Ontwerp eigen dienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

De sneltreinen stoppen in mijn plan niet vaker dan de huidige intercity's. Bovendien is het in mijn planning zo dat de intercity in tegenstelling tot het onderzoek wel in Roermond stopt. De sneltrein uit Heerlen is gewoon in plaats van een intercity. Alleen vervangt hij tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht Centraal een sprinter door te stoppen in Geldermalsen, Culemborg en Houten. De intercity's blijven echter tussen Eindhoven en Amsterdam Centraal elke 10 minuten rijden. 4 van de 6 intercity's eindigen in Eindhoven en 2 rijden verder naar Maastricht. De sneltrein tussen Eindhoven en Maastricht die ik heb ingevoegd is een verlenging van de sprinter tussen Tilburg Universiteit en Eindhoven. Waarom is dat minder rendabel dan 2 intercity's naar Heerlen en 2 naar Maastricht? Het zijn nu 6 treinen in plaats van 4 naar Limburg.

En ja er wordt gebouwd, maar het is steeds maar een paar projecten tegelijk. In Naarden wordt er echter teruggesnoeid. Terwijl je daar beter een 4 sporig station kan hebben, zodat je ook daar sprinter in kan halen. Natuurlijk kost het meer geld om meer projecten te hebben, maar dat geld is er. Ik doe een opleiding bestuurskunde en daarin komt steeds weer naar voren dat het aandeel van bedrijven in het overheidsgeld in procenten al sinds de jaren 50 minder wordt. Als dat weer op het niveau komt van toen is er zoveel meer geld om te investeren in allerlei projecten. In het OV en er buiten. Op die manier ben je gewoon in staat om een OV netwerk te bouwen waar je 2 intercity's en 4 sneltreinen hebt rijden tussen Eindhoven en Zuid Limburg.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door reisthijs »

Western Soldier schreef:De sneltreinen stoppen in mijn plan niet vaker dan de huidige intercity's.
Voor zover ik weet stoppen de huidige intercity's nergens tussen Den Bosch en Utrecht? Jouw sneltrein 3 keer :?
Western Soldier schreef:4 van de 6 intercity's eindigen in Eindhoven
Waarom? Die moet je gewoon door laten rijden naar Limburg.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Jef400 »

En kan station Zaltbommel door een gebrek aan treinen sluiten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Roeland »

Western Soldier schreef:De sneltrein uit Heerlen is gewoon in plaats van een intercity. Alleen vervangt hij tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht Centraal een sprinter door te stoppen in Geldermalsen, Culemborg en Houten.
Aha, de Heerlen-sneltrein rijdt dus tussen Houten en Den Bosch als stoptrein. Dan zullen Heerlenaren die richting Amsterdam willen zeker liever overstappen in Sittard op de Maastricht-IC dan al stoppend naar Amsterdam te boemelen :? .
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Wat is de reden om de ICs uit Utrecht in Eindhoven te eindigen en dan met een stoptrein/sneltrein door te rijden? Ik verwacht meer reizigers tussen Heerlen en Utrecht dan tussen Heerlen en Houten, dus zou ik juist de verbindingen uit de regio doortrekken naar de Randstad. Zoals Eindhoven nu ook is opgebouwd: alle ICs uit Limburg rijden door naar Utrecht.

Verder onderschat je denk ik het effect van overstappen op de verspreiding over de treinen. Reizigers hebben een voorkeur voor de rechtstreekse verbindingen ten opzichte van die met overstap. Zeker als je een beetje flexibel bent met de vertrek- en aankomsttijd (en dat ben je met een dagje dierentuin zeker maar ook naar kantoor meestal wel) gaan reizigers kiezen voor de rechtstreekse verbinding. De overstapverbinding Sittard <-> Eindhoven zal dan dus minder gebruikt worden dan de rechtstreekse, de vraag is wat dat doet met de spreiding van de reizigers.

Overigens: sprinters inhalen in Naarden-Bussum moet je helemaal niet willen. Dat moet je in Weesp doen waar je toch al langer stil wil staan om overstappen te bieden. De snelheidswinst van het verruimen van de boog van Naarden-Bussum is echt belangrijker dan de mogelijkheid tot inhalen daar.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Jef400 schreef:En kan station Zaltbommel door een gebrek aan treinen sluiten.
Ik ben van plan 4 sprinters te laten rijden tussen Utrecht Centraal en 's-Hertogenbosch. Trein 5 en 6 zijn sneltreinen die stoppen op de belangrijkste stations aldaar. De stoptrein tussen Dordrecht en Geldermalsen gaat doorgetrokken worden richting Tiel en Arnhem Centraal.

Daarvoor komen in Geldermalsen 2 vrijliggende sporen zodat zowel richting Tiel als richting Dordrecht ongelijkvloers de spoorlijn tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch te kruisen. Daarnaast komt er nog een sneltrein vanuit Dordrecht naar Arnhem Centraal en daar gekoppeld is aan de sneltrein naar Doetinchem. Het idee is dus om daar ook een doorgaande verbinding te maken. De enige aanpassingen daarvoor zijn een ongelijkvloers kruising ter hoogte van Elst, een waslijn tussen Elst en Tiel en een stuk dubbelspoor door Gorinchem.

De sprinters uit Utrecht Centraal rijden na 's-Hertogenbosch 4x per uur door naar Eindhoven waarvan 2x naar Roermond. De sprinters uit Tilburg Universiteit rijden als sneltrein door naar Weert en verder naar Maastricht omdat op die manier ten eerste Weert de rechtstreekse verbinding met Tilburg Universiteit behoudt. Ten tweede omdat ik de VIRM hoofdzakelijk op de intercity's wil houden. Nagenoeg alle intercity's zullen VIRM en ICNG zijn. De sneltreinen hoofdzakelijk met ICM en DDZ en sprinters soms met DDZ, maar hoofdzakelijk met het overige materieel.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door JothamvW »

En nog voor de mensen die nog steeds klagen over de verbinding Heerlen-Amsterdam, dat is momenteel 2 uur en 17 minuten met de rechtstreekse trein, bij ons 2 uur en 13 minuten, met overstap in Roermond/Eindhoven en Utrecht Centraal.

En Maastricht gaat zelfs van 2 uur en 16 minuten naar 2 uur en 6 minuten, door de versnelling van de IC en kortere stops.

Venlo: Momenteel een uur en 54 minuten met overstap te Utrecht Centraal, bij ons 1 uur en 49 minuten, met alleen ruime overstap in Eindhoven.

Ik heb voor alles Amsterdam Amstel genomen, Amsterdam Centraal zou dezelfde reistijdwinst moeten zijn.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Maar dat geeft geen antwoord op de vraag waarom je die overstaps erin brengt. Met name Eindhoven kan ik niet zo goed plaatsen.
4 minuten reistijdwinst voor 2 extra overstaps zal door reizigers niet als winst worden ervaren. Overstappen kunnen immers misgaan. Dat zie je al bij de Hanzelijn: van Den Haag naar Zwolle is het snelst via Utrecht (met overstap) maar toch kiezen de meeste reizigers voor de rechtstreekse, 10 minuten langzamere, route over de Hanzelijn.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door reisthijs »

Western Soldier schreef:Ten tweede omdat ik de VIRM hoofdzakelijk op de intercity's wil houden. Nagenoeg alle intercity's zullen VIRM en ICNG zijn. De sneltreinen hoofdzakelijk met ICM en DDZ en sprinters soms met DDZ, maar hoofdzakelijk met het overige materieel.
Dus omdat een trein die in Sittard stopt geen IC zou mogen heten en in een trein die geen IC mag heten geen VIRM ingezet zou mogen worden moet iedereen maar verplicht worden om Eindhoven over stappen!? :X
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Het denken in treincategorieën ipv reizigersstromen is overduidelijk doorgeslagen. :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Suus »

JothamvW schreef:En nog voor de mensen die nog steeds klagen over de verbinding Heerlen-Amsterdam, dat is momenteel 2 uur en 17 minuten met de rechtstreekse trein, bij ons 2 uur en 13 minuten, met overstap in Roermond/Eindhoven en Utrecht Centraal.
Heerlen - Amsterdam met twee overstappen zorgt in de praktijk in de hoofden van mensen voor veel meer reistijd, zelfs als die vier minuten afneemt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Suus schreef:
JothamvW schreef:En nog voor de mensen die nog steeds klagen over de verbinding Heerlen-Amsterdam, dat is momenteel 2 uur en 17 minuten met de rechtstreekse trein, bij ons 2 uur en 13 minuten, met overstap in Roermond/Eindhoven en Utrecht Centraal.
Heerlen - Amsterdam met twee overstappen zorgt in de praktijk in de hoofden van mensen voor veel meer reistijd, zelfs als die vier minuten afneemt.
In sommige gevallen zelfs één in alleen Eindhoven
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Ik ben nu thuis en heb nu het document weer even voor mij. De reistijden vanuit Maastricht in de gemaakte dienstregeling zijn naar de grote steden bijna allemaal in de plus. +11 naar Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal, +21 naar Amsterdam Zuid, +24 naar Schiphol Airport, +6 naar Eindhoven, +4 naar Utrecht Centraal en alleen naar Den Haag Centraal is -1. Vanuit Sittard rijdt er 4x per uur een sneltrein naar Eindhoven, de reistijd en stops zijn hetzelfde en in plaats van een 12/18 verdeling wordt dat nu 15/15. Dus heel veel verschil is het niet. Naar Utrecht Centraal wordt het 1 uur en 38 minuten wat 2 minuten sneller is, maar met een overstap in Eindhoven. Naar Amsterdam Centraal is het +4. Naar Amsterdam Zuid +13 en Schiphol Airport +14. Naar Rotterdam Centraal +10, naar Den Haag Centraal +4. Dus qua reistijden verschilt het nauwelijks. Er moet enkel overgestapt worden in Eindhoven als je naar Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal of Schiphol Airport moet. De sprinter uit Tilburg Universiteit rijdt door om Weert de rechtstreekse verbinding te behouden met die universiteit. Vanuit Sittard blijft de reistijd tot aan 's-Hertogenbosch gelijk aan de huidige situatie, alleen moet er 2x per uur worden overgestapt en kan je 2x per uur blijven zitten. De overstap is echter kort in Eindhoven. Sittard heeft dus nog altijd richting elk van de grote steden een kortere reistijd.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Suus »

Ok. En tel er nu voor elke overstap 15 minuten reistijd bij op, want dat is de beleving aan extra reistijd die een overstap geeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door JothamvW »

En is dat ook echt onderzocht, of is dat gewoon iets wat mensen zeggen en vervolgens door iedereen herhaald wordt? Ik heb nooit het gevoel dat ik extra reistijd heb als ik vanuit de richting Arnhem moet overstappen in Zwolle voor de richting Groningen bijvoorbeeld. Of komt dat omdat die overstap te kort is om lang gevonden te worden?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Suus schreef:Ok. En tel er nu voor elke overstap 15 minuten reistijd bij op, want dat is de beleving aan extra reistijd die een overstap geeft.
De overstaps naar Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal heb je vanuit Sittard sowieso en de overstap naar Schiphol Airport en Amsterdam Zuid ook. Alleen Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal zijn een extra overstap. Ik heb in de aanpassing die extra sneltrein meegenomen en dus rijdt die nu elk kwartier.

Overigens wel opmerkelijk, want de plannen voor de verlenging van de NZL schiet je af omdat de trein sneller is dan de metro. Ik heb daar zelf ook de rechtstreekse verbinding als voorbeeld genoemd, maar omdat het een voordeel is wat bovenop andere voordelen komt. Hier gebruik je het als enige nadeel nu ik toegezegd heb 4 sneltreinen te laten rijden. Nu is die intercity dus bovenop de 4 sneltreinen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

JothamvW schreef:En is dat ook echt onderzocht, of is dat gewoon iets wat mensen zeggen en vervolgens door iedereen herhaald wordt? Ik heb nooit het gevoel dat ik extra reistijd heb als ik vanuit de richting Arnhem moet overstappen in Zwolle voor de richting Groningen bijvoorbeeld. Of komt dat omdat die overstap te kort is om lang gevonden te worden?
Ja, dat is iets dat écht wordt onderzocht. Zoek eens op 'gewogen reistijd'. De gewogen reistijd bestaat o.a. uit:
- Reistijd die je daadwerkelijk in het voertuig zit.
- Wachttijd op het station, vaak weegt die zwaarder mee (immers als je aan het wachten voelt het alsof je reis niet opschiet, en kun je minder goed werken o.i.d.)
- Overstaptijd
- En dus ook de 'overstap penalty': extra 'reistijd' die wordt meegewogen bij een overstap. Hoe hoog deze overstap penalty is, hangt af van het station, de soort overstap, de frequentie van het aansluitend voertuig en persoonlijke voorkeuren. Als je een cross-platform overstap hebt wordt die als minder vervelend ervaren als een overstap waar je het perron af moet en een ander perron weer op moet. En een overstap op een internationale trein die 2x/dag rijdt is vervelender dan een overstap op een metro die elke 5 minuten voorbij komt.

Klein experimentje (misschien niet het beste voorbeeld), wat zou je kiezen:
A. Rechtstreekse sprinter Den Haag Centraal -> Delft, vertrek 17:23/aankomst 17:39
B. Den Haag Centraal -> Delft, met overstap in Den Haag HS, vertrek 17:23/aankomst 17:35
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Suus »

Het effect van overstappen is onderzocht en zorgt aantoonbaar voor vraaguitval omdat de afstand in hun hoofd mentaal langer wordt. Zo is na het verbreken van de verbinding Arnhem - Den Haag het aantal reizigers tussen deze twee plaatsen een paar jaar lang gedaald. Rijdt er ergens tijdelijk een bus vanwege werkzaamheden dan zorgt dat ook voor een daling van het aantal reizigers. Snellere treinen kunnen wel voor meer reizigers zorgen, maar probeer het eerst te zoeken in kortere rijtijden tussen de stops of het verkorten van de stops onderweg. Dat jullie een overstap als minder erg ervaren kan zijn omdat je sowieso al bovengemiddelde interesse in het OV hebt (je zit tenslotte op dit forum) en omdat je lichamelijk fit bent. Mensen die wat minder fit zijn of reizen met veel bagage houden niet van overstappen, dat zijn wel mensen die je tegenkomt bij reizen over de wat langere afstand. En ga ook eens op sociale media kijken als NS plannen voor een nieuwe dienstregeling introduceert: meest terugkerende vragen zijn meer treinen en minder overstappen, vooral overstappen die vroeger niet bestonden zoals Tilburg - Helmond of Den Haag - Arnhem.

En het plan voor het doortrekken van de Noord-Zuidlijn vind ik weinig zinvol omdat ik € 2,7 miljard voor een metrolijn die praktisch parallel aan een bestaande viersporige spoorweg loopt en zo wordt gerouteerd dat deze niet langs plaatsen loopt die van zichzelf veel reizigers trekken veel te veel geld vindt voor wat het oplevert. De Noord-Zuidlijn heeft dat probleem ook al met bestaande stations als Noorderpark en Vijzelgracht, die op plekken liggen die (net) niet uit zichzelf veel reizigers trekken en daardoor vooral een netwerkfunctie hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Bussen ten opzichte van treinen zijn natuurlijk wel een heel stuk trager. Dat vind ik ook irritant. Overstappen als het steeds traplopen betekent vind ik wel irritant. In principe zijn de overstaps hier crossplatform en daar heb ik geen moeite mee. Ik heb juist een hekel aan drukke treinen. Nogmaals het is vanuit Sittard naar Utrecht Centraal of Amsterdam Centraal één overstap. De rest blijft hetzelfde. Er staat wel tegenover dat Sittard naar de grote steden reistijdwinst hebben. Overigens door een van de sneltreinen aan de sprinter naar Tilburg te koppelen hoeven die reizigers niet over te stappen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Suus »

Yanaike schreef:Klein experimentje (misschien niet het beste voorbeeld), wat zou je kiezen:
A. Rechtstreekse sprinter Den Haag Centraal -> Delft, vertrek 17:23/aankomst 17:39
B. Den Haag Centraal -> Delft, met overstap in Den Haag HS, vertrek 17:23/aankomst 17:35
Toevallig maak ik dat reisje wel eens, maar in plaats van Delft dan naar Schiedam Centrum. Meestal blijf ik op Den Haag HS zitten want want het tijdsverschil is met drie stations extra minimaal, ik zit toch al en dan hoef ik mijn leeswerk o.i.d. ook niet te onderbreken.

Andersom ook trouwens, op Schiedam Centrum kies ik ook sneller voor de sprinter als ik naar Den Haag Centraal wil, want minimaal tijdsverschil en aangezien de [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] en [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] in de top vijf minst punctuele treinseries staan zie ik die overstap ook nog wel eens misgaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Op dat stuk zou ik wel overstappen. Heb ik zelf altijd gedaan vanuit Oss toen de intercity nog om de haverklap stopte en ik wist dat ik Den Helder nog zou halen. Als er plekken zijn waar ik weet dat de achteropkomende intercity die inhaalt vaak vertraging heeft dan blijf ik wel zitten.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Zitplaatsen speelt overigens ook een rol. Als de intercity standaard staan betekent terwijl ik in de sprinter zit dan zou ik ook blijven zitten.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Hoeveel reizigers Eindhoven<->Utrecht zijn er eigenlijk (dus in/uit/overstappers te 's-Hertogenbosch niet meegenomen)? Is het anders namelijk niet interessanter om toe te werken naar:

1) 4x Intercity ... - Utrecht Centraal - Eindhoven - Weert - Roermond - Sittard - Maastricht (2x) / Heerlen (2x)
2) 4x Sneltrein ... - Utrecht Centraal - 's-Hertogenbosch - Tilburg - Tilburg Universiteit - Breda, 2x door naar: Etten-Leur - Roosendaal

de verbinding 's-Hertogenbosch<->Eindhoven dan overgenomen door:
3) 2x Intercity ... - Arnhem Centraal - Nijmegen - Oss - 's-Hertogenbosch - Eindhoven
4) 2x Sneltrein Arnhem Centraal - {alle tussengelegen stations} - Oss - 's-Hertogenbosch - Eindhoven - {alle tussengelegen stations} - Weert
5) 2x Sprinter Oss - Eindhoven

waarbij 2 samen met 3+4 verknoopt ligt in 's-Hertogenbosch.
(de sprinter 's-Hertogenbosch<->Tilburg verdwijnt, die tussen Breda en Tilburg gaat dan door naar Eindhoven)

voordelen:
- Eindhoven - Utrecht wordt dan sneller, maar ook frequenter (4x rechtstreeks snel + 4x met cross-platform overstap met huidige reistijd)
- Tilburg en Breda krijgen hun gewenste rechtstreekse snelle verbinding met Utrecht Centraal
- De verbinding Eindhoven<->Oss/Nijmegen/Arnhem wordt ook rechtstreeks
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Als ik het goed begrijp moet straks dus alles en iedereen in Eindhoven overstappen behalve op de relatie Weert - Tilburg Universiteit, maar zijn wel alle overstappen cross-platform? Dan ben ik heel benieuwd hoe dat op Eindhoven gaat passen want dat betekent enorm rangeren met treinen.

Als die overstappen er alleen zijn vanwege het type materieel (en dat is wat ik begrijp uit deze discussie) zou ik toch nog eens kritisch naar dat materieel kijken. Naast dat ik het vrij vroeg vind om al de exacte materieelinzet te bepalen: volgens mij hebben we het in deze dienstregeling grosso modo over het aanbieden van meer treinen en het trekken van meer reizigers, dan moet er waarschijnlijk ook materieel bij. En een ding is zeker: dat wordt geen VIRM, ICM of DDZ.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Dat alles met overstap is is ook overdreven. Naar 's-Hertogenbosch kan men gewoon blijven zitten. Naar Arnhem/Nijmegen hoeft men (behalve vanuit Weert) niet over te stappen in 's-Hertogenbosch. In Roermond stopt bovendien gewoon de intercity'. Het onderzoek is op basis van het overslaan van zowel Weert en Sittard als ook Roermond. Daar wordt dus gewoon gestopt. Overigens is vanuit Venlo de overstap naar Tilburg en Breda weer zonder overstap in Eindhoven. Bovendien rijdt er een sprinter door naar Venlo is die ook zonder overstap tussen Venlo en 's-Hertogenbosch. Ik heb daar dus een sprinter en een sneltrein. De sneltrein rijdt via conventioneel spoor richting Dordrecht, Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal en stopt ook te Tilburg Universiteit. Daarnaast rijdt er 4x per uur in een 10/20 verdeling een intercity direct naar Rotterdam Centraal en door naar Den Haag Centraal of Amsterdam Centraal. De sprinter stopt in plaats van de sneltrein dan te Horst-Sevenum en Blerick.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten