Ontwerp lijnennet Regio Oost

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

Ik heb een ontwerpje gemaakt voor de 3 nieuwe concessies binnen Regio Oost. Dit leek me ook meteen een goede mogelijkheid om de lijnnummers aan te passen aan de nieuwe concessies (die van nu zijn van heel vroeger). Hieronder ook een toelichting bij een aantal wijzigingen. Opmerkingen hoor ik graag.

Kaart

Lijnnummers zijn nu als volgt ingedeeld:
00-19 = stadsdiensten (alle concessies, komen dus vaker voor)
20-81 = Reguliere bussen (nummers verdeeld per concessie en vervolgens per regio, komt slechts 1x voor)
1xx-serie = lijnen met beperkte dienst (laatste twee nummers geven aan met welke reguliere lijn hij een vergelijkbaar traject heeft indien mogelijk)
2xx-serie = idem als hierboven (slechts 1 nummer in gebruik) + treinvervangend vervoer
3xx-serie = HOV/snellijnen
4xx-serie = evenementenvervoer (niet ingetekend)
5xx-serie = buurtbussen
6xx-serie = schoolbussen (niet ingetekend)

Concessie Berkel-Dinkel
Stadsdienst Enschede
- Kleine wijzigingen in Enschede-Zuid. Lijn 1 niet meer via Het Leunenberg maar via halte WKC Zuid, zodat deze lijn het winkelcentrum beter bediend en daar overstap kan bieden op lijn 2. Lijn 2 rijdt daardoor niet meer via de Buurserstraat, maar via De Kiepe om de bediening van Wesselerbrink Noordoost over te nemen. De lijn door Stroinklanden rijdt vervolgens ook door het noordwesten van de wijk, dit bediend de wijk ook beter dan die haltes aan de Buurserstraat waar het het nu nog mee moet doen.
- De lijnen naar Stroinkslanden en 't Zwering weer gekoppeld om 't Zwering weer een rechtstreekse verbinding met het Van Heekplein te geven.
- Stadsdienst naar Glanerbrug verdwijnt voor een streeklijn
Stadsdienst Hengelo
- De stadslijnen in het noorden gekoppeld tot twee volledige ringlijnen (een tegen de klok in en een met de klok mee)
Stadsdienst Almelo
- De ringlijnen naar Windmolenbroek aangepast, waarbij ook Nijrees en station De Riet meegenomen wordt. Hierdoor kan de streeklijn naar Delden ook via het Ziekenhuis en het ROC rijden (zowel vanuit Delden als vanuit Tubbergen wenselijk). Ook krijgt Nijrees dan een verbinding met het ziekenhuis. Deze ringlijnen krijgen bij Twentepoort dan een overstapmogelijkheid met de streeklijn.
- De buurtbus naar Aalderinkshoek verdwijnt door een omlegging van de streeklijn Borculo-Almelo (moet dan wel een bussluis komen om dit mogelijk te maken).
- De bediening van Haghoek wordt overgenomen door de streeklijn van/naar Tubbergen
Stadsdienst Deventer
- De stadslijn naar Borgele wordt verlengd naar Diepenveen (streeklijn verdwijnt, te veel parallel met het spoor). Diepenveen<->Zwolle moet voortaan via station Deventer, maar kan voortaan wel 2x p/u i.p.v. 1x p/u.
- De stadsdiensten naar Colmschate krijgen een iets andere route, waardoor kleinere ringen ontstaan en meer haltes in twee richtingen bediend worden.
Stadsdienst Zutphen
- de stadslijnen krijgen stadsnummers i.p.v. streeknummers.
Streeklijnen
- buslijn Denekamp-Borculo ingekort tot het Van Heekplein. Buslijn Doetinchem-Borculo wordt verlengd naar Enschede (knip Borculo die er vanwege concessiegrenzen kwam weer ongedaan maken).
- huidige lijn 72 (Neede-Lichtenvoorde) gaat vanaf Eibergen naar Haaksbergen (en daar vastgemaakt aan de snellere lijn naar Hengelo) tot een lijn Hengelo-Lichtenvoorde (Eibergen-Neede kan via het Assinkbos). Route in Groenlo gewijzigd, waarbij via Groenlo-'West' wordt gereden (waar de meeste woonwijken liggen). Route van de snellijnen naar Doetinchem en Winterswijk volgen is onzinnig, aangezien deze overstap al in Eibergen mogelijk is en vanaf Lievelde zullen deze reizigers de rechtstreekse trein pakken of via Lichtenvoorde reizen. Op deze manier bedien je Groenlo veel beter.
- Busdienst Doetinchem-'s-Heerenberg verlengd naar Emmerich (daar aansluitend op de trein naar Arnhem)
- Busdiensten van/naar Gendringen en Dinxperlo doorgekoppeld in Doetinchem naar resp. Vorden en Zutphen (zodat een rechtstreekse verbinding met het centrum ontstaat en in het eerste geval ook met het Graafschap College en ziekenhuis). De laatste busdienst krijgt tussen Steenderen en Zutphen een iets andere route, zodat Wichmond erin opgenomen wordt (zodat die buslijn meer achterland krijgt, de lijn moet het vooral van de kleine tussenliggende plaatsen hebben)
- Busdienst Almelo-Ootmarsum-Oldenzaal geknipt in Ootmarsum en laatste deel doorgetrokken naar Enschede. Deel naar Oldenzaal De Thij vastgemaakt aan busdienst naar Overdinkel, die weer doorgetrokken wordt naar Gronau. Dit zodat De Thij aansluiting heeft op de trein naar Hengelo. Voor Ootmarsum is dit minder van belang, omdat ri. Randstad ze al direct naar Almelo reizen en ri. Hengelo kan ook via overstap in Fleringen.
- Busdienst Enschede-Losser voortaan via Glanerbrug (idee van het ROCOV). Frequentie blijft hetzelfde voor Losser. Voor Glanerbrug gaat de spitsfrequentie dan omhoog van 6 naar 8x per uur. Voor Overdinkel<->Enschede dient dan voortaan wel overgestapt te worden (op station Gronau of in Losser-Zuid).
- De busdienst Almelo-Vriezenveen heb ik geïntegreerd in de busdiensten van/naar Westerhaar. Hierdoor kan t/m 20:00 een halfuursdienst gereden worden tussen Westerhaar en Almelo (nu alleen in de brede spits) en in de spitsrichting 4x p/u tussen Vriezenveen en Almelo. De extra reistijd vanaf Westerhaar naar Almelo is volgens de reisplanners 2-3 minuten, waardoor ik de voordelen van de hogere frequenties groter vind dan die 2-3 minuutjes extra reistijd. Daarnaast heb ik de ritten van/naar Almelo die in Westerhaar overgaan op de lijn naar Ommen samengevoegd tot 1 buslijn Almelo-Ommen, aangezien dat overzichtelijker is.
- De buslijn Raalte-Deventer heb ik via Heeten laten gaan, aangezien Heeten veel groter is dan het gehuchtje Wesepe en de buurtbus Heeten-Deventer ook wel erg goed loopt. Daarnaast heb je dan vanaf Raalte ook een directe verbinding met het ziekenhuis in Deventer. Wesepe blijft bediend worden per buurtbus.

Concessie Rijn-Waal
Stadsdienst Arnhem
- de lijnen 1-6 (allen trolleys) gaan via de noordelijke centrumring, de lijnen 11-14 gaan via de zuidelijke centrumring (7-10 komen alleen op het Willemsplein)
- De streekbus uit Barneveld gaat via Hoogkamp-Bakenberg-Schaarsbergen en vormt samen met de stadsbus naar het IPC een dubbele frequentie (zo blijven die wijken ook voldoende bediend zonder overbediening van het IPC.
- In Velp buigen de lijnen af naar/via het station, zodat daar een OV-knoop ontstaat (wel aanpassing trolleybovenleiding nodig of trolleybussen die een stukje zonder bovenleiding kunnen).
- De streeklijnen naar Westervoort en verder worden gecombineerd tot één stadslijn Arnhem-Duiven die in Duiven een ringlijn vormt (4x p/u, waarbij om en om in Duiven). Hierdoor hebben alle wijken in Duiven een verbinding met het station én een goede rechtstreekse verbinding met Arnhem.
Stadsdienst Nijmegen
- De niet-HOV-lijnen uit Arnhem (huidig: 14 en 33) heb ik gekoppeld aan de lijnen naar Grave (de huidige 9) en Beuningen (de huidige 11), zodat die eerste twee een rechtstreekse verbinding met Heyendaal krijgen en die laatste twee een rechtstreekse verbinding met het centrum.
- De huidige lijn 6 heb ik geknipt. Het stuk Dukenburg-Plein 1944 (mijn lijn 1) gaat daarbij voortaan via het Erasmusgebouw en station Heyendaal rijden (dit kost geloof ik op papier 1 minuutje extra, maar is door de files op de Sint-Annastraat al snel neutraal te doen). Het stuk Plein 1944-Neerbosch Oost wordt overgenomen door mijn lijnen 4 (Berg & Dal - Station Dukenburg) & 5 (St.Maartenskliniek - Neerbosch Oost), die op het gezamenlijke stuk samen 8x p/u rijden. De verbinding tussen Lindenholt-West naar CS gaat dan dus via Heseveld en Wolfskuil lopen i.p.v. over de zeer filegevoelige Graafseweg, waar je soms lang vast kan staan.
- De lijn via Heyendaal naar Grave gaat via Malden en Heumen lopen
Streeklijnen
- De buslijn van/naar Tolkamer wordt ingekort tot het ziekenhuis in Zevenaar. Van Zevenaar naar Arnhem is de trein veel sneller en zo goed loopt die buslijn ook niet (eigen ervaring na een jaartje in Zevenaar te hebben gewerkt), dus alleen op het noodzakelijke stuk heb ik hem behouden.
- De lijnen rond Doesburg en Dieren gewijzigd. Vanuit Arnhem rijden ze niet verder dan Doesburg (via Giesbeek) en Dieren (via Rheden), waarbij in Rheden de route door het zuiden wordt gereden (noorden ligt het station al). De lijnen uit Doetinchem worden gecombineerd tot één lijn die naar Dieren gaat en daar gekoppeld wordt naar Apeldoorn (dat is de snelste route tussen beide steden, terwijl Apeldoorn/Eerbeek<->Arnhem sneller is door in Dieren op de trein over te stappen, of door de snelbus via de A50 te nemen. Ik verwacht daarom meer (inschatting) doorgaande reizigers Apeldoorn/Eerbeek ri. Doetinchem dan op de bus via Rheden naar Arnhem.
- De sneldiensten Arnhem-Wageningen en Wageningen-Ede worden gekoppeld (zodat je ook vanuit Arnhem rechtstreeks naar de universiteit kan) en de lijn gaat ook doorrijden naar de HAN-campus in Arnhem. De stopdienst gaat doorrijden naar de noordwestelijke wijk in Wageningen. De busdiensten Ede-Bennekom-Wageningen en Wagingen-Kesteren-Ochten-Tiel worden gekoppeld tot Ede - Ochten, waarbij het stuk Ochten-Tiel (parallel aan het spoor, reizigers zijn sneller via de trein) wordt vervangen door een buurtbus.
- De buslijnen rond Druten gekoppeld tot een snellijn Tiel-Druten-Nijmegen en een lijn 's-Hertogenbosch-Druten-Beuningen-Nijmegen.
- De buslijn Arnhem-Barneveld krijgt een andere route: hij gaat voortaan via Schaarsbergen (i.p.v. Amsterdamseweg) en via Wekerom (i.p.v. Stroe-Kootwijkerbroek) rijden. In Barneveld wordt het eindpunt verlegd van Station Centrum naar halte Troelstralaan (aangezien hij niet meer in dezelfde concessie zit als de bus verder naar Harderwijk en Troelstralaan zo'n beetje de dichtstbijzijnde keermogelijkheid is)

Concessie IJssel-Vecht
Stadsdienst Apeldoorn
- Volgens de provincie gaat het blijkbaar niet goed genoeg met het stadsnet in Apeldoorn en willen ze dat stadsnet wellicht niet eens meer eisen in een nieuwe concessie. Ik heb er daarvoor gekozen om de streeklijnen een grotere functie binnen Apeldoorn te geven, zodat minder stadsbussen nodig zijn: De streeklijn uit Dieren (uit concessie Rijn-Waal) gaat via het ziekenhuis rijden (die uit Arnhem via A50 blijft rechtstreeks en wordt frequenter als HOV-lijn), waardoor de stadsdienst in frequentie gehalveerd kan worden zonder dat er minder verbindingen komen. De stadsdienst gaat dan na het ziekenhuis doorrijden naar Ugchelen (waar hij overstap heeft ri. Ede en daarnaast ervoor zorgt dat Ugchelen overdag altijd 2x p/u een verbinding heeft). De streekbus uit Ede gaat via Ugchelen rijden en verzorgd de snelle dienst naar het station (maar buiten de spits slechts 1x p/u). De streekdienst uit Uddel gaat 's avonds via Berg en Bos rijden (Julianatoren en Paleis het Loo zijn dan toch dicht). De stop/sneldienst uit Zwolle via Vaassen gaat via Kerschoten-Aventus-De Vlijt rijden (dit hoeft niet te veel tijd te kosten) en de lijn naar Stadhoudersmolen via De Parken (zodat de andere stadslijn geschrapt kan worden). De opvolger van de huidige lijn 102 gaat via Apenheul en het Belastingkantoor rijden, waardoor de stadslijn in frequentie gehalveerd kan worden. De bus uit Eerbeek neemt de snelle verbinding tussen station en De Maten-Oost over.
- De stadslijnen naar Orden worden samengevoegd tot één lijn. De stadslijnen naar Apeldoorn-Zuid worden samengevoegd tot één lijn (die ook overstap krijgen op de bussen van/naar Beekbergen bij het Achmea-kantoor). De bussen naar De Maten worden en Steenkamp worden aan elkaar gekoppeld bij station De Maten. De snelle verbinding tussen De Maten-Oost en het station wordt verzorgd door de bus uit Eerbeek.
Stadsdienst Ede-Veenendaal
- de huidige lijnen 83 en 85 worden gekoppeld tot één stadslijn (ja, ik heb lijn 83 geannexeerd tot een Gelderse lijn, aangezien die met het doorrijden op de huidige lijn 5 al connectie heeft met de Edese lijn en een koppeling met de 85 ook voordelen heeft en daardoor deze lijn beter tot zijn recht kan komen onder dezelfde concessie als het stadsnet van Ede).
Stadsdienst Harderwijk
- Er komt weer een stadslijntje naar Drielanden (i.v.m. wegvallen streeklijn 101). De bestaande stadslijn gaat alleen nog van/naar Frankrijk rijden. De wijken Tinnegieter en Wittenhagen worden bediend door een doorgetrokken streeklijn uit Nunspeet.
Stadsdienst Lelystad
- Spitsdienst Kustwijk - De Landerijen (huidige lijn 12) wordt doorgetrokken naar Laserpoort (huidige lijn 7 vervalt dan), zodat die wijken niet eerst helemaal naar het station hoeven om naar de Laserpoort te hoeven of om over te stappen ri. Harderwijk (=enorm om). Je hebt dan een dubbele frequentie naar de Laserpoort, zonder dat dat meer DRU's hoeft te kosten volgens mij. De verbinding met het vliegveld wordt door de streeklijn geleverd, die dan gewoon dat korte stukje naar de voordeur ook wel kan doen (zeker als dat vliegveld geopend wordt voor meer vluchten wordt dat ook aantrekkelijker om te doen en kan die streeklijn ook een halfuursdienst gaan rijden in het dagdal)
Stadsdienst Zwolle
- Aangepaste routes door verplaatsing busstation.
- Ring door Stadshagen vervangen door een heen-en-terug-route die dan ook de noordwestelijke wijk aan doet. De lijn door Holtenbroek gaat ook via het Deltion College rijden (de bussen kunnen dan ook in de tegenspits nuttig gebruikt worden). De lijn naar Berkum wordt vervangen door de streeklijnen. Doordat de streeklijn naar Deventer verdwijnt (te veel parallel aan het spoor en geen grote plaatsen die het bediend die niet door het spoor worden bediend) komt er een stadslijn naar De Marslanden, deze rijdt alleen in spitsrichting en rijdt dan als de stadslijn door Schelle in de andere richting (wat voor die lijn de spitsrichting is en dus voor een kwartiersdienst in spitsrichting en slechts een halfuursdienst in tegenspitsrichting zorgt en dus efficiënter is).
Streekdiensten
- De streekdienst Ede-Apeldoorn gaat via Harskamp en Wekerom rijden, de lijn via Harskamp naar Putten wordt vervangen door de lijn Nunspeet-Wittenberg door te sturen naar Barneveld en een nieuwe lijn Putten-Garderen-Uddel-Apeldoorn. Reizigers vanaf Putten, Garderen en Stroe naar Ede reizen via Barneveld.
- De huidige lijn 101 (Amersfoort Schothorst - Harderwijk via Putten) wordt geschrapt, want rijdt tussen Nijkerk en Putten onnodig parallel aan het spoor en bediend daartussen geen kernen en tussen Putten en Harderwijk rijdt die te veel parallel aan de huidige buslijn 205 (Barneveld-Harderwijk). Het deel Schothorst-Nijkerk wordt vastgemaakt aan de bus Nijkerk-Harderwijk via Zeewolde. Hierdoor kan de lijn Barneveld-Harderwijk ook in het dagdal 2x p/u gaan rijden. Lijn 102 (Amersfoort-Voorthuizen-Apeldoorn) wordt gewijzigd in een lijn Barneveld-Voorthuizen-Apeldoorn die alleen in de brede spits rijdt (daarbuiten lijkt me de vraag te klein en kan dat wel met de resterende buslijnen) en tussen Voorthuizen en Barneveld een kwartiersdienst vormt, waardoor vanuit Voorthuizen op station Barneveld Noord op alle Valleilijn-treinen ri. Amersfoort aangesloten wordt in de brede spits.
- De buslijn via de Eemhof laat ik in Nijkerk starten i.p.v. Amersfoort Vathorst. Station Nijkerk ligt net iets dichterbij (scheelt een paar minuutjes) en ik denk dat een stop bij het Nijkerkse stadscentrum ook net wat aantrekkelijker is dan bij een Amersfoortse vinexwijk. In beide gevallen sluit je verder op dezelfde sprinter aan.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door jelmerrr »

Ik heb 0,0 verstand van bussen ongeveer maar goed:
Lijn 4 en 5 zijn nu toch aan elkaar gekoppeld in Emschede? Laatst kwam ik uit lijn 4 en toen stond er op de borden in Emschede dat ie naar t Zwering ging.
Aalderinkshoek: wil je dan weer terug naae de oude situatie?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door Western Soldier »

Van de busdiensten in Overijssel/Veluwe heb ik op Apeldoorn na te weinig ervaring mee om er iets zinnigs over te zeggen. Waar ik echter wel voldoende kennis van heb is de Breng regio, ik ben zeer positief over je ideeën, al zijn er wel een paar dingetjes die ik anders zou doen.

Centrumring Arnhem:
-De trolley's zijn de lijnen 1, 2, 3, 5, 6 en 7 en niet lijn 4. Dat je die niet via de zuidelijke centrumring stuurt is logisch. Ik weet echter niet of trolleylijn 7 de draai kan maken vanuit Willemsplein richting de Nelson Mandelabrug. Bovendien weet ik ook niet of je dat moet willen als je toch al zo dicht bij het station bent, dan kan je die net zo goed meepakken.
-Lijn 11 komt momenteel helemaal niet in het centrum, maar verbindt Het Duifje met Kronenburg en station Zuid. Die zal dus niet over de zuidelijke centrumring gaan.
-Lijn 12 rijdt er en kan daar behouden blijven
-Lijn 13 gaat al meteen na Willemsplein van de centrumring af naar Klarendal. Het is dus volstrekt onlogisch om deze überhaupt over de zuidelijke centrumring te sturen. Daarmee ben je al bijna 10 minuten extra mee kwijt als hij daarna weer via de noordelijke centrumring terug moet.
-Lijn 14 is een mogelijkheid om dat te doen.

Schaarsbergen:
-Geen gek idee om lijn 105 via Schaarsbergen te sturen. Via de Amsterdamseweg zijn er echt heel weinig reizigers. Ik denk dat daar bovendien nog altijd meer reizigers zijn voor Arnhem Centrum dan voor Barneveld. Ik denk dat Schaarsbergen meer reizigers heeft. Ik denk echter niet dat Schaarsbergen zoveel reizigers heeft dat je lijn 9 dan nog door Schaarsbergen wil hebben. Wellicht enkel nog in de spits. Lijn 9 zou dan weer zijn oorspronkelijke route kunnen gaan rijden langs Het Dorp, waarbij lijn 10 over de Amsterdamseweg gaat rijden.

Velp:
-Op zich een goed idee, er is echter in Velp absoluut geen ruimte om te keren met een grote bus en een knappe jongen die dat überhaupt weet te realiseren. Ik denk dus dat het plan daarmee meteen onhaalbaar wordt. De trolleyleiding doortrekken naar Velp Zuid waar wel een keermogelijkheid is, lijkt me onmogelijk gezien het feit dat je dan treinsporen moet kruisen. Of de bus moet dan kortstondig van het draad af. Lijn 43 rijdt al langs het station overigens en lijn 8 bediend de Kennedylaan en dat is ook geen onbelangrijke straat, al zou daar wel een halte meer mogen wat mij betreft.

Nijmegen:
-De koppelingen van de lijnen 14 en 33 aan 9 en 11 lijken mij een prima plan en mag meer gebeuren, het centrum is nogal een eind van het station af. Het lijkt mij dus een prima plan om die rechtstreeks te gaan bieden vanaf zoveel mogelijk plekken evenals Heyendaal. Ook de plannen rond de lijn 6 zijn prima. Wat betreft lijn 83 weet ik echter te weinig om er iets zinnigs over zeggen.

Lijn 60:
-Met de komst van de stadslijn naar Duiven is het inderdaad prima om lijn 60 in te korten. Ik denk zelfs dat je daarin zelfs lijn 60 kunt omnummeren naar 560, aangezien ik niet denk dat daar nou zoveel reizigers zijn.

Dieren/Doesburg:
-Kan ik kort over zijn. Het is inderdaad veel logischer om Apeldoorn aan Doetinchem te koppelen dan aan Arnhem. Niemand blijft immers zitten tussen Apeldoorn en Arnhem over de hele lijn en ook zelden verder dan Dieren. Doetinchem zou een heel ander verhaal zijn, zeker omdat je daar 2 overstappen wegneemt. Een goede zaak niks mis mee.
-Wat betreft Rheden zijn de plannen ook meer dan logisch. Je geeft zelf aan dat het noorden door de trein wordt bediend. Ik zou dan wel lijn 29 permanent laten rijden. Tussen Rheden en Velp heb je ook al lijn 29 en daar heb je de 43 niet echt nodig en tussen Rheden en Dieren heb je met Ellecom en De Steeg heel weinig reizigers. Die reizigers zijn richting Arnhem veel sneller als ze in Rheden overstappen op de trein. Ik zou daar een buurtbus laten rijden tussen station Rheden en station Dieren, die zou dan gekoppeld kunnen worden aan een van de bestaande buurtbussen. Daarmee kan je 43 inkorten tot Velp, Beekhuizenseweg, waarbij ik hem dan zou omnummeren naar lijn 15 omdat het dan eigenlijk een stadslijn wordt.

Wageningen:
-Goede ideeën om de bussen te koppelen aan bussen naar Ede, al is de sneldienst tussen Ede en Wageningen via de universiteit niet echt snel. Lijn 86 is via Bennekom zelfs even snel. Overigens weet ik niet of je de busdienst tot Ochtend moet inkorten. De aansluiting in Tiel tussen Kesteren en Geldermalsen is tegenwoordig echt om te janken, zolang dat het geval is denk ik dat je beter gewoon door kunt rijden naar Tiel, dan zitten de mensen in de wintermaanden ten minste nog lekker warm binnen.
-De reistijd van Wageningen naar Ede is nog best lang en vanuit Renkum is het even snel om via Arnhem te reizen als via Wageningen als je naar het westen moet. Via Wolfheze met de buurtbus is zelfs ruim 30 minuten sneller. De buurtbus rijdt echter enkel doordeweeks overdag, het lijkt mij dus dat er in dat opzicht nog heel veel te halen valt, zoals het dagelijks en de hele dag laten rijden van de buurtbus of een rechtstreekse buslijn Renkum-Bennekom-Ede.

Hopelijk kan je wat met deze punten en ik ben benieuwd wat je vind van de aanpassingen die ik voorstel.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door OV-Hobbyist »

Western Soldier schreef:-De trolley's zijn de lijnen 1, 2, 3, 5, 6 en 7 en niet lijn 4. Dat je die niet via de zuidelijke centrumring stuurt is logisch. Ik weet echter niet of trolleylijn 7 de draai kan maken vanuit Willemsplein richting de Nelson Mandelabrug. Bovendien weet ik ook niet of je dat moet willen als je toch al zo dicht bij het station bent, dan kan je die net zo goed meepakken.
-Lijn 11 komt momenteel helemaal niet in het centrum, maar verbindt Het Duifje met Kronenburg en station Zuid. Die zal dus niet over de zuidelijke centrumring gaan.
-Lijn 12 rijdt er en kan daar behouden blijven
-Lijn 13 gaat al meteen na Willemsplein van de centrumring af naar Klarendal. Het is dus volstrekt onlogisch om deze überhaupt over de zuidelijke centrumring te sturen. Daarmee ben je al bijna 10 minuten extra mee kwijt als hij daarna weer via de noordelijke centrumring terug moet.
-Lijn 14 is een mogelijkheid om dat te doen
Ik weet niet of je ook naar de kaart heb gekeken, dan had je kunnen zien dat er het een en ander wordt omgenummerd.

Bijv. de huidige lijn 11 wordt omgenummerd naar lijn 15 en lijn 11 wordt het nieuwe nummer voor de huidige lijn 12. Lijn 8 gaat naar Klarendal ipv lijn 13,

Je reageert nu op basis van het huidige lijnennet, maar SuperGhost heeft aardig wat lijnen omgenummerd en gewijzigd qua route.
SuperGhost schreef:
Concessie Rijn-Waal
Stadsdienst Nijmegen
- De niet-HOV-lijnen uit Arnhem (huidig: 14 en 33) heb ik gekoppeld aan de lijnen naar Grave (de huidige 9) en Beuningen (de huidige 11), zodat die eerste twee een rechtstreekse verbinding met Heyendaal krijgen en die laatste twee een rechtstreekse verbinding met het centrum.
Leuk idee. Maar worden die lijnen dan niet een beetje te lang. De combi 9/14 (in jouw plan lijn 12) kan nog wel, maar lijn 13 (combi 11/33) word wel lang om door 1 chauffeur gereden te worden, zeker als die in Beuningen nog verder gaat rijden als lijn 6 (huidige lijn 5). Of had je een chauffeurswissel ingepland op Nijmegen CS?
- De huidige lijn 6 heb ik geknipt. Het stuk Dukenburg-Plein 1944 (mijn lijn 1) gaat daarbij voortaan via het Erasmusgebouw en station Heyendaal rijden (dit kost geloof ik op papier 1 minuutje extra, maar is door de files op de Sint-Annastraat al snel neutraal te doen). Het stuk Plein 1944-Neerbosch Oost wordt overgenomen door mijn lijnen 4 (Berg & Dal - Station Dukenburg) & 5 (St.Maartenskliniek - Neerbosch Oost), die op het gezamenlijke stuk samen 8x p/u rijden. De verbinding tussen Lindenholt-West naar CS gaat dan dus via Heseveld en Wolfskuil lopen i.p.v. over de zeer filegevoelige Graafseweg, waar je soms lang vast kan staan.
8x p/u op het stuk Station naar Rosa de Limastraat is wat veel. 4x p/u is voldoende, zo druk is het dar niet.

Via de Campusbaan rijden ipv de St Anna klinkt leuk, maar er stappen nog best wat mensen in bij de haltes Groenestraat en Sint Annamolen. Omdat lijn 83 vaak vol zit en (veel) te laat is wil ik adviseren om de route van lijn 6 naar Dukenburg te laten voor wat het is en lijn 83 via de Campusbaan te sturen. De filevorming is meestal richting Station/Centrum, de andere kant op rijdt het vaak wel door. Op deze manier overbelast je de Campusbaan richting Heyendaal minder dan dat je met lijn 6 via Station Heyendaal rijdt en voorkom je dat lijn 83 in de file terecht komt.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Ik zie heel veel dingen waar ik niet zo blij van wordt als Apeldoorner. De snelle verbinding Ede - Apeldoorn wordt om zeep geholpen. Het extra rondje door Ugchelen was er juist uitgehaald door de snelheidsbeperking in Ugchelen en daarbovenop ook nog eens een extra rondje via Harskamp en Wekerom. Ik zie liever een directe verbinding Apeldoorn - Ede - Wageningen waarbij ook het rondje door Hoenderloo vervalt. Ook mis ik een buslijn voor de Hoge Veluwe, die zou dan mooi Hoenderloo kunnen ontsluiten.

In Apeldoorn De Maten help je de drukste verbinding om zeep, namelijk de Eglantier - Station. De opzet die je nu voorstelt (met lijn 2) is al eens soort van geprobeerd met een rondje via Omnisport en de Markt, maar dat moest snel worden teruggedraaid na enorm reizigersverlies. Ook bij lijn 1 naar Zuid zou ik kiezen voor een andere aanpak. Het industrieterrein in de avonduren en het weekend bedienen is overbodig.

Ugchelen en Berg en Bos moet je in de avonduren en op zondag niet willen bedienen daar moet gewoon flex komen. Als ik naar de bezetting van de huidige lijnen 12 en 16 kijk, dan win je niets met een streekbus daar extra rondje te laten maken. Alleen de doorgaande reiziger wordt met extra reistijd opgescheept.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

Western Soldier schreef:Centrumring Arnhem:
-De trolley's zijn de lijnen 1, 2, 3, 5, 6 en 7 en niet lijn 4. Dat je die niet via de zuidelijke centrumring stuurt is logisch. Ik weet echter niet of trolleylijn 7 de draai kan maken vanuit Willemsplein richting de Nelson Mandelabrug. Bovendien weet ik ook niet of je dat moet willen als je toch al zo dicht bij het station bent, dan kan je die net zo goed meepakken.
-Lijn 11 komt momenteel helemaal niet in het centrum, maar verbindt Het Duifje met Kronenburg en station Zuid. Die zal dus niet over de zuidelijke centrumring gaan.
-Lijn 12 rijdt er en kan daar behouden blijven
-Lijn 13 gaat al meteen na Willemsplein van de centrumring af naar Klarendal. Het is dus volstrekt onlogisch om deze überhaupt over de zuidelijke centrumring te sturen. Daarmee ben je al bijna 10 minuten extra mee kwijt als hij daarna weer via de noordelijke centrumring terug moet.
-Lijn 14 is een mogelijkheid om dat te doen.
Ik had in mijn bericht al gezet dat ik niet van dezelfde lijnnummers uit ging, dat gold ook voor het stadsvervoer :wink: Ik heb in Arnhem bewust de nummers aangepast zodat je aan het nummer kan zien of hij via Centrum-Noord of Centrum-Zuid gaat en ook zodat de trolleys de laagste nummers vormen. Vandaar dat 4 in mijn opzet wel een trolleylijn is (dat is bij mij de trolleylijn van CS naar De Laar-Oost). De huidige trolleylijn 7 (in mijn opzet lijn 2) is ongewijzigd qua route, dus stopt gewoon bij het CS (wellicht dat je dat kleine uithaaltje gemist hebt) :wink:
Western Soldier schreef:Schaarsbergen:
-Geen gek idee om lijn 105 via Schaarsbergen te sturen. Via de Amsterdamseweg zijn er echt heel weinig reizigers. Ik denk dat daar bovendien nog altijd meer reizigers zijn voor Arnhem Centrum dan voor Barneveld. Ik denk dat Schaarsbergen meer reizigers heeft. Ik denk echter niet dat Schaarsbergen zoveel reizigers heeft dat je lijn 9 dan nog door Schaarsbergen wil hebben. Wellicht enkel nog in de spits. Lijn 9 zou dan weer zijn oorspronkelijke route kunnen gaan rijden langs Het Dorp, waarbij lijn 10 over de Amsterdamseweg gaat rijden.
Daar ben ik het niet mee eens. Lijn 105 (in mijn opzet nummer 49) rijdt immers buiten de brede spits maar 1x per uur en dan krijg je onderbediening in Arnhem. Vandaar dat lijn 9 ook voor een frequentieverdubbeling zorgt (die moet je wel door Schaarsbergen laten rijden, aangezien die ook voor de bediening van het IPC is en dit ook de snelste route vanaf Bakenberg ri. het IPC is). Hiermee krijg je in de spits dat die wijken 4x p/u bediend worden (2x 49 + 2x 9), in het dagdal 2x p/u (1x 49 + 1x 9) en 's avonds en zondags 1x p/u (1x 49 + 0x 9). De snelle route over de Amsterdamseweg wordt nu in de spits ook nog gereden door de spitsritten van lijn 10, dat houdt ik ongewijzigd. Behalve de snellere route van/naar Papendal voegt het naar mijn mening verder weinig toe, want de 2,5 haltes aan de Amsterdamseweg die buiten de spits dan onbediend blijven hebben al een andere halte dichtbij:
- Amsterdamseweg/Het Dorp: halte Het Dorp (lijn 10) ligt vlakbij
- Landgoed Rosorum: haltes Izaak Evertslaan (lijnen 9 en 49) en halte Brouwerijweg (lijn 10 ri. Papendal) liggen vlakbij.
- Burg.Weertsstraat/Amsterdamseweg (alleen bediend ri. Papendal): de halte Burg.Weertsstraat (lijnen 9 en 49) ligt vlakbij.
Het lijkt me daarom dat de bediening zo geen problemen hoeft op te leveren.
Western Soldier schreef:Velp:
-Op zich een goed idee, er is echter in Velp absoluut geen ruimte om te keren met een grote bus en een knappe jongen die dat überhaupt weet te realiseren. Ik denk dus dat het plan daarmee meteen onhaalbaar wordt. De trolleyleiding doortrekken naar Velp Zuid waar wel een keermogelijkheid is, lijkt me onmogelijk gezien het feit dat je dan treinsporen moet kruisen. Of de bus moet dan kortstondig van het draad af. Lijn 43 rijdt al langs het station overigens en lijn 8 bediend de Kennedylaan en dat is ook geen onbelangrijke straat, al zou daar wel een halte meer mogen wat mij betreft.
Lijn 43 stops 4 minuten lopen van het station vandaan. Ik bediende echt bij de ingang. En inderdaad moet je dan wel wat aanpassingen doen. Keren zou daar te doen moeten zijn als je het huidige lusje bij het station dan iets aanpast. Dat lusje heeft eenzelfde boogstraal als de rotonde waar de trolleylijn nu keert, alleen moet je die haakse hoek nu nog even weghalen. Volgens mij moet het wel te doen zijn, maar het kost wel een investering ja. Maar ik denk persoonlijk dat je met een knoop bij het station het OV aantrekkelijker kan maken. De Kennedylaan blijft bij mij bediend, daar rijden mijn lijnen 7 en 41 (vervangers huidige 8 en 43) over. De Gasthuislaan wordt bediend door HOV-lijn 312 (huidig: 331) door te trekken naar het station (waardoor overstap op de trein en de andere bussen ontstaat).
Western Soldier schreef:-Wat betreft Rheden zijn de plannen ook meer dan logisch. Je geeft zelf aan dat het noorden door de trein wordt bediend. Ik zou dan wel lijn 29 permanent laten rijden. Tussen Rheden en Velp heb je ook al lijn 29 en daar heb je de 43 niet echt nodig en tussen Rheden en Dieren heb je met Ellecom en De Steeg heel weinig reizigers. Die reizigers zijn richting Arnhem veel sneller als ze in Rheden overstappen op de trein. Ik zou daar een buurtbus laten rijden tussen station Rheden en station Dieren, die zou dan gekoppeld kunnen worden aan een van de bestaande buurtbussen. Daarmee kan je 43 inkorten tot Velp, Beekhuizenseweg, waarbij ik hem dan zou omnummeren naar lijn 15 omdat het dan eigenlijk een stadslijn wordt.
Lijn 29 (Doetinchem-Rheden-Arnhem) vervalt juist en gaat op in die nieuwe buslijn Doetinchem-Dieren-Apeldoorn. Lijn 43 blijft tussen Arnhem en Dieren bestaan, waarbij hij alleen in Rheden dus een andere route krijgt en de route van lijn 29 overneemt (en dan via industrieterrein Haveland weer terugkeert naar zijn eigen route). Lijn 43 schrappen en 29 behouden tussen Arnhem en Doesburg zou betekenen dat de dorpen De Steeg en Ellecom geen OV meer zouden hebben. De verbinding Rheden<->Doesburg verloopt dan via station Dieren. Hoewel dat wel wat langer is, is dat geen probleem lijkt me, aangezien me dit geen grote reizigersgroep zou zijn (ik schat dat er vanuit Rheden meer naar Apeldoorn zullen willen dan naar Doesburg) en de meeste Doesburgers zullen naar Arnhem willen en die behouden de rechtstreekse buslijn via Giesbeek en zullen anders ook sneller via de trein via Dieren reizen.
OV-Hobbyist schreef:
SuperGhost schreef:
Concessie Rijn-Waal
Stadsdienst Nijmegen
- De niet-HOV-lijnen uit Arnhem (huidig: 14 en 33) heb ik gekoppeld aan de lijnen naar Grave (de huidige 9) en Beuningen (de huidige 11), zodat die eerste twee een rechtstreekse verbinding met Heyendaal krijgen en die laatste twee een rechtstreekse verbinding met het centrum.
Leuk idee. Maar worden die lijnen dan niet een beetje te lang. De combi 9/14 (in jouw plan lijn 12) kan nog wel, maar lijn 13 (combi 11/33) word wel lang om door 1 chauffeur gereden te worden, zeker als die in Beuningen nog verder gaat rijden als lijn 6 (huidige lijn 5). Of had je een chauffeurswissel ingepland op Nijmegen CS?
Uiteraard, de doorgaande stadslijnen hebben ook geregeld daar chauffeurswissels, dus ik zou niet weten waarom dat hier anders zou moeten zijn :wink:
OV-Hobbyist schreef:
- De huidige lijn 6 heb ik geknipt. Het stuk Dukenburg-Plein 1944 (mijn lijn 1) gaat daarbij voortaan via het Erasmusgebouw en station Heyendaal rijden (dit kost geloof ik op papier 1 minuutje extra, maar is door de files op de Sint-Annastraat al snel neutraal te doen). Het stuk Plein 1944-Neerbosch Oost wordt overgenomen door mijn lijnen 4 (Berg & Dal - Station Dukenburg) & 5 (St.Maartenskliniek - Neerbosch Oost), die op het gezamenlijke stuk samen 8x p/u rijden. De verbinding tussen Lindenholt-West naar CS gaat dan dus via Heseveld en Wolfskuil lopen i.p.v. over de zeer filegevoelige Graafseweg, waar je soms lang vast kan staan.
8x p/u op het stuk Station naar Rosa de Limastraat is wat veel. 4x p/u is voldoende, zo druk is het dar niet.

Via de Campusbaan rijden ipv de St Anna klinkt leuk, maar er stappen nog best wat mensen in bij de haltes Groenestraat en Sint Annamolen. Omdat lijn 83 vaak vol zit en (veel) te laat is wil ik adviseren om de route van lijn 6 naar Dukenburg te laten voor wat het is en lijn 83 via de Campusbaan te sturen. De filevorming is meestal richting Station/Centrum, de andere kant op rijdt het vaak wel door. Op deze manier overbelast je de Campusbaan richting Heyendaal minder dan dat je met lijn 6 via Station Heyendaal rijdt en voorkom je dat lijn 83 in de file terecht komt.
Vergeet niet dat de verbinding Lindenholt-West <->CS in mijn opzet ook via Heseveld en Wolfskuil gaat. Die wijken hebben nu al 6x p/u een bus (dus blijkbaar vind de vervoerder 4x p/u niet voldoende) en krijgen straks dus extra reizigers erbij. Hierbij profiteren ze ook van 8x p/u een bus (twee kwartiersdiensten die elkaar een dubbele frequentie gaan geven op het gezamenlijke deel).
Wat betreft de twee genoemde haltes op de Sint-Annastraat: lijn 83 rijdt in de brede spits elk kwartier en in de ochtendspits zelfs 8x p/u ri. het CS. Tel daarbij op dat er veel uitstappers zijn bij Heyendaal (de studenten), waardoor er al ruimte ontstaat voor de reizigers vanaf de genoemde haltes in kunnen stappen (overigens is lijn 6 net zo goed vol in spitsrichting). Lijkt me dat dit geen groot probleem hoeft te zijn.
De routewijziging via station Heyendaal is behalve vanwege de files op de Sint-Annastraat (inderdaad ri. centrum) ook vanwege 2 andere redenen:
1) Er wordt zo op het station een snellere verbinding geboden ri. Limburg (nu nog omreizen via CS) voor Malvert, Weezenhof-Oost, Hatert en Grootstal. Dit zullen geen enorme groepen reizigers zijn, maar het is zonde om die verbinding niet te bieden als het nauwelijks extra reistijd voor die lijn kost.
2) Deze lijn kan in tegenspitsrichting op die manier veel effectiever gebruikt worden. Juist de verbinding CS-Erasmusgebouw puilt in de spits uit en daar kunnen deze 6 extra bussen zeer goed gebruikt worden. Zeker aangezien voor deze lijn dat de tegenspitsrichting is en je daardoor de lijn veel nuttiger en dus rendabeler maakt.

regenmaker schreef:De snelle verbinding Ede - Apeldoorn wordt om zeep geholpen. Het extra rondje door Ugchelen was er juist uitgehaald door de snelheidsbeperking in Ugchelen en daarbovenop ook nog eens een extra rondje via Harskamp en Wekerom. Ik zie liever een directe verbinding Apeldoorn - Ede - Wageningen waarbij ook het rondje door Hoenderloo vervalt. Ook mis ik een buslijn voor de Hoge Veluwe, die zou dan mooi Hoenderloo kunnen ontsluiten.
De buslijn door de Hoge Veluwe heb ik niet ingetekend, omdat dat voor de bediening van het park zelf is en ik dat onder de 400-serie beschouw (en die had ik allemaal niet ingetekend). Die lijn blijft uiteraard wel bestaan :wink:
Verder neem ik je advies voor de lijn naar Ede in Ugchelen over. Wat betreft het overslaan van Harskamp en Wekerom: die verliezen dan wel hun rechtstreekse verbinding met Ede, wat met name voor Wekerom dan een aardige omweg is om via Otterlo te gaan (10 min.). Het rondje Hoenderloo vind ik wel een aardig idee van je, zeker omdat haltes aan de grote weg dan ook nog niet te ver buiten Hoenderloo zullen vallen (750m-1,5km). Ik laat de lijn dan dus nog wel via Wekerom gaan (kost 4 minuten extra ten opzichte van rechtstreeks naar Otterlo) en sla dat rondje Hoenderloo dan over (dat levert 6 minuten op). Dan ben je nog altijd 2 minuten sneller dan met de huidige lijn, dat lijkt me een aardige tussenweg. Reizigers uit Harskamp rijden dan via Otterlo (of Wekerom als je de verknoping in Otterlo iets anders aan zou pakken)
regenmaker schreef:In Apeldoorn De Maten help je de drukste verbinding om zeep, namelijk de Eglantier - Station. De opzet die je nu voorstelt (met lijn 2) is al eens soort van geprobeerd met een rondje via Omnisport en de Markt, maar dat moest snel worden teruggedraaid na enorm reizigersverlies. Ook bij lijn 1 naar Zuid zou ik kiezen voor een andere aanpak. Het industrieterrein in de avonduren en het weekend bedienen is overbodig.
Die verbinding blijft hoor, mijn lijn 140 bediend de verbinding Eglantier - Station :wink:
En dat rondje via Omnisport en de Markt is in mijn ogen onvergelijkbaar. Dat rondje zorgde voor een langere reistijd naar het station (9 vs 15) en bediende dan tussendoor eigenlijk ook helemaal niets. Dat was gewoon nutteloos. In mijn idee blijft die snelle route gewoon behouden (door de lijn uit Eerbeek via de andere zijde van De Maten te laten rijden) en wordt de ringlijn dan geknipt en vastgemaakt een de lijn uit Steenkamp, waardoor Steenkamp ook met station De Maten verbonden wordt en er een snellere verbinding met Zutphen en met name Arnhem (via Zutphen) geboden wordt. Er komt dus geen langzamere route voor De Maten-Oost in deze opzet.
regenmaker schreef:Ugchelen en Berg en Bos moet je in de avonduren en op zondag niet willen bedienen daar moet gewoon flex komen. Als ik naar de bezetting van de huidige lijnen 12 en 16 kijk, dan win je niets met een streekbus daar extra rondje te laten maken. Alleen de doorgaande reiziger wordt met extra reistijd opgescheept.
Dit betreft hier alleen de avonduren (niet de zondag overdag, want dan zullen er ook bezoekers voor de Julianatoren en Het Loo zijn die je wilt bedienen). Hoeveel reizigers zullen er op dat moment van die streeklijn gebruik maken Garderen/Uddel<->Apeldoorn? Ik denk zelf erg weinig. Mijn inschatting is dat ongeveer de helft van de reizigers gebruik zal maken binnen Apeldoorn en dat er dus meer voordelen dan nadelen zijn, zeker aangezien de extra reistijd beperkt blijft tot 3-4 minuten. Dat was mijn afweging om het zo te doen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door ArrivaBas »

De Aardhuisweg (Hoog Soeren - Uddel) lijkt mij te smal om met bussen te berijden. De route via Nieuw-Milligen voldoet beter voor lijnen 62 en 63.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Die verbinding blijft hoor, mijn lijn 140 bediend de verbinding Eglantier - Station :wink:
En dat rondje via Omnisport en de Markt is in mijn ogen onvergelijkbaar. Dat rondje zorgde voor een langere reistijd naar het station (9 vs 15) en bediende dan tussendoor eigenlijk ook helemaal niets. Dat was gewoon nutteloos. In mijn idee blijft die snelle route gewoon behouden (door de lijn uit Eerbeek via de andere zijde van De Maten te laten rijden) en wordt de ringlijn dan geknipt en vastgemaakt een de lijn uit Steenkamp, waardoor Steenkamp ook met station De Maten verbonden wordt en er een snellere verbinding met Zutphen en met name Arnhem (via Zutphen) geboden wordt. Er komt dus geen langzamere route voor De Maten-Oost in deze opzet.
Die lijn 140 rijdt alleen doordeweeks overdag met een frequentie van 2x/uur, dat is exact hetzelfde als de situatie met het rondje via Omnisport/Markt. Toen reed alleen de 231 met een frequentie van 2x/uur doordeweeks van de Eglantier naar het station. Dat betekent dus een enorme toename van de reistijd in het weekend naar het station en ten tweede een halvering van het aantal bussen van de Eglantier naar het Station doordeweeks.

Die buslijn van Putten via Garderen, Uddel en Berg en Bos naar Apeldoorn moet in de avonduren verbelbusd worden. Daar zit in de avonduren niemand in.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

Misschien is het optisch bedrog dan, want die weg oogt mij op niet smaller dan bijv. de Staverdenseweg en de Sandbergweg waar diezelfde lijn Harderwijk-Apeldoorn ook over rijdt (en dat doet die nu al) of de Lievelderweg waar de lijn tussen Groenlo en Lievelde over rijdt (de Slatmanweg waar die ook over rijdt is nog smaller, al wordt het daar al wat lastiger)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door ArrivaBas »

Bij het vakantiepark (want dat ligt nabij Nieuw-Milligen) laat je, zeker in hoogseizoenen, reizigerspotentieel liggen. Ook het Aardhuis (wildpark) is een bestemming met potentieel toeristisch vervoer.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door regenmaker »

Voor het midden van de Veluwe heb ik even een nieuw kaartje gemaakt gebaseerd op de huidige lijnnummers (uitzondering 205).

Kaart

Lijn 101 wordt ingekort tot Harderwijk - Putten zo behoudt Putten in de avonduren en het weekend een reguliere buslijn en blijft het zuiden van Ermelo bediend per bus. Dus niet alleen een stadsdienst in Harderwijk. Nijkerk blijft bediend door de bus uit Zeewolde.
Lijn 102 wordt opgewaardeerd tot snelbus tussen Apeldoorn en Barneveld via Voorthuizen. Deze gaat van maandag tot en met zaterdag elk halfuur rijden. Ook binnen Apeldoorn is de vraag groot op het traject is 1x/uur naar de Koningin Julianatoren in de zomermaanden niet voldoende.
Lijn 103 vervangt de huidige 205 en rijdt in de avonduren en op zondag als belbus gezien het lage aantal reizigers op deze momenten.
Lijn 104 gaat niet meer via Elspeet en Uddel rijden, maar zorgt voor een directe verbinding tussen Apeldoorn en Harderwijk via de N302. De huidige lijn 104 presteert ook al niet al te best. Het wordt vooral gebruikt door scholieren, maar daar voldoet een scholierenlijn vanuit Elspeet naar Harderwijk prima.
Lijn 105 gaat niet via Schaarsbergen rijden, aangezien Papendal (weekend) en 's Koningsjaght anders niet meer per bus bereikbaar worden. Gaat alleen in het weekend en gedurende de avonduren via Harskamp rijden. Als Harskamp er niet was dan had de buslijn in de avonduren en het weekend alleen tussen Otterlo en Arnhem kunnen rijden. Wekerom kan dan wel af met een belbusje.
Lijn 107 blijft in tegenstelling tot het huidige plan van Superghost rijden, aangezien de bezetting doordeweeks overdag prima is. De lijn gaat niet meer via Stroe rijden (bediend door lijn 112) en daardoor behouden reizigers vanuit Harskamp doordeweeks een snelle verbinding met Apeldoorn via Wittenberg.
Lijn 108 gaat minder vaak rijden in de spits (nog maar 1x/uur). De overige ritten worden voortaan uitgevoerd door sneldienst 110. Ook zijn er geen extra lusjes meer via Ugchelen of Wekerom in de route.
Lijn 110 is de nieuwe sneldienst tussen Apeldoorn, Ede, de WUR en het busstation van Wageningen. Rijdt in de spits 1x/uur en bediend Hoenderloo niet. Op deze manier wordt Apeldoorn snel met de WUR en Wageningen verbonden.
Lijn 112 is hetzelfde als de buslijn 69 van Superghost en neemt een gedeelte van de routes van de lijnen 105 en 107 over. Rijdt wel in de avonduren en op zondag als belbus. Wordt als extraatje verlengd naar Scherpenzeel, zodat Barneveld ook een aansluiting krijgt op het busnet in Utrecht en Scherpenzeel op het busnet in Gelderland. Hetgeen ook een wens in van beide gemeentes.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door JothamvW »

Dat lijkt mij inderdaad wel handig ja, 1 van de bezwaren die ik tot nu toe had tegen dit netwerk was dat er vanuit bijv. Otterlo geen verbinding met Papendal meer was. Ik had de frequenties nog niet gelezen eerst en wist dus ook niet eens dat Papendal dan compleet niet bediend zou zijn in het weekend.

Overigens lijkt het me ook wel mooi als je de buurtbus die nu op de kaart staat als 543 door laat rijden naar Papendal vanaf Het Hazeleger. Met een goede aansluiting in Wolfheze van/naar de trein zou je dan ook nog het gebruik van Station Wolfheze kunnen promoten *trein* .
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

JothamvW schreef:Dat lijkt mij inderdaad wel handig ja, 1 van de bezwaren die ik tot nu toe had tegen dit netwerk was dat er vanuit bijv. Otterlo geen verbinding met Papendal meer was. Ik had de frequenties nog niet gelezen eerst en wist dus ook niet eens dat Papendal dan compleet niet bediend zou zijn in het weekend.
Lijn 10 moet natuurlijk altijd minimaal 1x p/u doorrijden naar Papendal (zag inderdaad dat ik dat nog had staan). Daarnaast: hoeveel reizigers vanaf Otterlo gaan er van/naar Papendal? Ik heb er namelijk nog nooit iemand in/uit zien stappen. Tegelijkertijd ontbreekt nu juist de verbinding met de kazernes en de luchtmachtschool bij Schaarsbergen.
JothamvW schreef:Overigens lijkt het me ook wel mooi als je de buurtbus die nu op de kaart staat als 543 door laat rijden naar Papendal vanaf Het Hazeleger. Met een goede aansluiting in Wolfheze van/naar de trein zou je dan ook nog het gebruik van Station Wolfheze kunnen promoten *trein* .
Meegenomen
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door Western Soldier »

Maar waarom wil je zoveel bussen door Centrum-Zuid hebben in Arnhem? Ik blijf het overigens in dit bericht voorstellen doen gebaseerd op de oude lijnen. De noordkant van het centrum is veel belangrijker dan de zuidkant. De belangrijkste plekken aan de zuidzijde van het centrum zijn Rozet, Eusebiuskerk, het gemeentehuis, de rechtbank en het provinciehuis. Zoveel reizigers trekken die haltes daar echt niet en de eerste 3 genoemde gebouwen zijn alleen interessant voor inwoners in Arnhem zelf en de dorpen daar direct omheen als Velp, Oosterbeek, Westervoort en Huissen. Je kan dat echt wel af met maar 2 lijnen, er stappen daar zelden mensen in of uit. Dat kan wel te maken hebben met het feit dat de lijnen 12 en 43 nou niet echt de meest geschikte lijnen zijn om door Centrum-Zuid te rijden, aangezien die van de woonwijken in Arnhem alleen Presikhaaf aandoen. Wil je een succesvolle lijn hebben dan kan je beter een stadslijn hebben die wat meer woonwijken van de stad aandoet. Lijn 14 bijvoorbeeld komt door veel wijken in Arnhem Zuid heen en is dus wel geschikt en uit Arnhem Noord zou eigenlijk lijn 8 het meest geschikt zijn, aangezien die heel plekken in Arnhem Noord een directe verbinding met Centrum-Zuid geven.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

Western Soldier schreef:Maar waarom wil je zoveel bussen door Centrum-Zuid hebben in Arnhem? .... De noordkant van het centrum is veel belangrijker dan de zuidkant.
Dat Centrum-Noord nu aantrekkelijker is, is logisch, want vanaf Centrum-Zuid kun je alleen richting CS en Velp-Zuid. Als de zuidkant dus nauwelijks bereikbaar is, zullen er ook weinig heen reizen natuurlijk. Volgens mij wilde Arnhem zelf die bereikbaarheid ook al verbeteren en meer bussen daarheen hebben (ik geloof dat ik een tijd geleden ook heb gelezen dat Arnhem daar zelfs een trolleylijn wilde hebben).
Daarnaast wordt de zuidelijke binnenstad grondig op de schop genomen en komen er meer winkels, horeca en huizen (het centrum moet doorgetrokken worden tot de Rijn), waardoor het ook al aantrekkelijker wordt om daar in/uit te stappen. Verder bevinden de kledingwinkels etc. (waar juist velen van buiten de stad voor komen) zich vooral in het midden (rond de Ketelstraat/Rijnstraat, Bakkerstraat en Weverstraat) van het stadscentrum (aan de buitenkant zitten vooral de restaurantjes) en zitten de meesten ongeveer even ver tot dichterbij de zuidelijke ring.

