Ontwerp eigen dienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Jef400 »

Wubbo schreef:Ik word echt niet wijs uit deze lijsten. Ik denk in beelden. Kun je er een plaatje van maken?
Oh, die heb ik al gevonden hoor.

Afbeelding

Maar serieus. Wat is dit voor ongein? Ik zie geen onderbouwing, geen cijfers alleen maar lijntjes met gevolgen voor op het oog willekeurige verbindingen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Ik zou het heel graag willen, maar helaas ben ik echt niet in staat om kaartjes te maken. Ik heb ook geen verstand hoe ik een Excelbestand in Google Drive moet plaatsen. Technische zaken op de computer en ik gaan absoluut niet samen.

Wat betreft de sneltrein, hij legt Elst-Dordrecht v.v. af in exact 60 minuten. Er is daarbij een overstap van 5 minuten in Elst vanuit Nijmegen. Vanuit Arnhem naar Rotterdam is inderdaad het snelst via Utrecht en dat zal naar Rotterdam Centraal zeker ook zo blijven, vanuit Nijmegen ligt dat echt al anders.

De kruisingen zijn:
-Ter hoogte van Opheusden (stoptrein)
-Tussen Tiel Passewaaij en Geldermalsen (zichzelf)
-Leerdam (stoptrein)
-Boven-Hardinxveld (stoptrein)
-Tussen Sliedrecht en Sliedrecht Baanhoek (zichzelf)

Reistijden
-'s-Hertogenbosch naar Dordrecht wordt 52 minuten tegen 59 minuten in de huidige situatie
-'s-Hertogenbosch naar Rotterdam Blaak wordt 68 minuten tegen 78 minuten in de huidige situatie
-Nijmegen naar Dordrecht wordt 72 minuten tegen 104 minuten nu
-Nijmegen naar Rotterdam Blaak wordt 88 minuten 116 minuten nu
-Nijmegen naar Rotterdam Centraal wordt 91 minuten tegen 90 minuten nu
-Eindhoven naar Rotterdam Blaak wordt 93 minuten tegen 97 minuten nu
-Maastricht naar Dordrecht wordt 136 minuten tegen 145 minuten nu
-Maastricht naar Rotterdam Blaak wordt 152 minuten tegen 170 minuten nu
-Arnhem Centraal naar Dordrecht wordt 72 minuten tegen 110 minuten nu
-Arnhem Centraal naar Rotterdam Blaak wordt 88 minuten tegen 97 minuten nu, al is de route via Rotterdam Centraal in mijn uitgewerkte dienstregeling 80 minuten.

Er liggen geen grote belangrijke steden op de spoorlijn, maar diverse verbindingen worden wel sneller. Nijmegen naar Rotterdam Centraal is weliswaar 1 minuutje langzamer, maar ook dat is bijna gelijk. De grote verschillen tussen Rotterdam Blaak en Rotterdam Centraal komen doordat Rotterdam Centraal met de HSL gereisd kan worden en Rotterdam Blaak niet. Je kunt natuurlijk wel terugsteken, maar officieel mag dat niet en vanuit Rotterdam Blaak kan je ook op grote delen van het centrum in Rotterdam komen en in Rotterdam Blaak kan je ook overstappen op het metronetwerk van Rotterdam.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door ArrivaBas »

Vergeet niet dat die voorgestelde route veel concurrentie heeft van een parallelle, drukke snelweg, met nummer A15. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Ja, maar dat is nu juist het idee, er zijn daar best veel reizigers die met de auto gaan die regelmatig in de file komt te staan. Het idee is dus om met de sneltrein ook nu weer mensen die auto's uit te krijgen en in de trein te laten zitten. Andere grote voorbeelden zijn dus Zwolle-Deventer-Arnhem en de Maaslijn die versneld worden. Het zijn drukke snelwegen waar regelmatig files staan. De trein moet daar gaan concurreren. Mijn werkwijze is op de genoemde trajecten dan ook niet af te wachten op de vraag naar de trein, maar om de vraag te creëren door een aanbod te doen die tegen de in de file staande auto op kan boksen. Er moet in Nederland veel gebeuren om milieumaatregelen te nemen. Een ervan is door zoveel mogelijk mensen in het OV te krijgen. Natuurlijk is het OV niet de enige oplossing, maar alle beetjes helpen en bijkomend voordeel is dat er minder auto's op de weg zijn, waardoor de doorstroming verbeterd. Een betere doorstroming zorgt er trouwens op zichzelf ook weer voor dat het milieu verbeterd omdat auto's zuiniger rijden als ze een constante snelheid kunnen aanhouden. Wellicht is het ook teveel een utopie wat mijn dienstregeling is en heel veel zal mogelijk niet uitgevoerd kunnen worden. Op dit moment is het aantal reizen per OV in Nederland slechts 10%, dat is veel te weinig en moet zeker een aantal procenten omhoog.

Mijn dienstregeling is dus gebaseerd op een paar speerpunten:
-Nieuwe treindiensten aanbieden op plekken waar veel files staan waarbij de nieuwe treindiensten sneller zijn dan in de huidige dienstregeling.
-Reistijden tussen grote steden verkorten door sneltreinen in te zetten voor regionale verbindingen en intercity's te versnellen door minder stations aan te doen in de regio.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Maar tegelijkertijd maak je het OV niet aantrekkelijker door het niet verhogen van frequenties in de daluren en het verminderen van de frequenties bij alle stations die nu meer dan 2x per uur bediend worden en minder dan 2000 reizigers hebben. Met die eerste win je geen reizigers, met die tweede verlies je alleen maar reizigers.

Als je mensen in het OV wil krijgen door snellere treinen aan te bieden, moet je de reistijd ook vergelijken met de autoreistijd. Dat betekent dat de reistijd deur-naar-station en station-naar-deur er sowieso bij komen, maar je ook de helft van je frequentie nog als wachttijd moet rekenen omdat de auto op elk willekeurig moment vertrekt en de trein niet. Het kan dus wel eens beter zijn om een iets langzamere verbinding aan te bieden die 2x zo vaak gaat dan andersom.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Er zijn plekken waar de frequentie in de daluren niet wordt verhoogd of zelfs wordt verlaagd, maar dat zijn plekken als Venlo<->Roermond waar naast de stoptreinen ook sneltreinen gaan rijden. Tussen Heerlen en Sittard veranderd er dan ook niets, behalve dan dat de sprinter in de avonduren doordeweeks 2x per uur blijft rijden in plaats van de huidige 1x. Nu is dat meer omdat het technisch beter uitkomt om die sprinter in de avonduren standaard door te laten rijden, dan vanwege reizigers, maar het aanbod wordt in de avonduren wel verhoogd.

Verder zijn er ook wel trajecten waar het aantal sprinters omhoog gaat in daluren. Momenteel rijdt de sprinter tussen Apeldoorn en Almelo op zaterdag 1x per uur de hele dag. Ik laat hem tussen 12.00 en 18.00 2x per uur rijden, naar het voorbeeld van de Achterhoek waar de treinen van Arriva op zaterdag tussen 12.00 en 18.00 2x per uur rijden naar Winterswijk vanuit zowel Zutphen als Doetinchem. Ik heb de sprinter tussen Apeldoorn en Almelo ook weer standaard door laten rijden naar Enschede in plaats van de sprinter uit Zwolle. De sprinter uit Zwolle blijft echter wel doordeweeks de hele dag doorrijden naar Enschede en op zondagen rijdt hij tussen 16.00 en 22.00 ook door naar Enschede. De reden daarvoor is omdat studenten in die periode weer teruggaan naar Enschede vanuit hun ouderlijn huis. Zo zijn er meer plekken waar ik sprinters 2x zou laten rijden in plaats van de huidige 1x per uur.

Op diverse plekken zijn er ook sprinters teruggegaan van 4 sprinters naar 2 sprinters. Op sommige plekken zijn de spitssprinters verdwenen omdat daar nu sneltreinen reden. Op andere plekken zijn de sprinters teruggegaan van 4 naar 2 buiten de spits, omdat daar nu sneltreinen zijn gaan rijden. Ik zie overigens dat ik wel een sprinter ben vergeten te vermelden. Sprinter 26 is nog een sprinter tussen Leiden Centraal in Haarlem, waar in mijn situatie juist wel weer 4 sprinters per uur gaan rijden in plaats van 2 sprinters per uur. Het zijn op de meeste plekken ook enkel en alleen de sprinters die minder vaak zijn gaan rijden. De enige sneltrein die niet het hele stuk 2x per uur aflegt is de sneltrein tussen Elst en Dordrecht en dat is ook alleen vanwege infrastructuur. Als het aan mij ligt wordt dat 2x per uur een sneltrein en 2x per uur een sprinter, maar daarvoor moet er teveel gebeuren om dat te realiseren.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Western Soldier schreef:Ik zou het heel graag willen, maar helaas ben ik echt niet in staat om kaartjes te maken. Ik heb ook geen verstand hoe ik een Excelbestand in Google Drive moet plaatsen. Technische zaken op de computer en ik gaan absoluut niet samen
1) open drive.google.com
2) Druk op nieuw in de linker bovenhoek, klik daarna op bestand uploaden en selecteer het excel-bestand
3) Open het geüploade bestand, klik rechtsboven op de puntjes, klik op delen, daarna op deelbare link ophalen. De link die dan verschijnt copy-pasten en dan hier neerzetten.

Pas met een zichtbare dienstregeling is het serieus bespreken een optie.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Wubbo schreef:Maar tegelijkertijd maak je het OV niet aantrekkelijker door het niet verhogen van frequenties in de daluren en het verminderen van de frequenties bij alle stations die nu meer dan 2x per uur bediend worden en minder dan 2000 reizigers hebben. Met die eerste win je geen reizigers, met die tweede verlies je alleen maar reizigers.

Als je mensen in het OV wil krijgen door snellere treinen aan te bieden, moet je de reistijd ook vergelijken met de autoreistijd. Dat betekent dat de reistijd deur-naar-station en station-naar-deur er sowieso bij komen, maar je ook de helft van je frequentie nog als wachttijd moet rekenen omdat de auto op elk willekeurig moment vertrekt en de trein niet. Het kan dus wel eens beter zijn om een iets langzamere verbinding aan te bieden die 2x zo vaak gaat dan andersom.
Dat heb ik 'm ook al geprobeerd uit te leggen. Maar volgens mij gaat het er WesternSoldier vooral om om slechts bepaalde reisrelaties te verbeteren. De sneltrein is daarin vooral een excuus om enerzijds middelgrote stations met de IC over te kunnen slaan, en anderzijds een excuus om de frequenties van sprinters te verlagen, of in ieder geval niet te verhogen (wat op hetzelfde neer komt). Dat komt op mij meer over als een bezuinigingsmaatregel, dan een verbetering. En dat bezuinigde geld kun je vervolgens gebruiken om peperdure en totaal overbodige infrastructurele projecten te realiseren zoals 4 sporen tussen Tilburg en Tilburg Universiteit, de fly-over aan de andere kant van Tilburg en het elektrificeren van Tiel-Elst.

Op zich een interessante strategie, maar ik denk niet dat je daarmee reizigers van de auto in de trein krijgt, ik verwacht het tegenovergestelde zelfs.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door waldo79 »

ArrivaBas schreef:Vergeet niet dat die voorgestelde route veel concurrentie heeft van een parallelle, drukke snelweg, met nummer A15. (A)
En dan nog is er zo goed als geen relatie tussen de regio Arnhem - Nijmegen en Dordrecht. Dat er nu toevallig een sprinter rijdt is eerder een toeval
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Hainje »

Yanaike schreef:de fly-over aan de andere kant van Tilburg
Dat is op zich geen slecht idee als je daarmee de kruising van de treinen uit Eindhoven en de treinen naar Den Bosch kunt voorkomen.
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Dat kan ook opgelost worden met de bestaande driesporigheid, eventueel met enkele extra wissels. En gegeven het feit dat het nu al past, met de grote stroom aan goederentreinen, moet het na de uitbreidingen op de Hollandstrecke al helemaal passen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Western Soldier schreef:Mijn dienstregeling is dus gebaseerd op een paar speerpunten:
-Nieuwe treindiensten aanbieden op plekken waar veel files staan waarbij de nieuwe treindiensten sneller zijn dan in de huidige dienstregeling.
-Reistijden tussen grote steden verkorten door sneltreinen in te zetten voor regionale verbindingen en intercity's te versnellen door minder stations aan te doen in de regio.
Maar waarom dan de IC uit Enkhuizen naar Amersfoort sturen i.p.v. Utrecht, terwijl Utrecht een belangrijkere bestemming is?

En waarom de snelle verbinding tussen Amersfoort en Amsterdam C maarliefst 3 extra stops geven dan? Of moet dit een extra verbinding worden?
In dit laatste geval zou ik juist extra op Baarn stoppen i.p.v. Muiderpoort of Naarden-Bussum. Op die manier heb je geen sprinter meer nodig tussen Amersfoort en Baarn en kan die sprinter afbuigen de Soesterlijn op ri. Utrecht. Hierdoor krijgen die stations een rechtstreekse verbinding met Hilversum en verder, wat aantrekkelijker is dan een overstap op Baarn (zelfs als die kort is). Die sneltrein kan natuurlijk prima i.p.v. de sprinter doorrijden naar Schothorst en Vathorst.

Een deel van de 6 geplande intercity's Arnhem-Utrecht opheffen voor een sneltrein die extra stopt op De Klomp én Driebergen zie ik ook niet zo erg zitten. Die 6 IC's moeten er komen omdat de vraag vanaf Arnhem (en verder) en Ede naar Utrecht te groot wordt. Dan moet je die ook zo goed mogelijk spreiden, anders krijg je alsnog 4 uitpuilende IC's en 2 rustigere sneltreinen.

Voor aardig wat Veenendalers die naar Arnhem willen maakt het volgens mij niet eens zo veel uit of ze met een bus naar De Klomp gaan en daar met een IC gaan, of dat ze de bus naar Ede-Wageningen pakt en daar de intercity pakken (zeker niet als op die laatste meer IC's gaan). Het is vooral belang voor de snelle verbinding richting Utrecht. Maar dan zou ik juist geen IC van/naar Arnhem inleveren, maar zou ik juist een sneltrein Rhenen - Utrecht Centraal inleggen (die kan dan evt. door naar Den Haag, Leiden of Rotterdam zodat je een kering op Utrecht weg kan halen), aangezien die centraler in Veenendaal stopt (naast dat Rhenen ook profiteert uiteraard) en dus reizigers van zowel Arnhem, Ede, Veenendaal en Rhenen sneller af zijn.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Yanaike schreef:
Wubbo schreef:Maar tegelijkertijd maak je het OV niet aantrekkelijker door het niet verhogen van frequenties in de daluren en het verminderen van de frequenties bij alle stations die nu meer dan 2x per uur bediend worden en minder dan 2000 reizigers hebben. Met die eerste win je geen reizigers, met die tweede verlies je alleen maar reizigers.

Als je mensen in het OV wil krijgen door snellere treinen aan te bieden, moet je de reistijd ook vergelijken met de autoreistijd. Dat betekent dat de reistijd deur-naar-station en station-naar-deur er sowieso bij komen, maar je ook de helft van je frequentie nog als wachttijd moet rekenen omdat de auto op elk willekeurig moment vertrekt en de trein niet. Het kan dus wel eens beter zijn om een iets langzamere verbinding aan te bieden die 2x zo vaak gaat dan andersom.
Dat heb ik 'm ook al geprobeerd uit te leggen. Maar volgens mij gaat het er WesternSoldier vooral om om slechts bepaalde reisrelaties te verbeteren. De sneltrein is daarin vooral een excuus om enerzijds middelgrote stations met de IC over te kunnen slaan, en anderzijds een excuus om de frequenties van sprinters te verlagen, of in ieder geval niet te verhogen (wat op hetzelfde neer komt). Dat komt op mij meer over als een bezuinigingsmaatregel, dan een verbetering. En dat bezuinigde geld kun je vervolgens gebruiken om peperdure en totaal overbodige infrastructurele projecten te realiseren zoals 4 sporen tussen Tilburg en Tilburg Universiteit, de fly-over aan de andere kant van Tilburg en het elektrificeren van Tiel-Elst.

Op zich een interessante strategie, maar ik denk niet dat je daarmee reizigers van de auto in de trein krijgt, ik verwacht het tegenovergestelde zelfs.
Sprinters zijn de enige treinen die omlaag gaan. Op de meeste plekken waar intercity's nu rijden rijden in mijn dienstregeling sneltreinen die stoppen op dezelfde stations als de intercity's nu. Op sommige plekken moet er echter wel extra worden overgestapt. Per saldo gaat in Limburg geen enkele reisrelatie tussen de middelgrote stations in aantal verbindingen omlaag.alleen zijn sommige verbindingen in mijn situatie met overstap. In Limburg heb ik de dienstregeling al grotendeels aangepast op basis van jouw tips, alleen het advies om de intercity toch in Sittard te laten stoppen leg ik naast mij neer, omdat ik niet het idee heb dat een overstap echt een overkomelijk probleem is. Ik ben overigens in kaart aan het brengen wat per saldo de reistijdwinsten zijn tussen de grote stations. Er zijn weinig reisrelaties tussen de grote stations die erop achteruit gaan.

Wat betreft de infrastructuur rond Tilburg. Er gaan daar elke 10 minuten een snelle verbinding komen naar Eindhoven. 2x per uur is dat de sneltrein Venlo<->Vlissingen en 4x per uur een Intercity Direct Eindhoven<->Den Haag Centraal. Doordat de sneltrein tussen Tilburg en Breda stopt te Tilburg Universiteit wordt er met de genoemde combinatie tussen Tilburg en Eindhoven geen strakke 10-minutendienst geboden. De intercity uit Nijmegen moet dus in het pad rijden wat tussen Eindhoven en Tilburg voor de sneltrein is. De sneltrein en intercity moeten dus gelijktijdig aan kunnen komen in Tilburg. Als er elke 10 minuten een intercity is redt de sprinter het niet om op 2 sporen op tijd in Breda te zijn zonder dat de intercity tijd verliest doordat die achter de sprinter zit. Als hij gelijktijdig vertrekt met de intercity heeft de intercity voldoende voorsprong zodat de sprinter erachter komt te zitten. Om die reden is 4 sporen nodig naar Tilburg Universiteit.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Waar is die dienstregeling dan? (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

SuperGhost schreef:
Western Soldier schreef:Mijn dienstregeling is dus gebaseerd op een paar speerpunten:
-Nieuwe treindiensten aanbieden op plekken waar veel files staan waarbij de nieuwe treindiensten sneller zijn dan in de huidige dienstregeling.
-Reistijden tussen grote steden verkorten door sneltreinen in te zetten voor regionale verbindingen en intercity's te versnellen door minder stations aan te doen in de regio.
Maar waarom dan de IC uit Enkhuizen naar Amersfoort sturen i.p.v. Utrecht, terwijl Utrecht een belangrijkere bestemming is?
De 6 intercity's uit Utrecht rijden in mijn versie allemaal door naar Alkmaar. Daardoor wordt de sneltrein naar Enkhuizen naar Amersfoort verlegd. Het is wel mogelijk om de treinen om te draaien al heb je dan geen strakke 10/10/10 ligging meer tussen Alkmaar en Zaandam. Ik ga hier nog eens naar kijken, dank voor je toelichting.
SuperGhost schreef:En waarom de snelle verbinding tussen Amersfoort en Amsterdam C maarliefst 3 extra stops geven dan? Of moet dit een extra verbinding worden? In dit laatste geval zou ik juist extra op Baarn stoppen i.p.v. Muiderpoort of Naarden-Bussum. Op die manier heb je geen sprinter meer nodig tussen Amersfoort en Baarn en kan die sprinter afbuigen de Soesterlijn op ri. Utrecht. Hierdoor krijgen die stations een rechtstreekse verbinding met Hilversum en verder, wat aantrekkelijker is dan een overstap op Baarn (zelfs als die kort is). Die sneltrein kan natuurlijk prima i.p.v. de sprinter doorrijden naar Schothorst en Vathorst.
Ik heb inderdaad tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort 2x per uur een intercity en 2x per uur een sneltrein. De sprinters tussen Amersfoort en Hilversum zijn sprinters die van de Zuidas komen. De sprinters via de Soesterlijn laten afbuigen betekent dat je gelijkvloerse kruisingen krijgt als je geen aanpassingen aan het spoor doet. Daar ben ik geen voorstander van. Soms zijn ze onvermijdelijk, maar in dit geval kies ik niet voor die oplossing. Neemt niet weg dat het zeker wel een interessante gedachte is om de sneltrein in Baarn te laten stoppen waarmee Baarn zowel rechtstreeks naar Amsterdam Zuid als naar Centraal kan. Al weet ik niet zeker of dat nodig is, maar het is zeker mogelijk. Het doorrijden naar Amersfoort Vathorst is zelfs volkomen logisch, die ga ik zeker doorvoeren.
SuperGhost schreef:Een deel van de 6 geplande intercity's Arnhem-Utrecht opheffen voor een sneltrein die extra stopt op De Klomp én Driebergen zie ik ook niet zo erg zitten. Die 6 IC's moeten er komen omdat de vraag vanaf Arnhem (en verder) en Ede naar Utrecht te groot wordt. Dan moet je die ook zo goed mogelijk spreiden, anders krijg je alsnog 4 uitpuilende IC's en 2 rustigere sneltreinen.

Voor aardig wat Veenendalers die naar Arnhem willen maakt het volgens mij niet eens zo veel uit of ze met een bus naar De Klomp gaan en daar met een IC gaan, of dat ze de bus naar Ede-Wageningen pakt en daar de intercity pakken (zeker niet als op die laatste meer IC's gaan). Het is vooral belang voor de snelle verbinding richting Utrecht. Maar dan zou ik juist geen IC van/naar Arnhem inleveren, maar zou ik juist een sneltrein Rhenen - Utrecht Centraal inleggen (die kan dan evt. door naar Den Haag, Leiden of Rotterdam zodat je een kering op Utrecht weg kan halen), aangezien die centraler in Veenendaal stopt (naast dat Rhenen ook profiteert uiteraard) en dus reizigers van zowel Arnhem, Ede, Veenendaal en Rhenen sneller af zijn.
Daar zit ik zelf ook mee te stoeien. Veenendaal-De Klomp heeft teveel reizigers om met 2 sprinters af te doen en 4 sprinters aldaar betekent enorm veel kerende treinen in Ede-Wageningen en is dus ook geen optie. 2 sprinters + 2 sneltreinen is om die redenen in mijn ogen de enige oplossing. Anders krijg je alsnog intercity';s die soms daar stoppen en soms niet. Dan kan je dat beter de sneltrein noemen, waarmee Driebergen-Zeist ook snelle verbindingen houdt met Arnhem en Utrecht. Feitelijk wordt de sprinter Rhenen<->Utrecht al een soort van sneltrein aangezien hij na Utrecht sowieso doorrijdt als sneltrein naar Amsterdam. Tussen Rhenen en Utrecht stopt hij echter op tussengelegen stations. Daarmee los ik inderdaad nog niet het probleem op dat ik geen 10/10/10 ligging heb tussen Arnhem en Utrecht. De internationale treinen gaan 1x per uur rijden. Alleen een ICE die stopt in Ede-Wageningen en Amsterdam Amstel zie ik niet echt voor me. Anders zou ik die nog kunnen gebruiken om het gat op te vullen. Dat is dus nog wel een dingetje waar ik niet echt een duidelijk antwoord op heb. Ook niet voor mezelf.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Z2N schreef:Waar is die dienstregeling dan? (A)
Het lijkt erop dat ik dan mijn hele drive account moet openzetten. Om duidelijk te hebben hoe dat allemaal werkt ga ik dat morgen verder uitzoeken, maar komt eraan. Al moet ik hoe dan ook zeggen, dat ik de tijden nog niet ideaal heb zoals ik het voor me zie.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Hainje »

Maak anders een apart Drive-account hiervoor aan? Hoef je ook geen zorgen te maken of mensen bij je privé documenten kunnen.
🍉
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door chemie »

Western Soldier schreef:Er moet in Nederland veel gebeuren om milieumaatregelen te nemen. Een ervan is door zoveel mogelijk mensen in het OV te krijgen. Natuurlijk is het OV niet de enige oplossing, maar alle beetjes helpen en bijkomend voordeel is dat er minder auto's op de weg zijn, waardoor de doorstroming verbeterd. Een betere doorstroming zorgt er trouwens op zichzelf ook weer voor dat het milieu verbeterd omdat auto's zuiniger rijden als ze een constante snelheid kunnen aanhouden.
Dit argument wil ik even ontkrachten, want ja het moet en kan beter voor het milieu, mensen uit de auto proberen te krijgen is helaas een druppel op een gloeiende plaat. Een chemische fabriek stoot met gemak 80 tot 120 ton CO2 per uur uit [1]. Laten we het voor jou gunstig uitrekenen en we nemen het laagste geval 80 ton CO2 per uur. Dat is 80000 kg. Een auto heeft een uitstoot van 100 gram CO2 per km [2]. De gemiddelde snelheid van een auto, op de door jou aangegeven snelweg ligt rond de 80 km/h, schat ik. In een uur stoot 1 auto dus 8 kg CO2 uit. Om een beetje chemische industrie te compenseren moeten er dus 10000 mensen de auto laten liggen. Dit rekenvoorbeeld verwaarloost de uitstoot van de trein.
Spoiler: show
[1] De fabriek in kwestie staat in de top 10 uitstoters van NL, maar de top 3 is nog altijd Shell, Esso en BP, welke aanzienlijk meer uitstoten.
[2] http://www.clo.nl/indicatoren/nl013412- ... sonenautos
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Western Soldier schreef:
SuperGhost schreef:
Western Soldier schreef:Mijn dienstregeling is dus gebaseerd op een paar speerpunten:
-Nieuwe treindiensten aanbieden op plekken waar veel files staan waarbij de nieuwe treindiensten sneller zijn dan in de huidige dienstregeling.
-Reistijden tussen grote steden verkorten door sneltreinen in te zetten voor regionale verbindingen en intercity's te versnellen door minder stations aan te doen in de regio.
Maar waarom dan de IC uit Enkhuizen naar Amersfoort sturen i.p.v. Utrecht, terwijl Utrecht een belangrijkere bestemming is?
De 6 intercity's uit Utrecht rijden in mijn versie allemaal door naar Alkmaar. Daardoor wordt de sneltrein naar Enkhuizen naar Amersfoort verlegd. Het is wel mogelijk om de treinen om te draaien al heb je dan geen strakke 10/10/10 ligging meer tussen Alkmaar en Zaandam. Ik ga hier nog eens naar kijken, dank voor je toelichting.
Je zou kunnen overwegen om 2 van die 6 IC's uit Alkmaar naar Schiphol te sturen en op Zaandam dan een goede cross-platform overstap te geven op de IC uit Enkhuizen. Weliswaar heeft Alkmaar dan gaan 6 rechtstreekse verbindingen meer met Amsterdam Centraal (wel met Sloterdijk), het behoudt dan wel 6 verbindingen en krijgt 2 rechtstreekse met Lelylaan en Schiphol terug (en wellicht verder ri. Leiden-Den Haag als zo'n doorkoppeling mogelijk is in jouw plan)
Western Soldier schreef:
SuperGhost schreef:En waarom de snelle verbinding tussen Amersfoort en Amsterdam C maarliefst 3 extra stops geven dan? Of moet dit een extra verbinding worden? In dit laatste geval zou ik juist extra op Baarn stoppen i.p.v. Muiderpoort of Naarden-Bussum. Op die manier heb je geen sprinter meer nodig tussen Amersfoort en Baarn en kan die sprinter afbuigen de Soesterlijn op ri. Utrecht. Hierdoor krijgen die stations een rechtstreekse verbinding met Hilversum en verder, wat aantrekkelijker is dan een overstap op Baarn (zelfs als die kort is). Die sneltrein kan natuurlijk prima i.p.v. de sprinter doorrijden naar Schothorst en Vathorst.
Ik heb inderdaad tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort 2x per uur een intercity en 2x per uur een sneltrein. De sprinters tussen Amersfoort en Hilversum zijn sprinters die van de Zuidas komen. De sprinters via de Soesterlijn laten afbuigen betekent dat je gelijkvloerse kruisingen krijgt als je geen aanpassingen aan het spoor doet. Daar ben ik geen voorstander van. Soms zijn ze onvermijdelijk, maar in dit geval kies ik niet voor die oplossing. Neemt niet weg dat het zeker wel een interessante gedachte is om de sneltrein in Baarn te laten stoppen waarmee Baarn zowel rechtstreeks naar Amsterdam Zuid als naar Centraal kan. Al weet ik niet zeker of dat nodig is, maar het is zeker mogelijk. Het doorrijden naar Amersfoort Vathorst is zelfs volkomen logisch, die ga ik zeker doorvoeren.
Dat er een gelijkvloerse kruising is, vind ik persoonlijk een zwak argument (de sprinter die bij Hilversum afbuigt heeft dat immers ook, moet die dan ook daar geknipt worden?). Het is pas een probleem als de kruising krap is. Maar tegelijk zou je bij Baarn ook dat 3e spoor aan de Hilversumse kant vast kunnen maken, waardoor je een wachtspoortje creeert en die kruising geen enkel probleem hoeft te zijn (je zou dan voor binnenkomt van Baarn al kunnen kruising of pas erna, waardoor je aardig wat speling hebt met de andere treinen). Ik denk dat die treinen dus prima in te voegen moeten zijn.
Je zou die sprinter overigens ook bij Hilversum ook al af kunnen buigen, zodat je de sprinter Utrecht-Almere non-stop tussen Utrecht en Hilversum kunt laten rijden zonder dat Hilversum Sportpark en Utrecht Overvecht terugvallen naar 2x p/u.
Western Soldier schreef:
SuperGhost schreef:Een deel van de 6 geplande intercity's Arnhem-Utrecht opheffen voor een sneltrein die extra stopt op De Klomp én Driebergen zie ik ook niet zo erg zitten. Die 6 IC's moeten er komen omdat de vraag vanaf Arnhem (en verder) en Ede naar Utrecht te groot wordt. Dan moet je die ook zo goed mogelijk spreiden, anders krijg je alsnog 4 uitpuilende IC's en 2 rustigere sneltreinen.

Voor aardig wat Veenendalers die naar Arnhem willen maakt het volgens mij niet eens zo veel uit of ze met een bus naar De Klomp gaan en daar met een IC gaan, of dat ze de bus naar Ede-Wageningen pakt en daar de intercity pakken (zeker niet als op die laatste meer IC's gaan). Het is vooral belang voor de snelle verbinding richting Utrecht. Maar dan zou ik juist geen IC van/naar Arnhem inleveren, maar zou ik juist een sneltrein Rhenen - Utrecht Centraal inleggen (die kan dan evt. door naar Den Haag, Leiden of Rotterdam zodat je een kering op Utrecht weg kan halen), aangezien die centraler in Veenendaal stopt (naast dat Rhenen ook profiteert uiteraard) en dus reizigers van zowel Arnhem, Ede, Veenendaal en Rhenen sneller af zijn.
Daar zit ik zelf ook mee te stoeien. Veenendaal-De Klomp heeft teveel reizigers om met 2 sprinters af te doen en 4 sprinters aldaar betekent enorm veel kerende treinen in Ede-Wageningen en is dus ook geen optie. 2 sprinters + 2 sneltreinen is om die redenen in mijn ogen de enige oplossing. Anders krijg je alsnog intercity';s die soms daar stoppen en soms niet. Dan kan je dat beter de sneltrein noemen, waarmee Driebergen-Zeist ook snelle verbindingen houdt met Arnhem en Utrecht. Feitelijk wordt de sprinter Rhenen<->Utrecht al een soort van sneltrein aangezien hij na Utrecht sowieso doorrijdt als sneltrein naar Amsterdam. Tussen Rhenen en Utrecht stopt hij echter op tussengelegen stations. Daarmee los ik inderdaad nog niet het probleem op dat ik geen 10/10/10 ligging heb tussen Arnhem en Utrecht. De internationale treinen gaan 1x per uur rijden. Alleen een ICE die stopt in Ede-Wageningen en Amsterdam Amstel zie ik niet echt voor me. Anders zou ik die nog kunnen gebruiken om het gat op te vullen. Dat is dus nog wel een dingetje waar ik niet echt een duidelijk antwoord op heb. Ook niet voor mezelf.
NS vind 2 sprinters blijkbaar wel voldoende voor De Klomp, want dat zijn geloof ik hun plannen. De Klomp trekt nu vanwege de IC-stop nog reizigers weg van Centrum en West. Als daar straks alleen een sprinter stopt, denk ik dat de reizigersaantallen voor De Klomp af nemen en die van West en Centrum toe zullen nemen. Als je dan een sneltrein naar Centrum stuurt, zul je zien dat De Klomp nog rustiger wordt en Centrum juist veel drukker.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Hainje schreef:
Yanaike schreef:de fly-over aan de andere kant van Tilburg
Dat is op zich geen slecht idee als je daarmee de kruising van de treinen uit Eindhoven en de treinen naar Den Bosch kunt voorkomen.
Als dat nodig is. Maar zoals Z2N ook al aangaf is het nu ook niet nodig met een grote stroom aan goederentreinen. En je kunt ook nog variëren waar je precies kruist: vóór station Tilburg of erna. In mijn plan heb ik 6 treinen naar Eindhoven en 4 treinen naar 's-Hertogenbosch zonder problemen kunnen inleggen met een kruising aan de Breda-kant van station Tilburg. Ik kom veel eerder in de problemen met de enkele fly-over bij Boxtel.

Maar wat ik vooral hiermee wil zeggen. Het hele punt van een drie-treinensysteem is dat je treinen hebt met drie verschillende snelheden. Dat kan goed werken als je weet wat je aan het doen bent. Maar als je niet weet wat je doet, heb je alleen maar meer infrastructuur nodig voor extra inhaalmanoeuvres. En zeker als je ook nog bepaalde aansluitingen wilt realiseren.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door reisthijs »

Western Soldier schreef:Daar zit ik zelf ook mee te stoeien. Veenendaal-De Klomp heeft teveel reizigers om met 2 sprinters af te doen en 4 sprinters aldaar betekent enorm veel kerende treinen in Ede-Wageningen en is dus ook geen optie. 2 sprinters + 2 sneltreinen is om die redenen in mijn ogen de enige oplossing.
Je zoekt hier weer eens een oplossing voor een niet-bestaand probleem. Zo druk is het station in De Klomp nou ook weer niet, dat past echt wel in 2 sprinters per uur. Capaciteit is echt geen reden om daar vaker te moeten stoppen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Veenendaal-De Klomp heeft 4000 reizigers, bepaald rustig is dat ook niet en de sprinter doet met Driebergen-Zeist nog een druk station aan. Ik vraag mij echt af of je dat in 2 sprinters per uur krijgt richting Ede-Wageningen. Richting Utrecht heb je dan nog de sprinters uit Rhenen en heb je dus minder een probleem. Voor de meeste mensen in Veenendaal liggen Centrum en West veel dichterbij, voor die mensen is het richting Utrecht sowieso al sneller om de sprinter te pakken dan eerst naar De Klomp te fietsen, ook al rijdt daar dan de intercity. Ik denk dat De Klomp voornamelijk reizigers trekt uit dorpen als Renswoude en Scherpenzeel en reizigers die vanuit Veenendaal naar Arnhem gaan.
SuperGhost schreef:
Western Soldier schreef:
SuperGhost schreef:
Western Soldier schreef:Mijn dienstregeling is dus gebaseerd op een paar speerpunten:
-Nieuwe treindiensten aanbieden op plekken waar veel files staan waarbij de nieuwe treindiensten sneller zijn dan in de huidige dienstregeling.
-Reistijden tussen grote steden verkorten door sneltreinen in te zetten voor regionale verbindingen en intercity's te versnellen door minder stations aan te doen in de regio.
Maar waarom dan de IC uit Enkhuizen naar Amersfoort sturen i.p.v. Utrecht, terwijl Utrecht een belangrijkere bestemming is?
De 6 intercity's uit Utrecht rijden in mijn versie allemaal door naar Alkmaar. Daardoor wordt de sneltrein naar Enkhuizen naar Amersfoort verlegd. Het is wel mogelijk om de treinen om te draaien al heb je dan geen strakke 10/10/10 ligging meer tussen Alkmaar en Zaandam. Ik ga hier nog eens naar kijken, dank voor je toelichting.
Je zou kunnen overwegen om 2 van die 6 IC's uit Alkmaar naar Schiphol te sturen en op Zaandam dan een goede cross-platform overstap te geven op de IC uit Enkhuizen. Weliswaar heeft Alkmaar dan gaan 6 rechtstreekse verbindingen meer met Amsterdam Centraal (wel met Sloterdijk), het behoudt dan wel 6 verbindingen en krijgt 2 rechtstreekse met Lelylaan en Schiphol terug (en wellicht verder ri. Leiden-Den Haag als zo'n doorkoppeling mogelijk is in jouw plan)
Dit idee is wel zeer interessant. Enige nadeel is dat de intercity's richting Alkmaar 7 minuten voor of 3 minuten erna zit. 7 minuten eerder betekent dat de intercity van 7 minuten eerder komt al vrij vlug achter de sprinter te zitten, terwijl de intercity 3 minuten later op zichzelf botst of moet wachten. Ik ga kijken of ik toch iets ervan kan maken.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Daniel »

Western Soldier schreef:Ik denk dat De Klomp voornamelijk reizigers trekt uit dorpen als Renswoude en Scherpenzeel en reizigers die vanuit Veenendaal naar Arnhem gaan.
Dat klopt ja, al gaat er ook nog het een en ander uit Renswoude en Scherpenzeel naar Utrecht toe. Deels ook wel Uithofverkeer trouwens, dus dat zal al wel afnemen met de komst van de nieuwe bus 298.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Vergeef me voor de onduidelijkheid. Ik bedoel meer de reizigers uit Renswoude en Scherpenzeel in het algemeen, naar zowel Utrecht als Arnhem. De mensen uit Veenendaal die De Klomp gebruiken zullen vanwege de ligging voornamelijk naar Arnhem reizen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat er genoeg uit Veenendaal zijn die De Klomp gebruiken, want als je bijv. naar Amsterdam wilt (Centraal, Zuid, Amstel, Sloterdijk of Bijlmer), dan ben je al snel sneller via De Klomp:
Veenendaal Centrum - Utrecht Centraal = 30 minuten
Veenendaal-De Klomp - Utrecht Centraal = 19 minuten

Daarnaast is de overstaptijd vanaf Centrum op Utrecht CS 8 minuten (ri. Amstel/Centraal/Sloterdijk) en 11 minuten (ri Zuid). Vanaf De Klomp is die het 2 minuten wachttijd (ri. Amstel/Centraal/Sloterdijk) of 5 minuten overstaptijd.

Dus tot Utrecht Centraal is het 11 minuten sneller en met overstaptijd bespaar je ook nog 6 minuten. Alle plekken in Veenendaal waar je dus t/m 17 minuten meer reistijd kwijt bent om op De Klomp te komen vergelijken met Veenendaal Centrum en 15 ten opzichte van West, ben je dus al beter af via De Klomp.

De fietsafstand vanaf station Centrum naar De Klomp is 13 minuten* (volgens Google Maps), wat dus betekend dat als je naar station Centrum fietst, je alsnog 4 minuten sneller af bent om door te fietsen naar station De Klomp. Vanaf station West is het exact die 15 minuten. Dat betekend dus dat met uitzondering van de plekken waarbij je eerst via station West moet fietsen om bij De Klomp te komen (alleen de wijk Hondzenelleboog) voor alle andere plekken van Veenendaal het dus sneller is om via De Klomp te gaan om bij Amsterdam te komen. Natuurlijk zullen de meesten dat niet doen als ze veel dichter bij West of Centrum wonen (i.v.m. de moeite), maar ik denk dat voor de noordoostelijke helft van Veenendaal (waarbij De Klomp niet veel verder weg ligt) zal gelden dat men eerder naar station De Klomp fietst (ook voor Utrecht zelf al, aangezien dat al 11 minuten verschil is). Op De Klomp staan altijd erg veel fietsen, dus het lijkt me zeer goed mogelijk dat er veel Veenendalers via dit station naar Utrecht en verder reizen.

*als je dus op station Centrum echt net de trein mist, kan het dus lonen, als je stevig door fietst, je fiets weer te pakken en naar De Klomp te fietsen. De IC vertrekt daar namelijk 18 minuten nadat de sprinter uit Centrum vertrekt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten