Ontwerp eigen dienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Wubbo schreef:
SuperGhost schreef:De sneltreinen van de ene as liggen in Utrecht verknoopt met de intercity's van de andere as
Ik zou niet verknopen met dit soort frequenties. Je krijgt dat namelijk nooit passend op 2 perronsporen in Utrecht. Als de eerste trein aankomt om .00 en de tweede om .02,5 (alvast gerekend met een opvolging van 2,5 minuut, normaal wordt met 3 gerekend), kunnen beide om .04,5 vertrekken uitgaande van een halteer- en overstaptijd van 2 minuten. Dat is erg krap voor de volgende aankomende trein, die immers om .07,5 alweer aan moet komen. Zeker als je alternerende stoppatronen gaat hanteren kun je volgens mij beter zo snel mogelijk door en overstappen maken van een minuut of 5, zonder de lange wachttijd voor doorgaande reizigers.
Goed punt. Dan krijg je alleen de discussie welke tak een verbinding krijgt met Amsterdam Centraal en welke met Schiphol. DB wil graag de ICE naar Amsterdam Centraal hebben, NS de tak uit Arnhem graag naar Schiphol en de regio en provincie willen vanuit Arnhem ook rechtstreeks naar Amsterdam Centraal blijven kunnen.
Western Soldier schreef:Planmatig zou ik dus zeggen dat de intercity vlak voor de sneltrein uit rijdt, zodat de sneltrein enkel een alternatief is voor reizigers die de intercity net missen. De sprinters vervoeren dan de lokale reizigers. Mogelijk dat je voor de spits dan nog een sprinter tussen Wijchen en Nijmegen nodig hebt, maar ik denk dat je daarmee de drukte tussen Oss en 's-Hertogenbosch wegneemt.
Ik zou dan juist die twee spreiden, zodat je met intercity en sneltrein ongeveer een kwartiersdienst krijgt. Anders krijg je natuurlijk (in de spits) een propvolle intercity (dat is die nu immers al in de spits) en een vrijwel lege sneltrein tot Oss. Bovendien kom je anders niet goed uit bij 's-Hertogenbosch als je wilt aansluiten op de sneltreinen Utrecht-Tilburg(-Roosendaal) zoals ik opperde.
Western Soldier schreef:Ik heb bij de ICE nog steeds het idee dat die niet hoeft te stoppen in Ede-Wageningen, maar ik denk dat 4 intercity's en 4 sneltreinen wel erg veel is. Ik zou zeggen, maak er 4 intercity's, 2 sneltreinen van en koppel de ICE daar los van. De ICE zou ik namelijk ook niet laten stoppen te Amsterdam Amstel. Amsterdam Amstel is erg druk, maar dat zijn voornamelijk binnenlandse reizigers. De ICE is al redelijk druk en zeker in de spits, dus ik denk niet dat het voor buitenlandse reizigers prettig is als het dan nog drukker wordt. Ik heb overigens de ICE rijden en daarnaast nog een IC naar Keulen en optioneel een ICE of IC naar Dortmund of eventueel verder naar Berlijn. Dus per 2 uur rijden er 3 internationale verbindingen.
Dat lijkt me juist geen goed plan. Je krijgt dan effectief alsnog een kwartiersdienst op Arnhem-Utrecht en die zit nu al in de spits propvol (niet voor niets moet die lijn binnen een paar jaar naar 6x p/u). Een kwartiersdienst op die as is echt niet toekomstvast als je de reizigers uit Ede ook mee moet nemen. Die 2 sneltreinen ertussen stoppen kan dan weliswaar 2 van de 4 intercity's lucht geven, maar die andere 2 blijven dan problematisch.
Daarnaast heb je dan een probleem op of Utrecht-Amsterdam C of Utrecht-Schiphol (afhankelijk van welke je aan de as naar Arnhem koppelt), waar je dan ook maar een kwartiersdienst met 2 tussentreinen gaat krijgen, terwijl dat dus minimaal ETMET of die 8x p/u moet worden. En keren bij Utrecht is geen optie (meer).
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

De drukste delen zijn juist Oss-Den Bosch en Wijchen-Nijmegen volgens mij. De spitssprinter Oss<->'s-Hertogenbosch wordt vervangen door een sneltrein de hele dag. Dat betekent dus dat Oss West, Rosmalen en 's-Hertogenbosch in de spitsrichting enkele ritten minder krijgen. Het is voornamelijk Oss dat te druk is. Dat komt niet omdat Oss zoveel reizigers heeft, maar omdat die reizigers gebruik maken van een intercity tussen 's-Hertogenbosch en Nijmegen die tussen die steden veel gebruikt wordt. Daardoor neemt ook de drukte in de sprinters toe bij gebrek aan alternatieven. Het resultaat is dus dat de sprinters ook vol raken. Als de reizigers naar Oss gebruik maken van een sneltrein waar minder doorgaande reizigers in zitten, dan zijn 2 sneltreinen en 2 sprinters voldoende. Het aantal reizigers vanuit Oss naar Nijmegen is inderdaad wel iets minder (ik heb geen cijfers, maar maak af en toe zelf gebruik van het traject), maar daar komt dan de stop te Wijchen bij, dus daarmee vul je de sneltrein voldoende.

Dan naar Utrecht<->Arnhem Centraal
De intercity's rijden 4x per uur zoals nu, dus inderdaad, dat zou betekenen dat als er 2 sneltreinen rijden dat dan 2 intercity's minder druk worden en de andere 2 nog steeds een probleem zijn. Maar in het andere gat rijdt 3x per 2 uur een IC(E) naar Duitsland zonder stop te Ede-Wageningen. Daarmee is er dus slechts 1x per 2 uur een volle trein. Indien nodig zou je een binnenlandse trein kunnen laten rijden om dat gat op te vullen. Ik wil die trein naar Berlijn namelijk laten rijden bovenop de ICE en de al geplande extra IC naar Keulen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Ik zou het aantal reizigers op Rosmalen in de spits zeker niet onderschatten. Voordat de spits-SPR reed moest de intercity extra stoppen in Rosmalen om alle reizigers mee te krijgen. Zie o.a.: https://www.bd.nl/s-hertogenbosch/nieuw ... ~a3e8188c/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Toch denk ik dat het komt omdat de reizigers uit Oss voor een deel ook de sprinter nemen. Nog steeds trouwens. De ligging van de sprinter is gewoon ongunstig. Als je op een willekeurig moment naar het station gaat is de kans 50% dat de sprinter ook als eerste gaat. Mensen zullen dan dus ook gebruik maken van de sprinter. Als de sprinter sneller achter de intercity aan gaat gaan er meer reizigers met de intercity. De andere kant op. Is het ongeveer een verschil van 10 minuten. 1 op de 3 keren gaat de sprinter als eerst. Mensen wachten echt niet altijd op de intercity als de sprinter eerder op de bestemming is.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Jef400 »

Bron?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door JothamvW »

Een bron waarvan precies? Wat betreft het nemen van de eerste trein naar de bestemming: dat is ook wat ik altijd doe tussen Arnhem Centraal en Nijmegen. En ja, soms maak ik daardoor een trein als de 7624 drukker, omdat dat toevallig de enige trein is die mij goed uitkomt in Nijmegen met de aansluiting op de bus. Een reiziger van Oss naar Utrecht kan ook een specifieke [serie=Sprinter|2018|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] moeten hebben omdat die goed aansluit op de IC die in Utrecht op zijn bus aansluit. Of de bus in Oss zelf sluit beter aan op de 4400 dan op de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie].

Een voorbeeld van bewuste spreiding: op Arnhem Centraal vertrekt de 4400 slechts 3 minuten na de 3600, waardoor de reizigers voor Oss, 's-Hertogenbosch en verder in de 3600 stappen. Hierdoor is de Sprinter rustig genoeg om niet meteen vol te zitten zodra de reizigers in Elst instappen bijvoorbeeld. Ik ben er net als Western Soldier van overtuigd dat het feit dat die ene trein destijds extra in Rosmalen moest stoppen vooral was omdat de 4400 te druk was doordat die trein vanuit plaatsen als Wijchen en Oss al veel mensen mee had en vervolgens tussen Oss en 's-Hertogenbosch te druk was. Vervolgens heeft men toen een station gekozen om dan de IC extra te laten stoppen en de druk op de Sprinter te verminderen, en dat is dan Rosmalen geworden vanwege de hogere reizigersaantallen daar vergeleken met Ravenstein, Oss West en 's-Hertogenbosch Oost.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Dat is geen bewuste spreiding hoor, de 4400 is niet anders in te passen, want:
- hij moet in Nijmegen zijn voordat de 3000 daar wil aankomen (geen inhaalmogelijkheid en geen seinen tussen de aansluiting van de Betuweroute en de Waalbrug)
- hij moet in 's-Hertogenbosch zijn voordat de 3600 daar wil aankomen (geen inhaalmogelijkheid)
- hij moet bij Ravenstein niet kruisen met de tegenliggende sprinter of intercity
- hij moet op Arnhem Centraal maximaal 1 perronspoor in beslag nemen

Die trein kon gewoon niet anders ingelegd worden dan zoals die nu is ingelegd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Als je uitgaat van een symmetrische dienstregeling en je rijdt van A naar B een sprinter vlak na een IC, rij je van B naar A juist een IC vlak na een sprinter. Op deze manier spreiden heeft dus maar deels effect, namelijk maar in 1 richting. Of je moet een trein niet symmetrisch inleggen, maar meestal levert dat meer problemen op dan het oplevert.

Bij reizigersaantallen is niet alleen herkomst maar ook bestemming van belang, dat wordt in deze discussie nog wel eens vergeten.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door lijntaxi »

Of de mensen de sprinter of intercity pakken in de Oss heeft te maken, wanneer ze aankomen op station Oss en waar ze naar toe moeten. Maar ook of
ze moeten overstappen in Den Bosch (om bijvoorbeeld in Roosendaal te geraken, als ze de sprinter hebben van Oss - Dordrecht). Vaak blijkt dat mensen 10 minuten langer in de trein zitten minder erg vinden dan 10 minuten langer moeten wachten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Suus »

In de Netwerkuitwerking Lange Termijn Toekomstbeeld OV is het volgende opgenomen over de bediening van zowel Weert, Roermond als Sittard door alle IC's:
Voor versnelling/reistijdverkorting tussen Eindhoven en Maastricht (Zuid‐Limburg) leidt
het overslaan van stations tot veel reizigersverlies omdat het over grote kernen gaat zoals Weert, Roermond en Sittard. Versnelling is wel mogelijk met extra treinen zodat
reizigersverlies wordt voorkomen. Hiertoe kan een IC te Eindhoven worden gesplitst in een
snel en in een stoppend deel. Nader te onderzoeken is of en hoe die extra treinen
rendabel te exploiteren zijn.
Kortom, minder stoppen dan nu heeft reizigersverlies als gevolg, of meer treinen dan nu rendabel te maken zijn is nog niet onderzocht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Dat is dus wat mijn plan min of meer is. De sneltrein naar Heerlen stopt te Weert, Roermond en Sittard, de intercity enkel te Roermond. Ik ben nu bezig geweest met een herontwerp. De sneltrein van Nijmegen naar Maastricht blijft bestaan en stopt in Roermond en Sittard. Daarnaast komt er nog een sneltrein die eindigt in Weert. Ik probeer nog te kijken of het in de spits mogelijk is om die sneltrein naar Maastricht te laten rijden, maar ik zit met te weinig ruimte in Roermond waardoor dat niet ideaal in te passen is. Mogelijk dat het met een extra perron en een ongelijkvloers kruising wel mogelijk is. In de avonduren en in het weekend heb ik de sneltrein uit Nijmegen naar Maastricht er nu uitgehaald. Op die momenten stopt de intercity naar Maastricht wel in Sittard.

Samengevat:
IC Maastricht-->Schiphol Airport, met stop te Roermond en in de avond en weekenden ook Sittard
S Maastricht-->Zwolle met stops te Sittard en Roermond
S Heerlen-->Leiden Centraal met stops te Sittard, Roermond en Weert
S Weert-->Eindhoven en verder als sprinter naar Den Haag Centraal
De sprinters rijden vanuit Eindhoven in elk geval door naar Roermond
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Je leest dus niet wat in de quote van Suus staat, stations overslaan heeft negatieve gevolgen voor reizigers.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door JothamvW »

Nee, jij leest de quote niet goed. (Of de reactie van Western Soldier)
Western Soldier wil juist extra snellere treinen, naast de bestaande Intercity's. Er zal nog steeds 4x per uur een snelle verbinding Sittard-Eindhoven v.v. zijn die ook in Weert stopt, alleen dan 2x per uur met cross-platform overstap in Roermond. Daarnaast heb je een Intercity uit Maastricht die tussen dat station en Eindhoven enkel te Roermond stopt, dat is dus een extra verbinding. Er gaat geen bestaande verbinding verdwijnen.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Extra overstappen, en dat zonder bewijs dat er echt behoefte is aan meer treinen. Ik zie niet in hoe dit een verbetering is. :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Ik heb de sneltrein tussen Eindhoven en Heerlen, die gelijk is aan de huidige intercity. Daarnaast de intercity, die niet meer zal stoppen te Weert en Sittard (wel na 20.00 en in het weekend op een enkele rit op zondag na). Inmiddels kan ik zeggen dat met een aanpassing te Roermond ook een sneltrein in te passen is tussen Eindhoven en Maastricht. Deze zal stoppen te Weert, Roermond en Sittard en daarmee is het aantal treinen gelijk. Het is echter wel een 10/20 ligging. De sneltrein vormt een kwartierdienst met de sneltrein naar Nijmegen tussen Roermond en Maastricht.

Sittard heeft dus 4x per uur een sneltrein naar Nijmegen. De vertrektijden zijn er .00, .19, .30 en .49. richting Eindhoven en .14/.44 is de vertrektijd van de sneltrein naar Nijmegen. In de avonduren en in de weekenden zal de intercity er stoppen en vertrekken om .23/.53 in plaats van de sneltreinen naar Maastricht, die allebei niet na 20.00 rijden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Jef400 »

Dus je gaat terug in reismogelijkheden, laat meer treinen rijden en brengt een onduidelijker product.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Hoezo terug in reismogelijkhede? Ik zie 4x een sneltrein naar Eindhoven
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Hij had het over Sittard.

Ik snap de noodzaak verder ook niet, want met alleen Sittard overslaan schiet je weinig op.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

De dienstregeling wordt onnodig gecompliceerd, dat in zichzelf maakt het hele treinproduct minder aantrekkelijk. De twee minuten rijtijdwinst die je dan eventueel krijgt levert niets op, eventuele extra reizigers die dat oplevert raak je elders kwijt. Daarom vind NS het geen goed idee om IC's haltes over te laten slaan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Niet alleen volgens NS, maar ook volgens de quote van Suus, daarin staat heel duidelijk dat is aangetoond dat:
- Het overslaan van stations tussen Eindhoven en Maastricht zonder toevoeging van extra treinen leidt tot minder reizigers.
- Het overslaan van stations tussen Eindhoven en Maastricht met toevoeging van extra treinen is nog de vraag of/en hoe dit rendabel te exploiteren is.

In het geval van Western Soldier dus een gevalletje tweede categorie: veel extra kosten, die je er waarschijnlijk niet uit haalt met je beperkte groep extra reizigers.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Op dit moment ben ik van mening dat het wel heel minimaal is wat NS de laatste jaren investeert. Door middel van het opknippen van treinen heb je meer kortere treinen. Een trein kan maximaal 12 bakken VIRM hebben. In mijn planning zou de sneltrein vanuit Maastricht naar Zwolle uit 4 tot 6 (in de spits mogelijk soms 8 ) bakken DDZ bestaan. 6 bakken VIRM op de intercity van Maastricht naar Schiphol Airport en 4 tot 6 bakken DDZ in de sneltreineb die ik nu tussen Eindhoven en Maastricht heb staan. Dat is in totaal 14 tot 16 bakken (18 in de spits) VIRM en DDZ. Dat is in totaal maar iets meer zitplaats en toch zijn er verschillende mogelijkheden. De sneltrein uit Heerlen heb ik nog geen materieel toegewezen, maar ik heb nu ICM klaar staan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Suus »

Hoezo is er minimaal geïnvesteerd? In december 2012 heeft Zuid-Limburg een verdubbeling van het aantal IC’s gehad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Limburg ja, maar over de hele linie zijn er op diverse plekken in het land capaciteitsproblemen. Ik zit momenteel in een VIRM-6 waar er mensen moeten staan. Op diverse plaatsen zitten de treinen vol onder het mom van dat moeten reizigers maar accepteren en ik vind dat dus een minimale investering. Natuurlijk is het geld van de overheid, maar een goede publieke sector heeft meer geld dan het minimale nodig en is niet rendabel.

Zoals ik al vaker aangegeven heb vind ik ook het onderwijs, de zorg, etcetera ondermaats. Natuurlijk ben ik het er ook mee eens dat er geen 10 treinen per uur op een klein station hoeven te stoppen en dat is ook niet mijn insteek. Ik ben echter wel van mening dat er moet worden gekeken om voor elk type reiziger een zo goed mogelijk aanbod te hebben. Sneltreinen voor de middellange afstanden en intercity's voor de lange afstanden zijn voor mij het ideale plaatje.

Maastricht is voor Nederlandse begrippen een redelijk grote stad en is de enige stad in Limburg met 100.000 inwoners. Het aanbod in zitplaatsen hoeft wat mij betreft nauwelijks omhoog, maar het aanbod mag wat mij betreft gevarieerder. Met een sneltrein naar Nijmegen en verder naar Zwolle denk ik echt dat ik daaraan voldoe. De wens om een snelle verbinding over de Maaslijn is groot om op die manier Maastricht snellere verbindingen te geven met plaatsen in het noorden en oosten van het land. Het zijn niet zoveel reizigers als naar de rest van het land over Eindhoven, maar ik geloof niet dat het niet een trein kan vullen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Roeland »

Een IC-stop in Sittard is sowieso altijd gewenst. Niet alleen voor die Sittardse reizigers, maar vooral ook omdat Sittard het overstapstation is voor de sprinters in Zuid-Limburg.
En de volgende vraag is, wat sterker weegt:
- 5 minuten tijdwinst op Eindhoven - Maastricht
- maar dan wel halvering IC-frequentie voor Weert en Roermond (of dat op te lappen door allerlei onrendabele sneltreintjes ertussen te proppen)
Of:
- huidige reistijd Eindhoven - Maastricht
- behoud kwartiersdienst Eindhoven - Weert - Roermond - Sittard
- overzichtelijk en makkelijk te onthouden reisproduct
Wie beide scenario's afweegt op reizigerswinst en op uitvoeringskosten, zal wellicht tot de conclusie komen, dat NS momenteel een optimale drg rijdt in Limburg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Suus »

Er zijn zoveel meer treinen gekomen de afgelopen jaren, dat het bijna niet meer in een lijstje samen te vatten is. En op een aantal plekken wordt nog druk gebouwd om nog meer treinen te laten rijden. Op Utrecht - Arnhem bijvoorbeeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten