Tien stellingen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Aking

Re: Tien stellingen

Berichtdoor Aking » Za 15 Sep 2018, 14:42

SuperGhost schreef:5. Nachtnet moet uitgebreid worden
In de huidige 24-uurseconomie is het merkwaardig dat er (op die ene lijn in de Randstad na) geen OV in de nacht is. Geef NS in de volgende concessie de verplichting om een aantal nachtnetdiensten te laten rijden. Dit hoeven niet de snelste lijnen te zijn, maar is vooral bedoeld om de grotere plaatsen bereikbaar te houden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan onderstaande 4 lijnen:
1) Maastricht - Sittard - Roermond - Venlo - Deurne - Helmond - Eindhoven - Tilburg* - Breda - Dordrecht - Rotterdam C - Delft - Den Haag HS* - Leiden C - Schiphol - Amsterdam C* - Almere Cn - Lelystad Cn - Zwolle - Meppel* - Hoogeveen - Assen - Groningen
2) Tilburg* - 's-Hertogenbosch - Oss - Nijmegen - Elst - Arnhem C - Ede-W - De Klomp - Driebergen-Z - Utrecht C* - A'dam Bijlmer A - A'dam C* - Haarlem - Beverwijk - Castricum - Alkmaar - Heerhugowaard - Hoorn
3) Enschede - Hengelo - Borne - Almelo - Rijssen - Deventer - Apeldoorn - Amersfoort - Utrecht C* - Woerden - Gouda - Zoetermeer - Den Haag HS*
4) Meppel* - Steenwijk - Heerenveen - Leeuwarden

Mis ik iets, of licht je je sterretjes nergens toe?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

regenmaker
OVNL-beheerder

Berichtdoor regenmaker » Za 15 Sep 2018, 15:41

De sterretjes zijn punten waar aansluiting wordt geboden, lijkt me.
Vaste reiziger Syntus Gelderland en Bravo (Hermes).

SuperGhost

Berichtdoor SuperGhost » Za 15 Sep 2018, 20:21

Sorry, dat was inderdaad bedoeld als de overstappunten waar je indien mogelijk een verknoping wilt hebben.

PHS

Berichtdoor PHS » Zo 23 Sep 2018, 12:35

Ik vind het leuk dat er zo veel uitgebreide reacties zijn gekomen :pos:

Yanaike schreef:Later zal ik mijn eigen 10 stellingen geven. Maar voor nu wil ik wel alvast reageren op jouw stellingen.
olof schreef:2. Algemeen: laagfrequente lijnen bundelen [...] Met andere woorden: kwantiteit mag niet ten koste gaan van kwaliteit.

Ik vind je slotzin wat apart. Je kunt dat namelijk dubbel interpreteren. Wat is kwantiteit? Veel lijnen over dezelfde HOV-as, of veel lijnen die kris-kras door de regio lopen? En wat is kwaliteit? Een HOV-as met een hoge frequentie, of een netwerk van laag-frequentie lijnen door de regio?

Met de zin 'kwantiteit mag niet ten koste gaan van kwaliteit' bedoel ik te zeggen dat het niet altijd zin heeft om overal DRU's te gaan schrappen om ergens anders een hoogfrequente lijn aan te bieden. Met andere woorden: je moet geen hoogfrequente lijnen creëren omwille van het creëren van hoogfrequente lijnen, bijvoorbeeld omdat de gemeente of de provincie dat mooi vindt staan op de lijnennetkaarten. Een voorbeeld hiervan is Nuenen c.a., waar in 2017 met de komst van de busbaan naar Woensel er allerlei lijnen over die busbaan gebundeld werden. Dat heeft geleid tot een enorm overaanbod tussen Woensel en Nuenen, extra reistijd voor de doorgaande reizigers en een overvolle lijn 6, de lijn die de buitenwijken van Nuenen bediende.

En ik ben natuurlijk benieuwd naar jouw stellingen.

ArrivaBas schreef:7. Materieel: Deze stelling kan geschaard onder eenzelfde doel als stelling 4, want dit is wel waarmee de vervoerder zijn product aanbiedt. Hierbij moet de vervoerder ook de nodige afwegingen maken: Wil ik een luxe (Setra UL-serie) of een toegankelijk (Lagevloerbus) product? Om het OV makkelijk toegankelijk en aantrekkelijk te houden moet hierin een compromis gevonden worden, maar daar is de prijs dan ook naar.

Dat er bij de start van een concessie nieuwe bussen worden aangeschaft door de concessiewinnaar klinkt vaak mooier dan het is, want wat nu een gloednieuwe bus met de laatste technische snufjes is, is aan het einde van de concessie een oud barrel dat hopeloos op de tijd achterloopt. Ik zou dus niet al te veel bezuinigen op de kwaliteit van de bussen, want je moet er als concessieverlener nog een hele tijd mee doen.

Z2N schreef:En voor mij zelf een belangrijk punt:
- Trein: Meer aandacht aan internationaal treinverkeer: Schiphol zit vol, Lelystad wil geen tweede Schiphol worden, en iedereen weet dat vliegtuigen achterlijk luid en vervuilend zijn. Daarom moet de overheid zijn staatsbedrijf NS verplichten om meer internationaal treinverkeer aan te bieden naar grote Europese steden.

Grotendeels eens. Meer internationaal treinverkeer, je kan er moeilijk tegen zijn. Aan de andere kant heb ik niet het idee dat het juist specifiek de NS is (of Nederland in het algemeen) die uitbreiding van het internationale treinverkeer tegenhoudt. De Belgen houden het monopolie van de NMBS in stand, waardoor niemand om de NMBS en dus de Thalys heen kan. In Duitsland is het Fernverkehr geliberaliseerd, maar heeft DB de touwtjes stevig in handen en wordt het concurrenten onmogelijk gemaakt. Met andere woorden: de NS kan in zijn eentje maar weinig veranderen in Europa. Als de Duitsers en Belgen onwillig zijn, kun je als Nederlandse overheid beter je tijd en geld steken in het verbeteren van het binnenlandse netwerk.

Z2N schreef:- Trein: intercity’s moeten op meer stations gaan stoppen: Eens, zolang het doorgaande reizigers niet teveel treft. Een IC-stop op Amsterdam Muiderpoort is misschien logisch voor treinen die op Amsterdam Centraal eindigen, maar als er veel doorgaande reizigers zijn kan het last vormen. Maar zolang het niet doorslaat is een goed idee. Overigens zou ik zelf kiezen voor Amsterdam Science Park, de A2-corridor heeft Amstel al als periferie-stop en Science Park bedient het terrein van de UvA.

Even op detailniveau: in de nieuwe dienstregeling in de regio Amsterdam heeft het Muiderpoortstation aan belang gewonnen door de komst van tram 1 en de versterking van tram 3. Door op Amsterdam Muiderpoort een overstap aan te bieden, kun je de drukte op Amsterdam Centraal verminderen. Voor de reistijd naar het centrum maakt het weinig uit, naar het Leidseplein is bijvoorbeeld zelfs sneller met tram 1 dan via het Centraal Station.

SuperGhost schreef:- Meer V200-stukken: Utrecht-Arnhem, Utrecht-Eindhoven, Utrecht-Gouda, Amersfoort-Apeldoorn, Zwolle-Assen

Ik vraag mij af of de investeringen die gedaan zouden moeten worden om de maximumsnelheid te verhogen opwegen tegen de reistijdwinst. Nu is het zo dat ik intercity's juist vaker wil laten stoppen, waardoor de winst van een hogere maximumsnelheid geheel in het niet zou vallen, maar dan nog zou het op een traject als Amsterdam - Eindhoven maar gaan om hoogstens zes à acht minuten. Ook op de HSL zie je dat de Thalys (op papier...) maar zes minuten sneller is dan de Intercity Direct. Daartegenover staan aanzienlijke investeringen in infrastructuur en materieel. Zeker als je vier sporen nodig hebt omdat je anders in de knel komt met de sprinters en goederentreinen.

Terug naar “Ideeën OVer OV”