Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Roeland
Berichten: 2249
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door Roeland »

Daniel schreef:Even een tipje: je kunt bij het Henschotermeer niet keren dus gaat het er vooral om dat je totale dienst goed qua tijden uit komt: 382 en 383 rijden op alle ritten aan elkaar gekoppeld nu, zodat het keren kan plaatsvinden op plekken waar dat mogelijk is.
Je kunt eventueel keren bij de rotonde Woudenberg-west, die ca. 2 minuten verder ligt dan het Henschotermeer.
Een andere optie is dat je de door mij voorgestelde ringlijn Henschotermeer - Zeist - Driebergen - Henschotermeer als 380 laat doorrijden naar Amersfoort. Dan heb je één doorgaande lijn 380 die (voor een uurdienst) met twee omlopen kan worden gereden.
Roeland
Berichten: 2249
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door Roeland »

nvdw schreef: Over die 381 naar Soesterberg.

Je bent vanaf Db 50 minuten bezig. Dan helpt zelfs de 'ik loop moeilijk'-optie in 9292 niet meer.

Lijntje 381 moet dus én een boemeltje zijn voor alle locaties die de gewone streeklijnen laten liggen, én een bus voor het NMM. Dan heb je hooguit een verbinding gemaakt voor wie echt niet anders dan met het ov kan. In het weekend en de schoolvakanties kan een directe bus vanaf Amersfoort (356) wel uit: dan kost de reis je een kwartiertje vanaf het station. Ik snap dat dat gezien de opkomst op de gewone doordeweekse dagen een beetje te veel van het goede is, maar trek dan in elk geval vanaf busstation Zeist die route recht. Op de tijdstippen dat 381 de schuur uit komt, rijden de 52 en de 56 samen ook al 4x/uur om Huis ter Heide en Soesterberg te bedienen.
Je zou de 381 kunnen splitsen in:
* een basislijn 381 die alleen Driebergen - Austerlitz - Zeist rijdt
* een NMM-sneldienst 357 die vanaf station Driebergen rechtstreeks (ongeveer via de 56-route) naar het NMM rijdt (met alleen een paar haltes in Zeist, waar hij toch langskomt).
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:Op Zeist busstation keren die ja, maar daar komt 382 nog niet eens in de buurt. 382 en 56 komen elkaars route alleen in Driebergen tegen.
In mijn plan rijdt de 382 dan ook helemaal niet meer via Driebergen/Db en rijdt ie vanaf het henshotermeer direct naar Zeist busstation. Via een aansluiting met lijn 56 kan dan nog steeds naar Driebergen en (en doorn) gereden worden.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door Daniel »

Maar dat schreef je niet. En je introduceert een grote omweg naar Driebergen want het tunneltje door duiken in de Traayweg is natuurlijk veel rechtstreekser.
Als je dan toch op 56 wilt aantakken zou ik het eerder in Doorn doen, kan het ook nog met overstap op dezelfde halte.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door sirvinniei »

Met intergreren in 381 bedoelde ik het deel naar Zeist :wink:
Driebergen is een kleine plaats, een snellere verbinding met Zeist (en Amersfoort) lijkt me meer reizigerspotentie gevend.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door Daniel »

Nog slechter plan dus, gezien de beperkte vraag uit Austerlitz juist richting Driebergen is en die verbinding biedt je dan helemaal niet meer aan (maar dus altijd met overstap in Zeist).
Roeland schreef:Je zou de 381 kunnen splitsen in:
* een basislijn 381 die alleen Driebergen - Austerlitz - Zeist rijdt
* een NMM-sneldienst 357 die vanaf station Driebergen rechtstreeks (ongeveer via de 56-route) naar het NMM rijdt (met alleen een paar haltes in Zeist, waar hij toch langskomt).
Ik zou dat gewoon als één lijn behouden, in Zeist heeft de lijn immers toch niet echt een duidelijke functie.
Overigens is het nog best bizar dat lijn 381 er volgens de dienstregeling 50 minuten over doet van Driebergen-Zeist naar het NMM. Als ik in Google Maps een autoroute plan van Driebergen-Zeist naar het NMM en de route even versleep om 'm via Arnhemsebovenweg - Traaij en Austerlitz te krijgen dan is het in 24 minuten mogelijk en met een ommetje via Zeist Busstation erbij zou het in 29 minuten moeten kunnen. Voornaamste verschil is daarbij dat de route een stukje via de A28 gaat en dan bij P+R Soesterberg eraf en naar het NMM.

Via de allersnelste route (over N224 en Krakelingweg gevolgd door A28 en N413) zou je trouwens in 16 minuten van Driebergen-Zeist bij het NMM moeten kunnen zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door SuperGhost »

Ik ga eens wat balletjes opgooien:

Bediening Henschotermeer
Waarom niet lijn 59 (Hilversum - Zeist Busstation via Den Dolder) in de zomermaanden doortrekken via station Driebergen-Zeist, Driebergen en Doorn naar het Henschotermeer?
Voor Zeist is het misschien niet de snelste route (maar zoals al gezegd: een overstaploze verbinding is belangrijker voor dit type reiziger), maar het bediend wel goed Huis ter Heide, Zeist, Driebergen en Doorn met het Henschotermeer via een vanuit vervoerskundig opzicht vrij logische route.
Bijkomend voordeel is dat Den Dolder en de oostzijde van Bosch en Duin op die momenten een rechtstreekse verbinding met station Driebergen-Zeist krijgen.

Bediening Austerlitz en NMM
Waarom voor Austerlitz niet lijn 58 (Hilversum - Zeist Busstation via Bilthoven) doortrekken via de KNVB Campus, Austerlitz en Driebergen-Zeist naar station Driebergen-Zeist. Dit voorkomt ook dat je speciale ochtendritten van lijn 381 moet inleggen speciaal om Austerlitz op tijd te kunnen bedienen en de frequentie van lijn 58 (1x p/u) past ook prima bij de bediening voor Austerlitz. De KNVB Campus en Austerlitz worden dan ook iets beter bereikbaar vanuit Hilversum (vanwege rechtstreekse verbinding) en de Veluwe/het noorden (vanwege de verbinding met station Bilthoven) lijkt me.

De lijn naar het NMM (381) kan dan veranderen in een snellijn tussen station Driebergen-Zeist en het NMM, die onderweg alleen nog stopt op Zeist Busstation (lijkt me gezien de overstapmogelijkheden te belangrijk om over te slaan) en P+R Soesterberg (kan dit deel van Soesterberg een betere verbinding met Zeist-Centrum en station DZ geven). Alle huidige ritten die niet naar het NMM rijden kunnen dan geschrapt worden.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:Nog slechter plan dus, gezien de beperkte vraag uit Austerlitz juist richting Driebergen is en die verbinding biedt je dan helemaal niet meer aan (maar dus altijd met overstap in Zeist).
Er is een directe verbinding met Zeist. Een plaats die beduidend groter is dan Driebergen. In de huidige situatie wordt alleen Driebergen aangedaan en moet je voor andere bestemming overstappen op Db. Zoals ik al eerder heb gezegd is Austerlitz dorp een geval ansich, dat zo afgelegen ligt dat je gewoon niks met een recreatielijn moet willen doen om het te bedienen. Een buurtbusje en je bent klaar, heeft Austerlitz ook meteen de zaterdagbediening terug.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef:Bediening Henschotermeer
Waarom niet lijn 59 (Hilversum - Zeist Busstation via Den Dolder) in de zomermaanden doortrekken via station Driebergen-Zeist, Driebergen en Doorn naar het Henschotermeer?
Voor Zeist is het misschien niet de snelste route (maar zoals al gezegd: een overstaploze verbinding is belangrijker voor dit type reiziger), maar het bediend wel goed Huis ter Heide, Zeist, Driebergen en Doorn met het Henschotermeer via een vanuit vervoerskundig opzicht vrij logische route.
Bijkomend voordeel is dat Den Dolder en de oostzijde van Bosch en Duin op die momenten een rechtstreekse verbinding met station Driebergen-Zeist krijgen.
Waarom zo'n omweg maken? Immers moet je vanaf Zeist Busstation dan weer helemaal terug door Zeist heen om bij Driebergen-Zeist te komen. Terwijl je vanaf het busstation vrij makkelijk rechtstreeks langs de Pyramide naar het Henschotermeer kunt rijden. Reizigers uit Driebergen kunnen dan met de 56 naar Zeist Busstation komen, da's ook voor hen de meest directe verbinding.
Waarom voor Austerlitz niet lijn 58 (Hilversum - Zeist Busstation via Bilthoven) doortrekken via de KNVB Campus, Austerlitz en Driebergen-Zeist naar station Driebergen-Zeist.
Ik vermoed dat iets concessietechnisch dat verhindert, want Austerlitz kent al jaren bediening vanuit de provincie-concessie. Alleen tussen 2009 en 2012 heeft daar vanuit het BRU een aanvullende avondlijn gereden, maar de dagbediening vond ook toen al door de provinciale lijn tussen Zeist en Woudenberg plaats.
sirvinniei schreef:
Daniel schreef:Nog slechter plan dus, gezien de beperkte vraag uit Austerlitz juist richting Driebergen is en die verbinding biedt je dan helemaal niet meer aan (maar dus altijd met overstap in Zeist).
Er is een directe verbinding met Zeist. Een plaats die beduidend groter is dan Driebergen. In de huidige situatie wordt alleen Driebergen aangedaan en moet je voor andere bestemming overstappen op Db. Zoals ik al eerder heb gezegd is Austerlitz dorp een geval ansich, dat zo afgelegen ligt dat je gewoon niks met een recreatielijn moet willen doen om het te bedienen. Een buurtbusje en je bent klaar, heeft Austerlitz ook meteen de zaterdagbediening terug.
De (beperkte) forensenvraag vanuit Austerlitz die er is bestaat echter juist uit reizigers die naar station Driebergen-Zeist willen. Die hebben nogal weinig aan een bus naar Zeist, onafhankelijk of dat een grotere plaats is dan Driebergen, bij gebrek aan een station :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door Ferdinand »

Ik heb eerlijk gezegd niet veel vertrouwen in al deze plannen en jullie overschatten volgens mij ook een beetje hoeveel mensen er bij het NMM moeten zijn.

Bus 381 rijdt zoals jullie al gezegd hebben tussen het busstation van Zeist en Soesterberg dubbel met bus 56 en 575.
Ik zou dus zeggen opheffen die handel tussen het busstation en NMM. Reizigers vanuit Austerlitz kunnen nog steeds direct naar Zeist en Driebergen-Zeist reizen. Een midibus op lijn 381 is ook onzin. Een 8-persoonsbusje is genoeg en misschien js het zelfs verstandiger om de lijn om te bouwen tot buurtbus (dan 581).
Om het NMM dan toch enigszins bereikbaar te houden voor Zeistenaren en mensen die per se vanaf Driebergen-Zeist willen reizen zou ik voorstellen een extra halte te bouwen bij de Kwantum in Soesterberg. Daar kan dan een simpele overstap geboden worden van bus 56 op 356.

Het NMM krijgt bezoekers vanuit heel Nederland en deze mensen zullen dus naar station Amersfoort moeten om snel bij het NMM te geraken.

En dan nu een beetje on-topic met de Henschotermeerlijn; wat @SuperGhost al zei over bus 59 door laten rijden naar Henschotermeer (via Db en A12) lijkt me een goed idee. Bus 59 pakt grote woonwijken mee en het verzorgt ook nog eens de taak die het altijd al uitvoert. Ik vermoed alleen dat er geruzie komt tussen de concessiehouders.

Nou zit ik een heleboel te bezuinigen en dus mag er ook geld naar wat anders :)
Bus 575 zou een rit vroeger in de ochtend en later in de avond moeten krijgen. Ik reis vaak met de lijn en het busje zit vrijwel altijs minimaal halfvol.
Dan ook nog bus 56; deze zit in de spits maar ook vlak voor de spits erg vol. Meer of grotere bussen kan uitkomst bieden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef:
SuperGhost schreef:Bediening Henschotermeer
Waarom niet lijn 59 (Hilversum - Zeist Busstation via Den Dolder) in de zomermaanden doortrekken via station Driebergen-Zeist, Driebergen en Doorn naar het Henschotermeer?
Voor Zeist is het misschien niet de snelste route (maar zoals al gezegd: een overstaploze verbinding is belangrijker voor dit type reiziger), maar het bediend wel goed Huis ter Heide, Zeist, Driebergen en Doorn met het Henschotermeer via een vanuit vervoerskundig opzicht vrij logische route.
Bijkomend voordeel is dat Den Dolder en de oostzijde van Bosch en Duin op die momenten een rechtstreekse verbinding met station Driebergen-Zeist krijgen.
Waarom zo'n omweg maken? Immers moet je vanaf Zeist Busstation dan weer helemaal terug door Zeist heen om bij Driebergen-Zeist te komen. Terwijl je vanaf het busstation vrij makkelijk rechtstreeks langs de Pyramide naar het Henschotermeer kunt rijden. Reizigers uit Driebergen kunnen dan met de 56 naar Zeist Busstation komen, da's ook voor hen de meest directe verbinding.
Vanuit Driebergen helemaal via Zeist Busstation reizen is nog verder om...

Vanuit Zeist busstation via station Driebergen-Zeist en de A12 gaan zou zo'n 5 minuten om zijn. Vanaf station Driebergen-Zeist via Zeist Busstation rijden zou (excl. overstaptijd) zo'n 10 minuten om zijn, bovendien gaat de bus naar Zeist Busstation alleen door Driebergen-Noord, waardoor het voor veel Driebergers zelfs 2x overstappen is. Dat is erg onaantrekkelijk en ook tijdrovend.
Ik zou dan eerder voor de middenweg gaan en zo'n doorgetrokken 59 dan via station Driebergen-Zeist en dan de A12 en afslag Maarn naar de Heenschotermeer gaan. Driebergers kunnen dan via station Driebergen-Zeist reizen. Als je bij Maarn-West een bushalte op de N227 aanlegt, kunnen reizigers uit Doorn met lijn 82 daar overstappen. Dat lijkt me dan beter.
Ferdinand schreef:Ik heb eerlijk gezegd niet veel vertrouwen in al deze plannen en jullie overschatten volgens mij ook een beetje hoeveel mensen er bij het NMM moeten zijn.

Bus 381 rijdt zoals jullie al gezegd hebben tussen het busstation van Zeist en Soesterberg dubbel met bus 56 en 575.
Ik zou dus zeggen opheffen die handel tussen het busstation en NMM. Reizigers vanuit Austerlitz kunnen nog steeds direct naar Zeist en Driebergen-Zeist reizen. Een midibus op lijn 381 is ook onzin. Een 8-persoonsbusje is genoeg en misschien js het zelfs verstandiger om de lijn om te bouwen tot buurtbus (dan 581).
Betaald het NMM juist niet voor deze busdienst? Maar juist omdat die zo rustig is heb ik hem dus helemaal los gelegd en als snelbus gebruikt, zodat je hem ook evt. met klein materieel kan rijden als dat voldoende is. Als buurtbus kan natuurlijk ook prima met zo'n route, aangezien je geen wijken meer bediend en alleen overstaplocaties.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:
sirvinniei schreef:
Daniel schreef:Nog slechter plan dus, gezien de beperkte vraag uit Austerlitz juist richting Driebergen is en die verbinding biedt je dan helemaal niet meer aan (maar dus altijd met overstap in Zeist).
Er is een directe verbinding met Zeist. Een plaats die beduidend groter is dan Driebergen. In de huidige situatie wordt alleen Driebergen aangedaan en moet je voor andere bestemming overstappen op Db. Zoals ik al eerder heb gezegd is Austerlitz dorp een geval ansich, dat zo afgelegen ligt dat je gewoon niks met een recreatielijn moet willen doen om het te bedienen. Een buurtbusje en je bent klaar, heeft Austerlitz ook meteen de zaterdagbediening terug.
De (beperkte) forensenvraag vanuit Austerlitz die er is bestaat echter juist uit reizigers die naar station Driebergen-Zeist willen. Die hebben nogal weinig aan een bus naar Zeist, onafhankelijk of dat een grotere plaats is dan Driebergen, bij gebrek aan een station :wink:
Dat is juist wat ik zeg: die forenzenvraag heeft niks te maken met een recreatielijn. Met een buurtbus Austerlitz-Zeist-Db (en misschien nog het oude rondje van lijn 75 als er tijd overblijft, zodat dit deel ook weer 2x per uur wordt aangedaan) wordt die vraag prima bediend. Het is erg lastig om een lijn in te leggen die zowel het afgelegen Austerlitz aandoet en als recreatielijn dient.
Om het NMM dan toch enigszins bereikbaar te houden voor Zeistenaren en mensen die per se vanaf Driebergen-Zeist willen reizen zou ik voorstellen een extra halte te bouwen bij de Kwantum in Soesterberg. Daar kan dan een simpele overstap geboden worden van bus 56 op 356.
Er is al een overstaphalte toegevoegd bij de stompert.
Bus 575 zou een rit vroeger in de ochtend en later in de avond moeten krijgen. Ik reis vaak met de lijn en het busje zit vrijwel altijs minimaal halfvol.
Zie het vervoersplan van vorig jaar. lijn 575 krijgt geen extra spitsritten omdat hij dan gaat concurreren met lijn 50. Syntus Utrecht wil dat zoveel mogelijk reizigers gebruik maken van de gestrekte routes.
Dan ook nog bus 56; deze zit in de spits maar ook vlak voor de spits erg vol. Meer of grotere bussen kan uitkomst bieden.
Nog steeds? In het vervoerplan werd gezegd dat dit vooral kwam door reizigers naar het van Lodenstein en Hoornbeeck. Daarom is lijn 10 in het leven gebracht.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op za 26 jan 2019, 01:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door waldo79 »

Heerlijk deze discussie die alle kanten oprolt waarbij een recreatief bedoelde buslijn ook ingezet wordt als reguliere OV-verbinding voor hele dorpen :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door Daniel »

Dat is 'ie nu ook al Waldo79 ;)
381 is nu de enige ontsluiting van Austerlitz.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door Lijn 45 »

sirvinniei schreef: Nog steeds? In het vervoerplan werd gezegd dat dit vooral kwam door reizigers naar het van Lodenstein en Hoornbeeck. Daarom is lijn 10 in het leven gebracht.
:Y . Ook in de andere richting zit de 56 dikwijls vol.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten