treinenloop rond Roosendaal

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Roeland
Berichten: 802
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor Roeland » Di 17 Jul 2018, 12:06

Een van de nadelen van de drg in Zeeland is, dat de IC van/naar Vlissingen in Roosendaal lang staat te wachten, om aansluiting te geven op de IC van/naar Breda - Zwolle. Die IC staat (op zijn beurt) op Breda ook weer 5 minuten te wachten.
Wanneer die wachttijd in Breda wordt ingekort naar 1 minuut, zou die wachttijd van de Vlissingen-IC in Roosendaal korter kunnen.
Maar dan zit je weer met het probleem van het perrongebruik en de (te korte) keertijd in Roosendaal voor de IC van/naar Breda e.v.

Ik zit me daarom af te vragen: is het een oplossing, dat de IC Zwolle - Roosendaal voortaan kort in Breda halteert, en niet meer in Etten-Leur stopt, en aldus in Roosendaal een omkeertijd van ca. 10 minuten krijgt? Dan kan de IC-Vlissingen in Roosendaal goed aansluiten, maar zonder die lange halteertijd. De reis vanuit Zeeland naar de rest van het land kan hierdoor ca. 5 minuten sneller worden.

Nadeel is dat NS 2x/uur een extra sprinter Breda - Roosendaal moet inleggen, alleen maar om Etten-Leur te bedienen. 4x/uur voor Breda - Roosendaal is (te?) veel, maar het heeft wel als voordelen:
* door de efficiënte kering van de IC Zwolle - Roosendaal kan in die omloop de hele dag een IC worden bespaard (en wellicht weegt het voordeel daarvan wel een beetje op tegen de meerkosten om twee korte sprintertjes op-en-neer te laten pendelen tussen Breda en Roosendaal)
* dat sprintertje biedt reizigers uit Roosendaal in Breda een goede overstap op de IC van/naar Eindhoven

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1535
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor Yanaike » Di 17 Jul 2018, 12:22

Ik weet niet zeker of 1 minuut genoeg haltetijd is voor Breda en of een kering van 6 minuten genoeg is voor een IC met zo'n lang traject. Maar verder dan dat zie ik je plan helemaal zitten!

Die SPR Breda-Roosendaal zou ik dan (indien mogelijk) wel doortrekken en koppelen aan de SPR Tilbrug Universiteit-Weert, om een kering in Breda uit te sparen en om de SPR iets meer waarde te geven dan slechts een pendeltreintje voor Etten-Leur.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 4748
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor ArrivaBas » Di 17 Jul 2018, 18:08

Yanaike schreef:Ik weet niet zeker of 1 minuut genoeg haltetijd is voor Breda en of een kering van 6 minuten genoeg is voor een IC met zo'n lang traject. Maar verder dan dat zie ik je plan helemaal zitten!

Een keertijd van 6 minuten is op zich te permitteren als er tijdens de rit van machinist gewisseld wordt. Volgens mij komt dit in de praktijk ook al voor op de lange trajecten 500, 600, 700, 800, 1700, 1800, 2200, 2400, 2900, 3000, 3500, 3600, 3900 en 4600.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5577
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor Z2N » Di 17 Jul 2018, 18:52

Maar de Brabantroute is er een met een verhoogd risico op vertraging, door het vele goederenverkeer, en de lange kering is een klantvriendelijke methode om die vertraging niet door te laten werken. Bovendien heeft de 3600 al een lange kering in Zwolle, en de trein moet ergens schoongemaakt worden zonder teveel reizigers erin.
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8972
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor Hainje » Di 17 Jul 2018, 21:13

Yanaike schreef:Ik weet niet zeker of 1 minuut genoeg haltetijd is voor Breda en of een kering van 6 minuten genoeg is voor een IC met zo'n lang traject. Maar verder dan dat zie ik je plan helemaal zitten!

Die SPR Breda-Roosendaal zou ik dan (indien mogelijk) wel doortrekken en koppelen aan de SPR Tilbrug Universiteit-Weert, om een kering in Breda uit te sparen en om de SPR iets meer waarde te geven dan slechts een pendeltreintje voor Etten-Leur.

Eén minuut gaat denk ik ook niet genoeg zijn in Breda, twee is toch wel het absolute minimum.

Wel vraag ik mij af hoe je dat met die sprinters tussen Tilburg en Breda wilt gaan doen? Want naar mijn weten past een tweede sprinter er niet tussen vanwege die goederentreinen. Dus dan zou je een sprinter Arnhem - Tilburg Universiteit krijgen en een sprinter Roosendaal - Weert. Dus je komt dan wel in de knoop met de IC 3600 en de sprinter 5200 bij Gilze-Rijen.

Want die brug bij Ravenstein legt de 3600 en de 4400 eigenlijk vrij vast qua pad en zogezegd kun je bij Tilburg ook niet veel schuiven. De remedie zou de 6600 weer aan de sprinter 6900 koppelen zijn, maar dan zit je weer met SLT in Brabant. En dat gaat weer in tegen het huidige beleid qua materieelinzet (SLT vs. FLIRT), in hoeverre wil en kan men dat loslaten om praktische redenen. Óf je laat de 6600 weer kopmaken in Den Bosch en je krijgt twee kerende sprinters op dat station.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
02-12-2018: Trein: 13070,5 km * Bus: 1886,01 km * Metro: 68,02 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

waldo79
Berichten: 4392
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor waldo79 » Di 17 Jul 2018, 21:16

Ik heb geen bezwaar tegen een koppeling tussen 6600 en 6900. Het is het allemaal net niet qua aansluitingen vanuit de sprinters in Den Bosch.
Mij best :)

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1535
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor Yanaike » Di 17 Jul 2018, 22:52

Hainje schreef:Wel vraag ik mij af hoe je dat met die sprinters tussen Tilburg en Breda wilt gaan doen? Want naar mijn weten past een tweede sprinter er niet tussen vanwege die goederentreinen. Dus dan zou je een sprinter Arnhem - Tilburg Universiteit krijgen en een sprinter Roosendaal - Weert. Dus je komt dan wel in de knoop met de IC 3600 en de sprinter 5200 bij Gilze-Rijen.


Volgens mij is het idee dat er veel minder treinen over de Brabantroute gaan rijden zodra de werkzaamheden in het kader van PHS (Vught en nieuwe spoorboog Meteren) en de werkzaamheden rondom Emmerich klaar zijn. Als het zo ver is, lijkt het me niet heel lastig om 4 SPRs te laten rijden tussen Tilburg en Breda.Maar voor de korte termijn is dat idd nog geen oplossing.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8972
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor Hainje » Di 17 Jul 2018, 23:05

Na afronding van die projecten gaat dat inderdaad prima, echter heeft TS het nergens over Emmerich etc. Dus gemakshalve ben ik er vanuit gegaan dat dit idee voor dienstregeling 2020 zou zijn.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
02-12-2018: Trein: 13070,5 km * Bus: 1886,01 km * Metro: 68,02 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

SuperGhost
Berichten: 2654
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor SuperGhost » Wo 18 Jul 2018, 11:14

Z2N schreef:Bovendien heeft de 3600 al een lange kering in Zwolle, en de trein moet ergens schoongemaakt worden zonder teveel reizigers erin.
Ik neem aan dat je hier een korte kering bedoelde? :wink:

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5577
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor Z2N » Wo 18 Jul 2018, 13:38

Ik zet 1 joker in. :mrgreen:
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38081
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor Suus » Wo 18 Jul 2018, 16:28

Mikos heeft alle jokers, er zijn er maar vier in het spel :(

Overigens, volgens mij lijkt mij de bedoeling dat de 3600 uit Zwolle eerder aankomt en later vertrekt in Breda, in plaats van dat aan de kant van Roosendaal het probleem zit.
Rame à l'approche

hidihi
Berichten: 509
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor hidihi » Wo 18 Jul 2018, 20:11

Misschien moeten we niet naar de huidige dienstregeling kijken. De markt verrandert constant en voor het mooie moet er elke 3 tot 5 jaar een complete nieuwe dienstregeling gemaakt worden om het product aan te passen met de vraag(met kleine aanpassingen elk jaar). Nu is de tijd gekomen om de dienstregeling om te gaan gooien. Met alle treinen die uit Roosendaal vertrekken is wel iets mis mee.:

Stopper Roosendaal-Dordrecht moet eigelijk gekoppeld worden met de stopper van/naar den Haag.
Intercity Vlissingen-Amsterdam moet eigelijk tussen Vlissingen en Bergen op Zoom als echte IC rijden
Intercity Roosendaal-Zwolle moet eigelijk alle tussen gelegen stations tussen Deventer-Zwolle overslaan
Naast al deze punten moet de huidige reistijd van Dordrecht naar verschillende Brabantse steden verkort worden. Daarnaast ontstaat er met al die files op de brabantse snelwegen vraag naar een ferquenter spoornetwerk tussen de brabantse steden.

Met al die goederentreinen is het onmogelijk om alles te realiseren, maar als van begin af aan begint dan is er denk ik meer mogelijk

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5577
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor Z2N » Wo 18 Jul 2018, 20:17

Deze discussie gaat nou net over de huidige dienstregelingsopzet, als in enkele jaren de dienstregeling in Brabant anders kan zijn kan dat in Zeeland net zo goed zijn... (A)
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

hidihi
Berichten: 509
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor hidihi » Wo 18 Jul 2018, 21:05

Ik had ook wel door waar de discussie overging. Maar ik vind dat de discussie niet juist gevoerd wordt. De huidige dienstregeling is gewoon niet goed en daarom vind ik dat alles over hoop gegooit moet worden.

SuperGhost
Berichten: 2654
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor SuperGhost » Wo 18 Jul 2018, 21:29

Maar als je toe wilt naar een echte IC en stopper in Zeeland, dan hoef je de dienstregeling rond Roosendaal helemaal niet zo veel te wijzigen. Als je de IC uit Amsterdam gewoon direct doorstuurt als IC met alleen stops in Bergen op Zoom, Goes, Middelburg en Vlissingen, dan kan de IC uit Zwolle (die net ietsjes later Roosendaal binnen komt) direct erna door als stopper naar Vlissingen. Je hebt dan in Roosendaal een korte overstap.

Ik denk alleen dat het volstrekt onrendabel is om dat de hele dag te doen. Maar ik vind wel dat ze dat in de spits zouden mogen doen. Wellicht zou dat ook niet volledig rendabel zijn, maar dat is dan ook de maatschappelijke taak van de NS. Buiten de spitsuren zou dan de IC uit Amsterdam dan alsnog als stopper doorrijden naar Vlissingen (net zoals nu). Dan heb je in ieder geval die lange wachttijd in de spits ook al weggewerkt.

Western Soldier
Berichten: 756
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor Western Soldier » Do 19 Jul 2018, 19:38

Op zich een leuk idee om de IC uit Roosendaal als stopper in te zetten voo (een deel van) de Zeeuwse Lijn. Ik vraag mij af of dat wel wenselijk is. Deze trein is redelijk onbetrouwbaar zolang er zoveel knelpunten zijn op de route tussen Zwolle en Roosendaal. Als je hem als IC inzet daar is het waarschijnlijk eenvoudiger, omdat je dan met de IC een lange kering in Vlissingen kunt realiseren. Als je de stopper in Goes wilt laten keren wordt het al lastig om dat een lange te laten zijn.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

SuperGhost
Berichten: 2654
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor SuperGhost » Do 19 Jul 2018, 20:08

Die IC heeft al een lange halteertijd in Breda, ik denk niet dat hij er veel onbetrouwbaarder van wordt. Zoveel vertragingen ontstaan er geloof ik niet op de Zeeuwse lijn.
Daarnaast vind ik die trein de laatste jaren al veel betrouwbaarder worden, al zal daar de nieuwe infra bij 's-Hertogenbosch natuurlijk ook bij geholpen hebben.

playertwo
Berichten: 1078
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor playertwo » Do 19 Jul 2018, 20:47

Heb al een soortgelijk bericht geplaatst in een ander topic, maar de voorkeur gaat uit naar IC Amsterdam - Vlissingen (vanaf Goes stoptrein). Als ICNG er is, dan zelfs via de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam.
Dit geeft Roosendaal, Zeeland en Dordrecht een snellere verbinding.

Stoptrein kan rijden tussen Goes en Roosendaal en op termijn door naar Eindhoven zodat Etten-Leur kan worden overgeslagen door de 3600 als er extra treinen kunnen gaan rijden tussen Breda en Tilburg. Daarnaast is het goed als er weer een doorgaande stoptrein Den Haag - Roosendaal komt.

Voor de reiziger naar Antwerpen zou het wenselijk zijn een sneltrein aan te bieden in samenspraak met de NMBS. Of dit de IC uit Charleroi is (na infraaanpassing) of een aparte trein zal moeten blijken.

Meer zal je niet kunnen verbeteren verwacht ik.

Western Soldier
Berichten: 756
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor Western Soldier » Do 19 Jul 2018, 23:09

SuperGhost schreef:Die IC heeft al een lange halteertijd in Breda, ik denk niet dat hij er veel onbetrouwbaarder van wordt. Zoveel vertragingen ontstaan er geloof ik niet op de Zeeuwse lijn.
Daarnaast vind ik die trein de laatste jaren al veel betrouwbaarder worden, al zal daar de nieuwe infra bij 's-Hertogenbosch natuurlijk ook bij geholpen hebben.


Hij rijdt inderdaad al een stuk beter, maar hij blijft natuurlijk wel heel krap. Op zich is het idee goed, alleen ik ben bang dat de uitvoering niet werkt doordat de betrouwbaarheid dan weer achteruit gaat. Naar Vlissingen doorrijden om daar lang te keren maakt het al een stuk betrouwbaarder, maar kost wel weer enkele omlopen.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11737
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor Wubbo » Za 21 Jul 2018, 10:55

Het leuke van Roosendaal is dat de dienstregeling daar volledig gedicteerd wordt door de keuze van een overstapknoop in Zwolle. De 3600 zelf zit in die knoop, en de 2200 geeft in Leiden aansluiting op/van de 700 / 1800 die ook weer in die knoop zitten. Je moet het dus hebben van versnellingen onderweg als je de dienstregeling rond Roosendaal wil verbeteren zonder de overstappen van Leiden en Zwolle overhoop te gooien.

Het versnellen van de 3600 rond Breda (waar 5 minuten stationnement inderdaad te veel is maar 1 lijkt mij ook te weinig) lijkt een snelle optie, maar de tijdsligging van de 9200 van/naar Brussel is daar de spelbreker. Je kan geen 3 minuten eerder uit Breda naar Roosendaal omdat je dan bovenop die Benelux komt. Daarmee is er nu geen makkelijke oplossing voor deze (inderdaad niet optimale) situatie in Roosendaal.

Western Soldier
Berichten: 756
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor Western Soldier » Za 21 Jul 2018, 13:36

Is het dan niet gewoon een idee om een intercity uit Tilburg naar Antwerpen te sturen? Dan hoeft de intercity uit Amsterdam ook niet naar Breda toe en daar kop te maken. Dat is hoe dan ook al een omslachtige beweging. Ik weet dat Thalys daar niet blij mee is, maar op deze manier is het wel een stuk logischer. Als het echt een dergelijk probleem is dan stuur je de intercity naar Brussel toch weer bij Roosendaal de grens over. Roosendaal blij, Breda behoudt zijn snelle verbinding met Antwerpen en daarnaast blijven er nog diverse intercity's over die richting Rotterdam Centraal en verder rijden. De Thalys blijft dan de snelle verbinding bieden tussen Rotterdam en Antwerpen, zonder stop in Breda of Roosendaal.

Los daarvan krijgt Roosendaal dan ook meteen zijn verbinding via de HSL met Schiphol en Amsterdam. Betekent wel dat de andere trein via de HSL naar Roosendaal in Roosendaal moet eindigen en dat een intercity uit Breda de Zeeuwse Lijn moet overnemen.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8972
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor Hainje » Za 21 Jul 2018, 14:01

Western Soldier schreef:Is het dan niet gewoon een idee om een intercity uit Tilburg naar Antwerpen te sturen? Dan hoeft de intercity uit Amsterdam ook niet naar Breda toe en daar kop te maken. Dat is hoe dan ook al een omslachtige beweging.

Zoiets gaat er denk ik op termijn ook wel komen hoor, maar daarvoor moet dus eerst het gedoe in Duitsland klaar zijn. Anders is de ruimte er gewoon niet.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
02-12-2018: Trein: 13070,5 km * Bus: 1886,01 km * Metro: 68,02 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Western Soldier
Berichten: 756
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor Western Soldier » Za 21 Jul 2018, 14:25

Ik denk niet zolang de Benelux in Breda blijft stoppen.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8972
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor Hainje » Za 21 Jul 2018, 14:36

De stop van de Benelux in Breda is gewoon een tijdelijk lapmiddel. Ik durf te wedden dat zodra er ruimte komt op het baanvak Tilburg - Breda de Provinicie Noord-Brabant (al dan niet in samenwerking met Antwerpen) druk gaat zetten op Het Rijk. Ver voordat de HSL-Zuid was opgeleverd werd er al gepleit voor een combinatie van pendeltreinen tussen Breda en Antwerpen, de huidige 900 en een doorgaande trein Rotterdam - Antwerpen over de HSL zonder tussenstop. Naar gelang de tijd is Brabant gaan pleiten voor een IC Eindhoven - Antwerpen.

Gezien de frequentie waarin bovenstaande terug komt in de vakliteratuur zie ik het er uiteindelijk echt wel van komen. De maatschappelijke discussie over het klimaat helpt daar uiteraard enorm in mee. De huidige Benelux is een compromisgedrocht, die sneuvelt vroeg of laat en zal uiteindelijk een fatsoenlijke budgetverbinding vormen voor de Thalys tussen Amsterdam en Brussel. Geef het nog een jaar of 10.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
02-12-2018: Trein: 13070,5 km * Bus: 1886,01 km * Metro: 68,02 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11737
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: treinenloop rond Roosendaal

Berichtdoor Wubbo » Za 21 Jul 2018, 15:00

De belangrijkste bestemming voor de Benelux is nu nog Amsterdam. Afbuigen naar een willekeurige andere bestemming zie ik dus niet gebeuren zonder deugdelijke vervanging vanaf Amsterdam.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast