Ontwerp eigen dienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

De laatste tijd heb ik in topics regelmatig verwezen naar het feit dat ik een eigen dienstregeling aan het ontwerpen ben. Ik wil in deze eerste post alvast uitleggen hoe mijn werkwijze en visie in elkaar zit. Ik heb de dienstregeling namelijk volgens een vooraf gekozen stappenplan opgebouwd. Binnenkort wil ik ook dingen van mijn dienstregeling tonen, maar door mijn werkwijze alvast uit te leggen wil ik de standpunten die ik heb in andere topics verklaren. Ik zal hierbij soms ook voorbeelden tonen.

Voordat ik begin met mijn werkwijze en visie wil ik eerst even uitleggen wat het doel is van het posten ervan. Het eerste doel is meer duidelijkheid geven over waar mijn standpunten vandaan komen. Ik heb een paar keer via persoonlijke berichten vragen gekregen over of ik mijn dienstregeling wil laten zien en of ik wat specifieker wil zijn als ik naar mijn dienstregeling verwijs. Ik wil graag die openheid geven, zodat voor mensen duidelijk is hoe mijn gedachten bij bepaalde dingen tot stand komen.

Het tweede doel is dat ik graag input zou willen om de dienstregeling verder te verbeteren. Er zijn namelijk nog diverse punten in de dienstregeling waarbij ik voel dat de door mij gekozen oplossing niet optimaal is. Ik weet zeker dat er mensen zijn die op die knelpunten met betere oplossingen komen daar waar ik op zou komen, ik ben daar dan ook erg benieuwd naar.

Ik zal in stap 2 ook mijn visie uitleggen. Ik ben me ervan bewust ben dat er ook mensen zijn die een andere visie hebben dan ik over bijvoorbeeld sneltreinen en eventuele andere tussenvormen tussen intercity's en sprinters. Aangezien dergelijke visies soms behoorlijk uiteenlopen ontstaat daarin het gevaar dat discussies daarin uitlopen op welles nietes discussies. Het is echter onmogelijk om iedereen op dat gebied op een lijn te krijgen, omdat er wat te zeggen valt voor dienstregelingen met enkel sprinters en intercity's, maar er valt ook wat te zeggen voor een dienstregeling met sneltreinen.

Stap 1: Reizigersaantallen verzamelen
In de eerste stap heb ik alle stations waarvan ik cijfers heb verzameld in een Exceldocument. Natuurlijk zeggen de cijfers niet alles, want overstappers worden doorgaans niet vermeld, dus ik kijk ook nog naar de omvang van het knooppunt van het station. De reizigersaantallen en de omvang van het aantal mogelijke overstappen zijn voor mij leidraad geweest. Mijn visie is ook op deze aantallen gebaseerd. Omdat van veel regionale lijnen de cijfers niet bekend zijn heb ik vrijwel geen regionale lijnen opgenomen. Alleen daar waar een regionale lijn een rol speelt bij de treinen over de HRN heb ik ze opgenomen.

Stap 2: Visie bepalen
Er is een aanzienlijke periode geweest dat ik van mening was dat sneltreinen niet nodig zijn in onze dienstregeling. Echter, diverse voorbeelden op dit forum alsmede de cijfers van bepaalde stations hebben mij een andere denkwijze gegeven. Er zijn bijvoorbeeld plekken in het land waar 4x per uur een sprinter rijdt, terwijl slechts enkele van de stations op die lijnen meer reizigers zijn, dan het gros van de sprinterstations. Wijchen is een dergelijk voorbeeld. Wijchen heeft namelijk ruim 4000 reizigers, terwijl Nijmegen Goffert en Nijmegen Dukenburg nog geen 2000 reizigers hebben. De grote verschillen in aantallen reizigers zeggen mij dat een andere oplossing nodig is dan 4 sprinters. In mijn ogen is de sneltrein daarin de ideale oplossing.

Er is ooit een topic verschenen om snelle intercity's uit Groningen te laten rijden naar de Randstad. Dat kan je doen, maar Assen wil je ook een enigszins snelle verbindingen geven. Assen heeft echter wel beduidend minder reizigers dan Groningen. Je zou dus een deel van de treinen tussen Groningen en Zwolle rechtstreeks kunnen laten rijden. Assen wil je echter niet de mogelijkheid voor een snelle verbinding ontnemen. De in Assen doorrijdende trein zou ik dan intercity noemen en de trein die in Assen stopt kan je dan sneltrein noemen. Omdat er dan toch al een snelle intercity is kan je er dan bovendien ook voor kiezen om de sneltrein te laten stoppen in Hoogeveen. Hoogeveen heeft meer reizigers dan de andere sprinterstations op de lijn en 4 sprinters is overbediening voor de rest. De sneltrein zal de overbediening van die stations wegnemen.

Stap 3: Lijnvoeringen bepalen
Aan de hand van de reizigersaantallen en mijn visie ben ik de lijnvoeringen gaan ontwerpen. Hierbij ben ik begonnen in Limburg en dat heb ik opgebouwd naar het noorden van het land. In eerste instantie heb ik de lijnvoeringen over korte delen bepaald. Ik ben dus begonnen in Limburg met de lijnvoering tussen Maastricht en Roermond en tussen Heerlen en Roermond. In deze stap heb ik echter nog geen tijden aangebracht.

Stap 4: Een eerste schets met treintijden
In stap 4 ben ik begonnen met het bepalen van treintijden per afgelegde etappe zoals beschreven in stap 3. Ook hierbij ben ik begonnen in Limburg. De treintijden waren in eerste instantie nog op losse basis en er was nog geen enkele logica tussen 2 aangrenzende stukken.

Stap 5: Lijnvoeringen aan elkaar knopen
Aan de hand van de tijden uit stap 4 heb ik gekeken naar waar ik lijnvoeringen aan elkaar moest koppelen. In stap 5 pas ik ook de treintijden weer aan op basis van de doorkoppelingen in stap 5 heb gemaakt. Stap 4 en 5 doe ik dus eigenlijk door elkaar. Eerst schets ik globaal tijden aan de hand van rijtijden over bepaalde trajecten. Daarna knoop ik dat deeltraject aan de uiteinden vast met de aanliggende deeltrajecten. Daarna pas ik tijden aan zodat de tijden logisch op elkaar doorlopen. Soms doe ik dat door de tijden van het gemaakte deel aan te passen. Het komt ook voor dat ik de tijden aanpas van de al eerder gemaakte delen in het land. Tabel 18 is in mijn excelsheet Rhenen>Utrecht Centraal en tabel 24 is Arnhem Centraal>Utrecht Centraal. Meestal zou in een dergelijke situatie 24 aangepast worden aan 18, maar in dit geval heb ik 18 aangepast op basis van de tijden in tabel 24.

Stap 3 heb inmiddels voor het de hele HRN in een wordbestand gezet, stap 4 en 5 ben ik nu mee bezig. Daarmee ben ik nu halverwege. Ik heb alles ten zuiden van de lijn Leiden-Arnhem in tabellen zitten en een groot deel ervan is inmiddels ook aan andere treindiensten gekoppeld uit andere tabellen.

Hopelijk heb ik voldoende duidelijkheid gegeven. Ik zal de uitwerkingen van stap 3 zeer binnenkort al gaan posten. Om te voorkomen dat er discussies door elkaar lopen zal ik dit in delen doen. De uitwerkingen van stap 4 en 5 volgen later. Ik wil daarvoor eerst de input op stap 3 kunnen verwerken.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Ferdinand »

Klinkt interessant, maar ik weet niet of de sneltrein een goede benaming is voor de trein die iets vaker stopt dan een intercity. De sneltrein klinkt denk ik toch voor veel mensen als de trein die alleen bij de echt grote stations stopt. Ik zou zeggen dat we beter de Duitsers kunnen kopiëren met InterRegio-treinen.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Daar zeg je wat. Zo heb ik er nog niet over nagedacht. Het is wel een interessante suggestie die je daar doet. Al moet ik wel zeggen dat de sneltrein tot een 2007 op vele plekken in het land reed, dus de naam is al wel bekend bij het publiek lijkt mij.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Hainje »

Ferdinand schreef:Klinkt interessant, maar ik weet niet of de sneltrein een goede benaming is voor de trein die iets vaker stopt dan een intercity. De sneltrein klinkt denk ik toch voor veel mensen als de trein die alleen bij de echt grote stations stopt. Ik zou zeggen dat we beter de Duitsers kunnen kopiëren met InterRegio-treinen.
Tot 10 jaar terug was de sneltrein een "Intercity Light", die stopte juist vaker dan de gewone IC's. Dus ik durf nog wel wat af te dingen op je stelling.
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Die discussie is pas belangrijk als er een dienstregeling ligt. (A)

On Topic: in je lemma mis ik welke aansluitingsknopen belangrijk zijn. Behoud je de knoop in Zwolle, hoe worden de aansluitingen in Deventer, Zutphen, Breda, Roosendaal, Venlo, Hoorn of Sittard, om maar een aantal belangrijke overstappen te noemen. En zo ja, welke knopen laat je schieten en waarom?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Ferdinand »

Toch denk ik dat voor veel mensen intercity gelijk staat aan sneltrein. Dat hoor je best wel vaak nog omdat sommige mensen niet gewend zijn aan de term intercity en omdat sneltrein een lettergreep korter is. Zelfs sommige conducteurs gebruiken nog stoptrein en sneltrein als het gaat om sprinter en intercity.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Kwestie van informeren naar de reizigers en personeel. Als een reiziger van de spoorwegen met zoiets simpels als een poster op het perron de verschillende treincategorieën uitgelegd krijgt ben je van de verwarring af, als een reiziger het dan alsnog fout doet hoef je alleen maar naar de poster te wijzen. Dat gebeurt in Nederland echter nooit, vandaar dat de gemiddelde reiziger ook niet kan uitleggen wat Qliner of R-net betekent.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Suus »

Ik ben het niet eens met de constatering dat bij een sprinterdienst rustige stations met 4x/uur overbediend zou worden. Sterker nog, ik denk dat de komst van sneltreinen om een aantal van die “drukke” stations een zogenaamd betere bediening te geven ervoor gaat zorgen dat een aantal kleinere stations onbedoeld het lootje gaan leggen omdat de rendabiliteit van de langzaamste treinen dramatisch wordt.

Daarom stopt in de huidige wereld de Intercity Enkhuizen - Heerlen / Enkhuizen - Maastricht niet in Zaandam. Zou daar wel worden gestopt, dan komt de rendabiliteit van de sprinter tussen Hoorn en Zaandam serieus in gevaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door ArrivaBas »

Bij het plannen van mijn eigen dienstregelingen voor een privéprojecten gebruik ik de volgende 'formules':
Trein: RegioTrein (R), RegioExpress (RE), Intercity (IC).
Ik laat wegens flexibele inzetbaarheid van het materieel de specifieke formules zoveel mogelijk achterwege op de voertuigen.

Ik vind persoonlijk de benaming RegioExpress, net zoals de DB gebruikt, duidelijker dan het begrip Sneltrein.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Dan nu het eerste gedeelte van de lijnvoering, zoals genoemd in stap 3. Zoals gezegd dus nog geen tijden, maar enkel de lijnvoeringen met de uitleg erbij. De opzet van mijn posts zal steeds ongeveer hetzelfde zijn, al kan het soms een beetje afwijken. Ik begin met een stukje overwegingen. Hierin worden de keuzes verklaard aan de hand van de feiten en eventueel worden er ook voorstellen die ik ooit elders heb gezien meegenomen om tot de lijnvoeringen te komen. Daarna kom ik met een kopje snelle verbindingen. Daarin worden de sneltreinen en intercity's genoemd en in het kopje langzame verbindingen komen de sprinters aan bod. Hieruit volgt dan een samenvatting waarin ik alle treinen op het betreffende gedeelte laat rijden. Tot slot kom ik nog met het kopje vragen waarin ik de voor mij belangrijkste vragen over het stuk toelicht, wat overigens zeker niet betekent dat dat het enige is waarover ik input zou willen hebben, maar dan hebben jullie wel een idee waarin ik de belangrijkste vragen over heb.

Ik begin de publicatie van de lijnvoering met Limburg ten zuiden van Roermond met alvast een kleine blik op de Maaslijn. Dit is nodig voor de toelichting op de lijnvoering ten zuiden van Roermond.

Overwegingen:
Het eerste wat in Limburg opvalt is dat Maastricht wat betreft cijfers van NS 2x zoveel reizigers verwerkt als Heerlen. Bovendien heb ik op diverse plekken op het forum voorstellen gelezen waarbij er een trein vanaf de Maaslijn naar Maastricht zou moeten gaan rijden. Om die reden gaat er een extra trein rijden tussen Maastricht en Roermond en daarna dus verder naar Nijmegen. Omdat Venlo met nog geen 5000 NS-reizigers niet extreem veel reizigers heeft kies ik ervoor om de trein vanaf de Maaslijn een sneltrein te laten zijn.


Snelle verbindingen:
Maastricht<>Roermond:
Met de komst van de sneltrein rijden er dus 4 snelle treinen tussen Maastricht en Roermond en omdat Sittard niet extreem veel reizigers kent laat ik de stop voor de IC vervallen. Roermond heeft niet heel veel meer reizigers, maar de IC zal hier wel blijven stoppen, om op die manier overstap te bieden op de stoptrein van de Maaslijn. De sneltrein zal tussen Roermond en Maastricht wel stoppen te Sittard en zodoende zal Maastricht er niet op achteruit gaan als het gaat om de verbindingen.

Heerlen<>Roermond:
Heerlen heeft dus 2x zo weinig reizigers als Maastricht en het lijkt mij duidelijk dat daar dus niet zoveel treinen hoeven te rijden als naar Maastricht. Vanuit Heerlen zal de situatie tot aan Roermond hetzelfde blijven als voorheen, dus met een stop te Sittard, zodat een snelle verbinding tussen Heerlen en Sittard blijft bestaan. Omdat de trein naar Heerlen stopt te Sittard zal de huidige intercity dus een sneltrein worden. Behalve de naamverandering van de trein zal er echter niets veranderen.


Langzame verbindingen:
De stations tussen Heerlen en Sittard kent geen van de stations een reizigersaantal waarvoor 4 cijfers nodig zijn. Dat zijn dus zulke lage aantallen dat het wat mij betreft niet te verantwoorden is om op welk tijdstip dan ook 2x per uur te rijden. Er zal dus 1x per uur een sprinter rijden tussen Heerlen en Sittard welke ik door laat rijden naar Roermond. Tussen Maastricht en Sittard rijdt 2x per uur een sprinter die 1x per uur doorrijdt naar Roermond. Vanuit Roermond vertrekt dus 2x per uur een sprinter naar Sittard waarvan 1x per uur naar Heerlen en 1x per uur naar Maastricht. De sprinter Roermond<>Heerlen biedt wel een goede aansluiting op de sprinter naar Maastricht.


Samengevat:
IC Maastricht<>Roermond en verder 2x per uur
S Maastricht<>Sittard<>Roermond en verder 2x per uur
S Heerlen<>Sittard<>Roermond en verder 2x per uur
SPR Heerlen<>Roermond 1x per uur
SPR Maastricht<>Roermond 1x per uur
SPR Maastricht<>Sittard 1x per uur


Vragen:
Tot slot heb ik nog een paar dingen waarin ik graag input zou willen hebben.
1. Van de Heuvellandlijn heb ik geen reizigersaantallen kunnen vinden en heb ik bovendien zelf ook geen ervaring. Toen ik klein was heb ik ooit die trein genomen, maar daar weet ik helemaal niets meer van. Voor de Heuvellandlijn zou ik dus zeker input willen voor de lijnvoering daar, ook wat betreft koppeling aan buitenlandse treindiensten zou ik het niet weten.
2. Voor Kerkrade Centrum<>Heerlen zou ik ook niet weten waaraan dat gekoppeld moet worden. Moet dat aan de Heuvellandlijn gekoppeld worden of aan Sittard zoals nu de situatie is?
3. Hoeveel treinen is het meest ideale tussen Maastricht en Maastricht Randwyck?
4. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Paar dingetjes:
1) Heb je enig zicht op hoe de passagiersstromen lopen? Passagiersaantallen op een station zeggen niets daarover, en zonder kennis daarover de stop op Sittard schrappen is kortzichtig en toont amateurisme.
2) Maastricht Randwyck is een universiteitshalte, dus zoveel mogelijk regionale treinen.
3) Ik mis Herzogenrath/Aachen
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Helaas worden de passagiersstromen niet gegeven, maar als iemand een plek heeft waar ik die kan vinden voel ik mij graag geroepen. Echter gaat Sittard er door het schrappen van de IC er niet op achteruit, doordat de sneltrein vanaf de Maaslijn de stop overneemt. Ook vanuit Heerlen veranderd er niets. Wat betreft treinen naar Aachen en Herzogenrath vraag 1.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Als je die stromen niet hebt kan je wel leuk lijnen gaan trekken, maar dan doe je dat zonder enkel nut. Sittard is een overstaphalte, IC-treinen naar Maastricht sluiten daar aan op de sprinters naar Heerlen, en vice versa. Die cijfers heb je niet, dus als je die stromen negeert zijn je plannen voor mij het bespreken niet waard.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Nee, cijfers van vervoersstromen heb ik niet, maar aangezien enkel cijfers van NS worden gegeven is duidelijk dat de 16000 reizigers die in Maastricht op de trein stappen allemaal naar het noorden gaan. Aangezien de reizigersaantallen van de sprinterstations tussen Maastricht en Sittard slechts 5000 zijn kunnen en er daarvandaan logischerwijs ook een aantal reizigers naar het noorden gaat, zal het aantal mensen dat in Maastricht instapt voor Sittard of verder 13.000 zijn. Op die manier kun je wel enigszins vervoersstromen publiceren, alleen is er inderdaad enigszins een marge. Er is overigens wel de mogelijkheid om op de reisplanner de drukte te zien in de treinen van NS.

Uiteraard zal ik met de tijden rekening houden met de aansluitingen. Omdat de tijden nog teveel veranderen zal ik de tijden nog niet publiceren, ook omdat er met de input van dit forum nog wel het een en ander zal veranderen. Ik kan je wel meegeven dat ik momenteel vanuit de sneltreinen aansluitingen heb staan van 5 minuten.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Ik zou nooit uitgaan van 1x per uur een verbinding. Als je een aantrekkelijk product neer wil zetten moet je minimaal gaan voor 2x per uur. Dat bewijzen de aanbestede lijnen allemaal: overal is de uurdienst vervangen door een halfuurdienst (alleen in het begin van het dagdal zijn er hierop twee uitzonderingen) en overal stijgen de reizigersaantallen. 1x per uur een stoptrein is dus gewoon te weinig.

Verder is de discussie over het wel of niet stoppen op Sittard vooral interessant als er een complete uitwerking is: hoe zijn de aansluitingen in Sittard van de treinen die er rijden? Als je met de trein die jij nu geen stop geeft toch nergens op aan zou sluiten is het een ander verhaal dan als je daarmee 4x per uur de verbinding Eindhoven <-> Heerlen zou maken.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Oke, dankje voor de tip voor 2x per uur een trein. Die heb ik nu aangepast. Wat betreft aansluiting. De sneltrein naar Maastricht sluit aan op de sprinter naar Heerlen. Die sneltrein komt dus van de Maaslijn waarmee er dus geen 4 reismogelijkheden per uur zijn vanuit Eindhoven, maar wel een aansluiting vanaf de Maaslijn naar Heerlen komt. De stoptrein vanaf de Maaslijn sluit redelijk, maar niet optimaal aan op de intercity. Met de wijziging laat ik overigens de sprinters Roermond<>SIttard nu allemaal doorrijden naar Maastricht.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door playertwo »

Voor Mtr zou ik zouwel je sneltrein als stoptrein uit Rm doortrekken, naast een directe trein uit Hrl. Je ontkomt natuurlijk niet aan uitbreiding van de infra op Nm - Vl - Rm.
1x per uur is inderdaad volstrekt onvoldoende om interessant te zijn voor een binnenlandse stoptrein. Dat je de frequentie na 19u en in het weekend verlaagd is daarbij te verdedigen.

Als je IC na Rm ook Wt overslaat geeft dat een snellere verbinding op Ehv - Mt naar 56 in plaats van 61 minuten. Marketingtechnisch kan dat ook interessant zijn.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Oke, dankje voor de reactie op Maastricht Randwyck, die ga ik zeker in overweging nemen.

Wat betreft de IC, ik heb die inderdaad dat die mogelijk niet in Weert stopt, waarvoor in plaats daarvan een sprinter uit Eindhoven doorrijdt naar Roermond. Het enige is dat je dan qua infra wel het een en ander moet in Roermond.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Waarom kun je niet ook meteen de dienstregeling erbij geven, als je die voor Limburg toch al af hebt? Op die manier kunnen we iets zinnigere feedback geven dan op puur de lijntjes en waar je wel/niet treinen laat stoppen.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Ik wil het wel doen, maar de tijden zijn vandaag al meerdere keren gewijzigd op basis van feedback hier. Het zijn geen schokkende verschillen met het eerste, maar het blijven wijzigingen. Tenzij het niet bezwaarlijk wordt gevonden dat ik elke wijziging die ik aanbreng aan de hand van reacties hier op het forum post.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Je hoeft natuurlijk niet elke wijziging die je in de dienstregeling maakt hier weer opnieuw te plaatsen.

Maar als je een dienstregeling geeft, dan onderbouwt het wel beter je plannen.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Roeland »

Wanneer ik een dienstregeling maak, begin ik niet in Maastricht, maar in Utrecht of in Zwolle.
En waar de Limburgse IC's dan precies wel en niet stoppen (op Weert of Sittard) hangt dan mede af van de vraag waar die IC's naar toe rijden ten noorden van Eindhoven. Stel dat de Limburgse IC 2x/uur naar Amsterdam - Den Helder en 2x/uur naar Breda - Den Haag zou gaan, dan is het voor Maastrichters misschien wel zeer aantrekkelijk, als ze met de sprinter naar Sittard rijden, om daar cross-platform op de ICD naar Den Haag over te stappen.
En welke IC's blijven 's avonds en in het weekend rijden? Het lijkt me toch wel dat Weert en Sittard ook dan bereikbaar moeten zijn?
Zolang ik dat soort hoofdlijnen niet weet, kan ik niets zinnigs zeggen over het wel/niet overslaan van Weert en Sittard.
Behalve misschien dat ik eigenlijk altijd wel in Sittard zou stoppen vanwege de overstapfunctie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Afbeelding
Hierbij hopelijk nu een werkende link.

Klopt, ik had beter kunnen starten in Zwolle, achteraf, ben ik met je eens en heb ik in eerste instantie gedaan, alleen had ik nog niet echt een duidelijk idee hoe ik het daar zou doen. Wat betreft Limburg had ik een sterker idee, ook gezien het topic wat hier toen actief was. Ik ben niet in die periode begonnen, maar dat topic heeft wel ideeën opgedaan. Wat betreft de avondtijden. De sprinter naar Heerlen zal teruggaan naar een uurdienst. De sneltreinen naar Maastricht en Heerlen blijven gewoon rijden.
Laatst gewijzigd door Western Soldier op di 10 jul 2018, 20:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

De link werkt alleen niet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Nu als het goed is wel.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten