbaar om in de spits gewoon 4 keer per uur een snelle verbinding met Eindhoven te geven.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door JordiBrabant »

Heb ik hier niet al eerder iets op geantwoord? Maar je vergelijking loopt op een aantal punten mis;
De geografie: Zuid-Limburg ligt in reistijd gemeten dicht bij een zogenaamde mainport, Eindhoven en directe omgeving, dat is voor de 3 noordelijke provincies niet het geval, er zitten dus veel forensen in de trein, die graag frequente verbindingen zien.
Bevolking: Na de sluiting van de Mijnen is er veel meer werkgelegenheid uit Limburg verdwenen dan er voor terugkwam, vooral voor de jongeren is het dus belangrijk dat ze goed in werkgelegenheids- en opleidingscentra, wederom Eindhoven, anders trekken ze weg en komen niet meer terug. Dit zou een betekenen dat Limburg nog meer vergrijst en doodbloedt wat betreft kennis en economie. Het is al zo'n wankel evenwicht in Limburg, dat moet je niet verder verstoren.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Maastricht ligt anders nog steeds 61 minuten reizen van Eindhoven af, dus qua reistijd is Zuid-Limburg nauwelijks dichterbij Eindhoven dan Groningen/Leeuwarden bij Zwolle. Groningen/Friesland hebben daarnaast eveneens enorm te kampen met een bevolkingsafname. Dus het is beide hetzelfde. Daarnaast ga je niet in op de voor- en nadelen die ik schets. Alleen Sittard gaat er in rechtstreekse verbindingen op achteruit. In reistijd amper. De reistijd vanuit Maastricht naar Eindhoven wordt 4 minuten korter. Hoewel Nijmegen en Venlo voor Maastricht niet belangrijkste bestemmingen zijn, wil ik die bestemmingen wel toevoegen om op die manier Maastricht meer mogelijkheden te bieden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door JordiBrabant »

Ik heb verder niets tegen Zwolle hoor, maar Zwolle is zeker in werkgelegenheid in niets te vergelijken met Eindhoven. Als je vanuit Groningen en Friesland naar een omgeving met eenzelfde werkgelgenheidspotentieel moet, moet je toch echt naar Utrecht of Amsterdam, en dit is vanuit Groningen en Leeuwarden toch echt 2uur, 2x zo ver dus.
Om de Noordelijke provincies te sterken tegen de braindrain moet juist de positie van Groningen verbeterd worden, zonder dat zijn ze ook ten dode opgeschreven. Daarom wordt ook onder andere de sporen naar Groningen verbeterd.
Ook geen misgunst aan het adres van Nijmegen vanuit mij, maar ook met alle potentieel die Nijmegen heeft, ook voor Limburg, kan het nog steeds niet opboksen tegen Eindhoven, daar ligt namelijk nog steeds te ver voor: als je op de Maaslijn al een doorgaande trein kan maken die er 1 uur over doet, is het nog steeds 30 minuten verder dan Eindhoven. Testen voor een trein naar Nijmegen mag dus niet ten koste gaan van de verbinding naar Eindhoven, die mag er alleen bovenop komen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Maar Maastricht behoudt een rechtstreekse verbinding met Eindhoven. Alleen Sittard heeft er 2 minder, maar Sittard behoudt de treinen uit Heerlen naar Eindhoven.

Het is dus:
Optie 1: huidige situatie
IC: Maastricht - Sittard - Roermond - Weert - Eindhoven
IC: Heerlen - Sittard - Roermond - Weert - Eindhoven

Optie 2: mijn idee
IC: Maastricht - Roermond - Eindhoven
S: Maastricht - Sittard - Roermond - Venlo - Boxmeer - Nijmegen Heyendaal - Nijmegen
S: Heerlen - Sittard - Roermond - Weert - Eindhoven
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Overslaan om het overslaan dus. De reistijdwinst van de reizigers naar Maastricht weegt niet op tegen het reistijdverlies van de reizigers naar Sittard-Geleen, dus is het onlogisch om niet met alle treinen in Sittard te stoppen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Jef400 »

Jordibrabant: Deze discussie is ook al talloze keren gevoerd. Ik ga er niet opnieuw op in.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Suus »

Mijn eerdere bericht was in niet in rijm.
Dus kan ik niet hergebruiken voor deze crime.

Helaas moet ik het dus nu opnieuw verwoorden
Het wordt tijd deze discussie te vermoorden

Wat heeft Sittard misdaan
Dat we er er nu al meer dan honderd berichten op stukslaan

Laat alle treinen er gewoon stoppen
Dan kan iedereen er lekker gaan shoppen
Blijven overstappen er kloppen
En moeten reizigers zich niet overbodig in Roermond in de stoptrein te proppen

Ik ben ook van gaan met de banaan
Maar een stop in Sittard kan ik doorstaan
En dan ga ik nu terug naar mijn schuimspaan

Ik maak namelijk kippensoep
Maar moest toch even reageren op deze troep.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Western Soldier schreef:Ik ga hier verder in op de discussie in het topic voor nieuwe stations, om dat topic te ontlasten. Wubbo reageert daar met de opmerking dat er tussen Amersfoort en Utrecht Centraal ook niet meer afgedaan kan worden met 2 intercity's per uur. Dat is correct, maar de vergelijking gaat nogal mank. Tussen Amersfoort en Utrecht Centraal wordt door veel meer plaatsen gebruikt dan alleen Utrecht en Amersfoort.
Dat zal allemaal best, maar uiteindelijk gaat het volgens mij vooral om hoeveel reizigers er zijn en of je ze comfortabel kan vervoeren. Je insinueert dat de frequentieverhoging in Limburg eigenlijk niet nodig is (want er is geen achterland), een bewering die je volgens mij alleen op basis van reizigersaantallen kan zeggen en niet op basis van de naam van een plaats of waar deze toevallig ligt.

Verder noem je een stapel voordelen die specifiek gelden voor jouw dienstregeling (15/15 ipv 10/20), maar als je echt zou willen kun je ook de huidige treindienst in 15/15 leggen. Het levert alleen een probleem in Eindhoven op, maar dat geldt voor elke 15/15-ligging.

Ik ben niet tegen een doorgaande verbinding Nijmegen - Maastricht maar wel tegen de manier waarop die hier ingepast wordt.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Staatslijn K »

Ik had de plannen van "toekomstbeeld namens ProRail ov2030" bekeken. Daar wordt getoont dat 8x p/u IC Arnhem-Utrecht wordt gereden. 4 direct en 4 met stops in DrZ, VdK en EWa. Hoe willen ze dit inpassen op Arnhem-Utrecht als een stop ongeveer 3 minuten duurt? Ervan uitgaande dat tussen Amsterdam Centraal en Utrecht en Schiphol-Utrecht elke 7,5 minuut wordt gereden
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Hoe kom je bij 3 minuten? Gemiddeld komt het toch op 2 tot 2,5 minuten neer?

Maar wie zegt bovendien dat de intercity's en sneltreinen dan dezelfde kant op gaan rijden na Utrecht?

Ik kan me prima een systeem bedenken waarbij vanuit Arnhem en 's-Hertogenbosch de intercity's richting Amsterdam C gaan rijden en de sneltreinen richting Schiphol.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Staatslijn K »

SuperGhost schreef:Hoe kom je bij 3 minuten? Gemiddeld komt het toch op 2 tot 2,5 minuten neer?

Maar wie zegt bovendien dat de intercity's en sneltreinen dan dezelfde kant op gaan rijden na Utrecht?

Ik kan me prima een systeem bedenken waarbij vanuit Arnhem en 's-Hertogenbosch de intercity's richting Amsterdam C gaan rijden en de sneltreinen richting Schiphol.
Zou je dat misschien op papier kunnen laten zien. Ik kom zelf namelijk nergens uit. Verder krijg je bij een andere verdeling dan 7,5 op Arnhem/Eindhoven-Amsterdam CS/Schiphol maar elk kwartier een reismogelijkheid, dat is minder dan nu. De 3 minuten komen van het gegeven dat je ongeveer zoveel tijdwinst haalt met het overslaan van station Zaandam in Noord-Holland. Ook Castricum en Heiloo geven hetzelfde
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Overslaan van een station levert ongeveer 2 minuten op. 3 stops zijn dus een minuut of 6, als je de 7,5-minutendienst dan in Utrecht in een 8-7 ligging legt en je in Arnhem met 2 minuten opvolging af kan past het al.

Het helpt trouwens als je in je betoog de juiste stationsafkortingen gebruikt, OVNL vertaalt die dan automatisch. Of schrijf ze voluit, dat is nog beter. Nu moet ik eerst ontcijferen wat je bedoelt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Staatslijn K schreef:
SuperGhost schreef:Hoe kom je bij 3 minuten? Gemiddeld komt het toch op 2 tot 2,5 minuten neer?

Maar wie zegt bovendien dat de intercity's en sneltreinen dan dezelfde kant op gaan rijden na Utrecht?

Ik kan me prima een systeem bedenken waarbij vanuit Arnhem en 's-Hertogenbosch de intercity's richting Amsterdam C gaan rijden en de sneltreinen richting Schiphol.
Zou je dat misschien op papier kunnen laten zien. Ik kom zelf namelijk nergens uit. Verder krijg je bij een andere verdeling dan 7,5 op Arnhem/Eindhoven-Amsterdam CS/Schiphol maar elk kwartier een reismogelijkheid, dat is minder dan nu. De 3 minuten komen van het gegeven dat je ongeveer zoveel tijdwinst haalt met het overslaan van station Zaandam in Noord-Holland. Ook Castricum en Heiloo geven hetzelfde
Als ik die plannen voor de geest haalt, is het helemaal niet de bedoeling om elke 7,5 minuten te rijden op Utrecht-Arnhem, maar slechts op Utrecht-Schiphol en Utrecht-Amsterdam C. Op Utrecht-Arnhem (naar Arnhem en naar Driebergen/De Klomp/Ede) is het juist bedoeld om de vervoersstromen te scheiden en zo extra capaciteit te creëeren.
Dan krijg je inderdaad effectief 'maar' elke 15 minuten een trein voor de verbinding Arnhem-Utrecht, maar dat is niet minder dan nu, maar hetzelfde als nu. Alleen is de reistijd dan wel een stukkie korter geworden.
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Bemined »

Uitgaande dat we het over hetzelfde kaartje hebben (ik heb hier een kaartje waarboven "Het aanbod van ProRail 2030" staat) dan staan daar de volgende halfuurdiensten op ingetekend:
  • Intercity Arnhem - Den Helder (kaartje suggereert 1x per uur naar Keulen)
  • Intercity Nijmegen - Den Helder
  • Sneltrein Nijmegen - Schiphol - Den Haag
  • Sneltrein Arnhem - Schiphol - Den Haag
  • Sprinter Arnhem - Ede-Wageningen
  • Sprinter Veenendaal- Breukelen
  • Sprinter Rhenen - Breukelen
Ik noem de beestjes hier maar gewoon bij z'n naam, sneltrein en intercity. De sneltrein stopt 3x tussen Arnhem en Utrecht en de intercity rijdt non-stop. Wat mij betreft worden het dan ook twee kwartierdiensten en geen 7,5 minuut dienst. Vraag is hoe men het bij Utrecht wil aanpakken, daar komen de 8 treinen vanuit 's-Hertogenbosch erbij. Ik denk niet dat de treinen dan nog op elkaar gaan wachten met een lange stop, dus dan krijg je sowieso al ongelijke intervallen vanwege de alternerende bestemmingen.

Stel dat je om :03, :11, :18 en :26 naar Amsterdam vertrekt vanaf Utrecht en om :06, :14, :21 en 29 naar Schiphol en de halteertijd te Utrecht 3 minuten is. Dan komt de intercity Arnhem - Amsterdam om :00 in Utrecht aan en de intercity 's-Hertogenbosch - Schiphol om :03. Het volgende blok zijn de bestemmingen omgewisseld en krijg je dus de intercity 's-Hertogenbosch - Amsterdam om :08 en de sneltrein Arnhem - Schiphol om :11. Dan zit je dus met een 11/4 interval tussen de sneltrein en intercity uit Arnhem bij aankomst in Utrecht, terwijl vanuit 's-Hertogenbosch in een 5/10 interval gereden wordt. Er is nog wel wat variatie mogelijk door te spelen met de halteertijden, maar ik zou niet uitgaan van strakke 7,5 minuut intervallen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Vertrek om .06 en aankomst om .08 vind ik ook wat optimistisch gepland, maar daar is inderdaad in de halteertijd wel uit te komen. Met alternerende bestemmingen is de verwachting inderdaad dat je rond Utrecht niet in een 7,5-minuutligging komt (maar dat hoeft ook niet want de treinen bedienen verschillende stromen), alterneer je niet vanaf Utrecht dan wil je juist wel rond een 7,5-minuutligging uitkomen en dan kom je in Arnhem dicht op elkaar.
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Bemined »

Je zult dynamische spoortoewijzing moeten invoeren in Utrecht, en de overloopwissels aan de zuidkant gaan gebruiken (dus niet altijd meer vanuit Arnhem op spoor 5 binnenkomen). Als alle treinen dezelfde halteertijd aanhouden zit je zowel bij aankomst als vertrek in een onderlinge 3/4 verhouding en ben je dus vrij van overkruisconflicten hier. Even snel op papier gezet ziet het er dan ongeveer zo uit:
Afbeelding
Vanuit Nijmegen moet je de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] erbij denken in het gat van 20 minuten. Sprinters heb ik nog niet naar gekeken.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door MetroRET »

Maar, hoe wil je met een strakke 10" tussen Nm en Ah de [serie=Sprinter|2020|(Oss -) 's-Hertogenbosch - Deurne4400[/serie] en [serie=Sprinter|2020|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] ertussen zien te proppen (ja, ik las dat je daar nog niet naar heb gekeken)

En past de [serie=Sprinter|2020|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] wel tussen de Sneltrein van :34 en IC van :44 ?
Bemined
Berichten: 5826
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Bemined »

Snelheidsverschil tussen de sprinter en intercity tussen Arnhem en Nijmegen is maar 5 minuten zo te zien, dus met een 2,5 minuut opvolgtijd past die ertussen. En mocht ProRail in 2030 nog steeds vasthouden aan een opvolgtijd van 3 minuten dan buig je de intercity's iets uit tot een 11/11/8 interval (waarbij de sprinter naar Tiel in die 8 minuten moet gaan rijden).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Ik geloof dat ProRail het plan had om de intercity's tussen Arnhem en Nijmegen iets trager te maken om de sprinters ertussen te kunnen proppen. De sprinters komen dan in een 10-20-ligging te liggen met in het grote gat de Tiel-express.
Het wordt wel erg krap, maar dat was al bekend. Zeker omdat er ook nog cargo's bij moeten (vandaar dat ProRail en NS graag ook de Tiel-express van de lijn af wilden gooien).
Daarom dat ik ook voorstander ben op Arnhem Zuid-Elst viersporig te maken (inclusief stations), zodat de sprinters rijdend ingehaald kunnen worden. De binnenste sporen zouden dan de sprintersporen kunnen worden, zodat je maar één eilandperron nodig hebt in Elst en de overstap (Tiel<->Nijmegen) cross-platform kan. De invoeging van/naar Tiel kun je dan met een eensporige fly-over/dive-under kunnen huisvesten, of wellicht zelfs met een gezamenlijke fly-over samen met de aansluiting van de Betuweroute.

Op Arnhem-Ede denk ik dat het voor de sprinter dan eventueel een structurele inhaling in Wolfheze zal worden.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Roeland »

Bij het 4-4-4-model op Utrecht - Arnhem is de non-stop IC ca. 7 minuten sneller dan de sneltrein die ook in Ed, Klp en Db stopt.
Zowel vanaf Utrecht als vanaf Arnhem krijg je dan een 4-11-interval (de sneltrein vertrekt 4 min. na de IC).
Dat biedt op Ede - Arnhem ruimte om de sprinter Ah-Ed in het 11'-gat te plannen. En op Utrecht - Maarn biedt het ruimte om de sprinters van/naar VndC/Rhenen in het 11'-gat te plannen.
De IC's Den Helder - Nijmegen liggen in een kwartiersfrequentie. Dan kun je op Ah-Nm toch gewoon de huidige dienstregeling blijven rijden (de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] in kwartiersdienst, met de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] vlak voor of na de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie])?
Gelet op de aansluitingen van/naar Boxmeer (in Nm) en van/naar Doetinchem (in Ah) lijkt mij ook logisch dat de 4-4-4-IC's rond Arnhem ongeveer dezelfde tijdligging als nu aanhouden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef:De IC's Den Helder - Nijmegen liggen in een kwartiersfrequentie. Dan kun je op Ah-Nm toch gewoon de huidige dienstregeling blijven rijden (de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] in kwartiersdienst, met de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] vlak voor of na de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie])?
De bedoeling was dat de intercity's tussen Arnhem en Nijmegen eerlijk verdeeld zouden worden en er dus een 10-minutendienst zou ontstaan.

Daarnaast is het ook niet mogelijk, omdat de ICE in dit plan geïntegreerd wordt met een van de intercity's Arnhem C - Alkmaar (- Den Helder). Vandaar dus dat je 2x p/u een intercity Nijmegen - Arnhem C - Den Helder en 2x een intercity Arnhem C - Alkmaar (- Schagen/Den Helder) krijgt, waarvan 0,5-1x per uur dus doorgereden wordt naar Duitsland. Ter compensatie gaan dan dus 2 van de 4 sneltreinen doorrijden naar Nijmegen.

Nadeel is dat Nijmegen dus maar half profiteert van de snellere verbinding naar Utrecht, want slechts 2 van de 4 rechtstreekse treinen wordt sneller (de andere 2 blijven ongeveer even snel). Wel komen er dan dus 6 i.p.v. 4 verbindingen middels de IC naar Zwolle die in Arnhem overstap geeft op een andere trein naar Utrecht.

Voordeel is dat Driebergen, Veenendaal-De Klomp en Ede-Wageningen hun rechtstreekse verbinding met Nijmegen behouden (voor Ede echter wel 2 i.p.v. 4) en dat Nijmegen ook de rechtstreekse verbinding met Amsterdam Zuid en Schiphol behoudt.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Roeland »

SuperGhost schreef:De bedoeling was dat de intercity's tussen Arnhem en Nijmegen eerlijk verdeeld zouden worden en er dus een 10-minutendienst zou ontstaan.
Die 10' dienst op Ah-Nm is toch de bedoeling bij ETMET zoals NS dat in 2022 wil invoeren? Dat zou je dan eenvoudig kunnen oplossen met een 11-11-8-interval, zodat de sprinters er netjes tussen passen.
In het ProRail-plan voor 2030 wordt dat idee van 6x/uur een IC toch weer helemaal losgelaten, dacht ik? Of is dat model ook al gedetailleerd ingevuld voor Ah-Nm met tijdliggingen enz.?
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Roeland »

Hoe groot is het aandeel van doorgaande reizigers Ut-Nm "over Arnhem heen"?
Als in Ah slechts een minderheid van de reizigers blijft zitten tot Nm, zou je zelfs kunnen denken aan 2x/uur een snelle IC Ut-Ah-Nm (en daarnaast 2x/uur nog een snelle IC Ut-Ah, die 1x/uur doorrijdt naar Duitsland). Waarbij die snelle IC Ut-Nm ongeveer in kwartiersdienst ligt met de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie].
Dan wordt de verbinding Nm-Ut wel 5 min. sneller dan nu, maar 2x/uur rechtstreeks en 2x/uur met overstap.
En je houdt op Ah-Nm voldoende ruimte over voor de sprinters (4x/uur reizigers naar Nijmegen en 2x/uur lucht naar Tiel) en voor de goederentreinen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten