Ontwerp eigen dienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Berichtdoor Wubbo » za 23 feb 2019, 11:20

MetroRET schreef:Ik bedoel hiermee, dat je de complete knoop op dezelfde tijden "teruglegt" als in 2016. Hiermee verspringen alle sprinters met ongeveer een kwartier (en rijden dus in elkaars paden op de desbetreffende trajecten).
Dat kan op zich nu ook wel (alleen niet voorbij Hilversum omdat goederen dan in de weg zit en de 4900 ook), maar welk probleem lost dat op?

Western Soldier

Berichtdoor Western Soldier » do 05 dec 2019, 09:39

Ik ga hier verder in op de discussie in het topic voor nieuwe stations, om dat topic te ontlasten. Wubbo reageert daar met de opmerking dat er tussen Amersfoort en Utrecht Centraal ook niet meer afgedaan kan worden met 2 intercity's per uur. Dat is correct, maar de vergelijking gaat nogal mank. Tussen Amersfoort en Utrecht Centraal wordt door veel meer plaatsen gebruikt dan alleen Utrecht en Amersfoort. Ook inwoners vanuit de Veluwe, Twente, regio Zwolle, Friesland, Groningen en Drenthe maken gebruik van de treinen tussen Utrecht Centraal en Amersfoort. Dat is veel meer dan de plaatsen Sittard, Maastricht, Heerlen, Roermond en Weert en hun omgevingen. Nogmaals enkel Sittard verliest 2 van de 4 rechtstreekse verbindingen met Eindhoven. Maastricht behoudt 2 intercity's die bovendien sneller zijn. Roermond behoudt 4 intercity's. Naar Weert kunnen eventueel in de spits 2 in Eindhoven eindigende treinen doorgetrokken kunnen worden, zodat Weert ook gewoon 4 intercity's behoudt. Voor stoptreinreizigers maakt het niet veel uit of de intercity's 2 of 4 keer per uur rijden, want de stoptreinen rijden toch maar 2x per uur. Als je ervoor zorgt dat die aansluiting bieden op treinen naar Eindhoven dan maakt het niet uit of het er 2 of 4 zijn. De stoptreinreizigers tussen Maastricht en Sittard kunnen ook in Roermond overstappen aangezien hun stoptrein ook naar Roermond rijdt. Tussen Sittard en Roermond blijft de verbinding 4x per uur.

Nog maar even de voordelen op een rijtje

Voordelen:
-Maastricht (en Sittard) krijgt een rechtstreekse verbinding met Venlo en Nijmegen
-Maastricht en Roermond krijgen een snellere intercityverbinding dan nu, omdat de intercity's vanuit Maastricht niet meer stopt te Sittard en Weert
-De sneltreinen tussen Sittard en Roermond komen echt in een 15/15/15/15 ligging te rijden in plaats van de 10/20/10/20 nu.

Nadelen
-Sittard verliest 2 van de 4 rechtstreekse verbindingen met Eindhoven. De intercity uit Eindhoven naar Maastricht rijdt vlak voor de sneltrein uit Nijmegen naar Maastricht. Dat betekent dat er een korte overstap is te Roermond vanuit de intercity op de sneltrein. Dit betekent dat naast de 2 rechtstreekse verbindingen er nog wel 2 verbindingen met overstap te Roermond mogelijk zijn.

Nogmaals, Sittard gaat er iets op achteruit, maar gezien het feit dat bijna heel Zuid-Limburg een bevolkingsdaling kent kan ik geen logica vinden in de uitspraak dat Sittard 4 rechtstreekse verbindingen met Eindhoven nodig heeft. De enige plaats die een stijging laat zien is Maastricht en dus is het veel logischer dat de extra intercity's zijn gaan rijden omdat Maastricht drukker is geworden, Maastricht is ook de enige stad in de hele provincie Limburg die met 120.000 inwoners er meer dan 100.000 heeft. Maastricht en ook Heerlen en Roermond gaan er niet op achteruit. Voor Weert blijft een pad beschikbaar om in de spits gewoon 4 keer per uur een snelle verbinding met Eindhoven te geven.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.

JordiBrabant

Berichtdoor JordiBrabant » do 05 dec 2019, 10:22

Heb ik hier niet al eerder iets op geantwoord? Maar je vergelijking loopt op een aantal punten mis;
De geografie: Zuid-Limburg ligt in reistijd gemeten dicht bij een zogenaamde mainport, Eindhoven en directe omgeving, dat is voor de 3 noordelijke provincies niet het geval, er zitten dus veel forensen in de trein, die graag frequente verbindingen zien.
Bevolking: Na de sluiting van de Mijnen is er veel meer werkgelegenheid uit Limburg verdwenen dan er voor terugkwam, vooral voor de jongeren is het dus belangrijk dat ze goed in werkgelegenheids- en opleidingscentra, wederom Eindhoven, anders trekken ze weg en komen niet meer terug. Dit zou een betekenen dat Limburg nog meer vergrijst en doodbloedt wat betreft kennis en economie. Het is al zo'n wankel evenwicht in Limburg, dat moet je niet verder verstoren.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.

Western Soldier

Berichtdoor Western Soldier » do 05 dec 2019, 10:37

Maastricht ligt anders nog steeds 61 minuten reizen van Eindhoven af, dus qua reistijd is Zuid-Limburg nauwelijks dichterbij Eindhoven dan Groningen/Leeuwarden bij Zwolle. Groningen/Friesland hebben daarnaast eveneens enorm te kampen met een bevolkingsafname. Dus het is beide hetzelfde. Daarnaast ga je niet in op de voor- en nadelen die ik schets. Alleen Sittard gaat er in rechtstreekse verbindingen op achteruit. In reistijd amper. De reistijd vanuit Maastricht naar Eindhoven wordt 4 minuten korter. Hoewel Nijmegen en Venlo voor Maastricht niet belangrijkste bestemmingen zijn, wil ik die bestemmingen wel toevoegen om op die manier Maastricht meer mogelijkheden te bieden.

JordiBrabant

Berichtdoor JordiBrabant » do 05 dec 2019, 10:58

Ik heb verder niets tegen Zwolle hoor, maar Zwolle is zeker in werkgelegenheid in niets te vergelijken met Eindhoven. Als je vanuit Groningen en Friesland naar een omgeving met eenzelfde werkgelgenheidspotentieel moet, moet je toch echt naar Utrecht of Amsterdam, en dit is vanuit Groningen en Leeuwarden toch echt 2uur, 2x zo ver dus.
Om de Noordelijke provincies te sterken tegen de braindrain moet juist de positie van Groningen verbeterd worden, zonder dat zijn ze ook ten dode opgeschreven. Daarom wordt ook onder andere de sporen naar Groningen verbeterd.
Ook geen misgunst aan het adres van Nijmegen vanuit mij, maar ook met alle potentieel die Nijmegen heeft, ook voor Limburg, kan het nog steeds niet opboksen tegen Eindhoven, daar ligt namelijk nog steeds te ver voor: als je op de Maaslijn al een doorgaande trein kan maken die er 1 uur over doet, is het nog steeds 30 minuten verder dan Eindhoven. Testen voor een trein naar Nijmegen mag dus niet ten koste gaan van de verbinding naar Eindhoven, die mag er alleen bovenop komen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.

Western Soldier

Berichtdoor Western Soldier » do 05 dec 2019, 11:13

Maar Maastricht behoudt een rechtstreekse verbinding met Eindhoven. Alleen Sittard heeft er 2 minder, maar Sittard behoudt de treinen uit Heerlen naar Eindhoven.

Het is dus:
Optie 1: huidige situatie
IC: Maastricht - Sittard - Roermond - Weert - Eindhoven
IC: Heerlen - Sittard - Roermond - Weert - Eindhoven

Optie 2: mijn idee
IC: Maastricht - Roermond - Eindhoven
S: Maastricht - Sittard - Roermond - Venlo - Boxmeer - Nijmegen Heyendaal - Nijmegen
S: Heerlen - Sittard - Roermond - Weert - Eindhoven

Z2N

Berichtdoor Z2N » do 05 dec 2019, 11:16

Overslaan om het overslaan dus. De reistijdwinst van de reizigers naar Maastricht weegt niet op tegen het reistijdverlies van de reizigers naar Sittard-Geleen, dus is het onlogisch om niet met alle treinen in Sittard te stoppen.
Elke dag* met de nieuwste tramlijn van Nederland.

Flickr!

Jef400

Berichtdoor Jef400 » do 05 dec 2019, 11:26

Jordibrabant: Deze discussie is ook al talloze keren gevoerd. Ik ga er niet opnieuw op in.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.

Suus

Berichtdoor Suus » do 05 dec 2019, 15:01

Mijn eerdere bericht was in niet in rijm.
Dus kan ik niet hergebruiken voor deze crime.

Helaas moet ik het dus nu opnieuw verwoorden
Het wordt tijd deze discussie te vermoorden

Wat heeft Sittard misdaan
Dat we er er nu al meer dan honderd berichten op stukslaan

Laat alle treinen er gewoon stoppen
Dan kan iedereen er lekker gaan shoppen
Blijven overstappen er kloppen
En moeten reizigers zich niet overbodig in Roermond in de stoptrein te proppen

Ik ben ook van gaan met de banaan
Maar een stop in Sittard kan ik doorstaan
En dan ga ik nu terug naar mijn schuimspaan

Ik maak namelijk kippensoep
Maar moest toch even reageren op deze troep.
Rame à l'approche

Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Berichtdoor Wubbo » do 05 dec 2019, 18:41

Western Soldier schreef:Ik ga hier verder in op de discussie in het topic voor nieuwe stations, om dat topic te ontlasten. Wubbo reageert daar met de opmerking dat er tussen Amersfoort en Utrecht Centraal ook niet meer afgedaan kan worden met 2 intercity's per uur. Dat is correct, maar de vergelijking gaat nogal mank. Tussen Amersfoort en Utrecht Centraal wordt door veel meer plaatsen gebruikt dan alleen Utrecht en Amersfoort.
Dat zal allemaal best, maar uiteindelijk gaat het volgens mij vooral om hoeveel reizigers er zijn en of je ze comfortabel kan vervoeren. Je insinueert dat de frequentieverhoging in Limburg eigenlijk niet nodig is (want er is geen achterland), een bewering die je volgens mij alleen op basis van reizigersaantallen kan zeggen en niet op basis van de naam van een plaats of waar deze toevallig ligt.

Verder noem je een stapel voordelen die specifiek gelden voor jouw dienstregeling (15/15 ipv 10/20), maar als je echt zou willen kun je ook de huidige treindienst in 15/15 leggen. Het levert alleen een probleem in Eindhoven op, maar dat geldt voor elke 15/15-ligging.

Ik ben niet tegen een doorgaande verbinding Nijmegen - Maastricht maar wel tegen de manier waarop die hier ingepast wordt.

Terug naar “Ideeën OVer OV”