Pagina 8 van 18

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: do 09 aug 2018, 08:22
door Western Soldier
Maar als dat dus zodanig sneller is, dan is de sneltrein toch een prima middel om te bieden? De reistijd ten opzichte van de huidige intercity wordt naar Utrecht dan 2 minuten langzamer en de reistijd naar Arnhem blijft gelijk.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: do 09 aug 2018, 08:51
door Suus
Veenendaal-De Klomp heeft een enorme piek in de spitsuren. Daarbuiten kan je er vaak veilig een kanon afschieten. Treinen de gehele dag langzamer maker omdat er in de spits veel gebeurt is zonde. Twee sprinters voldoen prima.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: do 09 aug 2018, 09:48
door Western Soldier
Niet als je de reizigers uit Driebergen-Zeist ook al in 2 sprinters moet vervoeren. Dat is richting Arnhem echt te weinig. Ik reis veel langs De Klomp en er staan zeker richting Arnhem altijd behoorlijk wat mensen te wachten.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: do 09 aug 2018, 09:59
door Suus
Driebergen-Zeist wordt toch ook bediend door de sprinters van/naar Rhenen?

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: do 09 aug 2018, 10:15
door jelmerrr
Hoeveel reizigers gaan daar uberhaupt naar Ede-Wageningen en Arnhem?

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: do 09 aug 2018, 11:35
door Western Soldier
Nog best een aantal. Er staan altijd redelijk veel mensen te wachten als ik uit Utrecht kom. De sprinters naar Rhenen kunnen in elk geval niet de reizigers voor Ede en Arnhem meenemen. Het grootste gedeelte zal vanaf Driebergen absoluut naar Utrecht reizen, richting Rhenen zal er enkel een grote stroom zijn in de avondspits aangezien Veenendaal en Rhenen geen belangrijke forensenbestemmingen zijn. Die stations zullen vanaf Driebergen dus voornamelijk als terugreis belangrijk zijn. Naar Arnhem is het overige deel en aangezien Driebergen 9000 reizigers heeft, zal het nooit echt weinig kunnen zijn.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: do 09 aug 2018, 12:43
door Daniel
Veenendaal-De Klomp kent in de spits ook redelijk veel uitstappers die naar de bedrijventerreinen in Veenendaal Noord en het westen van Ede reizen (per fiets of bus is dat het snelst). Die uitstappers maken vervolgens weer plek voor de instappers op De Klomp dus da's eigenlijk juist best optimaal.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: do 09 aug 2018, 13:37
door reisthijs
Western Soldier schreef:Niet als je de reizigers uit Driebergen-Zeist ook al in 2 sprinters moet vervoeren. Dat is richting Arnhem echt te weinig.
Dus daarom wil je een sneltrein in De Klomp laten stoppen? Als je meer ruimte zoekt voor reizigers uit Driebergen is het misschien een idee om dáár de sneltrein te laten stoppen...
Western Soldier schreef:Naar Arnhem is het overige deel en aangezien Driebergen 9000 reizigers heeft, zal het nooit echt weinig kunnen zijn.
Aangezien het grootste deel naar Utrecht reist zal het nooit echt veel kunnen zijn.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: do 09 aug 2018, 16:46
door SuperGhost
Western Soldier schreef:Maar als dat dus zodanig sneller is, dan is de sneltrein toch een prima middel om te bieden? De reistijd ten opzichte van de huidige intercity wordt naar Utrecht dan 2 minuten langzamer en de reistijd naar Arnhem blijft gelijk.
Daarom stelde ik juist voor om de sprinter Utrecht-Rhenen te vervangen door een sneltrein, dan zijn ze nog veel sneller af en zijn reizigers uit Utrecht<->Ede/Arnhem/Nijmegen ook nog sneller.
Western Soldier schreef:Niet als je de reizigers uit Driebergen-Zeist ook al in 2 sprinters moet vervoeren. Dat is richting Arnhem echt te weinig. Ik reis veel langs De Klomp en er staan zeker richting Arnhem altijd behoorlijk wat mensen te wachten.
Een stop in Driebergen vind ik meer voor te zeggen dan voor De Klomp (vooral als elke IC dan een aansluitende snelbus ri. Uithof zou hebben), maar vergeet niet dat de meeste reizigers van/naar Driebergen naar Utrecht reizen en die straks 6 sprinters per uur hebben. En veel van de reizigers Arnhem<->Driebergen reizen vanwege de verbinding naar de Uithof en als de IC daar niet meer stopt zal die stroom verplaatsen via Utrecht Centraal en de Uithoflijn. Het overgebleven deel van de reizigers (mensen uit Driebergen en Zeist zelf die naar Arnhem/Nijmegen willen) lijken me niet te groot voor 2 sprinters per uur. Het argument voor een IC-stop in Driebergen lijkt me daarom vooral of je Utrecht Centraal wilt ontlasten en de verbinding Oost-Nederland<->Uithof naar Driebergen wilt verplaatsen. Maar als je daar voor kiest, lijkt me dat je dan het beste alle IC's daar te laten stoppen.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: do 09 aug 2018, 18:20
door Yanaike
SuperGhost schreef:Daarom stelde ik juist voor om de sprinter Utrecht-Rhenen te vervangen door een sneltrein, dan zijn ze nog veel sneller af en zijn reizigers uit Utrecht<->Ede/Arnhem/Nijmegen ook nog sneller.
Interessant! Hoe zou je dat willen aanpakken? Zou je deze sneltrein nog laten stoppen op Driebergen-Zeist? En op Utrecht Vaartsche Rijn? En op Veenendaal West? En houd je de spitssprinter naar Veenendaal Centrum intact als de stoptrein-verbinding?

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: vr 10 aug 2018, 01:16
door SuperGhost
Mijn eerste idee was een intercity Utrecht Centraal - Veenendaal Centrum - Rhenen, dus zonder stop op Driebergen. Daarnaast rijdt er dan nog een sprinter tot Veenendaal Centrum, die daar dan een goede overstap heeft op de intercity/sneltrein naar Rhenen. Naar Driebergen (vanuit Rhenen) stap je dan kort over op Veenendaal Centrum.

Ik dacht niet aan een stop op Driebergen, aangezien dat voor Driebergen alleen ri. Utrecht nuttig is, maar daar moeten al 6 sprinters p/u gaan rijden. Dat lijkt me meer dan voldoende en met slechts 2 tussenstops is er ook weinig reistijdverschil.

De intercity uit Rhenen heeft al een groter verschil, omdat dan 5 stations worden overgeslagen (Veenendaal West, Maarn, Driebergen-Zeist, Bunnik en Utrecht Vaartsche Rijn) én omdat de sprinters in Driebergen dus 4-5 minuten zullen halteren om ingehaald te worden door de intercity's uit Arnhem. Dan wordt een reis Veenendaal Centrum<->Utrecht dus al snel een kwartier sneller als straks met alleen sprinters tijdens ETMET.

De intercity uit Rhenen zou ik dan in Utrecht doorkoppelen richting Leiden Centraal, Den Haag Centraal of Rotterdam Centraal (net wat het beste uitkomt qua tijden) om ook keringen in Utrecht uit te kunnen sparen.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: vr 10 aug 2018, 09:28
door Western Soldier
Op zich ook geen gekke ideeën, maar waar wil je de intercity dan laten stoppen en wat doe je met Maarn?

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: vr 10 aug 2018, 10:35
door reisthijs
SuperGhost schreef:De intercity uit Rhenen heeft al een groter verschil, omdat dan 5 stations worden overgeslagen (Veenendaal West, Maarn, Driebergen-Zeist, Bunnik en Utrecht Vaartsche Rijn) én omdat de sprinters in Driebergen dus 4-5 minuten zullen halteren om ingehaald te worden door de intercity's uit Arnhem.
Als je 6 sprinters tussen Driebergen en Utrecht wil laten rijden, die allemaal ingehaald worden door een intercity uit Arnhem, past daar geen IC uit Rhenen meer tussen.
Als je die toch wil laten rijden zal je een deel van ETMET moeten schrappen. Bijvoorbeeld minder sprinters in ruil voor een IC-stop in Driebergen.

Of het spoor tussen Vaartsche Rijn en De Haar verdubbelen. Dan is er geen lange stop voor de sprinters meer nodig (en wordt de tijdwinst die een IC zou bieden weer kleiner).

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: vr 10 aug 2018, 11:16
door Z2N
Spoorverdubbeling tussen Vaartsche Rijn en Driebergen zou al een goede eerste stap zijn, maar jammer genoeg is daar bij de verbouwing van Bunnik geen rekening mee gehouden.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: vr 10 aug 2018, 16:29
door SuperGhost
reisthijs schreef:
SuperGhost schreef:De intercity uit Rhenen heeft al een groter verschil, omdat dan 5 stations worden overgeslagen (Veenendaal West, Maarn, Driebergen-Zeist, Bunnik en Utrecht Vaartsche Rijn) én omdat de sprinters in Driebergen dus 4-5 minuten zullen halteren om ingehaald te worden door de intercity's uit Arnhem.
Als je 6 sprinters tussen Driebergen en Utrecht wil laten rijden, die allemaal ingehaald worden door een intercity uit Arnhem, past daar geen IC uit Rhenen meer tussen.
Jawel, want slechts 4 van de 6 sprinters moet worden ingehaald, want de andere 2 eindigen bij Driebergen Zeist.
Op de tijden van de in Driebergen kerende sprinters komt er dus geen sprinter vanuit de richting Maarn. In die ruimte past dan de intercity uit Rhenen. Die intercity rijdt (vanaf Rhenen gezien) dus vlak voor een IC uit Arnhem uit, waar anders een sprinter had gereden. In de ETMET-plannen rijden (in de spits) immers alle 6 sprinters door naar Maarn (of 4 naar Veenendaal en 2 naar Ede of 3 om 3).

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: vr 10 aug 2018, 22:05
door JothamvW
Hoe wil je met ETMET-Sprinters keren op Driebergen-Zeist dan, zeker in combinatie met ETMET-IC's en een IC uit Rhenen?

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: za 11 aug 2018, 19:49
door playertwo
Driebergen Zeist krijgt 4 sporen en volgens het topic dat Utrecht een tweede IC-station wil ook een keerspoor aan de oostkant. De kopmakende sprinter heeft daarmee voldoende tijd om zowel de IC naar Arnhem vv en Rhenen vv te laten passeren.

In de spits zal dat inhouden een langere stilstand langs het perron. IC naar Rhenen vv kan daarnaast op blokafstand van de IC naar Arnhem vv. Is de Arnhem IC te laat dan zal die op blokafstand er achteraan moeten

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: zo 12 aug 2018, 15:31
door SuperGhost
In tijden (fictief) zou het er dan ongeveer zo uit komen te zien:

.00 doorkomst IC Rhenen -> Utrecht
.03 doorkomst IC Arnhem -> Utrecht
.05 vertrek sprinter ri. Breukelen (komende vanaf het keerspoor in Driebergen)

.11 aankomst sprinter Veenendaal Centrum -> Breukelen
.13 doorkomst IC Arnhem -> Utrecht
.15 vertrek sprinter ri. Breukelen

.21 aankomst sprinter Ede-Wageningen -> Breukelen
.23 doorkomst IC Arnhem -> Utrecht
.25 vertrek sprinter ri. Breukelen

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: wo 22 aug 2018, 19:45
door Western Soldier
Ik heb nog even nagedacht over jouw voorstellen. Een sneltrein vanuit Rhenen is op zich een goed idee, maar die moet dan wel stoppen te Veenendaal Centrum en Driebergen-Zeist. Daarmee zorg je ervoor dat je de belangrijkste stations op het traject aandoet. Vanuit Rhenen en Veenendaal zelf zijn er denk ik te weinig reizigers om een hele sneltrein of intercity te verantwoorden. Met Driebergen-Zeist krijgt de verbinding toch iets meer bestaansrecht.

Wat echter wel zo is, is dat een sneltrein dan niet heel erg goed gevuld is. In Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist stappen redelijk wat reizigers in, maar dat is niet genoeg om een trein goed gevuld te krijgen. Een sneltrein vanuit Rhenen zou dus niet hoeven rijden met een lange trein, hooguit met een ICM-6 in de spits en ICM-4 daar buiten. Het hele punt is echter dat je daarmee veel meer tijd kwijt bent dan met enkel te stoppen op Veenendaal-De Klomp op de lijn uit Arnhem. Bovendien hoef je daar geen hele trein voor te laten rijden en hoef je enkel de trein die er rijdt iets meer capaciteit te geven.

Verder vond ik de gebeurtenissen gisteren heel erg interessant. Je zag wat er gebeurde toen het treinnetwerk rond Amsterdam uitviel. Er ontstonden gelijk files rond Schiphol. Dit betekent dus dat een goede OV-verbinding invloed heeft op het verkeer. Rond Zwolle bijvoorbeeld staan er regelmatig files. Door de intercity richting Deventer te versnellen biedt je mensen een beter OV-product aan ten opzichte van de auto, waardoor het aantal mensen dat voor de trein kiest toeneemt. Gisteren was namelijk heel duidelijk te zien, dat het autoverkeer razendsnel toeneemt als de treinen even niet rijden.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: do 23 aug 2018, 07:07
door SLToilet
Vaak wordt gebezigd dat een trein helemaal geen effect zou sorteren tegenover de auto, maar de trein biedt ruim voldoende capaciteit om de scherpe kantjes van het verkeersaanbod te halen en is hét alternatief bij (extreme) overbelasting van de weg, zelfs als de trein zelf overbelast raakt. Als de trein 11 of 12% van het aantal automobilisten opvangt betekent dat het verschil tussen rustig doorrijden (intensiteits-/capaciteitsverhouding 0,85) of compleet in de ellende belanden (0,95). Let wel dat het hier dus moet gaan om nieuw verkeer (dat dus normaal gesproken niet onderweg praktisch met de auto langs het station gaat om iemand op te halen) en per enkele reiziger een andere auto, anders is het effect op de snelweg kleiner. Al denk ik dat in dit voorbeeld zelfs vijf procentpunt extra verkeer al ellende doet uitbreken.

Overigens verandert dit niet of nauwelijks als de weg wordt verbreed terwijl het al 2*3 rijstroken of breder is: dat trekt alleen maar meer nieuwe automobilisten aan.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: zo 26 aug 2018, 22:43
door Western Soldier
Nou ja, ook niet zo heel gek. Een VIRM-6 heeft voor ongeveer 600 reizigers een zitplek en een VIRM-12 heeft dus 1200 stoelen. Een DDZ heeft iets minder capaciteit, maar niet significant. Over een rijstrook kunnen ongeveer 1800 auto's per uur rijden uitgaande van 2 seconden wat er tussen auto's zit. Voor 2 volle VIRM-12 treinen heb je maar 2 sporen nodig en je kunt er al 2400 reizigers mee vervoeren. Natuurlijk kun je ook carpoolen met de auto en dus 4 personen vervoeren, maar het overgrote deel van de auto's wordt door slechts één persoon gebruikt. Als je het goed doet kan je voor minder infrastructuur meer mensen per uur langs een bepaald punt op de route brengen.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: ma 03 sep 2018, 20:44
door Western Soldier
Sinds vorige week reis ik dagelijks naar Amsterdam voor mijn nieuwe studie en ik spreek daar met medestudenten. Uit gesprekken met deze medestudenten komt naar voren dat de sprinters vanuit Muiderpoort naar Almere/Hilversum stampvol zitten met mensen die vanaf HvA/UvA komen. Bijna al deze studenten reizen naar Weesp of verder, aangezien Diemen vanuit HvA/UvA rechtstreeks bereikbaar is met tram/metro. De sprinters raken pas leeg voorbij Almere/Hilversum. Hiervoor is een sneltrein dus ook een goede mogelijkheid om de drukte tegen te gaan.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: ma 03 sep 2018, 20:47
door Yanaike
Oké! ... En nu?

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: ma 03 sep 2018, 20:49
door chemie
Dat heet spits.

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Geplaatst: ma 03 sep 2018, 21:11
door Suus
De sprinter Amsterdam Centraal - Weesp stopt op Science Park, waar de UvA haar betafaculteit heeft ondergebracht. Geen wonder dus dat het druk is, dat is het in lijn 40 vanaf het Amstelstation ook, vandaar dat die een spitslijn 240 heeft gekregen jaren geleden.

Echter, voor die paar uur per dag dat het daar druk is moet je vooral geen sneltrein inleggen, want de reizigers van Assp komen namelijk vanaf alle stations langs de sprinterdienst en niet vanaf een paar.

Oja, en onderschat het vervoer tussen Amsterdam Centraal en Diemen Noord/Centrum per trein niet. Zo’n station komt niet plotseling aan 3500 reizigers.