Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Ferdinand
Berichten: 1323
Lid geworden op: Ma 28 Aug 2017, 20:39
Locatie: Zeist
Contact:

Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Berichtdoor Ferdinand » Do 19 Jul 2018, 09:13

Sinds 2017 rijdt er in de zomer een bus tussen het Henschotermeer en station Driebergen-Zeist. Deze bus is nog niet bepaald bekend bij veel strandgangers en mede daarom wordt er nauwelijks gebruik gemaakt van deze lijn. En dat terwijl het Henschotermeer voor veel Zeistenaren een populaire bestemming is.

Op dit moment rijdt bus 382 via Driebergen en Austerlitz naar het Henschotermeer. Langs deze route is nauwelijks bebouwing en Syntus gaat er dus vanuit dat de Zeistenaren met eigen vervoer (of andere bussen) naar station Driebergen-Zeist gaan. Dat betekent dus dat de Zeistenaar altijd moet overstappen op het station. Zeker met al die spullen is dat ontzettend onhandig en ook nog zwaar als je veel spullen meeneemt. Deze situatie moet dus veranderen, het moet gemakkelijker worden voor de Zeistenaren om de bus te pakken naar het Henschotermeer want deze lijn heeft wel degelijk potentie. Er zijn veel mensen die helemaal klaar zijn met het parkeren bij het Henschotermeer. Eerst in de rij staan bij de poort, vervolgens helemaal naar P3/4 rijden om te parkeren. Dan nog een plekje zoeken. Als je dat plekje gevonden hebt mag je een heel parcour gaan lopen aangezien er nog maar 2 (i.p.v. 13) ingangen zijn. Dan komt nog de twijfel of je een dagkaart moet kopen of per uur gaat betalen. Daarvoor moet je weer wachten. Aan het einde van de dag rond 16:00 vertrekt iedereen weer en dan sta je weer in de file. Er zijn weleens momenten geweest waarbij bezoekers er meer dan een uur over hebben gedaan om het terrein te verlaten.

Het plan

De fout die Syntus dus heeft gemaakt is dat ze dachten dat de mensen naar de bus zouden komen. Je moet juist de bus naar de mensen brengen door hem dichter bij de mensen te laten rijden. Vanaf Driebergen-Zeist starten was nooit een goed idee omdat mensen toch geen zin hebben om met de trein of bus naar het strand te gaan (overstappen).
Vanaf het busstation van Zeist vertrekken is een veel beter idee aanngezien je dan midden in Zeist vertrekt waar je al veel potentiële reizigers hebt. Vanaf het busstation verder via de Hogeweg naar het gemeentehuis. Dan de Utrechtseweg volgen tot De Dreef. Langs de Utrechtseweg bereik je al een zeer groot deel van de Zeistenaren. Dan rechtsaf slaan naar De Dreef bij Vollenhove. Wederom zijn hier erg veel potentiële reizigers. Al moet daar wel bij gezegd worden dat de grote allochtone (islamitische) bevolking van Vollenhove niet mag zwemmen zonder bedekking. Een klein deel van deze mensen zal dus gaan zwemmen, maar dat zijn er niet veel. Uiteraard is er ook nog een grote autochtone bevolking aldaar dus die bereik je wel. Vanaf Vollenhove naar de Churchillaan zodat je de Verzetswijk ook bereikt. Van de Dijnselburgerlaan en de Boulevard de Krakelingweg op en dan snel via de N224 naar het Henschotermeer. Bij de halte Woudschoten kunnen mensen die wel vertrokken zijn uit Driebergen en Austerlitz overstappen van de 381 op de 382. Bij het recreatiepark van Austerlitz wordt ook nog gehalteerd en bij het Henschotermeer wordt voortaan niet meer gestopt bij de Heygraeff langs de N224, maar bij de ingang van het meer. Er is namelijk een krappe keermogelijkheid bij de ingang van het meer. De bus zou de meest rechterbaan moeten pakken bij de ingang en daar de mensen in/uit moeten laten stappen. De bus kan dan keren door een lusje te maken over de twee banen naar de slagboom (er is hier al ruimte voor gemaakt voor hulpdiensten). Zo wordt het nog comfortabeler.

Op de kaart zou de route er in Zeist zo uitzien:
Afbeelding
En bij het Henschotermeer:
Afbeelding

Rijtijden

Momenteel rijdt bus 382 vanaf ongeveer 10.00 naar het Henschotermeer. De tijden zouden onveranderd blijven in de nieuwe situatie. In de huidige situatie is het absoluut te gek voor woorden dat deze bus tweemaal per uur rijdt, maar in de nieuwe situatue zou het misschien wel kunnen. Bij de tijden moet er rekening gehouden worden met bus 381 bij de halte Woudschoten zodat daar een goede overstap geboden kan worden. Terug rijdt 382 om 20:09 voor het laatst naar Driebergen-Zeist (hoe kan dit in godsnaam uit nu???). 20 uur is een goede tijd om voor het laatst te keren voor de late vertrekkers. Er moet wel gekeken worden of deze bus rendabel is en er wel genoeg mensen zo laat vertrekken.

Marketing

Er is al veel reclame gemaakt voor deze lijn op de website van Syntus Utrecht en in de bus op de schermen, maar eigenlijk bereik je daarmee niet of nauwelijks de mensen die altijd met de auto naar het Henschotermeer gaan. Bij het Henschotermeer zouden grote spandoeken geplaatst moeten worden met leuzen als: 'Geen gezeur meer met parkeren? Neem bus 382!' of 'Slimmer en goedkoper naar het Henschotermeer? Neem bus 382!' In lokale krantjes moet ook meer worden geadverteerd, zover dat dat nog niet gedaan is.

Prijzen

Een retourtje vanaf het centrum naar het Henschotermeer kost nu nog zonder korting 6,40 euro. Straks moet iedereen 2,95 betalen voor de entree. Om de bus nog aantrekkelijker te maken zou Syntus in samenwerking met het Henschotermeer combikaartjes moeten combineren. Om het makkelijk te houden voor iedereen zou er eenzelfde tarief moeten gemaakt worden voor heel Zeist. 8 euro voor retourtje Zeist + entree lijkt me redelijk. Voor de kiddo's betaal je normaal gesproken een euro voor een retourtje dus 3 euro voor de entree en het retour zou eerlijk zijn. Voor 20 euro zou een familiekaart wel werken. Dat is dan 2 volwassen + maximaal 3 kinderen en dan allemaal retourtje + entree.

Overig

De buschauffeur moet ook reizigers gaan helpen met spullen dragen, als dat nodig is. Een extra service van Syntus zal ik maar zeggen. Ook moet er in de bus een plek komen waar je grote spullen kan neerleggen zoals op de plek voor de rolstoel. Een soort van doos waarin je parasols in kan plaatsen en daarnaast een ruimte gereserveerd voor oversized-spullen.
Er moet gereden worden met de Setra S 415 LE. Niet alleen maar omdat een 15-meter bus ontzettend overdreven is, maar ook omdat de 12-metervariant meer ruimte heeft om spullen neer te zetten. In de 12-meter variant is er namelijk meer ruimte gereserveerd voor de rolstoel (als de plattegronden op internet kloppen)

Met dit plan zou bus 382 een stuk succesvoller zijn dan dat hij nu is!

Laat me weten wat je ervan vindt!
Laatst gewijzigd door Ferdinand op Do 19 Jul 2018, 09:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1533
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Berichtdoor Yanaike » Do 19 Jul 2018, 09:38

Twee vragen:

1. Hoe weet je zo zeker dat er alleen reizigers vanuit Zeist naar Henschotermeer gaan? En niet uit bijvoorbeeld Utrecht of Driebergen?
2. Zou het mogelijk zijn om de route van lijn 381 te integreren in je voorstel? En dus via Austerlitz naar Henschotermeer te rijden?

Gebruikersavatar
Ferdinand
Berichten: 1323
Lid geworden op: Ma 28 Aug 2017, 20:39
Locatie: Zeist
Contact:

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Berichtdoor Ferdinand » Do 19 Jul 2018, 09:46

1. Mijn eerste plan was ook om vanaf Driebergen-Zeist via Zeist naar het Henschotermeer te gaan. Ik bedacht me alleen dat je wel een heel grote debiel moet zijn om vanaf Driebergen-Zeist de bus te pakken naar het Henschotermeer aangezien het heel lang duurt. Er zullen ook mensen vanuit Utrecht komen, maar deze mensen hebben veel meer alternatieven voor water zoals de Kromme Rijn, de Maarsseveense plassen etc. Het Henschotermeer is voor hen nogal ver. De mensen uit Utrecht en Driebergen kunnen bus 381 pakken en overstappen bij Wouschoten. Beetje als doekje voor het bloeden.

2. Bus 381 rijdt na Austerlitz weer verder via de N224 naar Zeist en het Nationaal Militair Museum, dus je moet een hoop veranderen om dat voor mekaar te krijgen.

SuperGhost
Berichten: 2650
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Berichtdoor SuperGhost » Do 19 Jul 2018, 12:43

Oke, ik snap de logica nu even niet meer.

Je wilt de bus in Zeist hebben, omdat je een denkt dat een overstap te onaantrekkelijk is.
Tegelijk argumenteer je dat mensen uit Utrecht en Driebergen wel met de 381 naar Austerlitz kunnen en daar overstappen.

Hoe kun je nou enerzijds zeggen dat een overstap een probleem is, terwijl je tegelijk zegt dat een overstap geen probleem moet zijn.
Daarbij is de overstapverbinding die je in gedachte hebt voor reizigers uit Driebergen en Utrecht (met een buslijn die buiten de spits slechts 1x per uur gaat) natuurlijk veel slechter dan de overstap voor reizigers uit Zeist (verschillende buslijnen, met regelmatig hoge frequenties).

Ik vind je redenering dus erg merkwaardig.

Ik zou dan toch gewoon de huidige route houden en dan vanaf station Driebergen-Zeist verlengen naar Zeist en daar een lusje rijden.
Voor sommige delen van Zeist is dat wellicht iets langzamer (maar juist die delen zouden nog de optie hebben om met de 381 + overstap in Austerlitz af te snijden), maar andere delen weer sneller. Zeker aangezien jij de bus van Zeist-Centrum eerst helemaal via Zeist-Noord laat gaan, wat ook een aardige omweg is.

hidihi
Berichten: 509
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Berichtdoor hidihi » Do 19 Jul 2018, 15:14

Ik had nog nooit van deze plek gehoord. Op de foto's ziet de plas er mooi uit. Ik heb wel veel twijfels of je ooit genoeg reizigers krijgt voor een busdienst die exclusief voor deze plas bedoeld zijn. Er zijn veel zwemplassen in Nederland en nog meer onofficele zwemplassen. Door het grote aanbod kan ik me moelijk voorstellen dat er genoeg publiek naar 1 zwemplas komt om busladingen te vullen. Daarnaast komen er vaak gezinnen naar zwemplassen. Losse kaartjes voor iedereen in de bus kopen tikt vaak behoorlijk aan. Dan is het vaak goedkoper om iedereen in 1 auto te proppen en de parkeer kosten voor lief te nemen. Ik ken het lokale OV niet, maar misschien is er al een bus die in de buurt komt die je met een kleine omweg op zomer dagen bij de plas kunt laten stoppen. Dan beperk je de kosten waardoor zo'n bus een grotere kans van slagen heeft.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13652
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Berichtdoor Meltrain » Do 19 Jul 2018, 15:24

Ik kan ook lijntjes trekken in Paint (A) :
Afbeelding

Met deze route bedient de bus zowel een groot deel van Zeist als station Driebergen-Zeist.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Ferdinand
Berichten: 1323
Lid geworden op: Ma 28 Aug 2017, 20:39
Locatie: Zeist
Contact:

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Berichtdoor Ferdinand » Do 19 Jul 2018, 18:20

@Hidihi Er is geen alternatief natuurwater in de buurt van Zeist. Het Henschotermeer staat er bekend om dat het extreem druk is bij weer zoals nu. Er is geen buslijn die makkelijk verlegd kan worden omdat het nogal afgelegen ligt.

@Meltrain De Pyramide van Austerlitz moet verplicht bediend worden aangezien het een toeristische lijn is. Dan zul je vanaf Drierbergen-Zeist altijd de krappe Traay opmoeten via Austerlitz. Als je zo gaat rijden is het opeens toch niet zo snel meer.
Verder is je route wel sterk moet ik zeggen. Alleen sla je Zeist-West over.
Stuur je route naar Syntus, kijken wat ze ermee gaan doen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30632
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Berichtdoor Daniel » Do 19 Jul 2018, 18:30

Houd er trouwens wel erg in dat de 382 en 383 gekoppeld zijn zodat er nog een enigszins efficiënte exploitatie mogelijk is, dat ga je met tot de ingang van het meer rijden niet redden aangezien het nu juist precies past met rondjes rijden.

Trouwens, vanuit Amersfoort wordt het Henschotermeer ook goed bezocht (aan de hoeveelheid fietsers die kant uit in de zomer te zien). Toch liep ook de 380 vrij slecht en die bediende wel grote bewoonde gebieden in Amersfoort die ook nog een relatief dicht bij het meer liggen (hij ging dwars door Amersfoort-Zuid immers.
Waarom zou door Zeist rijden dan wel een wondermiddel zijn?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Ferdinand
Berichten: 1323
Lid geworden op: Ma 28 Aug 2017, 20:39
Locatie: Zeist
Contact:

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Berichtdoor Ferdinand » Do 19 Jul 2018, 18:49

Daar heb je wel gelijk in ja. 382 en 383 zullen het ook wel niet lang gaan volhouden. Het probleem is ook gewoon dat veel mensen niet van het bestaan van deze bus weten. Er moet echt eens een grote campagne opgezet worden door Syntus en dan niet alleen maar in de bus en op de website, maar ook op spanborden en lokale media! Zelfs op de website van het meer staat niks over deze lijn!

Een klein lusje bij het Henschotermeer moet trouwens toch niet zo'n groot probleem zijn? De bus kan daarna alsnog verder rijden als 382 of 383.

SuperGhost
Berichten: 2650
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Berichtdoor SuperGhost » Do 19 Jul 2018, 19:06

Vraagje: waarom hebben ze er niet gewoon ook op papier één doorgaande lijn van gemaakt? Voor inwoners van Maarsbergen (en Woudenberg) zou dat wellicht de lijn net ietsjes interessanter kunnen maken als er op had gestaan Driebergen-Zeist via Henschotermeer i.p.v. Henschotermeer.

Overigens: waarom bij de rotonde met de Voorstraat bij Woudenberg geen (tijdelijke) halte aanleggen? Dan stopt de bus tenminste ook nog bij de kern van Woudenberg. Dat zou de verbinding wellicht ook net ietsjes interessanter kunnen maken.

De overstap vanuit Amersfoort (pas halverwege Maarn met lijn 82) en Scherpenzeel (eerst naar Woudenberg met lijn 80 en dan met 82 eerst naar halverwege Maarn) zijn ook verre van optimaal. Wellicht is het dan zelfs interessanter (als de 283 niet goed gaat lopen) om hem dan zelfs maar tot Woudenberg te laten rijden en dan naar haltes Laanzicht en De Poort (waardoor er dus een aansluiting op lijn 80 vanaf zowel Amersfoort en Veenendaal ontstaat).

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30632
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Berichtdoor Daniel » Do 19 Jul 2018, 20:28

Ferdinand schreef:Een klein lusje bij het Henschotermeer moet trouwens toch niet zo'n groot probleem zijn? De bus kan daarna alsnog verder rijden als 382 of 383.

Zo uit m'n hoofd is het wel een vrij strakke doorlopende omloop hoor, dat rondje 382/383. Al stonden vorig jaar de bussen altijd nog wel een tijdje bij de halte voor het Henschotermeer stil (en zijn de routes afgestemd op 15-meter, Tourquase had vorig jaar immers nog geen 12-meter wagens die Pouw nu wel heeft). Daarom is er nu ook een tijdelijke inkorting in Veenendaal.

SuperGhost schreef:Vraagje: waarom hebben ze er niet gewoon ook op papier één doorgaande lijn van gemaakt? Voor inwoners van Maarsbergen (en Woudenberg) zou dat wellicht de lijn net ietsjes interessanter kunnen maken als er op had gestaan Driebergen-Zeist via Henschotermeer i.p.v. Henschotermeer.

Hoeveel reizigers zullen er dan van Maarsbergen naar Driebergen-Zeist reizen die zo'n omweg willen maken? In de spits rijden de bussen van lijn 82 al door als spitsrit van 56 vanaf Doorn, die route naar Driebergen-Zeist is toch echt sneller.

Overigens: waarom bij de rotonde met de Voorstraat bij Woudenberg geen (tijdelijke) halte aanleggen? Dan stopt de bus tenminste ook nog bij de kern van Woudenberg. Dat zou de verbinding wellicht ook net ietsjes interessanter kunnen maken.

Omdat je vanuit Maarsbergen al een bus (82 en 280) hebt die wel middenin het centrum van Woudenberg stopt (dat ligt namelijk niet aan dat andere uiteinde van de Voorstraat). En vanuit Veenendaal zullen er niet bepaald veel reizigers naar Woudenberg reizen (andersom gaan ze ook vooral tot De Klomp om een trein naar Arnhem te pakken)

De overstap vanuit Amersfoort (pas halverwege Maarn met lijn 82) en Scherpenzeel (eerst naar Woudenberg met lijn 80 en dan met 82 eerst naar halverwege Maarn) zijn ook verre van optimaal. Wellicht is het dan zelfs interessanter (als de 283 niet goed gaat lopen) om hem dan zelfs maar tot Woudenberg te laten rijden en dan naar haltes Laanzicht en De Poort (waardoor er dus een aansluiting op lijn 80 vanaf zowel Amersfoort en Veenendaal ontstaat).

Lijn 383 komt überhaupt niet in Maarn :? Je kunt sowieso al bij Maarsbergen, Griftdijk overstappen. Die halte ligt dichter bij Woudenberg dan bij de kern van Maarsbergen. En als er vanuit Amersfoort zoveel vraag was dan had de 380 nog wel bestaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

SuperGhost
Berichten: 2650
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Berichtdoor SuperGhost » Do 19 Jul 2018, 20:40

Daniel schreef:
SuperGhost schreef:Vraagje: waarom hebben ze er niet gewoon ook op papier één doorgaande lijn van gemaakt? Voor inwoners van Maarsbergen (en Woudenberg) zou dat wellicht de lijn net ietsjes interessanter kunnen maken als er op had gestaan Driebergen-Zeist via Henschotermeer i.p.v. Henschotermeer.

Hoeveel reizigers zullen er dan van Maarsbergen naar Driebergen-Zeist reizen die zo'n omweg willen maken? In de spits rijden de bussen van lijn 82 al door als spitsrit van 56 vanaf Doorn, die route naar Driebergen-Zeist is toch echt sneller.
Rijden die spitsritten ook in de vakantie dan? We hebben het immers over de vakantieperiode.

Daniel schreef:
Overigens: waarom bij de rotonde met de Voorstraat bij Woudenberg geen (tijdelijke) halte aanleggen? Dan stopt de bus tenminste ook nog bij de kern van Woudenberg. Dat zou de verbinding wellicht ook net ietsjes interessanter kunnen maken.

Omdat je vanuit Maarsbergen al een bus (82 en 280) hebt die wel middenin het centrum van Woudenberg stopt (dat ligt namelijk niet aan dat andere uiteinde van de Voorstraat). En vanuit Veenendaal zullen er niet bepaald veel reizigers naar Woudenberg reizen (andersom gaan ze ook vooral tot De Klomp om een trein naar Arnhem te pakken)
Ik dacht eigenlijk vooral aan reizigers vanuit Woudenberg-West die dan deze lijn zouden kunnen gebruiken om op Driebergen-Zeist op de trein te kunnen stappen. Als je deze bus aantrekkelijker wil maken, dan is dit natuurlijk een hele simpele manier om misschien een enkeling extra mee te kunnen nemen.

Daniel schreef:
De overstap vanuit Amersfoort (pas halverwege Maarn met lijn 82) en Scherpenzeel (eerst naar Woudenberg met lijn 80 en dan met 82 eerst naar halverwege Maarn) zijn ook verre van optimaal. Wellicht is het dan zelfs interessanter (als de 283 niet goed gaat lopen) om hem dan zelfs maar tot Woudenberg te laten rijden en dan naar haltes Laanzicht en De Poort (waardoor er dus een aansluiting op lijn 80 vanaf zowel Amersfoort en Veenendaal ontstaat).

Lijn 383 komt überhaupt niet in Maarn :? Je kunt sowieso al bij Maarsbergen, Griftdijk overstappen. Die halte ligt dichter bij Woudenberg dan bij de kern van Maarsbergen. En als er vanuit Amersfoort zoveel vraag was dan had de 380 nog wel bestaan.
Ik bedoelde inderdaad Maarsbergen, mijn fout.
Het ging erom om die lijn zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Dan lijkt me een goede overstapmogelijkheid bij Woudenberg ri. Amersfoort en Scherpenzeel/Renswoude niet geheel onbelangrijk. Vanuit Amersfoort zou voor een eigen buslijn niet genoeg vraag zijn, maar dat betekend natuurlijk nog niet dat er niemand met deze buslijn mee zou kunnen middels een goede overstap bij Woudenberg.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30632
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Berichtdoor Daniel » Do 19 Jul 2018, 20:46

Die spitsritten rijden niet in de vakantie (waren overigens ook ritten van 50, niet 56, oeps :P ). Maar je hebt dan nog altijd 50 en 56 waarop je in Doorn kunt overstappen, dus alsnog een frequente mogelijkheid om door te reizen via veruit de meest rechtstreekse route. Vanaf Maarsbergen is het immers slechts de heuvelrug over naar Doorn en dan ben je ook weer zo in Driebergen, vrijwel parallel aan het spoor heel de tijd.

En reizigers van Woudenberg-West naar Driebergen, die kregen amper lijn 81 gevuld in de vorige concessie. Zeker in de vakantie is er gewoon gigantische vraaguitval in de Vallei.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

SuperGhost
Berichten: 2650
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Berichtdoor SuperGhost » Do 19 Jul 2018, 20:55

We praten dan ook niet over een extra buslijn, maar over een extra bushalte (kost slechts een ijzeren paal + bord en een paar stoeptegeltjes) voor een bestaande buslijn. En als ze amper een lijn gevuld kregen, dan zijn er dus wel een aantal reizigers. Waarom zou je die niet ook mee willen nemen, het maakt deze zomerlijn wel iets rendabeler natuurlijk en de kosten zijn verwaarloosbaar. Lijkt me dan een domme zet om het niet te doen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30632
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Berichtdoor Daniel » Do 19 Jul 2018, 21:04

Reizigers van Woudenberg naar Driebergen hebben meer aan een lijn die niet alleen 's zomers zes weken rijdt. Sowieso ligt een halte aan de Randweg bij de kruising met de Voorstraat nogal buitenaf in Woudenberg (wat voor een veel groter deel ten oosten van De Poort ligt dan ten westen).
En het is sowieso niet zo'n geschikte plek voor een halte omdat je op de rijbaan zult moeten halteren daar, terwijl de Randweg relatief druk verkeer kent.
Als je Woudenberg al zou willen bedienen kan je beter via De Poort kunnen rijden en dan de oude route van lijn 81 door het dorp heen, of halteren bij Laanzicht en dan omkeren op de rotonde om weer naar de Randweg te gaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

SuperGhost
Berichten: 2650
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Berichtdoor SuperGhost » Do 19 Jul 2018, 21:06

Vind ik nog betere opties, maar dat kost wel tijd. Als dat past zou dat ideaal zijn, want dan heb je ook die overstapmogelijkheid op lijn 80 naar Amersfoort en Scherpenzeel/Renswoude.

Maar dat ze meer aan een buslijn buiten de vakanties hebben snap ik, maar die is er niet. We hebben het over deze lijn en hoe die aantrekkelijker gemaakt zou kunnen worden.

eti
Berichten: 2
Lid geworden op: Wo 28 Nov 2018, 00:13

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Berichtdoor eti » Wo 28 Nov 2018, 01:06

In plaats van al die extra busjes en buurtbusjes zie ik meer in een reguliere bus die deze plekken bedient. Amersfoort-Leusden - Woudenberg- Hens- Piramide - Austerlitz - Zeist- Driebergen-Zeist bijvoorbeeld. Hij zou nog naar Bunnik door kunnen rijden ook. Dan heb je in plaats van een onbekende seizoensbus en een lege bus die een rondje Austerlitz doet een extra verbinding Zeist-Amersfoort via Woudenberg, en is meteen een aantal attracties in die buurt ook bediend.

waldo79
Berichten: 4384
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Berichtdoor waldo79 » Wo 28 Nov 2018, 07:26

Zo'n recreatieplas lijkt me nu niet echt een attractie waarbij veel bezoekers met de bus komen...de bezoekers gaan in mijn ogen niet meer dan 10 km reizen om bij die plas te komen. Een afstand die nog per fiets te doen is.
Mij best :)


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten