Ontwerp lijnennet Regio Oost
Geplaatst: do 09 aug 2018, 04:53
Ik heb een ontwerpje gemaakt voor de 3 nieuwe concessies binnen Regio Oost. Dit leek me ook meteen een goede mogelijkheid om de lijnnummers aan te passen aan de nieuwe concessies (die van nu zijn van heel vroeger). Hieronder ook een toelichting bij een aantal wijzigingen. Opmerkingen hoor ik graag.
Kaart
Lijnnummers zijn nu als volgt ingedeeld:
00-19 = stadsdiensten (alle concessies, komen dus vaker voor)
20-81 = Reguliere bussen (nummers verdeeld per concessie en vervolgens per regio, komt slechts 1x voor)
1xx-serie = lijnen met beperkte dienst (laatste twee nummers geven aan met welke reguliere lijn hij een vergelijkbaar traject heeft indien mogelijk)
2xx-serie = idem als hierboven (slechts 1 nummer in gebruik) + treinvervangend vervoer
3xx-serie = HOV/snellijnen
4xx-serie = evenementenvervoer (niet ingetekend)
5xx-serie = buurtbussen
6xx-serie = schoolbussen (niet ingetekend)
Concessie Berkel-Dinkel
Stadsdienst Enschede
- Kleine wijzigingen in Enschede-Zuid. Lijn 1 niet meer via Het Leunenberg maar via halte WKC Zuid, zodat deze lijn het winkelcentrum beter bediend en daar overstap kan bieden op lijn 2. Lijn 2 rijdt daardoor niet meer via de Buurserstraat, maar via De Kiepe om de bediening van Wesselerbrink Noordoost over te nemen. De lijn door Stroinklanden rijdt vervolgens ook door het noordwesten van de wijk, dit bediend de wijk ook beter dan die haltes aan de Buurserstraat waar het het nu nog mee moet doen.
- De lijnen naar Stroinkslanden en 't Zwering weer gekoppeld om 't Zwering weer een rechtstreekse verbinding met het Van Heekplein te geven.
- Stadsdienst naar Glanerbrug verdwijnt voor een streeklijn
Stadsdienst Hengelo
- De stadslijnen in het noorden gekoppeld tot twee volledige ringlijnen (een tegen de klok in en een met de klok mee)
Stadsdienst Almelo
- De ringlijnen naar Windmolenbroek aangepast, waarbij ook Nijrees en station De Riet meegenomen wordt. Hierdoor kan de streeklijn naar Delden ook via het Ziekenhuis en het ROC rijden (zowel vanuit Delden als vanuit Tubbergen wenselijk). Ook krijgt Nijrees dan een verbinding met het ziekenhuis. Deze ringlijnen krijgen bij Twentepoort dan een overstapmogelijkheid met de streeklijn.
- De buurtbus naar Aalderinkshoek verdwijnt door een omlegging van de streeklijn Borculo-Almelo (moet dan wel een bussluis komen om dit mogelijk te maken).
- De bediening van Haghoek wordt overgenomen door de streeklijn van/naar Tubbergen
Stadsdienst Deventer
- De stadslijn naar Borgele wordt verlengd naar Diepenveen (streeklijn verdwijnt, te veel parallel met het spoor). Diepenveen<->Zwolle moet voortaan via station Deventer, maar kan voortaan wel 2x p/u i.p.v. 1x p/u.
- De stadsdiensten naar Colmschate krijgen een iets andere route, waardoor kleinere ringen ontstaan en meer haltes in twee richtingen bediend worden.
Stadsdienst Zutphen
- de stadslijnen krijgen stadsnummers i.p.v. streeknummers.
Streeklijnen
- buslijn Denekamp-Borculo ingekort tot het Van Heekplein. Buslijn Doetinchem-Borculo wordt verlengd naar Enschede (knip Borculo die er vanwege concessiegrenzen kwam weer ongedaan maken).
- huidige lijn 72 (Neede-Lichtenvoorde) gaat vanaf Eibergen naar Haaksbergen (en daar vastgemaakt aan de snellere lijn naar Hengelo) tot een lijn Hengelo-Lichtenvoorde (Eibergen-Neede kan via het Assinkbos). Route in Groenlo gewijzigd, waarbij via Groenlo-'West' wordt gereden (waar de meeste woonwijken liggen). Route van de snellijnen naar Doetinchem en Winterswijk volgen is onzinnig, aangezien deze overstap al in Eibergen mogelijk is en vanaf Lievelde zullen deze reizigers de rechtstreekse trein pakken of via Lichtenvoorde reizen. Op deze manier bedien je Groenlo veel beter.
- Busdienst Doetinchem-'s-Heerenberg verlengd naar Emmerich (daar aansluitend op de trein naar Arnhem)
- Busdiensten van/naar Gendringen en Dinxperlo doorgekoppeld in Doetinchem naar resp. Vorden en Zutphen (zodat een rechtstreekse verbinding met het centrum ontstaat en in het eerste geval ook met het Graafschap College en ziekenhuis). De laatste busdienst krijgt tussen Steenderen en Zutphen een iets andere route, zodat Wichmond erin opgenomen wordt (zodat die buslijn meer achterland krijgt, de lijn moet het vooral van de kleine tussenliggende plaatsen hebben)
- Busdienst Almelo-Ootmarsum-Oldenzaal geknipt in Ootmarsum en laatste deel doorgetrokken naar Enschede. Deel naar Oldenzaal De Thij vastgemaakt aan busdienst naar Overdinkel, die weer doorgetrokken wordt naar Gronau. Dit zodat De Thij aansluiting heeft op de trein naar Hengelo. Voor Ootmarsum is dit minder van belang, omdat ri. Randstad ze al direct naar Almelo reizen en ri. Hengelo kan ook via overstap in Fleringen.
- Busdienst Enschede-Losser voortaan via Glanerbrug (idee van het ROCOV). Frequentie blijft hetzelfde voor Losser. Voor Glanerbrug gaat de spitsfrequentie dan omhoog van 6 naar 8x per uur. Voor Overdinkel<->Enschede dient dan voortaan wel overgestapt te worden (op station Gronau of in Losser-Zuid).
- De busdienst Almelo-Vriezenveen heb ik geïntegreerd in de busdiensten van/naar Westerhaar. Hierdoor kan t/m 20:00 een halfuursdienst gereden worden tussen Westerhaar en Almelo (nu alleen in de brede spits) en in de spitsrichting 4x p/u tussen Vriezenveen en Almelo. De extra reistijd vanaf Westerhaar naar Almelo is volgens de reisplanners 2-3 minuten, waardoor ik de voordelen van de hogere frequenties groter vind dan die 2-3 minuutjes extra reistijd. Daarnaast heb ik de ritten van/naar Almelo die in Westerhaar overgaan op de lijn naar Ommen samengevoegd tot 1 buslijn Almelo-Ommen, aangezien dat overzichtelijker is.
- De buslijn Raalte-Deventer heb ik via Heeten laten gaan, aangezien Heeten veel groter is dan het gehuchtje Wesepe en de buurtbus Heeten-Deventer ook wel erg goed loopt. Daarnaast heb je dan vanaf Raalte ook een directe verbinding met het ziekenhuis in Deventer. Wesepe blijft bediend worden per buurtbus.
Concessie Rijn-Waal
Stadsdienst Arnhem
- de lijnen 1-6 (allen trolleys) gaan via de noordelijke centrumring, de lijnen 11-14 gaan via de zuidelijke centrumring (7-10 komen alleen op het Willemsplein)
- De streekbus uit Barneveld gaat via Hoogkamp-Bakenberg-Schaarsbergen en vormt samen met de stadsbus naar het IPC een dubbele frequentie (zo blijven die wijken ook voldoende bediend zonder overbediening van het IPC.
- In Velp buigen de lijnen af naar/via het station, zodat daar een OV-knoop ontstaat (wel aanpassing trolleybovenleiding nodig of trolleybussen die een stukje zonder bovenleiding kunnen).
- De streeklijnen naar Westervoort en verder worden gecombineerd tot één stadslijn Arnhem-Duiven die in Duiven een ringlijn vormt (4x p/u, waarbij om en om in Duiven). Hierdoor hebben alle wijken in Duiven een verbinding met het station én een goede rechtstreekse verbinding met Arnhem.
Stadsdienst Nijmegen
- De niet-HOV-lijnen uit Arnhem (huidig: 14 en 33) heb ik gekoppeld aan de lijnen naar Grave (de huidige 9) en Beuningen (de huidige 11), zodat die eerste twee een rechtstreekse verbinding met Heyendaal krijgen en die laatste twee een rechtstreekse verbinding met het centrum.
- De huidige lijn 6 heb ik geknipt. Het stuk Dukenburg-Plein 1944 (mijn lijn 1) gaat daarbij voortaan via het Erasmusgebouw en station Heyendaal rijden (dit kost geloof ik op papier 1 minuutje extra, maar is door de files op de Sint-Annastraat al snel neutraal te doen). Het stuk Plein 1944-Neerbosch Oost wordt overgenomen door mijn lijnen 4 (Berg & Dal - Station Dukenburg) & 5 (St.Maartenskliniek - Neerbosch Oost), die op het gezamenlijke stuk samen 8x p/u rijden. De verbinding tussen Lindenholt-West naar CS gaat dan dus via Heseveld en Wolfskuil lopen i.p.v. over de zeer filegevoelige Graafseweg, waar je soms lang vast kan staan.
- De lijn via Heyendaal naar Grave gaat via Malden en Heumen lopen
Streeklijnen
- De buslijn van/naar Tolkamer wordt ingekort tot het ziekenhuis in Zevenaar. Van Zevenaar naar Arnhem is de trein veel sneller en zo goed loopt die buslijn ook niet (eigen ervaring na een jaartje in Zevenaar te hebben gewerkt), dus alleen op het noodzakelijke stuk heb ik hem behouden.
- De lijnen rond Doesburg en Dieren gewijzigd. Vanuit Arnhem rijden ze niet verder dan Doesburg (via Giesbeek) en Dieren (via Rheden), waarbij in Rheden de route door het zuiden wordt gereden (noorden ligt het station al). De lijnen uit Doetinchem worden gecombineerd tot één lijn die naar Dieren gaat en daar gekoppeld wordt naar Apeldoorn (dat is de snelste route tussen beide steden, terwijl Apeldoorn/Eerbeek<->Arnhem sneller is door in Dieren op de trein over te stappen, of door de snelbus via de A50 te nemen. Ik verwacht daarom meer (inschatting) doorgaande reizigers Apeldoorn/Eerbeek ri. Doetinchem dan op de bus via Rheden naar Arnhem.
- De sneldiensten Arnhem-Wageningen en Wageningen-Ede worden gekoppeld (zodat je ook vanuit Arnhem rechtstreeks naar de universiteit kan) en de lijn gaat ook doorrijden naar de HAN-campus in Arnhem. De stopdienst gaat doorrijden naar de noordwestelijke wijk in Wageningen. De busdiensten Ede-Bennekom-Wageningen en Wagingen-Kesteren-Ochten-Tiel worden gekoppeld tot Ede - Ochten, waarbij het stuk Ochten-Tiel (parallel aan het spoor, reizigers zijn sneller via de trein) wordt vervangen door een buurtbus.
- De buslijnen rond Druten gekoppeld tot een snellijn Tiel-Druten-Nijmegen en een lijn 's-Hertogenbosch-Druten-Beuningen-Nijmegen.
- De buslijn Arnhem-Barneveld krijgt een andere route: hij gaat voortaan via Schaarsbergen (i.p.v. Amsterdamseweg) en via Wekerom (i.p.v. Stroe-Kootwijkerbroek) rijden. In Barneveld wordt het eindpunt verlegd van Station Centrum naar halte Troelstralaan (aangezien hij niet meer in dezelfde concessie zit als de bus verder naar Harderwijk en Troelstralaan zo'n beetje de dichtstbijzijnde keermogelijkheid is)
Concessie IJssel-Vecht
Stadsdienst Apeldoorn
- Volgens de provincie gaat het blijkbaar niet goed genoeg met het stadsnet in Apeldoorn en willen ze dat stadsnet wellicht niet eens meer eisen in een nieuwe concessie. Ik heb er daarvoor gekozen om de streeklijnen een grotere functie binnen Apeldoorn te geven, zodat minder stadsbussen nodig zijn: De streeklijn uit Dieren (uit concessie Rijn-Waal) gaat via het ziekenhuis rijden (die uit Arnhem via A50 blijft rechtstreeks en wordt frequenter als HOV-lijn), waardoor de stadsdienst in frequentie gehalveerd kan worden zonder dat er minder verbindingen komen. De stadsdienst gaat dan na het ziekenhuis doorrijden naar Ugchelen (waar hij overstap heeft ri. Ede en daarnaast ervoor zorgt dat Ugchelen overdag altijd 2x p/u een verbinding heeft). De streekbus uit Ede gaat via Ugchelen rijden en verzorgd de snelle dienst naar het station (maar buiten de spits slechts 1x p/u). De streekdienst uit Uddel gaat 's avonds via Berg en Bos rijden (Julianatoren en Paleis het Loo zijn dan toch dicht). De stop/sneldienst uit Zwolle via Vaassen gaat via Kerschoten-Aventus-De Vlijt rijden (dit hoeft niet te veel tijd te kosten) en de lijn naar Stadhoudersmolen via De Parken (zodat de andere stadslijn geschrapt kan worden). De opvolger van de huidige lijn 102 gaat via Apenheul en het Belastingkantoor rijden, waardoor de stadslijn in frequentie gehalveerd kan worden. De bus uit Eerbeek neemt de snelle verbinding tussen station en De Maten-Oost over.
- De stadslijnen naar Orden worden samengevoegd tot één lijn. De stadslijnen naar Apeldoorn-Zuid worden samengevoegd tot één lijn (die ook overstap krijgen op de bussen van/naar Beekbergen bij het Achmea-kantoor). De bussen naar De Maten worden en Steenkamp worden aan elkaar gekoppeld bij station De Maten. De snelle verbinding tussen De Maten-Oost en het station wordt verzorgd door de bus uit Eerbeek.
Stadsdienst Ede-Veenendaal
- de huidige lijnen 83 en 85 worden gekoppeld tot één stadslijn (ja, ik heb lijn 83 geannexeerd tot een Gelderse lijn, aangezien die met het doorrijden op de huidige lijn 5 al connectie heeft met de Edese lijn en een koppeling met de 85 ook voordelen heeft en daardoor deze lijn beter tot zijn recht kan komen onder dezelfde concessie als het stadsnet van Ede).
Stadsdienst Harderwijk
- Er komt weer een stadslijntje naar Drielanden (i.v.m. wegvallen streeklijn 101). De bestaande stadslijn gaat alleen nog van/naar Frankrijk rijden. De wijken Tinnegieter en Wittenhagen worden bediend door een doorgetrokken streeklijn uit Nunspeet.
Stadsdienst Lelystad
- Spitsdienst Kustwijk - De Landerijen (huidige lijn 12) wordt doorgetrokken naar Laserpoort (huidige lijn 7 vervalt dan), zodat die wijken niet eerst helemaal naar het station hoeven om naar de Laserpoort te hoeven of om over te stappen ri. Harderwijk (=enorm om). Je hebt dan een dubbele frequentie naar de Laserpoort, zonder dat dat meer DRU's hoeft te kosten volgens mij. De verbinding met het vliegveld wordt door de streeklijn geleverd, die dan gewoon dat korte stukje naar de voordeur ook wel kan doen (zeker als dat vliegveld geopend wordt voor meer vluchten wordt dat ook aantrekkelijker om te doen en kan die streeklijn ook een halfuursdienst gaan rijden in het dagdal)
Stadsdienst Zwolle
- Aangepaste routes door verplaatsing busstation.
- Ring door Stadshagen vervangen door een heen-en-terug-route die dan ook de noordwestelijke wijk aan doet. De lijn door Holtenbroek gaat ook via het Deltion College rijden (de bussen kunnen dan ook in de tegenspits nuttig gebruikt worden). De lijn naar Berkum wordt vervangen door de streeklijnen. Doordat de streeklijn naar Deventer verdwijnt (te veel parallel aan het spoor en geen grote plaatsen die het bediend die niet door het spoor worden bediend) komt er een stadslijn naar De Marslanden, deze rijdt alleen in spitsrichting en rijdt dan als de stadslijn door Schelle in de andere richting (wat voor die lijn de spitsrichting is en dus voor een kwartiersdienst in spitsrichting en slechts een halfuursdienst in tegenspitsrichting zorgt en dus efficiënter is).
Streekdiensten
- De streekdienst Ede-Apeldoorn gaat via Harskamp en Wekerom rijden, de lijn via Harskamp naar Putten wordt vervangen door de lijn Nunspeet-Wittenberg door te sturen naar Barneveld en een nieuwe lijn Putten-Garderen-Uddel-Apeldoorn. Reizigers vanaf Putten, Garderen en Stroe naar Ede reizen via Barneveld.
- De huidige lijn 101 (Amersfoort Schothorst - Harderwijk via Putten) wordt geschrapt, want rijdt tussen Nijkerk en Putten onnodig parallel aan het spoor en bediend daartussen geen kernen en tussen Putten en Harderwijk rijdt die te veel parallel aan de huidige buslijn 205 (Barneveld-Harderwijk). Het deel Schothorst-Nijkerk wordt vastgemaakt aan de bus Nijkerk-Harderwijk via Zeewolde. Hierdoor kan de lijn Barneveld-Harderwijk ook in het dagdal 2x p/u gaan rijden. Lijn 102 (Amersfoort-Voorthuizen-Apeldoorn) wordt gewijzigd in een lijn Barneveld-Voorthuizen-Apeldoorn die alleen in de brede spits rijdt (daarbuiten lijkt me de vraag te klein en kan dat wel met de resterende buslijnen) en tussen Voorthuizen en Barneveld een kwartiersdienst vormt, waardoor vanuit Voorthuizen op station Barneveld Noord op alle Valleilijn-treinen ri. Amersfoort aangesloten wordt in de brede spits.
- De buslijn via de Eemhof laat ik in Nijkerk starten i.p.v. Amersfoort Vathorst. Station Nijkerk ligt net iets dichterbij (scheelt een paar minuutjes) en ik denk dat een stop bij het Nijkerkse stadscentrum ook net wat aantrekkelijker is dan bij een Amersfoortse vinexwijk. In beide gevallen sluit je verder op dezelfde sprinter aan.
Kaart
Lijnnummers zijn nu als volgt ingedeeld:
00-19 = stadsdiensten (alle concessies, komen dus vaker voor)
20-81 = Reguliere bussen (nummers verdeeld per concessie en vervolgens per regio, komt slechts 1x voor)
1xx-serie = lijnen met beperkte dienst (laatste twee nummers geven aan met welke reguliere lijn hij een vergelijkbaar traject heeft indien mogelijk)
2xx-serie = idem als hierboven (slechts 1 nummer in gebruik) + treinvervangend vervoer
3xx-serie = HOV/snellijnen
4xx-serie = evenementenvervoer (niet ingetekend)
5xx-serie = buurtbussen
6xx-serie = schoolbussen (niet ingetekend)
Concessie Berkel-Dinkel
Stadsdienst Enschede
- Kleine wijzigingen in Enschede-Zuid. Lijn 1 niet meer via Het Leunenberg maar via halte WKC Zuid, zodat deze lijn het winkelcentrum beter bediend en daar overstap kan bieden op lijn 2. Lijn 2 rijdt daardoor niet meer via de Buurserstraat, maar via De Kiepe om de bediening van Wesselerbrink Noordoost over te nemen. De lijn door Stroinklanden rijdt vervolgens ook door het noordwesten van de wijk, dit bediend de wijk ook beter dan die haltes aan de Buurserstraat waar het het nu nog mee moet doen.
- De lijnen naar Stroinkslanden en 't Zwering weer gekoppeld om 't Zwering weer een rechtstreekse verbinding met het Van Heekplein te geven.
- Stadsdienst naar Glanerbrug verdwijnt voor een streeklijn
Stadsdienst Hengelo
- De stadslijnen in het noorden gekoppeld tot twee volledige ringlijnen (een tegen de klok in en een met de klok mee)
Stadsdienst Almelo
- De ringlijnen naar Windmolenbroek aangepast, waarbij ook Nijrees en station De Riet meegenomen wordt. Hierdoor kan de streeklijn naar Delden ook via het Ziekenhuis en het ROC rijden (zowel vanuit Delden als vanuit Tubbergen wenselijk). Ook krijgt Nijrees dan een verbinding met het ziekenhuis. Deze ringlijnen krijgen bij Twentepoort dan een overstapmogelijkheid met de streeklijn.
- De buurtbus naar Aalderinkshoek verdwijnt door een omlegging van de streeklijn Borculo-Almelo (moet dan wel een bussluis komen om dit mogelijk te maken).
- De bediening van Haghoek wordt overgenomen door de streeklijn van/naar Tubbergen
Stadsdienst Deventer
- De stadslijn naar Borgele wordt verlengd naar Diepenveen (streeklijn verdwijnt, te veel parallel met het spoor). Diepenveen<->Zwolle moet voortaan via station Deventer, maar kan voortaan wel 2x p/u i.p.v. 1x p/u.
- De stadsdiensten naar Colmschate krijgen een iets andere route, waardoor kleinere ringen ontstaan en meer haltes in twee richtingen bediend worden.
Stadsdienst Zutphen
- de stadslijnen krijgen stadsnummers i.p.v. streeknummers.
Streeklijnen
- buslijn Denekamp-Borculo ingekort tot het Van Heekplein. Buslijn Doetinchem-Borculo wordt verlengd naar Enschede (knip Borculo die er vanwege concessiegrenzen kwam weer ongedaan maken).
- huidige lijn 72 (Neede-Lichtenvoorde) gaat vanaf Eibergen naar Haaksbergen (en daar vastgemaakt aan de snellere lijn naar Hengelo) tot een lijn Hengelo-Lichtenvoorde (Eibergen-Neede kan via het Assinkbos). Route in Groenlo gewijzigd, waarbij via Groenlo-'West' wordt gereden (waar de meeste woonwijken liggen). Route van de snellijnen naar Doetinchem en Winterswijk volgen is onzinnig, aangezien deze overstap al in Eibergen mogelijk is en vanaf Lievelde zullen deze reizigers de rechtstreekse trein pakken of via Lichtenvoorde reizen. Op deze manier bedien je Groenlo veel beter.
- Busdienst Doetinchem-'s-Heerenberg verlengd naar Emmerich (daar aansluitend op de trein naar Arnhem)
- Busdiensten van/naar Gendringen en Dinxperlo doorgekoppeld in Doetinchem naar resp. Vorden en Zutphen (zodat een rechtstreekse verbinding met het centrum ontstaat en in het eerste geval ook met het Graafschap College en ziekenhuis). De laatste busdienst krijgt tussen Steenderen en Zutphen een iets andere route, zodat Wichmond erin opgenomen wordt (zodat die buslijn meer achterland krijgt, de lijn moet het vooral van de kleine tussenliggende plaatsen hebben)
- Busdienst Almelo-Ootmarsum-Oldenzaal geknipt in Ootmarsum en laatste deel doorgetrokken naar Enschede. Deel naar Oldenzaal De Thij vastgemaakt aan busdienst naar Overdinkel, die weer doorgetrokken wordt naar Gronau. Dit zodat De Thij aansluiting heeft op de trein naar Hengelo. Voor Ootmarsum is dit minder van belang, omdat ri. Randstad ze al direct naar Almelo reizen en ri. Hengelo kan ook via overstap in Fleringen.
- Busdienst Enschede-Losser voortaan via Glanerbrug (idee van het ROCOV). Frequentie blijft hetzelfde voor Losser. Voor Glanerbrug gaat de spitsfrequentie dan omhoog van 6 naar 8x per uur. Voor Overdinkel<->Enschede dient dan voortaan wel overgestapt te worden (op station Gronau of in Losser-Zuid).
- De busdienst Almelo-Vriezenveen heb ik geïntegreerd in de busdiensten van/naar Westerhaar. Hierdoor kan t/m 20:00 een halfuursdienst gereden worden tussen Westerhaar en Almelo (nu alleen in de brede spits) en in de spitsrichting 4x p/u tussen Vriezenveen en Almelo. De extra reistijd vanaf Westerhaar naar Almelo is volgens de reisplanners 2-3 minuten, waardoor ik de voordelen van de hogere frequenties groter vind dan die 2-3 minuutjes extra reistijd. Daarnaast heb ik de ritten van/naar Almelo die in Westerhaar overgaan op de lijn naar Ommen samengevoegd tot 1 buslijn Almelo-Ommen, aangezien dat overzichtelijker is.
- De buslijn Raalte-Deventer heb ik via Heeten laten gaan, aangezien Heeten veel groter is dan het gehuchtje Wesepe en de buurtbus Heeten-Deventer ook wel erg goed loopt. Daarnaast heb je dan vanaf Raalte ook een directe verbinding met het ziekenhuis in Deventer. Wesepe blijft bediend worden per buurtbus.
Concessie Rijn-Waal
Stadsdienst Arnhem
- de lijnen 1-6 (allen trolleys) gaan via de noordelijke centrumring, de lijnen 11-14 gaan via de zuidelijke centrumring (7-10 komen alleen op het Willemsplein)
- De streekbus uit Barneveld gaat via Hoogkamp-Bakenberg-Schaarsbergen en vormt samen met de stadsbus naar het IPC een dubbele frequentie (zo blijven die wijken ook voldoende bediend zonder overbediening van het IPC.
- In Velp buigen de lijnen af naar/via het station, zodat daar een OV-knoop ontstaat (wel aanpassing trolleybovenleiding nodig of trolleybussen die een stukje zonder bovenleiding kunnen).
- De streeklijnen naar Westervoort en verder worden gecombineerd tot één stadslijn Arnhem-Duiven die in Duiven een ringlijn vormt (4x p/u, waarbij om en om in Duiven). Hierdoor hebben alle wijken in Duiven een verbinding met het station én een goede rechtstreekse verbinding met Arnhem.
Stadsdienst Nijmegen
- De niet-HOV-lijnen uit Arnhem (huidig: 14 en 33) heb ik gekoppeld aan de lijnen naar Grave (de huidige 9) en Beuningen (de huidige 11), zodat die eerste twee een rechtstreekse verbinding met Heyendaal krijgen en die laatste twee een rechtstreekse verbinding met het centrum.
- De huidige lijn 6 heb ik geknipt. Het stuk Dukenburg-Plein 1944 (mijn lijn 1) gaat daarbij voortaan via het Erasmusgebouw en station Heyendaal rijden (dit kost geloof ik op papier 1 minuutje extra, maar is door de files op de Sint-Annastraat al snel neutraal te doen). Het stuk Plein 1944-Neerbosch Oost wordt overgenomen door mijn lijnen 4 (Berg & Dal - Station Dukenburg) & 5 (St.Maartenskliniek - Neerbosch Oost), die op het gezamenlijke stuk samen 8x p/u rijden. De verbinding tussen Lindenholt-West naar CS gaat dan dus via Heseveld en Wolfskuil lopen i.p.v. over de zeer filegevoelige Graafseweg, waar je soms lang vast kan staan.
- De lijn via Heyendaal naar Grave gaat via Malden en Heumen lopen
Streeklijnen
- De buslijn van/naar Tolkamer wordt ingekort tot het ziekenhuis in Zevenaar. Van Zevenaar naar Arnhem is de trein veel sneller en zo goed loopt die buslijn ook niet (eigen ervaring na een jaartje in Zevenaar te hebben gewerkt), dus alleen op het noodzakelijke stuk heb ik hem behouden.
- De lijnen rond Doesburg en Dieren gewijzigd. Vanuit Arnhem rijden ze niet verder dan Doesburg (via Giesbeek) en Dieren (via Rheden), waarbij in Rheden de route door het zuiden wordt gereden (noorden ligt het station al). De lijnen uit Doetinchem worden gecombineerd tot één lijn die naar Dieren gaat en daar gekoppeld wordt naar Apeldoorn (dat is de snelste route tussen beide steden, terwijl Apeldoorn/Eerbeek<->Arnhem sneller is door in Dieren op de trein over te stappen, of door de snelbus via de A50 te nemen. Ik verwacht daarom meer (inschatting) doorgaande reizigers Apeldoorn/Eerbeek ri. Doetinchem dan op de bus via Rheden naar Arnhem.
- De sneldiensten Arnhem-Wageningen en Wageningen-Ede worden gekoppeld (zodat je ook vanuit Arnhem rechtstreeks naar de universiteit kan) en de lijn gaat ook doorrijden naar de HAN-campus in Arnhem. De stopdienst gaat doorrijden naar de noordwestelijke wijk in Wageningen. De busdiensten Ede-Bennekom-Wageningen en Wagingen-Kesteren-Ochten-Tiel worden gekoppeld tot Ede - Ochten, waarbij het stuk Ochten-Tiel (parallel aan het spoor, reizigers zijn sneller via de trein) wordt vervangen door een buurtbus.
- De buslijnen rond Druten gekoppeld tot een snellijn Tiel-Druten-Nijmegen en een lijn 's-Hertogenbosch-Druten-Beuningen-Nijmegen.
- De buslijn Arnhem-Barneveld krijgt een andere route: hij gaat voortaan via Schaarsbergen (i.p.v. Amsterdamseweg) en via Wekerom (i.p.v. Stroe-Kootwijkerbroek) rijden. In Barneveld wordt het eindpunt verlegd van Station Centrum naar halte Troelstralaan (aangezien hij niet meer in dezelfde concessie zit als de bus verder naar Harderwijk en Troelstralaan zo'n beetje de dichtstbijzijnde keermogelijkheid is)
Concessie IJssel-Vecht
Stadsdienst Apeldoorn
- Volgens de provincie gaat het blijkbaar niet goed genoeg met het stadsnet in Apeldoorn en willen ze dat stadsnet wellicht niet eens meer eisen in een nieuwe concessie. Ik heb er daarvoor gekozen om de streeklijnen een grotere functie binnen Apeldoorn te geven, zodat minder stadsbussen nodig zijn: De streeklijn uit Dieren (uit concessie Rijn-Waal) gaat via het ziekenhuis rijden (die uit Arnhem via A50 blijft rechtstreeks en wordt frequenter als HOV-lijn), waardoor de stadsdienst in frequentie gehalveerd kan worden zonder dat er minder verbindingen komen. De stadsdienst gaat dan na het ziekenhuis doorrijden naar Ugchelen (waar hij overstap heeft ri. Ede en daarnaast ervoor zorgt dat Ugchelen overdag altijd 2x p/u een verbinding heeft). De streekbus uit Ede gaat via Ugchelen rijden en verzorgd de snelle dienst naar het station (maar buiten de spits slechts 1x p/u). De streekdienst uit Uddel gaat 's avonds via Berg en Bos rijden (Julianatoren en Paleis het Loo zijn dan toch dicht). De stop/sneldienst uit Zwolle via Vaassen gaat via Kerschoten-Aventus-De Vlijt rijden (dit hoeft niet te veel tijd te kosten) en de lijn naar Stadhoudersmolen via De Parken (zodat de andere stadslijn geschrapt kan worden). De opvolger van de huidige lijn 102 gaat via Apenheul en het Belastingkantoor rijden, waardoor de stadslijn in frequentie gehalveerd kan worden. De bus uit Eerbeek neemt de snelle verbinding tussen station en De Maten-Oost over.
- De stadslijnen naar Orden worden samengevoegd tot één lijn. De stadslijnen naar Apeldoorn-Zuid worden samengevoegd tot één lijn (die ook overstap krijgen op de bussen van/naar Beekbergen bij het Achmea-kantoor). De bussen naar De Maten worden en Steenkamp worden aan elkaar gekoppeld bij station De Maten. De snelle verbinding tussen De Maten-Oost en het station wordt verzorgd door de bus uit Eerbeek.
Stadsdienst Ede-Veenendaal
- de huidige lijnen 83 en 85 worden gekoppeld tot één stadslijn (ja, ik heb lijn 83 geannexeerd tot een Gelderse lijn, aangezien die met het doorrijden op de huidige lijn 5 al connectie heeft met de Edese lijn en een koppeling met de 85 ook voordelen heeft en daardoor deze lijn beter tot zijn recht kan komen onder dezelfde concessie als het stadsnet van Ede).
Stadsdienst Harderwijk
- Er komt weer een stadslijntje naar Drielanden (i.v.m. wegvallen streeklijn 101). De bestaande stadslijn gaat alleen nog van/naar Frankrijk rijden. De wijken Tinnegieter en Wittenhagen worden bediend door een doorgetrokken streeklijn uit Nunspeet.
Stadsdienst Lelystad
- Spitsdienst Kustwijk - De Landerijen (huidige lijn 12) wordt doorgetrokken naar Laserpoort (huidige lijn 7 vervalt dan), zodat die wijken niet eerst helemaal naar het station hoeven om naar de Laserpoort te hoeven of om over te stappen ri. Harderwijk (=enorm om). Je hebt dan een dubbele frequentie naar de Laserpoort, zonder dat dat meer DRU's hoeft te kosten volgens mij. De verbinding met het vliegveld wordt door de streeklijn geleverd, die dan gewoon dat korte stukje naar de voordeur ook wel kan doen (zeker als dat vliegveld geopend wordt voor meer vluchten wordt dat ook aantrekkelijker om te doen en kan die streeklijn ook een halfuursdienst gaan rijden in het dagdal)
Stadsdienst Zwolle
- Aangepaste routes door verplaatsing busstation.
- Ring door Stadshagen vervangen door een heen-en-terug-route die dan ook de noordwestelijke wijk aan doet. De lijn door Holtenbroek gaat ook via het Deltion College rijden (de bussen kunnen dan ook in de tegenspits nuttig gebruikt worden). De lijn naar Berkum wordt vervangen door de streeklijnen. Doordat de streeklijn naar Deventer verdwijnt (te veel parallel aan het spoor en geen grote plaatsen die het bediend die niet door het spoor worden bediend) komt er een stadslijn naar De Marslanden, deze rijdt alleen in spitsrichting en rijdt dan als de stadslijn door Schelle in de andere richting (wat voor die lijn de spitsrichting is en dus voor een kwartiersdienst in spitsrichting en slechts een halfuursdienst in tegenspitsrichting zorgt en dus efficiënter is).
Streekdiensten
- De streekdienst Ede-Apeldoorn gaat via Harskamp en Wekerom rijden, de lijn via Harskamp naar Putten wordt vervangen door de lijn Nunspeet-Wittenberg door te sturen naar Barneveld en een nieuwe lijn Putten-Garderen-Uddel-Apeldoorn. Reizigers vanaf Putten, Garderen en Stroe naar Ede reizen via Barneveld.
- De huidige lijn 101 (Amersfoort Schothorst - Harderwijk via Putten) wordt geschrapt, want rijdt tussen Nijkerk en Putten onnodig parallel aan het spoor en bediend daartussen geen kernen en tussen Putten en Harderwijk rijdt die te veel parallel aan de huidige buslijn 205 (Barneveld-Harderwijk). Het deel Schothorst-Nijkerk wordt vastgemaakt aan de bus Nijkerk-Harderwijk via Zeewolde. Hierdoor kan de lijn Barneveld-Harderwijk ook in het dagdal 2x p/u gaan rijden. Lijn 102 (Amersfoort-Voorthuizen-Apeldoorn) wordt gewijzigd in een lijn Barneveld-Voorthuizen-Apeldoorn die alleen in de brede spits rijdt (daarbuiten lijkt me de vraag te klein en kan dat wel met de resterende buslijnen) en tussen Voorthuizen en Barneveld een kwartiersdienst vormt, waardoor vanuit Voorthuizen op station Barneveld Noord op alle Valleilijn-treinen ri. Amersfoort aangesloten wordt in de brede spits.
- De buslijn via de Eemhof laat ik in Nijkerk starten i.p.v. Amersfoort Vathorst. Station Nijkerk ligt net iets dichterbij (scheelt een paar minuutjes) en ik denk dat een stop bij het Nijkerkse stadscentrum ook net wat aantrekkelijker is dan bij een Amersfoortse vinexwijk. In beide gevallen sluit je verder op dezelfde sprinter aan.