Pagina 2 van 3

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: za 21 jul 2018, 15:06
door Hainje
Oh maar de verbinding Antwerpen - Amsterdam blijft dan ook gewoon bestaan. De stop in Breda met de Benelux zie ik wel verdwijnen op termijn, daarvoor in de plaats komt dan dus die IC Antwerpen - Breda - Tilburg - Eindhoven (- en evt. Venlo - Duitsland). Een verbinding die erg gewenst is in Brabant.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: za 21 jul 2018, 19:17
door Western Soldier
Maar via dezelfde route als de Thalys?

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: za 21 jul 2018, 19:21
door Hainje
Wellicht Den Haag - Rotterdam - Antwerpen - Brussel, om niet te veel klandizie van de Thalys af te snoepen kan dat natuurlijk ook, maar verder ja, dezelfde route. Juist in tijden dat vervoersrelaties steeds internationaler worden zal er naar mijn mening altijd vraag blijven naar reguliere treinen zonder reserveringssysteem.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: za 21 jul 2018, 19:34
door SuperGhost
Om eerlijk te zijn zie ik voorlopig de Benelux niet van Breda verdwijnen. Een aparte trein voor Breda-Antwerpen (al dan niet komende vanuit Eindhoven) is onrendabel. Bovendien willen de Belgen dat geloof ik ook niet. Daarnaast heb je voor de snelle verbinding al de Thalys en de Eurostar.

Ik zie eerder de Benelux (met stop op Breda en Noorderkempen) uitgebreid worden naar een halfuursdienst dan dat er een aparte trein (Eindhoven-)Breda-Antwerpen komt. Ik denk dat dat namelijk aantrekkelijker en dus rendabeler is.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: za 21 jul 2018, 19:45
door Hainje
Daarom zei ik ook:
Hainje schreef:Geef het nog een jaar of 10.
En trouwens, die onrendabiliteit durf te betwijfelen. Voor een Brabander is Amsterdam net zo ver weg als Brussel, waarom zou Brabant - Amsterdam wel rendabel zijn en Brabant - Brussel niet? Zeker als die trein na 23u nog richting Brabant vertrekt zie ik daar (met name rond het weekend) zeker wel markt voor. Gezellig dineren in Antwerpen en dan rond 22u richting station togen.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: za 21 jul 2018, 20:02
door Western Soldier
Op zich ben ik het wel met je eens dat dat het meest logische is, de route via Breda van de huidige Beneluxtrein is eigenlijk gewoon bizar en dat alleen vanwege Thalys. Het kost namelijk toch een minuut of 10 om er naartoe te gaan en kop te maken. Dan is het toch rendabeler om een trein er te laten rijden die er toch al langskomt. Maar denk jij dat de Benelux dan wel tussen Rotterdam en Antwerpen zijn huidige route houdt? Of denk je dat de Benelux dan toch weer via Roosendaal gaat rijden?

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: za 21 jul 2018, 20:36
door Suus
Er komt geen Benelux meer via Roosendaal.

De Benelux is nu al bijzonder moeilijk rendabel te krijgen, zonder stop in Brabant is deze treindienst vooralsnog helemaal niet rendabel te krijgen. De stop in Breda zie ik daardoor niet snel verdwijnen.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: za 21 jul 2018, 20:40
door Hainje
Als je een trein zo inplant dat deze 25 andere treinen voor moet laten gaan, ja dan krijg je 'm natuurlijk niet rendabel. Het is ook een kwestie van willen en die wil is de afgelopen 5 jaar toch wel erg ver te zoeken.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: za 21 jul 2018, 22:47
door playertwo
SuperGhost schreef:Om eerlijk te zijn zie ik voorlopig de Benelux niet van Breda verdwijnen. Een aparte trein voor Breda-Antwerpen (al dan niet komende vanuit Eindhoven) is onrendabel. Bovendien willen de Belgen dat geloof ik ook niet. Daarnaast heb je voor de snelle verbinding al de Thalys en de Eurostar.

Ik zie eerder de Benelux (met stop op Breda en Noorderkempen) uitgebreid worden naar een halfuursdienst dan dat er een aparte trein (Eindhoven-)Breda-Antwerpen komt. Ik denk dat dat namelijk aantrekkelijker en dus rendabeler is.
Het zou beter zijn geweest als men in Prinsenbeek 2 perrons langs de HSL had gelegd. Had je toch een stop in Brabant voor de Benelux, maar zonder onnodig kopmaken, tijdverlies en een aanslag op de infracapaciteit. Als een en ander goed wordt geïntegreerd, kan dat met een goede overstap verder richting Eindhoven. Daarvoor wordt het wel noodzakelijk om een ic ook in Prinsenbeek te laten stoppen om die reizigers op te pikken.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: za 21 jul 2018, 22:55
door Suus
Hainje schreef:Als je een trein zo inplant dat deze 25 andere treinen voor moet laten gaan, ja dan krijg je 'm natuurlijk niet rendabel. Het is ook een kwestie van willen en die wil is de afgelopen 5 jaar toch wel erg ver te zoeken.
Op de lange stop in Rotterdam na heeft die trein een heel normaal pad voor de route die wordt gereden. De kering van 8 minuten in Breda is technisch echt het minimale en ook in België wordt er nergens echt lang stilgestaan.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: za 21 jul 2018, 23:36
door JothamvW
Ja, maar zonder stop in Breda kan je dus al minstens 10 minuten winnen, los nog van het stuk tussen Breda en de beide HSL-aansluitingen en de lagere snelheden daar.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 14:47
door ArrivaBas
Het nadeel van Breda-Prinsenbeek is het reizigerspotentieel. Zeker daar naast de A16 is dat veel lager dan bij het centraal station van Breda, maar dit dwaalt enorm af.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 18:51
door Mr-W
playertwo schreef:
SuperGhost schreef:Om eerlijk te zijn zie ik voorlopig de Benelux niet van Breda verdwijnen. Een aparte trein voor Breda-Antwerpen (al dan niet komende vanuit Eindhoven) is onrendabel. Bovendien willen de Belgen dat geloof ik ook niet. Daarnaast heb je voor de snelle verbinding al de Thalys en de Eurostar.

Ik zie eerder de Benelux (met stop op Breda en Noorderkempen) uitgebreid worden naar een halfuursdienst dan dat er een aparte trein (Eindhoven-)Breda-Antwerpen komt. Ik denk dat dat namelijk aantrekkelijker en dus rendabeler is.
Het zou beter zijn geweest als men in Prinsenbeek 2 perrons langs de HSL had gelegd. Had je toch een stop in Brabant voor de Benelux, maar zonder onnodig kopmaken, tijdverlies en een aanslag op de infracapaciteit. Als een en ander goed wordt geïntegreerd, kan dat met een goede overstap verder richting Eindhoven. Daarvoor wordt het wel noodzakelijk om een ic ook in Prinsenbeek te laten stoppen om die reizigers op te pikken.
Men had beter het gehele station van Breda verplaatst richting de HSL en daar een groot knooppunt gerealiseerd.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: zo 22 jul 2018, 18:51
door Chrysa
Als je alle reizigers weg wil jagen moet je dat zeker doen.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: ma 23 jul 2018, 00:14
door SuperGhost
Maar je had het wellicht wel iets westenlijke kunnen leggen, zodat je toch wat tijd bespaart. Je had het nieuwe station dan bijv. ter hoogte van de Lunetstraat kunnen bouwen, daar had het wel prima succesvol kunnen zijn. Dan had je vervolgens ook ter hoogte van de Kapittelweg een station Breda Oost kunnen bouwen.
En natuurlijk de aftakking van de HSL pas bij station Prinsenbeek kunnen doen i.p.v. veel noordelijker.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: ma 23 jul 2018, 02:34
door Z2N
De vraag is natuurlijk: wat levert dat je op? Het aantal reizigers dat last zou hebben van het verdwijnen van het station vlak bij het centrum is namelijk groter dan het aantal mensen dat eventueel baat zou hebben van een stop van een internationale trein langs de HSL bij Breda.

Met het huidige materieel is het lastig om de Benelux uit te breiden of om nieuwe verbindingen te creëren, de materieelinzet met twee peperdure locs is nou eenmaal veel duurder dan met een lichter treinstel. In de nabije toekomst kan het, met nieuw materieel, haalbaar worden om Brabant een eigen verbinding met Antwerpen te geven, via de HSL. Momenteel rijden er 17 bussen per dag van Eindhoven naar Antwerpen, wat aantoont dat er een vraag is. En als de kosten lager zijn, kan die vraag van de weg naar het spoor gebracht worden, en mag Breda blij zijn dat het station midden in de stad staat.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: ma 23 jul 2018, 06:27
door waldo79
Probleem op Eindhoven Antwerpen is dat de trein weinig competitief kan zijn op het aspect reistijd ten opzichte van de bus. Hooguit op comfort en dat is waar de Benelux ook niet in uitblinkt (vooral als de ticketprijs niet te hoog mag zijn).

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: ma 23 jul 2018, 07:22
door Z2N
Dat weinig compititief valt reuze mee, ik kom uit op een reistijd van 1u07 met stop in Ehv, Tb, Bd, Ndkp en Atw, dat haalt geen enkele bus. Tel daarbij het hogere comfort van de trein op, met meer bewegingsvrijheid en een groter toilet. En ook qua prijs valt het mee, NSI verkoopt tot 7 dagen van tevoren kaartjes vanaf 13 euro, de bus kost gemiddeld 10 euro maar gaat minder frequent, en de kaartjes daarvan zijn ritgebonden.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: ma 23 jul 2018, 08:23
door Vinny
Wubbo schreef:De belangrijkste bestemming voor de Benelux is nu nog Amsterdam. Afbuigen naar een willekeurige andere bestemming zie ik dus niet gebeuren zonder deugdelijke vervanging vanaf Amsterdam.
Als het echt heel erg belangrijk is om naar Amsterdam te gaan kun je ook denken aan Antwerpen-Breda-Tilburg-'s Hertogenbosch-Utrecht-Amsterdam. Ik vrees echter dat voor deze route niet makkelijk een lekker tijdpad te vinden valt.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: ma 23 jul 2018, 09:17
door Yanaike
Z2N schreef:Dat weinig compititief valt reuze mee, ik kom uit op een reistijd van 1u07 met stop in Ehv, Tb, Bd, Ndkp en Atw, dat haalt geen enkele bus. Tel daarbij het hogere comfort van de trein op, met meer bewegingsvrijheid en een groter toilet. En ook qua prijs valt het mee, NSI verkoopt tot 7 dagen van tevoren kaartjes vanaf 13 euro, de bus kost gemiddeld 10 euro maar gaat minder frequent, en de kaartjes daarvan zijn ritgebonden.
Ik kom met de trein uit op 1u13 met de door jou aangegeven tussenstops? De bussen rijden Eindhoven-Antwerpen gemiddeld in 1u20, sommige bussen halen de 1u15. Zo groot is het verschil in reistijd dus niet, al heeft de trein natuurlijk wel een paar extra stops onderweg om ook andere reizigers op te pikken dan alleen reizigers uit Eindhoven.

En qua comfort...? Als het 3 euro goedkoper is en net zo snel, zit ik liever in een touringcar dan in een trein. Maar dat is subjectief en zal voor iedereen anders zijn.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: ma 23 jul 2018, 10:01
door Western Soldier
Als ik Amsterdam met de Benelux aan zou willen blijven doen zou ik toch kiezen voor Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam Centraal, Schiphol Airport, Amsterdam en of het dan Zuid of Centraal moet worden dat is voor dit topic niet relevant. Dan kan inderdaad een trein Eindhoven-Breda naar Antwerpen worden gestuurd. Al vind ik het geen gekke gedachte om te kijken naar mogelijkheden om hem naar 's-Hertogenbosch en Utrecht Centraal te sturen in plaats van Eindhoven, al vrees ik meteen dat het onmogelijk is, omdat je zeker vanuit Arnhem/'s-Hertogenbosch geen kerende treinen wilt hebben.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: ma 23 jul 2018, 10:12
door Suus
Waarvoor denk je dat die HSL gebouwd is Western Soldier?

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: ma 23 jul 2018, 12:51
door Western Soldier
Om HSL treinen eroverheen te laten rijden ja. Maar via Breda omreizen is toch eigenlijk gewoon inefficiënt? Waarom zou er tussen Breda en Antwerpen geen trein kunnen rijden die uit Eindhoven komt? Dat is toch veel efficiënter, op die route kom je er toch langs. Uiteraard ben ik het met je eens dat de Benelux beter rechtstreeks tussen Rotterdam en Antwerpen kan rijden, maar dat wil Thalys niet, omdat dan Thalys te weinig sneller is dan de Benelux, waardoor het niet meer loont om voor de duurdere Thalys te kiezen. Om die reden rijdt de Benelux nu om via Breda. Als je toch om moet rijden met de Benelux kan je beter Dordrecht en Roosendaal met de Benelux bedienen en Breda met een trein uit Eindhoven.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: ma 23 jul 2018, 13:18
door Gekko123
Wat Thalys wil boeit NS eigenlijk niet eens zo heel veel. Ze zijn geen aandeelhouder van Thalys. Echter zijn ze ook afhankelijk van de NMBS en die wil juist absoluut niet dat er een goedkopere en frequentere trein met vergelijkbare reistijd Antwerpen - Rotterdam tov van Thalys komt.

Re: treinenloop rond Roosendaal

Geplaatst: ma 23 jul 2018, 13:20
door Z2N
Gelukkig hebben we daar Europese regelgeving voor, internationaal vervoer is ook in België geliberaliseerd.