Daarnaast rijden die extra buslijnen die ik over de zuidelijke centrumring stuur ook grotendeels parallel met een buslijn over die over de noordelijke ring gaat. Op die manier maak je dan het hele centrum goed bereikbaar i.p.v. alleen de noordkant. De enige waar dat minder voor geldt zijn is mijn lijn 11, maar die gaat momenteel al via de zuidelijke ring (als lijn 12). Voor de lijnen die ik gewijzigd hebt geldt:
Lijn 12: parallel met lijn 4 tot het WKC Kronenburg en in het zuidelijke deel van De Laar-Oost (het noordelijke deel heeft lijn 312 al die naar de noordelijke ring gaat). Alleen het relatief kleine Elden dus niet, maar die reizigers kunnen zeer frequent overstappen op WKC Kronenburg (14x p/u een bus naar de noordelijke centrumring) of het Airborneplein (12x p/u, halte Rietgrachtveld meegerekend: 11-14x p/u daar bovenop)
Lijn 13: binnen Arnhem verder volledig parallel met lijnen 3 en 313 en in Huissen met 313 (alleen een klein stukje in Huissen-Zuid niet). Voor Angeren, Doornenburg en Gendt kan op het Airborneplein overgestapt worden (samen met halte Rietgrachtveld 23-26 bussen per uur). Volgens mij zijn daarbij Doornenburg en Gendt ook meer op Nijmegen gericht (correct me if i'm wrong).
Lijn 14:: voor Het Broek en Statenkwartier (enige 2 woonwijken in Arnhem) parallel met lijnen 5, 6 en 343. Vanaf Westervoort en Duiven kan overgestapt worden op halte Rietgrachtveld (zoals hierboven al vermeld 23-26 bussen p/u) of kan met de trein gereisd worden naar Velperpoort (lijnen 1, 2, 42 en 312, samen 16x p/u) of Centraal Station (lijnen 1, 2, 3, 4, 5, 6, 42, 312, 313 en 343, samen 39-42x p/u)
Western Soldier schreef:Je kan dat echt wel af met maar 2 lijnen, er stappen daar zelden mensen in of uit. Dat kan wel te maken hebben met het feit dat de lijnen 12 en 43 nou niet echt de meest geschikte lijnen zijn om door Centrum-Zuid te rijden, aangezien die van de woonwijken in Arnhem alleen Presikhaaf aandoen. Wil je een succesvolle lijn hebben dan kan je beter een stadslijn hebben die wat meer woonwijken van de stad aandoet. Lijn 14 bijvoorbeeld komt door veel wijken in Arnhem Zuid heen en is dus wel geschikt en uit Arnhem Noord zou eigenlijk lijn 8 het meest geschikt zijn, aangezien die heel plekken in Arnhem Noord een directe verbinding met Centrum-Zuid geven.
Je geeft nu zelf eigenlijk al aan waarom :wink:
En de huidige lijn 14 is mijn lijn 12 en stuur ik daar ook al langs. Aangezien mijn lijn 13 gewoon een groot deel parallel loopt met 313 (en 3) moet dat ook geen probleem zijn. Dan houdt je hoogstens alleen mijn lijn 14 over en die doe ik vooral om ook Arnhem-Oost (Het Broek + Statenkwartier) een rechtstreekse verbinding te geven met Centrum-Zuid en aangezien voor Westervoort en Duiven genoeg alternatieven om op de noordelijke ring te komen denk ik.

(voor de noordelijke ring heb ik overigens alleen halte Velperplein gekozen, halte Willemsplein ligt immers direct naast het CS, waar alle bussen al komen)
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door Western Soldier »

Ik moet zeggen, ik vind het allemaal heel ingewikkeld met zoveel omgenummerde lijnen. Ik moet steeds weer kijken welke lijn welke is en dat kost veel tijd. Soms wil ik ook bijvoorbeeld een oude lijn vinden, maar dat lukt dan niet. In je stadslijnen wilt sorteren in x voor een lijn door Centrum-Noord en de lijnen 1x door Centrum-Zuid kan ik dat begrijpen. Dat ik het niet eens ben om zoveel lijnen door Centrum-Zuid te sturen is wat anders, maar dat doet niets af aan het feit dat ik snap dat je daarvoor de lijnnummering aanpast. Ik ben echter niet overtuigd voor het omnummeren van de streeklijnen als ze voor het grootste gedeelte hetzelfde blijven als op dit moment.

Arnhem wil inderdaad het centrum uitbreiden, maar tegen de tijd dat ze bij de Rijnkade zijn ben je absoluut 10 jaar verder. Verder is het zo dat je vanaf Centrum Noord ook nog de Steenstraat in kan wat toch ook een belangrijke winkelstraat is. Kan uiteraard ook vanaf Velperpoort, maar daar komen de bussen uit Nijmegen en Presikhaaf niet. Ik zou niet rigoureus zoveel bussen extra door Centrum-Zuid sturen zolang niet uit de cijfers blijkt dat het aantal reizigers groeit. Je kunt natuurlijk ook zeggen dat als je meer bussen door Centrum-Zuid laat rijden dat er dan meer mensen daar uitstappen, maar vanaf plekken waar mensen kunnen kiezen zal Centrum-Noord echt aantrekkelijker zijn, omdat daar ook veel meer de grotere winkels in de buurt zitten. Ik ben hierin nog niet overtuigd om daarin mee te gaan.

Ook nog even terugkomend op de verbinding met Dieren waarin ik voorstelde om de huidige 43 in te korten tot Velp. Het voordeel daarvan is dat je de frequentie ook makkelijker kunt opschroeven in de spits, aangezien het daar echt een stuk drukker is op de lijn dan tussen Velp en Dieren, ik neem die lijn af en toe en ik denk zelfs dat het een verhouding van 4:1 i. Je gaf ook als opmerking dat Ellecom en De Steeg geen bus meer zouden hebben, maar ik had daar voorgesteld om een buurtbus te laten rijden en dan lijn 29 in huidige vorm te behouden. Lijn 29 is ook een kwartier sneller dan de huidige 27 en is voor Doesburg veel aantrekkelijker. Lijn 27 doet dan weer de plaatsen aan als Lathum en Giesbeek. Lijn 29 rijdt niet voor niets in de spitsrichting 2x per uur en lijn 27 maar 1x per uur. Waarom zou je dan dus lijn 29 laten verdwijnen?

Dan wil ik toch nog even inhaken op het buurtbus idee van Wolfheze naar Papendal. Ik moet zeggen dat ik dat idee goed gevonden vind, maar de uitvoering ervan heb ik enkele vraagtekens bij. In de huidige situatie rijden lijn 589 en 590 en die rijden hetzelfde rondje. De 589 tegen de wijzers van de klok in en de 590 rijden met de wijzers van de klok mee. Er wordt momenteel redelijk goed gebruik gemaakt van beide buurtbussen.

De reisrelaties die door de buurtbussen worden geboden zijn:
-Van Wolfheze naar de diverse winkelcentra in de gemeente
-Van Wolfheze naar de huisartsenpraktijk en in Oosterbeek
-Vervult reisrelaties tussen plekken aan de route van lijn 51 naar het gemeentehuis.
-Zorgt ervoor dat reizigers uit Doorwerth, Renkum, Heelsum en Heveadorp voor richting het westen soms wel een half uur sneller zijn dan wanneer ze eerst naar Arnhem moeten.

In jouw lijnenkaartje heb je geen buurtbus meer die door de hele gemeente rijdt en ik denk dat het heel belangrijk is om de buurtbussen relatief succesvol te houden. Volgens wikipedia wordt er ook gezegd dat een buslijn tot buurtbus wordt 'gedegradeerd' als een buslijn minder dan 50 reizigers per dag heeft. Het aantal reizigers per dag is ruim 100 wat dus 2x zoveel is, waarbij de buurtbus op zaterdag tussen 10.00 en 16.00 het deel Doortwerth-Oosterbeek-Wolfheze v.v. rijdt. Ik snap heel goed dat een buurtbuslijn van Wolfheze naar Papendal maar 15 minuten nodig heeft om heen en terug te rijden en dat als je een uurdienst hanteert dat hij 45 minuten niks staat te doen en dat je daar dus iets mee moet en op zichzelf is dat echt een goed idee. Bovendien heb je de routes van de buurtbussen door straten heen gelegd waar zelfs de buurtbus niet doorheen past. Mijn advies is dus om nog eens naar de buurtbussen te kijken.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

Western Soldier schreef:Ik zou niet rigoureus zoveel bussen extra door Centrum-Zuid sturen zolang niet uit de cijfers blijkt dat het aantal reizigers groeit. Je kunt natuurlijk ook zeggen dat als je meer bussen door Centrum-Zuid laat rijden dat er dan meer mensen daar uitstappen, maar vanaf plekken waar mensen kunnen kiezen zal Centrum-Noord echt aantrekkelijker zijn, omdat daar ook veel meer de grotere winkels in de buurt zitten. Ik ben hierin nog niet overtuigd om daarin mee te gaan.
Je kan natuurlijk ook niet verwachten dat het aantal reizigers groeit als het erg slecht bereikbaar is, dat is nu juist het probleem van centrum-zuid. En ik heb bewust ook gekozen voor lijnen waarbij er dus andere (frequentere) lijnen parallel lopen die wel via centrum-noord gaan.
Western Soldier schreef:Ook nog even terugkomend op de verbinding met Dieren waarin ik voorstelde om de huidige 43 in te korten tot Velp. Het voordeel daarvan is dat je de frequentie ook makkelijker kunt opschroeven in de spits, aangezien het daar echt een stuk drukker is op de lijn dan tussen Velp en Dieren, ik neem die lijn af en toe en ik denk zelfs dat het een verhouding van 4:1 i.
Je kan gewoon spitsritten van lijn 43 (mijn 41) op Arnhem-Velp laten rijden. Dan is lijn 29 laten rijden alleen maar contraproductief, want dan ben je DRU's kwijt om parallel te rijden met de trolleylijn en HOV-lijn naar Velp, terwijl je die DRU's juist op lijn 43 wilt hebben. Dus in plaats van de 29 laten rijden, zou ik hier juist voor spitsritten op lijn 43 kiezen tussen stations Arnhem en Velp.
Western Soldier schreef:Je gaf ook als opmerking dat Ellecom en De Steeg geen bus meer zouden hebben, maar ik had daar voorgesteld om een buurtbus te laten rijden en dan lijn 29 in huidige vorm te behouden. Lijn 29 is ook een kwartier sneller dan de huidige 27 en is voor Doesburg veel aantrekkelijker. Lijn 27 doet dan weer de plaatsen aan als Lathum en Giesbeek. Lijn 29 rijdt niet voor niets in de spitsrichting 2x per uur en lijn 27 maar 1x per uur. Waarom zou je dan dus lijn 29 laten verdwijnen?
1) Lijn 29 is niet een kwartier sneller, maar 8 minuten (van Meipoort naar Arnhem CS gerekend: 40 vs 48 minuten), maar nog sneller is via station Dieren (36 minuten). De primaire verbinding Doesburg<->Arnhem gaat dus ook via Dieren lopen in mijn opzet.
2) Dat lijn 29 vaker zou rijden dan de 27 is misleidend (en klopt ook niet geheel), want de 27 vormt tussen Arnhem en Doesburg een halfuursdienst met de 26. De 29 rijdt in de spits dus 2x p/u omdat op die verbinding anders maar 1x p/u een bus zou rijden, terwijl op de route van de 27 dus overdag altijd 2x p/u een bus rijdt. Daarnaast rijdt de 29 in het weekend niet (dan vervalt die gehele verbinding) en rijdt lijn 27 altijd. De route via Giesbeek is dus wel belangrijker (nog belangrijker is die tussen Doesburg en Dieren, want daar rijdt altijd 2x p/u een bus). Het is dan aantrekkelijker om op Doesburg-Dieren in de spits een kwartiersdienst aan te bieden (waarbij je dan dus ook op de IC naar Arnhem aan sluit), dat kost minder DRU's, is frequenter én is sneller.
Western Soldier schreef:Dan wil ik toch nog even inhaken op het buurtbus idee van Wolfheze naar Papendal. Ik moet zeggen dat ik dat idee goed gevonden vind, maar de uitvoering ervan heb ik enkele vraagtekens bij. In de huidige situatie rijden lijn 589 en 590 en die rijden hetzelfde rondje. De 589 tegen de wijzers van de klok in en de 590 rijden met de wijzers van de klok mee. Er wordt momenteel redelijk goed gebruik gemaakt van beide buurtbussen.

De reisrelaties die door de buurtbussen worden geboden zijn:
-Van Wolfheze naar de diverse winkelcentra in de gemeente
-Van Wolfheze naar de huisartsenpraktijk en in Oosterbeek
-Vervult reisrelaties tussen plekken aan de route van lijn 51 naar het gemeentehuis.
-Zorgt ervoor dat reizigers uit Doorwerth, Renkum, Heelsum en Heveadorp voor richting het westen soms wel een half uur sneller zijn dan wanneer ze eerst naar Arnhem moeten.

In jouw lijnenkaartje heb je geen buurtbus meer die door de hele gemeente rijdt en ik denk dat het heel belangrijk is om de buurtbussen relatief succesvol te houden. Volgens wikipedia wordt er ook gezegd dat een buslijn tot buurtbus wordt 'gedegradeerd' als een buslijn minder dan 50 reizigers per dag heeft. Het aantal reizigers per dag is ruim 100 wat dus 2x zoveel is, waarbij de buurtbus op zaterdag tussen 10.00 en 16.00 het deel Doortwerth-Oosterbeek-Wolfheze v.v. rijdt. Ik snap heel goed dat een buurtbuslijn van Wolfheze naar Papendal maar 15 minuten nodig heeft om heen en terug te rijden en dat als je een uurdienst hanteert dat hij 45 minuten niks staat te doen en dat je daar dus iets mee moet en op zichzelf is dat echt een goed idee. Bovendien heb je de routes van de buurtbussen door straten heen gelegd waar zelfs de buurtbus niet doorheen past. Mijn advies is dus om nog eens naar de buurtbussen te kijken.
Naar mijn idee heb ik alleen het stuk Heelsum<->Doorwerth geschrapt, omdat daar ook al een reguliere buslijn rijdt (en voor Heelsum<->Velp/Gemeentehuis rijdt zelfs de HOV-lijn al). Door het schrappen van dat stukje, kon ik de buurtbus ook doorsturen naar Bennekom, waardoor de route naar het westen 2x p/u sneller zou moeten kunnen dan met de reguliere bus voor die plaatsen (1x via Wolfheze naar Ede en 1x via Bennekom naar Ede)

Verder heb ik de huidige routes gebruikt zover ik weet, dus ik ben benieuwd waar de route dan ongeschikt zou moeten zijn voor een buurtbus.
Van de streepjes die jij neerzet, voldoen mijn lijnen toch allemaal? Maar ik hoor hier graag meer van je, want het is mij nog niet helemaal duidelijk momenteel.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door Western Soldier »

Oke lijn 27 heb je een punt, zo had ik het niet bekeken. Wat betreft Centrum en buurtbussen ben ik het niet eens. Eerst het centrum, jij zegt dat Centrum-Zuid maar weinig reizigers heeft omdat er weinig bussen rijden. Toch denk ik niet dat het ligt aan het busaanbod, maar vanwege de ligging van het centrum. Ik heb al aangegeven dat de belangrijkste delen van het centrum dichterbij Willemsplein en Velperplein liggen dan in het zuiden. Bovendien hebben de lijnen die er rijden weinig uitstappers. Lijn 27 en 43 rijden tussen Velp Zuid en Arnhem Centraal, lijn 27 heeft in het centrum veel meer in en uitstappers dan de 43 en ik heb ze beiden diverse keren genomen.

Voor de buurtbussen in Renkum geldt dat je wel degelijk routes hebt aangepast. In Heelsum heb je de buurtbussen niet meer door het centrum rijden en bovendien rijden ze in jouw plaatje niet meer door mijn straat. Dat laatste zou ik op zich nog enigszins snappen, maar dat ze dezelfde route rijden als nu klopt niet. In Oosterbeek blijft de route wel bijna zoals het nu is. Buiten de verbinding tussen Doorwerth en Heelsum verbreek je ook de verbinding tussen Renkum en Oosterbeek. Ja die verbindingen worden gedaan door de 51 en 352, maar de 51 gaat niet langs het gemeentehuis en de huisartsenpost. Die verbindingen zijn vanuit Renkum na de verbinding met station Wolfheze de belangrijkste die er binnen de gemeente zijn. Lijn 352 is in delen van Renkum waar alleen de 51 komt soms toch 20 minuten lopen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

Western Soldier schreef:Voor de buurtbussen in Renkum geldt dat je wel degelijk routes hebt aangepast. In Heelsum heb je de buurtbussen niet meer door het centrum rijden
Zal hier dan nog naar kijken (en ook naar dat centrum van Heelsum waarvan ik niet eens wist dat het bestond :oops:)
Western Soldier schreef:bovendien rijden ze in jouw plaatje niet meer door mijn straat.
Dat wilde ik het buurtbuspersoneel gewoon niet langer meer aan doen (A) :wink:
Western Soldier schreef:Buiten de verbinding tussen Doorwerth en Heelsum verbreek je ook de verbinding tussen Renkum en Oosterbeek. Ja die verbindingen worden gedaan door de 51 en 352, maar de 51 gaat niet langs het gemeentehuis en de huisartsenpost. Die verbindingen zijn vanuit Renkum na de verbinding met station Wolfheze de belangrijkste die er binnen de gemeente zijn. Lijn 352 is in delen van Renkum waar alleen de 51 komt soms toch 20 minuten lopen.
Je kunt toch ook in Renkum de 51 (bij mij de 43) pakken en bij de Doorwerthsestraat overstappen op de 352 (bij mij 343) of in Doorwerth op de buurtbus?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door Western Soldier »

Dat ze niet meer door mijn straat heen rijden had ik ook van gezegd, is niet eens zo gek, het is niet heel hard nodig om hem door mijn straatje heen te laten rijden, er zijn betere routes te vinden. Je kunt natuurlijk Doorwerthsestraat als overstaphalte aanwijzen. Als je die overstap goed wil bieden moet je er alleen wel voor zorgen dat de aansluiting altijd genomen kan worden en dat betekend dat er een overstap van 5 minuten wordt gegeven. Laat je ze immers gelijktijdig komen dan heb je soms de 51 voorop en soms de 352 voorop en dan zul je de 352 missen als je hem geen wachttijd geeft. Een overstaptijd van 5 minuten is veilig, maar de vraag is of je dat moet willen.

Vergeet niet dat de buurtbussen 2x zoveel reizigers vervoeren als 50, wat als grens is aangewezen waarbij als het reizigersaantal eronder komt dat een buslijn dan een buurtbus wordt. De cijfers laten dus zien dat het voor buurtbusbegrippen succesvolle lijnen zijn. Iets wat succesvol zit moet je niet veranderen als het een verslechtering betreft.

Neemt nog steeds niet weg dat ik de ideeën voor Papendal-Wolfheze en Bennekom goed vind. Overigens ben ik er bang voor dat als je de route van de buurtbus naar Bennekom inderdaad zo zou inleggen als dat jij voorstelt dat de buurtbus voor een deel van de route al heel gauw te klein zal zijn.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door cassie127 »

Lijn 165 Deventer - Raalte hoort ook bij de Concessie IJssel Vecht maar zit bij jou kaartje in de concessie Berkel Dinkel.
Daarnaast zie ik ook dat je de Route van de Buurtbus Wijhe - Raalte een stuk trager maakt (reistijd verdubbeling) voor een redelijk drukke buurtbus welke in de spits al met twee busjes rijdt. De route van buurtbus 568 wordt binnenkort aangepast en dan zal Lemele ook worden aangedaan.

Het valt mij verder ook op hoeveel buurtbuslijnen waar veel gebruik van wordt gemaakt er missen op je kaart. Ik ga er vanuit dat men niet zomaar een vereniging en bijbehorende lijn gaat opheffen, aangezien de busjes vaak (bijna) kostendekkend rondrijden.

Verder hoop ik nog dat men de dienstregelingen van de buurtbussen nog eens goed gaat bekijken en waar mogelijk koppelingen tussen lijnen de maken zodat je een uursdienst kan aanbieden in plaats van een minder aantrekkelijke anderhalfsuursdienst.

En zoals al eerder geopperd in het topic Stadsdienst Zwolle is er nog een mogelijkheid om lijn 503 in Zwolle door te laten rijden naar het Station zodat de Marslanden per bus bereikbaar blijft. Lijn 1 blijft in Stadshagen ook een lastige lijn om aan alle wensen te voldoen.
Zo snap ik bijvoorbeeld niet waarom je (de huidige) lijn 1 niet langs/via station Stadshagen laat rijden... Daar zitten juist je passagiers (richting Deltion bijv.)
Daarnaast zie ik dat je niet meer langs de halte Esdoornstraat komt met lijn 2. Die halte zorgt op het traject Station - Holtenbroek voor behoorlijk wat in- en uitstappers.
Het rondje door Assendorp kan je wel weglaten, het zorgt voor alleen maar extra reistijd terwijl er op het traject Station - Assendorp gemiddeld nooit meer dan 5 man in de bus zit.

Lijn 171 zou ik niet via het Deltion laten rijden. Het huidige aanbod aan infrastructuur rondom het Deltion in Zwolle is te overbelast om daar nog meer bussen over te laten rijden. De meeste reizigers lopen voor Dedemsvaart nu toch al naar de halte Burgemeester Roelenweg en Zwartewaterallee

Zelf zou ik het rondom Zwolle zo oplossen (lijnnummers gewoon op basis van huidige lijnennet behalve bij stadsdienst Zwolle):
Spoiler: show
Lijn 1 Station - Stadshagen via de huidige route (met extra rondje via de sportlaan)
Lijn 2 Station - Ittersummerbroek
Lijn 3 Station - Holtenbroek
Lijn 4 Station - Ittersummerbroek
Lijn 5 Station - Westenholte
Lijn 6 Station - Oosterenk
Lijn 7 Station - Oosterenk
Lijn 8 Station - Stadion
Lijn 9 Station - Deltion Campus
Lijn 10 Station Stadshagen - Deltion Campus
Lijn 12 Station - Zwartewaterallee (beetje aparte lijn, ene keer heel druk andere keer nauwelijks reizigers)
Lijn 29 Zwolle - Slagharen
Lijn 40 Zwolle - Meppel
Lijn 70 Zwolle - Giethoorn - Steenwijk
Lijn 71 Zwolle - Emmeloord
Lijn 74 Zwolle - Genemuiden (- Kampen Zuid)
Lijn 83 Zwolle - Dedemsvaart
Lijn 100 Zwolle - Nunspeet
Lijn 167 Zwolle - Hoonhorst - Dalfsen
Lijn 171 Zwolle - Vollenhove
Lijn 200 Zwolle - Elburg (- Nunspeet)
Lijn 201 Zwolle - Apeldoorn (direct)
Lijn 202 Zwolle - A50 - Vaassen - Apeldoorn
Lijn 203 Zwolle - Hattem - A50 - Apeldoorn
Lijn 503 Zwolle - De Marslanden - Laag Zuthem - Heino - Lemelerveld
Lijn 561 Zwolle - Windesheim - Wijhe
Lijn 609 Zwolle - Deltion - Heerde
Lijn 649 Zwolle - Dedemsvaart
Lijn 664 Zwolle - Heino - Lemelerveld
Lijn 666 Zwolle - Heino - Raalte
Lijn 668 Zwolle - Herfte (kan met midi bus)
Verder verwacht ik dat er in de buurtbussen weinig tot geen wijzigingen zullen zijn en als ze dan creatief gaan doen verwacht ik het dikgedrukte
Spoiler: show
Lijn 503 Zwolle Station - Zwolle De Marslanden - Zwolle Zuid - Laag Zuthem - Liederholthuis - Heino - Lemelerveld (rit van ongeveer 55 minuten)
Lijn 513 Raalte - Mariënheem - Haarle - Nijverdal (binnen Raalte heen en terug dezelfde route via Pauluskerk)
Lijn 516 Raalte - Heeten - Wesepe - Olst (te koppelen aan lijn 563)
Lijn 517 Heeten - Deventer
Lijn 561 Zwolle - Windesheim - Wijhe
Lijn 563 Raalte - Broekland - Wijhe (te koppelen aan lijn 513 of 563)
Lijn 568 Dalfsen - Vilsteren - Lemele - Ommen
Lijn 590 Deventer - Nieuw-Heeten - Haarle (rit Deventer - Nieuw-Heeten net te lang voor een strakke uursdienst)
Lijn 591 Dalfsen - Nieuwleusen
Lijn 592 Meppel - De Wijk/IJhorst
Lijn 597 Hardenberg - Marienberg
Lijn 598 Hardenberg - Kloosterhaar
Lijn 599 Hardenberg - De Krim

Lijnen 516 en 563 zijn goed aan elkaar te koppelen waarbij een heleboel aansluitingen mogelijk blijven en verbetert worden. Hierdoor kan er ook een strakke uursdienst worden gereden op deze lijnen (met een derde bus).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door SuperGhost »

cassie127 schreef:Lijn 165 Deventer - Raalte hoort ook bij de Concessie IJssel Vecht maar zit bij jou kaartje in de concessie Berkel Dinkel.
Daarnaast zie ik ook dat je de Route van de Buurtbus Wijhe - Raalte een stuk trager maakt (reistijd verdubbeling) voor een redelijk drukke buurtbus welke in de spits al met twee busjes rijdt. De route van buurtbus 568 wordt binnenkort aangepast en dan zal Lemele ook worden aangedaan.
Staat de precieze lijnverdeling al vast? Ik heb hem bij Berkel-Dinkel gestopt om eilandvorming te voorkomen. Hij zit in Deventer namelijk wel 'vast' aan buslijnen vanuit die concessie, maar aan de andere kant niet aan buslijnen van de concessie IJssel-Vecht. Ook is die vooral op Deventer gericht natuurlijk en is het belangrijker om het dan in dezelfde concessie als Deventer te stoppen leek mij. Vandaar dat ik hem daar ingedeeld heb.

Wat betreft die buurtbussen: ik ga de routes heroverwegen en kijken hoe het beter kan (ik neem overigens aan dat je Lemelerveld bedoeld i.p.v. Lemele?)
cassie127 schreef:Het valt mij verder ook op hoeveel buurtbuslijnen waar veel gebruik van wordt gemaakt er missen op je kaart. Ik ga er vanuit dat men niet zomaar een vereniging en bijbehorende lijn gaat opheffen, aangezien de busjes vaak (bijna) kostendekkend rondrijden.
Kan zijn dat ik over die lijnen heen heb gekeken.

cassie127 schreef:En zoals al eerder geopperd in het topic Stadsdienst Zwolle is er nog een mogelijkheid om lijn 503 in Zwolle door te laten rijden naar het Station zodat de Marslanden per bus bereikbaar blijft.
Daar had ik juist die forenzenstadsbus voor die alleen in 'spits'richting rijdt en vervolgens terug rijdt als versterking in 'spits'richting van een reguliere stadsbus. Eigenlijk is het dus een verplaatsing van de slechtbezette tegenspitsritten van die stadsbus via Marslanden. Dat leek me we een relatief goedkope optie en ik wist niet of een buurtbus wel genoeg capaciteit kon leveren in de spits (zo'n industriegebied lijkt me juist een enorme verspitsing hebben).
cassie127 schreef:Lijn 1 blijft in Stadshagen ook een lastige lijn om aan alle wensen te voldoen.
Zo snap ik bijvoorbeeld niet waarom je (de huidige) lijn 1 niet langs/via station Stadshagen laat rijden... Daar zitten juist je passagiers (richting Deltion bijv.)
Zodra het station ook daadwerkelijk open gaat bedoel je dan neem ik aan? Daarvoor lijkt me dat je op deze manier de wijk het best bediend (en ook in twee richtingen). Maar wellicht kunnen ze bij het station een keerlus aanleggen, zodat de bussen dat korte stukje vanaf de Frankhuizerallee naar het station kunnen doen en daar weer om kunnen keren naar het WKC en verder de wijk in. Dan kun je vervolgens de lijn ook in tweeën knippen, waarbij 2x per uur je vanaf het WKC naar het noorden van Stadshagen rijdt en 2x p/u een rondje door het oosten van Stadshagen rijdt.
cassie127 schreef:Daarnaast zie ik dat je niet meer langs de halte Esdoornstraat komt met lijn 2. Die halte zorgt op het traject Station - Holtenbroek voor behoorlijk wat in- en uitstappers.
Hmm, oke. Ga er naar kijken.
cassie127 schreef:Het rondje door Assendorp kan je wel weglaten, het zorgt voor alleen maar extra reistijd terwijl er op het traject Station - Assendorp gemiddeld nooit meer dan 5 man in de bus zit.
Dan zit de rechtbank, het OM, het provinciehuis, Hogeschool Viaa en het Thomas a Kempis College zonder OV-verbinding, terwijl deze ook wel reizigers zullen trekken lijkt me. De streeklijnen kunnen nu nog op een snelle manier naar het station via die bestemmingen omdat het busstation aan de voorzijde zit. Maar dat verhuisd dus naar de achterzijde van het station en dan kan dat dus niet meer en je wil de streekreizigers wel een snelle verbinding naar het station geven. Het meest logische lijkt me dan dus om de lijn naar Wipstrik hiervoor te gebruiken, aangezien de streeklijnen dan al de snelle verbinding van/naar het Ziekenhuis (en Wipstrik-Oost) leveren.
Daarom zou een stadslijn die bediening over moeten nemen en dan kom je automatisch door Assendorp heen.

Dat lijkt me niet wenselijk. Nu is het nog bediend door streeklijnen, maar aangezien het busstation naar de achterzijde van het station verhuisd, zullen die streeklijnen om moeten rijden om daar nog te komen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Staat de precieze lijnverdeling al vast?
Nee, dat zal nog even op zich laten wachten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door cassie127 »

De grens van IJssel Vecht ligt echter vlak voor voor Deventer waardoor lijn 165 voor laten we zeggen zo'n 90% in Concessie IJssel Vecht ligt. Daarnaast kan je met de huidige dienstregeling lijn 165 op zichzelf laten keren.

Vervoer naar de Marslanden is op dit moment ook vrij beperkt en gaat niet diep het terrein op. Toen ik daar stage moest lopen zat er hooguit 3 man in die op de Marslanden uit stapten (zowel halte lijn 166 en 167 als de haltes van lijn 161).

Eigenlijk zou een treinstation daar wellicht nog een optie kunnen zijn. Die zou je bijvoorbeeld kunnen bouwen ter hoogte van de kruising met de IJsselallee en de Oldeneelallee. Wellicht dat je er daar naast reizigers voor het industrieterrein ook nog reizigers uit Zwolle Zuid die richting Enschede willen mee aantrekt.

En daarnaast zou bij Bathmen een station eigenlijk ook een nuttige toevoeging zijn (om lijn 160 weg te bezuiningen)

Daarnaast ben ik wel van mening dat als er in Zwolle 2 trei stations meer waren (bijvoorbeeld bij de Marslanden en in Zwolle Zuid) dat het stadsbus netwerk er dan behoorlijk anders uit had kunnen zien (met trein als ruggegraat).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwerp lijnennet Regio Oost

Bericht door CamilleKreemers »

Ik heb de volgende opmerkingen voor de TO:

- Lijn 74 rijdt alleen van maandag tot zaterdag tussen Zwolle en Hasselt is wat je bedoeld?
- Is er meerwaarde om lijn 77 naar Lelystad door te trekken. Ik denk dat daarmee ook meer Urkers met de bus kunnen worden verleid.
- de lijnkoppelingen 56 en 356 zou ik anders doen: namelijk
  • Ma-za Overdag: Lijn 165 (Den Bosch - Druten) koppelen aan lijn 89 (sneldienst Druten - Nijmegen)
  • Ma-za Overdag: Lijn 43 (Tiel - Druten) koppelen aan lijn 85 (stopdienst Druten - Nijmegen)
  • Daarbuiten een stopdienst Lijn 165 (Den Bosch - Druten gekoppeld aan lijn 85 (Stopdienst Druten - Nijmegen)
Hierdoor krijgen de reizigers denk ik een beter product. De nummering was ik nog niet over uit.
- Wat is het nut van lijn 9 in Arnhem?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten