Ontwerp eigen dienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Jef400 »

We blijven maar luchtfietsen hé.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Hainje »

Daar is dit board toch ook voor bedoeld?
🍉
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Jef400 »

Dat snap ik, maar dit topic is vergelijkbaar met een wiel. Het gaat maar rond en rond en komt steeds op dezelfde punten uit.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Hainje »

Tja....
🍉
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door reisthijs »

playertwo schreef: Maastricht heeft de grootste groep reizigers, vandaar dat deze ook standaard gaat met VIRM-6 (minimaal). De overige stations hebben er substantieel minder. Daarbij heb ik de keuze gemaakt voor Roermond en niet Sittard omdat je met overstap nog steeds een snelle verbinding hebt. Daarmee zijn er nog steeds 4 verbindingen per uur tussen Eindhoven en Zuid-Limburg beschikbaar. 2x minder dan een uur en 2x ruim een uur.
Cijfers uit 2016 volgens treinreizigers.nl
Maastricht: 17068
Heerlen: 7255
Roermond: 13611
Sittard: 12634
Weert: 7390
Op basis hiervan zou je de IC eventueel een extra stop kunnen geven in Sittard voor een betere spreiding. Weert is niet nodig gezien de aantallen.
De nieuwe cijfers over 2017 geven een iets ander beeld:
Maastricht: 11649
Heerlen: 4546
Roermond: 11482
Sittard: 10698
Weert: 8084
Dat zijn dus alleen de NS-reizigers, oftewel de reizigers die gebruik maken van de IC's.
Op basis hiervan zou ik niet zeggen dat Maastricht veel belangrijker is dan Sittard. Het lijkt logisch om Maastricht, Sittard en Roermond allemaal vier even snelle verbindingen per uur naar Eindhoven te bieden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Ik ben het niet helemaal met je eens. Het is maar hoe je het bekijkt. Voorheen had Heerlen namelijk 7000 reizigers. Nu ineens 4500. Die 2500 reizigers zijn niet ineens verdwenen. Dat zijn stoptreinreizigers waarvan een heel groot deel in Sittard overstapt. Vanuit Maastricht zal er mogelijk ook een klein beetje van dit effect zijn, al zal dit niet zo hoog zijn als Maastricht. In elk geval geeft het cijfer van Sittard een vertekend beeld. Dat zoveel mensen gebruik maken van de overstap in Sittard zegt dus mogelijk ook dat de IC uit Maastricht beter aansluit op andere verbindingen verder op de route dan de IC uit Heerlen, anders zou niet 1/3 van de reizigers uit Heerlen gebruik maken van de overstap in Sittard, maar kiezen voor de rechtstreekse verbinding.

Even een overzichtje van de aansluitingen die de intercity uit Maastricht beter geeft dan de intercity uit Heerlen

1. De intercity uit Maastricht biedt in Roermond een overstap van 3 minuten op de stoptrein naar Venlo en de andere kant op 5.
2. In Eindhoven geeft de intercity uit Maastricht een overstap van 12 minuten op de intercity naar Den Haag Centraal en de intercity uit Heerlen een overstap van 22 minuten.
3. Via 's-Hertogenbosch reizen is blijkbaar sneller dan via Eindhoven richting Tilburg Universiteit. Deze overstap is ook in het voordeel van de intercity uit Maastricht.

Dit zijn wel de belangrijkste aansluitingen vanuit het zuiden denk ik. Verder naar het noorden zullen er toch minder reizigers overblijven die zover met de trein reizen. Alleen de aansluiting op de intercity richting Zwolle in 's-Hertogenbosch is in het voordeel van de intercity uit Heerlen. Dan snap ik wel dat er een groot aandeel reizigers is wat in Heerlen overstapt.

Voor Roermond geldt dat in mindere mate, maar gezien het aantal reizigers van Echt en Susteren is dat nog best een aardig aantal schat ik in. Maastricht en Heerlen hebben echter niet die overstapfunctie die de daling van Arrivareizigers compenseert.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Suus »

Waarom doe je zo hardvochtig over het zorgen dat een trein geen stop heeft op één station in een voor de rest van Nederland toch al relatief afgelegen gebied voor misschien een minuut tijdwinst? Praktisch iedereen legt met duidelijke argumenten uit waarom er meer nadelen aan zitten dan voordelen en je blijft maar volhouden.

Wat is de volgende stap, ga je ook Assen en Heerenveen schrappen als intercitystop? Juist in de randgebieden is het voor de ontsluiting verantwoord om met een intercity vaker te stoppen omdat het aantal reizigers dat negatieve effecten (langere reistijd) ondervindt lager is dan het aantal reizigers dat er van profiteert. De reizigersaantallen van Sittard maken vrij duidelijk dat dat hier ook het geval zal zijn. Buitengebieden en de Randstad vereisen twee verschillende aanpakken, terwijl je nu probeert de gedachtengang van de Randstad op het hele land te plakken.

En om de parallel maar te trekken met andere landen: ook daar gaan langeafstandstreinen vaker stoppen zodra ze in de buitengebieden komen. De Intercity van Brussel naar Knokke stopt ook overal na Brugge. De Intercity Leipzig - Emden/Norddeich stopt ook vaker tussen Bremen en Emden dan tussen Bremen en Leipzig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Ik ben van mening dat er vanuit Maastricht een extra trein kan gaan rijden, omdat Maastricht meer reizigers heeft dan Heerlen. De extra verbinding betekent in mijn ogen dat het beter is om de stop van de intercity te Sittard te schrappen, zodat Maastricht wat toch al afgelegen is, toch iets dichterbij komt te liggen. Elk kwartier stoppen vanuit Maastricht in Sittard betekent 6 snelle treinen per uur in Sittard. Dat kan, maar ik ben van mening dat omdat er in plaats van de stoppende intercity een andere trein vanuit Maastricht in Sittard gaat stoppen de intercity ook echt versneld kan worden. Sittard gaat er in wezen niets op achteruit, Maastricht gaat er met de extra treinen wel op vooruit.

Verder is het maar de vraag welke variant beter is. Beide varianten zijn absoluut mogelijk en hebben zo hun voordelen, maar mijn voorkeur gaat er naar uit om de extra trein te gebruiken om de andere te versnellen. Maastricht is een stad met een universiteit en heeft bovendien ruim 100.000 inwoners. In mijn omgeving hoor ik regelmatig mensen spreken over hun interesse in Maastricht, maar dan vinden ze het toch te ver. Als er een mogelijkheid is om Maastricht dichterbij te brengen dan is dat best mogelijk.

Nog even de verbindingen:

In de huidige situatie:
Vanuit Maastricht naar Eindhoven: 4x per uur
Vanuit Heerlen naar Eindhoven: 4x per uur
Vanuit Sittard naar Eindhoven: 4x per uur
Vanuit Roermond naar Eindhoven: 4x per uur
Vanuit Maastricht naar Nijmegen: 2x per uur met 3 minuten overstap
Vanuit Heerlen naar Nijmegen: 2x per uur met 13 minuten overstap
Vanuit Sittard naar Nijmegen: 2x per uur met 3 minuten overstap


In mijn situatie:
Vanuit Maastricht naar Eindhoven: 4x per uur
Vanuit Heerlen naar Eindhoven: 4x per uur
Vanuit Sittard naar Eindhoven: 4x per uur
Vanuit Roermond naar Eindhoven: 6x per uur
Vanuit Maastricht naar Nijmegen: 2x per uur zonder overstap en een stuk sneller dan voorheen
Vanuit Heerlen naar Nijmegen: 2x per uur (de stoptrein uit Heerlen rijdt door naar Roermond en is gekoppeld aan de stoptrein naar Nijmegen)
Vanuit Sittard naar Nijmegen: 4x per uur (2x per uur sneltrein en 2x per uur stoptrein)

Qua verbindingen kan je dus niet echt zeggen dat er een station erop achteruit gaat qua verbindingen. Qua verbindingen met Eindhoven gaat Maastricht er ook niet op vooruit, echter de reistijd wordt wel 6 minuten korter. De reistijd met Nijmegen neemt af van 1.51 naar 1.26, dus een tijdwinst van 25 minuten. Hiermee neemt de reistijd vanuit Maastricht naar met name Oost-Nederland fors af.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door playertwo »

Jef400 schreef:We blijven maar luchtfietsen hé.
Maaslijn wordt voorzien van wasdraad. Tevens is het niet ondenkbaar dat Nmh dan een soortgelijk station wordt als Wc, echter met een doorgetrokken IC in plaats van sprinter. Perron ligt er, allen opnieuw de rails er langs. De verbinding met Kleef is door PS in Gelderland toch al feitelijk de nek om gedraaid.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Jef400 »

Western Soldier schreef:Ik ben van mening dat er vanuit Maastricht een extra trein kan gaan rijden, omdat Maastricht meer reizigers heeft dan Heerlen. De extra verbinding betekent in mijn ogen dat het beter is om de stop van de intercity te Sittard te schrappen, zodat Maastricht wat toch al afgelegen is, toch iets dichterbij komt te liggen. Elk kwartier stoppen vanuit Maastricht in Sittard betekent 6 snelle treinen per uur in Sittard. Dat kan, maar ik ben van mening dat omdat er in plaats van de stoppende intercity een andere trein vanuit Maastricht in Sittard gaat stoppen de intercity ook echt versneld kan worden. Sittard gaat er in wezen niets op achteruit, Maastricht gaat er met de extra treinen wel op vooruit.

Verder is het maar de vraag welke variant beter is. Beide varianten zijn absoluut mogelijk en hebben zo hun voordelen, maar mijn voorkeur gaat er naar uit om de extra trein te gebruiken om de andere te versnellen. Maastricht is een stad met een universiteit en heeft bovendien ruim 100.000 inwoners. In mijn omgeving hoor ik regelmatig mensen spreken over hun interesse in Maastricht, maar dan vinden ze het toch te ver. Als er een mogelijkheid is om Maastricht dichterbij te brengen dan is dat best mogelijk.
Dus ontneem je een groot deel van de reizigers maar hun verbinding met de bewoonde wereld ter faveure van 1 minuut reiswinst, tenzij je het Sittardse emplacement op de schop wilt gooien.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Welke verbindingen ontneem ik? Controleer nog eens het lijstje met verbindingen die ik opsom. Ik ben het met je eens dat mijn eerste opzet echt wel beter kan, maar ik heb al een aantal van jullie adviezen opgevolgd en gezorgd voor een dienstregeling waarbij de genoemde verbindingen niet achteruit gaan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Jef400 »

Sittard -> Randstad?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Er is nog steeds 4x per uur een verbinding met Eindhoven. Er moet alleen 2x per uur worden overgestapt te Roermond.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Jef400 »

Dus jaag je ze de trein uit. Daarnaast kunnen we nog twisten of Eindhoven binnen de randstad valt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

En het antwoord daarop is nee, Randstedelingen wonen boven de rivieren.

Bovendien vind ik het een vreemd argument dat omdat Heerlen minder IC-reizigers trekt dan Maastricht, die laatste meer IC-treinen zou moeten krijgen. De IC naar Heerlen is op dat laatste stukje onrendabel (4500 reizgers voor de 32 IC's + de reizigers van de DB-boemel binnen Nederland, komt neer op zo'n 70 man per trein bij vertrek uit Heerlen) maar bestaat omdat NS de verbinding met Heerlen daarmee alsnog aanbiedt. Maar alleen de passagierscijfers gebruiken om Maastricht méér treinen te geven slaat nergens op, als er een echte vraag is kan je die faciliteren, maar zolang die er niet is is dit niets meer dan Wishful Thinking.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door waldo79 »

Vraag die bij me opkomt: hoeveel reizigers uit het diepe zuiden reizen over Eindhoven heen? Misschien is het wel verdedigbaar om een deel van de treinen af te kappen in Eindhoven.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Jef400 »

Dat was in de jaren '90 gebruikelijk met de trein Den Haag - Heerlen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Hainje »

waldo79 schreef:Vraag die bij me opkomt: hoeveel reizigers uit het diepe zuiden reizen over Eindhoven heen? Misschien is het wel verdedigbaar om een deel van de treinen af te kappen in Eindhoven.
Als ik in de zomer of in het weekend in de trein richting het zuiden zit hoor ik standaard wel ergens Limburgs voorbij komen. Het zijn dan vooral dagjesmensen. De hoeveelheid studenten en forensen zal op deze relatie vast wel meevallen. Ik denk dat een knip in Eindhoven toch een rem kan zetten op de hoeveelheid dagjesmensen.
🍉
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Nee Eindhoven ligt niet in de Randstad, maar om in de Randstad te komen moet je wel langs Eindhoven. Een overstap extra die kort is daarvan vraag ik mij echt af of je mensen zodanig de trein uit jaagt zoals hier wordt beweerd. Daarnaast krijgt Sittard er wel een rechtstreekse verbinding met Nijmegen voor terug. Sittard krijgt dus 2 andere rechtstreekse verbindingen dan ze nu hebben, namelijk 2x per uur met Nijmegen en 2x per uur met Eindhoven. Bovendien geldt ook voor Sittard dat Nijmegen nu 26 minuten korter is dan voorheen waardoor ze 2 van de 4 verbindingen met Eindhoven met overstap hebben. Als overstappen zo rampzalig zou zijn, geef mij dan een verklaring waarom blijkbaar ongeveer 1700 reizigers in Heerlen met de stoptrein reizen en dan in Sittard overstappen op de intercity. Er zijn namelijk 2500 reizigers verdwenen in Heerlen die met de stoptrein reizen, maar zoveel reizigers hebben de stoptreinstations niet bij elkaar. Dat is ongeveer 800. Dus blijkbaar maakt 1700 van de 7000 reizigers gebruik van de overstap in Sittard. Dat is dus 25%. Als een overstap werkelijk zo bezwaarlijk zou zijn, zou dat aantal een stuk lager zijn.

Ik snap sowieso niet hoe je op 70 man per trein komt. 4500/32=140 man per trein wat neer komt op ongeveer 1,5 bak VIRM. Dat blijft inderdaad niet heel erg veel. Als we datzelfde rekensommetje gebruiken voor Maastricht kom je uit op 11000/32=343 wat al 3,5 bakken VIRM is. In Sittard heb je 10500 reizigers. Die moet je echter wel verdelen over 3 richtingen. 2500 van die reizigers gebruikt de boemel uit Heerlen, waar blijven die 2500 reizigers anders die verdwenen zijn. Laten we van de andere 8000 reizigers zeggen dat daarvan dan nog de helft naar het noorden gaat, 3000 naar Maastricht en 1000 naar Heerlen. Dat betekent dat 3000/32=94 van de in Maastricht ingestapte reizigers in Sittard uitstapt. Van de 8000 reizigers stapt ongeveer 5000 reizigers in de IC uit Maastricht, aangezien de trein uit Maastricht in zowel Roermond als Eindhoven betere aansluitingen biedt. Die 2500 stapt bovendien ook in de trein uit Maastricht, want anders zouden ze de boemel niet hoeven nemen. 7500/32=234 wat in de trein stapt. 343-94+234=483 wat dus bij elkaar al bijna 5 bakken VIRM is. Natuurlijk zijn de getallen in Sittard giswerk, maar heel erg ver uit de buurt van wat ik schets kan het niet zijn. In Maastricht en Heerlen zijn de aantallen echter nagenoeg precies, aangezien de reizigers daar enkel voor de intercity's worden meegeteld.

Ik geef toe dat mijn eerste opzet voor veel reizigers echt een achteruitgang zou zijn geweest. Echter met de aanwijzingen die jullie mee hebben gegeven heb ik aanpassingen gedaan en ben ik tot een product gekomen, waar er maar heel weinig achteruitgang is. Ja er gaan reizigers op achteruit, want vanuit Sittard is er bijvoorbeeld een extra overstap. Daar staat echter ook tegenover dat reizigers uit Sittard naar Nijmegen er fors op vooruit gaan. De reistijd gaat terug van 1.35 naar 1.11. Dat is een tijdwinst van ruim 25%, dat is toch fors. Het reizigersaantal vanuit Sittard naar Nijmegen is uiteraard niet zoveel als het aantal reizigers richting Eindhoven, maar vandaar ook dat Nijmegen 2 verbindingen heeft vanuit Sittard en Eindhoven 4, waarvan dus 2 met overstap. Het aantal reizigers naar Nijmegen zou echter wel kunnen groeien met de reistijdverkorting, aangezien de trein er nu echt heel erg lang over doet, terwijl in de nieuwe situatie de trein een stuk sneller is, waardoor er meer mensen voor de trein zullen kiezen. Van de 8000 reizigers die naar het noorden gaat in Sittard zal ongeveer 6000 naar Eindhoven gaan en 2000 naar Nijmegen. Van die 6000 reizigers gaan de mensen die met de sneltrein uit Heerlen er niet op achteruit aangezien de sneltrein niet vaker stopt dan de huidige intercity. Van de andere helft is de achteruitgang 3 minuten, dan wil ik er nog wel 2 bij optellen vanwege het feit dat een overstap als minder prettig wordt ervaren. 3000*5=15000 minuten wat de reizigers naar Eindhoven erop achteruitgaan. Van de andere 2000 reizigers zal het grootste deel op de grotere stations op de Maaslijn moeten zijn. Voor Venlo is de tijdwinst 9 minuten. Echter de overstap verdwijnt, dus de reistijdwinst is 11 minuten. 2000*11=22000 minuten winst. Ook hiervoor geldt dat de getallen waarschijnlijk niet helemaal overeenkomen met de werkelijkheid, maar heel ver ervan af zullen het er niet zijn. Er is dus echt wel een reële netto tijdwinst. Uiteraard kan je overwegen om de sneltrein uit Nijmegen in Roermond te laten eindigen, maar gezien de bovenstaande schets zou een extra trein helemaal geen overbodige luxe zijn.

Ik wil ook nog even extra benadrukken dat de treinen die ik sneltreinen noem, in veel gevallen even vaak stoppen als de huidige intercity's. Echter er wordt op diverse plekken gesproken over snellere verbindingen dan die de huidige intercity's bieden. Op die plekken zal er dus een snellere trein zijn dan de huidige intercity's. Om die verschillen te onderscheiden hernoem ik de huidige treinen vaak tot sneltrein, om zo onderscheid te maken tussen de huidige intercity's en de treinen die nog minder stoppen. Daar waar dergelijke treinen rijden, zullen er ook geen snelle verbindingen verloren gaan die nu wel worden geboden, sommige verbindingen worden echter wel met overstap in plaats van rechtstreeks. Uiteraard kan je bij verbeteringen echter niet voorkomen dat er ook mensen achteruitgaan. Ik probeer echter op recht een dienstregeling te maken waarbij mensen er netto op vooruit gaan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Western Soldier schreef:Als overstappen zo rampzalig zou zijn, geef mij dan een verklaring waarom blijkbaar ongeveer 1700 reizigers in Heerlen met de stoptrein reizen en dan in Sittard overstappen op de intercity. Er zijn namelijk 2500 reizigers verdwenen in Heerlen die met de stoptrein reizen, maar zoveel reizigers hebben de stoptreinstations niet bij elkaar. Dat is ongeveer 800. Dus blijkbaar maakt 1700 van de 7000 reizigers gebruik van de overstap in Sittard. Dat is dus 25%. Als een overstap werkelijk zo bezwaarlijk zou zijn, zou dat aantal een stuk lager zijn.
In 2017 was er (als ik me niet vergis) (tijdelijk) geen overstapmogelijkheid in Heerlen tussen de stoptrein uit Kerkrade en de IC richting Eindhoven. Het was toen sneller om in de stoptrein te blijven zitten tot Sittard en daar over te stappen op de IC uit Maastricht. Daar zit dus ook een deel van je verdwenen reizigers. En hoe kom je aan die 800 reizigers voor de stoptreinstations? Geleen Oost, Spaubeek, Schinnen, Nuth en Hoensbroek hadden in 2016 samen 1820 reizigers. Een deel daarvan ging natuurlijk ook naar Sittard en verder. En je hebt natuurlijk ook nog een aantal reizigers dat tussen Heerlen en Sittard reist met de stoptrein, maar niet overstapt in Sittard.
Daarnaast krijgt Sittard er wel een rechtstreekse verbinding met Nijmegen voor terug. Sittard krijgt dus 2 andere rechtstreekse verbindingen dan ze nu hebben, namelijk 2x per uur met Nijmegen en 2x per uur met Eindhoven. Bovendien geldt ook voor Sittard dat Nijmegen nu 26 minuten korter is dan voorheen waardoor ze 2 van de 4 verbindingen met Eindhoven met overstap hebben.
Dit vind ik een slecht argument. Je kunt er namelijk ook voor kiezen om een IC Maastricht - Nijmegen te laten rijden én te blijven stoppen in Sittard met de doorgaande ICs. Op die manier profiteert Sittard van snelle verbindingen met Nijmegen, zonder dat ze erop achteruit gaan qua verbindingen met Eindhoven. En zeg nou zelf: waar denk je dat meer reizigers naar toe gaan? Naar Eindhoven (en Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Tilburg, Breda etc.) of naar Nijmegen (en Arnhem)?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Western Soldier schreef: Ik snap sowieso niet hoe je op 70 man per trein komt. 4500/32=140 man per trein wat neer komt op ongeveer 1,5 bak VIRM. Dat blijft inderdaad niet heel erg veel. Als we datzelfde rekensommetje gebruiken voor Maastricht kom je uit op 11000/32=343 wat al 3,5 bakken VIRM is. In Sittard heb je 10500 reizigers. Die moet je echter wel verdelen over 3 richtingen. 2500 van die reizigers gebruikt de boemel uit Heerlen, waar blijven die 2500 reizigers anders die verdwenen zijn. Laten we van de andere 8000 reizigers zeggen dat daarvan dan nog de helft naar het noorden gaat, 3000 naar Maastricht en 1000 naar Heerlen. Dat betekent dat 3000/32=94 van de in Maastricht ingestapte reizigers in Sittard uitstapt. Van de 8000 reizigers stapt ongeveer 5000 reizigers in de IC uit Maastricht, aangezien de trein uit Maastricht in zowel Roermond als Eindhoven betere aansluitingen biedt. Die 2500 stapt bovendien ook in de trein uit Maastricht, want anders zouden ze de boemel niet hoeven nemen. 7500/32=234 wat in de trein stapt. 343-94+234=483 wat dus bij elkaar al bijna 5 bakken VIRM is. Natuurlijk zijn de getallen in Sittard giswerk, maar heel erg ver uit de buurt van wat ik schets kan het niet zijn. In Maastricht en Heerlen zijn de aantallen echter nagenoeg precies, aangezien de reizigers daar enkel voor de intercity's worden meegeteld.
Het zijn in- én uitstapcijfers, dus al je rekenwerk moet door tweeën gedeeld worden. En dan wordt het krap, want je wil ten minste 150 man in je trein hebben, meer als het dagjesmensen met Kruidvat-kaartjes zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

@WesternSoldier: Paar kleine opmerkingen nog op je laatste dienstregeling. Het is allemaal een beetje muggenziften op een minuutje meer of minder, maar het is wel belangrijk als je de dienstregeling van jou eerlijk wilt kunnen vergelijken met de huidige dienstregeling.
  • Ik vind het in ieder geval goed dat je de IC en SNL uit Maastricht iets beter gespreid hebt. :pos:
  • Tussen Maastricht en Roermond doen de ICs er nu 30 minuten over, met stop in Sittard. Zonder stop in Sittard zou dat 27 minuten worden. Bij jou doen de treinen er 29 en 26 minuten over. Waar haal je die extra minuut reistijdwinst vandaan?
  • Tussen Roermond en Eindhoven doen de ICs er nu 30 minuten over, met stop in Weert. Zonder stop in Weert zou dat 28 minuten worden. Bij jou doen de treinen er 29 en 27 minuten over. Waar haal je die extra minuut reistijdwinst vandaan?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

playertwo schreef:
Jef400 schreef:We blijven maar luchtfietsen hé.
Maaslijn wordt voorzien van wasdraad. Tevens is het niet ondenkbaar dat Nmh dan een soortgelijk station wordt als Wc, echter met een doorgetrokken IC in plaats van sprinter. Perron ligt er, allen opnieuw de rails er langs. De verbinding met Kleef is door PS in Gelderland toch al feitelijk de nek om gedraaid.
Dat lijkt mij wel ondenkbaar, want:
1. Zo'n IC moet kruisen met de 6 treinen (excl. cargo's) Oss/Wijchen->Arnhem én invoegen tussen de 4 van de Maaslijn.
2. NS wil daar helemaal niet aan, die wil gewoon keren op Nijmegen 'CS' want dat is goedkoper
3. Vanaf Heyendaal heb je geen toegang tot het rangeerterrein, wat reinigen lastiger maakt.
4. Je hebt nog het probleem met concessies
5. In tegenstelling dat wat je zegt ligt het perron er helemaal niet. Op de plek van het voormalige spoor 3 staat nu de noodzakelijke lift (die niet op het perron zelf past) en terugleggen is dus onmogelijk. Ook de overige 2 perronsporen (zou je er al kunnen keren zonder de doorgaande treinen in de weg te zitten) kun je er bestempelen als dat ze er niet liggen voor die IC, want die perrons zijn veel en veel te kort voor de IC's.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Oke, maar in 2016 reed de trein uit Kerkrade Centrum naar Maastricht, de reizigers naar het noorden moesten toen altijd in Heerlen overstappen, die mensen zijn dus ook verloren gegaan. Over de 1820 reizigers voor de stoptreinstations, een deel ervan reist naar Sittard en een deel naar Heerlen. Ik schat in dat dan meer mensen richting Sittard reist dan naar Heerlen. Vandaar dat ik vanuit Heerlen naar de stoptreinstations op ongeveer 800 heb geschat. Die 800 zie je niet terug in Sittard. Echter van een deel van de reizigers van de stoptreinstations wat naar Sittard reist stapt ook over op de intercity's. Dat streept mekaar dus ongeveer weg. Die reizigers worden dus bijgeteld in het reizigersaantal van Sittard.

Wat betreft de reizigersstromen. Er gaan inderdaad meer reizigers naar Eindhoven en verder dat ben ik ook volledig met je eens, heb ik ook geschetst in mijn vorige post. Echter 6 stoppende lange afstandstreinen in Sittard is in mijn ogen wel een beetje veel van het goede. De extra trein naar Maastricht vind ik echter wel te verantwoorden. Op die manier ontstaat er dus ruimte om een van de lange afstandstreinen te versnellen. Ik had uiteraard ook de trein naar Nijmegen zelf kunnen versnellen, maar ik denk dat het nuttiger is om een trein naar Eindhoven te versnellen, omdat er daar meer van zijn vanuit Limburg. Ik vind echter wel dat de intercity niet Roermond en Sittard allebei over kan slaan. Roermond overslaan betekent dat reizigers uit Roermond daadwerkelijk maar 2 snelle verbindingen met Eindhoven overhoudt, want overstappen op een later station op de intercity is ook niet meer mogelijk. Vanuit Sittard kan je echter nog wel een overstap op Roermond aanbieden. Om die reden heb ik gekozen om de intercity wel in Roermond te laten stoppen en niet in Sittard.

Ik ga uit van 2 minuten per station die je voorbij gaat. De stoptrein doet er tussen Maastricht en Sittard 20 minuten over. 3 stations worden door de sneltrein overgeslagen. 20-3x2=14 minuten. Tussen Sittard en Roermond is het 18 voor de stoptrein, met 2 stations is dat ook 14 minuten voor de sneltrein. 14+14-2=26 minuten. Mogelijk is het iets te optimistisch is inderdaad.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Jef400 »

Dus je argumentatie rond Sittard bestaat uit het enige argument dat je 6 treinen per uur te veel vind voor het huidige aantal reizigers?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten