Ontwerp eigen dienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Western Soldier schreef: Overigens heb ik door deze oplossing ruimte voor 4 treinen per uur naar Amersfoort en het is zelfs mogelijk om bij verdubbeling van Ede Centrum sneltreinen te laten rijden die dan stoppen te Ede Centrum en Barneveld Centrum.
Lunteren - Ede-Wageningen is enkelspoor en 10 minuten rijden. Als je daar 8 treinen per uur wil rijden (4 heen en 4 terug) heb je 80 minuten nodig. Waar heb je die 20 minuten in een uur gevonden?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Maar in PHS krijgt dat stuk geen 4 sporen, dus krijg je lange halteringen. Overigens zijn die 6 volgens mij in de spits en slechts tot Driebergen-Zeist.

Stations die erop vooruit gaan ten opzichte van de huidige dienstregeling, als we er nu voor het gemak eens waarden aan geven wordt het wel iets duidelijker, spitssprinters tel ik voor de helft mee als ze in beide richtingen rijden en intercity's tellen 2x zo zwaar als sprinters en sneltreinen 1,5, de waarde van sprinters en sneltreinen worden omlaag gesteld als er snellere treintypen stoppen op het station.
1. Utrecht Vaartsche Rijn van 3,75 naar 4 is +7%, hier zijn de sprinters uit de richting van Houten wel meegerekend, omdat anders de groei hoger zou uitvallen, maar wat daardoor niet klopt. De spitssprinter naar Houten telt voor 0,25 mee, omdat die maar in één richting rijdt. Die wordt overigens vervangen door een sneltrein en zal niet meer stoppen te Utrecht Vaartsche Rijn en neem ik mee in de groei.
2. Bunnik van 1,5 naar 2 is +33%
3. Maarn van 1,5 naar 2,25 is +50%, vanwege hun rechtstreekse verbinding met Ede-Wageningen en Arnhem Centraal
4. Veenendaal-De Klomp is naar Utrecht langer onderweg, maar krijgt 2 sprinters erbij. Ik zou zeggen gaat van 1,5 naar 1,75 is +17%
5. Ede-Wageningen heeft naar Utrecht Centraal 1 stop minder en krijgt er een sprinter verbinding en sneltrein bij. Gaat van 4 naar 5 is +25%
6. Arnhem Centraal heeft naar Utrecht 1x per uur een extra intercity uit Duitsland en krijgt een extra sneltrein en de intercity's zijn richting het westen sneller. Gaat van 4,5 naar 6,25 is +39%. De ICE en intercity's vanuit Duitsland tel ik elk ook voor 0,25 tot 0,5 mee, omdat die onregelmatig en de ICE een toeslag vraagt. De intercity's uit Duitsland gaan dus elk uur rijden en vragen geen toeslag.

Stations die erop achteruit gaan ten opzichte van de huidige dienstregeling
1. Veenendaal West van 1,5 naar 1 is -33%
2. Veenendaal Centrum van 1,5 naar 1 is -33%

Stations die gelijkblijven
1. Driebergen-Zeist van 2 naar 2 omdat de intercity een sneltrein wordt. De sprinter gaat echter ook buiten de spits 4x per uur rijden.
2. Rhenen gaat van 1 naar 1
3. Wolfheze gaat van 1 naar 1
4. Oosterbeek gaat van 1 naar 1

Het bovenstaande staatje is alleen voor de lijn tussen Arnhem Centraal en Utrecht Centraal uitgezonderd Utrecht Vaartsche Rijn. Rondom Ede-Wageningen en Arnhem Centraal zijn er nog meer wijzigingen, zoals de komst van de sneltrein naar Amersfoort in combinatie met verdubbeling in Ede Centrum.

Nu op basis van de PHS:
Stations die erop achteruitgaan
1. Utrecht Vaartsche Rijn gaat van 4,75 naar 4 is -16%
2. Bunnik gaat van 2,5 naar 2 is -20%
3. Ede Wageningen gaat van 6,25 naar 4,75 is -24%
4. Arnhem Centraal gaat van 6,50 naar 6,25 is -4%

Stations die erop vooruitgaan:
1. Driebergen-Zeist gaat van 1,5 naar 2 vanwege het feit dat er sneltreinen gaan rijden in mijn situatie is dus +33%
2. Maarn gaat van 1,5 naar 1,6 omdat in de PHS de sprinters daar in een 10/20 stoppen en in mijn geval in 12/18 wat een minimale vooruitgang is. +7%
3. Veenendaal-De Klomp gaat van 1 naar 1,75 is 75%

Stations die gelijk blijven zijn Veenendaal West, Veenendaal Centrum, Rhenen, Wolfheze en Oosterbeek
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Jef400 »

Als je stations op andere lijnen gaat leggen en zelfverzonnen parameters in gaat voeren kan ik ook mij eigen plannen vergoeilijken. Maar goed, ik ga er puntsgewijs op in.
1. Utrecht Vaartsche Rijn van 3,75 naar 4 is +7%, hier zijn de sprinters uit de richting van Houten wel meegerekend, omdat anders de groei hoger zou uitvallen, maar wat daardoor niet klopt. De spitssprinter naar Houten telt voor 0,25 mee, omdat die maar in één richting rijdt. Die wordt overigens vervangen door een sneltrein en zal niet meer stoppen te Utrecht Vaartsche Rijn en neem ik mee in de groei.
Hoe kun je een trein die niet meer op een station stopt meenemen in de groei van de bediening van een station? Daarnaast telt de sprinter naar Houten wel degelijk voor 0,5 mee aangezien hij in de spitsrichting stopt, enkel de andere kant op niet.
3. Maarn van 1,5 naar 2,25 is +50%, vanwege hun rechtstreekse verbinding met Ede-Wageningen en Arnhem Centraal
Voor die enkele doorreizende reizigers?
4. Veenendaal-De Klomp is naar Utrecht langer onderweg, maar krijgt 2 sprinters erbij. Ik zou zeggen gaat van 1,5 naar 1,75 is +17%
Blijven de reizigersaantallen zo hoog met een stoptrein? Het station bestaat bij de gratie van de P+R plaats, kijk eens naar de reizigersaantallen voor de opening van de P+R plaats.
5.
Ede-Wageningen heeft naar Utrecht Centraal 1 stop minder en krijgt er een sprinter verbinding en sneltrein bij. Gaat van 4 naar 5 is +25%
En verliest en passant de helft van de snelle treinen waardoor de reizigers per saldo langer onderweg zijn. 25 procent lulkoek misschien, al lijkt me dat in deze dienstregeling nog een voorzichtige schatting.
6. Arnhem Centraal heeft naar Utrecht 1x per uur een extra intercity uit Duitsland en krijgt een extra sneltrein en de intercity's zijn richting het westen sneller. Gaat van 4,5 naar 6,25 is +39%. De ICE en intercity's vanuit Duitsland tel ik elk ook voor 0,25 tot 0,5 mee, omdat die onregelmatig en de ICE een toeslag vraagt. De intercity's uit Duitsland gaan dus elk uur rijden en vragen geen toeslag.
Ook hier verdwijnen per saldo snelle reismogelijkheden, reizigers zijn dus op enkele momenten na langer onderweg dan in het PHS plan, er verdwijnen op lijnen de helft van de reismogelijkheden en eigenlijk iedereen gaat er op achteruit.

Dat allemaal omdat je Veenendaal-de Klomp een centrumfunctie wilt geven, ik kan je verzekeren dat stations met vergelijkbare reizigersaantallen het met 2 stoptreinen in het uur moeten doen. Misschien kan daar iets bij, maar alles naar de klote helpen voor een middelmatig station stinkt aardig naar Mastwijkisme.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Jef400 schreef:Als je stations op andere lijnen gaat leggen en zelfverzonnen parameters in gaat voeren kan ik ook mij eigen plannen vergoeilijken. Maar goed, ik ga er puntsgewijs op in.
1. Utrecht Vaartsche Rijn van 3,75 naar 4 is +7%, hier zijn de sprinters uit de richting van Houten wel meegerekend, omdat anders de groei hoger zou uitvallen, maar wat daardoor niet klopt. De spitssprinter naar Houten telt voor 0,25 mee, omdat die maar in één richting rijdt. Die wordt overigens vervangen door een sneltrein en zal niet meer stoppen te Utrecht Vaartsche Rijn en neem ik mee in de groei.


Hoe kun je een trein die niet meer op een station stopt meenemen in de groei van de bediening van een station? Daarnaast telt de sprinter naar Houten wel degelijk voor 0,5 mee aangezien hij in de spitsrichting stopt, enkel de andere kant op niet.
4 sprinters betekent 4 punten. En een sprinter in de spitsrichting is 0,25, want dat is nog altijd minder dan een spitssprinter beide kanten op. Het zijn inderdaad zelfverzonnen parameters, maar je hebt toch iets nodig om de bediening van stations te waarderen. Dat doe je met indexcijfers toch feitelijk ook?
Jef400 schreef:
3. Maarn van 1,5 naar 2,25 is +50%, vanwege hun rechtstreekse verbinding met Ede-Wageningen en Arnhem Centraal
Voor die enkele doorreizende reizigers?
2 omdat Maarn de hele dag in plaats van in enkel de spits 4 sprinters heeft en die laatste 0,25 omdat er een extra verbinding bij komt.
Jef400 schreef:
4. Veenendaal-De Klomp is naar Utrecht langer onderweg, maar krijgt 2 sprinters erbij. Ik zou zeggen gaat van 1,5 naar 1,75 is +17%
Blijven de reizigersaantallen zo hoog met een stoptrein? Het station bestaat bij de gratie van de P+R plaats, kijk eens naar de reizigersaantallen voor de opening van de P+R plaats.
5.
Ede-Wageningen heeft naar Utrecht Centraal 1 stop minder en krijgt er een sprinter verbinding en sneltrein bij. Gaat van 4 naar 5 is +25%
En verliest en passant de helft van de snelle treinen waardoor de reizigers per saldo langer onderweg zijn. 25 procent lulkoek misschien, al lijkt me dat in deze dienstregeling nog een voorzichtige schatting.
Veenendaal-De Klomp verliest reizigers als er 2 sprinters gaan stoppen ja, maar de reizigers die het kwijtraakt zullen eerder met de auto gaan dan op een andere manier met OV. Daarom gaat de sneltrein er stoppen. Die +25% is ten opzichte van de huidige dienstregeling en ik zie niet in wat daar niet van klopt aangezien er gewoon 4 intercity's blijven rijden in mijn dienstregeling, met daarbij dus nog 2 sneltreinen. Ik heb daaronder toegegeven dat het op basis van de PHS plannen minder vooruit gaat, maar de PHS nekt Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp en die 2 stations zijn samen iets minder reizigers dan Ede-Wageningen, om die reden vind ik de verdeling 2 sneltreinen voor Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp en daarmee 4 intercity's voor Ede-Wageningen redelijker dan 6 intercity's voor Ede-Wageningen en enkel sprinters voor Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp.

De oplossing die ik kies is niet alleen voor Veenendaal-De Klomp, maar ook voor Driebergen-Zeist. Want ook Driebergen-Zeist verliest de snelle verbindingen bij de invoering van PHS. Ja er zijn stations die met de reizigersaantallen van Veenendaal-De Klomp geen intercity's hebben, maar dat zijn er niet veel. Ik kom enkel uit op Harderwijk, en Hoogenveen zijn de enige stations met die reizigersaantallen met 2 sprinters per uur, beide plaatsen vragen dan ook al lange tijd om een intercity en met de huidige vorm van de intercity is dat heel begrijpelijk, om die reden staan bij mij ook die stations op het lijstje om een sneltrein te krijgen. Daarnaast is er nog een aantal stations met dergelijke aantallen maar die 4 sprinters hebben. Dat zijn vaak stations in een serie waardoor 4 sprinters te rechtvaardigen is.

Veenendaal-De Klomp ligt echter aan een spoorlijn waar ook Bunnik en Maarn aanliggen en welke geen reizigersaantallen hebben om 4 sprinters te rechtvaardigen. Die krijgen ze wel doordat ook de sprinter naar Rhenen er stopt. Het laten stoppen van 6 sprinters te Maarn en Bunnik is al helemaal overcapaciteit. Dat is de reden van de sneltrein als oplossing voor dat traject. Een sneltrein naast 6 intercity's is echter voor de hele spoorlijn ook wel heel veel van het goede en dat zeg ik als frequent gebruiker van die spoorlijn. Vergeet overigens niet dat tussen Arnhem en Utrecht ook nog elk uur een extra intercity uit Duitsland gaat rijden, waarmee het aantal treinen op 5 per uur komt die hooguit enkel stoppen te Ede-Wageningen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Roeland »

Een probleem is: wil je aansluiten op de PHS-corridor Schiphol - Utrecht, dan zou je 6 IC's laten rijden (10-10-10).
Wil je aansluiten op de regionale lijnen in Arnhem (Achterhoek) en Nijmegen (Maaslijn), dan past de huidige 15'-drg beter.
Dus dan moet je de keuze maken tussen:
* ofwel 4x/uur een echte IC (goede aansluitingen in Arnhem en Nijmegen) met daarnaast 2x/uur een sneltrein voor Db en Klp
* ofwel 6x/uur een IC (aansluitend op PHS Schiphol - Utrecht) die alternerend stopt op Db en Klp
Daarnaast ook nog een sprinter Ut - Ed vind ik eerlijk gezegd onzinnig. Het huidige sprinteraanbod (2x/uur naar Rhenen, in de spits 4x/uur tot Vndc) vind ik passend.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

In grote lijnen ben ik het inderdaad met je eens. Alleen die sprinter die Maarn met Veenendaal-De Klomp en verder verbind is voor mij wel het noodzakelijke. Ik ben dus inderdaad groot voorstander van een systeem met sneltreinen, maar als je het zonder sneltreinen moet doen, heb je intercity's nodig die de stations Veenendaal-De Klomp alternerend aandoen. Het argument om aan te sluiten op de regionale lijnen te Arnhem Centraal en Nijmegen had ik nog niet gevonden, maar dat argument is wel een heel belangrijke en dan is inderdaad de huidige dienstregeling beter. Ook de belangrijke buslijnen 84 en 88 in Ede rijden 4x per uur.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Zugführer »

Wat betreft lijn 84 en 88, volgens mij rijdt alleen de lijn die over de campus rijdt 4x per uur, en rijdt de andere lijn daar 2x per uur een beetje tussendoor. Die kunnen na invoering van PHS samen dus mooi precies om de 10 minuten gaan rijden :p
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Beide lijnen rijden in de spits 4x per uur en daarbuiten is er nauwelijks een vast patroon herkenbaar. De 86 is de lijn die standaard 2x per uur rijdt, maar rijdt een heel andere route. In het weekend rijden enkel de 86 en 88. De 86 rijdt 2x per uur op zaterdag en 1x per uur op zondag en de 88 rijdt beide dagen 4x per uur.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door regenmaker »

Helaas jullie gaan beide niet door voor de koelkast. De lijn over de campus (84) gaat in de ochtendspits 6x/uur naar Wageningen en in de middagspits 6x/uur naar Ede. In de omgekeerde richting wordt 4x/uur gereden. Lijn 88 rijdt in de ochtendspits 2x/uur (plus enkele extra ritten) naar Wageningen en in de middagspits 2x/uur naar Ede. In de omgekeerde richting wordt 4x/uur gereden. In de spitsuren wordt dus gezamenlijk elke 7,5 min per richting gereden. In de daluren en tijdens de vakanties rijden beide lijnen 3x/uur in beide richtingen. Dan wordt dus gezamenlijk elke 10 min per richting gereden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Ik reis meerdere malen per week met de bus tussen Ede-Wageningen en Wageningen Busstation, van een strakke 10 minutendienst is maar een heel klein deel van de dag sprake. Lijn 88 rijdt van van 7.10 tot 7.49 elke 10 minuten en daarna tot 10.53 elk kwartier al zit er soms iets meer of minder tussen dan 15 minuten. In de middagspits rijdt die inderdaad elk half uur richting Ede. De andere kant op rijdt hij tussen 7.14 en 10.16 elk half uur. Richting Wageningen rijdt hij vanaf 14.14 tot 18.35 rijdt hij elk kwartier. Tussen de genoemde tijden wordt er inderdaad in totaal 6x per uur gereden. Lijn 84 rijdt in beide spitsen richting Ede elk kwartier, maar met tussendoor in de richting van Ede elk uur 2 extra ritten. Van elke 10 minuten een bus is echter geen sprake. Richting Ede rijdt hij tussen 8 en 11 elk kwartier en tussen 14.43 en 19.00 eveneens. De andere kant op is het andersom. De enige periode waarin er sprake is van een strakke 10 minutendienst is tussen 11.00 en 14.00 en die wordt dan gevormd door beide lijnen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Wubbo schreef:
Western Soldier schreef: Overigens heb ik door deze oplossing ruimte voor 4 treinen per uur naar Amersfoort en het is zelfs mogelijk om bij verdubbeling van Ede Centrum sneltreinen te laten rijden die dan stoppen te Ede Centrum en Barneveld Centrum.
Lunteren - Ede-Wageningen is enkelspoor en 10 minuten rijden. Als je daar 8 treinen per uur wil rijden (4 heen en 4 terug) heb je 80 minuten nodig. Waar heb je die 20 minuten in een uur gevonden?
Volgens mij heb ik hierop geen reactie gezien?
Roeland schreef:Een probleem is: wil je aansluiten op de PHS-corridor Schiphol - Utrecht, dan zou je 6 IC's laten rijden (10-10-10).
Wil je aansluiten op de regionale lijnen in Arnhem (Achterhoek) en Nijmegen (Maaslijn), dan past de huidige 15'-drg beter.
Dus dan moet je de keuze maken tussen:
* ofwel 4x/uur een echte IC (goede aansluitingen in Arnhem en Nijmegen) met daarnaast 2x/uur een sneltrein voor Db en Klp
* ofwel 6x/uur een IC (aansluitend op PHS Schiphol - Utrecht) die alternerend stopt op Db en Klp
Door de twee extra stops in 2 van de 6 treinen heb je juist de mogelijkheid om van 10-10-10 in Utrecht op ongeveer 10-14-6 te komen in Arnhem, waarmee je wel elk kwartier een aansluiting hebt. Je krijgt er wel slechte reizigersspreiding door, zeker vanuit de richting Arnhem naar Utrecht (de trein die na het 14 minutengat rijdt zal drukker zijn dan die die na het 6 minutengat zit).
Al is Western Soldier volgens mij van plan om in Utrecht in iets van 15-3-12 te liggen en in Arnhem in 15-7-8 (ik kan er een minuut naastzitten, maar gezien de inpassing van de sprinters die niet ingehaald moeten worden moet je de ICs in Utrecht wel bundelen).
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Ik heb nog voor jou eerste vraag een oplossing aangedragen en ook in het door jou geciteerde deel staat dat ik Ede Centrum wil verdubbelen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Suus »

Heb je ook wel eens op de kaart gekeken hoe Ede Centrum ligt?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Je oplossing gaat alleen over het rijden van sneltreinen, dat staat er letterlijk. Volgens mij moet ook voor stoptreinen het spoor bij Ede Centrum verdubbeld worden. Als er naast 4 stoptreinen ook nog sneltreinen moeten gaan rijden moet er meer gebeuren dan alleen Ede Centrum verdubbelen, want dat past niet op Lunteren - Barneveld Centrum.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Jef400 »

En de aansluiting bij Barneveld Zuid lijkt me dan ook nog eens een heel erg heikel punt. Ik zie daar zo snel weinig ruimte voor een fly-over.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door JothamvW »

Van wat ik uit de plannen weet (ik doe het samen met hem) zouden het 2 sneltreinen en 2 stoptreinen worden in plaats van 4 stoptreinen en wordt dan ook Barneveld-Zuid verdubbeld.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Jef400 schreef:En de aansluiting bij Barneveld Zuid lijkt me dan ook nog eens een heel erg heikel punt. Ik zie daar zo snel weinig ruimte voor een fly-over.
Je bedoeld bij Barneveld Noord neem ik aan? (er is immers geen aansluiting bij Zuid) :wink:

In plaats van een fly-over zou ik dan een dive-under doen, daar is genoeg ruimte voor:
- Het spoor Amersfoort-Apeldoorn zou verdiept gelegd kunnen worden (wel jammer van die net nieuw aangelegde wegtunnel die je dan weer moet slopen)
- Het spoor uit Ede zou verdiept aangelegd kunnen worden, waarbij station Barneveld Noord dan ook verdiept komt te liggen.

In beide gevallen kun je het spoor van/naar Ede dan tussen de beide sporen van/naar Apeldoorn in kunnen laten voegen (vork-constructie).
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Jef400 »

Kijk, Jef400 was weer eens het noorden kwijt :wink:

Maar als het past, en het is rendabel te krijgen heb ik er geen problemen mee. Al heb ik juist het idee dat de huidige capaciteitsproblemen ook door andere materieelsoorten kunnen worden opgelost.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

I.v.m. 7,5-minutentrein op de drukste assen voor op de lange termijn, wat te denken van:

Arnhem-as:
4x Intercity/ICE Enkhuizen (2x, spitsrichting 3x*) - Amsterdam Centraal - Arnhem Centraal - Nijmegen (2x**) / Berlijn (0,5x) / Frankfurt (0,5x)
4x Sneltrein Schiphol - Arnhem Centraal - Nijmegen (2x**)
Intercity stopt dan alleen op Amstel, Utrecht C en Arnhem C, Sneltreinen stoppen op Ede-Wageningen en alternerend op Driebergen en De Klomp
4x Sprinter Uitgeest - Veenendaal Centrum - Rhenen (2x)
2-4x Sprinter Amersfoort - Arnhem Centraal
De uitzonderingspositie voor Maarn<->De Klomp moet je dan echter wel behouden.
*De ICE begint/eindigt altijd op Amsterdam Centraal. De andere spitsrit van/naar Enkhuizen begint/eindigt dan op Amsterdam Centraal
**De IC en sneltrein vormen op Arnhem-Nijmegen samen met de IC Zwolle-Eindhoven ongeveer een 10-minutendienst. De IC-Zwolle biedt in Arnhem dan aansluiting op de andere 2 intercity's/ICE's naar Utrecht, waardoor er 6 verbinding Nijmegen-Utrecht ontstaan.


Eindhoven-as:
4x Intercity Den Helder (2x) - Schagen (2x, spits 4x) - Alkmaar - Sittard - Maastricht (2x) / Heerlen (2x)
4x Sneltrein Schiphol - Tilburg Universiteit - Roosendaal (2x)
Intercity's behouden zelfde stoppatroon, Sneltreinen stoppen extra in Houten (kan evt. ook alternerend met Geldermalsen) en liggen in 's-Hertogenbosch verknoopt met:
- 2x Intercity Zwolle - Eindhoven
- 2x Sneltrein Oss - Weert (stoptrein tussen Oss en 's-Hertogenbosch en tussen Eindhoven en Weert)

4x Sprinter Den Haag Centraal (2x) - Woerden - Geldermalsen - Tiel (2x) / Eindhoven
2x Sprinter Arnhem Centraal - Oss - 's-Hertogenbosch

De sneltreinen van de ene as liggen in Utrecht verknoopt met de intercity's van de andere as
Laatst gewijzigd door SuperGhost op do 29 nov 2018, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Heel interessant. Het zijn alleen wel veel sprinters op Oss<->'s-Hertogenbosch voor mijn gevoel. Als ik goed tel zijn het er in de spits inclusief de sneltrein 6. Is het dan niet slimmer om de sneltrein door te trekken naar Nijmegen met een extra stop te Wijchen? De intercity zou dan mogelijk zelfs Oss kunnen overslaan. Ik denk overigens dat Ede-Wageningen beter wel de IC kan behouden. Het heeft een heel belangrijke functie voor de universiteit en het heeft niet voor niets gewoon 17758 reizigers.

Daarnaast zul je een oplossing moeten verzinnen voor de hoeveelheid kerende treinen te Arnhem Centraal. Ik kom uit op:
1x per uur een IC tussen Amsterdam Centraal en Arnhem Centraal. Er rijdt namelijk 2x per uur een IC door naar Nijmegen en 1x per uur een ICE naar Duitsland. Dus dan is er 1x per uur een kerende IC te Arnhem Centraal.
2x per uur een sneltrein uit Utrecht
2x per uur een sprinter uit Ede-Wageningen

Het neemt niet weg dat het zeker interessant is wat je hier voorstelt. Ik zal het vergelijken met mijn dienstregeling. De aangepaste versie van de dienstregeling is nu overigens halverwege.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Western Soldier schreef:Heel interessant. Het zijn alleen wel veel sprinters op Oss<->'s-Hertogenbosch voor mijn gevoel. Als ik goed tel zijn het er in de spits inclusief de sneltrein 6.
Dat was een foutje, wat ik inmiddels al heb aangepast :wink:


Western Soldier schreef:Is het dan niet slimmer om de sneltrein door te trekken naar Nijmegen met een extra stop te Wijchen? De intercity zou dan mogelijk zelfs Oss kunnen overslaan.
Dan zou ik die sneltrein niet meer als stoptrein laten rijden op 's-Hertogenbosch-Oss. Dan zijn er 2 mogelijkheden:
- Een sneltrein met stops op Rosmalen, Oss en Wijchen. Hiervoor is wel een inhaalmogelijkheid nodig, want de sneltrein of de intercity moet dan de doorgaande sprinter ergens in kunnen halen. Ook wordt het rond de enkelsporige brug bij Ravenstein dan wel krap (6 reizigerstreinen per richting+cargopaden).
- Een sneltrein met stops op Oss, Ravenstein en Wijchen. Hiervoor is geen inhaalmogelijkheid nodig nodig, maar wel een 3e perronspoor in Oss. De doorgaande sprinter verdwijnt dan en van/naar de sprinterstations moet in Wijchen of Oss overgestapt worden. De Ravensteinse brug wordt dan wel minder krap.
Western Soldier schreef:Ik denk overigens dat Ede-Wageningen beter wel de IC kan behouden. Het heeft een heel belangrijke functie voor de universiteit en het heeft niet voor niets gewoon 17758 reizigers.
Dan wordt de ICE wel langzamer. Ik denk dat Ede zelf prima met 4 treinen af kan (zo enorm veel is 17.758 ook weer niet). Ede blijft dan ook even snel en even frequent bereikbaar (want die sneltreinen zijn gelijk aan de huidige intercity's), maar de treinen worden wel rustiger (als je in Utrecht immers 7/8 minuten na de IC wilt aankomen, dan vertrek je in Arnhem 3-4 minuten na de IC met die sneltrein. Dit geeft overigens ook meteen het gat voor de sprinter, die er anders niet meer tussen zou passen). Voordeel hieraan is dat reizigers gespreid worden. Vanuit Ede en Veenendaal naar Utrecht zal men met de sneltrein gaan (even snel en frequent als nu) en vanuit Arnhem met de intercity die even frequent is, maar wel sneller dan nu. Reizigers Arnhem<->Ede/Veenendaal/Driebergen zullen ook met de sneltrein gaan.
Voordeel aan deze opzet lijkt mij dat niemand erop achteruit gaat qua reistijd en frequentie, terwijl een grote groep (Arnhem en oostelijker) wel sneller en iedereen van rustigere treinen profiteert.
Western Soldier schreef:Daarnaast zul je een oplossing moeten verzinnen voor de hoeveelheid kerende treinen te Arnhem Centraal. Ik kom uit op:
1x per uur een IC tussen Amsterdam Centraal en Arnhem Centraal. Er rijdt namelijk 2x per uur een IC door naar Nijmegen en 1x per uur een ICE naar Duitsland. Dus dan is er 1x per uur een kerende IC te Arnhem Centraal.
2x per uur een sneltrein uit Utrecht
2x per uur een sprinter uit Ede-Wageningen
Dat is 1 trein meer dan waar men op gerekend heeft (het station was op ETMET gebouwd en dan had je 2 kerende IC's en 2 kerende sprinters). Als die ene intercity dan niet past, kun je kijken of je die kunt keren bij Arnhem GE of anders bij Dieren. Je zou natuurlijk ook kunnen kijken of je bij Arnhem Presikhaaf een keerspoor kunt bouwen en dan de sneltrein of sprinter kunt doortrekken naar dat station (zodat je een Schothorst-oplossing krijgt)
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Die brug bij Ravenstein dubbelsporig maken is een kwestie van tijd dat je er niet meer omheen kan, dus die heb ik gewoon meegenomen bij het ontwerp van mijn dienstregeling. Ik heb nu 2 sprinters, 2 sneltreinen en 2 intercity's daar staan. Rosmalen heeft overigens met 2.481 niet zodanig reizigers dat daar 4 sprinters echt nodig zijn. Ik denk dat de sprinters voornamelijk rijden, omdat Oss zo druk is. Wijchen heeft met 4.000+ reizigers een heel stuk meer reizigers.

Ik denk dus dat je aan het volgende voldoende hebt:
-2x intercity zonder tussenstop
-2x sneltrein met stops te Oss en Wijchen
-2x sprinter

De intercity vervoert dan vrijwel alle rechtstreekse reizigers tussen beide steden. De rechtstreekse reizigers maken daarmee in de sneltrein plaats voor de reizigers naar Oss en Wijchen. Planmatig zou ik dus zeggen dat de intercity vlak voor de sneltrein uit rijdt, zodat de sneltrein enkel een alternatief is voor reizigers die de intercity net missen. De sprinters vervoeren dan de lokale reizigers. Mogelijk dat je voor de spits dan nog een sprinter tussen Wijchen en Nijmegen nodig hebt, maar ik denk dat je daarmee de drukte tussen Oss en 's-Hertogenbosch wegneemt.

Ik heb bij de ICE nog steeds het idee dat die niet hoeft te stoppen in Ede-Wageningen, maar ik denk dat 4 intercity's en 4 sneltreinen wel erg veel is. Ik zou zeggen, maak er 4 intercity's, 2 sneltreinen van en koppel de ICE daar los van. De ICE zou ik namelijk ook niet laten stoppen te Amsterdam Amstel. Amsterdam Amstel is erg druk, maar dat zijn voornamelijk binnenlandse reizigers. De ICE is al redelijk druk en zeker in de spits, dus ik denk niet dat het voor buitenlandse reizigers prettig is als het dan nog drukker wordt. Ik heb overigens de ICE rijden en daarnaast nog een IC naar Keulen en optioneel een ICE of IC naar Dortmund of eventueel verder naar Berlijn. Dus per 2 uur rijden er 3 internationale verbindingen.

Kerende treinen te Arnhem Presikhaaf heb ik inderdaad ook moeten toepassen. Al is dat door technische redenen de stoptrein uit Tiel geworden. Dat is qua bouwwerken makkelijker in te plannen. Als je namelijk uit de richting Utrecht dergelijke treinen wil laten doorrijden kom je, zelfs al zou je Arnhem Centraal<->Arnhem Velperpoort 4 sporen en een ongelijkvloerse kruising geven, nog in de problemen door kruisende bewegingen met treinen uit Nijmegen of uit Utrecht met Duitsland. Een van de 2 kan je nog redelijk eenvoudig oplossen in een dergelijke situatie, maar allebei niet. Ik heb daar wel naar gekeken, maar zelfs als je een buurtsporen variant zou toepassen ontkom je niet aan overkruisconflicten. Met de treinen uit Tiel die je door laat rijden heb je enkel de verbinding Elst<->Arnhem Presikhaaf en niet daarnaast ook nog Utrecht<->Arnhem Presikhaaf. Al ben ik het wel met je eens dat de treinen vanuit Utrecht daar beter naartoe zouden kunnen gaan. Ik heb daarnaast ook nog gekeken naar varianten waarbij sneltreinen doorrijden naar Doetinchem, maar die was ook lastig.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef:De sneltreinen van de ene as liggen in Utrecht verknoopt met de intercity's van de andere as
Ik zou niet verknopen met dit soort frequenties. Je krijgt dat namelijk nooit passend op 2 perronsporen in Utrecht. Als de eerste trein aankomt om .00 en de tweede om .02,5 (alvast gerekend met een opvolging van 2,5 minuut, normaal wordt met 3 gerekend), kunnen beide om .04,5 vertrekken uitgaande van een halteer- en overstaptijd van 2 minuten. Dat is erg krap voor de volgende aankomende trein, die immers om .07,5 alweer aan moet komen. Zeker als je alternerende stoppatronen gaat hanteren kun je volgens mij beter zo snel mogelijk door en overstappen maken van een minuut of 5, zonder de lange wachttijd voor doorgaande reizigers.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Ik weet niet of het technisch mogelijk is, maar is het niet een idee om de sneltreinen tussen Utrecht en Amsterdam gebruik te laten maken van de binnenste sporen, zodat die ook gelijktijdig binnen kunnen komen te Utrecht. Dan heb je dus als fictief voorbeeld 2 aankomende treinen uit Amsterdam om .00 en dan vertrekken ze allebei om .02. De volgende treinen komen dan om .07,5 aan enzovoort. Trouwens, zoals ik aangaf vind ik 4 sneltreinen tussen Arnhem en Utrecht bovenop 4 intercity's als je het internationale verkeer ervan loskoppelt erg veel van het goede.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Dan kunnen ze in Utrecht niet naast elkaar staan en passen er nooit meer sprinters tussen Amsterdam Bijlmer en Breukelen tussen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten