Ontwerp lijnennet Regio Oost

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door cassie127 »

Overigens valt het mij ook op hoeveel lijnen er in IJssel-Vecht op de kaart staan die op de nominatielijst staan om te worden opgeheven of al opgeheven zijn wegens te weinig opbrengsten en reizigers.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door Western Soldier »

Ik heb nog even nagedacht over de buurtbussen naar Papendal en in de gemeente Renkum. De buurtbussen naar Papendal moeten in Wolfheze goed aansluiten op de treinen. Dat wil zeggen, de treinen uit Ede-Wageningen moeten aansluiten op de bus naar Papendal en vanaf Papendal moeten de buurtbussen naar Ede-Wageningen aansluiten. Vanuit Arnhem is dat minder van belang, omdat je daar met lijn 10 in principe sneller bent. De buurtbussen in de gemeente zelf moeten aansluiten op beide treinen. Naar Ede-Wageningen, maar ook naar Arnhem. Dat betekent dat de buurtbussen toch minimaal om .24 moeten aankomen bij het station, terwijl de vertrektijd naar Papendal om .32 moet liggen. De aankomsttijd vanaf Papendal moet dan .54 zijn en dan de gemeente in .02. Dat betekent dus dat de buurtbus 16 minuten in het uur stilstaat en bovendien lang bij Papendal staat te wachten. Het lijkt mij dus niet te passen om de buurtbussen in de gemeente te koppelen aan een buurtbus naar Papendal. Een buurtbus die Station Wolfheze>Papendal doet zal echter ook niet echt zoden aan de dijk zetten, aangezien hij hooguit een kwartier in het uur aan het rijden is als hij 1x per uur rijdt.

Er zijn een paar mogelijke oplossingen denkbaar.
1: Je laat de buurtbussen in de gemeente Renkum zoals ze nu zijn en je accepteert dat de buurtbus lang stilstaat.
2: Je kunt lijn 54 omnummeren naar 554 en gaat een buurtbus laten rijden tussen Heteren en Papendal, waarbij hij vanaf Heidesteinlaan tot Don Boscoweg de route van lijn 352 wordt gevolg, waarna hij bij de Kerkstraat rechtsaf slaat en dan via de Telefoonweg naar Wolfheze gaat. Er wordt niet heel veel gebruik gemaakt van de 54, dus het kan prima met een buurtbus zijn. Eventueel kan je een lijn 555 introduceren die tussen Heteren en Bennekom rijdt, waarmee de halfuursdienst tussen Heteren en Renkum wordt gehandhaafd.
3: Lijn 105 gaat door Oosterbeek rijden, in plaats van de Amsterdamseweg. Nadeel is wel dat het dorpscentrum van Oosterbeek een enorm overschot heeft. Al zou je als lijn 105 door Oosterbeek gaat rijden zou lijn 1 dan 2x per uur kunnen laten rijden. Tussen Oosterbeek en Arnhem Centraal is lijn 1 nooit vol, terwijl tussen Arnhem Centraal en Velp in de spits 6x per uur geen overbodige luxe zou zijn. Je zou dus weer de oude situatie kunnen creëren waarbij lijn 1 naar Het Duifje gaat rijden en lijn 3 naar Velp. Lijn 3 naar Het Duifje rijdt tussen Centraal Station en Het Duifje samen met lijn 33. Als je daar een strakke kwartierdienst dan is dat voldoende. Alleen in de spits moet je misschien 4x per uur rijden. Met deze optie bied je dus de verbinding tussen station Oosterbeek en Papendal.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

CamilleKreemers schreef:- Lijn 74 rijdt alleen van maandag tot zaterdag tussen Zwolle en Hasselt is wat je bedoeld?
Nee, ik bedoelde alleen in de spits, net zoals nu het geval is. Dat zaterdags hoorde er niet bij (was restant van een herschrijving dat ik vergeten was weg te halen). Heb het inmiddels aangepast.
CamilleKreemers schreef:- Is er meerwaarde om lijn 77 naar Lelystad door te trekken. Ik denk dat daarmee ook meer Urkers met de bus kunnen worden verleid.
Urkers kunnen al met een buslijn (78) naar afslag Urk aan de A6 rijden, alwaar die verknoopt ligt met de interliner Emmeloord - Lelystad. Tenzij die buslijn capaciteitsproblemen heeft (wat me gezien de frequenties sterk lijkt) lijkt me dat toch een prima verbinding?
CamilleKreemers schreef:- de lijnkoppelingen 56 en 356 zou ik anders doen: namelijk
  • Ma-za Overdag: Lijn 165 (Den Bosch - Druten) koppelen aan lijn 89 (sneldienst Druten - Nijmegen)
  • Ma-za Overdag: Lijn 43 (Tiel - Druten) koppelen aan lijn 85 (stopdienst Druten - Nijmegen)
  • Daarbuiten een stopdienst Lijn 165 (Den Bosch - Druten gekoppeld aan lijn 85 (Stopdienst Druten - Nijmegen)
Hierdoor krijgen de reizigers denk ik een beter product. De nummering was ik nog niet over uit.
Juist niet, want de huidige lijnen 89 en 43 rijden beiden een groot deel van hun route over autowegen en snelwegen (Tiel-Druten 8,2 van de 19,3 km en Druten-Nijmegen 13,7 van de 20,9 km), terwijl de lijnen 165 en 85 daar in zijn geheel niet over rijden. Door de 89 en 43 te koppelen heb je een lijn die dus het grootste deel over auto(snel)wegen rijdt en kun je voor die lijn speciale V100-bussen inzetten om de lijn sneller te maken. In totaal kun je dan dus 21,9 van de 40,2 km opeens 20km/h sneller rijden, daardoor zou je 3 minuten kunnen winnen. Het is wellicht geen gigantisch aantal, maar alle kleine beetjes helpen. Aangezien er in Druten verder een verknoping is, profiteren reizigers vanaf de lijn uit 's-Hertogenbosch hier dan ook van mee. Ze moeten dan weliswaar 1x overstappen, maar zijn wel net iets sneller af. Vandaar dat ik voor deze doorkoppelingen bij de Drutense knoop heb gekozen.
CamilleKreemers schreef:- Wat is het nut van lijn 9 in Arnhem?
Die bediend de Oranjekazerne (Luchtmobiele brigade) en het IPC (vakschool)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten