Ontwerp eigen dienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Toch vreemd want ik heb er toch dikwijls gebruik van gemaakt, mij staat bij dat hij maar 1x per uur reed, maar dan heb ik dat niet goed in mijn geheugen opgeslagen. In elk geval doet dat niets af aan het feit dat NS formeel verplicht is om tussen 2 opeenvolgende stations een dienstregeling te plannen, maar dat hier door omstandigheden vanaf is geweken (Concessie voor het Hoofdrailnet 2015-2025, artikel 44). Die omstandigheden zijn ontstaan, omdat er geen wenselijke dienstregeling meer in te passen was in 2007 waar destijds toestemming voor is verleend met de mededeling dat als er een moment komt dat het wel weer kan, dat het dan ook weer gedaan moet worden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Als je toch al een sneltrein laat rijden tussen Utrecht en Arnhem zie ik het nut niet echt van die ene sprinter die je eigenlijk alleen maar hebt om aan de regeltjes te voldoen, waar op dit moment ook niet aan wordt voldaan.

Als je echt zo nodig aan de regels wilt voldoen kun je de sneltrein net zo goed óók laten stoppen in Maarn: je verbinding wordt er maar 2 minuten trager van, maar je bespaart er wel 2 sprinters per uur mee en de doorgaande reizigers tussen Utrecht en Arnhem kiezen toch voor de veel snellere en frequentere IC.

En als je dan toch al in Maarn stopt en in de toekomst ook in Utrecht Vaartsche Rijn, dan kun je net zo goed ook in Bunnik stoppen en die sneltrein gewoon een SPR noemen (of desnoods een zonetrein die Oosterbeek en Wolfheze wél overslaat) en dan ben je van die hele vergezochte IC-discussie af.

En ik tel maar twee treinen naar Veenendaal Centrum... dat lijkt mij veel te weinig.

Als het aan mij zou liggen zou ik zoiets doen:
- 2x/uur ICE (...) - Utrecht Centraal, non-stop naar Arnhem Centraal - Oberhausen en dan 1x/uur Duisburg - Düsseldorf - Köln en verder, en 1x/uur Essen - Dortmund - Hannover - Berlijn
- 4x/uur IC (...) - Utrecht Centraal - Ede-Wageningen - Arnhem Centraal - Nijmegen, vormt bij vertrek/aankomst in Utrecht Centraal een 10/10/10-interval met de ICE. Slaat Veenendaal-De Klomp en wat mij betreft ook Driebergen-Zeist over.
- 2x/uur SPR Breukelen - (...) - Utrecht Centraal - Vaartsche Rijn - Bunnik - Driebergen-Zeist - Maarn - Veenendaal-De Klomp - Ede-Wageningen - Wolfheze - Oosterbeek - Arnhem Centraal. Deze wordt in Ede-Wageningen ingehaald door de ICE en vult tussen Ede-Wageningen en Arnhem het gat dat ontstaat door het ontbreken van een 5e en 6e IC.
- 2x/uur SPR Breukelen - (...) - Utrecht Centraal - Vaartsche Rijn - Bunnik - Driebergen-Zeist - Maarn - Veenendaal West - Veenendaal Centrum - Rhenen
- 2x/uur SPR Breukelen - (...) - Utrecht Centraal - Vaartsche Rijn - Driebergen-Zeist - Veenendaal West - Veenendaal Centrum - Rhenen. Het snelle alternatief in Veenendaal voor het vervallen van IC-station Veenendaal-De Klomp. Het is eigenlijk gewoon een sprinter en ligt in een 10/10/10 interval met de andere SPRs, maar slaat vervolgens Bunnik en Maarn over en zou daardoor in een kwartiersdienst uit moeten komen tussen Veenendaal West en Rhenen.

Zo voldoe je aan alle regels, behoud Veenendaal een snelle trein met Utrecht (al is dat niet meer bij De Klomp) en blijven Bunnik en Maarn net zo vaak bediend als nu. Eventueel zou je nog kunnen kiezen om met de IC's wél op Driebergen-Zeist te stoppen, maar dat zou niet mijn voorkeur hebben.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Maar op die manier heeft Driebergen-Zeist ook geen snelle verbinding meer met Arnhem en die is toch ook wel gewenst, gelet op het aantal uitstappers aldaar. Driebergen-Zeist is toch ook drukker dan je denkt. Ik heb zelfs af en toe dat ik bij Driebergen-Zeist ineens kan zitten, maar op zich zijn de ideeën voor een doorgaande trein tussen Driebergen-Zeist en Utrecht ook niet eens een slecht idee. Er zijn echter zowel in Ede als Veenendaal felle protesten tegen het verdwijnen van de intercity's die daar stoppen en de sneltreinen hebben behalve Driebergen-Zeist geen extra stops.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Ik begrijp niks van wat je zegt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Suus »

Western Soldier schreef:Maar op die manier heeft Driebergen-Zeist ook geen snelle verbinding meer met Arnhem en die is toch ook wel gewenst, gelet op het aantal uitstappers aldaar.
Moet elk station dat een wat verhoogd aantal instappers heeft een snelle verbinding met van alles en nog wat hebben?

Antwoord: Nee. Zoveel mogelijk stoppen op Driebergen-Zeist staat ook haaks op je eerdere insteek dat je de treindienst wou versnellen en daarom stations met meer reizigers ook door Intercity's wou overslaan. Wat maakt Driebergen zo speciaal dat daar het tegenovergestelde geldt?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Roeland »

Suus schreef:Wat maakt Driebergen zo speciaal dat daar het tegenovergestelde geldt?
Er zijn een paar omstandigheden die Driebergen toch wel wat specialer maken dan een Houten of Culemborg of Rijswijk (om maar een paar middelgrote stations te noemen, waarvoor 6x/uur sprinter wel passend zou zijn):
- de sprinterstations eromheen (Maarn, Bunnik) hebben veel minder reizigers, waardoor 6x/uur sprinter (passend bij Db) voor de buren overkill is, en 2x/uur sprinter (passend bij Bunnik en Maarn) voor Db veel te weinig is; het schrappen van de IC-stop betekent dat NS een enorm aantal extra onrendabele sprinters moet laten rijden
- met een IC-stop in Db hoeft de sprinter richting Rhenen niet te worden ingehaald, dus het schrappen van de IC-stop maakt alle sprinters 5 minuten langzamer
- Db heeft vanouds relatief veel lange afstand reizigers (net zoals bijv. Heemstede, dat ook "te klein" is voor IC maar "te groot" voor alleen de sprinter), waaronder de overstap-functie voor De Uithof. Dit in tegenstelling tot bijv. Houten en Rijswijk, die vooral gericht zijn op de nabijgelegen grote stad

De reistijdeffecten van het schrappen van de IC-stop in Db en Klp zijn:
Vooruitgang:
* 2 à 3 minuten voor IC-reizigers Utrecht - Ede e.v.
Achteruitgang:
* 5 à 10 minuten voor veruit de meeste reizigers vanaf Db en Klp (bijv. Db - Ah krijgt extra stops plus extra overstap; Klp - Ut wordt zelfs meer dan 10 minuten langzamer door extra stops en door wachttijd op Db)
* 5 minuten voor reizigers uit Maarn, Vndw, Vndc en Rhenen (door wachttijd op Db)
En doordat 6x/uur sprinter niet mogelijk is, krijgen de sprinterstations ook nog eens een scheve dienstregeling.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Suus schreef:
Western Soldier schreef:Maar op die manier heeft Driebergen-Zeist ook geen snelle verbinding meer met Arnhem en die is toch ook wel gewenst, gelet op het aantal uitstappers aldaar.
Moet elk station dat een wat verhoogd aantal instappers heeft een snelle verbinding met van alles en nog wat hebben?

Antwoord: Nee. Zoveel mogelijk stoppen op Driebergen-Zeist staat ook haaks op je eerdere insteek dat je de treindienst wou versnellen en daarom stations met meer reizigers ook door Intercity's wou overslaan. Wat maakt Driebergen zo speciaal dat daar het tegenovergestelde geldt?
Wat verhoogd wil ik 9000 reizigers niet noemen. 9000 is bijvoorbeeld 2,5 keer zoveel als station Dieren en zelfs iets meer dan stations als Weert en Oss waar op dit moment ook intercity's stoppen. Daar komt dan inderdaad het verhaal van Roeland nog bij, waarbij de door hem genoemde stations bovendien elk minder reizigers hebben dan Driebergen-Zeist.

Veenendaal-De Klomp is met 4000 een stuk minder belangrijk, maar voor 2 sprinters per uur is het nog steeds te groot. Het klopt overigens dat Veenendaal-De Klomp voor delen van Veenendaal voor de richting Utrecht minder interessant is, maar daarbij houdt je geen rekening met andere plaatsen. Voor Renswoude, Scherpenzeel en zelfs voor Lunteren en delen van Ede is het station ook interessant. De stations Veenendaal Centrum en Veenendaal West zijn allebei samen goed voor minder reizigers dan Veenendaal-De Klomp. Waarom zouden daar 2 sprinters dan niet genoeg zijn?

Overigens ben ik het volkomen met je eens dat de genoemde stations onvoldoende zijn voor echte intercity's. Echte intercity's zijn in mijn ogen treinen die rijden tussen grote steden en knooppunten om daar grote groepen reizigers over langere afstanden te verplaatsen. Van daar ook mijn eerdere gedachten om voor de intercity's tussen Maastricht en Eindhoven de stations Sittard en Weert over te slaan en de overige intercity's tot sneltreinen te laten degraderen. Sittard behoort in mijn ogen niet tot een groot knooppunt. Het zijn enkel reizigers tussen intercity's en de sprinters die in Sittard overstappen en geen lange afstandsreizigers, zoals in Roermond meer het geval is vanwege de verbinding met Venlo en Nijmegen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door reisthijs »

Ja, als Driebergen-Zeist in Limburg lag...

Je kan Driebergen niet vergelijken met Dieren, Oss, Weert, Sittard of wat dan ook. Totaal andere situaties.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Jef400 »

Daarnaast vind ik de eigen definitie van een knooppunt in combinatie met zelfverzonnen treinsoorten toch wel grappig.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Het is geen eigen verzonnen treinsoort. In de tijden dat er sneltreinen reden stopten op diverse trajecten de intercity's minder vaak. Ik vond dat een goede afspiegeling en die intercity's waren in mijn ogen echte intercity's. Ik ben van mening dat we weer terug moeten naar een dergelijk model, omdat je daar meer maatwerk mee kan leveren, omdat je met sprinters en intercity's alleen dat minder goed kan. Wat Roeland bijvoorbeeld al aangaf omtrent Driebergen-Zeist is dat dat een station met relatief veel reizigers is ten opzichte van andere stations aan het traject.

Driebergen-Zeist is echter enkel een regionaal knooppunt voor reizigers die overstappen van in dit geval de intercity op sprinter of op bussen. Dat is dus voor mij bij uitstek een voorbeeld van een station waarvan ik vind dat het stoppen voor intercity als gevolg heeft dat verbindingen tussen de echt grote en belangrijke stations onnodig trager wordt, terwijl het aanbieden van extra sprinters ervoor zorgt dat omliggende stations overbediening krijgen.

Tot slot is mijn definitie van een knooppunt ook niet anders. Sittard is een knooppunt, maar wel een regionaal knooppunt en geen landelijk knooppunt, omdat er in de huidige enkel maar wordt overgestapt van intercity op sprinter of andersom. Maastricht is mogelijk ook niet een landelijk knooppunt, maar is wel weer een middelgrote stad en heeft op die manier veel reizigers.

Wat betreft vergelijkingen, zonder vergelijkingen moet je voor elk station opnieuw het wiel uitvinden. Natuurlijk moet je kijken naar andere stations om een idee te krijgen van hoe je de uitvoering zou doen. Natuurlijk ben ik het met je eens dat Driebergen-Zeist niet 100% hetzelfde is als Weert, Dieren of Oss, maar dan kan je geen enkele vergelijking meer trekken. Als dat tenminste je definitie van vergelijken is. Want volgens mij zegt het woord vergelijken niets over dat er bepaald percentage gelijk moet zijn. Als de conclusie is dat dingen 25% gelijk aan mekaar zijn heb je nog steeds een vergelijking namelijk. Dieren is wat dat betreft prima vergelijkingsmateriaal met Driebergen-Zeist. Er zijn een aantal belangrijke buslijnen die de stations aandoen en van beide stations is er discussie of er intercity's moeten stoppen of niet, het is echter wel zo dat Driebergen-Zeist echt fors meer reizigers heeft en ook meer buslijnen heeft die het station aandoen. Natuurlijk is in Dieren de situatie in die zin anders dat je de stop niet kunt schrappen zonder tijdwinst doordat daardoor op andere stations wachttijden langer worden, maar de intercitystop aldaar is best een luxe oplossing. Maar de vergelijking tussen . Ik kan alvast verklappen overigens dat dat ook een sneltrein wordt, maar dat is voor later voer voor discussie denk ik.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Jef400 »

Je wilt dus doodleuk beweren dat de verbinding Venlo-Maastricht belangrijker is dan de regionale verbindingen in Limburg naar het noorden toe?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Western Soldier schreef:In de tijden dat er sneltreinen reden stopten op diverse trajecten de intercity's minder vaak. Ik vond dat een goede afspiegeling en die intercity's waren in mijn ogen echte intercity's.
Hier verschillen we fundamenteel van mening. Het maken van (toen) gelijke kwartieren en daardoor gelijkwaardige reismogelijkheden heeft veel meer baten dan het minder stoppen op een paar stations. De reizigers op de doorgaande stroom hebben meer baat bij een frequente treindienst (en daardoor lagere gemiddelde wachttijd, die als vervelender wordt ervaren dan reistijd) dan bij een iets snellere trein. Er zijn best redenen om te kiezen voor de herinvoering van de sneltrein, maar die mag dan in de basis niet ten koste gaan van de frequenties. Als we dat dan weer op Arnhem - Utrecht leggen kom je dus uit bij 4x IC, 4x sneltrein en 4x stoptrein.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Arnhem-Utrecht Centraal staat in de nominatie voor 6 intercity's dat klopt, maar dat worden in mijn plan er 4 en daarnaast 2 sneltreinen en 2 sprinters. Er zijn dus niet 4 sneltreinen en 4 sprinters per uur nodig voor het hele traject. De reizigers die op de lange afstand snelheid en gelijke frequenties belangrijk vinden zullen ongetwijfeld voor de intercity's kiezen. De intercity's hebben echter geen reizigers meer voor Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist waardoor 4 intercity's weer voldoende zijn. Overigens rijdt er ook nog minimaal elk uur een IC(E) vanuit Duitsland.

De sprinters zijn er voor Utrecht Vaartsche Rijn, Bunnik, Maarn, Wolfheze en Oosterbeek, waarvan enkel de laatste 2 niet bediend worden door de sprinters van/naar Rhenen. Die stations zijn wel de laatste waarvan ik mij zorgen om ga maken of 2 sprinters voldoende is. Naar Rhenen zijn er 2 sprinters voor enkel Veenendaal West, Veenendaal Centrum en Rhenen, want ook nu behouden Utrecht Vaartsche Rijn, Bunnik en Maarn 4 sprinters per uur en dat ook de hele dag en niet alleen in de spits. Het zijn dus enkel Veenendaal West en Veenendaal Centrum die erop achteruit gaan, maar daarvoor gaat Veenendaal-De Klomp fors vooruit en zoveel verder is dat station voor de meeste inwoners echt niet, dus zoveel gaan de reizigers zelf niet achteruit.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Ik haak af. Ik begrijp werkelijk niet waarom de frequentie op Veenendaal-de Klomp verdrievoudigd moet worden terwijl die op Veenendaal West en Veenendaal Centrum gehalveerd moet worden. De Klomp ligt niet voor de meeste Veenendaalers dichterbij, die mensen die nu de IC pakken blijven dat wel doen (en krijgen er gratis 2 minuten reistijd bij door de stop in Driebergen), en die mensen gaan echt niet naar De Klomp fietsen om daar de sprinter te pakken.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Het klopt dat er nu 2 intercity's stoppen en dat in de nieuwe situatie er een stop in Driebergen-Zeist bijkomt, maar als het aan NS ligt verdwijnt de intercity sowieso en komen er 2 sprinters te rijden en dat is niet 1 stop extra, maar 4 stops extra wat helemaal een hoop extra reistijd betekent en dat nog zonder sneltrein. Ik kan van NS de redenatie volgen dat het laten stoppen van een intercity te Veenendaal-De Klomp wel erg veel luxe is, maar enkel 2 sprinters is toch wel erg weinig. Verdrievoudiging is ook überhaupt ook in mijn plan niet aan de orde aangezien het aantal treinen van 2 naar 4 gaat. Tot slot heb ik ook niet gezegd dat Veenendaal-De Klomp voor de meeste inwoners van Veenendaal dichterbij ligt, ik heb enkel gezegd dat het voor de meeste inwoners niet heel veel verder is. Ja die mensen moeten misschien ietsjes verder fietsen, maar het zijn geen schokkende hoeveelheden. Daarvoor krijgt Veenendaal overigens wel 2 extra verbindingen met Arnhem erbij.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Jef400 »

Je weet dat Veenendaal-De Klomp buiten Veenendaal ligt en de meeste passagiers richting Utrecht reizen en sneller zijn met de stoptrein?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

PHS bestaat (correct me if I'm wrong) uit:
1 ICE non-stop Utrecht Centraal - Arnhem Centraal - Duitsland
6 ICs Utrecht Centraal - Arnhem Centraal, stoppatroon is niet helemaal duidelijk, maar volgens mij wordt er in ieder geval 6x gestopt in Ede-Wageningen en dan volgens mij 4x in Driebergen-Zeist en 2x in Veenendaal-De Klomp.
en dan (dacht ik) 2 SPRs Utrecht - Ede-Wageningen / 2x Rhenen / 2x Veenendaal Centrum
en dan natuurlijk nog 2 SPRs Arnhem - Ede-Wageningen.

Als ik jou dienstregeling naast PHS leg, kom ik tot de volgende conclusies. In jouw plan:
  • Utrecht Centraal gaat er op achteruit: Naar Arnhem wordt de dienstregeling slechter. 1 ICE + 6 goed over het uur verspreide ICs vs. 4 ICs die 4 minuten sneller zijn en 2 SNL die juist 2 minuten trager zijn. Extra wachttijd wordt als vervelender ervaren dan extra reistijd, dus PHS is in dit opzicht beter. Maar de dienstregeling wordt al helemaal slechter als je kijkt naar Utrecht - Ede-Wageningen die relatie gaat terug van 6x/uur naar 2x/uur en wordt ook nog eens 2 minuten trager.
  • Utrecht Vaartsche Rijn gaat er op achteruit: 6 SPRs in PHS vs. 4 SPRs in jouw plan
  • Bunnik gaat er op achteruit: 6 SPRs in PHS vs. 4 SPRs in jouw plan
  • Drierbergen-Zeist gaat er op achteruit: 6 SPRs en 4 ICs in PHS vs 4 SPRs en 2 SNLs in jouw plan
  • Maarn gaat er op achteruit: 6 SPRs in PHS vs. 4 SPRs in jouw plan
  • Veenendaal West gaat er op achteruit: 4 SPRs in PHS vs. 2 SPRs in jouw plan
  • Veenendaal Centrum gaat er op achteruit: 4 SPRs in PHS vs. 2 SPRs in jouw plan
  • Rhenen gaat er op achteruit: klein effect, maar de 2 SPRs die Rhenen aan doen zitten voller omdat Veenendaal geen alternatief meer heeft
  • Veenendaal-De Klomp gaat er op achteruit: 2 ICs en 2 SPRs vs 2 SNLs en 2 SPRs. Klein effect maar de ICs in PHS zijn 2 minuten sneller op Utrecht Centraal.
  • Ede-Wageningen gaat er heel erg op achteruit: van 6 ICs naar 2 SNLs die ook nog eens 2 minuten trager zijn richting Utrecht.
  • Wolfheze en Oosterbeek gaan er op vooruit: klein effect, maar door de doorkoppelling in Ede-Wageningen ontstaan er meer reismogelijkheden, voornamelijk naar Driebergen-Zeist. Reizigers Wolfheze/Oosterbeek - Utrecht Centraal profiteren nauwelijks of gaan er zelfs op achteruit omdat de overstapmogelijkheid in Ede-Wageningen vervalt. Ze hebben wel een rechtstreekse verbinding met Utrecht Centraal, maar die heeft meer reistijd dan de huidige verbinding met overstap in Ede-Wageningen.
  • Arnhem Centraal gaat er op achteruit: zie Utrecht Centraal, extra wachttijd wordt als vervelender ervaren dan extra reistijd.
Zo kan ik je plan ook nog naast de huidige dienstregeling leggen. En zelfs dan zie ik verslechteringen: Veenendaal West, Veenendaal Centrum en Ede-Wageningen, terwijl veel van de andere stations er niet eens op vooruit gaan: Utrecht Vaartsche Rijn t/m Maarn en Rhenen.

Kortom, ik vind jouw plan verschrikkelijk, tenzij je bewust probeert om het OV om zeep te helpen?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Jef400 »

Daarnaast komen de meeste reizigers in De Klomp toch echt van de P+R plaats.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Als je vanaf de N233 over de Spitsbergenweg een denkbeeldige lijn trekt naar de T-splitsing tussen de Kooiweg en de Munnikenweg via de kruising tussen diezelfde Munnikenweg en Rondweg-West dan zie je dat ongeveer 30% tot 40% dichterbij Veenendaal-De Klomp ligt dan Veenendaal Centrum en Veenendaal West. Het valt dus heel erg mee met de verdeling van wat dichterbij is. Natuurlijk is het nog steeds geen meerderheid, maar er is dan ook nog een groep mensen waarvoor het 5 minuten langer is, wat met de sneltrein weer wordt ingehaald ten opzichte van de sprinter. Daarnaast rijdt die sprinter alleen in de spits 4x per uur naar West en Centrum en de sprinters en sneltreinen rijden als het aan mij ligt de hele dag allebei 2x per uur, dus het aantal verbindingen gaat ook gewoon vooruit.

Voor Yanaike, de dienstregeling heb ik wel iets aangepast op Utrecht-Arnhem, maar in grote lijnen is de verdeling gelijk. Ik heb echter in de nieuwe versie de verdeling van de intercity's gewoon in een 15/15 gelegd, met daarnaast minimaal 1x per uur een IC(E). Ja de meeste stations gaan er minder op vooruit dan met PHS, echter geldt voor de sprinterstations op Utrecht Vaartsche Rijn na dat meer dan 2 sprinters per uur gezien de reizigersaantallen niet echt te rechtvaardigen is, 2 sprinters richting Rhenen en 2 sprinters richting Ede-Wageningen lijkt mij dan voldoende. Overigens lijkt het er nu op dat er überhaupt geen intercity's stoppen te Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist, en als wel klopt wat je zegt is de verdeling ook scheef, dus wat dat betreft is dat geen verschil met mijn dienstregeling. Tot slot blijven de intercity's in mijn dienstregeling in alle gevallen gewoon stoppen te Ede-Wageningen, dus die mag je erbij optellen in je lijstje.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Western Soldier schreef:Ja de meeste stations gaan er minder op vooruit dan met PHS,
Waarom zou ik dan voor jou dienstregeling kiezen en niet gewoon voor PHS?
echter geldt voor de sprinterstations op Utrecht Vaartsche Rijn na dat meer dan 2 sprinters per uur gezien de reizigersaantallen niet echt te rechtvaardigen is,
Hoezo niet? Is er een of andere norm voor het aantal SPRs/ICs per X aantal reizigers waar ik niks van af weet? Volgens mij zijn 6 SPRs in Bunnik en Maarn net zo goed te verantwoorden als de 4 stoptreinen tussen Nijmegen en Venlo. En desnoods rijdt je met SGM2 i.p.v. de SGM3/SGM5/SGM6/SLT6 nu, dan biedt je precies dezelfde capaciteit maar wel meer reismogelijkheden. Verder geldt natuurlijk het vraag = aanbod principe. Als je meer sprinters laat rijden, neemt het aantal reizigers vanzelf toe. Als je minder sprinters laat rijden neemt het aantal reizigers alleen maar af (in jouw geval bij Veenendaal West en Veenendaal Centrum): wedden dat met jouw plan na 10 jaar zelfs die 2 SPRs niet meer te rechtvaardigen zijn en dat de hele Veenendaallijn kan worden gesloten?
Of je kunt in plaats van die 5e en 6e SPR ook een 3e en 4e sneltrein inleggen, of wel à la Wubbo richting Arnhem, of à la Yanaike naar Veenendaal West, Veenendaal Centrum en Rhenen.
Overigens lijkt het er nu op dat er überhaupt geen intercity's stoppen te Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist, en als wel klopt wat je zegt is de verdeling ook scheef, dus wat dat betreft is dat geen verschil met mijn dienstregeling.
Welke verdeling is scheef?
Tot slot blijven de intercity's in mijn dienstregeling in alle gevallen gewoon stoppen te Ede-Wageningen, dus die mag je erbij optellen in je lijstje.
Dan gaat Ede-Wageningen er nog steeds op achteruit met 6 (goed over het uur verdeelde) ICs in PHS vs 4 ICs + 2 SNLs in jouw plan.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Als die sneltrein samen met de IC's in een 10/11/9-verhouding ligt ben je beter af dan nu. En voor de reiziger is het niet eens zo slecht, de A2-corridor is in de huidige dienstregeling slechter verdeeld.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Ik verdeel de intercity's dus nu in een 15/15 dienstregeling met de sneltrein er tussen. De sneltrein vormt min of meer een 15/15/30 met de IC(E) al stopt de sneltrein natuurlijk 3x vaker dan de sneltrein. Voor de A2 corridor blijft de 10/10/10 verdeling van intercity's gewoon bestaan.

PHS betekent vooruitgang voor de stations met sprinters, maar betekent als de intercity's inderdaad niet meer stoppen een achteruitgang voor Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist aangezien daar sprinters overblijven. Mijn dienstregeling betekent dat Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp in elk geval hun snelle verbindingen blijven behouden en dat vanaf Veenendaal-De Klomp 2 minuten meer reistijd is richting Utrecht en verder vanaf Driebergen-Zeist 2 minuten meer naar Ede-Wageningen en verder. Echter met PHS betekent het fors extra reistijd naar Utrecht en Ede voor die stations. Door mijn variant gaat weliswaar Veenendaal iets achteruit, maar niet zoveel als dat Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp achteruitgaan met het helemaal laten verdwijnen van een snelle verbinding. Al zijn de sprinters komen te liggen in een 12/18 ligging en heb ik nu een uitwerking van de sprinter uit Rhenen die na Utrecht Centraal doorrijdt als sneltrein richting Amsterdam. Daarmee is de kans zeker aanwezig dat er DDZ gaat rijden naar Rhenen wat natuurlijk wel weer extra capaciteit geeft.

Ede-Wageningen heeft dan inderdaad 4 intercity's met een 15/15/15/15 ligging in plaats van een 10/10/10/10/10/10 ligging wat betreft intercity's, maar daarvoor behouden de al eerder genoemde stations een snelle verbinding. Overigens heb ik door deze oplossing ruimte voor 4 treinen per uur naar Amersfoort en het is zelfs mogelijk om bij verdubbeling van Ede Centrum sneltreinen te laten rijden die dan stoppen te Ede Centrum en Barneveld Centrum. Hiermee komen er nog wel weer nieuwe reismogelijkheden bij. Deze sneltrein geeft bovendien aansluiting op intercity's richting Nijmegen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Kortom:

Als in PHS de ICs gewoon blijven stoppen in Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp, is jouw dienstregeling in alle opzichten slechter dan PHS.

Als in PHS de ICs niet stoppen in Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp, is jouw dienstregeling nog steeds slechter voor alle sprinter stations, voor Ede-Wageningen en voor de relatie Utrecht Centraal - Arnhem. Alleen voor stations Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp is jouw plan een verbetering t.o.v. PHS.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Roeland »

Yanaike schreef:Alleen voor stations Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp is jouw plan een verbetering t.o.v. PHS.
Maar Db en Klp samen hebben ook meer reizigers dan alle sprinterstations samen.
En PHS (zonder IC-stop in Db en Klp) zou voor Rhenen, Vndc, Vndw en Maarn een extra reistijd betekenen van 5 minuten vanwege het lange stilstaan op Db. Dat nadeel moet je ook meewegen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Nee, want WesternSoldier ging in zijn plan uit van 4 sporen tussen Utrecht en Driebergen-Zeist, dus daar ben ik om eerlijk te kunnen vergelijken ook vanuit gegaan bij PHS. Dan hoef je niet meer in te halen in Driebergen-Zeist.

En het aantal reizigers in Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist is kleiner dan het aantal reizigers op de SPR-stations + Ede-Wageningen + alle reizigers tussen Utrecht en Arnhem (en verder) Die laatste twee groepen moet je ook meetellen want die gaan er in het plan van WesternSoldier ook op achteruit.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten