Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door cassie127 »

Aan de hand van een paar berichten in het Midden-Overijssel maar even dit topic aangemaakt zodat we er hier verder over kunnen discussiëren en onze verwachtingen kunnen delen
DrechtBlub schreef:Ik wil niet luchtfietsen maar ik snap niet waarom ze de 1, 7 en 3 aan de oostkant niet tot één lijn hebben samengevoegd (Ringlijn in 2 richtingen), dan had je voor dezelfde kosten netjes 4*Uur per richting op weekdagen en 2*Uur per richting op andere tijden rijden voor de kosten zoals nu, wat VEEL interessanter is voor reizigers. Ik heb nog een idee voor Zwolle liggen, maar dit is niet echt de plek om dit te delen. Als andere mensen ook interesse hebben kan ik wel een topic maken in ideën over het OV hiervoor.
BrengMe schreef:Als je in Zwolle e.o. woont, snap je dat wel. Lijn 7 is een scholierenlijn, dus die moet je sowieso ongemoeid laten. De lijnen 1 en 3 verschillen sterk in bediening en daar een grote lus van maken is niet te doen. De huidige lijnen zijn direct en als je die gaat combineren, zullen er meer reizigers op achteruit dan vooruit gaan.

Ik ben nu ook bezig met puzzelen aan de stadsdienst van Zwolle, dus van mij mag je wel een draadje openen. Ik heb nu toch een zee aan vrije tijd.
cassie127 schreef:Inderdaad, daarnaast zijn de ritten op lijn 7 gedeeltelijk gecombineerd aan lijn 8 en 9 waardoor er ook geleed materieel op deze lijn rijdt... En dat is niet voor niets zo.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door DrechtBlub »

https://drive.google.com/open?id=16yWPT ... sp=sharing
Dit was mijn idee trouwens waar ik het over had. Berkum niet inbegrepen want die had ik in de streek willen zetten maar zo ver ben ik nooit gekomen.
Ik blub in het Drecht.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door SuperGhost »

Alleen komt het busstation aan de andere kant van het station te liggen :wink:
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door BrengMe »

Wil je de boel ook even toelichten? Een kaart met wat losse lijntjes is namelijk niet bepaald een makkelijke manier om de discussie aan te wakkeren (A)
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door DrechtBlub »

Op aanvraag:

De omlopen staan op het kaartje maar toch, ze gaan als volgt:
(omloop B/C zou je op station op elkaar door kunnen laten rijden om vertragingskans kleiner te maken)
Omloop A (114min) Station > 1 Ittersumerbroek > 2 Aalanden > 2 Ittersumerbroek > 1 Station
Omloop B (54min) Station > 6 Ziekenhuis Tegen de klok in > 6 Stadshagen > 6 Station
Omloop C (56min) Station > 1 Ziekenhuis met de klok mee > 1 Stadshagen Noord > 1 Station
Omloop D (27min) Station > 7 Westenholte > 7 Station
Overige omlopen 8/9/10/12 blijven zoals ze nu zijn (ik zie geen reden om die te veranderen)

Sidenote: lijnen hebben hier en daar andere nummers als vroeger, hier zit geen reden achter behalve volgorde van maken behalve als ik dat anders noteer.

Lijn 1 Aalenden-Ittersumerbroek
De oude lijn 4, Geen veranderingen in de Frequentie: Ma-Zat 4*Uur, Zon/Avond 2*Uur

Lijn 2 Station-Ittersumerbroek
Het zuidelijk deel van de oude lijn 2, Er veranderd veranderd verder niks. De inkorting tot station is vooral omlooptechnisch, In theorie zou er door gereden kunnen worden als lijn 7 naar Westenholte op de helft van de ritten. Geen veranderingen in de Frequentie: Ma-Zat 4*Uur, Zon/Avond 2*Uur

Lijn 3/6 Stadshagen/Stadshagen Noord-Ziekenhuis
Frequenties: Beide lijnen: 4*Uur Ma-Vr, Zat 4*Uur (2*Uur per richting in oostelijk deel) (met een beetje gepuzzel kan je voor de andere 2*Uur op beide lijnen aan elkaar koppelen ipv. het rondje in het oostelijk deel te rijden), Zon 2*Uur/Avond 2*Uur
Vervangt: Lijn 3 Assendorpdeel, 7, 1, noordelijk deel lijn 2 en verbind het nieuwe deel van Stadshagen aan de noordkant.
Lijn 3 rijd vanaf het nieuwe deel van stadshagen via het westelijk deel richting het station via de route van de oude lijn 1 en rijd daarna een rondje langs de locaties wipstrik, het ziekenhuis, Oosterenk, Pierik en Assendorp on terug te gaan naar het station. (lijn 4 rijd in tegengestelde richting)
Lijn 6 rijd vanaf het oostelijk deel van stadshagen via Holtenbroek (en vervangt daar lijn 2) naar het station en rijd daarna een rondje langs de locaties Assendorp, Pierik, Oosterenk, Het Ziekenhuis en Wipstrik. (Lijn 3 rijd in de tegengestelde richting)
Omdat lijn 6 door gaat rijden naar stadshagen oost, omdat het niet in de rijtijd van lijn 3 past, is een nieuw zeer kort stukje busbaan nodig bij de urksteeg, De route door Holtenbroek wordt hierdoor rechtlijnig in plaats van een rondje en het deels dubbel rijden met lijn 1 (nu lijn 3) verdwijnt. Dit betekend tevens dat haltes gombertstraat (op 100m van halte griegstraat) en Handellaan (op 150m van halte bachplein) vervallen.

Deze ronde route aan de oostkant zorgt voor 8*Uur een bus op weekdagen van/naar het ziekenhuis/oosterenk zoals nu, de 4*Uur per richting verbinding tussen station en wipstrik blijft behouden en de lijn neemt daarmee tevens de verbinding van Assendorp over van de oude lijn 3, waardoor deze dan ook van 2*Uur naar 4*Uur een reismogelijkheid gaat. Op zaterdag blijven er 4 reismogelijkheden per uur van/naar Wipstrik, alleen wel om en om via de andere richting. De ene richting is circa 4 minuten langer dan de andere hier. Assendorp behoud op Zaterdag 2*Uur een bus en Pierik word voor het eerst sinds jaren op zaterdag ook weer bediend. Op zondag en in de avond gaat het aantal reismogelijkheden vanaf het ziekenhuis van 2*Uur naar 4*Uur (en daarmee ook wipstrik om en om in tegen gestelde richting) en Assendorp behoud zijn 2*uur frequentie. Pierik word hierdoor ook voor het eerst sinds jaren op zondag en in de avond weer bediend. De kosten en DRU's zijn virtueel gelijk aan nu, De ritten op lijn 3 vervallen op weekdagen wat scheelt, en in de avond en op zondag worden er verhoudingsgewijs weer meer bussen ingezet.

Lijn 5 Station-Westenholte
Geen veranderingen (Nogsteeds Ma-Zon incl. avond 2*Uur)

Lijn 8/9/10/12
Dienstregeling vergelijkbaar als nu. Ik stel (nog) geen veranderingen voor in de stadsbus.

Berkum
Ik had het idee om iets met de streeklijnen te doen maar zo ver ben ik niet gekomen. De bezetting van/naar Berkum is zeer beperkt. Ik heb vooralsnog geen succesvolle oplossing gevonden, al zou ik in theorie ook willen kijken of het mogelijk is om brinkhoek/bruggenhoek te verbinden met een buslijn. (Weinig inwoners, hoog inkomen.) en zou ik willen kijken of het mogelijk is om Berkum met het ziekenhuis te verbinden, dit lijd mij tot de conclusie dat een buurtbus tussen brinkhoek/bruggenhoek - Berkum - Ziekenhuis wellicht een goede optie kan zijn bovenop een normale lijn door Berkum.

Sidenote: Ik had deze kaart gemaakt voordat ik recent hoorde van de verplaatsing van het busstation.
Ik blub in het Drecht.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door cassie127 »

De verplaatsing van het busstation is echt al jaren bekend (paar jaar na het begin van de grote verbouwing van de tunnel)

Mooie kaart, ik zie hier en daar wat stukjes asfalt die moeten worden aangelegd, alleen zijn 3 stadslijnen naar het ziekenhuis wel veel van het goede aangezien hier ook nog wat streeklijnen langskomen en lijn 8 ook wordt gebruikt door een deel van de reizigers die de huidige lijnen 1 en 7 ook gebruiken.

In Stadshagen zou ik wel proberen om beide lijnen zo dicht mogelijk bij het winkelcentrum te laten komen en de halte thv het zonnehuis niet te laten vervallen aangezien ouderen in Stadshagen nog regelmatig gebruik maken van deze verbinding.
Je zou bijvoorbeeld bij jouw lijn 3 ook richting de oude wetering kunnen rijden (en de gemeente even die betonblokken weg laten halen) en vervolgens links naar het Zonnehuis zodat de halte in één richting bediend blijft. Dan heb je station Stadshagen (als het ooit nog open gaat) direct in twee richtingen bediend. Bij de halte lag eerder ook een keer voorziening.

de huidige lijnen 4 en 5 zou ik inderdaad laten zoals het nu is.

Maar vanwege de bezuinigingen die de provincie nogsteeds aan het doorvoeren is blijven er toch nog een paar vraagstukken
Zoals het industrieterrein de Marslanden waar nu nog de lijnen 161 en 166 de ontsluiting bieden maar er straks niet meer zullen zijn. Hiervoor kun je bijvoorbeeld buurtbus 503 verlengen maar dit betekend of dat deze lijn een extra busje moet krijgen of de frequentie drastisch omlaag gaat. Daarnaast blijft het de vraag of het aanbod dan voldoet aan de vraag.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door Roeland »

DrechtBlub schreef: Berkum
Ik had het idee om iets met de streeklijnen te doen maar zo ver ben ik niet gekomen. De bezetting van/naar Berkum is zeer beperkt. Ik heb vooralsnog geen succesvolle oplossing gevonden, al zou ik in theorie ook willen kijken of het mogelijk is om brinkhoek/bruggenhoek te verbinden met een buslijn. (Weinig inwoners, hoog inkomen.) en zou ik willen kijken of het mogelijk is om Berkum met het ziekenhuis te verbinden, dit lijd mij tot de conclusie dat een buurtbus tussen brinkhoek/bruggenhoek - Berkum - Ziekenhuis wellicht een goede optie kan zijn bovenop een normale lijn door Berkum.
Voor Berkum zou ik zeggen: laat lijn 29 door Berkum rijden. Was volgens mij ooit al een plan dat Syntus (nog?) niet heeft doorgevoerd.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door BrengMe »

DrechtBlub schreef:https://drive.google.com/open?id=16yWPT ... sp=sharing
Dit was mijn idee trouwens waar ik het over had. Berkum niet inbegrepen want die had ik in de streek willen zetten maar zo ver ben ik nooit gekomen.

Goed, ik zal ook maar even een reactie van mijn kant laten horen. Ik vind dat je creatief bezig bent geweest, maar zet bij een aantal ideeën toch mijn vraagtekens...
DrechtBlub schreef:Lijn 3/6 Stadshagen/Stadshagen Noord-Ziekenhuis
...
Zo vraag ik mij af in hoeverre zuidoostelijk Wipstrik blij zal zijn met dit idee. De route via Assendorp zal sowieso meer tijd kosten dan de huidige route. En gezien het aantal reizigers in Assendorp zeer beperkt is zal het aantal reizigers dat er met deze wijziging op vooruit gaat kleiner zijn dan het aantal reizigers dat er op achteruit gaat. Bovendien vraag ik mij af of de voorgestelde route vanuit infrastructureel oogpunt haalbaar is. De Tesselschadestraat is recentelijk namelijk versmald en aangepast tot fietsstraat. Ik vraag mij af of bussen elkaar hier wel kunnen passeren.

Ook raad ik het sterk af om lijn 7 op te heffen. Zoals reeds genoemd in het Midden-Overijssel-topic is dit een scholierenlijn die deels met gelede bussen gereden wordt. Dat geeft wel een indruk van het aantal reizigers op deze lijn.

Het idee om de bus die nu nog in Holtenbroek eindigt door te trekken naar Stadshagen, met een busdoorsteek t.h.v. de Urkersteeg, vind ik goed bedacht. Er moet wat veranderen aan de huidige situatie, want die is zwaar bagger. Maar de routes die jij voorstelt, lossen niet alle problemen op die momenteel in de wijk spelen. Zo krijgt de wijk Breecamp wel de langverwachte busverbinding, maar verliest het Zonnehuis deze juist volledig. Dit terwijl de ouderen die hier wonen juist schreeuwen om een directe busverbinding met het Winkelcentrum in beide richtingen. Aan de routes in Stadshagen zou ik dus nog even blijven puzzelen.
DrechtBlub schreef:Berkum
Ik had het idee om iets met de streeklijnen te doen maar zo ver ben ik niet gekomen. De bezetting van/naar Berkum is zeer beperkt. Ik heb vooralsnog geen succesvolle oplossing gevonden, al zou ik in theorie ook willen kijken of het mogelijk is om brinkhoek/bruggenhoek te verbinden met een buslijn. (Weinig inwoners, hoog inkomen.) en zou ik willen kijken of het mogelijk is om Berkum met het ziekenhuis te verbinden, dit lijd mij tot de conclusie dat een buurtbus tussen brinkhoek/bruggenhoek - Berkum - Ziekenhuis wellicht een goede optie kan zijn bovenop een normale lijn door Berkum.
Berkum zou ik voorlopig nog maar ongemoeid laten. Het is inderdaad niet de drukste lijn, maar deze route is moeilijk op te nemen in de streekdienst. Je kan bijvoorbeeld lijn 29 wel via Berkum laten rijden, maar dan zit je weer met Diezerpoort in je maag. Lijn 29 niet via het ziekenhuis laten rijden is namelijk een no-go. Een (buurt)bus naar Brinkhoek en Bruggenhoek lijkt me niet levensvatbaar, zoals je al zegt zijn daar weinig inwoners, en zijn de inkomens daar hoog. De meeste mensen die daar wonen hebben wel een auto.
cassie127 schreef:Je zou bijvoorbeeld bij jouw lijn 3 ook richting de oude wetering kunnen rijden (en de gemeente even die betonblokken weg laten halen) en vervolgens links naar het Zonnehuis zodat de halte in één richting bediend blijft. Dan heb je station Stadshagen (als het ooit nog open gaat) direct in twee richtingen bediend. Bij de halte lag eerder ook een keer voorziening.
Hoe bedoel je? Ik kan het maar moeilijk voor mij zien...
cassie127 schreef:Maar vanwege de bezuinigingen die de provincie nogsteeds aan het doorvoeren is blijven er toch nog een paar vraagstukken
Zoals het industrieterrein de Marslanden waar nu nog de lijnen 161 en 166 de ontsluiting bieden maar er straks niet meer zullen zijn. Hiervoor kun je bijvoorbeeld buurtbus 503 verlengen maar dit betekend of dat deze lijn een extra busje moet krijgen of de frequentie drastisch omlaag gaat. Daarnaast blijft het de vraag of het aanbod dan voldoet aan de vraag.
Dat is inderdaad een goede vraag. Ik had het idee om lijn 3 van Assendorp via de Marslanden naar Winkelcentrum Zuid te verlengen, maar ik vraag me af of dat wel rendabel is. Lijn 161 is nu al niet de meest frequente lijn en er zijn nu ook niet bepaald veel mensen die opstappen op de Marslanden. Wat dat betreft vind ik jouw idee om lijn 503 door te trekken wat beter.

Op het moment ben ik zelf ook druk bezig met puzzelen aan de stadsdienst Zwolle. Daar zal ik binnenkort ook wel wat van laten zien.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door cassie127 »

BrengMe schreef:
cassie127 schreef:Je zou bijvoorbeeld bij jouw lijn 3 ook richting de oude wetering kunnen rijden (en de gemeente even die betonblokken weg laten halen) en vervolgens links naar het Zonnehuis zodat de halte in één richting bediend blijft. Dan heb je station Stadshagen (als het ooit nog open gaat) direct in twee richtingen bediend. Bij de halte lag eerder ook een keer voorziening.
Hoe bedoel je? Ik kan het maar moeilijk voor mij zien...
Als je op Google Maps even opzoekt waar bushalte Wkc Stadshagen ligt en halte Zonnehuis en dan streetview pakt zie je wat ik bedoel

Met lijn 503 over de Marslanden vraag ik mij uiteindelijk wel af wat dat met de bezetting gaat doen (indien die bus dan ook maar het station gaat).

Maar wat ik zelf in Zwolle op werkdagen nog wel eens mis is een Ringlijn Deltion - Oosterenk en een p+r plek met goede ov-verbindingen
Laatst gewijzigd door cassie127 op do 19 jul 2018, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door BrengMe »

Ehm... nee, dan zie ik niet wat je bedoelt. Maar misschien was ik niet duidelijk genoeg. Hoe wil je over de Oude Wetering rijden en Station Stadshagen in twee richtingen bedienen?

Ik begrijp wel je twijfels omtrent lijn 503. Ik ken de vraag naar OV in De Marslanden in de spits namelijk niet.

Die ringlijn langs Oosterenk en Deltion heeft volgens mij wel korte tijd rond 2005 bestaan. Ik heb namelijk een kaart en dienstregeling van die tijd waarin lijn 7 en 9 in een ring reden. Helaas was dat een dienstregeling later weer teruggedraaid...
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door BrengMe »

Over Stadshagen heb ik een tijdje geleden ook nagedacht. Ik heb namelijk een aantal maanden in Stadshagen gewoond en was nou niet bepaald tevreden met de beschikbare busdiensten. Die lus is namelijk erg lang en als je ergens aan het begin of eind van de lus woont (zoals ik deed) heb je twee keuzes: of neemt de hele lus mee, wat al gauw 10-15 min. kan duren, of je loopt van/naar de halte Belvederelaan, wat ook verraderlijk lang kan duren. En dat is niet het enige probleem.

Begin dit jaar maakte de plaatselijke omroep een reportage over de bus in de wijk. Hieruit kwamen twee grote problemen naar voren:
* Ouderen die in het Zonnehuis wonen, kunnen momenteel alleen rechtstreeks van het Zonnehuis naar het Winkelcentrum reizen. Willen ze terug, dan moeten ze vanaf het Winkelcentrum eerst 500 meter naar de halte Belvederelaan lopen. Dit is voor sommige ouderen, die slecht ter been zijn, niet te doen.
* Bewoners van Milligen en Breecamp moeten een flink stuk lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte. Dit maakt de bus een onaantrekkelijke modaliteit voor bewoners uit deze hoek van Stadshagen.

Om deze problemen op te lossen ben ik tot de volgende route voor lijn 1 gekomen. In plaats van een lus te rijden, zal lijn 1 in beide richtingen langs het Winkelcentrum rijden, over de Pottenbakkerstraat en de Mastenbroekallee naar het Zonnehuis. Vervolgens zal de lijn linksaf slaan en via de Havezathenallee naar de wijk Breecamp rijden, waar de lijn zijn eindpunt krijgt. De route langs de haltes Rozentunnel en Havezathentunnel komt te vervallen. Echter, gezien deze haltes dicht bij het nieuwe station Stadshagen liggen, moet dit geen probleem zijn (als het station open gaat...).

Er zijn voor deze route echter wel een aantal infrastructurele maatregelen nodig. Zo moeten alle haltes in beide richtingen aangelegd worden, omdat veel haltes nu nog maar in een richting bediend worden, tegenover twee richtingen straks. Ook moet er een keermogelijkheid komen in de Breecamp.

Voordelen van deze route zijn:
* Reizigers hoeven niet meer een hele lus door de wijk te maken, maar reizen heen over dezelfde route als terug en kunnen daarom ook bij de zelfde halte instappen als dat ze uitstappen.
* De Breecamp en Milligen krijgen een bus in de wijk, zoals ze dat graag willen.
* Ouderen die in het Zonnehuis wonen, kunnen rechtstreeks naar het Winkelcentrum en terug reizen.

Helaas is dit niet een ideale route en zitten er ook enkele nadelen aan:
* Voor reizigers naar Breecamp wordt dit een lange zit, gezien de route naar het station bijna 30 minuten duurt. Ik vraag me dan ook af of er veel reizigers uit deze hoek zijn die ook daadwerkelijk voor deze bus gaan kiezen, omdat de fiets (of de auto natuurlijk) nog wel eens sneller kan zijn...
* Ook financieel is dit niet ideaal. Deze route is namelijk niet te rijden met het huidige aantal omlopen. Wil je als vervoerder kostenneutraal deze wijziging doorvoeren, dan zul je ergens anders DRU's vandaan moeten halen.

Daarom heb ik ook enige twijfels of deze route wel een goed idee is. Ideeën of opmerkingen zijn dan ook zeer welkom.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door DrechtBlub »

BrengMe schreef: Zo vraag ik mij af in hoeverre zuidoostelijk Wipstrik blij zal zijn met dit idee. De route via Assendorp zal sowieso meer tijd kosten dan de huidige route. En gezien het aantal reizigers in Assendorp zeer beperkt is zal het aantal reizigers dat er met deze wijziging op vooruit gaat kleiner zijn dan het aantal reizigers dat er op achteruit gaat. Bovendien vraag ik mij af of de voorgestelde route vanuit infrastructureel oogpunt haalbaar is. De Tesselschadestraat is recentelijk namelijk versmald en aangepast tot fietsstraat. Ik vraag mij af of bussen elkaar hier wel kunnen passeren.
De bussen rijden nu in één richting over deze straat, kijkend naar het breedte profiel van de straat moet het mogelijk zijn hier te passeren, maar heel veel ruimte is er inderdaad ook niet.
De route langs Assendorp is zo even lang als de route van lijn 1 naar het ziekenhuis, dat past dus prima in de koppelingen aangezien ik die uit de lijn 1 structuur heb gehaald.
In zuidoostelijk wipstrik wonen zeer weinig inwoners die hierdoor slechter af zijn, voor de kleine hoeveelheid die dat is is het 200m extra lopen naar halte Herenweg. Je kan niet altijd iedereen blij maken, en aangezien je hiermee weer grote andere voordelen hebt met de route en tevens dit nogsteeds zeer ruim binnen de loopafstanden richtlijnen ligt lijkt dit me niet echt een super groot probleem, al kan ik me voorstellen dat niet iedereen er blij mee is.
BrengMe schreef: Ook raad ik het sterk af om lijn 7 op te heffen. Zoals reeds genoemd in het Midden-Overijssel-topic is dit een scholierenlijn die deels met gelede bussen gereden wordt. Dat geeft wel een indruk van het aantal reizigers op deze lijn.
Deze lijn heeft al eerder zonder geleed gereden met dezelfde frequentie (4*Uur), hier zijn toen ook geen grote problemen bij ontstaan. Er is met langer materieel gaan reiden zeer frequent omdat lijn 7 druk zou zijn, en waar ik voor lijn 8 en 9 veel klachten terug kan vinden uit die tijd, geld dat voor lijn 7 toch echt niet. Ik zie het niet als onmogelijk dat de drukte een probleem kan zijn, maar ik zie dus ook niet giga veel indicatie voor een drukte probleem persoonlijk.
BrengMe schreef:Het idee om de bus die nu nog in Holtenbroek eindigt door te trekken naar Stadshagen, met een busdoorsteek t.h.v. de Urkersteeg, vind ik goed bedacht. Er moet wat veranderen aan de huidige situatie, want die is zwaar bagger. Maar de routes die jij voorstelt, lossen niet alle problemen op die momenteel in de wijk spelen. Zo krijgt de wijk Breecamp wel de langverwachte busverbinding, maar verliest het Zonnehuis deze juist volledig. Dit terwijl de ouderen die hier wonen juist schreeuwen om een directe busverbinding met het Winkelcentrum in beide richtingen. Aan de routes in Stadshagen zou ik dus nog even blijven puzzelen.
De routes in stadshagen zijn zeer lastig omdat je alles efficient wil bedienen. Bij halte nijenhovenlaan is genoeg plek voor een keerlus. Zowel lijn 3 en lijn 6 zouden in theorie genoeg tijd hebben om zonder de stationswachttijd op te heffen (en als je een dienstschuif doet in het midden van de dag zonder treinaansluiting in gevaar te brengen) er langs te laten rijden, en vervolgens lijn 3 en 6 het rondje in tegengestelde richting laten doen. Dan kan je met lijn 3 van dat verzorgingstehuis naar de halte winkelcentrum en met lijn 6 van halte veldbeemdgras (Aan de noordkant van het WC.) terug naar het verzorgingstehuis.
BrengMe schreef: Berkum zou ik voorlopig nog maar ongemoeid laten. Het is inderdaad niet de drukste lijn, maar deze route is moeilijk op te nemen in de streekdienst. Je kan bijvoorbeeld lijn 29 wel via Berkum laten rijden, maar dan zit je weer met Diezerpoort in je maag. Lijn 29 niet via het ziekenhuis laten rijden is namelijk een no-go. Een (buurt)bus naar Brinkhoek en Bruggenhoek lijkt me niet levensvatbaar, zoals je al zegt zijn daar weinig inwoners, en zijn de inkomens daar hoog. De meeste mensen die daar wonen hebben wel een auto.
Ik denk ook niet dat brinkhoek en bruggenhoek genoeg potentiele reizigers hebben om alleen een buurtbus te kunnen onderhouden, maar met berkum langs het ziekenhuis allicht wel, maar dat zou niet nodig zijn als 29 ook via ziekenhuis gaat rijden, dan heb ik een heel andere suggestie: Simpelweg het deel van lijn 3 tot aan de Casper Fagalstraat vanaf het station een aparte lijn maken, dit stuk is immers 10 minuten lang, Als je 'm 13 minuten lang wil maken per richting (dus 26 van station tot station) kan je 'm eindigen op halte stadion en daar weer overstap bieden op de 29 vanuit berkum, voor reizigers tussen berkum en het centrum. (Zo kan je dus met maar 1 busje de huidige frequentie op diezerpoort oost behouden)
cassie127 schreef:Maar vanwege de bezuinigingen die de provincie nogsteeds aan het doorvoeren is blijven er toch nog een paar vraagstukken
Zoals het industrieterrein de Marslanden waar nu nog de lijnen 161 en 166 de ontsluiting bieden maar er straks niet meer zullen zijn. Hiervoor kun je bijvoorbeeld buurtbus 503 verlengen maar dit betekend of dat deze lijn een extra busje moet krijgen of de frequentie drastisch omlaag gaat. Daarnaast blijft het de vraag of het aanbod dan voldoet aan de vraag.
BrengMe schreef:Dat is inderdaad een goede vraag. Ik had het idee om lijn 3 van Assendorp via de Marslanden naar Winkelcentrum Zuid te verlengen, maar ik vraag me af of dat wel rendabel is. Lijn 161 is nu al niet de meest frequente lijn en er zijn nu ook niet bepaald veel mensen die opstappen op de Marslanden. Wat dat betreft vind ik jouw idee om lijn 503 door te trekken wat beter.
Ik ben het daar helemaal mee eens.
BrengMe schreef:Over Stadshagen heb ik een tijdje geleden ook nagedacht. Ik heb namelijk een aantal maanden in Stadshagen gewoond en was nou niet bepaald tevreden met de beschikbare busdiensten. Die lus is namelijk erg lang en als je ergens aan het begin of eind van de lus woont (zoals ik deed) heb je twee keuzes: of neemt de hele lus mee, wat al gauw 10-15 min. kan duren, of je loopt van/naar de halte Belvederelaan, wat ook verraderlijk lang kan duren. En dat is niet het enige probleem.
Ik los dat probleem in die zin niet echt helemaal op, maar de lus op lijn 1 (en vooral lijn 6) zijn een stuk korter zo. (Al is lijn 1 ongeveer even lang als nu als je die nog naar zonnehuis wil laten rijden volgens mijn eerdere suggestie hier.)
Ik blub in het Drecht.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door Yanaike »

Paar ideetjes voor Stadshagen:

Zou je lijn 1 niet kunnen splitsen in twee lijnen? Samen 4x/uur t/m Winkelcentrum Stadshagen en dan 2x/uur via Mannagras en Zonnehuis naar de Sportlaan en 2x/uur naar Karveelschipperstraat en Goudsmidstraat (of óók via Mannagras, of via Veldbeemgras, of met een kleiner lusje)

Of, misschien dat je lijn 2 op de een of andere manier kunt doortrekken naar Stadshagen en aan lijn 1 kunt koppelen met één grote tweezijdig-bereden lusroute?
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door DrechtBlub »

Ik ga er morgen eventjes naar kijken.
Ik blub in het Drecht.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door cassie127 »

BrengMe schreef:Ehm... nee, dan zie ik niet wat je bedoelt. Maar misschien was ik niet duidelijk genoeg. Hoe wil je over de Oude Wetering rijden en Station Stadshagen in twee richtingen bedienen?

Ik begrijp wel je twijfels omtrent lijn 503. Ik ken de vraag naar OV in De Marslanden in de spits namelijk niet.

Die ringlijn langs Oosterenk en Deltion heeft volgens mij wel korte tijd rond 2005 bestaan. Ik heb namelijk een kaart en dienstregeling van die tijd waarin lijn 7 en 9 in een ring reden. Helaas was dat een dienstregeling later weer teruggedraaid...
Zo:
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding

Samen ziet het er in Stadshagen dan zo uit:
Afbeelding
En wat ik bedoel met de situatie op de oude wetering:
Spoiler: show
Afbeelding
Hier hebben tijdens werkzaamheden in Stadshagen zo'n 6 jaar geleden bussen gereden, maar toen zag de kruising iets verderop er ook nog niet zo uit en zat er nog een bussluis in de weg.

Al zitten wij nu allemaal lusjes in Stadshagen te maken terwijl we het ook kunnen oplossen zoals men in Zwolle zuid gedaan heeft.
Lijn 1 rijdt Station - Deltion - Wkc Stadshagen via Station en Stadshagen Noord
Lijn 2 rijdt Station - Holtenbroek - Middelweg - Wkc Stadshagen via Zonnehuis en een gedeeld traject vanaf daar tot aan het Wkc.
Op deze manier blijft de wijk en het winkelcentrum voor alle bewoners goed bereikbaar zonder overstappen of haltes die maar in één richting bediend worden.
Zelf zou ik dit nog de beste oplossing vinden... Maar of dit nou genoeg bezuinigd voor de provincie vraag ik mij af
Voor de gemeente Zwolle zal het kostenplaatje met deze oplossing ook wel meevallen, ze hoeven hiermee immers minder infrastructuur aan te passen en de bestaande infra voor de bussen blijft gebruikt. Al zal de reistijd door deze routes voor sommigen wel verlengt worden... Met name voor reizigers rondom het winkelcentrum, maar dit kan gereduceerd worden door de bus vanuit het winkelcentrum aan te laten sluiten op de trein naar Zwolle (als het station ooit nog open gaat)
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Daarnaast is het misschien nog interessant om voor lijn 503 te kijken of deze vanaf station Heino nog door kan naar Lemelerveld... Anders staat dat busje zo 30 minuten stil en zouden 2 busjes op die lijn eigenlijk niet uit kunnen.

Als ik op Google Maps kijk komt die route op ongeveer 53 minuten uit als je het met een normale auto zou doen. Laten we er bij de buurtbus vanuit gaan dat deze er ongeveer 5 minuten langer over doet. Totaal 58 minuten dus. Als je dan ipv door de wijk bij het winkelcentrum gelijk weer keert duurt de rit nog 56 minuten, waarmee er op station Heino 4 minuten zou kunnen worden gewacht op de aansluitingen met de trein. Dit betekend wel dat er op de eindpunten na aankomst direct weer vertrokken moet worden.

de route ziet er dan zo uit:
Spoiler: show
Binnen Zwolle (Optie 1): Omdat deze route anders niet mogelijk is in maps is hier de voorkant van het station even als beginpunt
Afbeelding

Binnen Zwolle Optie 2: hierbij is de kans op korte afstandsreizigers (haltes molenweg e.d.) een stuk kleiner, groter deel industrieterrein is bereikbaar, 1 halte vervalt de rest kan verplaatst worden

Tussen Zwolle en Heino volgens de huidige route

Route tussen Heino en Lemelerveld:
Afbeelding
Een andere optie is om niet door te rijden naar Lemelerveld maar in plaats daarvan een heel uitgebreide route te rijden door de Marslanden ipv de route van lijn 161 die slechts een deel van het industrieterrein bediend. Enkele delen van het terrein zijn namelijk 20 minuten lopen vanaf de bestaande bushaltes.

Alleen is het wel van belang dat in Heino de aansluiting op de trein de basis van de dienstregeling wordt, daarnaast krijgt de Marslanden in de avonduren ook een betere bediening per OV aangezien lijn 503 in de winterperiode tot 20:00 uur/21:00 uur rijdt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door DrechtBlub »

cassie127 schreef:
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding

Samen ziet het er in Stadshagen dan zo uit:
Afbeelding
En dat past toch echt niet in de rijtijden die er over is voor lijn 3.
cassie127 schreef: Al zitten wij nu allemaal lusjes in Stadshagen te maken terwijl we het ook kunnen oplossen zoals men in Zwolle zuid gedaan heeft.
Lijn 1 rijdt Station - Deltion - Wkc Stadshagen via Station en Stadshagen Noord
Lijn 2 rijdt Station - Holtenbroek - Middelweg - Wkc Stadshagen via Zonnehuis en een gedeeld traject vanaf daar tot aan het Wkc.
Op deze manier blijft de wijk en het winkelcentrum voor alle bewoners goed bereikbaar zonder overstappen of haltes die maar in één richting bediend worden.
Zelf zou ik dit nog de beste oplossing vinden... Maar of dit nou genoeg bezuinigd voor de provincie vraag ik mij af
Voor de gemeente Zwolle zal het kostenplaatje met deze oplossing ook wel meevallen, ze hoeven hiermee immers minder infrastructuur aan te passen en de bestaande infra voor de bussen blijft gebruikt. Al zal de reistijd door deze routes voor sommigen wel verlengt worden... Met name voor reizigers rondom het winkelcentrum, maar dit kan gereduceerd worden door de bus vanuit het winkelcentrum aan te laten sluiten op de trein naar Zwolle (als het station ooit nog open gaat)
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik snap het idee helemaal, en ik had hier zelf tevens ook al aan gedacht, maar dit is geen oplossing, kost op z'n minst 1 extra bus en daarmee dus op z'n minst bovenop alles nog eens rond de 2000 DRU, maar waarschijnlijk nog wel meer. (Tevens kan je dan geen strakke kwartierloop meer maken aan de oostkant omdat de route op 2 1/4 uitkomt, dus zal je de lijn ook weer moeten knippen en koppelen in de avond en op zondag. Het idee hier was om het vrijwel DRU neutraal te houden aan het eind van de rit.
cassie127 schreef:Daarnaast is het misschien nog interessant om voor lijn 503 te kijken of deze vanaf station Heino nog door kan naar Lemelerveld... Anders staat dat busje zo 30 minuten stil en zouden 2 busjes op die lijn eigenlijk niet uit kunnen.

Als ik op Google Maps kijk komt die route op ongeveer 53 minuten uit als je het met een normale auto zou doen. Laten we er bij de buurtbus vanuit gaan dat deze er ongeveer 5 minuten langer over doet. Totaal 58 minuten dus. Als je dan ipv door de wijk bij het winkelcentrum gelijk weer keert duurt de rit nog 56 minuten, waarmee er op station Heino 4 minuten zou kunnen worden gewacht op de aansluitingen met de trein. Dit betekend wel dat er op de eindpunten na aankomst direct weer vertrokken moet worden.

de route ziet er dan zo uit:
Spoiler: show
Binnen Zwolle (Optie 1): Omdat deze route anders niet mogelijk is in maps is hier de voorkant van het station even als beginpunt
Afbeelding

Binnen Zwolle Optie 2: hierbij is de kans op korte afstandsreizigers (haltes molenweg e.d.) een stuk kleiner, groter deel industrieterrein is bereikbaar, 1 halte vervalt de rest kan verplaatst worden

Tussen Zwolle en Heino volgens de huidige route

Route tussen Heino en Lemelerveld:
Afbeelding
Een andere optie is om niet door te rijden naar Lemelerveld maar in plaats daarvan een heel uitgebreide route te rijden door de Marslanden ipv de route van lijn 161 die slechts een deel van het industrieterrein bediend. Enkele delen van het terrein zijn namelijk 20 minuten lopen vanaf de bestaande bushaltes.

Alleen is het wel van belang dat in Heino de aansluiting op de trein de basis van de dienstregeling wordt, daarnaast krijgt de Marslanden in de avonduren ook een betere bediening per OV aangezien lijn 503 in de winterperiode tot 20:00 uur/21:00 uur rijdt.
Beide opties zien er niet onredelijk uit, maar dan zal je eerst de rijtijden moeten gaan bekijken of dit ook allemaal kan en past. Een extra busje is hoe dan ook nodig, dat is iets waar je niet omheen kunt maar zoals je al zegt: De treinkoppelingen zijn zeer belangrijk
Ik blub in het Drecht.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door cassie127 »

De optie in Stadshagen bespaart misschien weinig drugs maar de opheffingen van de volledige lijn 3, lijn 161 en 166 leveren ook al weer aardig wat op, naast de voorgenomen frequentie verlagingen

Daarnaast heb ik eigenlijk de lijnen uit Stadshagen en Oosterenk op het station laten eindigen zodat je makkelijker van lijn kan wisselen. Over het algemeen blijven er maar vrij weinig mensen in de stadsbussen zitten als deze op het station aankomen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door chemie »

Misschien is dit niet helemaal de juiste plek, maar omdat hier toch gefantaseerd wordt, waarom sluit lijn 3 Berkum - Station zo beroerd aan op de IC knoop? Je ziet de trein richting Amersfoort - Utrecht - Rotterdam net mooi wegrijden :roll:
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door BrengMe »

Kortweg gezegd, omdat de stadsdienst van Zwolle bagger in elkaar zit. Zelf heb ik hier ook last van, lijn 2 naar Holtenbroek rijdt 's avonds en zondag altijd net voor mijn neus weg als ik uit de trein, komt. Ik ben nu dan ook bezig met het maken van een uitgebreide analyse van de stadsdienst en ga op knelpunten die ik daarin vind oplossingen bedenken.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door cassie127 »

Ik denk dat er al verbeteringen plaats kunnen vinden als de lijnen op het station geknipt worden, dan kan je veel flexibeler van lijn veranderen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door Roeland »

Het "probleem" is dat Zwolle een perfecte treinenknoop rond .15 en .45 heeft.
Wanneer een buslijn kwartierdienst rijdt, sluit-ie met .07/.22/.37/.52 goed aan op de treinen.
Bij halfuurdiensten is dat met aankomst rond .07/.37 en vertrek rond .22/.52. Een doorgaande halfuurdienst "over het station heen" kan daardoor maar in één richting goed aansluiten.
Een optie is om op momenten dat er halfuurdiensten rijden, geen doorgaande ritten (over het station heen) meer te bieden. Nadeel hiervan is dat het qua bedrijfsvoering niet efficiënt is, als het materieel en de chauffeurs steeds van .07 tot .20 en van .37 tot .50 verplicht moeten pauzeren.
's Avonds is dit probleem wat minder, omdat de meeste vraag dan is: IC --> wijken, waardoor een bus die rond .22/.52 bij het station langskomt, de meeste reizigers goed bedient.

Een aantal jaren gelden reden de meeste lijnen overdag nog kwartierdiensten, en konden ze mooi rond .07/.22/.37/.52 op het station langskomen. Inmiddels zijn/worden steeds meer Zwolse stadslijnen gedegradeerd tot halfuurdiensten, waardoor dit probleem steeds duidelijker gevoeld wordt.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door BrengMe »

En daarmee slaat Roeland de spijker op zijn kop. Voor goede aansluitingen zouden buslijnen die een halfuursdienst hebben ongeveer een rijtijd van 45 minuten moeten hebben van station tot station. Veel lijnen hebben echter een kortere rijtijd waardoor ze de ene kant op wel een goede aansluiting bieden, maar de andere kant niet.

De lijnen knippen op het station lijkt mij ook wel een goed idee, je schept immers duidelijkheid naar reizigers toe welke lijn naar welke wijk gaat en bovendien vinden de chauffeurspauzes toch op het station plaats, maar dat lost niet veel op. Alleen als er een lang stationnement komt op het station zou dit een oplossing bieden, maar dat kost te veel geld en in een periode waarin alleen maar bezuinigd wordt is dit niet haalbaar...
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door Yanaike »

De meeste treinen vertrekken pas uit Zwolle om :17/:47 en later. Alleen de IC naar Groningen vertrekt al om :15/:45. Bij aankomst precies hetzelfde. De meeste aankomst van de meeste treinen is :12/:42 of zelfs al eerder. Alleen de IC uit Groningen komt pas om :15/:45 aan.

Je zou er dan voor kunnen kiezen, om in de avonduren, de bussen die maar 2x/uur rijden te laten aankomen om :12 en te laten vertrekken om :17. De overstap bus<->trein voldoet dan precies aan de norm van 5 minuten. En de bussen staan dan maar 5 minuten stil op het station (i.p.v. een kwartier). Alleen is er in de avond dan geen aansluiting meer op de IC van/naar Groningen (maar nog wel op de sprinter).
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door diederickx »

Waarom alleen in de avonduren?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Wijzigingen stadsdienst Zwolle (+ Midden-Overijssel) 2019

Bericht door Yanaike »

Omdat (als ik het goed begrijp), de stadsbussen in Zwolle overdag wél 4x/uur rijden, en dan dus gewoon op :07/:22/:37/:52 op de stations kunnen zijn en aan kunnen sluiten op zowel aankomende als vertrekkende treinen zonder een al te lange stilstand op het station?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten