Ontwerp eigen dienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Ik begrijp maar half wat je zegt. Ik heb het over Eindhoven en jij begint over Den Bosch. Maar als ik het goed begrijp zijn de doorgaande treinen in Eindhoven:

* de IC Maastricht - Amsterdam
* de sneltrein Venlo - Den Haag
* de sprinter Venlo - Den Bosch
* de sneltrein Weert - Eindhoven - sprinter Tilburg Universiteit

Klopt dat?
De doorgaande IC Den Haag - Heerlen is een aantal jaar geleden omgeklapt naar Haarlem - Heerlen omdat de reizigersaantallen op deze relatie groter waren dan op de relatie Den Haag - Heerlen. Voor Venlo kan ik me de cijfers niet meer zo goed herinneren maar volgens mij was daar het aantal reizigers richting Utrecht ook hoger dan richting Tilburg. Opvallend dat je dus juist deze stromen weer laat overstappen in Eindhoven.

En ik ben nog steeds benieuwd hoe de spooropstelling in Eindhoven er dan uit ziet, want ik ben er nog niet van overtuigd dat het mogelijk is een spooropstelling te maken met zoveel cross-platform overstappen en zo veel af te rangeren treinen, zonder grootschalig bij te bouwen in de stationsomgeving. Dat vind ik nogal een dure oplossing voor een extra overstap.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

De doorgaande treinen in Eindhoven zijn:
IC Maastricht - Schiphol Airport
S Maastricht - Tilburg Universiteit als sprinter tussen Eindhoven en Tilburg
S Heerlen - Utrecht Centraal
S Venlo - Den Haag Centraal
SPR Weert - Utrecht Centraal
SPR Venlo - Utrecht Centraal

En internationale treinen.

Overigens ga ik er bij Eindhoven in dit opzicht vanuit dat er uitbreiding van het station plaatsvind met ongelijkvloerse kruisingen richting Venlo en ook naar het opstelterrein.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Dus je gaat veel geld in Eindhoven investeren omdat je geen doorgaande verbindingen (die reizigers altijd liever hebben dan een met overstap, zeker bij een gelijke reistijd) wil aanbieden vanwege de keuze voor de materieelinzet?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

@Wubbo: we hebben het over dezelfde persoon die Utrecht - De Haar wil verdubbelen voor twee extra treinen. De investeringen rondom Eindhoven vind ik dan zo gek nog niet! :lol:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Plus, het is dezelfde persoon die duidelijk niet op de hoogte is van het sporenplan van Eindhoven, anders zou hij het niet hebben over een benodigde ongelijkvloerse kruising naar het opstelterrein. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Nee joh, dat is super handig! Dan kun je tegelijkertijd de IC's die in Eindhoven eindigen op de buitensporen aan laten komen en ongelijkvloers laten kruisen met de SPR op de middensporen die wél helemaal doorrijdt van Utrecht naar Weert/Venlo! :')
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Ah, natuurlijk. Mijn fout. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Jef400 »

Misschien een rare vraag: Maar zou het nut hebben de trein Utrecht-Almere een sneltrein te noemen aangezien hij niet overal stopt?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Ut-Alm is altijd al een buitenbeentje geweest qua benaming. NS heeft tegenwoordig maar twee categorieën, Sprinter en IC, en deze verbinding heeft beide namen gehad. Zelf ben ik er wel voorstander van om terug naar een drietreinensysteem te gaan (een trein die in Bodegraven stopt is de naam IC niet waardig), maar zolang er niet iets radicaal verandert bij de reisinfo zal de naam sneltrein niet terugkeren.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Maar het lijkt me beter dat de trein Utrecht Centraal - Almere Centrum wordt opgewaardeerd tot een volwaardige intercity Utrecht Centraal - Lelystad Centrum (met alleen stops in Hilversum, Almere Centrum en Almere Buiten).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Hainje »

Ja, past alleen niet echt meen ik. Dat is zo een beetje het ding.
🍉
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Met een ongelijkvloerse kruising bij Hilversum zou het mogelijk kunnen zijn. Ik neem het over als serieuze optie.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door MetroRET »

Hainje schreef:Ja, past alleen niet echt meen ik. Dat is zo een beetje het ding.
Met vertrek van :09 in Alm (aankomst is nu :08) zou die met een aankomst van :25 in Lls volgens mij niet iets in de weg kunnen zitten, want hij zit dan de gehele route achter de [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie], die om :20 aankomt in Lls.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Aankomst om .25 in Lelystad kan alleen op spoor 4, wat betekent dat er altijd via Lelystad Opstelterrein gereden moet worden. Dat betekent dat deze uitbreiding minimaal 2 composities kost.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door MetroRET »

Wellicht dan de stop van de [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] verkorten in Lls of die van de [serie=Sprinter|2019|Utrecht Centraal - Almere Centrum4900[/serie] in Alm verlengen, zodat de [serie=Sprinter|2019|Utrecht Centraal - Almere Centrum4900[/serie] op Lls3 binnen kan komen en via het omrijdspoor kan worden behandeld.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Hij kan niet later dan .10 weg uit Almere omdat de [serie=Sprinter|2019|(Lelystad Centrum -) Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Hoofddorp4300[/serie] erachteraan moet. Ik zou hem sowieso graag met een korte kering in Lelystad willen hebben: deze trein moet het niet hebben van overstappers (er zijn geen aankomende treinen die niet ook al aansluiting geven op de NoordOost) maar alleen van de reizigers die al in de trein zitten en nog wat busaansluitingen. De kans is dus heel groot dat de trein rustiger is op het stuk Almere - Lelystad dan op het stuk Utrecht - Almere. Als je dan ook nog 2 setjes materieel extra moet inzetten (in plaats van 1 met een korte kering op Lelystad) wordt het een duur ding.

Inkorten van de stop van de [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] op Lelystad kan maar dat betekent wel dat reizen Lelystad - Zwolle met de sprinter langer worden aangezien die tijd dan in Dronten moet komen te liggen, eerder aankomen in Zwolle kan niet. De vraag wordt dan of het totaalplaatje uiteindelijk meer of minder rijtijd oplevert voor de reizigers.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door MetroRET »

Misschien een idee om de gehele knoop van Weesp weer terug te draaien, zodat ook de [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] weer in de Zwolse knoop terugkeert.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Ik zou die sprinterknoop wel willen behouden, maar zou de sprinters ook op Hilversum willen verknopen met de intercity's. En in Almere de stations ten noorden van Almere Centrum ook verknopen met de intercity op Almere Centrum d.m.v. een zonetrein. Alleen heb je dan volgens mij wel een infra-uitbreiding nodig (volgens mij moet je dan Muiderpoort-Science Park 4-sporig maken?)

In treinseries krijg je dan bijv.:
Almere:
kwartieren 1 & 3:
2x Intercity Den Haag C - Leiden C - Schiphol - A'dam Zuid - Almere Centrum - Lelystad Centrum - Zwolle - ... - Groningen (1x)/Leeuwarden (1x)
2x Sneltrein Amsterdam C - Almere Centrum - ~Parkwijk - ~Buiten - ~Oostvaarders - Lelystad Centrum (rijdt na 20:00 door naar Zwolle)
2x Sprinter ... - Weesp - Almere Centrum (net wat beter uitkomt met de Hilversumse knoop)
kwartieren 2 & 4:
2x Intercity Den Haag C - Leiden C - Schiphol - A'dam Zuid - Almere Centrum - Lelystad Centrum - Dronten - Kampen Zuid - Zwolle (tot 20:00)
2x Sneltrein Amsterdam C - Almere Centrum - ~Parkwijk - ~Buiten - ~Oostvaarders (tot 20:00)
2x Sprinter ... - Weesp - Almere Centrum (net wat beter uitkomt met de Hilversumse knoop, evt. na 20:00 door naar Oostvaarders)

Hilversum:
kwartieren 1 & 3:
2x Intercity Schiphol - Amsterdam Zuid - Duivendrecht - Hilversum - Amersfoort - Amersfoort Schothorst - Amersfoort Vathorst
2x Sprinter Amsterdam Centraal - Weesp - Hilversum - Utrecht Centraal
kwartieren 2 & 4:
2x Intercity Amsterdam Centraal - Hilversum - Baarn - Amersfoort (1x p/2h door naar Berlijn)
2x Sprinter Hoofddorp - Weesp - Hilversum - Utrecht Centraal (tot 20:00)
2x Sprinter Baarn - Utrecht Centraal (aansluitend op de IC van/naar Amsterdam Centraal)

En daar tussendoor dan een intercity Utrecht Centraal - Hilversum - Almere Centrum (- Almere Buiten - Lelystad Centrum)
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door MetroRET »

Waar wil je de [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] dan laten en wat rijdt er tot 20:00u tussen Lls en Zl ?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Ik was er nu vanuit gegaan dat de IC's vanuit Den Haag naar Flevoland gaan en alles vanuit Rotterdam via Haarlem naar Amsterdam (en kunnen dan sneltrein heten i.v.m. de extra stops op Blaak, Schiedam en Laan van NOI), maar uiteraard kun je dat in Leiden blijven alterneren. Het ging me nu vooral over de bediening op de Flevolijn/Gooilijn, niet perse over die rond Leiden. :wink:

's Avonds laat neemt de sneltrein tot Lelystad het stuk Lelystad-Zwolle over (staat er ook achter vermeld). Dit tijdstip kan natuurlijk ook iets later (ik heb er 20:00 neergezet omdat ik niet weet hoe laat die uitdunning in Flevoland nu start, de huidige uitdunningstijd zou je over moeten nemen uiteraard)
Laatst gewijzigd door SuperGhost op vr 22 feb 2019, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

MetroRET schreef:Misschien een idee om de gehele knoop van Weesp weer terug te draaien, zodat ook de [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] weer in de Zwolse knoop terugkeert.
Wat bedoel je met terugdraaien? De overstapknoop laten vervallen of wat anders? Het laten vervallen van de overstapknoop betekent ook dat, als je de sprinters aan alle kanten van Weesp ongeveer in een kwartierdienst wil laten liggen, het alterneren van bestemmingen moet vervallen. Je krijgt dan dus altijd Amsterdam C - Almere Oostvaarders en Hoofddorp - Hilversum (of precies andersom).
SuperGhost schreef:2x Intercity Amsterdam Centraal - Hilversum - Baarn - Amersfoort (1x p/2h door naar Berlijn)
Ik denk niet dat je de handen op elkaar krijgt voor een stop van een internationale trein op Baarn, daarmee wordt die trein niet sneller en dat is juist wel de bedoeling.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat die verbinding op termijn als ICE via Arnhem gaat rijden en de huidige IC-Berlijn weer geïntegreerd gaat worden met de Twentse IC en naar Schiphol gaat als er nieuw materieel is (dat voorgevoel heb ik). Als het materieel is dat je kunt splitsen/combineren, dan hoeft dat niet meer ten koste van de overstaploze verbinding met Enschede te gaan en is het goedkoper.
Tot dan zou je de huidige internationale IC wellicht als extra trein kunnen inleggen op Amsterdam-Amersfoort (als dat passend te krijgen is), waarbij die dan non-stop rijdt (sorry Hilversum!).
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door MetroRET »

SuperGhost schreef:Ik was er nu vanuit gegaan dat de IC's vanuit Den Haag naar Flevoland gaan en alles vanuit Rotterdam via Haarlem naar Amsterdam (en kunnen dan sneltrein heten i.v.m. de extra stops op Blaak, Schiedam en Laan van NOI), maar uiteraard kun je dat in Leiden blijven alterneren. Het ging me nu vooral over de bediening op de Flevolijn/Gooilijn, niet perse over die rond Leiden. :wink:

's Avonds laat neemt de sneltrein tot Lelystad het stuk Lelystad-Zwolle over (staat er ook achter vermeld). Dit tijdstip kan natuurlijk ook iets later (ik heb er 20:00 neergezet omdat ik niet weet hoe laat die uitdunning in Flevoland nu start, de huidige uitdunningstijd zou je over moeten nemen uiteraard)
Het ging mij meer om, wát je laat rijden tussen Lelystad en Zwolle, als de sneltrein tot Lelystad rijdt.
Als je alles uit Rotterdam naar Haarlem wilt, moet er alsnog een extra IC/sneltrein uit Den Haag komen via Schiphol naar ..... om de boel op te vullen tot een kwartierdienst.
Wubbo schreef:
MetroRET schreef:Misschien een idee om de gehele knoop van Weesp weer terug te draaien, zodat ook de [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] weer in de Zwolse knoop terugkeert.
Wat bedoel je met terugdraaien? De overstapknoop laten vervallen of wat anders? Het laten vervallen van de overstapknoop betekent ook dat, als je de sprinters aan alle kanten van Weesp ongeveer in een kwartierdienst wil laten liggen, het alterneren van bestemmingen moet vervallen. Je krijgt dan dus altijd Amsterdam C - Almere Oostvaarders en Hoofddorp - Hilversum (of precies andersom).
Ik bedoel hiermee, dat je de complete knoop op dezelfde tijden "teruglegt" als in 2016. Hiermee verspringen alle sprinters met ongeveer een kwartier (en rijden dus in elkaars paden op de desbetreffende trajecten).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

MetroRET schreef:
SuperGhost schreef:Ik was er nu vanuit gegaan dat de IC's vanuit Den Haag naar Flevoland gaan en alles vanuit Rotterdam via Haarlem naar Amsterdam (en kunnen dan sneltrein heten i.v.m. de extra stops op Blaak, Schiedam en Laan van NOI), maar uiteraard kun je dat in Leiden blijven alterneren. Het ging me nu vooral over de bediening op de Flevolijn/Gooilijn, niet perse over die rond Leiden. :wink:

's Avonds laat neemt de sneltrein tot Lelystad het stuk Lelystad-Zwolle over (staat er ook achter vermeld). Dit tijdstip kan natuurlijk ook iets later (ik heb er 20:00 neergezet omdat ik niet weet hoe laat die uitdunning in Flevoland nu start, de huidige uitdunningstijd zou je over moeten nemen uiteraard)
Het ging mij meer om, wát je laat rijden tussen Lelystad en Zwolle, als de sneltrein tot Lelystad rijdt.
Als je alles uit Rotterdam naar Haarlem wilt, moet er alsnog een extra IC/sneltrein uit Den Haag komen via Schiphol naar ..... om de boel op te vullen tot een kwartierdienst.
Nee hoor, er rijdt immers nu nog een intercity Den Haag - Amsterdam via Haarlem, die wordt dan ingewisseld. :wink:
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door MetroRET »

dus Den Haag - Schiphol - Amsterdam Zuid - Lelystad Centrum ?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten