Pagina 1 van 3

treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: di 17 jul 2018, 12:06
door Roeland
Een van de nadelen van de drg in Zeeland is, dat de IC van/naar Vlissingen in Roosendaal lang staat te wachten, om aansluiting te geven op de IC van/naar Breda - Zwolle. Die IC staat (op zijn beurt) op Breda ook weer 5 minuten te wachten.
Wanneer die wachttijd in Breda wordt ingekort naar 1 minuut, zou die wachttijd van de Vlissingen-IC in Roosendaal korter kunnen.
Maar dan zit je weer met het probleem van het perrongebruik en de (te korte) keertijd in Roosendaal voor de IC van/naar Breda e.v.

Ik zit me daarom af te vragen: is het een oplossing, dat de IC Zwolle - Roosendaal voortaan kort in Breda halteert, en niet meer in Etten-Leur stopt, en aldus in Roosendaal een omkeertijd van ca. 10 minuten krijgt? Dan kan de IC-Vlissingen in Roosendaal goed aansluiten, maar zonder die lange halteertijd. De reis vanuit Zeeland naar de rest van het land kan hierdoor ca. 5 minuten sneller worden.

Nadeel is dat NS 2x/uur een extra sprinter Breda - Roosendaal moet inleggen, alleen maar om Etten-Leur te bedienen. 4x/uur voor Breda - Roosendaal is (te?) veel, maar het heeft wel als voordelen:
* door de efficiënte kering van de IC Zwolle - Roosendaal kan in die omloop de hele dag een IC worden bespaard (en wellicht weegt het voordeel daarvan wel een beetje op tegen de meerkosten om twee korte sprintertjes op-en-neer te laten pendelen tussen Breda en Roosendaal)
* dat sprintertje biedt reizigers uit Roosendaal in Breda een goede overstap op de IC van/naar Eindhoven

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: di 17 jul 2018, 12:22
door Yanaike
Ik weet niet zeker of 1 minuut genoeg haltetijd is voor Breda en of een kering van 6 minuten genoeg is voor een IC met zo'n lang traject. Maar verder dan dat zie ik je plan helemaal zitten!

Die SPR Breda-Roosendaal zou ik dan (indien mogelijk) wel doortrekken en koppelen aan de SPR Tilbrug Universiteit-Weert, om een kering in Breda uit te sparen en om de SPR iets meer waarde te geven dan slechts een pendeltreintje voor Etten-Leur.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: di 17 jul 2018, 18:08
door ArrivaBas
Yanaike schreef:Ik weet niet zeker of 1 minuut genoeg haltetijd is voor Breda en of een kering van 6 minuten genoeg is voor een IC met zo'n lang traject. Maar verder dan dat zie ik je plan helemaal zitten!
Een keertijd van 6 minuten is op zich te permitteren als er tijdens de rit van machinist gewisseld wordt. Volgens mij komt dit in de praktijk ook al voor op de lange trajecten [serie=Intercity|2018|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie], [serie=Intercity|2018|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie], [serie=Intercity|2018|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie], [serie=Intercity|2018|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie], [serie=Intercity|2018|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie], [serie=Intercity|2018|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie], [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie], [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie], [serie=Intercity|2018|Maastricht - Utrecht Centraal - Enkhuizen2900[/serie], [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie], [serie=Intercity|2018|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie], [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie], [serie=Intercity|2018|Heerlen - Utrecht Centraal - Enkhuizen3900[/serie] en [serie=Sprinter|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Den Haag Centraal4600[/serie].

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: di 17 jul 2018, 18:52
door Z2N
Maar de Brabantroute is er een met een verhoogd risico op vertraging, door het vele goederenverkeer, en de lange kering is een klantvriendelijke methode om die vertraging niet door te laten werken. Bovendien heeft de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] al een lange kering in Zwolle, en de trein moet ergens schoongemaakt worden zonder teveel reizigers erin.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: di 17 jul 2018, 21:13
door Hainje
Yanaike schreef:Ik weet niet zeker of 1 minuut genoeg haltetijd is voor Breda en of een kering van 6 minuten genoeg is voor een IC met zo'n lang traject. Maar verder dan dat zie ik je plan helemaal zitten!

Die SPR Breda-Roosendaal zou ik dan (indien mogelijk) wel doortrekken en koppelen aan de SPR Tilbrug Universiteit-Weert, om een kering in Breda uit te sparen en om de SPR iets meer waarde te geven dan slechts een pendeltreintje voor Etten-Leur.
Eén minuut gaat denk ik ook niet genoeg zijn in Breda, twee is toch wel het absolute minimum.

Wel vraag ik mij af hoe je dat met die sprinters tussen Tilburg en Breda wilt gaan doen? Want naar mijn weten past een tweede sprinter er niet tussen vanwege die goederentreinen. Dus dan zou je een sprinter Arnhem - Tilburg Universiteit krijgen en een sprinter Roosendaal - Weert. Dus je komt dan wel in de knoop met de IC [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] en de sprinter [serie=Sprinter|2018|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] bij Gilze-Rijen.

Want die brug bij Ravenstein legt de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] en de [serie=Sprinter|2018|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] eigenlijk vrij vast qua pad en zogezegd kun je bij Tilburg ook niet veel schuiven. De remedie zou de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] weer aan de sprinter [serie=Sprinter|2018|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal6900[/serie] koppelen zijn, maar dan zit je weer met SLT in Brabant. En dat gaat weer in tegen het huidige beleid qua materieelinzet (SLT vs. FLIRT), in hoeverre wil en kan men dat loslaten om praktische redenen. Óf je laat de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] weer kopmaken in Den Bosch en je krijgt twee kerende sprinters op dat station.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: di 17 jul 2018, 21:16
door waldo79
Ik heb geen bezwaar tegen een koppeling tussen [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] en [serie=Sprinter|2018|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal6900[/serie]. Het is het allemaal net niet qua aansluitingen vanuit de sprinters in Den Bosch.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: di 17 jul 2018, 22:52
door Yanaike
Hainje schreef:Wel vraag ik mij af hoe je dat met die sprinters tussen Tilburg en Breda wilt gaan doen? Want naar mijn weten past een tweede sprinter er niet tussen vanwege die goederentreinen. Dus dan zou je een sprinter Arnhem - Tilburg Universiteit krijgen en een sprinter Roosendaal - Weert. Dus je komt dan wel in de knoop met de IC [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] en de sprinter [serie=Sprinter|2018|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] bij Gilze-Rijen.
Volgens mij is het idee dat er veel minder treinen over de Brabantroute gaan rijden zodra de werkzaamheden in het kader van PHS (Vught en nieuwe spoorboog Meteren) en de werkzaamheden rondom Emmerich klaar zijn. Als het zo ver is, lijkt het me niet heel lastig om 4 SPRs te laten rijden tussen Tilburg en Breda.Maar voor de korte termijn is dat idd nog geen oplossing.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: di 17 jul 2018, 23:05
door Hainje
Na afronding van die projecten gaat dat inderdaad prima, echter heeft TS het nergens over Emmerich etc. Dus gemakshalve ben ik er vanuit gegaan dat dit idee voor dienstregeling 2020 zou zijn.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: wo 18 jul 2018, 11:14
door SuperGhost
Z2N schreef:Bovendien heeft de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] al een lange kering in Zwolle, en de trein moet ergens schoongemaakt worden zonder teveel reizigers erin.
Ik neem aan dat je hier een korte kering bedoelde? :wink:

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: wo 18 jul 2018, 13:38
door Z2N
Ik zet 1 joker in. :mrgreen:

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: wo 18 jul 2018, 16:28
door Suus
Mikos heeft alle jokers, er zijn er maar vier in het spel :(

Overigens, volgens mij lijkt mij de bedoeling dat de 3600 uit Zwolle eerder aankomt en later vertrekt in Breda, in plaats van dat aan de kant van Roosendaal het probleem zit.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: wo 18 jul 2018, 20:11
door hidihi
Misschien moeten we niet naar de huidige dienstregeling kijken. De markt verrandert constant en voor het mooie moet er elke 3 tot 5 jaar een complete nieuwe dienstregeling gemaakt worden om het product aan te passen met de vraag(met kleine aanpassingen elk jaar). Nu is de tijd gekomen om de dienstregeling om te gaan gooien. Met alle treinen die uit Roosendaal vertrekken is wel iets mis mee.:

Stopper Roosendaal-Dordrecht moet eigelijk gekoppeld worden met de stopper van/naar den Haag.
Intercity Vlissingen-Amsterdam moet eigelijk tussen Vlissingen en Bergen op Zoom als echte IC rijden
Intercity Roosendaal-Zwolle moet eigelijk alle tussen gelegen stations tussen Deventer-Zwolle overslaan
Naast al deze punten moet de huidige reistijd van Dordrecht naar verschillende Brabantse steden verkort worden. Daarnaast ontstaat er met al die files op de brabantse snelwegen vraag naar een ferquenter spoornetwerk tussen de brabantse steden.

Met al die goederentreinen is het onmogelijk om alles te realiseren, maar als van begin af aan begint dan is er denk ik meer mogelijk

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: wo 18 jul 2018, 20:17
door Z2N
Deze discussie gaat nou net over de huidige dienstregelingsopzet, als in enkele jaren de dienstregeling in Brabant anders kan zijn kan dat in Zeeland net zo goed zijn... (A)

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: wo 18 jul 2018, 21:05
door hidihi
Ik had ook wel door waar de discussie overging. Maar ik vind dat de discussie niet juist gevoerd wordt. De huidige dienstregeling is gewoon niet goed en daarom vind ik dat alles over hoop gegooit moet worden.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: wo 18 jul 2018, 21:29
door SuperGhost
Maar als je toe wilt naar een echte IC en stopper in Zeeland, dan hoef je de dienstregeling rond Roosendaal helemaal niet zo veel te wijzigen. Als je de IC uit Amsterdam gewoon direct doorstuurt als IC met alleen stops in Bergen op Zoom, Goes, Middelburg en Vlissingen, dan kan de IC uit Zwolle (die net ietsjes later Roosendaal binnen komt) direct erna door als stopper naar Vlissingen. Je hebt dan in Roosendaal een korte overstap.

Ik denk alleen dat het volstrekt onrendabel is om dat de hele dag te doen. Maar ik vind wel dat ze dat in de spits zouden mogen doen. Wellicht zou dat ook niet volledig rendabel zijn, maar dat is dan ook de maatschappelijke taak van de NS. Buiten de spitsuren zou dan de IC uit Amsterdam dan alsnog als stopper doorrijden naar Vlissingen (net zoals nu). Dan heb je in ieder geval die lange wachttijd in de spits ook al weggewerkt.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: do 19 jul 2018, 19:38
door Western Soldier
Op zich een leuk idee om de IC uit Roosendaal als stopper in te zetten voo (een deel van) de Zeeuwse Lijn. Ik vraag mij af of dat wel wenselijk is. Deze trein is redelijk onbetrouwbaar zolang er zoveel knelpunten zijn op de route tussen Zwolle en Roosendaal. Als je hem als IC inzet daar is het waarschijnlijk eenvoudiger, omdat je dan met de IC een lange kering in Vlissingen kunt realiseren. Als je de stopper in Goes wilt laten keren wordt het al lastig om dat een lange te laten zijn.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: do 19 jul 2018, 20:08
door SuperGhost
Die IC heeft al een lange halteertijd in Breda, ik denk niet dat hij er veel onbetrouwbaarder van wordt. Zoveel vertragingen ontstaan er geloof ik niet op de Zeeuwse lijn.
Daarnaast vind ik die trein de laatste jaren al veel betrouwbaarder worden, al zal daar de nieuwe infra bij 's-Hertogenbosch natuurlijk ook bij geholpen hebben.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: do 19 jul 2018, 20:47
door playertwo
Heb al een soortgelijk bericht geplaatst in een ander topic, maar de voorkeur gaat uit naar IC Amsterdam - Vlissingen (vanaf Goes stoptrein). Als ICNG er is, dan zelfs via de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam.
Dit geeft Roosendaal, Zeeland en Dordrecht een snellere verbinding.

Stoptrein kan rijden tussen Goes en Roosendaal en op termijn door naar Eindhoven zodat Etten-Leur kan worden overgeslagen door de 3600 als er extra treinen kunnen gaan rijden tussen Breda en Tilburg. Daarnaast is het goed als er weer een doorgaande stoptrein Den Haag - Roosendaal komt.

Voor de reiziger naar Antwerpen zou het wenselijk zijn een sneltrein aan te bieden in samenspraak met de NMBS. Of dit de IC uit Charleroi is (na infraaanpassing) of een aparte trein zal moeten blijken.

Meer zal je niet kunnen verbeteren verwacht ik.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: do 19 jul 2018, 23:09
door Western Soldier
SuperGhost schreef:Die IC heeft al een lange halteertijd in Breda, ik denk niet dat hij er veel onbetrouwbaarder van wordt. Zoveel vertragingen ontstaan er geloof ik niet op de Zeeuwse lijn.
Daarnaast vind ik die trein de laatste jaren al veel betrouwbaarder worden, al zal daar de nieuwe infra bij 's-Hertogenbosch natuurlijk ook bij geholpen hebben.
Hij rijdt inderdaad al een stuk beter, maar hij blijft natuurlijk wel heel krap. Op zich is het idee goed, alleen ik ben bang dat de uitvoering niet werkt doordat de betrouwbaarheid dan weer achteruit gaat. Naar Vlissingen doorrijden om daar lang te keren maakt het al een stuk betrouwbaarder, maar kost wel weer enkele omlopen.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: za 21 jul 2018, 10:55
door Wubbo
Het leuke van Roosendaal is dat de dienstregeling daar volledig gedicteerd wordt door de keuze van een overstapknoop in Zwolle. De [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] zelf zit in die knoop, en de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] geeft in Leiden aansluiting op/van de [serie=Intercity|2018|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] / [serie=Intercity|2018|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] die ook weer in die knoop zitten. Je moet het dus hebben van versnellingen onderweg als je de dienstregeling rond Roosendaal wil verbeteren zonder de overstappen van Leiden en Zwolle overhoop te gooien.

Het versnellen van de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] rond Breda (waar 5 minuten stationnement inderdaad te veel is maar 1 lijkt mij ook te weinig) lijkt een snelle optie, maar de tijdsligging van de [serie=Internationale Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] van/naar Brussel is daar de spelbreker. Je kan geen 3 minuten eerder uit Breda naar Roosendaal omdat je dan bovenop die Benelux komt. Daarmee is er nu geen makkelijke oplossing voor deze (inderdaad niet optimale) situatie in Roosendaal.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: za 21 jul 2018, 13:36
door Western Soldier
Is het dan niet gewoon een idee om een intercity uit Tilburg naar Antwerpen te sturen? Dan hoeft de intercity uit Amsterdam ook niet naar Breda toe en daar kop te maken. Dat is hoe dan ook al een omslachtige beweging. Ik weet dat Thalys daar niet blij mee is, maar op deze manier is het wel een stuk logischer. Als het echt een dergelijk probleem is dan stuur je de intercity naar Brussel toch weer bij Roosendaal de grens over. Roosendaal blij, Breda behoudt zijn snelle verbinding met Antwerpen en daarnaast blijven er nog diverse intercity's over die richting Rotterdam Centraal en verder rijden. De Thalys blijft dan de snelle verbinding bieden tussen Rotterdam en Antwerpen, zonder stop in Breda of Roosendaal.

Los daarvan krijgt Roosendaal dan ook meteen zijn verbinding via de HSL met Schiphol en Amsterdam. Betekent wel dat de andere trein via de HSL naar Roosendaal in Roosendaal moet eindigen en dat een intercity uit Breda de Zeeuwse Lijn moet overnemen.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: za 21 jul 2018, 14:01
door Hainje
Western Soldier schreef:Is het dan niet gewoon een idee om een intercity uit Tilburg naar Antwerpen te sturen? Dan hoeft de intercity uit Amsterdam ook niet naar Breda toe en daar kop te maken. Dat is hoe dan ook al een omslachtige beweging.
Zoiets gaat er denk ik op termijn ook wel komen hoor, maar daarvoor moet dus eerst het gedoe in Duitsland klaar zijn. Anders is de ruimte er gewoon niet.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: za 21 jul 2018, 14:25
door Western Soldier
Ik denk niet zolang de Benelux in Breda blijft stoppen.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: za 21 jul 2018, 14:36
door Hainje
De stop van de Benelux in Breda is gewoon een tijdelijk lapmiddel. Ik durf te wedden dat zodra er ruimte komt op het baanvak Tilburg - Breda de Provinicie Noord-Brabant (al dan niet in samenwerking met Antwerpen) druk gaat zetten op Het Rijk. Ver voordat de HSL-Zuid was opgeleverd werd er al gepleit voor een combinatie van pendeltreinen tussen Breda en Antwerpen, de huidige [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] en een doorgaande trein Rotterdam - Antwerpen over de HSL zonder tussenstop. Naar gelang de tijd is Brabant gaan pleiten voor een IC Eindhoven - Antwerpen.

Gezien de frequentie waarin bovenstaande terug komt in de vakliteratuur zie ik het er uiteindelijk echt wel van komen. De maatschappelijke discussie over het klimaat helpt daar uiteraard enorm in mee. De huidige Benelux is een compromisgedrocht, die sneuvelt vroeg of laat en zal uiteindelijk een fatsoenlijke budgetverbinding vormen voor de Thalys tussen Amsterdam en Brussel. Geef het nog een jaar of 10.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: za 21 jul 2018, 15:00
door Wubbo
De belangrijkste bestemming voor de Benelux is nu nog Amsterdam. Afbuigen naar een willekeurige andere bestemming zie ik dus niet gebeuren zonder deugdelijke vervanging vanaf Amsterdam.