Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door Ferdinand »

Sinds 2017 rijdt er in de zomer een bus tussen het Henschotermeer en station Driebergen-Zeist. Deze bus is nog niet bepaald bekend bij veel strandgangers en mede daarom wordt er nauwelijks gebruik gemaakt van deze lijn. En dat terwijl het Henschotermeer voor veel Zeistenaren een populaire bestemming is.

Op dit moment rijdt bus 382 via Driebergen en Austerlitz naar het Henschotermeer. Langs deze route is nauwelijks bebouwing en Syntus gaat er dus vanuit dat de Zeistenaren met eigen vervoer (of andere bussen) naar station Driebergen-Zeist gaan. Dat betekent dus dat de Zeistenaar altijd moet overstappen op het station. Zeker met al die spullen is dat ontzettend onhandig en ook nog zwaar als je veel spullen meeneemt. Deze situatie moet dus veranderen, het moet gemakkelijker worden voor de Zeistenaren om de bus te pakken naar het Henschotermeer want deze lijn heeft wel degelijk potentie. Er zijn veel mensen die helemaal klaar zijn met het parkeren bij het Henschotermeer. Eerst in de rij staan bij de poort, vervolgens helemaal naar P3/4 rijden om te parkeren. Dan nog een plekje zoeken. Als je dat plekje gevonden hebt mag je een heel parcour gaan lopen aangezien er nog maar 2 (i.p.v. 13) ingangen zijn. Dan komt nog de twijfel of je een dagkaart moet kopen of per uur gaat betalen. Daarvoor moet je weer wachten. Aan het einde van de dag rond 16:00 vertrekt iedereen weer en dan sta je weer in de file. Er zijn weleens momenten geweest waarbij bezoekers er meer dan een uur over hebben gedaan om het terrein te verlaten.

Het plan

De fout die Syntus dus heeft gemaakt is dat ze dachten dat de mensen naar de bus zouden komen. Je moet juist de bus naar de mensen brengen door hem dichter bij de mensen te laten rijden. Vanaf Driebergen-Zeist starten was nooit een goed idee omdat mensen toch geen zin hebben om met de trein of bus naar het strand te gaan (overstappen).
Vanaf het busstation van Zeist vertrekken is een veel beter idee aanngezien je dan midden in Zeist vertrekt waar je al veel potentiële reizigers hebt. Vanaf het busstation verder via de Hogeweg naar het gemeentehuis. Dan de Utrechtseweg volgen tot De Dreef. Langs de Utrechtseweg bereik je al een zeer groot deel van de Zeistenaren. Dan rechtsaf slaan naar De Dreef bij Vollenhove. Wederom zijn hier erg veel potentiële reizigers. Al moet daar wel bij gezegd worden dat de grote allochtone (islamitische) bevolking van Vollenhove niet mag zwemmen zonder bedekking. Een klein deel van deze mensen zal dus gaan zwemmen, maar dat zijn er niet veel. Uiteraard is er ook nog een grote autochtone bevolking aldaar dus die bereik je wel. Vanaf Vollenhove naar de Churchillaan zodat je de Verzetswijk ook bereikt. Van de Dijnselburgerlaan en de Boulevard de Krakelingweg op en dan snel via de N224 naar het Henschotermeer. Bij de halte Woudschoten kunnen mensen die wel vertrokken zijn uit Driebergen en Austerlitz overstappen van de 381 op de 382. Bij het recreatiepark van Austerlitz wordt ook nog gehalteerd en bij het Henschotermeer wordt voortaan niet meer gestopt bij de Heygraeff langs de N224, maar bij de ingang van het meer. Er is namelijk een krappe keermogelijkheid bij de ingang van het meer. De bus zou de meest rechterbaan moeten pakken bij de ingang en daar de mensen in/uit moeten laten stappen. De bus kan dan keren door een lusje te maken over de twee banen naar de slagboom (er is hier al ruimte voor gemaakt voor hulpdiensten). Zo wordt het nog comfortabeler.

Op de kaart zou de route er in Zeist zo uitzien:
Afbeelding
En bij het Henschotermeer:
Afbeelding

Rijtijden

Momenteel rijdt bus 382 vanaf ongeveer 10.00 naar het Henschotermeer. De tijden zouden onveranderd blijven in de nieuwe situatie. In de huidige situatie is het absoluut te gek voor woorden dat deze bus tweemaal per uur rijdt, maar in de nieuwe situatue zou het misschien wel kunnen. Bij de tijden moet er rekening gehouden worden met bus 381 bij de halte Woudschoten zodat daar een goede overstap geboden kan worden. Terug rijdt 382 om 20:09 voor het laatst naar Driebergen-Zeist (hoe kan dit in godsnaam uit nu???). 20 uur is een goede tijd om voor het laatst te keren voor de late vertrekkers. Er moet wel gekeken worden of deze bus rendabel is en er wel genoeg mensen zo laat vertrekken.

Marketing

Er is al veel reclame gemaakt voor deze lijn op de website van Syntus Utrecht en in de bus op de schermen, maar eigenlijk bereik je daarmee niet of nauwelijks de mensen die altijd met de auto naar het Henschotermeer gaan. Bij het Henschotermeer zouden grote spandoeken geplaatst moeten worden met leuzen als: 'Geen gezeur meer met parkeren? Neem bus 382!' of 'Slimmer en goedkoper naar het Henschotermeer? Neem bus 382!' In lokale krantjes moet ook meer worden geadverteerd, zover dat dat nog niet gedaan is.

Prijzen

Een retourtje vanaf het centrum naar het Henschotermeer kost nu nog zonder korting 6,40 euro. Straks moet iedereen 2,95 betalen voor de entree. Om de bus nog aantrekkelijker te maken zou Syntus in samenwerking met het Henschotermeer combikaartjes moeten combineren. Om het makkelijk te houden voor iedereen zou er eenzelfde tarief moeten gemaakt worden voor heel Zeist. 8 euro voor retourtje Zeist + entree lijkt me redelijk. Voor de kiddo's betaal je normaal gesproken een euro voor een retourtje dus 3 euro voor de entree en het retour zou eerlijk zijn. Voor 20 euro zou een familiekaart wel werken. Dat is dan 2 volwassen + maximaal 3 kinderen en dan allemaal retourtje + entree.

Overig

De buschauffeur moet ook reizigers gaan helpen met spullen dragen, als dat nodig is. Een extra service van Syntus zal ik maar zeggen. Ook moet er in de bus een plek komen waar je grote spullen kan neerleggen zoals op de plek voor de rolstoel. Een soort van doos waarin je parasols in kan plaatsen en daarnaast een ruimte gereserveerd voor oversized-spullen.
Er moet gereden worden met de Setra S 415 LE. Niet alleen maar omdat een 15-meter bus ontzettend overdreven is, maar ook omdat de 12-metervariant meer ruimte heeft om spullen neer te zetten. In de 12-meter variant is er namelijk meer ruimte gereserveerd voor de rolstoel (als de plattegronden op internet kloppen)

Met dit plan zou bus 382 een stuk succesvoller zijn dan dat hij nu is!

Laat me weten wat je ervan vindt!
Laatst gewijzigd door Ferdinand op do 19 jul 2018, 09:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door Yanaike »

Twee vragen:

1. Hoe weet je zo zeker dat er alleen reizigers vanuit Zeist naar Henschotermeer gaan? En niet uit bijvoorbeeld Utrecht of Driebergen?
2. Zou het mogelijk zijn om de route van lijn 381 te integreren in je voorstel? En dus via Austerlitz naar Henschotermeer te rijden?
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door Ferdinand »

1. Mijn eerste plan was ook om vanaf Driebergen-Zeist via Zeist naar het Henschotermeer te gaan. Ik bedacht me alleen dat je wel een heel grote debiel moet zijn om vanaf Driebergen-Zeist de bus te pakken naar het Henschotermeer aangezien het heel lang duurt. Er zullen ook mensen vanuit Utrecht komen, maar deze mensen hebben veel meer alternatieven voor water zoals de Kromme Rijn, de Maarsseveense plassen etc. Het Henschotermeer is voor hen nogal ver. De mensen uit Utrecht en Driebergen kunnen bus 381 pakken en overstappen bij Wouschoten. Beetje als doekje voor het bloeden.

2. Bus 381 rijdt na Austerlitz weer verder via de N224 naar Zeist en het Nationaal Militair Museum, dus je moet een hoop veranderen om dat voor mekaar te krijgen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door SuperGhost »

Oke, ik snap de logica nu even niet meer.

Je wilt de bus in Zeist hebben, omdat je een denkt dat een overstap te onaantrekkelijk is.
Tegelijk argumenteer je dat mensen uit Utrecht en Driebergen wel met de 381 naar Austerlitz kunnen en daar overstappen.

Hoe kun je nou enerzijds zeggen dat een overstap een probleem is, terwijl je tegelijk zegt dat een overstap geen probleem moet zijn.
Daarbij is de overstapverbinding die je in gedachte hebt voor reizigers uit Driebergen en Utrecht (met een buslijn die buiten de spits slechts 1x per uur gaat) natuurlijk veel slechter dan de overstap voor reizigers uit Zeist (verschillende buslijnen, met regelmatig hoge frequenties).

Ik vind je redenering dus erg merkwaardig.

Ik zou dan toch gewoon de huidige route houden en dan vanaf station Driebergen-Zeist verlengen naar Zeist en daar een lusje rijden.
Voor sommige delen van Zeist is dat wellicht iets langzamer (maar juist die delen zouden nog de optie hebben om met de 381 + overstap in Austerlitz af te snijden), maar andere delen weer sneller. Zeker aangezien jij de bus van Zeist-Centrum eerst helemaal via Zeist-Noord laat gaan, wat ook een aardige omweg is.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door hidihi »

Ik had nog nooit van deze plek gehoord. Op de foto's ziet de plas er mooi uit. Ik heb wel veel twijfels of je ooit genoeg reizigers krijgt voor een busdienst die exclusief voor deze plas bedoeld zijn. Er zijn veel zwemplassen in Nederland en nog meer onofficele zwemplassen. Door het grote aanbod kan ik me moelijk voorstellen dat er genoeg publiek naar 1 zwemplas komt om busladingen te vullen. Daarnaast komen er vaak gezinnen naar zwemplassen. Losse kaartjes voor iedereen in de bus kopen tikt vaak behoorlijk aan. Dan is het vaak goedkoper om iedereen in 1 auto te proppen en de parkeer kosten voor lief te nemen. Ik ken het lokale OV niet, maar misschien is er al een bus die in de buurt komt die je met een kleine omweg op zomer dagen bij de plas kunt laten stoppen. Dan beperk je de kosten waardoor zo'n bus een grotere kans van slagen heeft.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door Meltrain »

Ik kan ook lijntjes trekken in Paint (A) :
Afbeelding

Met deze route bedient de bus zowel een groot deel van Zeist als station Driebergen-Zeist.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door Ferdinand »

@Hidihi Er is geen alternatief natuurwater in de buurt van Zeist. Het Henschotermeer staat er bekend om dat het extreem druk is bij weer zoals nu. Er is geen buslijn die makkelijk verlegd kan worden omdat het nogal afgelegen ligt.

@Meltrain De Pyramide van Austerlitz moet verplicht bediend worden aangezien het een toeristische lijn is. Dan zul je vanaf Drierbergen-Zeist altijd de krappe Traay opmoeten via Austerlitz. Als je zo gaat rijden is het opeens toch niet zo snel meer.
Verder is je route wel sterk moet ik zeggen. Alleen sla je Zeist-West over.
Stuur je route naar Syntus, kijken wat ze ermee gaan doen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door Daniel »

Houd er trouwens wel erg in dat de 382 en 383 gekoppeld zijn zodat er nog een enigszins efficiënte exploitatie mogelijk is, dat ga je met tot de ingang van het meer rijden niet redden aangezien het nu juist precies past met rondjes rijden.

Trouwens, vanuit Amersfoort wordt het Henschotermeer ook goed bezocht (aan de hoeveelheid fietsers die kant uit in de zomer te zien). Toch liep ook de 380 vrij slecht en die bediende wel grote bewoonde gebieden in Amersfoort die ook nog een relatief dicht bij het meer liggen (hij ging dwars door Amersfoort-Zuid immers.
Waarom zou door Zeist rijden dan wel een wondermiddel zijn?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door Ferdinand »

Daar heb je wel gelijk in ja. 382 en 383 zullen het ook wel niet lang gaan volhouden. Het probleem is ook gewoon dat veel mensen niet van het bestaan van deze bus weten. Er moet echt eens een grote campagne opgezet worden door Syntus en dan niet alleen maar in de bus en op de website, maar ook op spanborden en lokale media! Zelfs op de website van het meer staat niks over deze lijn!

Een klein lusje bij het Henschotermeer moet trouwens toch niet zo'n groot probleem zijn? De bus kan daarna alsnog verder rijden als 382 of 383.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door SuperGhost »

Vraagje: waarom hebben ze er niet gewoon ook op papier één doorgaande lijn van gemaakt? Voor inwoners van Maarsbergen (en Woudenberg) zou dat wellicht de lijn net ietsjes interessanter kunnen maken als er op had gestaan Driebergen-Zeist via Henschotermeer i.p.v. Henschotermeer.

Overigens: waarom bij de rotonde met de Voorstraat bij Woudenberg geen (tijdelijke) halte aanleggen? Dan stopt de bus tenminste ook nog bij de kern van Woudenberg. Dat zou de verbinding wellicht ook net ietsjes interessanter kunnen maken.

De overstap vanuit Amersfoort (pas halverwege Maarn met lijn 82) en Scherpenzeel (eerst naar Woudenberg met lijn 80 en dan met 82 eerst naar halverwege Maarn) zijn ook verre van optimaal. Wellicht is het dan zelfs interessanter (als de 283 niet goed gaat lopen) om hem dan zelfs maar tot Woudenberg te laten rijden en dan naar haltes Laanzicht en De Poort (waardoor er dus een aansluiting op lijn 80 vanaf zowel Amersfoort en Veenendaal ontstaat).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door Daniel »

Ferdinand schreef:Een klein lusje bij het Henschotermeer moet trouwens toch niet zo'n groot probleem zijn? De bus kan daarna alsnog verder rijden als 382 of 383.
Zo uit m'n hoofd is het wel een vrij strakke doorlopende omloop hoor, dat rondje 382/383. Al stonden vorig jaar de bussen altijd nog wel een tijdje bij de halte voor het Henschotermeer stil (en zijn de routes afgestemd op 15-meter, Tourquase had vorig jaar immers nog geen 12-meter wagens die Pouw nu wel heeft). Daarom is er nu ook een tijdelijke inkorting in Veenendaal.
SuperGhost schreef:Vraagje: waarom hebben ze er niet gewoon ook op papier één doorgaande lijn van gemaakt? Voor inwoners van Maarsbergen (en Woudenberg) zou dat wellicht de lijn net ietsjes interessanter kunnen maken als er op had gestaan Driebergen-Zeist via Henschotermeer i.p.v. Henschotermeer.
Hoeveel reizigers zullen er dan van Maarsbergen naar Driebergen-Zeist reizen die zo'n omweg willen maken? In de spits rijden de bussen van lijn 82 al door als spitsrit van 56 vanaf Doorn, die route naar Driebergen-Zeist is toch echt sneller.
Overigens: waarom bij de rotonde met de Voorstraat bij Woudenberg geen (tijdelijke) halte aanleggen? Dan stopt de bus tenminste ook nog bij de kern van Woudenberg. Dat zou de verbinding wellicht ook net ietsjes interessanter kunnen maken.
Omdat je vanuit Maarsbergen al een bus (82 en 280) hebt die wel middenin het centrum van Woudenberg stopt (dat ligt namelijk niet aan dat andere uiteinde van de Voorstraat). En vanuit Veenendaal zullen er niet bepaald veel reizigers naar Woudenberg reizen (andersom gaan ze ook vooral tot De Klomp om een trein naar Arnhem te pakken)
De overstap vanuit Amersfoort (pas halverwege Maarn met lijn 82) en Scherpenzeel (eerst naar Woudenberg met lijn 80 en dan met 82 eerst naar halverwege Maarn) zijn ook verre van optimaal. Wellicht is het dan zelfs interessanter (als de 283 niet goed gaat lopen) om hem dan zelfs maar tot Woudenberg te laten rijden en dan naar haltes Laanzicht en De Poort (waardoor er dus een aansluiting op lijn 80 vanaf zowel Amersfoort en Veenendaal ontstaat).
Lijn 383 komt überhaupt niet in Maarn :? Je kunt sowieso al bij Maarsbergen, Griftdijk overstappen. Die halte ligt dichter bij Woudenberg dan bij de kern van Maarsbergen. En als er vanuit Amersfoort zoveel vraag was dan had de 380 nog wel bestaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef:
SuperGhost schreef:Vraagje: waarom hebben ze er niet gewoon ook op papier één doorgaande lijn van gemaakt? Voor inwoners van Maarsbergen (en Woudenberg) zou dat wellicht de lijn net ietsjes interessanter kunnen maken als er op had gestaan Driebergen-Zeist via Henschotermeer i.p.v. Henschotermeer.
Hoeveel reizigers zullen er dan van Maarsbergen naar Driebergen-Zeist reizen die zo'n omweg willen maken? In de spits rijden de bussen van lijn 82 al door als spitsrit van 56 vanaf Doorn, die route naar Driebergen-Zeist is toch echt sneller.
Rijden die spitsritten ook in de vakantie dan? We hebben het immers over de vakantieperiode.
Daniel schreef:
Overigens: waarom bij de rotonde met de Voorstraat bij Woudenberg geen (tijdelijke) halte aanleggen? Dan stopt de bus tenminste ook nog bij de kern van Woudenberg. Dat zou de verbinding wellicht ook net ietsjes interessanter kunnen maken.
Omdat je vanuit Maarsbergen al een bus (82 en 280) hebt die wel middenin het centrum van Woudenberg stopt (dat ligt namelijk niet aan dat andere uiteinde van de Voorstraat). En vanuit Veenendaal zullen er niet bepaald veel reizigers naar Woudenberg reizen (andersom gaan ze ook vooral tot De Klomp om een trein naar Arnhem te pakken)
Ik dacht eigenlijk vooral aan reizigers vanuit Woudenberg-West die dan deze lijn zouden kunnen gebruiken om op Driebergen-Zeist op de trein te kunnen stappen. Als je deze bus aantrekkelijker wil maken, dan is dit natuurlijk een hele simpele manier om misschien een enkeling extra mee te kunnen nemen.
Daniel schreef:
De overstap vanuit Amersfoort (pas halverwege Maarn met lijn 82) en Scherpenzeel (eerst naar Woudenberg met lijn 80 en dan met 82 eerst naar halverwege Maarn) zijn ook verre van optimaal. Wellicht is het dan zelfs interessanter (als de 283 niet goed gaat lopen) om hem dan zelfs maar tot Woudenberg te laten rijden en dan naar haltes Laanzicht en De Poort (waardoor er dus een aansluiting op lijn 80 vanaf zowel Amersfoort en Veenendaal ontstaat).
Lijn 383 komt überhaupt niet in Maarn :? Je kunt sowieso al bij Maarsbergen, Griftdijk overstappen. Die halte ligt dichter bij Woudenberg dan bij de kern van Maarsbergen. En als er vanuit Amersfoort zoveel vraag was dan had de 380 nog wel bestaan.
Ik bedoelde inderdaad Maarsbergen, mijn fout.
Het ging erom om die lijn zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Dan lijkt me een goede overstapmogelijkheid bij Woudenberg ri. Amersfoort en Scherpenzeel/Renswoude niet geheel onbelangrijk. Vanuit Amersfoort zou voor een eigen buslijn niet genoeg vraag zijn, maar dat betekend natuurlijk nog niet dat er niemand met deze buslijn mee zou kunnen middels een goede overstap bij Woudenberg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door Daniel »

Die spitsritten rijden niet in de vakantie (waren overigens ook ritten van 50, niet 56, oeps :P ). Maar je hebt dan nog altijd 50 en 56 waarop je in Doorn kunt overstappen, dus alsnog een frequente mogelijkheid om door te reizen via veruit de meest rechtstreekse route. Vanaf Maarsbergen is het immers slechts de heuvelrug over naar Doorn en dan ben je ook weer zo in Driebergen, vrijwel parallel aan het spoor heel de tijd.

En reizigers van Woudenberg-West naar Driebergen, die kregen amper lijn 81 gevuld in de vorige concessie. Zeker in de vakantie is er gewoon gigantische vraaguitval in de Vallei.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door SuperGhost »

We praten dan ook niet over een extra buslijn, maar over een extra bushalte (kost slechts een ijzeren paal + bord en een paar stoeptegeltjes) voor een bestaande buslijn. En als ze amper een lijn gevuld kregen, dan zijn er dus wel een aantal reizigers. Waarom zou je die niet ook mee willen nemen, het maakt deze zomerlijn wel iets rendabeler natuurlijk en de kosten zijn verwaarloosbaar. Lijkt me dan een domme zet om het niet te doen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door Daniel »

Reizigers van Woudenberg naar Driebergen hebben meer aan een lijn die niet alleen 's zomers zes weken rijdt. Sowieso ligt een halte aan de Randweg bij de kruising met de Voorstraat nogal buitenaf in Woudenberg (wat voor een veel groter deel ten oosten van De Poort ligt dan ten westen).
En het is sowieso niet zo'n geschikte plek voor een halte omdat je op de rijbaan zult moeten halteren daar, terwijl de Randweg relatief druk verkeer kent.
Als je Woudenberg al zou willen bedienen kan je beter via De Poort kunnen rijden en dan de oude route van lijn 81 door het dorp heen, of halteren bij Laanzicht en dan omkeren op de rotonde om weer naar de Randweg te gaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door SuperGhost »

Vind ik nog betere opties, maar dat kost wel tijd. Als dat past zou dat ideaal zijn, want dan heb je ook die overstapmogelijkheid op lijn 80 naar Amersfoort en Scherpenzeel/Renswoude.

Maar dat ze meer aan een buslijn buiten de vakanties hebben snap ik, maar die is er niet. We hebben het over deze lijn en hoe die aantrekkelijker gemaakt zou kunnen worden.
eti
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 00:13

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door eti »

In plaats van al die extra busjes en buurtbusjes zie ik meer in een reguliere bus die deze plekken bedient. Amersfoort-Leusden - Woudenberg- Hens- Piramide - Austerlitz - Zeist- Driebergen-Zeist bijvoorbeeld. Hij zou nog naar Bunnik door kunnen rijden ook. Dan heb je in plaats van een onbekende seizoensbus en een lege bus die een rondje Austerlitz doet een extra verbinding Zeist-Amersfoort via Woudenberg, en is meteen een aantal attracties in die buurt ook bediend.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door waldo79 »

Zo'n recreatieplas lijkt me nu niet echt een attractie waarbij veel bezoekers met de bus komen...de bezoekers gaan in mijn ogen niet meer dan 10 km reizen om bij die plas te komen. Een afstand die nog per fiets te doen is.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door sirvinniei »

De 81 zat anders aardig vol met mensen met zwemspullen in de zomer. Ik denk dat je 356, 381, 382 en 383 helemaal op nieuw moet inrichten om de paralleliteit met andere lijnen eruit te halen.
383 kan je inkorten tot Woudenberg aangezien deze parallel loopt aan 280. Hiermee kan je ook een overstap op Woudenberg de poort creëeren die er nu niet (oude route 81), waardoor reizigers uit Scherpenzeel, Renswoude en Amersfoort ook gebruik kunnen maken van de lijn.
In plaats van de NMM lijnen kan je 6 dagen per week een pendellijntje K. der Kontinenten - NMM inleggen die elk kwartier rijdt. Het reistijdverlies is miniem met 356 en 381.
382 kan je misschien integreren in 381 (Je kan je überhaupt afvragen of een reguliere lijn noodzakelijk is voor alleen Austerlitz). Ik vraag me af of er überhaupt naar Db gereden moet worden. Een overstap op lijn 56 lijkt mij het belangrijkst.

Wat het belangrijkste is om te beseffen dat het hier om recreatieve reizigers gaat. Forenzen zijn vooral gevoelig voor tijdsprikkels. Reistijd en frequentie (wachttijd) spelen voor forenzen een grote rol.
Recreatieve reizigers zijn vooral gevoelig voor prijsprikkels en in mindere mate voor kwaliteitsprikkels. Ze zijn veel minder tijdsgebonden. Overstappen of langer moeten reizen maakt minder uit.
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door Roeland »

Allereerst: wat leuk dat we op één van de koudste dagen van 2019 bezig zijn met hoogzomervervoer :D .

En dan van de meteorologische naar de vervoerkundige kant van de zaak: het "probleem" is ontstaan nadat de 81 is opgeheven tussen Zeist en Woudenberg.
De vraag is, waar de meeste zwemmers vandaan komen. Ik vermoed vooral uit de direct omliggende kernen (Zeist, Driebergen en Woudenberg) en in mindere mate uit plaatsen als Amersfoort of Veenendaal.
Inmiddels rijdt ook de 298 langs het Henschotermeer. Deze biedt een lage frequentie vanuit Woudenberg en verder. Volgens mij wel voldoende voor de bussende zwemmers vanuit die richting.
Dan blijft volgens mij toch de verbinding vanuit Zeist en/of Driebergen met het Henschotermeer over als meest kansrijk.
Wellicht zou een ringroute door Driebergen en Zeist kansrijk zijn? Bijvoorbeeld:
Henschotermeer - N224 - Zeist (Jagerssingel, Busstation, Bergweg, Panweg, De Dreef, Griffensteinselaan, Driebergseweg) - Driebergen (Station, Hoofdstraat, Horstweg) - Austerlitz (Traayweg) - N224 - Henschotermeer?
Volgens mij kan zo'n route wel ongeveer binnen het uur worden gereden, dus heb je aan één omloop genoeg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:De 81 zat anders aardig vol met mensen met zwemspullen in de zomer. Ik denk dat je 356, 381, 382 en 383 helemaal op nieuw moet inrichten om de paralleliteit met andere lijnen eruit te halen.
383 kan je inkorten tot Woudenberg aangezien deze parallel loopt aan 280. Hiermee kan je ook een overstap op Woudenberg de poort creëeren die er nu niet (oude route 81), waardoor reizigers uit Scherpenzeel, Renswoude en Amersfoort ook gebruik kunnen maken van de lijn.
Lijn 280 rijdt echter alleen in de spits, dat zijn niet bepaald de momenten waarop mensen naar het Henschotermeer gaan (de 383 reed niet eens in de ochtendspits).
Daarnaast moet je op een recreatieve verbinding als deze juist geen overstap willen en kunnen reizigers uit Scherpenzeel en Renswoude al met lijn 298 naar het Henschotermeer (die heeft immers ook ritten overdag).
In plaats van de NMM lijnen kan je 6 dagen per week een pendellijntje K. der Kontinenten - NMM inleggen die elk kwartier rijdt. Het reistijdverlies is miniem met 356 en 381.
Als dagjesmensen zo'n overstap in de middle-of-nowhere moeten gaan maken raak je de weinige reizigers juist kwijt. Dan is een lijn vanuit Amersfoort nog efficiënter, eventueel kan je die een lusje langs Soesterberg laten maken voor overstappers vanaf de andere kant wat allicht efficiënter is. Want 381 is op z'n traject Zeist - Austerlitz - Driebergen na wel een lijn die vooral dubbelop met de rest rijdt.
382 kan je misschien integreren in 381 (Je kan je überhaupt afvragen of een reguliere lijn noodzakelijk is voor alleen Austerlitz). Ik vraag me af of er überhaupt naar Db gereden moet worden. Een overstap op lijn 56 lijkt mij het belangrijkst.
De route van de 381 is speciaal op verzoek van de reizigers uit Austerlitz omgelegd destijds, waardoor een directe verbinding Austerlitz - Driebergen-Zeist ontstond. Daar is dus wel degelijk vraag naar.
Wat 382 betreft zou aansluiten op lijn 56 echt een bizarre actie zijn. Sowieso zou de 382 pas kunnen keren op de rotonde Loolaan/Arnhemsebovenweg namelijk, wat een overstap twee haltes voor station Driebergen-Zeist zou opleveren :?
Wat het belangrijkste is om te beseffen dat het hier om recreatieve reizigers gaat. Forenzen zijn vooral gevoelig voor tijdsprikkels. Reistijd en frequentie (wachttijd) spelen voor forenzen een grote rol.
Recreatieve reizigers zijn vooral gevoelig voor prijsprikkels en in mindere mate voor kwaliteitsprikkels. Ze zijn veel minder tijdsgebonden. Overstappen of langer moeten reizen maakt minder uit.
Recreatieve reizigers zijn juist gevoelig voor reisgemak en makkelijk te vinden verbindingen. Daar helpt een overstap op een willekeurige halte ergens in de regio niet echt bij. En langer moeten reizen maakt ze zoals je zegt minder uit (als daar een makkelijker verbinding tegenover staat), dus voldoen de huidige recreatielijnen daar best aardig voor ondanks hun slingers om her en der nog wat losse haltes mee te pakken.
Roeland schreef:En dan van de meteorologische naar de vervoerkundige kant van de zaak: het "probleem" is ontstaan nadat de 81 is opgeheven tussen Zeist en Woudenberg.
De vraag is, waar de meeste zwemmers vandaan komen. Ik vermoed vooral uit de direct omliggende kernen (Zeist, Driebergen en Woudenberg) en in mindere mate uit plaatsen als Amersfoort of Veenendaal.
Inmiddels rijdt ook de 298 langs het Henschotermeer. Deze biedt een lage frequentie vanuit Woudenberg en verder. Volgens mij wel voldoende voor de bussende zwemmers vanuit die richting.
298 heeft natuurlijk wel als nadeel dat 'ie niet in het weekend rijdt. Overigens wordt vanuit Amersfoort nog best massaal naar het Henschotermeer gefietst, verbaasde me daarom ook al dat juist de 380 als eerste werd opgeheven.
Dan blijft volgens mij toch de verbinding vanuit Zeist en/of Driebergen met het Henschotermeer over als meest kansrijk.
Wellicht zou een ringroute door Driebergen en Zeist kansrijk zijn? Bijvoorbeeld:
Henschotermeer - N224 - Zeist (Jagerssingel, Busstation, Bergweg, Panweg, De Dreef, Griffensteinselaan, Driebergseweg) - Driebergen (Station, Hoofdstraat, Horstweg) - Austerlitz (Traayweg) - N224 - Henschotermeer?
Volgens mij kan zo'n route wel ongeveer binnen het uur worden gereden, dus heb je aan één omloop genoeg.
Even een tipje: je kunt bij het Henschotermeer niet keren dus gaat het er vooral om dat je totale dienst goed qua tijden uit komt: 382 en 383 rijden op alle ritten aan elkaar gekoppeld nu, zodat het keren kan plaatsvinden op plekken waar dat mogelijk is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door nvdw »

Daniel schreef:Recreatieve reizigers zijn juist gevoelig voor reisgemak en makkelijk te vinden verbindingen.
Dat dus. Het helpt al niet dat iedereen voor de deur (betaald) kan parkeren en de busreiziger vanaf de provinciale weg moet komen lopen met z'n zwemspullen. Daar valt waarschijnlijk niet heel veel aan te doen. Wat je dan wel kunt doen is een combiticket (entree met busretour) aanbieden. Het zijn relatief korte lijnen die je toch alleen neemt als je die zwemplas als bestemming hebt, dat moet toch zonder al te veel gezeik te doen zijn.

Over die 381 naar Soesterberg.

Ik was dinsdag naar het Nationaal Militair Museum (aanrader, trouwens) en had van tevoren even gekeken hoe het zat met die bus, dan kon ik namelijk de reis per ov maken. Dat het dan wat langer duurt, geen probleem, dat had ik met de trip naar het Kröller-Müller ook. Meestal pak ik voor de globale planning eerst even 9292 erbij. Dan kun je plannen en invullen wat je wilt, maar je krijgt allerlei reisadviezen die je over Zeist, station Driebergen of station Amersfoort sturen en die vervolgens allemaal neerkomen op hetzelfde: uitstappen bij Kontakt der Kontinenten en dan gaan lopen. Je krijgt er in elk geval geen reis per 381 uit.

Ik dus even 'handmatig gepland' (lees: de dienstregeling erbij gepakt) en dan blijkt ook waarom niet: vanaf Driebergen-Zeist maakt dat ding natuurlijk een enorme slinger via de Traay en Austerlitz naar Zeist, en dan pakt-ie vanaf daar ook nog Huis ter Heide en Soesterberg-Dorp mee. Je bent vanaf Db 50 minuten bezig. Dan helpt zelfs de 'ik loop moeilijk'-optie in 9292 niet meer.

Lijntje 381 moet dus én een boemeltje zijn voor alle locaties die de gewone streeklijnen laten liggen, én een bus voor het NMM. Dan heb je hooguit een verbinding gemaakt voor wie echt niet anders dan met het ov kan. In het weekend en de schoolvakanties kan een directe bus vanaf Amersfoort (356) wel uit: dan kost de reis je een kwartiertje vanaf het station. Ik snap dat dat gezien de opkomst op de gewone doordeweekse dagen een beetje te veel van het goede is, maar trek dan in elk geval vanaf busstation Zeist die route recht. Op de tijdstippen dat 381 de schuur uit komt, rijden de 52 en de 56 samen ook al 4x/uur om Huis ter Heide en Soesterberg te bedienen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door sirvinniei »

Als dagjesmensen zo'n overstap in de middle-of-nowhere moeten gaan maken raak je de weinige reizigers juist kwijt. Dan is een lijn vanuit Amersfoort nog efficiënter, eventueel kan je die een lusje langs Soesterberg laten maken voor overstappers vanaf de andere kant wat allicht efficiënter is. Want 381 is op z'n traject Zeist - Austerlitz - Driebergen na wel een lijn die vooral dubbelop met de rest rijdt.
Otterlo is zo'n "in the middle of nowhere" overstap en die doet het in de zomer heel goed, hier is juist de lijn die direct vanaf Apeldoorn reed opgeheven. Zolang je goede overstappen biedt (zoals bij otterlo rotonde, waar ritten op elkaar wachten) trekt een lijn wel aan.
De route van de 381 is speciaal op verzoek van de reizigers uit Austerlitz omgelegd destijds, waardoor een directe verbinding Austerlitz - Driebergen-Zeist ontstond. Daar is dus wel degelijk vraag naar.
Een vraag die in de rest van de provincie met een buurtbus wordt bediend. Het aantal instappers in Austerlitz per was letterlijk op een hand te tellen.
Wat 382 betreft zou aansluiten op lijn 56 echt een bizarre actie zijn. Sowieso zou de 382 pas kunnen keren op de rotonde Loolaan/Arnhemsebovenweg namelijk, wat een overstap twee haltes voor station Driebergen-Zeist zou opleveren :?
Hoezo? lijn 58 en 59 keren toch ook op busstation?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door Daniel »

Op Zeist busstation keren die ja, maar daar komt 382 nog niet eens in de buurt. 382 en 56 komen elkaars route alleen in Driebergen tegen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Verbetering van Henschotermeerlijn 382

Bericht door regenmaker »

sirvinniei schreef:
Als dagjesmensen zo'n overstap in de middle-of-nowhere moeten gaan maken raak je de weinige reizigers juist kwijt. Dan is een lijn vanuit Amersfoort nog efficiënter, eventueel kan je die een lusje langs Soesterberg laten maken voor overstappers vanaf de andere kant wat allicht efficiënter is. Want 381 is op z'n traject Zeist - Austerlitz - Driebergen na wel een lijn die vooral dubbelop met de rest rijdt.
Otterlo is zo'n "in the middle of nowhere" overstap en die doet het in de zomer heel goed, hier is juist de lijn die direct vanaf Apeldoorn reed opgeheven. Zolang je goede overstappen biedt (zoals bij otterlo rotonde, waar ritten op elkaar wachten) trekt een lijn wel aan.
Het feit dat de lijn Apeldoorn - Hoge Veluwe - Ede is opgeheven is, heeft te maken met het feit dat vroeger Hoge Veluwe tickets in de bus verkocht werden. Dit duurde veel te lang en kreeg de lijn te maken met grote vertragingen tijdens het hoogseizoen. Lijn 106 van en naar de Hoge Veluwe heeft meer tijd en er wordt gestopt bij de ingang waar kaartjes verkocht worden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten